abonnement Unibet Coolblue
pi_136842671
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 11:38 schreef ronaldoo12 het volgende:

[..]

Aha dankjewel ! dan snap ik ze nu allemaal behalve 2e.. ik gok weer iets op 5*4 + 9 = 29 .. alleen t zou mij logisch lijken om dit te doen: 5+4 = 9
Hint:
 \int_a^b(y(x)+h(x)dx) = \int_a^b y(x)dx + \int_a^b h(x)dx
pi_136842863
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 11:43 schreef Alrac4 het volgende:

[..]

Hint:
 \int_a^b(y(x)+h(x)dx) = \int_a^b y(x)dx + \int_a^b h(x)dx
ja daar liep ik vast.. doe iets fout :

(integraal op interval 1 tot 6) 5 dx + (integraal op interval 1 tot 6) f(x) dx
pi_136842914
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 11:48 schreef ronaldoo12 het volgende:

[..]

ja daar liep ik vast.. doe iets fout :

(integraal op interval 1 tot 6) 5 dx + (integraal op interval 1 tot 6) f(x) dx
Dat klopt gewoon. Dat eerste deel kun je dan volgens de normale integratieregels oplossen, dat tweede deel is gegeven, dus dat weet je ook.
pi_136843037
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 11:50 schreef Alrac4 het volgende:

[..]

Dat klopt gewoon. Dat eerste deel kun je dan volgens de normale integratieregels oplossen, dat tweede deel is gegeven, dus dat weet je ook.
Aha, wordt dus dan: (6 * 5) - 5 = 25.
pi_136843064
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 11:53 schreef ronaldoo12 het volgende:

[..]

Aha, wordt dus dan: (6 * 5) - 5 = 25.
Dat eerste deel wel ja. En dan nog +4 van het tweede deel en je bent er :)
pi_136843079
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 11:54 schreef Alrac4 het volgende:

[..]

Dat eerste deel wel ja. En dan nog +4 van het tweede deel en je bent er :)
Ja, thankss ! ;)
  woensdag 19 februari 2014 @ 16:44:16 #157
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_136896775
Ik ben een debieltje, dat wil ik best erkennen, maar ik heb nood aan hulp bij het maken van een formule. Dat is niet voor school of huiswerk (die leeftijd ben ik gelukkig al gepasseerd), maar wel van een vergelijkbaar niveau.

Het gaat om het volgende; ik moet groei van 16% uitsmeren over vier periodes. Iets zegt mij dat een groei van 16% over een jaar niet hetzelfde is als een groei van 4% per kwartaal. Want:

1.16 is niet hetzelfde als 1 x 1.044 is niet hetzelfde. Of wel?

In ieder geval, hoe doe ik dat dan?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  woensdag 19 februari 2014 @ 16:45:58 #158
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_136896829
Om kort te gaan, ik wil weten om uit te komen op een totale groei van 16% per jaar, welke groeifactor ik dan per kwartaal moet gebruiken.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_136896957
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 16:44 schreef JAM het volgende:
Het gaat om het volgende; ik moet groei van 16% uitsmeren over vier periodes. Iets zegt mij dat een groei van 16% over een jaar niet hetzelfde is als een groei van 4% per kwartaal. Want:

1.16 is niet hetzelfde als 1 x 1.044 is niet hetzelfde. Of wel?
Die laatste zin klopt inderdaad, kan je uit die laatste vergelijking halen wat het wel zou moeten zijn?
  woensdag 19 februari 2014 @ 16:54:58 #160
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_136897086
Als ik dat zou kunnen, dan had ik het niet gevraagd. :D.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_136897164
quote:
10s.gif Op woensdag 19 februari 2014 16:54 schreef JAM het volgende:
Als ik dat zou kunnen, dan had ik het niet gevraagd. :D.
x^4 = 1.16 \Rightarrow x = 1.16^{\frac{1}{4}} \approx 1.037802

Dus 16% per jaar is 3.78% per kwartaal
  woensdag 19 februari 2014 @ 17:18:12 #162
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_136897862
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 16:57 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

x^4 = 1.16 \Rightarrow x = 1.16^{\frac{1}{4}} \approx 1.037802

Dus 16% per jaar is 3.78% per kwartaal
O+. 3. Dank. :).
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_136899866
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 17:18 schreef JAM het volgende:

[..]

O+. 3. Dank. :).
3?
  donderdag 20 februari 2014 @ 11:03:42 #164
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_136922300
Ja, daar stond eerst. <3. Da bleek geen hartje te zijn.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_136926389
quote:
3s.gif Op donderdag 20 februari 2014 11:03 schreef JAM het volgende:
Ja, daar stond eerst. <3. Da bleek geen hartje te zijn.
Typ dan gewoon ♥

Hint: HTML Entities.
pi_136992571
Ik snap er eventjes vrij weinig meer van. Ik heb een lineaire afbeelding A: R5R5

met a = (1,2,1,1,2) en b = (1,2,2,2,1).
A(a) = (2,4,3,3,3) = c en A(b) = (5,10,6,6,9) = d

a) Laat zien W = <a,b> is een invariante deelruimte voor A: W → W

Goed, simpel c = a+b en d = 4a+b, toppie. Dus iedere lineaire combinatie van c en d zit weer in W, zo invariant als maar wezen kan.

b) Bepaal de eigenwaarden en eigenruimten van W.

De matrix Aw wordt dan gegeven door A_w = \begin{pmatrix} 1 & 4 \\ 1 & 1 \end{pmatrix}

Eigenwaarden: λ1 = 3, λ2 = -1 zijn de nulpunten van het karakteristiek polynoom. De bijbehorende eigenruimten zijn dan

Eλ1 = < (2,1) >
Eλ2 = < (-2,1) >

De hoeveelheid rekenwerk is hiervoor niet zo belangrijk, Mathematica geeft mijn resultaat groen licht, dus beland ik bij opgave c. Mocht ik toch fouten maken, vandaar mijn toelichting tot dit alles.

c) Laat zien dat W een basis heeft bestaande uit eigenvectoren. Geef ook de bijbehorende matrix.

Maar hier loopt het spaak.. Ik heb een basis voor W die een vlak in R5 omvat, met de reeds berekende eigenruimten gaat het dan mis. Ik moet dus 2 eigenvectoren hebben met 5 componenten, anders is het geen basis voor W. Toch?

[ Bericht 1% gewijzigd door Amoeba op 21-02-2014 22:44:28 ]
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
  zondag 23 februari 2014 @ 14:34:20 #167
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_137048118
Niemand? -O-
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_137048688
Heb je (c) niet eigenlijk al bij (b) opgelost? Wat wordt er met "bijbehorende matrix" bedoeld? De definitie daarvan is mij niet duidelijk.
  zondag 23 februari 2014 @ 16:43:14 #169
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_137053491
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 14:46 schreef thabit het volgende:
Heb je (c) niet eigenlijk al bij (b) opgelost? Wat wordt er met "bijbehorende matrix" bedoeld? De definitie daarvan is mij niet duidelijk.
A is een lineaire afbeelding en daar hoort een matrix bij. Ik moet dus een basis van eigenvectoren verzinnen voor die invariante deelruimte W en vervolgens de diagonaalmatrix opstellen.



[ Bericht 6% gewijzigd door Amoeba op 23-02-2014 16:50:52 ]
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_137053835
quote:
2s.gif Op zondag 23 februari 2014 16:43 schreef Amoeba het volgende:

[..]

A is een lineaire afbeelding en daar hoort een matrix bij. Ik moet dus een basis van eigenvectoren verzinnen voor die invariante deelruimte W en vervolgens de diagonaalmatrix opstellen.
Maar je hebt de eigenwaarden en eigenvectoren al bij (b) uitgerekend, dus wat valt er hier dan verder nog te doen?
  zondag 23 februari 2014 @ 16:52:25 #171
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_137053904
quote:
5s.gif Op zondag 23 februari 2014 16:50 schreef thabit het volgende:

[..]

Maar je hebt de eigenwaarden en eigenvectoren al bij (b) uitgerekend, dus wat valt er hier dan verder nog te doen?
Ik denk trouwens niet dat het om de diagonaalmatrix gaat. Maar die eigenvectoren hebben ieder 2 componenten, terwijl W een vlak is in de R^5 (dus 5 componenten).

Ik snap dat niet. Of moet ik A: W -> W zien als R^2 -> R^2?
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_137053993
quote:
2s.gif Op zondag 23 februari 2014 16:52 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Of moet ik A: W -> W zien als R^2 -> R^2?
Ja.
  zondag 23 februari 2014 @ 16:55:34 #173
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_137054048
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 16:54 schreef thabit het volgende:

[..]

Ja.
Ah okay, dan snap ik het. :Y

Dank. :)
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_137060689
Tis vast een makkelijk vraag voor de wiskundehelden maar ik kom er zelf niet uit :P. Vriendin heeft besloten Facebook te onderzoeken voor der studie en komt op de volgende 2 vragen uit.

1) Hoe reken ik het maximaal aantal connecties uit bij X aantal vrienden? Wat we zelf gevonden hebben is het volgende http://www.wisfaq.nl/showfaq3.asp?Id=18443. Maar hoe dit nu exact moet ;(?

2) Hoe reken ik het aantal realistische connecties uit? Bijvoorbeeld aantal vrienden is X en gemiddeld aantal gemeenschappelijke vrienden is Y.

De laatste keer dat ik rekenwerk als dit had was ik 16 dus het is allemaal diep diep weggezakt :'). Een kip en klaar antwoord is niet direct nodig (zal wel handig zijn). Verwijzing naar een goede bron zou ook tof zijn. We zien door de bomen het bos niet meer echt
  zondag 23 februari 2014 @ 19:53:47 #175
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_137063500
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 19:09 schreef Kandijfijn het volgende:
Tis vast een makkelijk vraag voor de wiskundehelden maar ik kom er zelf niet uit :P. Vriendin heeft besloten Facebook te onderzoeken voor der studie en komt op de volgende 2 vragen uit.

1) Hoe reken ik het maximaal aantal connecties uit bij X aantal vrienden? Wat we zelf gevonden hebben is het volgende http://www.wisfaq.nl/showfaq3.asp?Id=18443. Maar hoe dit nu exact moet ;(?

2) Hoe reken ik het aantal realistische connecties uit? Bijvoorbeeld aantal vrienden is X en gemiddeld aantal gemeenschappelijke vrienden is Y.

De laatste keer dat ik rekenwerk als dit had was ik 16 dus het is allemaal diep diep weggezakt :'). Een kip en klaar antwoord is niet direct nodig (zal wel handig zijn). Verwijzing naar een goede bron zou ook tof zijn. We zien door de bomen het bos niet meer echt
Wat bedoel je met connecties? Bedoel je daarmee dat als je een collectie van X mensen hebt, en iedereen is met elkaar bevriend, hoeveel relaties dit dan zijn?
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_137063569
quote:
2s.gif Op zondag 23 februari 2014 19:53 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Wat bedoel je met connecties? Bedoel je daarmee dat als je een collectie van X mensen hebt, en iedereen is met elkaar bevriend, hoeveel relaties dit dan zijn?
Ja, dat bedoel ik exact. 2 mensen is maximaal 1 connectie. 3 mensen is maximaal 3 connecties. 4 connecties is maximaal 6 connecties.

En dan zie ik een A-B connectie hetzelfde als een B-A connectie.
pi_137064031
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 19:55 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ja, dat bedoel ik exact. 2 mensen is maximaal 1 connectie. 3 mensen is maximaal 3 connecties. 4 connecties is maximaal 6 connecties.

En dan zie ik een A-B connectie hetzelfde als een B-A connectie.
aantal connecties = [N*(N-1)]/2
waar N is het aantal vrienden

Voor 3 is het dus: 3*2/2 = 3
Voor 4 is het dus: 4*3/2 = 6
Voor 239 is het dus: 239*238/2 = 28441
pi_137064328
quote:
10s.gif Op zondag 23 februari 2014 20:03 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

aantal connecties = [N*(N-1)]/2
waar N is het aantal vrienden

Voor 3 is het dus: 3*2/2 = 3
Voor 4 is het dus: 4*3/2 = 6
Voor 239 is het dus: 239*238/2 = 28441
Baas, nu ik hem lees is die ook direct volstrekt logisch O+.

Heb je ook nog antwoord op mijn volgende vraag? Stel je voor dat het gemiddeld aantal gemeenschappelijk vrienden 25 is. Hoeveel connecties zijn er dan? Bij bij bijvoorbeeld 200 vrienden?
pi_137073602
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 20:09 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Baas, nu ik hem lees is die ook direct volstrekt logisch O+.

Heb je ook nog antwoord op mijn volgende vraag? Stel je voor dat het gemiddeld aantal gemeenschappelijk vrienden 25 is. Hoeveel connecties zijn er dan? Bij bij bijvoorbeeld 200 vrienden?
Je zult je vraag wat beter moeten formuleren. Je bekijkt een groep met 200 mensen die alleen connecties binnen die groep hebben? En je geeft alleen het gemiddelde aantal gemeenschappelijke vrienden, maar dat is wellicht niet genoeg informatie om tot een eenduidig antwoord te komen.

Wat je ook precies bedoelt, het zal waarschijnlijk een lastige vraag zijn. Maar het is altijd goed om eerst het probleem helder te formuleren. Bullshit in = bullshit out.
pi_137077993
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 22:35 schreef thenxero het volgende:

[..]

Je zult je vraag wat beter moeten formuleren. Je bekijkt een groep met 200 mensen die alleen connecties binnen die groep hebben? En je geeft alleen het gemiddelde aantal gemeenschappelijke vrienden, maar dat is wellicht niet genoeg informatie om tot een eenduidig antwoord te komen.

Wat je ook precies bedoelt, het zal waarschijnlijk een lastige vraag zijn. Maar het is altijd goed om eerst het probleem helder te formuleren. Bullshit in = bullshit out.
Ik zal morgen ff aan der vragen, nu ik het zo lees besef ik mezelf ook dat het op meerder manieren geïnterpreteerd kan worden. ;(. Formuleren van de vraagstelling zal sowieso nog een hel van een karwei worden. Ik heb hotelschool gedaan ;( :'(, ik ben te oud voor deze shizzle.

Sowieso alvast bedankt voor de feedback tot nu toe :), zeer waarschijnlijk gaan we nog wel 1-3 pogingen nodig hebben voordat de vraag helder genoeg geformuleerd zal zijn :).
pi_137108232
dit is obv. vrij easy maar geen idee..:

6x - x^2/100 = 0

Deze moet ik afleiden, ik krijg dan: 6 - 2x/100, maar dat is niet goed. Wat vergeet ik?
pi_137108324
Is het antwoord 6 - x/50?
pi_137108381
ja
pi_137108464
2/100 = 1/50
Die 1*x schrijven we voor het gemak als x, de 1 laten we weg. Die breuk zoals hierboven omschrijven doe je gewoon door boven en onder de streep te delen door 2.
pi_137108539
^O^ vergeten te vereenvoudigen dus :|W
pi_137108609
2/100 is overigens niet fout, maar het kan "mooier" en daardoor is het ook beter te begrijpen; 1/2 is bijv duidelijker dan 32/64.
pi_137138620
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 21:53 schreef bezemsteeltaart het volgende:
dit is obv. vrij easy maar geen idee..:

6x - x^2/100 = 0

Deze moet ik afleiden, ik krijg dan: 6 - 2x/100, maar dat is niet goed. Wat vergeet ik?
Je moet hier de nulpunten van een polynoom van graad 2 oplossen.

Dus, p(x) = -x2/100 + 6x
Nu ben je zo te zien geïnteresseerd in de nulpunten van p(x), dus
-x2/100 + 6x = 0 dan en slechts dan als 6x = x2/100

Dus x = 0 v 6 = -x/100 => x = -600

Dus je oplossingen zijn x = 0 en x = -600
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_137139978
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2014 22:00 schreef OllieWilliams het volgende:
2/100 is overigens niet fout, maar het kan "mooier" en daardoor is het ook beter te begrijpen; 1/2 is bijv duidelijker dan 32/64.
Heeft me eens een keer een 10 gekost op de middelbare. Schreef op 4/6 ipv 2/3
pi_137140423
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 21:24 schreef LogiteX het volgende:

[..]

Heeft me eens een keer een 10 gekost op de middelbare. Schreef op 4/6 ipv 2/3
Ik heb een keer \sqrt{25} laten staan. :7
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_137140493
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 21:33 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Ik heb een keer \sqrt{25} laten staan. :7
Baas! :')
pi_137166985
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 21:24 schreef LogiteX het volgende:

[..]

Heeft me eens een keer een 10 gekost op de middelbare. Schreef op 4/6 ipv 2/3
Tekening met pen (0,1 aftrek) en soms een rekenfoutje zoals 2*3=5. Zonde dat soort fouten... Ik let nu gelukkig al meer op slordigheidsfouten, maar het blijft lastig. 'k Zal nooit een 10 halen denk ik.
pi_137168536
Ik zag vandaag een studente dit doen. Ik herhaal, wiskunde studente.

(x-3)(x-2)(x-1) = 3

dus

x-3 = 3 v x-2 = 3 v x-1 = 3

Ik lachte me rot. _O-
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_137168606
Hehehehe, vandaag nog in de klas uitgelegd.
Blijft voorspelbaar. Gewoon truukje nadoen en verder niet nadenken.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_137170062
quote:
2s.gif Op woensdag 26 februari 2014 18:45 schreef Amoeba het volgende:
Ik zag vandaag een studente dit doen. Ik herhaal, wiskunde studente.

(x-3)(x-2)(x-1) = 3

dus

x-3 = 3 v x-2 = 3 v x-1 = 3

Ik lachte me rot. _O-
Jaja. En galant als je bent loste jij die kubische vergelijking toen natuurlijk even vlot voor haar op.
pi_137170243
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 19:24 schreef Riparius het volgende:

[..]

Jaja. En galant als je bent loste jij die kubische vergelijking toen natuurlijk even vlot voor haar op.
Ik zag de noodzaak daar niet van in. Wat ik wel nodig vond was om de determinant van haar matrix juist te bepalen, dat leverde uiteraard ook een kubische vergelijking op, die ik galant als ik ben vlot oploste. En daarvoor had ik 0 rekenwerk voor nodig aangezien die in de vorm

(x-2)(x^2-1) - 3(x-2) = 0 eruit kwam rollen.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_137170385
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 18:47 schreef -J-D- het volgende:
Hehehehe, vandaag nog in de klas uitgelegd.
Blijft voorspelbaar. Gewoon truukje nadoen en verder niet nadenken.
Je bent docent wiskunde? Dat bewijs mbv resttermen is op het middelbare wel te doen toch?
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_137171606
quote:
2s.gif Op woensdag 26 februari 2014 19:31 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Je bent docent wiskunde? Dat bewijs mbv resttermen is op het middelbare wel te doen toch?
Vroeger leerde je netjes (mét bewijs) dat een polynoom P(x) bij deling door (x − a) een rest P(a) oplevert, en dat de deling dus opgaat dan en slechts dan als P(a) = 0, maar ik betwijfel of -J-D- dat nog mag uitleggen, want stel je voor dat ze echt iets zouden leren ...
pi_137189066
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 19:55 schreef Riparius het volgende:

[..]

Vroeger leerde je netjes (mét bewijs) dat een polynoom P(x) bij deling door (x − a) een rest P(a) oplevert, en dat de deling dus opgaat dan en slechts dan als P(a) = 0, maar ik betwijfel of -J-D- dat nog mag uitleggen, want stel je voor dat ze echt iets zouden leren ...
Er zijn amper belemmeringen vanuit school wat ik mag of niet mag uitleggen. Zou ook te ridicuul voor woorden zijn.
Helaas is het zo dat we de leerlingen dienen voor te bereiden op een eindexamen en dus wel wat zaken vastliggen. Maar er is nog genoeg ruimte over om tot degelijke bewijsvoering te komen. Gelukkig mogen ze in het onderwijs nog steeds echt iets leren.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_137191468
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2014 08:44 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Er zijn amper belemmeringen vanuit school wat ik mag of niet mag uitleggen. Zou ook te ridicuul voor woorden zijn.
Helaas is het zo dat we de leerlingen dienen voor te bereiden op een eindexamen en dus wel wat zaken vastliggen. Maar er is nog genoeg ruimte over om tot degelijke bewijsvoering te komen. Gelukkig mogen ze in het onderwijs nog steeds echt iets leren.
Begin eens met een lesje continuïteit van functies op R naar R. *) Zeker mensen met wiskunde B moeten eigenlijk eens begrijpen dat zaken als differentieerbaarheid niet vanzelfsprekend zijn.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_137193430
quote:
1s.gif Op donderdag 27 februari 2014 10:31 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Begin eens met een lesje continuïteit van functies op R naar R. *) Zeker mensen met wiskunde B moeten eigenlijk eens begrijpen dat zaken als differentieerbaarheid niet vanzelfsprekend zijn.
Zeker. Dat moet zeker onderdeel zijn van de lessen. Buigpunten berekenen en dergelijke kunnen ze op een gegeven moment wel, maar dat onderdeel smeekt er haast om om wat dieper uitgespit te worden.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')