abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135187043
Ik heb het idee dat onze cv ketel heel veel gas verbruikt. We krijgen de aftekening en ik schrok er heel erg van. Nu is het absoluut niet koud en ik heb de verwarming om 12:00 aangezet op 17graden en nu is er al 3 kuub gas verbruikt. Naar mijn idee is dat veel.

Wat gegevens:
Nefit hr smartline uit 2002
Watertemperatuur gisteren op 55 graden gezet
Cv zelf op 60 graden gezet
Vloerverwarming op de begane grond en 2 radiatoren in de woonkamer.

Gegevens van het huis.
2 onder 1 kapwoninig uit de jaren 70 momenteel geen.
Op de 1e verdieping volledig nieuwe kozijnen met hr++ glas
Begane grond dubbelglas op 2 kleine klapraampjes na
Zolder dakkapel nog enkel glas hier staat geen verwarming aan.
Wij wonen er net een jaar dus ik heb geen vergelijking van eerdere jaren.

De cv ketel is heeft laatst zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad.

Iemand nog een idee wat er mis kan zijn? Cv ketel uit is ook geen gasverbruik.
Wie kent er nog een goede monteur omg 040?
pi_135187212
Vloerverwarming....
Ik neem aan dat je hem gister avond naar benenden hebt gedraaid.

Hoelaat heb je dat gedaan, en op welke kamer temperatuur heb je hem ingesteld?

[ Bericht 33% gewijzigd door #ANONIEM op 07-01-2014 13:55:08 ]
pi_135187434
Een vloerverwarming vergt een andere manier van 'stoken' .. De vloerverwarming warmt namelijk je betonvloer+tegels op, die vervolgens de afgifte doen aan de omgeving (je huiskamer).

Het opwarmen van de beton vloer kost behoorlijk veel energie, vervolgens is het op temperatuur houden een stuk goedkoper. Het verwarmen van een huis op vloerverwarming duurt aanzienlijk langer dan het verwarmen van een huis met normale radiatoren.

Vaak is het beter om de kachel savond niet al te veel terug te zetten... bv van 20 naar 17, of van 21 naar 18 graden, zodat de vloer niet al te veel afkoelt en je overdag niet al te veel hoeft bij te stoken.. in sommige goed geïsoleerde huizen is het zelfs goedkoper om je verwarming helemaal niet terug te zetten.

Lees dit anders maar eens:
http://huis-en-tuin.infon(...)-en-stookkosten.html
quote:
Wanneer de vloerverwarming aan wordt gezet bij een koude vloer duurt het een aantal uren voordat je vloer voelbaar warmer wordt. In de meeste gevallen moet je hierbij denken aan 3 tot 4 uur. Dit betekent dat je ketel zeker 4 uur staat te loeien voor er überhaupt iets voelbaar wordt aan de vloer. Hierna gaat het nog vrij lang duren voor de temperatuur in de kamer omhoog gaat. Je moet er dus van uitgaan dat er in die uren continue gas wordt verbruikt. Het duurt heel lang voor de warmte door het beton en de tegels heen is en effectief warmte gaat afgeven aan de lucht. Wanneer je de vloerverwarming iedere keer zo lang uitzet dat de vloer helemaal afkoelt, dan zal je iedere keer veel gas gebruiken om je vloer weer warm te krijgen.

Een vloer heeft veel tijd nodig om op te warmen. Wanneer de vloer eenmaal warm is houdt de vloer deze warmte ook lang vast. Dit betekent dat je kamer lang verwarmd blijft worden door de vloer omdat deze lang warm blijft. Met deze kennis in je achterhoofd kan je je voorstellen dat het beter is om je vloerverwarming op één temperatuur in te stellen waarbij het behaaglijk is in huis. Denk hierbij aan bijvoorbeeld 20 graden. De vloerverwarming slaat dan alleen aan wanneer de thermostaat aangeeft dat de temperatuur onder de 20 graden is gezakt. Omdat de vloer zelf dan nog vrij warm is kan de warmte uit de vloerverwarming veel makkelijker doordringen in de vloer met als gevolg dat de verwarming af en toe aanslaat voor kortere perioden. Het grote voordeel hiervan is dat je een constante temperatuur in je huis hebt en de vloerverwarming de vloer alleen maar op temperatuur hoeft te houden. Dit is zeker positief voor de stookkosten.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 07-01-2014 14:03:36 ]
  dinsdag 7 januari 2014 @ 14:00:31 #4
409503 awiebo
bûter, brea en griene tsiis...
pi_135187479
in de regel wordt een warm water temperatuur van boven de 60 (ik meende 63) graden aanbevolen wegens legionella broei en de voorkoming hiervan. maar dat is maar een tip. ^O^
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
pi_135187613
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 13:54 schreef CarltonBanks het volgende:
Vloerverwarming....
Ik neem aan dat je hem gister avond naar benenden hebt gedraaid.

Hoelaat heb je dat gedaan, en op welke kamer temperatuur heb je hem ingesteld?

Vloerverwarming staat nu op 30 graden.
Verwarming gaat 's avonds naar ongeveer 16 graden.
  dinsdag 7 januari 2014 @ 14:05:42 #6
409503 awiebo
bûter, brea en griene tsiis...
pi_135187685
aah...vloerverwarming...hebben we thuis ook. Wordt de klok rond gestookt ;)
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
  Redactie Frontpage dinsdag 7 januari 2014 @ 14:07:13 #7
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_135187745
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 14:03 schreef ferrari_rood het volgende:

[..]

30 graden? Dat is tropisch warm... Vind je het gek dat je 3 kuub gas verstookt in zo'n korte tijd? Het kost een godsvermogen aan energie om zo'n groot oppervlak van materiaal te verwarmen, al helemaal tot zo'n hoge temperatuur.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Spellchecker dinsdag 7 januari 2014 @ 14:07:19 #8
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_135187749
quote:

[..]

30 ?!
  dinsdag 7 januari 2014 @ 14:08:04 #9
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_135187776
quote:

[..]

30?!?! Schroei je niet weg in huis?
  dinsdag 7 januari 2014 @ 14:09:51 #10
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_135187846
quote:

[..]

Afhankelijk van wat voor soort vloer je hebt en hoe de vloerverwarming is gemonteerd, kan het goedkoper zijn om de vloerverwarming op dezelfde stand te houden.
Als hij in een vol betonnen vloer ligt en die vloer van onderaf geïsoleerd is, moet je elke keer de hele constructie opnieuw opwarmen. Het is dan goedkoper om de boel op een lagere temperatuur continu op pijl te houden.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  dinsdag 7 januari 2014 @ 14:21:43 #11
339795 ElPollo
Gaarne verwijderen.
pi_135188338
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 14:00 schreef awiebo het volgende:
in de regel wordt een warm water temperatuur van boven de 60 (ik meende 63) graden aanbevolen wegens legionella broei en de voorkoming hiervan. maar dat is maar een tip. ^O^
Het nadeel daarvan is dan wel weer dat je boven de 60 graden kalkafgifte krijgt.
Gaarne verwijderen.
  dinsdag 7 januari 2014 @ 14:21:47 #12
415936 Autumn-89
Cook with Love
pi_135188341
quote:

[..]

Lijkt me verstandig om die vloerverwarming eerst wat lager te zetten, en dan constant op dezelfde temperatuur te houden. Vloerverwarming overdag op 30 graden en 's nachts terugzetten naar 16, om vervolgens weer 'sochtends naar 30 graden te doen vergt heeeeel veel gas.
pi_135188355
quote:
3s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 14:09 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Afhankelijk van wat voor soort vloer je hebt en hoe de vloerverwarming is gemonteerd, kan het goedkoper zijn om de vloerverwarming op dezelfde stand te houden.
Als hij in een vol betonnen vloer ligt en die vloer van onderaf geïsoleerd is, moet je elke keer de hele constructie opnieuw opwarmen. Het is dan goedkoper om de boel op een lagere temperatuur continu op pijl te houden.
Ik woonde een keer in het buitenland met een elektrische vloerverwarming. Ik was een keer 2 weken niet thuis en toen ik daarna weer de verwarming aandeed, duurde het 3 dagen voordat het huis weer een beetje warm werd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_135188418
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 14:21 schreef Autumn-89 het volgende:

[..]

Lijkt me verstandig om die vloerverwarming eerst wat lager te zetten, en dan constant op dezelfde temperatuur te houden. Vloerverwarming overdag op 30 graden en 's nachts terugzetten naar 16, om vervolgens weer 'sochtends naar 30 graden te doen vergt heeeeel veel gas.
De vloerverwarming heeft een eigen knop daar kom ik nooit aan ik gebruik enkel de thermostaat in de woonkamer.
pi_135188472
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 14:23 schreef ferrari_rood het volgende:

[..]

De vloerverwarming heeft een eigen knop daar kom ik nooit aan ik gebruik enkel de thermostaat in de woonkamer.
Ik zou de thermostaat op 20 graden zetten en in de avond naar 18.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 7 januari 2014 @ 14:28:48 #16
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_135188631
Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar wat die jaarafrekening was als ie steeds van 30 naar 16 werd gezet en weer terug.
  dinsdag 7 januari 2014 @ 14:31:00 #17
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_135188752
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 14:00 schreef awiebo het volgende:
In de regel drinken mensen niet uit hun verwarming en gaan ze er ook niet onder de douche.
pi_135188784

dit is de vloerverwarming lager dan 20 kan die niet maar hier kom ik eigenlijk nooit aan

dit is de thermostaat hier regel ik mee. zo als je ziet echt geen 30 gaden hier maar 17
  dinsdag 7 januari 2014 @ 14:31:55 #19
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_135188792
3 kuub in 2 uur zegt erg weinig. Een 45 jaar oud huis zal qua isolatie te wensen overlaten.
censuur :O
pi_135189614
idd weinig isolatie daar zijn wij mee bezig. plafond in de keuken is nu geisoleerd nu de wc, bijkeuken en hal nog, en dan denk ik de kruipruimte, Over spouwmuurisolatie twijfel ik nog.
pi_135190472
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 14:51 schreef ferrari_rood het volgende:
idd weinig isolatie daar zijn wij mee bezig. plafond in de keuken is nu geisoleerd nu de wc, bijkeuken en hal nog, en dan denk ik de kruipruimte, Over spouwmuurisolatie twijfel ik nog.
Heb je #3 gelezen?
  dinsdag 7 januari 2014 @ 15:26:33 #22
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_135191094
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 14:51 schreef ferrari_rood het volgende:
Lees je goed in mbt isoleren, als je het ondoordacht doet, kun je teveel geld aan nutteloze dingen uitgeven. Anderzijds kan het ook weer vervelende problemen geven ivm vochthuishouding en gezondheid.
Bij een 'oud' huis zomaar alles isoleren gaat je niet opleveren wat je hoopt.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_135196249
Heb je in je kruipruimte ook ongeisoleerde leidingen van de verwarming lopen? Als dat het geval is dan zou ik die sowieso als de sodemieter isoleren. Dat scheelt ook al een hele bult gas. Niemand heeft er immers wat aan als je de kruipruimte warm loopt te stoken. Ook leidingen op een koude zolder/garage isoleren.

Kennis van ons had een enorme gasrekening. Bleek dat er buizen van de verwarming door de kruipruimte liepen, maar omdat ze last hadden van vocht in de kruipruimte bleek dat de leidingen in water lagen.......

Verder zou ik het eens gaan bijhouden op www.mindergas.nl , dan kun je het verbruik per graaddag bekijken, wat veel nauwkeuriger is dan alleen het aantal kuub (het kan de ene dag immers veel kouder dan de andere zijn geweest, langer gedoucht etc).

Ook zou ik kijken naar waterzijdig inregelen, dit houd in dat je elke radiator precies zoveel flow geeft als nodig. Te veel water erdoor laten stromen zorgt dat het water niet genoeg tijd heeft om af te koelen, en je ketel te heet water terugkrijgt, wat erg slecht is voor je rendement.
Hang maar eens een thermometer aan de retourleiding onder je ketel. Als het water heter dan 55 graden terugkomt dan duikt het rendement van je ketel al onder de 100%

Zie ook dit topic op Tweakers over hoe je gas kunt besparen door je CV-installatie af te stellen: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490013

Edit: Wat voor verbruik praten we trouwens over? Dat mis ik nog in je post.

[ Bericht 0% gewijzigd door Think_Pad op 07-01-2014 18:20:44 ]
  dinsdag 7 januari 2014 @ 20:58:21 #24
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_135206332
Ik vind tijdens opstoken 3 kuub in 2 uur niet gek. Als je huis eenmaal warm is moet dat flink zakken.

Wij doen hier nu circa 10-12 m3/dag deze maanden inclusief douchen.

Kijk hier uit een ander topic mijn verbruiksgrafieken:

dinsdag 7 januari 2014 @ 21:36:14 #25
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135208642
quote:
99s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 20:58 schreef TR08 het volgende:
Ik vind tijdens opstoken 3 kuub in 2 uur niet gek. Als je huis eenmaal warm is moet dat flink zakken.

Wij doen hier nu circa 10-12 m3/dag deze maanden inclusief douchen.

Kijk hier uit een ander topic mijn verbruiksgrafieken:

[ afbeelding ]
Lijkt mij netjes, gezien je woning. ik verbruik circa 4-5 m³ per dag, inclusief douchegebruik.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_135236320
Bedankt voor alle tips. Kunnen we zeker wat mee.
geen idee of de leidingen in de kruipruimte liggen, binnenkort gaan we daar toch in kunnen we meteen kijken
verbruik was ruim 3000kuub in 1 jaar, ik heb tot nu toe in koude slecht geïsoleerde woningen gewoond maar meer dan 1500 in 1 jaar hebben we nooit gehad,
pi_135246640
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 14:31 schreef Erasmo het volgende:

[..]

In de regel drinken mensen niet uit hun verwarming en gaan ze er ook niet onder de douche.
Inderdaad. Maar legionella is alleen schadelijk als je het in dampvorm inademt. Boven de 55 graden ontwikkelt het zich niet en het ontwikkelt zich alleen in langer stilstaand water, vaak ook niet het geval bij een CV-ketel.
  woensdag 8 januari 2014 @ 20:54:57 #28
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_135249142
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 21:36 schreef cvboer het volgende:

[..]

Lijkt mij netjes, gezien je woning. ik verbruik circa 4-5 m³ per dag, inclusief douchegebruik.
Ik ben er ook redelijk tevreden over. Ik vind vooral dat mijn vrouw te lang douchet, dus het moet op zich met minder kunnen...maar je moet ook wat te zeuren houden he O-)
  woensdag 8 januari 2014 @ 20:57:40 #29
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135249286
quote:
99s.gif Op woensdag 8 januari 2014 20:54 schreef TR08 het volgende:

[..]

Ik ben er ook redelijk tevreden over. Ik vind vooral dat mijn vrouw te lang douchet, dus het moet op zich met minder kunnen...maar je moet ook wat te zeuren houden he O-)
ik douche gemiddeld een half uur, dat halen de meeste vrouwen ook wel, denk ik.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_135252574
tevens je CV leidingen isoleren op plekken waar je de warmte niet nodig hebt :P

hier zijn nu alle leidingen boven het gips plafond in de isolatie, en de leidingen in de CV / Voorraad kast zitten ook voor 80% in de isolatie..

laatst trok ik de kast open, t was er net een sauna en dat met een ventilatie opening naar buiten, en laat staan dat ik daar warmte nodig hebt, daar liggen ook mn uien en aardappels etc..

oftewel maar even 5 euro aan buis isolatie er tegen aangegooid en nu is het iig geen sauna meer :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')