Tenzij je inmiddels tot Brit genaturaliseerd bent, heb je de keuze: of voor de Nederlandse, of voor de Britse zetels stemmen.quote:Op woensdag 8 januari 2014 10:50 schreef SeLang het volgende:
Zelf heb ik overigens alleen keuze uit Britse partijen en overweeg nu serieus een flinke schep zand in de vorm van UKIP. Niet van harte uiteraard, maar hoe ga je anders straks aan je kinderen uitleggen dat je dit allemaal maar over je kant hebt laten gaan?
Je vergeet het EU referendum de EU referendums in Ierland. Die mochten 1,5 jaar na de eerste keer het opnieuw proberen. Ze doen niet eens de moeite doen om de schijn van kritiekloze EUgeilheid te verbergen. Wat is dit?quote:
Mwah, zie je de regeringsleiders al vrijwillig macht opgeven (zij moeten er immers eerst zelf mee instemmen)?quote:Op woensdag 8 januari 2014 11:10 schreef Tja..1986 het volgende:
Het grootste probleem wat ik met de EU heb is dat dat EP eigelijk weinig te zeggen heeft. Iedere keer als er iets belangrijks te bespreken is komen ministers of regeringsleiders uit de verschillende landen samen om te besluiten. Ik zou juist meer maar vooral een democratischere EU willen.
Nee, dat is inderdaad denk ik ook de kern van het probleem.quote:Op woensdag 8 januari 2014 12:00 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Mwah, zie je de regeringsleiders al vrijwillig macht opgeven (zij moeten er immers eerst zelf mee instemmen)?
Moeten zij dat doen of moet het nationaal parlement dat doen?quote:Op woensdag 8 januari 2014 12:00 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Mwah, zie je de regeringsleiders al vrijwillig macht opgeven (zij moeten er immers eerst zelf mee instemmen)?
welke kans heeft een kiezer dan?quote:Op woensdag 8 januari 2014 12:15 schreef Ryon het volgende:
[..]
Moeten zij dat doen of moet het nationaal parlement dat doen?
Een democratischer Europa begint in de Lidstaten en eindigt in Brussel. Door 'zand in de machine' te gooien d.m.v stem op een non-partij verkwistel je eerder de kans die je hebt om de aandacht te vragen dan dat je een constructieve bijdrage levert.
Ik heb daar ook wel aan gedacht.quote:
Als het percentage blanco-stemmen heel hoog is, wordt het wel vermeld. Bijvoorbeeld na de raadsverkiezingen in Delfzijl in 2006, waar 23% blanco stemde. Bij de laatste Kamerverkiezingen stemde 0,18% blanco, en dat was al wat hoger dan de voorgaande jaren. Het is een weinig gebruikte optie.quote:Op woensdag 8 januari 2014 12:44 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ik heb daar ook wel aan gedacht.
Maar heb je ooit in de media gelezen over het percentage blanco-stemmers? Alleen de opkomst wordt vermeld.
Ik zie niets in blanco stemmen want dat is gewoon een verloren stem. Je kunt dan beter op een eurosceptische pain-in-the-arse stemmen die elke keer keet gaat schoppen als hij het woord krijgt in het Europarlement. Dat is ook niet erg opbouwend maar in elk geval wel iets wat echt hinder oplevert en dingen vertraagt.quote:
Uiteindelijk moet het bestuur verantwoordelijkheid afleggen aan de verschillende parlementen. Als het volk zichzelf (al dan niet uit onvrede) buitenspel zet, mag dat, maar schiet men zichzelf wel in de voet.quote:Op woensdag 8 januari 2014 12:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
welke kans heeft een kiezer dan?
Een beetje een zijstapje, maar de milieu eisen zijn vrij dwingend. Het Rijk moet zich daar aan houden, of Nederland gaat weer op slot. Als het Rijk ergens de uitstoot wil verhogen, moet het binnen de toegestane waardes blijven en moet ergens anders de uitstoot weer omlaag.quote:Op woensdag 8 januari 2014 12:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
Een voorbeeld in NL dichterbij is bv de verbreding van snelwegen. In verband met milieu regels eisten toen gemeentes dat bij verbreding van snelwegen de snelheid omlaag moest op die stukken. De overheid ging hiermee akkoord. Nu het zover is klaagt iedereen over de lage snelheid bij de verbrede stukken en die snelheid gaat dan weer omhoog.
Zo heeft de overheid een verbrede snelhweg voor elkaar gekregen met eerst de afspraak dat de snelheid zou dalen ivm de luchtkwaliteit en milieu eisen en nu de snelheid weer omhoog gaat heeft de gemeente het nakijken omdat de weg er nu al ligt.
Dát is juist flink gewijzigd in het Verdrag van Lissabon, het medebeslissingsrecht voor het EP is uitgebreid naar bijna alle beleidsterreinen. Het EP kan dus niet meer probleemloos overruled worden door de Europese Raad.quote:Op woensdag 8 januari 2014 11:10 schreef Tja..1986 het volgende:
Het grootste probleem wat ik met de EU heb is dat dat EP eigelijk weinig te zeggen heeft. Iedere keer als er iets belangrijks te bespreken is komen ministers of regeringsleiders uit de verschillende landen samen om te besluiten. Ik zou juist meer maar vooral een democratischere EU willen.
Klopt, maar de manier hoe gerekend wordt en de verwachte drukte worden zo aangepast dat het altijd ten gunste is van degene die iets wil. Maar nu ga ik neit meer verder hierop in omdat het offtopic is.quote:Op woensdag 8 januari 2014 13:08 schreef Ryon het volgende:
[..]
Een beetje een zijstapje, maar de milieu eisen zijn vrij dwingend. Het Rijk moet zich daar aan houden, of Nederland gaat weer op slot. Als het Rijk ergens de uitstoot wil verhogen, moet het binnen de toegestane waardes blijven en moet ergens anders de uitstoot weer omlaag.
Het zou alleen raar zijn als het bestuur geen enkel beleid meer mag wijzigen. Dat mag natuurlijk wel, als men maar binnen de wettelijke bepalingen blijft.
Kan je misschien iets concreter worden hoe een kiezer eens kans maakt...quote:Op woensdag 8 januari 2014 13:03 schreef Ryon het volgende:
[..]
Uiteindelijk moet het bestuur verantwoordelijkheid afleggen aan de verschillende parlementen. Als het volk zichzelf (al dan niet uit onvrede) buitenspel zet, mag dat, maar schiet men zichzelf wel in de voet.
Tja, ik weiger me om mij zo te verlagen. Ik stem liever niet en laat ze maar doormodderen... Als het te heet wordt onder mijn voeten emigreer ik wel naar afrika ofzo.quote:Op woensdag 8 januari 2014 13:02 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik zie niets in blanco stemmen want dat is gewoon een verloren stem. Je kunt dan beter op een eurosceptische pain-in-the-arse stemmen die elke keer keet gaat schoppen als hij het woord krijgt in het Europarlement. Dat is ook niet erg opbouwend maar in elk geval wel iets wat echt hinder oplevert en dingen vertraagt.
Als ik als een klein kind word behandeld dan ga ik me ook maar gedragen als een klein kind. Als er eindelijk eens een keer echte discussie kan worden gevoerd over Europa zonder "er komt oorlog" en "het licht gaat uit" dan zal ik me weer constructief opstellen.
Dat lijkt mij logisch? De positie van het EP wordt per verdrag versterkt. Zet je het EP vervolgens vol met clowns, ex-vriendinnen van Berlusconi en PVV tokkies dan heeft de kiezer daarmee zijn kans verkeken.quote:Op woensdag 8 januari 2014 13:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Kan je misschien iets concreter worden hoe een kiezer eens kans maakt...
Nog steeds zie ik niet in hoe een kiezer nu echt een kans maakt...quote:Op woensdag 8 januari 2014 13:25 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat lijkt mij logisch? De positie van het EP wordt per verdrag versterkt. Zet je het EP vervolgens vol met clowns, ex-vriendinnen van Berlusconi en PVV tokkies dan heeft de kiezer daarmee zijn kans verkeken.
Het lijkt me prima om dit topic te behouden. in het andere topic kunnen dan wat meer nieuwsberichten en trivialiteiten worden bediscussieerd, hier gaat het meer om de "grote vraagstukken".quote:Op woensdag 8 januari 2014 13:11 schreef 99.999 het volgende:
Hier ook al een topic over de EP verkiezingen POL / Verkiezingen Europees Parlement 2014 #1 ik moet er nog even over nadenken of dit als los topic kan blijven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |