abonnement Unibet Coolblue
pi_137063569
quote:
2s.gif Op zondag 23 februari 2014 19:53 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Wat bedoel je met connecties? Bedoel je daarmee dat als je een collectie van X mensen hebt, en iedereen is met elkaar bevriend, hoeveel relaties dit dan zijn?
Ja, dat bedoel ik exact. 2 mensen is maximaal 1 connectie. 3 mensen is maximaal 3 connecties. 4 connecties is maximaal 6 connecties.

En dan zie ik een A-B connectie hetzelfde als een B-A connectie.
pi_137064031
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 19:55 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ja, dat bedoel ik exact. 2 mensen is maximaal 1 connectie. 3 mensen is maximaal 3 connecties. 4 connecties is maximaal 6 connecties.

En dan zie ik een A-B connectie hetzelfde als een B-A connectie.
aantal connecties = [N*(N-1)]/2
waar N is het aantal vrienden

Voor 3 is het dus: 3*2/2 = 3
Voor 4 is het dus: 4*3/2 = 6
Voor 239 is het dus: 239*238/2 = 28441
pi_137064328
quote:
10s.gif Op zondag 23 februari 2014 20:03 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

aantal connecties = [N*(N-1)]/2
waar N is het aantal vrienden

Voor 3 is het dus: 3*2/2 = 3
Voor 4 is het dus: 4*3/2 = 6
Voor 239 is het dus: 239*238/2 = 28441
Baas, nu ik hem lees is die ook direct volstrekt logisch O+.

Heb je ook nog antwoord op mijn volgende vraag? Stel je voor dat het gemiddeld aantal gemeenschappelijk vrienden 25 is. Hoeveel connecties zijn er dan? Bij bij bijvoorbeeld 200 vrienden?
pi_137073602
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 20:09 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Baas, nu ik hem lees is die ook direct volstrekt logisch O+.

Heb je ook nog antwoord op mijn volgende vraag? Stel je voor dat het gemiddeld aantal gemeenschappelijk vrienden 25 is. Hoeveel connecties zijn er dan? Bij bij bijvoorbeeld 200 vrienden?
Je zult je vraag wat beter moeten formuleren. Je bekijkt een groep met 200 mensen die alleen connecties binnen die groep hebben? En je geeft alleen het gemiddelde aantal gemeenschappelijke vrienden, maar dat is wellicht niet genoeg informatie om tot een eenduidig antwoord te komen.

Wat je ook precies bedoelt, het zal waarschijnlijk een lastige vraag zijn. Maar het is altijd goed om eerst het probleem helder te formuleren. Bullshit in = bullshit out.
pi_137077993
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 22:35 schreef thenxero het volgende:

[..]

Je zult je vraag wat beter moeten formuleren. Je bekijkt een groep met 200 mensen die alleen connecties binnen die groep hebben? En je geeft alleen het gemiddelde aantal gemeenschappelijke vrienden, maar dat is wellicht niet genoeg informatie om tot een eenduidig antwoord te komen.

Wat je ook precies bedoelt, het zal waarschijnlijk een lastige vraag zijn. Maar het is altijd goed om eerst het probleem helder te formuleren. Bullshit in = bullshit out.
Ik zal morgen ff aan der vragen, nu ik het zo lees besef ik mezelf ook dat het op meerder manieren geïnterpreteerd kan worden. ;(. Formuleren van de vraagstelling zal sowieso nog een hel van een karwei worden. Ik heb hotelschool gedaan ;( :'(, ik ben te oud voor deze shizzle.

Sowieso alvast bedankt voor de feedback tot nu toe :), zeer waarschijnlijk gaan we nog wel 1-3 pogingen nodig hebben voordat de vraag helder genoeg geformuleerd zal zijn :).
pi_137108232
dit is obv. vrij easy maar geen idee..:

6x - x^2/100 = 0

Deze moet ik afleiden, ik krijg dan: 6 - 2x/100, maar dat is niet goed. Wat vergeet ik?
pi_137108324
Is het antwoord 6 - x/50?
pi_137108381
ja
pi_137108464
2/100 = 1/50
Die 1*x schrijven we voor het gemak als x, de 1 laten we weg. Die breuk zoals hierboven omschrijven doe je gewoon door boven en onder de streep te delen door 2.
pi_137108539
^O^ vergeten te vereenvoudigen dus :|W
pi_137108609
2/100 is overigens niet fout, maar het kan "mooier" en daardoor is het ook beter te begrijpen; 1/2 is bijv duidelijker dan 32/64.
pi_137138620
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 21:53 schreef bezemsteeltaart het volgende:
dit is obv. vrij easy maar geen idee..:

6x - x^2/100 = 0

Deze moet ik afleiden, ik krijg dan: 6 - 2x/100, maar dat is niet goed. Wat vergeet ik?
Je moet hier de nulpunten van een polynoom van graad 2 oplossen.

Dus, p(x) = -x2/100 + 6x
Nu ben je zo te zien geïnteresseerd in de nulpunten van p(x), dus
-x2/100 + 6x = 0 dan en slechts dan als 6x = x2/100

Dus x = 0 v 6 = -x/100 => x = -600

Dus je oplossingen zijn x = 0 en x = -600
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_137139978
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2014 22:00 schreef OllieWilliams het volgende:
2/100 is overigens niet fout, maar het kan "mooier" en daardoor is het ook beter te begrijpen; 1/2 is bijv duidelijker dan 32/64.
Heeft me eens een keer een 10 gekost op de middelbare. Schreef op 4/6 ipv 2/3
pi_137140423
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 21:24 schreef LogiteX het volgende:

[..]

Heeft me eens een keer een 10 gekost op de middelbare. Schreef op 4/6 ipv 2/3
Ik heb een keer \sqrt{25} laten staan. :7
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_137140493
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 21:33 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Ik heb een keer \sqrt{25} laten staan. :7
Baas! :')
pi_137166985
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 21:24 schreef LogiteX het volgende:

[..]

Heeft me eens een keer een 10 gekost op de middelbare. Schreef op 4/6 ipv 2/3
Tekening met pen (0,1 aftrek) en soms een rekenfoutje zoals 2*3=5. Zonde dat soort fouten... Ik let nu gelukkig al meer op slordigheidsfouten, maar het blijft lastig. 'k Zal nooit een 10 halen denk ik.
pi_137168536
Ik zag vandaag een studente dit doen. Ik herhaal, wiskunde studente.

(x-3)(x-2)(x-1) = 3

dus

x-3 = 3 v x-2 = 3 v x-1 = 3

Ik lachte me rot. _O-
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_137168606
Hehehehe, vandaag nog in de klas uitgelegd.
Blijft voorspelbaar. Gewoon truukje nadoen en verder niet nadenken.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_137170062
quote:
2s.gif Op woensdag 26 februari 2014 18:45 schreef Amoeba het volgende:
Ik zag vandaag een studente dit doen. Ik herhaal, wiskunde studente.

(x-3)(x-2)(x-1) = 3

dus

x-3 = 3 v x-2 = 3 v x-1 = 3

Ik lachte me rot. _O-
Jaja. En galant als je bent loste jij die kubische vergelijking toen natuurlijk even vlot voor haar op.
pi_137170243
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 19:24 schreef Riparius het volgende:

[..]

Jaja. En galant als je bent loste jij die kubische vergelijking toen natuurlijk even vlot voor haar op.
Ik zag de noodzaak daar niet van in. Wat ik wel nodig vond was om de determinant van haar matrix juist te bepalen, dat leverde uiteraard ook een kubische vergelijking op, die ik galant als ik ben vlot oploste. En daarvoor had ik 0 rekenwerk voor nodig aangezien die in de vorm

(x-2)(x^2-1) - 3(x-2) = 0 eruit kwam rollen.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_137170385
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 18:47 schreef -J-D- het volgende:
Hehehehe, vandaag nog in de klas uitgelegd.
Blijft voorspelbaar. Gewoon truukje nadoen en verder niet nadenken.
Je bent docent wiskunde? Dat bewijs mbv resttermen is op het middelbare wel te doen toch?
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_137171606
quote:
2s.gif Op woensdag 26 februari 2014 19:31 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Je bent docent wiskunde? Dat bewijs mbv resttermen is op het middelbare wel te doen toch?
Vroeger leerde je netjes (mét bewijs) dat een polynoom P(x) bij deling door (x − a) een rest P(a) oplevert, en dat de deling dus opgaat dan en slechts dan als P(a) = 0, maar ik betwijfel of -J-D- dat nog mag uitleggen, want stel je voor dat ze echt iets zouden leren ...
pi_137189066
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 19:55 schreef Riparius het volgende:

[..]

Vroeger leerde je netjes (mét bewijs) dat een polynoom P(x) bij deling door (x − a) een rest P(a) oplevert, en dat de deling dus opgaat dan en slechts dan als P(a) = 0, maar ik betwijfel of -J-D- dat nog mag uitleggen, want stel je voor dat ze echt iets zouden leren ...
Er zijn amper belemmeringen vanuit school wat ik mag of niet mag uitleggen. Zou ook te ridicuul voor woorden zijn.
Helaas is het zo dat we de leerlingen dienen voor te bereiden op een eindexamen en dus wel wat zaken vastliggen. Maar er is nog genoeg ruimte over om tot degelijke bewijsvoering te komen. Gelukkig mogen ze in het onderwijs nog steeds echt iets leren.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_137191468
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2014 08:44 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Er zijn amper belemmeringen vanuit school wat ik mag of niet mag uitleggen. Zou ook te ridicuul voor woorden zijn.
Helaas is het zo dat we de leerlingen dienen voor te bereiden op een eindexamen en dus wel wat zaken vastliggen. Maar er is nog genoeg ruimte over om tot degelijke bewijsvoering te komen. Gelukkig mogen ze in het onderwijs nog steeds echt iets leren.
Begin eens met een lesje continuïteit van functies op R naar R. *) Zeker mensen met wiskunde B moeten eigenlijk eens begrijpen dat zaken als differentieerbaarheid niet vanzelfsprekend zijn.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_137193430
quote:
1s.gif Op donderdag 27 februari 2014 10:31 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Begin eens met een lesje continuïteit van functies op R naar R. *) Zeker mensen met wiskunde B moeten eigenlijk eens begrijpen dat zaken als differentieerbaarheid niet vanzelfsprekend zijn.
Zeker. Dat moet zeker onderdeel zijn van de lessen. Buigpunten berekenen en dergelijke kunnen ze op een gegeven moment wel, maar dat onderdeel smeekt er haast om om wat dieper uitgespit te worden.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')