Kort maar krachtig toch?quote:
Niet heel krachtig, eerder uitermate zwak. Misschien heeft het topic er wel wat aan als je je post toe zou lichten.quote:
Ah ok op die manier. Ik dacht dat het duidelijk was. Maar ik vind dus dat het een fable is, ik kan me dat niet voorstellen dat je op 2 mensen verliefd bent of van ze houdt op dezelfde manier, liefde is een soort illusie. Maar dat is mijn mening. Er bestaan verschillende soorten “liefde”, en in mijn visie is de enige vorm van “liefde” , agape. De rest is voor me eerder een illusie om te vluchten van de werkelijkheid. Het is wat “complicated” om uit te leggen, maar zo zie ik het.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 19:16 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Niet heel krachtig, eerder uitermate zwak. Misschien heeft het topic er wel wat aan als je je post toe zou lichten.
Als je de bijbel als leidraad neemt niet nee, maar als je puur de betekenis van het woord neemt kan dat meer dan goed samengaan met agape. Absoluut het beste voor de ander willen, liefde die geeft ipv neemt.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 20:15 schreef complicate het volgende:
Ja, maar niet in het kader van "polyamoreuze relaties/liefde". Dat is wat anders. Vandaar dat het -in mijn visie- een fabel is. Liefde dat je een ander gunt bij agape is helemaal anders dan in een polyamorueze relatie. In ieder geval agape is voor me de enige niet-illusoire liefde.
En jouw punt is dus.....?quote:Op vrijdag 17 januari 2014 20:21 schreef erodome het volgende:
[..]
Als je de bijbel als leidraad neemt niet nee, maar als je puur de betekenis van het woord neemt kan dat meer dan goed samengaan met agape. Absoluut het beste voor de ander willen, liefde die geeft ipv neemt.
Dat agape als punt nemen nogal vaag is hiervoor. Juist omdat dat juist erg goed past bij polyamorie, ook als het in deze vorm van meerdere liefdespartners bedoeld wordt.quote:
En daar verschillen wij dus van mening. Dat ik agape neem als maatstaf van liefde, heeft meer te maken met bepaalde waarden en normen die daarin geïncorporeerd zijn etc. Zoals ik al eerder zei geloof ik niet dat het mogelijk is om van meerdere liefdespartners te "houden", laat staan op dezelfde manier. Maar dat is wat ik denk en we hoeven niet overeen te komen hé. Maar vertel jij eens jouw visie dan?quote:Op vrijdag 17 januari 2014 20:24 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat agape als punt nemen nogal vaag is hiervoor. Juist omdat dat juist erg goed past bij polyamorie, ook als het in deze vorm van meerdere liefdespartners bedoeld wordt.
En je? Idealist of realist?quote:Op vrijdag 17 januari 2014 20:34 schreef jaha het volgende:
Het probleem is dat er een groot verschil bestaat tussen "ideaal" en "praktijk". Ik denk dat niemand in essentie problemen heeft met een soort knuffelsamenleving waar iedereen van elkaar houdt, iedereen vrolijk is maar ook niet moeilijk doet over wie er precies met wie naar bed gaat en hoeveel mensen er dan in dat bed liggen.
De praktijk is dat mensen over het algemeen zeurderige egoïsten zijn en dat het - gezien het hoge aantal echtscheidingen - al lastig is om met twee mensen een gelukkig huwelijk aan te gaan, waarmee dus de "agape" wereld voor de meesten een onbereikbare "bron" van levensgeluk zijn.
Eens. Vooral vetgedruktquote:Op vrijdag 17 januari 2014 20:47 schreef jaha het volgende:
Een mens heeft de kans om zijn eigen leven en dat van anderen beter te maken. Als je de hele dag roept: "stelletje oplichters in Den Haag" of "Wat een klootzak die gozer die zijn vrouw loopt te bedriegen" - wees dan zo eerlijk om in de spiegel te kijken en zelf gewoon keurig netjes je kaartje voor het openbaar vervoer af te stempelen en je pik in je broek te houden (of als vrouw zijnde: je beentjes bij elkaar te houden).
Mijn visie er dat er vele vormen van liefde bestaan, dat je prima van meerdere mensen kan houden, dat doen we dagelijks namelijk, alleen bij een partner-relatie zou dat ineens niet kunnen?quote:Op vrijdag 17 januari 2014 20:29 schreef complicate het volgende:
[..]
En daar verschillen wij dus van mening. Dat ik agape neem als maatstaf van liefde, heeft meer te maken met bepaalde waarden en normen die daarin geïncorporeerd zijn etc. Zoals ik al eerder zei geloof ik niet dat het mogelijk is om van meerdere liefdespartners te "houden", laat staan op dezelfde manier. Maar dat is wat ik denk en we hoeven niet overeen te komen hé. Maar vertel jij eens jouw visie dan?
geheel mee eens...quote:Op vrijdag 17 januari 2014 22:59 schreef erodome het volgende:
[..]
Mijn visie er dat er vele vormen van liefde bestaan, dat je prima van meerdere mensen kan houden, dat doen we dagelijks namelijk, alleen bij een partner-relatie zou dat ineens niet kunnen?
Het gaat ook niet om op precies dezelfde manier, het gaat simpelweg om houden van.
Zo zie ik het niet, zie mijn andere reactiesquote:Op vrijdag 17 januari 2014 22:59 schreef erodome het volgende:
[..]
Mijn visie er dat er vele vormen van liefde bestaan, dat je prima van meerdere mensen kan houden, dat doen we dagelijks namelijk, alleen bij een partner-relatie zou dat ineens niet kunnen?
Het gaat ook niet om op precies dezelfde manier, het gaat simpelweg om houden van.
Geheel mee eens, zo leef ik ook met mijn vriendquote:Op vrijdag 17 januari 2014 22:59 schreef erodome het volgende:
[..]
En ik vraag me af waarom, vooral omdat je met agape komt als reden.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 00:45 schreef complicate het volgende:
[..]
Zo zie ik het niet, zie mijn andere reacties.
Ik zou er niet blij van worden zou mijn vriendin zwanger worden van een ander...quote:Op zaterdag 18 januari 2014 19:29 schreef erodome het volgende:
[..]
En ik vraag me af waarom, vooral omdat je met agape komt als reden.
Waarom denk je dat het met een partner-relatie absoluut niet kan, terwijl het met familie, vrienden, kinderen en alles wel kan? Niemand die eraan twijfelt dat je van je moeder houdt omdat je ook van je vader houdt, niemand die twijfelt dat je van al je kinderen houdt, of een diepe relatie hebt met 2 of meer vrienden. Waarom is dan ineens het zo ondenkbaar als het over partners gaat?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |