Op vrijdag 15 augustus 2014 13:10 schreef ikkanniksbedenken het volgende:Enige tijd zijn geleden zijn ook in mijn kennissenkring een aantal mensen in een dergelijke scam gestonken. Omdat ikzelf het een en ander doe qua IT-beveiliging, en de politie weinig hierin kan doen, mijn aanbevelingen over hoe je hiermee om kan gaan.
Hoe werkt de scam:De blackmail scam, zoals deze genoemd wordt, komt er op neer dat een leuke vrouw jou benaderd via Facebook / Tinder / Datingsites / whatever. Ze ziet je al vrij snel zitten en het lijkt haar leuk om met je te cammen. Het eerste signaal dat het niet helemaal lekker zit, zou moeten zijn dat het account op Facebook slechts enkele vrienden heeft en de tijdlijn nauwelijks gevuld is. Van knappe vrouwen, en vooral de aangetoond knappe vrouwen, weet ik dat ze doorgaans een erg goed gevulde vriendenlijst hebben
Enfin.... Al heel snel zal ze je vragen om te gaan cammen op Skype. En daar zit ze, wellicht een beetje wulps, en ze begint te strippen. Ook hier zouden de alarmbellen af moeten gaan! Een headset heeft ze al niet, en als je goed oplet zal je zien dat ze aan het typen is terwijl ze met haar handen met haarzelf speelt.. Vreemd!!!!!
Maar goed, gedurende de chatsessie vraagt ze aan haar cam-partner of je wil strippen. Ze zal meer van haar laten zien, en eenmaal met belastend beeld op de camera, is het foute boel! Ze moet eventjes iemand binnen laten, naar de WC etc. ... En na een tijdje krijg je een bericht dat je gefilmd bent. Uiteraard staat alles prive, en wordt het gepost op het moment dat je niet betaald.
Wat als ik er toch ingestonken ben?Het allerbelangrijkste, NIET BETALEN. In gevallen dat er betaald wordt, wordt er steeds opnieuw naar geld gevraagd. Tevens dien je de politie in te lichten. Niet dat zij er uberhaupt iets aan gaan doen, maar mocht je ooit hulp van de verzekering nodig hebben dankzij dit voorval, dan is het handig dat er een proces-verbaal is gemaakt.
Verder is kan het handig zijn om Facebook (of welke bron dan ook) tijdelijk even te deactiveren, en raad ik aan om de wachtwoorden te veranderen + computer op virussen te checken. Doorgaans zal het niet nodig zijn, maar better safe then sorry. Meestal ben je binnen 2 weken negeren van deze mensen af.
Maar het filmpje danHiervan mag je uitgaan dat er niks mee gebeurd. Dit heeft namelijk een aantal redenen.
1. Op het moment dat ze dergelijke video's posten, zijn locatie + IP nummer bekend en is het vrij eenvoudiger om deze mensen te achterhalen.
2. In landen waar deze scammers wonen, wordt of Youtube geblokkeerd, of is het streng verboden om dergelijke content te publiceren. Vrouwen kennen namelijk geen seksueel genot, en homo-seksualiteit is ten strengste verboden. Men gaat geen stokslagen, ophanging of onthoofding riskeren.
Het is echter geen garantie dat ze de video niet publiceren. Maar dan nog, weinig om je zorgen te maken.
Wat als mijn video wel gepost wordt De kracht van deze scam zit in het feit dat er vooral druk gezet wordt op imagoschade.
Tenzij je Obama, Mark Rutte, of Bas van Toor bent, zal het eigenlijk vrij weinig uithalen. Allereerst gaan de meeste mensen niet zoeken naar Youtube filmpjes waarom een bekende aan het strippen of masturberen is
Niet alleen dat. Iedere internetgebruiker heeft in de loop der jaren enorm veel geslachtsdelen voorbij zien komen. Het goddelijke lichaam van vrouw 'X' ben ik over 5 minuten alweer vergeten, omdat er dan alweer vrouw 'Y' op het scherm verschijnt.
Verder kan je met een Google Alert instellen dat je op de hoogte gesteld wil worden als er content met jouw naam op Youtube verschijnt. Deze content rapporteren en er is niks aan het handje.
Dit is mijn FiPo hier op het forum, en heb mijzelf speciaal hiervoor aangemeld omdat ik het delen van deze kennis wel belangrijk vind, en hoop ik mensen hiermee te kunnen helpen.