abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133476607
Hallo,

In mijn nieuwe woning hangt een Agpo Econpact 225c. Dit is een ketel met 24-28kW maximaal vermogen. Ik heb echter maar 6 radiatoren, met een vermogen van 12kW (bij 90 aanvoer 70 retour). Omdat ik zo zuinig mogelijk wil stoken ben ik begonnen met het tunen van de CV parameters. Pomp stond default op stand III. Aanvoer op 80 graden.

Ketel staat nu op 50% vermogen (14kW), en aanvoertemperatuur 55 graden. Pompsnelheid op II. Ik merk echter dat m'n ketel gaat pendelen. Retourtemperatuur is over het algemeen ook niet heel goed (deltaT van 5 - 7 graden). Oftewel, de ketel kan z'n vermogen niet kwijt omdat de radiatoren te weinig capaciteit hebben bij deze temperatuur.

Bij 50/30 kom ik op een berekend vermogen van 3kW voor m'n radiatoren (uitgerekend via Thermrad selector excel bestand). Maar dat is natuurlijk te laag, omdat minimum vermogen van m'n ketel rond de 8kW zit.

Nu lijkt mij dat ik de aanvoertemperatuur maar moet verhogen, zodat de radiatoren meer capaciteit hebben. Maar hoe pak ik dat het beste aan?
• Aanvoer maar zo ver opschroeven dat de radiatoren genoeg capaciteit hebben om het minimum ketel vermogen weg te stoken? Ik kom dan al gauw op temperaturen van 70-75 aanvoer. Maar dan kan de ketel ook niet goed meer moduleren, omdat hij al in de laagste stand staat (30%) ??
• Of aanvoer iets omhoog, en de pompsnelheid nog lager? (Stond default op 3, nu op 2, kan dan op 1 staan misschien?)

Anti-pendeltijd staat op 4 minuten, heeft het zin om dit hoger te zetten? Dan heeft het water wel de tijd om af te koelen, maar de ketel staat dan alsnog te start/stoppen toch?

Toch lastig zo'n woning met maar 6 radiatoren (vermogen 12kW bij 90/70) en een overbemeten ketel (Agpo Econpact 225c van 28kW). Om nou op 90 aanvoer te stoken is ook zonde.

Post staat ook op Tweakers trouwens: http://gathering.tweakers(...)ge/41266798#41266798 maar volgens mij zitten hier ook wel een aantal experts

[ Bericht 0% gewijzigd door Think_Pad op 21-11-2013 10:35:59 ]
pi_133476747
Wow ik wil je best helpen maar ik spreek helaas geen chinees.
pi_133476921
Ik snap je punt, alleen als het volgende week -10 word kun je weer helemaal opnieuw beginnen ect ect als je geen weersafhankelijke regeling hebt is het onbegonnen werk
pi_133476948
Waarom zou pendelen een probleem zijn? Het ding slaat aan als het nodig is, en af als het niet meer nodig is. Tenzij je geen kamerthermostaat hebt, dan wordt het erg warm binnen.
censuur :O
pi_133477565
Aan tunen denk ik meer aan turbo er bij,nieuw luchtfilter,nieuwe wielen etc..
pi_133479405
Ik zou eerst eens kijken of de radiatoren een beetje waterzijdig in balans zijn.
Kijk even naar de retourtemperatuur per radiator, dat er niet één tussen zit die veel sneller dan de anderen de retourtemperatuur omhoog gooit. Bv de designradiator in de badkamer (met te weinig vermogen en korte leidingen naar de cv).
't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_133483776
De aanvoertemperatuur van deze Grafpo mag maximaal 80 graden zijn.
Vermogen op 50% laten. Ik stook ook met 6 radiatoren @12 kw, gaat prima.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_133484066
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 10:46 schreef RemcoDelft het volgende:
Waarom zou pendelen een probleem zijn? Het ding slaat aan als het nodig is, en af als het niet meer nodig is. Tenzij je geen kamerthermostaat hebt, dan wordt het erg warm binnen.
Pendelen is juist wel een probleem, het kost een hoop gas, het toestel komt in korte tijd vaak in bedrijf.
En dat wil je niet.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_133504620
Vermogen vandaag op 40% gezet en aanvoer op 60 graden. Pendelen was al een stuk minder. Tot de 60 graden kwam hij niet eens, bleef bij 47 graden aanvoer hangen. DeltaT zat op 9 a 10 graden.

Heeft het nog zin om de pompstand te verlagen?
  vrijdag 22 november 2013 @ 14:21:08 #10
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_133514163
Zou de pompsnelheid op 2 laten staan. Toestel moet zijn warmte wel kwijt kunnen.
pi_133676738
Ketel loopt nu wel mooi volgens mij. Van 15 naar 18/19 graden doet hij in bijna een stooksessie door. Aanvoer temperatuur is rond de 48 graden, retour was in de meeste gevallen tien graden lager. Vermogen heb ik nu op 45% staan zodat hij nog wel wat ruimte heeft om te moduleren. Aanvoer begrensd op 60 graden.

Nalooptijd heb ik nu op 5 minuten staan. Ik merk echter dat als de ketel stopt met stoken dat de retour dan vrij snel opwarmt. Heeft het zin om daarom de nalooptijd te verkorten? Het is geen heel groot appartement (56m2).

Binnenkort krijg ik nog kleine thermometers met losse sensor binnen, daarmee ga ik de radiatoren apart nog even afstellen op een ideale deltaT.

[ Bericht 12% gewijzigd door Think_Pad op 27-11-2013 15:43:27 ]
  woensdag 27 november 2013 @ 17:57:40 #12
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_133681691
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 15:26 schreef Think_Pad het volgende:
Ketel loopt nu wel mooi volgens mij. Van 15 naar 18/19 graden doet hij in bijna een stooksessie door. Aanvoer temperatuur is rond de 48 graden, retour was in de meeste gevallen tien graden lager. Vermogen heb ik nu op 45% staan zodat hij nog wel wat ruimte heeft om te moduleren. Aanvoer begrensd op 60 graden.

Nalooptijd heb ik nu op 5 minuten staan. Ik merk echter dat als de ketel stopt met stoken dat de retour dan vrij snel opwarmt. Heeft het zin om daarom de nalooptijd te verkorten? Het is geen heel groot appartement (56m2).

Binnenkort krijg ik nog kleine thermometers met losse sensor binnen, daarmee ga ik de radiatoren apart nog even afstellen op een ideale deltaT.
Je zou de nalooptijd eventueel op 3 minuten kunnen zetten. De overige parameters heb je wel gunstig staan
pi_133710697
Ik moet toch nog wat beter tweaken denk ik. Ruimtetemperatuur was 16 graden, ik draai de thermostaat (Round Modulation) omhoog naar 18.5. Ketel gaat een poosje draaien. Op een gegeven moment is aanvoer rond de 36 graden, retour 33 graden. Ketel slaat vervolgens af, display geeft de status van "wachttijd voor cv, na cv bedrijf" weer. Pendelen dus. Hij gaat na een minuut of 5 wel weer aan, maar deze situatie lijkt me niet wenselijk. Hij moet toch gewoon door kunnen stoken tot hij de gewenste kamertemperatuur heeft bereikt?

Hoe zorg ik dat hij wel gewoon doorstookt? De kamertemperatuur was 17 graden, dus er was nog warmtevraag.

Ik merkte ook dat in de woonkamer bij een grote 240x40 T33 de onderkant lauw/koud bleef. Aanvoer en retour waren bijna dezelfde temperatuur. Dit terwijl deze radiator volledig openstaat, en de rest van de radiatoren in huis behoorlijk geknepen.
pi_133714136
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 14:54 schreef Think_Pad het volgende:
Ik moet toch nog wat beter tweaken denk ik. Ruimtetemperatuur was 16 graden, ik draai de thermostaat (Round Modulation) omhoog naar 18.5. Ketel gaat een poosje draaien. Op een gegeven moment is aanvoer rond de 36 graden, retour 33 graden. Ketel slaat vervolgens af, display geeft de status van "wachttijd voor cv, na cv bedrijf" weer. Pendelen dus. Hij gaat na een minuut of 5 wel weer aan, maar deze situatie lijkt me niet wenselijk. Hij moet toch gewoon door kunnen stoken tot hij de gewenste kamertemperatuur heeft bereikt?

Hoe zorg ik dat hij wel gewoon doorstookt? De kamertemperatuur was 17 graden, dus er was nog warmtevraag.

Ik merkte ook dat in de woonkamer bij een grote 240x40 T33 de onderkant lauw/koud bleef. Aanvoer en retour waren bijna dezelfde temperatuur. Dit terwijl deze radiator volledig openstaat, en de rest van de radiatoren in huis behoorlijk geknepen.
Ik zal vanavond/morgen even in de handleiding van je ketel kijken, welke parameters je eventueel nog mag aanpassen.
pi_133788041
De lijst met parameters staat op pagina 25 van deze handleiding: http://www.ferroli.nl/sta(...)g_econpact_225c_.pdf
pi_134418698
Pompsnelheid vandaag nog wat lager gezet. Op stand 1 van 3, laagste dus. DeltaT is nu nog beter, gemiddeld 18 graden verschil. Als de ketel echt flink moet stoken om de boel warm te krijgen lees ik 56 - 60 aanvoer af, en 38 - 42 retour. Radiatoren worden zover ik kan voelen nogsteeds egaal warm.

Nadraaitijd staat nu op 3 minuten. Maar hoe bepaal je eigenlijk de beste nadraaitijd? Het is een klein appartement, dus de leidingen zijn ook niet heel lang (langste zal een meter of 8 zijn?).

Verbruik 1-18 december is 74m3 (incl. tapwater en koken op gas), 0,29 m3/graaddag volgens mindergas.nl

[ Bericht 8% gewijzigd door Think_Pad op 18-12-2013 21:44:50 ]
pi_134681977
Zou het zin hebben om een aan/uit thermostaat te gebruiken ipv modulerende?

Ik vind namelijk dat het vrij lang duurt voor het hier warm is. Als het hier 18 graden is, en ik slinger de thermostaat naar 21, dan doet hij daar 2,5u over. Komt waarschijnlijk omdat de thermostaat 'vraagt' om water van maar 45grd. Dit terwijl de ketel begrensd is op 65.... maar die 65 graden komt hij niet eens aan. Vind het fijner als hij eerst even volgas gaat stoken met 60/65 graden, en daarna gewoon met water van 40/45 graden om de temperatuur vast te houden.

Gaat dat met een aan/uit thermostaat beter?

[ Bericht 18% gewijzigd door Think_Pad op 25-12-2013 13:33:28 ]
pi_134689855
Op zich logisch natuurlijk, je radiatoren zijn uitgerekend op de warmtebehoefte voor de ruimte op 90/70. Op het moment dat jij met 50/30 gaat werken, wordt de capaciteit van de radiator stukken lager, het zal daarom ook heel lang duren.

Met het plaatsen van een aan/uit thermostaat streef je je waarschijnlijke doel van energiebesparing een beetje voorbij.

Ik zou gewoon eens met 70/50 proberen. Zolang je onder de 58 graden retour water blijft, blijft je ketel toch gewoon condenseren. Het aanwarmen zal dan ook stuk sneller gaan.
  woensdag 25 december 2013 @ 17:36:37 #19
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_134689862
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 12:50 schreef Think_Pad het volgende:

Ik vind namelijk dat het vrij lang duurt voor het hier warm is. Als het hier 18 graden is, en ik slinger de thermostaat naar 21, dan doet hij daar 2,5u over. Komt waarschijnlijk omdat de thermostaat 'vraagt' om water van maar 45grd. Dit terwijl de ketel begrensd is op 65.... maar die 65 graden komt hij niet eens aan. Vind het fijner als hij eerst even volgas gaat stoken met 60/65 graden, en daarna gewoon met water van 40/45 graden om de temperatuur vast te houden.

Een aan/uit is per definitie onzuiniger.
Zet eerst pomp maar weer in de 2 versnelling. Wil je toch een delta T van 20 graden hebben, dan zal je eerst je systeem waterzijdig moeten inregelen met behulp van voetventielen. Dat is stap 1, de optimalisatie gebeurt bij de ketel.

[ Bericht 4% gewijzigd door cvboer op 25-12-2013 17:44:10 ]
  woensdag 25 december 2013 @ 17:37:50 #20
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_134689885
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 17:36 schreef Slakkenspoor het volgende:
Op zich logisch natuurlijk, je radiatoren zijn uitgerekend op de warmtebehoefte voor de ruimte op 90/70. Op het moment dat jij met 50/30 gaat werken, wordt de capaciteit van de radiator stukken lager, het zal daarom ook heel lang duren.

Met het plaatsen van een aan/uit thermostaat streef je je waarschijnlijke doel van energiebesparing een beetje voorbij.

Ik zou gewoon eens met 70/50 proberen. Zolang je onder de 58 graden retour water blijft, blijft je ketel toch gewoon condenseren. Het aanwarmen zal dan ook stuk sneller gaan.
Dit dus. Je moet alleen onder 55 graden blijven.
pi_134690233
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 12:50 schreef Think_Pad het volgende:

Mijn oude thermostaat deed dat ook die moest ik voor het lapje houden door hem kortstondig op 25 graden te zetten en daarna weer terug richting temp wat ik hebben wou.
Voor het hele gebeuren in te regelen zou ik voor het gemak een aan uit erop willen hebben en daarnaar een modulerende.

P.s
Bij een goed ingereld systeem loont het zich misschien helemaal niet om hem lager te zetten, maar zou je b.v wel de aanvoer temp een heel stuk lager kunnen zetten.
Heb ik bij schoonouders ook gedaan aanloop op 40 graden en hij draaid gewoon dag en nacht, 1 gezinswoning 3 slp etc. verbruik rond de 1100 en niks geisoleerd.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 25-12-2013 18:05:07 ]
pi_134690364
Dank voor de reacties. De temperatuur is op de ketel begrensd op 65 graden, maar die temperatuur gaat hij nooit naar toe. Waarschijnlijk doordat de thermostaat niet hoger 'vraagt'

Waterzijdig inregelen heb ik al gedaan. Vandaar ook de goede deltaT. Eerst was die waardeloos (doordat kleine radiatoren dicht bij ketel helemaal open stonden). Gewoon elke radiator bij langs lopen met 2 thermometers, en dan zover dicht draaien (heb geen voetventielen, alleen normale radiatorkranen) dat ik een deltaT van 15-20 kreeg.

Kan via Marktplaats een Round on/off overnemen voor 15 euro. Ga het daar even mee proberen. Ik hou m'n verbruik per dag bij, dus kan het al gauw zien als het veel onzuiniger uitpakt.
  woensdag 25 december 2013 @ 18:07:58 #23
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_134690429
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 18:05 schreef Think_Pad het volgende:
Dank voor de reacties. De temperatuur is op de ketel begrensd op 65 graden, maar die temperatuur gaat hij nooit naar toe. Waarschijnlijk doordat de thermostaat niet hoger 'vraagt'

Waterzijdig inregelen heb ik al gedaan. Vandaar ook de goede deltaT. Eerst was die waardeloos (doordat kleine radiatoren dicht bij ketel helemaal open stonden)
Daar heeft de kamerthermostaat niks mee te maken, die vraagt warmte, de steilheid van de stijglijn wordt door de ketel bepaald. Wat voor merk/type thermostaat heb je?
pi_134690472
Honeywell Round Modulation. Ketel is een Agpo Econpact 225C.
  woensdag 25 december 2013 @ 18:16:45 #25
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_134690600
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 18:10 schreef Think_Pad het volgende:
Honeywell Round Modulation. Ketel is een Agpo Econpact 225C.
Moet goedkomen. Zal straks even de laptop aan de ketel hangen hier. Waterzijdig moet ik de boel nog inregelen, kan zo mooi een grafiekje maken en kijken of het verbeterd is. :) Ik heb hier een Remeha Tzerra icm een iSense.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')