Pendelen is juist wel een probleem, het kost een hoop gas, het toestel komt in korte tijd vaak in bedrijf.quote:Op donderdag 21 november 2013 10:46 schreef RemcoDelft het volgende:
Waarom zou pendelen een probleem zijn? Het ding slaat aan als het nodig is, en af als het niet meer nodig is. Tenzij je geen kamerthermostaat hebt, dan wordt het erg warm binnen.
Je zou de nalooptijd eventueel op 3 minuten kunnen zetten. De overige parameters heb je wel gunstig staanquote:Op woensdag 27 november 2013 15:26 schreef Think_Pad het volgende:
Ketel loopt nu wel mooi volgens mij. Van 15 naar 18/19 graden doet hij in bijna een stooksessie door. Aanvoer temperatuur is rond de 48 graden, retour was in de meeste gevallen tien graden lager. Vermogen heb ik nu op 45% staan zodat hij nog wel wat ruimte heeft om te moduleren. Aanvoer begrensd op 60 graden.
Nalooptijd heb ik nu op 5 minuten staan. Ik merk echter dat als de ketel stopt met stoken dat de retour dan vrij snel opwarmt. Heeft het zin om daarom de nalooptijd te verkorten? Het is geen heel groot appartement (56m2).
Binnenkort krijg ik nog kleine thermometers met losse sensor binnen, daarmee ga ik de radiatoren apart nog even afstellen op een ideale deltaT.
Ik zal vanavond/morgen even in de handleiding van je ketel kijken, welke parameters je eventueel nog mag aanpassen.quote:Op donderdag 28 november 2013 14:54 schreef Think_Pad het volgende:
Ik moet toch nog wat beter tweaken denk ik. Ruimtetemperatuur was 16 graden, ik draai de thermostaat (Round Modulation) omhoog naar 18.5. Ketel gaat een poosje draaien. Op een gegeven moment is aanvoer rond de 36 graden, retour 33 graden. Ketel slaat vervolgens af, display geeft de status van "wachttijd voor cv, na cv bedrijf" weer. Pendelen dus. Hij gaat na een minuut of 5 wel weer aan, maar deze situatie lijkt me niet wenselijk. Hij moet toch gewoon door kunnen stoken tot hij de gewenste kamertemperatuur heeft bereikt?
Hoe zorg ik dat hij wel gewoon doorstookt? De kamertemperatuur was 17 graden, dus er was nog warmtevraag.
Ik merkte ook dat in de woonkamer bij een grote 240x40 T33 de onderkant lauw/koud bleef. Aanvoer en retour waren bijna dezelfde temperatuur. Dit terwijl deze radiator volledig openstaat, en de rest van de radiatoren in huis behoorlijk geknepen.
Een aan/uit is per definitie onzuiniger.quote:Op woensdag 25 december 2013 12:50 schreef Think_Pad het volgende:
Zou het zin hebben om een aan/uit thermostaat te gebruiken ipv modulerende?
Ik vind namelijk dat het vrij lang duurt voor het hier warm is. Als het hier 18 graden is, en ik slinger de thermostaat naar 21, dan doet hij daar 2,5u over. Komt waarschijnlijk omdat de thermostaat 'vraagt' om water van maar 45grd. Dit terwijl de ketel begrensd is op 65.... maar die 65 graden komt hij niet eens aan. Vind het fijner als hij eerst even volgas gaat stoken met 60/65 graden, en daarna gewoon met water van 40/45 graden om de temperatuur vast te houden.
Gaat dat met een aan/uit thermostaat beter?
Dit dus. Je moet alleen onder 55 graden blijven.quote:Op woensdag 25 december 2013 17:36 schreef Slakkenspoor het volgende:
Op zich logisch natuurlijk, je radiatoren zijn uitgerekend op de warmtebehoefte voor de ruimte op 90/70. Op het moment dat jij met 50/30 gaat werken, wordt de capaciteit van de radiator stukken lager, het zal daarom ook heel lang duren.
Met het plaatsen van een aan/uit thermostaat streef je je waarschijnlijke doel van energiebesparing een beetje voorbij.
Ik zou gewoon eens met 70/50 proberen. Zolang je onder de 58 graden retour water blijft, blijft je ketel toch gewoon condenseren. Het aanwarmen zal dan ook stuk sneller gaan.
Mijn oude thermostaat deed dat ook die moest ik voor het lapje houden door hem kortstondig op 25 graden te zetten en daarna weer terug richting temp wat ik hebben wou.quote:Op woensdag 25 december 2013 12:50 schreef Think_Pad het volgende:
Zou het zin hebben om een aan/uit thermostaat te gebruiken ipv modulerende?
Ik vind namelijk dat het vrij lang duurt voor het hier warm is. Als het hier 18 graden is, en ik slinger de thermostaat naar 21, dan doet hij daar 2,5u over. Komt waarschijnlijk omdat de thermostaat 'vraagt' om water van maar 45grd. Dit terwijl de ketel begrensd is op 65.... maar die 65 graden komt hij niet eens aan. Vind het fijner als hij eerst even volgas gaat stoken met 60/65 graden, en daarna gewoon met water van 40/45 graden om de temperatuur vast te houden.
Gaat dat met een aan/uit thermostaat beter?
Daar heeft de kamerthermostaat niks mee te maken, die vraagt warmte, de steilheid van de stijglijn wordt door de ketel bepaald. Wat voor merk/type thermostaat heb je?quote:Op woensdag 25 december 2013 18:05 schreef Think_Pad het volgende:
Dank voor de reacties. De temperatuur is op de ketel begrensd op 65 graden, maar die temperatuur gaat hij nooit naar toe. Waarschijnlijk doordat de thermostaat niet hoger 'vraagt'
Waterzijdig inregelen heb ik al gedaan. Vandaar ook de goede deltaT. Eerst was die waardeloos (doordat kleine radiatoren dicht bij ketel helemaal open stonden)
Moet goedkomen. Zal straks even de laptop aan de ketel hangen hier. Waterzijdig moet ik de boel nog inregelen, kan zo mooi een grafiekje maken en kijken of het verbeterd is.quote:Op woensdag 25 december 2013 18:10 schreef Think_Pad het volgende:
Honeywell Round Modulation. Ketel is een Agpo Econpact 225C.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |