quote:Wanneer de vloerverwarming aan wordt gezet bij een koude vloer duurt het een aantal uren voordat je vloer voelbaar warmer wordt. In de meeste gevallen moet je hierbij denken aan 3 tot 4 uur. Dit betekent dat je ketel zeker 4 uur staat te loeien voor er überhaupt iets voelbaar wordt aan de vloer. Hierna gaat het nog vrij lang duren voor de temperatuur in de kamer omhoog gaat. Je moet er dus van uitgaan dat er in die uren continue gas wordt verbruikt. Het duurt heel lang voor de warmte door het beton en de tegels heen is en effectief warmte gaat afgeven aan de lucht. Wanneer je de vloerverwarming iedere keer zo lang uitzet dat de vloer helemaal afkoelt, dan zal je iedere keer veel gas gebruiken om je vloer weer warm te krijgen.
Een vloer heeft veel tijd nodig om op te warmen. Wanneer de vloer eenmaal warm is houdt de vloer deze warmte ook lang vast. Dit betekent dat je kamer lang verwarmd blijft worden door de vloer omdat deze lang warm blijft. Met deze kennis in je achterhoofd kan je je voorstellen dat het beter is om je vloerverwarming op één temperatuur in te stellen waarbij het behaaglijk is in huis. Denk hierbij aan bijvoorbeeld 20 graden. De vloerverwarming slaat dan alleen aan wanneer de thermostaat aangeeft dat de temperatuur onder de 20 graden is gezakt. Omdat de vloer zelf dan nog vrij warm is kan de warmte uit de vloerverwarming veel makkelijker doordringen in de vloer met als gevolg dat de verwarming af en toe aanslaat voor kortere perioden. Het grote voordeel hiervan is dat je een constante temperatuur in je huis hebt en de vloerverwarming de vloer alleen maar op temperatuur hoeft te houden. Dit is zeker positief voor de stookkosten.
Vloerverwarming staat nu op 30 graden.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 13:54 schreef CarltonBanks het volgende:
Vloerverwarming....
Ik neem aan dat je hem gister avond naar benenden hebt gedraaid.
Hoelaat heb je dat gedaan, en op welke kamer temperatuur heb je hem ingesteld?
30 graden? Dat is tropisch warm... Vind je het gek dat je 3 kuub gas verstookt in zo'n korte tijd? Het kost een godsvermogen aan energie om zo'n groot oppervlak van materiaal te verwarmen, al helemaal tot zo'n hoge temperatuur.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 14:03 schreef ferrari_rood het volgende:
[..]
Vloerverwarming staat nu op 30 graden.
Verwarming gaat 's avonds naar ongeveer 16 graden.
30 ?!quote:Op dinsdag 7 januari 2014 14:03 schreef ferrari_rood het volgende:
[..]
Vloerverwarming staat nu op 30 graden.
Verwarming gaat 's avonds naar ongeveer 16 graden.
30?!?! Schroei je niet weg in huis?quote:Op dinsdag 7 januari 2014 14:03 schreef ferrari_rood het volgende:
[..]
Vloerverwarming staat nu op 30 graden.
Verwarming gaat 's avonds naar ongeveer 16 graden.
Afhankelijk van wat voor soort vloer je hebt en hoe de vloerverwarming is gemonteerd, kan het goedkoper zijn om de vloerverwarming op dezelfde stand te houden.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 14:03 schreef ferrari_rood het volgende:
[..]
Vloerverwarming staat nu op 30 graden.
Verwarming gaat 's avonds naar ongeveer 16 graden.
Het nadeel daarvan is dan wel weer dat je boven de 60 graden kalkafgifte krijgt.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 14:00 schreef awiebo het volgende:
in de regel wordt een warm water temperatuur van boven de 60 (ik meende 63) graden aanbevolen wegens legionella broei en de voorkoming hiervan. maar dat is maar een tip.
Lijkt me verstandig om die vloerverwarming eerst wat lager te zetten, en dan constant op dezelfde temperatuur te houden. Vloerverwarming overdag op 30 graden en 's nachts terugzetten naar 16, om vervolgens weer 'sochtends naar 30 graden te doen vergt heeeeel veel gas.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 14:03 schreef ferrari_rood het volgende:
[..]
Vloerverwarming staat nu op 30 graden.
Verwarming gaat 's avonds naar ongeveer 16 graden.
Ik woonde een keer in het buitenland met een elektrische vloerverwarming. Ik was een keer 2 weken niet thuis en toen ik daarna weer de verwarming aandeed, duurde het 3 dagen voordat het huis weer een beetje warm werd.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 14:09 schreef goed_volk het volgende:
[..]
Afhankelijk van wat voor soort vloer je hebt en hoe de vloerverwarming is gemonteerd, kan het goedkoper zijn om de vloerverwarming op dezelfde stand te houden.
Als hij in een vol betonnen vloer ligt en die vloer van onderaf geïsoleerd is, moet je elke keer de hele constructie opnieuw opwarmen. Het is dan goedkoper om de boel op een lagere temperatuur continu op pijl te houden.
De vloerverwarming heeft een eigen knop daar kom ik nooit aan ik gebruik enkel de thermostaat in de woonkamer.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 14:21 schreef Autumn-89 het volgende:
[..]
Lijkt me verstandig om die vloerverwarming eerst wat lager te zetten, en dan constant op dezelfde temperatuur te houden. Vloerverwarming overdag op 30 graden en 's nachts terugzetten naar 16, om vervolgens weer 'sochtends naar 30 graden te doen vergt heeeeel veel gas.
Ik zou de thermostaat op 20 graden zetten en in de avond naar 18.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 14:23 schreef ferrari_rood het volgende:
[..]
De vloerverwarming heeft een eigen knop daar kom ik nooit aan ik gebruik enkel de thermostaat in de woonkamer.
In de regel drinken mensen niet uit hun verwarming en gaan ze er ook niet onder de douche.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 14:00 schreef awiebo het volgende:
in de regel wordt een warm water temperatuur van boven de 60 (ik meende 63) graden aanbevolen wegens legionella broei en de voorkoming hiervan. maar dat is maar een tip.
Heb je #3 gelezen?quote:Op dinsdag 7 januari 2014 14:51 schreef ferrari_rood het volgende:
idd weinig isolatie daar zijn wij mee bezig. plafond in de keuken is nu geisoleerd nu de wc, bijkeuken en hal nog, en dan denk ik de kruipruimte, Over spouwmuurisolatie twijfel ik nog.
Lees je goed in mbt isoleren, als je het ondoordacht doet, kun je teveel geld aan nutteloze dingen uitgeven. Anderzijds kan het ook weer vervelende problemen geven ivm vochthuishouding en gezondheid.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 14:51 schreef ferrari_rood het volgende:
idd weinig isolatie daar zijn wij mee bezig. plafond in de keuken is nu geisoleerd nu de wc, bijkeuken en hal nog, en dan denk ik de kruipruimte, Over spouwmuurisolatie twijfel ik nog.
Lijkt mij netjes, gezien je woning. ik verbruik circa 4-5 m³ per dag, inclusief douchegebruik.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 20:58 schreef TR08 het volgende:
Ik vind tijdens opstoken 3 kuub in 2 uur niet gek. Als je huis eenmaal warm is moet dat flink zakken.
Wij doen hier nu circa 10-12 m3/dag deze maanden inclusief douchen.
Kijk hier uit een ander topic mijn verbruiksgrafieken:
[ afbeelding ]
Inderdaad. Maar legionella is alleen schadelijk als je het in dampvorm inademt. Boven de 55 graden ontwikkelt het zich niet en het ontwikkelt zich alleen in langer stilstaand water, vaak ook niet het geval bij een CV-ketel.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 14:31 schreef Erasmo het volgende:
[..]
In de regel drinken mensen niet uit hun verwarming en gaan ze er ook niet onder de douche.
Ik ben er ook redelijk tevreden over. Ik vind vooral dat mijn vrouw te lang douchet, dus het moet op zich met minder kunnen...maar je moet ook wat te zeuren houden hequote:Op dinsdag 7 januari 2014 21:36 schreef cvboer het volgende:
[..]
Lijkt mij netjes, gezien je woning. ik verbruik circa 4-5 m³ per dag, inclusief douchegebruik.
ik douche gemiddeld een half uur, dat halen de meeste vrouwen ook wel, denk ik.quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:54 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ik ben er ook redelijk tevreden over. Ik vind vooral dat mijn vrouw te lang douchet, dus het moet op zich met minder kunnen...maar je moet ook wat te zeuren houden he
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |