abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135554211
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 10:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, maar je weet niet of je elk jaar er op vooruit zult gaan, dus daar al een voorschot op nemen lijkt me niet handig. Beter geef je gewoon uit wat je uit kunt geven ipv nu al te denken dat je 'straks' meer ter beschikking zult gaan hebben en dat dus daarom nu al vast uitgeven.
Ach, in veel gevallen staat dat eigenlijk al gewoon vast. En kan het eerder naar boven afwijken dan dat het niet uitkomt.
pi_135554234
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 10:58 schreef antfukker het volgende:
Wanneer is het NHG potje op?
Als alles nog zo beroerd blijft als in 2013 over een jaar of 5. Maar het ligt eerder in de lijn der verwachting dat het niet leeg zal raken.
pi_135554244
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 11:28 schreef antfukker het volgende:

[..]

Geloof je het zelf?
nee ik weet het zeker.
https://www.nhg.nl/organi(...)ie-wew-gemeente.html
quote:
De achtervangfunctie van de overheid is van doorslaggevend belang voor het functioneren van de Nationale Hypotheek Garantie. Deze achtervangfunctie garandeert dat het WEW te allen tijde aan haar betalingsverplichtingen in het kader van de borgstelling jegens de geldgevers kan voldoen. Op basis hiervan kan de borgstelling van het WEW worden beschouwd als een overheidsgarantie. Dit betekent dat voor geldgevers bij leningen met Nationale Hypotheek Garantie lagere solvabiliteitseisen gelden (Bazel II). Hierdoor kunnen geldgevers deze leningen tegen betere condities verstrekken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_135554273
quote:
2s.gif Op donderdag 16 januari 2014 11:29 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ach, in veel gevallen staat dat eigenlijk al gewoon vast. En kan het eerder naar boven afwijken dan dat het niet uitkomt.
Klopt in heel veel CAO krijg je er standaard 2-3% bij met een goede beoordeling, die je met 2 vingers in je neus haalt. Daarbovenop komen dan de standaard cao verhogingen van tussen de 1,5-2% per jaar.
100 euro bruto per maand erbij elk jaar is zelfs nog weinig.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_135554280
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 11:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

wie heeft het over 3 jaar?
ik.
quote:
Wie heefth et over particuliere huursegment?
ik.
quote:
Je kan evt ook nog bij je ouders wonen of op je studentenkamer blijven (ik ken genoeg starters die dat doen).
Gefeliciteerd. Ik ken ze niet, maar ik geloof je direct. Maar dat neemt niet weg dat zoiets voor iedereen telt. Het gaat mij erom dat je een starterslening niet direct hoeft weg te zetten als iets dat nooit goed is.
pi_135554311
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 11:31 schreef krapula het volgende:

[..]

ik.

[..]

ik.

[..]

Gefeliciteerd. Ik ken ze niet, maar ik geloof je direct. Maar dat neemt niet weg dat zoiets voor iedereen telt. Het gaat mij erom dat je een starterslening niet direct hoeft weg te zetten als iets dat nooit goed is.
Ok, het is praktisch bijna nooit goed dan. Jij je zin.
pi_135554379
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 11:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Klopt in heel veel CAO krijg je er standaard 2-3% bij met een goede beoordeling, die je met 2 vingers in je neus haalt. Daarbovenop komen dan de standaard cao verhogingen van tussen de 1,5-2% per jaar.
Stak het dan ook conservatief in. Zat daar zelf ruim boven sinds het moment dat ik kocht.
pi_135554385
quote:
Ah ok thanks, dat wist ik niet :).
pi_135554431
quote:
2s.gif Op donderdag 16 januari 2014 11:30 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Als alles nog zo beroerd blijft als in 2013 over een jaar of 5. Maar het ligt eerder in de lijn der verwachting dat het niet leeg zal raken.
Omdat men de regels veranderd, en de lat veel hoger legt dat je aanspraak kan maken op de NHG. Stuk gelezen in het tijdschrift van Vereniging Eigen Huis, dat was verhelderend.
pi_135554479
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 11:36 schreef antfukker het volgende:

[..]

Omdat men de regels veranderd, en de lat veel hoger legt dat je aanspraak kan maken op de NHG. Stuk gelezen in het tijdschrift van Vereniging Eigen Huis, dat was verhelderend.
Dan kan het nog langer gerekt worden zelfs.
pi_135554711
quote:
7s.gif Op donderdag 16 januari 2014 11:34 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Stak het dan ook conservatief in. Zat daar zelf ruim boven sinds het moment dat ik kocht.
Met mijn eerste salaris kocht ik ook een huis zonder enige hulp, omdat ik teveel verdiende en in die tijd ruim 300 euro per maand erbij elk jaar.
pi_135554740
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Niet om een of ander, maar waarom zou je een huis willen kopen waarvan je vooraf al weet dat je er hooguit 6 tot 8 jaar wilt wonen :?
Omdat het gewenste huis nu niet binnen de mogelijkheid ligt? Ik wil over op termijn misschien ook wel willen doorstromen naar een tweeondereenkapper / vrijstaande woning.

Dat wil overigens niet zeggen dat ik nu niet prettig woon, in mijn huidige woning kan ik prima oud worden.
pi_135566938
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 11:45 schreef Revolution-NL het volgende:
Omdat het gewenste huis nu niet binnen de mogelijkheid ligt? Ik wil over op termijn misschien ook wel willen doorstromen naar een tweeondereenkapper / vrijstaande woning.

Dat wil overigens niet zeggen dat ik nu niet prettig woon, in mijn huidige woning kan ik prima oud worden.
Dat is toch wat anders dan bij voorbaat al weten dat je na 6 tot 8 jaar weer wilt/moet verkassen. Dan zou ik gewoon blijven huren.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_135569900
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 11:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

In de metalelectro cao staat niets over verhogingen bij goede beoordelingen, volgens mij in geen enkele cao. Er staat alleen iets in over functie schalen en hoe het loongebouw opgebouwt zou moeten zijn, maar ook hiervoor geldt weer dat er nergens staat dat je binnnen x jaar op je maximum in het loongebouw zou moeten zitten.
pi_135570809
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 18:22 schreef Basp1 het volgende:

[..]

In de metalelectro cao staat niets over verhogingen bij goede beoordelingen, volgens mij in geen enkele cao. Er staat alleen iets in over functie schalen en hoe het loongebouw opgebouwt zou moeten zijn, maar ook hiervoor geldt weer dat er nergens staat dat je binnnen x jaar op je maximum in het loongebouw zou moeten zitten.
dan nog mag je er als je als starter ergens binnen komt wel min of meer vanuit gaan dat je dan een redelijke groei door gaat maken.
pi_135571359
quote:
2s.gif Op donderdag 16 januari 2014 18:44 schreef 99.999 het volgende:

[..]

dan nog mag je er als je als starter ergens binnen komt wel min of meer vanuit gaan dat je dan een redelijke groei door gaat maken.
Een redelijke groei daar kan ik mee instemmen, maar de 3600 euro per jaar erbij waar sommige mensen het hier over hebben zullen uitzonderingen zijn of je moet op een hbo/ universitaire functie tegen het minimumloon begonnen zijn.
pi_135572012
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 18:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Een redelijke groei daar kan ik mee instemmen, maar de 3600 euro per jaar erbij waar sommige mensen het hier over hebben zullen uitzonderingen zijn of je moet op een hbo/ universitaire functie tegen het minimumloon begonnen zijn.
Niet elk jaar maar ik heb dat ook wel gehad hoor. Schaal omhoog en een periodiek en je komt een eind in de richting.
pi_135573067
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 09:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

GMT fucking A 8-)
Net als kleingeestige mensen, daarom dachten ze ook slapend rijk te worden :Y
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_135573128
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 09:45 schreef CoolGuy het volgende:

Xeno zit bewust te trollen.
Of ik weet gewoon niet beter :@
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  donderdag 16 januari 2014 @ 19:41:03 #70
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_135573693
quote:
12s.gif Op donderdag 16 januari 2014 19:31 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Of ik weet gewoon niet beter :@
jij weet niet beter, net als die HD9
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 16 januari 2014 @ 19:42:36 #71
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_135573789
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik denk dat jij er faliekant naast zit...

En die 50K aan ORV van jou is leuk, maar zet geen zoden aan de dijk voor de achterblijvende partner.

Zowel mijn partner en ik hebben beiden een ORV waarmee het huis in geval van problemen vrijwel afgelost wordt, daar heb je wat aan. Niet aan 50K... 8)7
Pas jij maar op dat je niet ergens hoog afvalt tijdens de vakantie
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_135575753
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 10:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Als je nu een huis niet kan kopen met normale financieringsmogelijkheden dan moet je het niet doen. Als je denkt dat je het later wel kan, koop dan later het huis en niet nu.
Daar zit ik een beetje over in dubio. Blijf ik nog een paar jaar op een plek wonen die ik niet fijn vind en koop ik later pas? Of zou ik voor zo'n starterslening gaan. Waarschijnlijk kan ik het huis net wel of net niet kopen met normale financieringsmogelijkheden.

Ik heb de volgende overwegingen:
- Ik heb een vast contract
- Maak structureel 10-15% betaalde overuren die niet mee genomen worden in de berekeningen
- Heb voor dit jaar een tweede salarisverhoging toegezegd gekregen
- Qua maandlasten is het net wat hoger dan ik nu met huren kwijt ben. Nu spaar ik tussen de 15 en 20k per jaar
- De rente is nu wel heel erg laag. Misschien is dat over een paar jaar wel hoger.
- Het huis zou door eigen inleg niet snel onderwater komen

Aan de andere kant:
- Ik ben alleen en verlies van inkomen is de eerste paar jaar vrij kritisch
- De huizenprijs is onzeker. Wat doet de markt bij stijgende rentes?
- Als het krap is, lijkt het me erg onverstandig. Ik ben zelf altijd van mening geweest: bij twijfel niet doen.
- Ik moet geld zelf inleggen, dus het eerste jaar zal ik relatief weinig spaargeld overhouden door verbouwing, inrichting en de inleg

Zo'n starterslening zou ik op zich bij normale omstandigheden gewoon na die drie jaar moeten kunnen aflossen in één keer. Voor normale omstandigheden ben ik dan ook niet zo bang. Het zijn meer de onvoorziene omstandigheden die een probleem geven, zoals langdurig werkloos. Alleen geeft dat laatste altijd een probleem, ook als ik iets koop dat ik via normale financieringsmogelijkheden kan kopen. Dan zou ik het huis gewoon contant moeten gaan betalen en dan duurt het nog wel even.
  Moderator donderdag 16 januari 2014 @ 20:28:20 #73
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_135576318
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 19:30 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Net als kleingeestige mensen, daarom dachten ze ook slapend rijk te worden :Y
Waar jij bij hoorde, want jij hebt toch ook je krabbel ergens onder gezet of niet. Dus je hebt 't over jezelf.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_135581476
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 07:57 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Slaven zullen moeten bloeden voor de foute beslissingen van hun meesters.
Jaahaha echt vet knįllen met die huizenmarkt! Door het dak! met die gedwongen verkopen
pi_135581697
quote:
10s.gif Op donderdag 16 januari 2014 21:55 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Jaahaha echt vet knįllen met die huizenmarkt! Door het dak! met die gedwongen verkopen
De pot van de NHG is met wel 8 miljoen geslonken in rampjaar 2013. Spektakel!!

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-01-2014 21:58:39 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')