En dat idd. Een chronisch geval van gebrek aan kennis.quote:Op woensdag 5 maart 2014 17:15 schreef .SP. het volgende:
[..]
Dit is zo'n dom antwoord dat het moeilijk is serieus op in te gaan.
Basiscursus natuurkunde zou je goed doen.
Ok, even los van of dit natuurkundig klopt of niet (hint; dat doet het dus niet); dus volgens jou hoeven we die laser niet nauwkeurig te richten en reflecteert het altijd? Dat lijkt me een enorm simpel experiment. Graag zie ik een linkje van je naar een verslag van dat experiment en de uitkomsten. Want daarmee bewijs je zeer gemakkelijk dat het plaatsen van de reflector niet is gebeurd/niet nodig was.quote:Op woensdag 5 maart 2014 16:27 schreef El_Matador het volgende:
[..]
er is geen reflector nodig om laserlicht te laten reflecteren. het maanoppervlak reflecteert genoeg.
Wat wil je precies dat ik debunk? Jij bent degene die zegt dat het stof nooit zo kan bewegen op de maan. Toon het maar aan zou ik zeggen.quote:Hoe debunk jij de verschillende zwaartekracht (astronauten vs stuifzand) en de statistische onmogelijkheid van de maanlanding?
welja, noem me maar dom. Natuurkunde is prima.quote:Op woensdag 5 maart 2014 17:15 schreef .SP. het volgende:
[..]
sorry, jouw opmerking laat zien dat je een enorme hoeveelheid basiskennis natuurkunde mist. Het is onmogelijk om dat op een forum even uit te leggen, verdiep je er even in zou ik zeggen.quote:Op woensdag 5 maart 2014 18:47 schreef El_Matador het volgende:
[..]
welja, noem me maar dom. Natuurkunde is prima.
Als het niet zou klippen, weerleg het dan, in plaats van persoonlijke aanvalletjes. juist dat staat zo dom.
Schijn eens met een laserpointer op een wit oppervlak, en daarna op een spiegeltje (let op je ogenquote:Op woensdag 5 maart 2014 18:47 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Als het niet zou klippen, weerleg het dan, in plaats van persoonlijke aanvalletjes. juist dat staat zo dom.
Voor een geoloog laat je toch echt een bijzonder groot gebrek aan (basis) kennis zien. Maar goed, laat ik het voor je proberen uit te leggen.quote:Op woensdag 5 maart 2014 18:47 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Hier wat beter uitgelegd hoe het in elkaar steekt:quote:Op woensdag 5 maart 2014 21:43 schreef El_Matador het volgende:
Ja, tuurlijk, op korte afstand werkt dat zo. hoe is dat over 768.000 km op een oppervlak met een hoog albedo? Dan is het verschil in reflectie veel kleiner. tel daarbij nog het vacuum.
Heeft men hier een artikel dat die 2 reflecties (maanoppervlak vs reflector) naast elkaar legt en bewijst dat de reflector op de maan daar geplaatst is?
Ben ondertussen aan het werk, cursus geven.
Jij noemt het maanoppervlak een hoog albedo, dat klopt echter niet. Het gemiddelde albedo van de maan is 0,12, daar waar 1 staat voor perfecte reflectie en 0 voor, nou ja, nul.quote:Op woensdag 5 maart 2014 21:43 schreef El_Matador het volgende:
Ja, tuurlijk, op korte afstand werkt dat zo. hoe is dat over 768.000 km op een oppervlak met een hoog albedo? Dan is het verschil in reflectie veel kleiner. tel daarbij nog het vacuum.
Heeft men hier een artikel dat die 2 reflecties (maanoppervlak vs reflector) naast elkaar legt en bewijst dat de reflector op de maan daar geplaatst is?
Ik denk niet dat een dergelijk artikel gaat bestaan, omdat het te voor de hand liggend is. Simpel gezegt werkt het niet zonder reflector, omdat je geen fotonen terug krijgt. Van de 10^15 komen maar +-10 terug bij de detector. Heb dergelijke dingen wel meerdere keren in docu's en tv programma's (oa mythbusters) langs zien komen. Sowieso genoeg info te vinden over het experiment zelf, bijv: http://spie.org/x38304.xml?ArticleID=x38304quote:Op woensdag 5 maart 2014 21:43 schreef El_Matador het volgende:
Als er een reflector op de maan is bevestigd dat nog niet dat er een man op de maan is geweest.quote:Op woensdag 5 maart 2014 17:15 schreef .SP. het volgende:
[..]
je hebt echt een distorted beeld van natuurkundige wetten. De torens kunnen ook al instorten zonder inertia.quote:Op woensdag 5 maart 2014 17:17 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
En dat idd. Een chronisch geval van gebrek aan kennis.
Oh kom op... Je kan je toch zelf ook wel bedenken dat die laser vanaf de aarde naar de maan wordt geschoten, en je deze dus kan zien? De foto daarboven is van LRO, die overigens wel meer plaatjes heeft geschoten van Apollo sites.quote:Op woensdag 5 maart 2014 23:46 schreef El_Matador het volgende:
Het is een belangrijk punt en hoewel Lambiekje een punt heeft met een achtergelaten reflector is geen bewijs voor de maanlanding (kan ook door een onbemand vaartuig achtergelaten zijn), is het wel een van de belangrijkste argumenten voor de maanlanding en dus verdient het ruime aandacht lijkt me.
Van het stuk van SP is geen bron, heb je een linkje?
Uit de bron van Tuinhek:
[ afbeelding ]
Dit plaatje is dramatisch slecht, zeker voor NASA. "2x enlargement, dat zegt dus niets. Elke foto hoort een juiste schaal te hebben. Die ontbreekt hier.
[ afbeelding ]
"Green laser beam going to the Moon" is het onderschrift.
Eh, ok, wat zien we hier; de Maan (verlicht door de Zon) en 2 laser beams. Dat kan niet. Laser zie je niet als het licht van de laser niet gebroken wordt door een gas. Vergelijk een laser die je laat zien in een ruimte zonder rook en een met rook. Je ziet de refractie alleen door de aanwezigheid van de rook.
De Maan heeft geen atmosfeer en dus is er sowieso al geen breking.
Hoe krijg je het voor elkaar deze laser toch over enkele duizenden kilometers te zien (het groene licht op de foto) zonder atmosfeer, zonder andere zaken die het licht kunnen breken?
Dank voor de albedo-informatie, nogmaals, ik type mobiel in de pauze van mijn cursus, dus ik had geen tijd dingen op te zoeken.
Nu wel:
These numbers can be used to directly compare to terrestrial surfaces (reference cited below):
Darkest areas: 8.6%
Tranquillitatis south of Plinius: 9.1%
Plato's floor: 9.6%
Serenitatis east of Linne: 10%
Imbrium south of Plato: 10.4%
Nectaris: 11.4%
Ptolemaeus floor: 13.1%
Arzachel: 17%
Tycho ejecta: 20%
Aristarchus: 20%
Aristarchus interior: 22%
Bright spot in Deslandres: 24%
Proclus E wall: 28%
Stevinus A, Abulfeda E: 30%
These values are, as you can see, considerably higher than the other lunar albedos given. For comparison, the albedo of a green golf course is about 13%, roughly the same as that of the Cayley Formation which covers the floor of Ptolemaeus. So you see, the moon is not quite as dark as is often claimed - something about in the middle range of lunar brightnesses is just as bright as a grassy yard at noon.
uit de bron van Albedo op de Maan op en-Wiki: http://web.archive.org/we(...)/obs_tech/albedo.htm
Een flinke skewed verdeling; gemiddelde is 12%, minimum is 8.6% en maximum (hier weergegeven tenminste) is 30%.
Het is verklaarbaar door de ijzeren korst die gevormd wordt en albedoverschillen veroorzaakt, maar over het algemeen vallen me de getallen tegen. Je zou verwachten dat de regoliet (die vooral uit aaneengekitte glasdeeltjes, veroorzaakt door de inslagen, bestaat) juist een hoger albedo zou hebben. De ijzeren korst en de ouderdom van de meeste inslagen kan het lage albedo verklaren.
Ga dit soort dingen nou niet zeggen als je niet snapt waar het om gaat, laat staan wat ik er over zeg... Ze zijn juist door inertie (als je het zo graag zo wil noemen) ingestort.quote:Op woensdag 5 maart 2014 23:21 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
je hebt echt een distorted beeld van natuurkundige wetten. De torens kunnen ook al instorten zonder inertia.
Ook dat heeft met stof te maken.
Wacht even, die witte bal moet de Aarde voorstellen?? En hoe kan je een laserstraal in een vacuum zien, Tuinhek?quote:Op donderdag 6 maart 2014 07:49 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Oh kom op... Je kan je toch zelf ook wel bedenken dat die laser vanaf de aarde naar de maan wordt geschoten, en je deze dus kan zien? De foto daarboven is van LRO, die overigens wel meer plaatjes heeft geschoten van Apollo sites.
Nee dat is de maan...quote:Op donderdag 6 maart 2014 07:51 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Wacht even, die witte bal moet de Aarde voorstellen?? En hoe kan je een laserstraal in een vacuum zien, Tuinhek?
De foto zegt niks; geen schaal. Eerstejaarsgeologie/astronomie.
ja precies, dus hoe krijg je die laser te zien dan?quote:
Stof en vocht in de atmosfeer natuurlijk.quote:Op donderdag 6 maart 2014 08:24 schreef El_Matador het volgende:
[..]
ja precies, dus hoe krijg je die laser te zien dan?
Correct, het zouden ook heel hoog springende konijntjes kunnen zijn geweest.quote:Op woensdag 5 maart 2014 23:20 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Als er een reflector op de maan is bevestigd dat nog niet dat er een man op de maan is geweest.
De bron is gezond verstand en natuurkunde.quote:Op woensdag 5 maart 2014 23:46 schreef El_Matador het volgende:
Het is een belangrijk punt en hoewel Lambiekje een punt heeft met een achtergelaten reflector is geen bewijs voor de maanlanding (kan ook door een onbemand vaartuig achtergelaten zijn), is het wel een van de belangrijkste argumenten voor de maanlanding en dus verdient het ruime aandacht lijkt me.
Van het stuk van SP is geen bron, heb je een linkje?
Dit geloof ik helemaal niks van.Zo makkelijk is het niet op clues te registreren.Ze hebben hele strenge regels over want ze krijgen heel veel mensen die proberen om hun discussie te verzeiken.quote:Op woensdag 19 februari 2014 20:12 schreef theguyver het volgende:
[..]
Zat ik al op, voor de 3e keer, 3x ban en blokkade gehad omdat ik simpele vragen stelde.
berichten die verwijderd werden foto's weg gehaald die het hele plaatje toonden etc.
Meelopen mag tegenspraak houden ze niet van.
Zeker niet.quote:Op woensdag 5 maart 2014 23:20 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Als er een reflector op de maan is bevestigd dat nog niet dat er een man op de maan is geweest.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |