sjorsie1982 | donderdag 9 januari 2014 @ 16:46 |
Ik ben bezig mijn CV instellingen te bekijken en heb allerlei uitleg gelezen op internet over het tunen van je CV instellingen, maar ik heb nog een aantal vragen. Het regelen van een radiator doe je met een voetventiel, maar de radiatoren in mijn woonkamer hebben dat niet. Ze hebben alleen een draaiknop (geen thermostaat). Ze staan vol open. De radiator in mijn keuken staat ook vol open. De temperatuur wordt geregeld met een modulerende thermostaat in de woonkamer. Verder heb ik op de verdiepingen nieuwe radiatoren geplaatst met voetventielen. Deze heb ik aangepast op gevoel omdat ze toch bijna nooit gebruikt worden. Als ik nu beneden de radiatoren afknijp dan gaat het enorm ruizen... Als ik 1 radiator dan weer vol open zet dan ruist het niet meer, maar is de retourleiding praktisch even warm als de aanvoerleiding. De overige radiatoren kan ik prima afknijpen dan om zo voelbaar de retourleiding flink te verlagen. Het afknijpen met de standaard kraan zorgt voor een hogere dp, dus minder water. De radiator die vol open is om het ruizen tegen te gaan heeft een voelbare zeer hoge retourtemperatuur en daar gaat dus ook het meeste water door. Welke radiator kan je nu het beste vol open laten om het ruizen tegen te gaan? De CV pomp heeft een hogo en laag stand (remeha avanta c28) en is verder niet aan te passen. Deze staat op laag. De aanvoertemperatuur op de CV staat op 55 graden. De verwarmingen zijn overgedimensioneerd, aangezien het een zeer oud huis is en ik het volledig heb geisoleerd. Het is ook eenvoudig warm te krijgen met een watertemperatuur van 55 graden. | |
sjorsie1982 | zaterdag 11 januari 2014 @ 20:31 |
Ik ben even wat gaan meten. Als de kamer op temperatuur gehouden moet worden is de aanvoer 38,5 graden en de retour 36 graden bij de ketel. Ik heb 3 verwarmingen openstaan. Dit lijkt me best een klein verschil, is dit te verbeteren? | |
Think_Pad | zaterdag 11 januari 2014 @ 21:59 |
Als je met lage temperaturen stookt is het vanzelfsprekend dat je deltaT ook kleiner wordt. Je retour kan immers geen 10 graden ofzo zijn, dan zou het koeler zijn dan je kamertemperatuur.... Verder, als je het wil inregelen moet je dat doen op een koude dag, ramen open en volgas stoken. En dan per radiator de aanvoer/retour meten en dan kraan/voetventiel afstellen tot je een deltaT van 15-20 hebt bereikt. Je zou trouwens eens kunnen kijken wat er onder de knop van je radiatorkraan zit, misschien heb je wel dubbel instelbare kranen waardoor je dus alsnog een soort 'voetventiel' hebt. Inregelen zou ik dan doen als je ook daadwerkelijk water van 55 - 65 graden door je leidingen pompt. Anders heb je de kans dat het in de winter niet warm gaat worden. Ik weet van de Calenta dat die een schoorsteenveger stand heeft, daarmee kun je hem volgas laten branden dacht ik. Moet je even in het boekje kijken. Misschien dat de Avanta dat ook heeft? De grootste radiator/verste weg van de ketel gewoon helemaal open zetten, en de rest voor 80% ofzo. En dan beginnen met inregelen. Inregelen kun je doen met een IR thermometer (tientje op eBay), wel even opletten dat je stukje zwarte tape op de leidingen plakt, anders meet hij niet de goede temperatuur. Ik ben zelf de laatste tijd ook bezig met het inregelen van m'n CV-installatie. Kan je dit topic erg aanraden: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490013 staan erg veel bruikbare tips in. [ Bericht 6% gewijzigd door Think_Pad op 12-01-2014 10:23:37 ] | |
blomke | zondag 12 januari 2014 @ 09:30 |
Het lijkt erop dat je ketel én je pomp sterk zijn overgedimensioneerd. Overigens is een retour van 36 natuurlijk ongeveer het beste wat je kan halen. Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad: ik kneep alle radiatoren tegen het ruispunt aan. Later heb ik twee kogelkranen in de hoofdaanvoerleidingen in de kelder gezet en die voor 80% dicht. Nu "ruist het in de kelder", en heb ik de voetventielen een stuk verder opengezet. Dus al met al kan je wel wat aanpassingen doen, maar je lage retourtemperatuur is nauwelijks verder te verlagen. [ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 12-01-2014 09:49:36 ] | |
sjorsie1982 | zondag 12 januari 2014 @ 12:30 |
Ik begrijp dat mijn retour temperatuur niet verder te verlagen is, maar een dt van 2,5 graad betekent dat de ketel zijn warmte bijna niet kwijt kan. Toch pendelt hij niet en geeft die ook geen storing aan. Ik had zelf een dt verwacht van 5 graden bij dergelijke temperaturen, maar ik zal het morgen even bekijken. Ik geloof er trouwens niks van dat de rookgastemperatuur de retourtemperatuur gaat benaderen, met een dt van 2,5 graden, tenzij het waterdebiet gigantisch is. Ik ga denk ik morgen mijn radiatoren inregelen. Het wordt vannacht wat koud, verwarming morgenochtend niet aandoen en dan afstellen gedurende de dag. Kan de avanta op vollast gezet worden via een instelling of moet ik gewoon in 1 klap de temperatuur 5 graden verhogen? | |
cvboer | zondag 12 januari 2014 @ 12:36 |
Entertoets ingedrukt houden en dan de + toets indrukken en dan alle twee loslaten. Om uit de vollastmode te komen druk je kortstondig op reset. | |
blomke | zondag 12 januari 2014 @ 12:36 |
Dat heb ik toch ook nergens beweerd? De bottleneck is het V.O. en de warmteoverdracht aan de gaszijde; de waterzijdige warmteoverdracht is al veel hoger dan de rest. | |
sjorsie1982 | zondag 12 januari 2014 @ 13:17 |
Nee dat beweer je ook niet, maar het rendement hangt af van de uittredende rookgassen. De theorie is dat deze de retourwatertemperatuur benaderen, maar bij deze lage dT geloof ik daar niks van. Daarom zegt de retourtemperatuur niet zoveel volgens mij in dit geval. | |
sjorsie1982 | zondag 12 januari 2014 @ 13:18 |
Is dat dan de maximaal haalbare last bij de gegeven aanvoertemperatuur of de last waarop die is gelimiteerd? Wat ik me ook afvraag is waar de last nu op wordt bepaald... Je kan deze limiteren en je kan de aanvoertemperatuur limieteren. Aangezien de pompsnelheid vast staat lijkt me dat de aanvoertemperatuur limiteren automatisch de last limiteert, waardoor de last limiteren eigenlijk niks meer inhoud. Heb ik dit goed? | |
cvboer | zondag 12 januari 2014 @ 13:26 |
Tussen het vermogen en de aanvoertemperatuur zit geen lineair verband. Het zijn ook 2 verschillende parameters. Met P1 stel je gewenste aanvoertemperatuur in en met P17 het gewenste vermogen. Bij het correct afregelen van je installatie stel je ook het vermogen in. Zaak is dus om te achterhalen hoeveel vermogen je radiatoren opnemen, daar stel je je vermogen naar in. | |
sjorsie1982 | zondag 12 januari 2014 @ 13:36 |
Dit snap ik niet. De pomp is niet modulerend, dus pompt een constante hoeveelheid water rond altijd. Hij is instelbaar op laag en hoog en staat standaard op laag. Er is een verband tussen opgenomen vermogen en temperatuuropwarming van het water,. namelijk Q=m*Cv*dT m staat vast, Cv ook op 4,18 kJ/kgK. dT is het verschil tussen aanvoer en retour. Dit betekent toch dat het vermogen afhangt van de aanvoertemperatuur. Als de aanvoertemperatuur bv op max 55 graden zet dan kan de ketel volgens mij nooit op vollast draaien. Zie ik iets over het hoofd? | |
cvboer | zondag 12 januari 2014 @ 13:49 |
Allemaal mooi die natuurkunde, maar zo werkt dat niet. Je denkt te moeilijk. De ketel heeft een instelbaar vermogen, hij regelt tussen 5 en 25 kW, stel je dat naar beneden bij, bijvoorbeeld 18 kW, dat zal het toestel regelen tussen 5 en 18 kW. Waarom zou het toestel bij 55 graden aanvoer temp niet op vollast kunnen draaien? Bij extreme koude zou het een eeuwigheid duren om op temperatuur te komen. Het nadeel van het op maximaal vermogen laten staan bij een lage aanvoertemperatuur dat de ketel sneller zijn warmte niet kwijt kan en daarom in de antipendelmode gaat staan. daarom stel je het vermogen ook in. De kunst van het inregelen is ook om het vermogen en aanvoertemperatuur zó te kiezen dat het: 1. niet te lang duurt voordat de woning opwarmt, 2. de ketel optimaal zijn warmte kwijt kan, 3. de flow over alle radiatoren gelijk is. Dit alles bij een rookgastemperatuur van beneden de 53 graden. NB. zelf heb ik een Tzerra met een modulerende pomp, dat regelt nog mooier. | |
klipper | zondag 12 januari 2014 @ 13:50 |
Kort antwoord: ja Iets langer antwoord: zet twee gelijke pannen met gelijke inhoud op het fornuis, breng pan 1 aan de kook met grote vlam, neem het gasverbruik op. Vervolgens doe je hetzelfde met pan 2 op kleine vlam. Kom daarna terug. | |
sjorsie1982 | zondag 12 januari 2014 @ 13:54 |
je hebt gelijk, de snelheid waarmee het water wordt opgewarmd... ![]() | |
cvboer | zondag 12 januari 2014 @ 13:56 |
Vaak denk je te moeilijk. ![]() | |
sjorsie1982 | zondag 12 januari 2014 @ 13:57 |
Ok, dus ik bereken de capaciteit van de bestaande radiatoren. Stel het maximum vermogen daarop in op de ketel en ik regel de radiatoren in op een manier zodat alle radiatoren snel genoeg warm worden, een fatsoenlijk dT hebben en de leidingen niet gaan ruizen? Het inregelen doe je op max ingesteld vermogen? Klopt mijn gevoel dat bij een dT van 2,5 bij een lage retourtemperatuur de rookgassen nooit en te nimmer de retourtemperatuur benaderen? | |
blomke | zondag 12 januari 2014 @ 14:07 |
In "grote mannen taal" noemen we het verschil "de pinch". En inderdaad, de pinch is nooit nul, maar hoe groter de warmtewisselaar, des te keliner de pinch. Nou is je warmtewisselaar een vaste waarde, maar het is wel zo dat naarmate de CV retour daalt, de rookgassen (in mindere mate) dalen. Er is dus wel een (gering) verband tussen ketelrendement en CV-retour-temp. | |
cvboer | zondag 12 januari 2014 @ 14:09 |
Klopt, dat is hem. ![]() | |
sjorsie1982 | zondag 12 januari 2014 @ 14:23 |
Het is alleen lastig om de capaciteit van bestaande radiatoren te bepalen. Ruimte heeft 2450 W nodig en de radiator is 1,4m breed, 0,55m hoog en 8 cm dik (2 platen). Heeft iemand een idee hoeveel vermogen dit kan zijn? | |
Think_Pad | zondag 12 januari 2014 @ 14:37 |
Vermogen kun je wel makkelijk bepalen met dit Excel bestand: http://www.thermrad.nl/UserFiles/thermrad/Thermrad%20selector(2).xlsm Aanvoer, retour en kamertemperatuur invoeren (50/30/20 bijv). en dan kun je in de tabellen zien wat voor vermogen je radiatoren hebben. Type heb je ook nodig, dat kun je vinden in dit plaatje: http://www.radiatoraanbie(...)Typen_radiatoren.jpg Soms heeft hij niet de exacte waarde, dan moet je zelf even interpoleren (200-300W eraf of eroptellen). | |
sjorsie1982 | zondag 12 januari 2014 @ 14:55 |
Voor 90/70/20 zijn de radiatoren wat overgedimensioneerd (10%) en op 55/35/20 natuurlijk veelst te laag, maar toch krijgen ze de kamer goed en snel warm in de ochtend. | |
Think_Pad | zondag 12 januari 2014 @ 15:00 |
Dan zou ik het vermogen begrenzen op het vermogen waar je met dat Excel bestand op uit komt als je alle radiatoren bij elkaar optelt bij een aanvoer van 55 graden. En dan misschien nog lager afstellen, maar dan heb je de kans weer dat je het niet warm krijgt als het hard vriest. | |
sjorsie1982 | zondag 12 januari 2014 @ 15:18 |
Dat is zo laag dat minimumlast nog veelst te hoog is. Ik heb nu de ketel begrenst op de berekende warmte met 85 w / m3 (woonkamer) en correcties voor isolatie,noorden,vrijstaand,etc. en ik heb voor de zekerheid het iets hoger gezet (als ik meer radiatoren openzet, wat sporadisch gebeurd). Ik heb trouwens nooit alle radiatoren in het huis tegelijk aan, dus voor alle radiatoren rekenen is teveel. | |
Think_Pad | zondag 12 januari 2014 @ 15:22 |
Dat probleem heb ik ook, en bij mij gaat de ketel wel pendelen ![]() Installateurs die een ruim overbemeten ketel aansmeren ![]() ![]() | |
cvboer | zondag 12 januari 2014 @ 15:28 |
Het is natuurlijk niet alleen het cv-vermogen waar wij naar kijken, ook het ww verwogen kijken we naar. cw label. | |
Think_Pad | zondag 12 januari 2014 @ 15:34 |
Als je geen stortdouche of bad hebt ben je met een CW3 of CW4 ook prima af toch? Dan heb je een 12kW ketel ipv bijv. 28kW. Die 12kW draait bij laaglast dan op 3,5kW ipv 8kW ofzo van de 28kW ketel. Ben je ook gelijk van het pendelen af. Precies het probleem waar ik in mijn topic over praat: K&W / CV ketel tuning in huis met overbemeten ketel. 28kW ketel in een schoenendoos van 56m2. | |
klipper | zondag 12 januari 2014 @ 15:36 |
Bij 50 aanvoer, ga je niet met 30 retour rekenen. Overigens betekent de 20 niet de delta T maar de ruimtetemperatuur. De NEN EN 442 gaat uit van 75/65/20 ( aanvoer/retour/ruimte) Er zijn omrekentabellen voor andere gewenste aanvoer, retour en/of ruimtetemperaturen. Hoe lager de aanvoer des te kleiner zal de delta T normaal gesproken zijn, of je moet de radiator vergroten.
| |
klipper | zondag 12 januari 2014 @ 15:41 |
De grote van de radiatoren maakt weinig uit, zolang dit maar niet te klein gekozen is, bij te kleine radiatoren moet je hoger stoken om meer vermogen uit de radiator te halen, bij een te grote radiator kun je juist lager stoken om er voldoende vermogen uit te halen. Ofwel: Een radiator van dezelfde grootte zal bij 90/70 meer vermogen afgeven dan bij bij 50/40 bijvoorbeeld, zal je bij een lager temperatuursregime hetzelfde vermogen willen, dan moet de radiator vergroot worden Beter is dan ook om de ketel in te stellen op het vermogen wat je nodig hebt en niet op radiator vermogen, hiermee moet je wel rekening houden met het huis en niet met 1 ruimte. | |
sjorsie1982 | zondag 12 januari 2014 @ 16:39 |
Maar goed, is het nu handig om het vermogen vast te zetten op minimumlast? Dat lijkt me niet. Naast de CV moet de ketel natuurlijk ook voldoende wamwater leveren, vaak wordt hierop de ketel bepaald. Een aparte geiser en cv is ook in veel situaties beter Ik heb een cw4 dus, ik dacht iets van 22 kW met 76 m3 te verwarmen en sporadisch de andere kamers (4 stuks, wat bij elkaar denk ik 80-100 m3 is wat ik sporadisch verwarmd). Ik heb 6kw nodig (voor de kamers die ik altijd warm wil hebben) en heb de ketel nu gelimiteerd op 10 kw (hij stond op 19). Oh ja, ik haal die 35 graden niet, dus 55/35 rekenen heeft geen zin. Ik denk dat ik 45-50 ga halen. Met 45 ben ik al blij in ieder geval. Ik zie het morgen wel als ik ga inregelen. De kamertemperatuur stel ik altijd in naar 18 en een enkele keer 18,5. Ik heb trouwens wel mijn condenswater gemeten en kom uit op 0,5l/m3 gas. Dat is wel weinig lijkt me. Wellicht wordt dit nog verbetert als ik ga inregelen en nu ik het vermogen heb teruggeschroefd. [ Bericht 16% gewijzigd door sjorsie1982 op 12-01-2014 16:51:02 ] | |
cvboer | zondag 12 januari 2014 @ 16:50 |
Het vermogen voor cv en ww zijn twee verschillende parameters en dus onafhankelijk van elkaar in te stellen. Dus je laatste zin heeft geen enkele waarde. Mag ik vragen wat voor werk jij doet? | |
sjorsie1982 | zondag 12 januari 2014 @ 16:51 |
Hoe stel je die in dan bij de avanta? Thermisch ingenieur van kolencentrales. | |
cvboer | zondag 12 januari 2014 @ 16:57 |
P17 is vermogen cv en P18 vermogen ww, welke je niet mag veranderen. | |
sjorsie1982 | zondag 12 januari 2014 @ 17:46 |
De ketel springt nu elke 10 minuten aan voor een paar minuten. De temperatuur wordt ongeveer 31 met een retour van 29,5-30. Heb ik het vermogen teveel geknepen of is dit juist de bedoeling? | |
Revolution-NL | zondag 12 januari 2014 @ 18:31 |
Mijn interval hr28 heb ik begrenst op 20% vermogen (lager kan niet). Dat is voldoende om bij -20 de woning warm te stoken ![]() Ik stook op 60/40 bij een groten warmte vraag. Minimale temperatuur is 50c. Voor mijn installatie de optimale balans. Lukt overigens alleen met DBE op de jaga. Max gemeten retour op aan de cv is bij lange stooksessies is 42c. (als ik de dbe inschakel op de keukenradiator 39c maar die maakt veel lawaai) Bij warm houden 35c. [ Bericht 6% gewijzigd door Revolution-NL op 12-01-2014 18:38:18 ] | |
Revolution-NL | zondag 12 januari 2014 @ 18:32 |
Heb je een honeywell thermostaat? Dan is dit de low control mode die in werking treed. Ik heb deze op 4x per uur gezet ipv 6x per uur om korte brandertijden enigszins te voorkomen. [ Bericht 3% gewijzigd door Revolution-NL op 12-01-2014 18:44:08 ] | |
sjorsie1982 | zondag 12 januari 2014 @ 18:44 |
Klopt, ik heb deze. http://www.warmteservice.(...)uchscreen/p/37252990 | |
Revolution-NL | zondag 12 januari 2014 @ 18:45 |
Ik heb de vision, bijna hetzelfde. Low control kan je aanpassen in het installatie menu. | |
sjorsie1982 | zondag 12 januari 2014 @ 18:58 |
Ik lees net in de handleiding dat die nu gewoon een aan-uit schakeling uitvoert en niet meer modulerend. Tevens kan ik deze instelling niet vinden. Ik denk dat iok het vermogen weer iets opschroef, zodat die dan weer moduleert. Ook omdat het nu echt te warm wordt. | |
Revolution-NL | zondag 12 januari 2014 @ 19:27 |
Low control treed in werking als de warmte vraag lager is dan het minimale vermogen van de ketel. Bij een over flink over gedimensioneerde ketel heb je eigenlijk helemaal niks aan je modulerende thermostaat. Eigenlijk zou je tap en cv echt fysiek moeten scheiden dan kan je ook een cv ketel gebruiken die terug kan moduleren tot 1kw. Ik heb mijn CV afgesteld met als uitgangspunt bij lange stooksessies een dt van 15 tot 20c die dus niet verder terugloopt, dit bij een zo laag mogelijke aanvoer. Koste best wat tijd om dat voor elkaar te krijgen met zo zware ketel en weinig radiator vermogen. Zelfbouw DBE was uiteindelijk de sleutel. [ Bericht 31% gewijzigd door Revolution-NL op 12-01-2014 19:36:37 ] | |
sjorsie1982 | zondag 12 januari 2014 @ 19:52 |
Ik heb weleens gehoord dat bij DBE er een hele snelle opwarming is, waardoor als de CV uit staat het weer koud aanvoelt. Herken je dit? Heb je trouwens speciale DBE radiatoren nodig, die zijn geintegreerd of kan je ook losse fans op je radiator zetten? Draaien die fans dan 24/7 of regel je deze? Zo ja, waarop en hoe? | |
Revolution-NL | zondag 12 januari 2014 @ 20:13 |
Als je nu op 90c stookt en naar LTV naar DBE gaat dan kan ik mij dat voorstellen. Als je nu al op 60c stookt zal het wel meevallen. DBE op een convector werkt super, op een type 21 radiator werkt het wel maar een stuk minder heb ik ondervonden. De jaga convector word geüpgrade van 4 naar 7 fans. De fans staan inmiddels in bestelling Ik heb er een topic over geopend op tweakers, http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490061 Enjoy! | |
sjorsie1982 | zondag 12 januari 2014 @ 20:15 |
Ik heb type 22 radiatoren. Wat ik me trouwens afvraag is wat je rookgastemperatuur is. Want bij lagere last, komen er minder rookgassen vrij, dus die snelheid zakt, waardoor er minder convectie is over je warmtewisselaar. De warmteoverdracht hangt dan af waarop de warmtewisselaar is berekend, maar ik betwijfel of dat deellast is. Maar goed, dit effect zal niet heel groot zijn. | |
Revolution-NL | zondag 12 januari 2014 @ 20:20 |
De rookgas temperatuur is voor mij ook nog steeds een raadsel, ik wil eigenlijk nog eens kijken of ik hier een thermometer kan regelen. | |
sjorsie1982 | zondag 12 januari 2014 @ 20:24 |
Een goede graadmeter is volgens mij het condenswater. Er zit ongeveer 1,7l water per m3 gas in, hoewel dit afhangt van allerlei faktoren, maar heel veel meer zal het niet zijn. Ik zit op de 0,5 l/m3 en dat is wel weinig. Ik heb geen zin om die DBE dingen zelf te maken, dus ik zoek even of ze los te koop zijn. Zo niet ,dan doe ik dat zeker niet, want jaga is me te duur. | |
cvboer | zondag 12 januari 2014 @ 23:51 |
Kan een simpel metertje worden. Ik heb deze in het meetpunt gestoken waar je normaal gesproken de meetsonde insteekt. ![]() Kost iets van ¤ 5 euro. | |
Gieliovd | maandag 13 januari 2014 @ 07:56 |
Waar haal je die? Wil ik ook wel hebben. Straks maar eens investeren in een IR thermometer, wat voelertjes en kijken wat ik kan doen. | |
cvboer | maandag 13 januari 2014 @ 08:06 |
Heb hem destijds gekocht bij de Technische Uni. | |
sjorsie1982 | maandag 13 januari 2014 @ 12:15 |
Bij vollast ging de ketel pendelen, maar heb ik dat lekker gelaten. Gemiddeld een dT over alle radiatoren van 7-8 kunnen krijgen bij het instellen. Bij het warmhouden van de kamer heb ik aanvoer 36 en retour 31 gemeten. Een kleine vooruitgang. Ik heb het vermogen verder begrenst tot 7,5 kW. Het lijkt erop dat DBE bij type 22 radiatoren niet zoveel effect hebben. Ze hebben meer effect op convectoren. Iemand ervaring met DBE op type 22 radiatoren? | |
sjorsie1982 | maandag 13 januari 2014 @ 17:27 |
Ik merk trouwens gedurende de dag dat mijn radiatoren altijd lekker warm aanvoelen (niet heet zoals eerst en dan weer koud). Volgens mij stookt de CV dan op een laag pitje maar wel vaker, wat ook de bedoeling is denk ik... Ik zal deze week even mijn gasverbruik bijhouden. Ik heb het gasverbruik van 2011 en sindsdien geen aanpassingen gedaan, dus daar kan ik het mee vergelijken. | |
cvboer | maandag 13 januari 2014 @ 17:46 |
Ben benieuwd naar je vorderingen. Momenteel stook ik met een aanvoer van 70 graden aanvoer, retour is 53 graden. Vermogen staat op 15 kW. Gasverbruik per dag: 1,7 m³ Thermostaat staat continu op 19 graden. Ketel is een remeha Tzerra. | |
sjorsie1982 | maandag 13 januari 2014 @ 17:55 |
Gasverbruik per gewogen graaddag zegt meer. Ik zat in de winter van 2011 op tussen de 0,3 en 0,4 m3/gewogen graaddag. In 2010 voor mijn isolatieronde zat ik tussen de 0,4 en 0,45. Nu hoop ik rond de 0,28 en 0,29 te zitten. Vandaag heb ik veel gas verbuikt ivm het inregelen, dus vandaag neem ik niks op. Morgenochtend en morgenavond weer. | |
cvboer | maandag 13 januari 2014 @ 17:58 |
Per graaddag heb ik nog niet uitgerekend, ik hou de stand maandelijks bij. | |
Gieliovd | maandag 13 januari 2014 @ 18:11 |
Waarom permanent 19 graden, en niet terug naar 16-17 tijdens werktijd? Ik wil straks ook 19-20 graden stoken maar echt niet de hele dag.... | |
sjorsie1982 | maandag 13 januari 2014 @ 18:59 |
Misschien omdat er altijd iemand thuis is? Ik heb het ook de gehele dag op 18 graden omdat er altijd wel iemand thuis is. | |
Revolution-NL | maandag 13 januari 2014 @ 19:03 |
Waarom dan geen nachtverlaging? | |
cvboer | maandag 13 januari 2014 @ 19:04 |
Het koelt nou eenmaal niet verder af dan 19 graden. Ik heb een woning van 2013, dus goed geïsoleerd. De cv slaat overdag niet aan. | |
sjorsie1982 | maandag 13 januari 2014 @ 19:06 |
Ja sorry dat heb ik wel ![]() rpond 9 uur gaat de thermostaat naar 13 en om half 7 weer naar 17,5 om 10 uur naar 18 en om 2 uur naar 18,5 Als ik de thermostaat om 9 uur op 13 zet dan is het om 7 uur 14,5 graden in onze woonkamer. | |
Revolution-NL | maandag 13 januari 2014 @ 19:07 |
Lucky you dat is in onze 2009 nieuwbouw hut helaas niet het geval ![]() | |
sjorsie1982 | maandag 13 januari 2014 @ 19:08 |
Ik zit in een huis uit 1926 | |
cvboer | maandag 13 januari 2014 @ 19:15 |
Je kunt nou eenmaal niet alles hebben. 😊 ik ga sowieso je dbe systeem installeren | |
sjorsie1982 | maandag 13 januari 2014 @ 19:21 |
Wat voor type radiatoren heb je? | |
mark_dabomb | maandag 13 januari 2014 @ 21:48 |
Jeetje cvboer, dat is wel zwaar weinig! Ik zit nu in deze periode rond de 5 kuub per dag. | |
cvboer | maandag 13 januari 2014 @ 21:52 |
Standaard radiatoren, type 22. Allen voorzien van voetventielen en iets over gedimensioneerd. Hier komt nog een zelfbouw DBE systeem op. | |
sjorsie1982 | maandag 13 januari 2014 @ 21:53 |
welke fans gebruik je en wat is je power supply? | |
cvboer | maandag 13 januari 2014 @ 21:53 |
Vergeet niet dat de temperaturen buiten zacht zijn. Als het straks kouder wordt ga ook ik meer verbruiken. | |
cvboer | maandag 13 januari 2014 @ 21:59 |
Dat moet ik nog even uitzoeken, Er komt sowieso een fancontroler op zodat ik de snelheid kan aanpassen. Tevens worden de fans geschakeld door een temperatuursensor. | |
sjorsie1982 | maandag 13 januari 2014 @ 22:26 |
Die zijn er inderdaad ook en eenvoudig te verkrijgen en aan te sluiten. Ik kan alleen nergens vinden wat voor powersupply je moet gebruiken, behalve een oude pc-AT-voeding of andere lelijke kastjes. | |
Think_Pad | dinsdag 14 januari 2014 @ 13:57 |
Adapter van een oude router ofzo? | |
Revolution-NL | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:09 |
Heel simpel een 5.25 scythe fan controller met een behuizing van een externe CD/DVD player. Simpel en mooi afgewerkt. http://www.informatique.n(...)terne-behuizing.html Heb er zelf een oude externe DVDRW speler voor misbruikt. ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door Revolution-NL op 14-01-2014 14:27:03 ] | |
sjorsie1982 | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:52 |
Welke voeding dan? die fans hebben een aansluiting met pinnetjes (meestal) en waar sluit je die dan op aan wat genoeg spanning geeft? | |
Revolution-NL | dinsdag 14 januari 2014 @ 14:56 |
Een externe DVD behuizing is al voorzien van een externe voeding, de mijne had al een molex aansluiting voor de DVD drive deze paste dus direct op mijn scyrhe fan controller. Toen ik de DVD behuizing nog niet had maakte ik gebruik van een voeding van een 3.5inch externe harddisk (zelfde constructie) http://www.ebay.com/itm/N(...)&hash=item2a2ec2d095 De fans kan je vervolgens koppelen op de fan controller. | |
sjorsie1982 | dinsdag 14 januari 2014 @ 15:06 |
Kan je dit soort dingen ook gewoon in NL kopen? Als ik even kijk naar de fan controllers. ![]() Zijn al die aansluitingen universeel? zoals fan aansluitingen, thermosensor aan sluiting en power aansluiting? [ Bericht 11% gewijzigd door sjorsie1982 op 14-01-2014 15:12:40 ] | |
Revolution-NL | dinsdag 14 januari 2014 @ 15:35 |
Bij de scythe kaze server fancontroller was het eenzelfde aansluiting die met bijgeleverde kabel voeding aangesloten kon worden op een molex http://www.pc-helpforum.b(...)fancontroller-19804/ | |
sjorsie1982 | dinsdag 14 januari 2014 @ 16:15 |
Welke ventilatoren heb jij gebruikt? Ik heb zelf deze gevonden http://www.highflow.nl/fa(...)kaze-silent-fan.html en deze controller http://www.highflow.nl/fa(...)ack-kq01-bk-3.5.html | |
Revolution-NL | dinsdag 14 januari 2014 @ 16:54 |
140mm Noiseblocker PK-3 fans op de Jaga, op de keukenradiator 92mm fans die uit een ML350 server komen ![]() | |
sjorsie1982 | dinsdag 14 januari 2014 @ 16:57 |
Maken die ML350 server fans geen herrie? Ik zie inderdaad dat die controller geen temperatuur sensoren hebben. Dan wordt het deze https://www.megekko.nl/product/180871/ | |
Revolution-NL | dinsdag 14 januari 2014 @ 17:00 |
Ja die maken herrie, ik veroorzaak een plaatselijk windhoos als ik die aan zet ![]() Heb ze ook alleen aanstaan als het echt koud is, ze staan dan geschakeld op een tijdklok die gelijk loopt met de klokthermostaat. Ze draaien overigens iets langzamer door een zwakkere voeding te gebruiken. Deze fans draaien dus buiten een fancontroller. | |
sjorsie1982 | dinsdag 14 januari 2014 @ 17:20 |
Ik zit nu op aanvoer 38 en retour 31. Als ik een beetje fatsoenlijke 5,25 behuizing met molex kan vinden, dan ga ik denk ik even een test DBE maken met 4 ventilatoren op een 1,4m type 22 radiator. Dan hoop ik een retour te behalen tussen de 25-28. | |
blomke | dinsdag 14 januari 2014 @ 20:25 |
Wat denk je dat je daarmee wint qua energiebesparing? | |
sjorsie1982 | dinsdag 14 januari 2014 @ 20:32 |
een paar procent. De investering is niet zoveel, waardoor het een terugverdientijd is van 2-3 jaar. De meeste winst haal je bij het opwarmen van het huis in de ochtend. Jaga beweert een winst van 30%, maar dat is op convectoren, dus 5-7% winst zou ik wel moeten kunnen behalen lijkt me. [ Bericht 14% gewijzigd door sjorsie1982 op 14-01-2014 20:49:02 ] | |
klipper | dinsdag 14 januari 2014 @ 21:19 |
http://www.theradiatorfac(...)DBE_Renovatieset.pdf | |
sjorsie1982 | woensdag 15 januari 2014 @ 12:38 |
De fancontroller heeft 4 aansluitingen, kan je 2 fans per aansluiting aansluiten, zodat er 8 fans op kunnen worden aangesloten of gaat dat niet? | |
Revolution-NL | woensdag 15 januari 2014 @ 13:31 |
Dat heb ik nu in bestelling staan een Y kabel zodat ik extra fans op de Jaga kwijt kan. Dit is dus mogelijk ja. Wel hetzelfde type fan gebruiken en van de tweede fan de control kabel even disconnecten. | |
sjorsie1982 | woensdag 15 januari 2014 @ 13:51 |
Ok, ik ga eerst voor 4 fans en evt met uitbreiding dus. Ik heb net de voeding besteld http://www.kabelmaxx.nl/e(...)-inch-apparaten.html | |
sjorsie1982 | zaterdag 18 januari 2014 @ 13:23 |
De rest nu ook besteld. 4 fans met de fan controller. Ik ben benieuwd naar de resultaten. De afgelopen 2 dagen heb ik 0,23 m3/graaddag verstookt. In 2010 was dit nog 0,58 en in 2011 0,3. | |
Revolution-NL | zondag 26 januari 2014 @ 12:38 |
Ik heb hier de jaga van 1 meter opgeschroefd van 4x 140mm Noiseblocker fans naar 7x 140mm. Met een fan hub heb ik nu 4 fans op 1 kanaal geregeld staan. De 4 kanaals scythe kaze server fan controller stuurt nu dus de 7 fans aan. 5X PK-3 a 153m3 per stuk 2x PK-2 a 55m3 per stuk Welllicht overkill maar werkt top! ![]() Voordeel is dat ik nu bij 7x 800rpm een aardige luchtverplaatsing heb maar amper geluid. Bij 800rpm kom ik ongeveer op 350m3 [ Bericht 1% gewijzigd door Revolution-NL op 26-01-2014 12:46:31 ] | |
sjorsie1982 | zondag 26 januari 2014 @ 17:15 |
Dat ziet er mooi uit. Mijn DBE moet nog even wachten. Ik heb de verkeerde fans en fan controller besteld. Deze moeten weer even terug en de juiste moeten nu worden besteld. Helaas doen niet alle webwinkels aan de wet koop op afstand, maar goed, dat is weer een wijze les. | |
sjorsie1982 | vrijdag 31 januari 2014 @ 15:13 |
Ik heb nu alles aangesloten. Ze geven alleen meer herrie dan gedacht. Kan je op 1 of andere manier de max rpm instellen? Ik heb ze ook nog niet vastgeschroefd, ze liggen los op mijn radiator, kan dat de oorzaak zijn? | |
Revolution-NL | vrijdag 31 januari 2014 @ 18:47 |
Dat kan inderdaad door viberatie. Wat voor fans heb je? De noiseblockers pk3 maken bij 1700rpm ook aardig wat geluid. Bij 800-1000RPM zijn ze amper hoorbaar. Je kan ze manueel op een rpm vast zetten. Max toerental op auto instellen kan niet. | |
sjorsie1982 | vrijdag 31 januari 2014 @ 20:53 |
Deze heb ik http://www.highflow.nl/fa(...)n-sx05-40.html?sl=NL Gaan de ventilatoren dan ook uit bij de gegeven temperatuur op de stand manual? | |
sjorsie1982 | zaterdag 1 februari 2014 @ 13:34 |
Vanmorgen was het trouwens wel erg warm (te warm). Dus de dbe doet zijn werk goed. De thermostaat moet nu nog leren om later aan te gaan. Dat duurt ongeveer 2 dagen. De herrie was echter te hard. Dus nu heb ik de fans op manual gezet, maar ja, dan gaan ze niet meer uit... Even het stroomverbruik meten... | |
Think_Pad | maandag 3 februari 2014 @ 17:47 |
Je zou de fans ook in serie aan kunnen sluiten misschien. Dan gaan ze ook langzamer draaien. | |
sjorsie1982 | dinsdag 4 februari 2014 @ 11:42 |
Dat kan, maar de eerste zal dan op gewone snelheid draaien, de 2de langzamer, enz. Geluidsproduktie van 1 of 4 scheelt niet zoveel, namelijk maar 6 dB. Verdubbeling geluidsbron geeft een verhoging van 3 dB. Dus van 1 naar 2 komt er 3 dB bij en van 1 naar 4 dus 6 dB bij. | |
Think_Pad | dinsdag 4 februari 2014 @ 14:33 |
Ze draaien allebei op halve snelheid dan ![]() | |
sjorsie1982 | dinsdag 4 februari 2014 @ 17:01 |
Ik heb vroeger weleens lampjes in serie geschakeld, en de 2de ging dan zwakker branden. | |
Think_Pad | dinsdag 4 februari 2014 @ 17:09 |
Dan waren ze waarschijnlijk niet helemaal gelijk. Normaal gesproken delen ze de spanning = beiden op halve snelheid. | |
sjorsie1982 | dinsdag 4 februari 2014 @ 17:24 |
Oh weer wat geleerd... Kan het ook met mijn fan controller is dan een tweede vraag. Daarbij moet ik de aansluitingen doorknippen om ze te verbinden, waardoor ik daarna niet meer terug kan. Of ik moet iets anders bedenken om ze in serie te zetten. Is me dat die moeite waard... Schatting verbruik is 12W, dan dan 16 uur per dag aan of 4 (geschat) voor 6 maanden is een besparing van 6 euro per jaar.... | |
Think_Pad | dinsdag 4 februari 2014 @ 17:28 |
Als je een fancontroller hebt dan lijkt het me handiger om er een weerstand tussen te zetten. Dan laat je het denkwerk (je bepaalt zeker met je fancontroller of je fans aan/uit moeten gaan?) aan je fancontroller over. Snelheid bepaal je dan gewoon door een weerstand (potmeter lijkt me het handigste). | |
sjorsie1982 | dinsdag 4 februari 2014 @ 17:29 |
Dat is wel de bedoeling dat mijn fancontroller de fans uitzetten als de verwarming onder een bepaalde temperatuur is. Aan een weerstand zit ik ook te denken, maar dan geldt bovenstaande kwestie weer. Dat zou ik dan doen voor 6 euro per jaar aan besparing. | |
Think_Pad | dinsdag 4 februari 2014 @ 17:31 |
Ik dacht dat het je meer om het lawaai ging :p ? | |
sjorsie1982 | dinsdag 4 februari 2014 @ 17:32 |
Bij lage rpm valt het mee, maar dan draaien ze altijd, behalve in de nacht ivm een tijdschakelaar | |
Revolution-NL | dinsdag 4 februari 2014 @ 18:03 |
Hier staat hij altijd op auto. De verwarming slaat maar 1x per uur aan en bij echte kou 2x, even wat geluid vinden we dan niet hinderlijk en anders zet ik hem op manual en bij naar bed gaan weer op auto. Doe ik nog wel eens als er visite is. De dbe werkt ook gewoon het beste als de fans op full power staan, zeker bij de jaga. | |
sjorsie1982 | dinsdag 4 februari 2014 @ 22:23 |
Hier wordt de verwarming meestal 1 tot 2x per uur warm, en die herrie stoort mij dan. Zo hard dat gewoon praten niet eens meer kan. Als ik de lucht voel van de fans, is die lekker warm en ik merk ook dat mijn cv later aanspringt om het om half 6 in de ochtend warm te krijgen. Eerst ging die tussen half 5 en 5 uur aan, en nu tussen 5 uur en half 6. [ Bericht 11% gewijzigd door sjorsie1982 op 04-02-2014 22:29:11 ] | |
Revolution-NL | woensdag 5 februari 2014 @ 08:48 |
Dat is wel vervelend inderdaad ik zou al eens met hoeveel DB die van mij maakt op fullspeed. Anders gebruik je de DBE enkel voor het verwarmen van je huis ipv het warm houden, dan hebben ze ook het meeste nut. Mijn thermostaat had trouwens 3 dagen nodig om te wennen aan de extra fans. Ik had weer constant overshoots. | |
sjorsie1982 | woensdag 5 februari 2014 @ 08:56 |
Ja daar zat ik ook aan te denken, alleen in de ochtend van 5 tot half 6 aan. Mijn thermostaat had het redelijk onder de knie in 2 dagen. |