Hint:quote:Op dinsdag 18 februari 2014 11:38 schreef ronaldoo12 het volgende:
[..]
Aha dankjewel ! dan snap ik ze nu allemaal behalve 2e.. ik gok weer iets op 5*4 + 9 = 29 .. alleen t zou mij logisch lijken om dit te doen: 5+4 = 9
ja daar liep ik vast.. doe iets fout :quote:
Dat klopt gewoon. Dat eerste deel kun je dan volgens de normale integratieregels oplossen, dat tweede deel is gegeven, dus dat weet je ook.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 11:48 schreef ronaldoo12 het volgende:
[..]
ja daar liep ik vast.. doe iets fout :
(integraal op interval 1 tot 6) 5 dx + (integraal op interval 1 tot 6) f(x) dx
Aha, wordt dus dan: (6 * 5) - 5 = 25.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 11:50 schreef Alrac4 het volgende:
[..]
Dat klopt gewoon. Dat eerste deel kun je dan volgens de normale integratieregels oplossen, dat tweede deel is gegeven, dus dat weet je ook.
Dat eerste deel wel ja. En dan nog +4 van het tweede deel en je bent erquote:Op dinsdag 18 februari 2014 11:53 schreef ronaldoo12 het volgende:
[..]
Aha, wordt dus dan: (6 * 5) - 5 = 25.
Ja, thankss !quote:Op dinsdag 18 februari 2014 11:54 schreef Alrac4 het volgende:
[..]
Dat eerste deel wel ja. En dan nog +4 van het tweede deel en je bent er
Die laatste zin klopt inderdaad, kan je uit die laatste vergelijking halen wat het wel zou moeten zijn?quote:Op woensdag 19 februari 2014 16:44 schreef JAM het volgende:
Het gaat om het volgende; ik moet groei van 16% uitsmeren over vier periodes. Iets zegt mij dat een groei van 16% over een jaar niet hetzelfde is als een groei van 4% per kwartaal. Want:
1.16 is niet hetzelfde als 1 x 1.044 is niet hetzelfde. Of wel?
quote:Op woensdag 19 februari 2014 16:54 schreef JAM het volgende:
Als ik dat zou kunnen, dan had ik het niet gevraagd. .
. 3. Dank. .quote:Op woensdag 19 februari 2014 16:57 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Dus 16% per jaar is 3.78% per kwartaal
Typ dan gewoon ♥quote:Op donderdag 20 februari 2014 11:03 schreef JAM het volgende:
Ja, daar stond eerst. <3. Da bleek geen hartje te zijn.
A is een lineaire afbeelding en daar hoort een matrix bij. Ik moet dus een basis van eigenvectoren verzinnen voor die invariante deelruimte W en vervolgens de diagonaalmatrix opstellen.quote:Op zondag 23 februari 2014 14:46 schreef thabit het volgende:
Heb je (c) niet eigenlijk al bij (b) opgelost? Wat wordt er met "bijbehorende matrix" bedoeld? De definitie daarvan is mij niet duidelijk.
Maar je hebt de eigenwaarden en eigenvectoren al bij (b) uitgerekend, dus wat valt er hier dan verder nog te doen?quote:Op zondag 23 februari 2014 16:43 schreef Amoeba het volgende:
[..]
A is een lineaire afbeelding en daar hoort een matrix bij. Ik moet dus een basis van eigenvectoren verzinnen voor die invariante deelruimte W en vervolgens de diagonaalmatrix opstellen.
Ik denk trouwens niet dat het om de diagonaalmatrix gaat. Maar die eigenvectoren hebben ieder 2 componenten, terwijl W een vlak is in de R^5 (dus 5 componenten).quote:Op zondag 23 februari 2014 16:50 schreef thabit het volgende:
[..]
Maar je hebt de eigenwaarden en eigenvectoren al bij (b) uitgerekend, dus wat valt er hier dan verder nog te doen?
Ja.quote:Op zondag 23 februari 2014 16:52 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Of moet ik A: W -> W zien als R^2 -> R^2?
Ah okay, dan snap ik het.quote:
Wat bedoel je met connecties? Bedoel je daarmee dat als je een collectie van X mensen hebt, en iedereen is met elkaar bevriend, hoeveel relaties dit dan zijn?quote:Op zondag 23 februari 2014 19:09 schreef Kandijfijn het volgende:
Tis vast een makkelijk vraag voor de wiskundehelden maar ik kom er zelf niet uit . Vriendin heeft besloten Facebook te onderzoeken voor der studie en komt op de volgende 2 vragen uit.
1) Hoe reken ik het maximaal aantal connecties uit bij X aantal vrienden? Wat we zelf gevonden hebben is het volgende http://www.wisfaq.nl/showfaq3.asp?Id=18443. Maar hoe dit nu exact moet ?
2) Hoe reken ik het aantal realistische connecties uit? Bijvoorbeeld aantal vrienden is X en gemiddeld aantal gemeenschappelijke vrienden is Y.
De laatste keer dat ik rekenwerk als dit had was ik 16 dus het is allemaal diep diep weggezakt . Een kip en klaar antwoord is niet direct nodig (zal wel handig zijn). Verwijzing naar een goede bron zou ook tof zijn. We zien door de bomen het bos niet meer echt
Ja, dat bedoel ik exact. 2 mensen is maximaal 1 connectie. 3 mensen is maximaal 3 connecties. 4 connecties is maximaal 6 connecties.quote:Op zondag 23 februari 2014 19:53 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Wat bedoel je met connecties? Bedoel je daarmee dat als je een collectie van X mensen hebt, en iedereen is met elkaar bevriend, hoeveel relaties dit dan zijn?
aantal connecties = [N*(N-1)]/2quote:Op zondag 23 februari 2014 19:55 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ja, dat bedoel ik exact. 2 mensen is maximaal 1 connectie. 3 mensen is maximaal 3 connecties. 4 connecties is maximaal 6 connecties.
En dan zie ik een A-B connectie hetzelfde als een B-A connectie.
Baas, nu ik hem lees is die ook direct volstrekt logisch .quote:Op zondag 23 februari 2014 20:03 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
aantal connecties = [N*(N-1)]/2
waar N is het aantal vrienden
Voor 3 is het dus: 3*2/2 = 3
Voor 4 is het dus: 4*3/2 = 6
Voor 239 is het dus: 239*238/2 = 28441
Je zult je vraag wat beter moeten formuleren. Je bekijkt een groep met 200 mensen die alleen connecties binnen die groep hebben? En je geeft alleen het gemiddelde aantal gemeenschappelijke vrienden, maar dat is wellicht niet genoeg informatie om tot een eenduidig antwoord te komen.quote:Op zondag 23 februari 2014 20:09 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Baas, nu ik hem lees is die ook direct volstrekt logisch .
Heb je ook nog antwoord op mijn volgende vraag? Stel je voor dat het gemiddeld aantal gemeenschappelijk vrienden 25 is. Hoeveel connecties zijn er dan? Bij bij bijvoorbeeld 200 vrienden?
Ik zal morgen ff aan der vragen, nu ik het zo lees besef ik mezelf ook dat het op meerder manieren geïnterpreteerd kan worden. . Formuleren van de vraagstelling zal sowieso nog een hel van een karwei worden. Ik heb hotelschool gedaan , ik ben te oud voor deze shizzle.quote:Op zondag 23 februari 2014 22:35 schreef thenxero het volgende:
[..]
Je zult je vraag wat beter moeten formuleren. Je bekijkt een groep met 200 mensen die alleen connecties binnen die groep hebben? En je geeft alleen het gemiddelde aantal gemeenschappelijke vrienden, maar dat is wellicht niet genoeg informatie om tot een eenduidig antwoord te komen.
Wat je ook precies bedoelt, het zal waarschijnlijk een lastige vraag zijn. Maar het is altijd goed om eerst het probleem helder te formuleren. Bullshit in = bullshit out.
Je moet hier de nulpunten van een polynoom van graad 2 oplossen.quote:Op maandag 24 februari 2014 21:53 schreef bezemsteeltaart het volgende:
dit is obv. vrij easy maar geen idee..:
6x - x^2/100 = 0
Deze moet ik afleiden, ik krijg dan: 6 - 2x/100, maar dat is niet goed. Wat vergeet ik?
Heeft me eens een keer een 10 gekost op de middelbare. Schreef op 4/6 ipv 2/3quote:Op maandag 24 februari 2014 22:00 schreef OllieWilliams het volgende:
2/100 is overigens niet fout, maar het kan "mooier" en daardoor is het ook beter te begrijpen; 1/2 is bijv duidelijker dan 32/64.
Ik heb een keer laten staan.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 21:24 schreef LogiteX het volgende:
[..]
Heeft me eens een keer een 10 gekost op de middelbare. Schreef op 4/6 ipv 2/3
Tekening met pen (0,1 aftrek) en soms een rekenfoutje zoals 2*3=5. Zonde dat soort fouten... Ik let nu gelukkig al meer op slordigheidsfouten, maar het blijft lastig. 'k Zal nooit een 10 halen denk ik.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 21:24 schreef LogiteX het volgende:
[..]
Heeft me eens een keer een 10 gekost op de middelbare. Schreef op 4/6 ipv 2/3
Jaja. En galant als je bent loste jij die kubische vergelijking toen natuurlijk even vlot voor haar op.quote:Op woensdag 26 februari 2014 18:45 schreef Amoeba het volgende:
Ik zag vandaag een studente dit doen. Ik herhaal, wiskunde studente.
(x-3)(x-2)(x-1) = 3
dus
x-3 = 3 v x-2 = 3 v x-1 = 3
Ik lachte me rot.
Ik zag de noodzaak daar niet van in. Wat ik wel nodig vond was om de determinant van haar matrix juist te bepalen, dat leverde uiteraard ook een kubische vergelijking op, die ik galant als ik ben vlot oploste. En daarvoor had ik 0 rekenwerk voor nodig aangezien die in de vormquote:Op woensdag 26 februari 2014 19:24 schreef Riparius het volgende:
[..]
Jaja. En galant als je bent loste jij die kubische vergelijking toen natuurlijk even vlot voor haar op.
Je bent docent wiskunde? Dat bewijs mbv resttermen is op het middelbare wel te doen toch?quote:Op woensdag 26 februari 2014 18:47 schreef -J-D- het volgende:
Hehehehe, vandaag nog in de klas uitgelegd.
Blijft voorspelbaar. Gewoon truukje nadoen en verder niet nadenken.
Vroeger leerde je netjes (mét bewijs) dat een polynoom P(x) bij deling door (x − a) een rest P(a) oplevert, en dat de deling dus opgaat dan en slechts dan als P(a) = 0, maar ik betwijfel of -J-D- dat nog mag uitleggen, want stel je voor dat ze echt iets zouden leren ...quote:Op woensdag 26 februari 2014 19:31 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Je bent docent wiskunde? Dat bewijs mbv resttermen is op het middelbare wel te doen toch?
Er zijn amper belemmeringen vanuit school wat ik mag of niet mag uitleggen. Zou ook te ridicuul voor woorden zijn.quote:Op woensdag 26 februari 2014 19:55 schreef Riparius het volgende:
[..]
Vroeger leerde je netjes (mét bewijs) dat een polynoom P(x) bij deling door (x − a) een rest P(a) oplevert, en dat de deling dus opgaat dan en slechts dan als P(a) = 0, maar ik betwijfel of -J-D- dat nog mag uitleggen, want stel je voor dat ze echt iets zouden leren ...
Begin eens met een lesje continuïteit van functies op R naar R. Zeker mensen met wiskunde B moeten eigenlijk eens begrijpen dat zaken als differentieerbaarheid niet vanzelfsprekend zijn.quote:Op donderdag 27 februari 2014 08:44 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Er zijn amper belemmeringen vanuit school wat ik mag of niet mag uitleggen. Zou ook te ridicuul voor woorden zijn.
Helaas is het zo dat we de leerlingen dienen voor te bereiden op een eindexamen en dus wel wat zaken vastliggen. Maar er is nog genoeg ruimte over om tot degelijke bewijsvoering te komen. Gelukkig mogen ze in het onderwijs nog steeds echt iets leren.
Zeker. Dat moet zeker onderdeel zijn van de lessen. Buigpunten berekenen en dergelijke kunnen ze op een gegeven moment wel, maar dat onderdeel smeekt er haast om om wat dieper uitgespit te worden.quote:Op donderdag 27 februari 2014 10:31 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Begin eens met een lesje continuïteit van functies op R naar R. Zeker mensen met wiskunde B moeten eigenlijk eens begrijpen dat zaken als differentieerbaarheid niet vanzelfsprekend zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |