
Ik had al zo'n vermoeden.
Zal ik? Ik heb dus m'n Nederlandse rijbewijs niet, heb het op Guam gehaald, en sindsdien moet ik overal waar we gaan wonen snel zorgen dat ik iets geldigs heb. M'n Thaise rijbewijs was niet direct inwisselbaar voor een Dubaise. Dus, de procedure in Dubai:
- Inschrijven, wachten tot er een 'file geopend is'
- Beginnen met theorie: 8 uur verdeeld over twee dagen. Na ieder uur aftekenen bij je instructeur. Te laat? -> kom volgende week maar weer terug.
- Theorie-examen doen- na betaling, natuurlijk. Als ik het me goed herinner 50 vragen binnen een half uur.
- "Preliminary test" doen (uhuh... na betaling). Als je in Dubai voor het eerst gaat rijden of een rijbewijs hebt wat minder dan twee jaar oud is, moet je 40 lessen van een half uur nemen. Met een rijbewijs tussen de 2 en 5 jaar is het 30 lessen, en met een rijbewijs ouder dan 5 jaar is het 20 lessen. Als je nou eerder rijbewijzen hebt gehad... nou ja, dan is dat jammer. Maar om te laten zien dat je inderdaad ook kunt rijden is er de preliminary test.
- Mijn Thaise rijbewijs was 4,5 jaar oud en ik bleek te kunnen rijden, dus ik hoefde nog maar 30 lessen te nemen

- Beginnen in de 'yard', dus een oefenterrein, met bijzondere verrichtingen.
- Bijzondere verrichtingen examen (na betaling...)
- De straat op, althans het daarvoor voorgeschreven gebied, wat in mijn geval een grotendeels industrieel gebied was, bijzonder druk bevolkt met met name Pakistani chauffeurs. Die misschien maar eens wat rijlessen zouden moeten nemen

- 4 (geloof ik) nachtlessen. Behalve voor vrouwen, want die vonden dat niet fijn.
- Weer een (betaald) proefexamen met een examinator (-trice in mijn geval) van de rijschool
- 2 uur snelweglessen. Mijn instructrice geloofde het wel. Ik ook....
- Examen met een examinator van de overheid. Met drie leerlingen in de auto, dus onderweg van plaats wisselen. Door hetzelfde gebied. Waar iedere Pakistani vrachtwagenchauffeur die dag besloot mijn vermogen tot noodstoppen te testen

En dan heb je nog ruim een halve dag nodig om van het ene kantoor naar het andere te hobbelen om het papierwerk in order te maken.