Het kan prima in Nederland. Bij het project in mijn reactie hierboven is het debiet op basis van puttesten circa 100 m3 per uur met een temperatuur van om en nabij de 65 0C, afkomstig van een kleine 2 kilometer diepte. Daar kan je prima mee verwarmen en dus energie besparen.quote:Op woensdag 15 januari 2014 12:23 schreef RemcoDelft het volgende:
Verdiep je eens wat er nodig is aan warmte om elektriciteit te maken... Leuk in IJsland, niet te doen in Nederland.
Het is allemaal nog in de opstartfase. Op andere plekken kan de temperatuur ook 90 graden zijn. Vandaar dat er onderzoek nodig is voor het boren. Dat grond afkoelen lijkt me overigens onwaarschijnlijk. Dat beetje warmteverlies wordt ruimschoots gecompenseerd door de aardwarmte. Heb je een bron voor die bewering?quote:Op woensdag 15 januari 2014 12:56 schreef Ame_thyst het volgende:
2 kilometer moeten boren voor maar 65 graden ? klink mij niet echt goedkoop in de oren. Misschien leuk op een kleine schaal voor een woonwijk maar niet te vergelijken met waar gas voor gebruikt kan worden. Daarbij is gas makkelijk te transporteren en het koelt niet af.
Geothermische systemen die nu al voor prive verwarming ingezet worden hier in NL hebben verder als nadeel dat ze de grond afkoelen, op kleine schaal misschien nog niet zo'n probleem maar op grote schaal wel degelijk. Wat gebeurd er als er diep in de grond lagen afkoelen, dan gaat de boel ook bewegen.
Tijd geleden een keer op het nos journaal een item over gezien(maar kan ook iets anders geweest zijnquote:Op woensdag 15 januari 2014 13:03 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Het is allemaal nog in de opstartfase. Op andere plekken kan de temperatuur ook 90 graden zijn. Vandaar dat er onderzoek nodig is voor het boren. Dat grond afkoelen lijkt me overigens onwaarschijnlijk. Dat beetje warmteverlies wordt ruimschoots gecompenseerd door de aardwarmte. Heb je een bron voor die bewering?
Ja leuk, dan heb je het over verwarmen. Ik had het over elektriciteit.quote:Op woensdag 15 januari 2014 12:39 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Het kan prima in Nederland. Bij het project in mijn reactie hierboven is het debiet op basis van puttesten circa 100 m3 per uur met een temperatuur van om en nabij de 65 0C, afkomstig van een kleine 2 kilometer diepte. Daar kan je prima mee verwarmen en dus energie besparen.
Nee, ik bedoel helemaal niet op temperatuur houden. Waar haal je dat vandaan.quote:Op woensdag 15 januari 2014 14:22 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ja leuk, dan heb je het over verwarmen. Ik had het over elektriciteit.
Verwarmen is ook nogal een vertekenend woord: je bedoelt op temperatuur houden. Daarvoor heb je in principe alleen voldoende isolatie nodig. En met isoleren is zo uit het blote hoofd eenvoudiger aardgas te besparen dan met 2 km diepe boorputten.
quote:Op woensdag 15 januari 2014 14:00 schreef Kaas- het volgende:
Synthercell-topic-bingo![]()
verzet
strijd
organisatie
politiek
burger
woede
Shit, geen bingo dit keer.
Het is een gesloten systeem met warmtewisselaar. Wat wordt opgepompt wordt ook weer terug gepompt de grond in.quote:Op woensdag 15 januari 2014 17:06 schreef Zechs het volgende:
Vergeet niet het risico op grondwatervervuiling bij geothermische energie. Daarom komt het ook niet overal van de grond in Nederland.
Eens. Het is de beste, schoonste, meest oneindige energiebron die we hebben.quote:Op woensdag 15 januari 2014 12:04 schreef Synthercell het volgende:
Er is er eigenlijk maar een krachig alternatief in de natuur, geothermische energie.
Juist die bron wordt niet 'aangeboord' (ook van kant milieuorganisaties hoor je er niets over) (ook voor geothermische energie zijn boringen nodig, maar er verdwijnt niets uit de grond, geen verzakkingen, geen aardbevingen, geen tsunami's, geen grondvervuiling), en nog een groot voordeel is dat geothermie zero-emission energie is, en zoals windmolens geen horizonvervuiling of geluidoverlast geeft.
Veel Duitsers hebben dit in hun tuin. Wat daar kan, kan in Nederland ook.quote:Op woensdag 15 januari 2014 17:28 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Het is een gesloten systeem met warmtewisselaar. Wat wordt opgepompt wordt ook weer terug gepompt de grond in.
Waar zou die vervuiling vandaan moeten komen dan?
Kijk hier anders eens hoe geothermie werkt.
Heb jij enig idee waarom een kas ooit is bedacht?quote:Op woensdag 15 januari 2014 14:27 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel helemaal niet op temperatuur houden. Waar haal je dat vandaan.![]()
Kassen moeten worden verwarmd, met isoleren blokkeer je natuurlijk ook het zonlicht. Nogal vitaal voor planten zeg maar en het is nogal wat oppervlak om helemaal geïsoleerd te krijgen. Overigens in de zomer willen ze overtollige warmte juist kwijt dus moet de isolatie weer weg.
Ook een zwembad verliest warmte. Warmte die normaal uit elektriciteit of gas wordt gehaald en nu dus uit de grond komt.
Maak gewoon je punt.quote:Op woensdag 15 januari 2014 18:47 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Heb jij enig idee waarom een kas ooit is bedacht?
No shit. Maar met alleen isoleren kom je er niet, in tegenstelling tot wat er hierboven ergens geopperd wordt moet er altijd energie ingestoken worden in de koude seizoenen. Energie die prima gewonnen kan worden met geothermie, waar dit topic dan ook over gaat.quote:Op woensdag 15 januari 2014 18:58 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Het idee van een kas is juist isoleren.
Ik meen dat er van een groot deel van Nederland al geologische kaarten waren?quote:Op woensdag 15 januari 2014 18:30 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Veel Duitsers hebben dit in hun tuin. Wat daar kan, kan in Nederland ook.
TNO is bezig met het in kaart brengen van de geothermische gradienten in Nederland, om de beste plaatsen te selecteren geothermie mogelijk te maken. Prima initiatieven.
Er is geen bewijs van hoe dit soort systemen zich op lange termijn zullen gedragen, ook hier zal op termijn slijtage voorkomen. Ik denk dat niemand allerlei giftige stoffen in hun drinkwater willen hebben. Daarom is het niet voor niets dat er al kaarten zijn waar wel en niet geothermische installaties mogen worden gebouwd in Nederland.quote:Op woensdag 15 januari 2014 17:28 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Het is een gesloten systeem met warmtewisselaar. Wat wordt opgepompt wordt ook weer terug gepompt de grond in.
Waar zou die vervuiling vandaan moeten komen dan?
Kijk hier anders eens hoe geothermie werkt.
Welke giftige stoffen? Ben je niet in de war met schaliegaswinning / fracking? En wat voor kaarten bedoel je? Geologische kaarten? Die tonen aan welke plekken geschikt zijn, waar er dus kans is op warm water.quote:Op woensdag 15 januari 2014 21:20 schreef Zechs het volgende:
[..]
Er is geen bewijs van hoe dit soort systemen zich op lange termijn zullen gedragen, ook hier zal op termijn slijtage voorkomen. Ik denk dat niemand allerlei giftige stoffen in hun drinkwater willen hebben. Daarom is het niet voor niets dat er al kaarten zijn waar wel en niet geothermische installaties mogen worden gebouwd in Nederland.
Uiteraard. Maar het gaat dieper, Opa. TNO gebruikt dezelfde software waar ik consultancy en training in doe. Mooi werk.quote:Op woensdag 15 januari 2014 19:05 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Ik meen dat er van een groot deel van Nederland al geologische kaarten waren?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |