Als het legaal was zou de dokter dit jou voorschrijven inderdaad. Pure zekerheid in poedervorm.quote:
Hoe onserieus de reactie dan ook is, ik wil (voor volgende reacties) geen middeltjes of alcohol gebruikenquote:
Hoequote:
Tot ts te arrogant wordt en zich boven haar geplaatst voeltquote:Op maandag 6 januari 2014 18:14 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
[..]
Als het legaal was zou de dokter dit jou voorschrijven inderdaad. Pure zekerheid in poedervorm.
gewoon wat vaker zeggen wat je wil zeggen zonder al te veel na te denken. Dingen doen die je wil doen, zonder altijd te denken dat mensen je misschien raar vinden.quote:[b]Op maandag 6 januari 2014 18:15 schreef SherlockHolmes het
[..]
Hoe![]()
Ik probeer het maar ik weet toch wel dat mensen me dan erop beoordelen en als debiel of als 'rare gast' gaan zien..
Dan is het probleem als nog opgelostquote:Op maandag 6 januari 2014 18:15 schreef boeraap het volgende:
[..]
Tot ts te arrogant wordt en zich boven haar geplaatst voelt
Hoe krijg je dat voor elkaar?quote:Op maandag 6 januari 2014 18:16 schreef Catch22- het volgende:
[..]
gewoon wat vaker zeggen wat je wil zeggen zonder al te veel na te denken. Dingen doen die je wil doen, zonder altijd te denken dat mensen je misschien raar vinden.
Mensen vinden mij ook raar denk ik. Of in elk geval apart. Maar ik geef er niets om.
Ik merk dat ik minder verlegen ben dan vroeger en onder m'n vrienden kan ik gewoon bijna doen zoals ik wil, maar zodra er onbekenden (waaronder dus iemand die ik leuk vind) tussen zitten, kan ik niet meer zo doen, maar verander ik.quote:Op maandag 6 januari 2014 18:18 schreef krullenbolletje het volgende:
Ik denk dat je moet accepteren dat je je persoonlijkheid niet kan veranderen. Tuurlijk kan je jezelf wat opener opstellen maar als je van jezelf een introvert en/of verlegen persoon bent word je simpelweg nooit het tegenovergestelde.
is pas later gekomen. Was vroeger vrij stil en rustig. Werd gepest op de basisschool, gescheiden ouders, het klassieke verhaal.quote:Op maandag 6 januari 2014 18:18 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Hoe krijg je dat voor elkaar?
En was je altijd zo, of is dat later pas gekomen?
Jij misschien...quote:Op maandag 6 januari 2014 18:19 schreef Jahr00n het volgende:
Pomp jezelf lekker op in de sportschool zo ga je meer zelfvertrouwen op doen.
Bedankt! Goed plan, nu nog uitvoeren...quote:Op maandag 6 januari 2014 18:20 schreef Catch22- het volgende:
[..]
is pas later gekomen. Was vroeger vrij stil en rustig. Werd gepest op de basisschool, gescheiden ouders, het klassieke verhaal.
En nu heb ik schijt. Heb een goed sociaal leven, een leuke vriendin, mooi huis, goede baan.
Er zullen altijd mensen zijn die je niet mogen, daar moet je lak aan hebben. Gewoon jezelf zijn en niet bang zijn om af en toe als mongool over te komen.
Gewoon geen fuck geven en gewoon doen dus? Bedoel je met eroverheen zetten gewoon die drempel van niet durven negeren en je daar over heen zetten?quote:Op maandag 6 januari 2014 18:24 schreef Rodawa het volgende:
Je kan best veranderen, maar het is ook met name een kwestie van 'oefening baart kunst'. Wat eerder gezegd is: heb gewoon schijt aan wat anderen denken. Dat lijkt misschien moeilijk, maar nadat je het een paar keer zo hebt ervaren wordt het vanzelf makkelijker en kom je ook steeds losser. Als je twijfelt moet je je er 'gewoon' even overheen zetten.
16, klopt helemaal!quote:Op maandag 6 januari 2014 18:25 schreef RetRy32 het volgende:
[..]
Jij misschien...
Als spiermassa voor zelfvertrouwen zorgt is er iets niet in orde, denk ik.
Alcohol is trouwens geen wondermiddel ofzo, ik wordt er alleen onzekerder van (just sayin' gezien je het mentjende).
En je was toch 16?
Naarmate je ouder wordt zul je langzamerhand ook iets zelfverzekerder worden.
Yes, ik ben vroeger ook behoorlijk introvert geweest. In mijn ervaring was het dan niet dat ik niet iets toe te voegen had, maar dat ik ging twijfelen of het wel daadwerkelijk iets toe zou voegen/grappig zou zijn/niet raar zou zijn oid. Die twijfel was bij mij altijd wat mij weerhield om opener te zijn, met name in grote groepen. Dat is iets waar je je even overheen moet zetten, als je eenmaal het vertrouwen hebt wordt het steeds makkelijker om zo open/spontaan te zijn. Deze ommekeer heeft bij mij niet eens zo lang geduurd.quote:Op maandag 6 januari 2014 18:28 schreef SherlockHolmes het volgende:
Gewoon geen fuck geven en gewoon doen dus? Bedoel je met eroverheen zetten gewoon die drempel van niet durven negeren en je daar over heen zetten?
Luiheid is een karaktereigenschap die je altijd zult behouden.quote:Op maandag 6 januari 2014 18:28 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Bedankt! Goed plan, nu nog uitvoeren...
[..]
Gewoon geen fuck geven en gewoon doen dus? Bedoel je met eroverheen zetten gewoon die drempel van niet durven negeren en je daar over heen zetten?
[..]
16, klopt helemaal!
Punt is, goed dat ik naar mate ik ouder word zelfverzekerder word, maar ik wil niet zo lang wachten
Ik heb lang genoeg in m'n leven gewacht op veranderingen van mijzelf (luiheid, motivatie) en die kwamen ook niet, dus dat wil ik liever niet
Klopt, dat weerhoudt mij ook!quote:Op maandag 6 januari 2014 18:31 schreef Rodawa het volgende:
[..]
Yes, ik ben vroeger ook behoorlijk introvert geweest. In mijn ervaring was het dan niet dat ik niet iets toe te voegen had, maar dat ik ging twijfelen of het wel daadwerkelijk iets toe zou voegen/grappig zou zijn/niet raar zou zijn oid. Die twijfel was bij mij altijd wat mij weerhield om opener te zijn, met name in grote groepen. Dat is iets waar je je even overheen moet zetten, als je eenmaal het vertrouwen hebt wordt het steeds makkelijker om zo open/spontaan te zijn. Deze ommekeer heeft bij mij niet eens zo lang geduurd.
Mooie quote!quote:Op maandag 6 januari 2014 18:31 schreef Catch22- het volgende:
Je bepaalt je eigen geluk mijn jongen. En aan t eind van de rit ben je alleen, dus leef voor jezelf.
Tot zover de cliches. Die overigens heel erg waar zijn.
Geef mij het allebei maarquote:Op maandag 6 januari 2014 18:32 schreef Rodawa het volgende:
Overigens begint het allemaal met zelfvertrouwen natuurlijk, als je dat in overvloed hebt ontstaan de twijfels ook niet. Vroeger had ik weinig zelfvertrouwen, ik hield me dan altijd maar in. Tegenwoordig is dit eerder het tegenovergestelde. Zelfvertrouwen in overvloed, de spontaniteit volgt vanzelf.
Gemerkt? Hoe danquote:Op maandag 6 januari 2014 18:32 schreef RetRy32 het volgende:
[..]
Luiheid is een karaktereigenschap die je altijd zult behouden.
Overigens heb ik bij jou gemerkt dat je dingen die je interesseren wel inzet bij je wekken dus motivatie is geen issue.
En je kan iets zelfverzekerder worden door alles waar je je druk om maakt nuchterder te behandelen en alle sociale situaties niet als een challenge zien (ik weet niet of dat een issue is bij jou, maar dit komt veel voor).
Ik heb overigens geen idee hoe je dit moet aanpakken, je moet zelf wat verzinnen.
Cafeïne heeft een werking van gewenning, hoe meer je drinkt, hoe meer je na een tijd nodig hebt om dezelfde mate van 'kick' te krijgen.quote:Op maandag 6 januari 2014 18:37 schreef oLexie het volgende:
Heel veel koffie drinken, word je lekker actief van.
Verder gewoon werken aan je zelfverzekerdheid, je mag er zijn (zou m'n schoonmoeder zeggen).
Desnoods verander je je kapsel en neem je een hele nieuwe kledingstijl aan waarin je je zekerder voelt. Dus niet je standaard grijze t-shirt met je blauwe jeans eronder, maar gewoon een keer iets heel anders.
Ik heb dat al minstens een driekwart jaar niet gedaanquote:Op maandag 6 januari 2014 18:49 schreef Tropanzia het volgende:
Als je ophoudt met dat
-SH
onder elk topic te zetten mag je voor deze keer dat andere laten zitten.
Ja, je moet het ook niet als een gek gaan drinken nee. Ik drink zo nu en dan een bak en dan stuiter en lul ik als een malle.quote:Op maandag 6 januari 2014 18:49 schreef SherlockHolmes het volgende:
Cafeïne heeft een werking van gewenning, hoe meer je drinkt, hoe meer je na een tijd nodig hebt om dezelfde mate van 'kick' te krijgen.
Verder was ik vroeger, toen m'n zelfverzekerdheid op een dieptepunt was, mijn stijl vooral jeans met saaie vesten etc.
Nu ga ik vooral naar de klassiekere stijl, overhemden, zwarte broek, etc.
Als het kon zou ik gewoon het liefst in pak naar school gaan, want om de een of andere reden voel ik mij prettig in een pak.
Tegenwoordig is het gewoon jeans met een overhemd aan.quote:Op maandag 6 januari 2014 18:51 schreef oLexie het volgende:
[..]
Ja, je moet het ook niet als een gek gaan drinken nee. Ik drink zo nu en dan een bak en dan stuiter en lul ik als een malle.
Van dat pak dat snap ik wel, als ik in kokerrok loop voel ik me ook het fijnst, maar een beetje saai is het wel. Een pak straalt wel zelfverzekerdheid uit, maar moet je niet doen als je opleiding daar helemaal niet naar staat want dan gaan mensen weer van je denken dat je zelf denkt dat je het helemaal bent.![]()
Ahja, lastig allemaal.
Gewoon lekker buff zijn en goed gekleed kan echt veel doen hoor. Gewoon haartjes goed en de chicks gaan vanzelf naar je kijken.quote:Op maandag 6 januari 2014 18:25 schreef RetRy32 het volgende:
[..]
Jij misschien...
Als spiermassa voor zelfvertrouwen zorgt is er iets niet in orde, denk ik.
Alcohol is trouwens geen wondermiddel ofzo, ik wordt er alleen onzekerder van (just sayin' gezien je het mentjende).
En je was toch 16?
Naarmate je ouder wordt zul je langzamerhand ook iets zelfverzekerder worden.
quote:Op maandag 6 januari 2014 19:13 schreef DonnieDarkno het volgende:
Zoek een idool en gedraag je naar zijn zaadstaven.
Klopt, want dat wil ik nu wel. Ik was vroeger altijd aan het kijken naar een persoon, keek dan een film/serie waar hij in was en probeerde hem na te doen omdat hij wel gek kon doen zonder een fuck te geven.quote:Op maandag 6 januari 2014 19:13 schreef Catch22- het volgende:
Belangrijk is wel
Dat je authentiek blijf
Dat doe ik ook, werkt prima.quote:Op maandag 6 januari 2014 19:18 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
[..]
Klopt, want dat wil ik nu wel. Ik was vroeger altijd aan het kijken naar een persoon, keek dan een film/serie waar hij in was en probeerde hem na te doen omdat hij wel gek kon doen zonder een fuck te geven.
/r/theredpillquote:Op maandag 6 januari 2014 18:09 schreef SherlockHolmes het volgende:
Hallo mede FOK! kers.
Ik heb 1 voornemen voor 2014 gezet, en dat is iets aan mijzelf veranderen. Ik wil wat losser worden, wat meer durven, niet zo een stil gastje zijn dat als een leraar bijvoorbeeld je naam noemt m'n hart al gaat bonzen omdat ik dan zenuwachtig word, maar gewoon lekker los zijn, wat meer durven en minder 'fucks geven' over wat mensen nou eigenlijk van mij denken.
Een voorbeeld:
Ik heb de nieuwste aflevering van Sherlock (BBC serie) gezien, waarin Sherlock Holmes (een sociopaat) gewoon ook door mensen wordt geaccepteerd zoals hij is, nu weet ik uiteraard dat een serie niet een uitgangspunt moet zijn voor normen en waarden in een samenleving, maar ik weet 100% zeker dat dit in real life ook zo gaat.
Daarom wil ik gewoon de stille 'ik' veranderen naar een wat lossere en andere 'ik', die gewoon durft in te gaan tegen bepaalde dingen, en niet zo idioot stil is.
Een voorbeeld uit de praktijk:
Er is dus 'n meisje wat ik erg leuk vind, waar ik enorm vaak over denk, en wat ik wel als vriendin zou willen. Maar dit wordt dus de eerste 'relatie' van me, en ik word al snel zenuwachtig als ik nadenk over hoe ik situaties aan ga pakken, überhaupt over hoe ik met haar in contact kom (ze zit naast mij met haar kluis), etcetera. Ik weet gewoon dat ik elke dag weer zeg, en nu de nieuwe ik, niet zo idioot zenuwachtig de hele tijd, maar gewoon lekker los, vrolijk en actief, en elke dag weer lukt dit me niet, waar ik een beetje depressief aan het worden van ben.
Hebben degene niet deze tekst ook daadwerkelijk hebben doorgelezen (zo niet, hoef je niet de moeite te nemen om hier te reageren) enige tips voor mij om wat losser, socialer en vrijer te worden?
Alvast dank.
Wie is het gelukkige idool?quote:
Ik dacht eerder aan z'n buurman oid.quote:
Probeer het lelijk vriendinnetje van het leuke meisje te versieren, als oefenmateriaal.quote:Op maandag 6 januari 2014 19:37 schreef SherlockHolmes het volgende:
Maargoed, even OT. Nog wat meer tips?.
Ze heeft alleen maar knappe vriendinnen waarmee ze omgaat....quote:Op maandag 6 januari 2014 19:38 schreef DonnieDarkno het volgende:
[..]
Probeer het lelijk vriendinnetje van het leuke meisje te versieren, als oefenmateriaal.
Probeer haar moeder.quote:Op maandag 6 januari 2014 19:44 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Ze heeft alleen maar knappe vriendinnen waarmee ze omgaat....
Even serieus.quote:
Met zo een instelling maak ik het nooit, dus dat negeer ik sowieso.quote:Op maandag 6 januari 2014 19:48 schreef Micson het volgende:
Je karakter verander je niet vriend. Je blijft die verlegen jongen die in het hoekje van de discotheek stilletjes aan zijn biertje nipt en afgunstig naar de bazen op de dansvloer kijkt. Na afloop lig je balend en bed en neem je je voor om de volgende keer wél de dansvloer op te gaan en vrouwen gaat versieren, maar diep in je hart weet je dat het de volgende keer weer precies hetzelfde zal gaan.
Face it.
Zo kun je het inderdaad ook bekijken.quote:Op maandag 6 januari 2014 19:47 schreef awiebo het volgende:
je bent bang dat mensen je raar vinden als je uit de band springt.
Maar wat is raar? Ik vind het bijvoorbeeld ook een beetje raar/apart wanneer iemand maar wat schuw en stilletjes in de hoek staat. En zolang een persoon fatsoenlijk blijft kan ik gekkigheid wel waarderen![]()
en voor de rest; aan de mensen die dat niet kunnen waarderen moet je in feite 'schijt' hebben
Dan lieg je jezelf voor helaas.quote:Op maandag 6 januari 2014 19:55 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Met zo een instelling maak ik het nooit, dus dat negeer ik sowieso.
[..]
Zo kun je het inderdaad ook bekijken.
Verder zal ik altijd m'n fatsoen behouden, zo ben ik wel weer
Dus jij denkt dat mensen niet kunnen veranderen? Ik weet wel zeker van wel.quote:
Dat denk jij!quote:Op maandag 6 januari 2014 18:15 schreef SherlockHolmes het volgende:
me dan erop beoordelen en als debiel of als 'rare gast' gaan zien..
Sommige mij ook, ik geef geen neuk want weet dat er veel mij daarom leuk vinden.quote:Op maandag 6 januari 2014 18:16 schreef Catch22- het volgende:
Mensen vinden mij ook raar denk ik. Of in elk geval apart. Maar ik geef er niets om.
Hoi, je zit verkeerd, dit is KLB niet, je irrelevante gebagger hoort hier niet.quote:Op maandag 6 januari 2014 20:36 schreef wickedmen het volgende:
[..]
Dat denk jij!
[..]
Sommige mij ook, ik geef geen neuk want weet dat er veel mij daarom leuk vinden.
Ik ben prettig gestoord en niemand kan mij ervaren.
Efin.
Go fuck yourself.quote:Op maandag 6 januari 2014 20:44 schreef RetRy32 het volgende:
[..]
Hoi, je zit verkeerd, dit is KLB niet, je irrelevante gebagger hoort hier niet.
De meeste mensen doen zo tegen je, als je raar doet, omdat ze het zelf niet durven. Daar komt het allemaal op neer.quote:Op maandag 6 januari 2014 19:47 schreef awiebo het volgende:
je bent bang dat mensen je raar vinden als je uit de band springt.
Maar wat is raar? Ik vind het bijvoorbeeld ook een beetje raar/apart wanneer iemand maar wat schuw en stilletjes in de hoek staat. En zolang een persoon fatsoenlijk blijft kan ik gekkigheid wel waarderen![]()
en voor de rest; aan de mensen die dat niet kunnen waarderen moet je in feite 'schijt' hebben
Drugs is geen optie, maar toch bedanktquote:Op maandag 6 januari 2014 20:58 schreef RadioSlut het volgende:
[..]
De meeste mensen doen zo tegen je, als je raar doet, omdat ze het zelf niet durven. Daar komt het allemaal op neer.
En bij mij heeft persoonlijk drugsgebruik geholpen. Ik was vroeger ook erg gesloten, durfde niemand aan te spreken enzo, maar toen ik de eerste keer mdma nam, kwam ik tot de conclusie dat ik die openheid in het echte leven ook wel kon gebruiken. Echt een inzicht zegmaar. Sindsdien kan ik normaal een conversatie aangaan, en vreemde mensen aanspreken.
Ga aan de ritalinquote:Op maandag 6 januari 2014 18:49 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Klopt, dat weerhoudt mij ook!
[..]
Mooie quote!
[..]
Geef mij het allebei maar
[..]
Gemerkt? Hoe dan![]()
Verder heb je gelijk met het nuchterder kijken naar situaties, en het challenge-oogpunt, daar heb ik last van ja.
[..]
Cafeïne heeft een werking van gewenning, hoe meer je drinkt, hoe meer je na een tijd nodig hebt om dezelfde mate van 'kick' te krijgen.
Verder was ik vroeger, toen m'n zelfverzekerdheid op een dieptepunt was, mijn stijl vooral jeans met saaie vesten etc.
Nu ga ik vooral naar de klassiekere stijl, overhemden, zwarte broek, etc.
Als het kon zou ik gewoon het liefst in pak naar school gaan, want om de een of andere reden voel ik mij prettig in een pak.
Door veel te analyseren kan je wel goed op chickas inspelen na wat observatie, al vergt dat manipulatieve aanleg en goede sociale vaardigheden.quote:Op maandag 6 januari 2014 21:30 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik was enigszins een introvert en verlegen toen ik jonger was. Ben na mijn VWO direct naar Londen verhuist om daar te studeren en te werken. Dan wordt je snel volwassen.
Beste methode is echt schijt hebben en kappen met al dat nadenken en over-en over-en door analyseren. Schiet je geen fuck mee op.
Kan, leuk... Maar dat klinkt 'erg firefly' achtig. Ook qua dames aanspreken en tactieken, ik moet er niks van hebben. Ik spreek gewoon een dame aan die ik leuk zou vinden en is dat niet wederzijds heb ik daar geen seconde last van. En als je vaak uitgaat is het inderdaad niet moeilijk om bepaalde dames te versieren, maar dat zijn vaak wel de hopeloze gevallen. Die figuren waar bijna iedereen over heen kanquote:Op maandag 6 januari 2014 21:35 schreef RetRy32 het volgende:
[..]
Door veel te analyseren kan je wel goed op chickas inspelen na wat observatie, al vergt dat manipulatieve aanleg en goede sociale vaardigheden.
Maar je onzekerheden en sociale "faal-momenten" moet je gewoon met rust laten.
Kwetsbaar? Dat wil ik juist NIET zijn!quote:Op maandag 6 januari 2014 22:42 schreef Minimunt het volgende:
Als je een meer losser persoon wilt worden, en dus als doel een vriendin probeert te krijgen moet je je kwetsbaar opstellen. Althans; je zult gegarandeerd een aantal fouten maken waar je je voor zal schamen. Dit proces is zeer lastig, en het zal denk ik ook veel terugvallen kennen. Maar achteraf voelt het een stuk beter. Ik ben hier een jaar geleden ook mee begonnen, en ik ben er nog lang niet. Maar ik weet wel dat het de positieve dingen die je ervoor krijgt erg zal waarderen.
Na alcohol ben ik ook wat losser, maar ik wil het zonder kunnenquote:Op maandag 6 januari 2014 22:38 schreef BeyondTheGreen het volgende:
Zelf was ik vroeger net als jij. Als je je best doet groei je er wel uit. Het kan alleen niet van de een op de andere dag. De komende jaren zul jij elk jaar weer terugkijken op het voorgaande en echte vooruitgang merken.
Tips om die groei te maken: vrienden zoeken, hobby's zoeken, een doel hebben om naar toe te werken (een bepaalde opleiding doen bijvoorbeeld).
Maar extravert zul je waarschijnlijk niet worden, maar dat is ook nergens voor nodig. Zelf ben ik alleen extravert na een aantal glazen alcohol en soms als ik in de "mood" ben. Maar dat maakt niet uit, want een tikje introvert hoeft absoluut niet hetzelfde te zijn als verlegen.
Dat Java heb ik na een week gestopt.. was het totaal vergeten. Toen ging ik met Android app dev verder, allemaal boeken gedownload etc.. Ook na een week mee gestopt..quote:Op maandag 6 januari 2014 21:32 schreef RetRy32 het volgende:
Dat van motivatie concludeerde ik uit je Java topic.
Maar aye, vergeet niet deze adviezen te onthouden.
Maar ga niet constant in sociale situaties eraan denken (zoals ik zei in de eerste posts).
Het leven is geen opdracht, doe gewoon wat je wilt, aan het eind ben je toch dood en je hoeft je sowieso nooit te schamen voor je daden.
Op een chicka afstappen getuigt van ballen, niemand gaat je erom afzeiken... Je wordt juist als baasje gezien.
Ja of de mensen die je kent zijn sociaal zeer beperkt ontwikkeld en dan moet je het buitenbeentje van de buitenbeentjes zijn die gehekelt wordt.
Dat lijkt me sterk.
Met 'met rust laten' bedoel je gewoon vergeten en doorgaan?quote:Op maandag 6 januari 2014 21:35 schreef RetRy32 het volgende:
[..]
Door veel te analyseren kan je wel goed op chickas inspelen na wat observatie, al vergt dat manipulatieve aanleg en goede sociale vaardigheden.
Maar je onzekerheden en sociale "faal-momenten" moet je gewoon met rust laten.
Ja.quote:Op maandag 6 januari 2014 22:54 schreef SherlockHolmes het volgende:
Met 'met rust laten' bedoel je gewoon vergeten en doorgaan?
Mhm, misschien schreef ik het ook in de verkeerde contextquote:Op maandag 6 januari 2014 22:54 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Kwetsbaar? Dat wil ik juist NIET zijn!
Daar wil ik het ook soms wel eens lastig door krijgen ja. Gewoon terugdenken aan iets wat ik deed in de derde persoon, dus dat ik mezelf zie vanuit iemand anders zijn ogen, en dan word ik soms benauwd als ik denk hoe dat eruit moet hebben gezien.quote:
Geloof me, die persoon vergeet dat na 5 seconden weer.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 00:03 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Daar wil ik het ook soms wel eens lastig door krijgen ja. Gewoon terugdenken aan iets wat ik deed in de derde persoon, dus dat ik mezelf zie vanuit iemand anders zijn ogen, en dan word ik soms benauwd als ik denk hoe dat eruit moet hebben gezien.
M'n lichaam is gewoon gemiddeld, maar onzeker ben ik denk ik wel een beetje, ja. Vandaar ook terug houdendheid en stil zijn.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 00:42 schreef RetRy32 het volgende:
Het zou kunnen helpen als je denkt dat je lichaam niet mooi genoeg is, en dat dat je echt dwars zit als je op een chick afstapt (-> ONZEKER) .
Of het kan helpen als je je lichaam als middel wil gebruiken om meiden mee te fixen.
Maar beiden zijn denk ik niet toepasselijk op TS.
Nou je kan het proberen in dat geval, alhoewel het niet iets in wat je 1-2-3 doet, en het vereist inzet en motivatie.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 01:23 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
M'n lichaam is gewoon gemiddeld, maar onzeker ben ik denk ik wel een beetje, ja. Vandaar ook terug houdendheid en stil zijn.
Ik wil niet zo lang wachtenquote:Op dinsdag 7 januari 2014 09:30 schreef SEMTEX het volgende:
Ik was vroeger ook een angstig, stil en onzeker vogeltje. Dacht teveel na over wat anderen allemaal wel niet dachten. Ik ben echter meerdere keren ergens totaal opnieuw begonnen (studie / werk / verhuizing naar andere kant van 't land) en moest om aansluiting te vinden mezelf wel aanpassen en wat leren socialer te zijn. Dat heeft geholpen. Eigenlijk zou je jezelf wat vaker uit je comfortzone moeten schoppen (doe wat vaker dingen die je eng vindt), dan word je minder onzeker van.
Maar als je pas 16 bent, heb je daar nog ruimschoots de tijd voor
watquote:Op dinsdag 7 januari 2014 09:42 schreef jogy het volgende:
76,3%* van de rest van de wereld. (* Percentages zouden eventueel gefingeerd kunnen zijn)
quote:
Als er in de 26 jaar dat ik rondloop, íets is wat ik heb geleerd, dan is het wel dat andere mensen bij lange na niet zoveel aan/over jou denken als dat je jezelf inbeeldt.quote:Op maandag 6 januari 2014 18:15 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Hoe onserieus de reactie dan ook is, ik wil (voor volgende reacties) geen middeltjes of alcohol gebruiken
[..]
Hoe![]()
Ik probeer het maar ik weet toch wel dat mensen me dan erop beoordelen en als debiel of als 'rare gast' gaan zien..
Tuurlijk wel. Synaptogenese treedt ook bij volwassenen op, en als je niet van het dualisme bent kan je dan niet veel anders dan erkennen dat alles wat vanuit onze hersenen (voor)komt, in staat is te veranderen.quote:Op maandag 6 januari 2014 18:18 schreef krullenbolletje het volgende:
Ik denk dat je moet accepteren dat je je persoonlijkheid niet kan veranderen. Tuurlijk kan je jezelf wat opener opstellen maar als je van jezelf een introvert en/of verlegen persoon bent word je simpelweg nooit het tegenovergestelde.
Wat vind jij leuk om te doen? Wat vind jij waardevol? Ga daar iets mee doen. Een passie voor iets, is echt een van de meest handige en aantrekkelijkste eigenschappen om te hebben als het op sociaal contact aan komt. En iedereen heeft het graag over zijn/haar interesses, wat de drempel om contact te starten ook enorm verlaagt.quote:Op maandag 6 januari 2014 19:37 schreef SherlockHolmes het volgende:
Maargoed, even OT. Nog wat meer tips?.
Same here.quote:Op maandag 6 januari 2014 20:58 schreef RadioSlut het volgende:
[..]
De meeste mensen doen zo tegen je, als je raar doet, omdat ze het zelf niet durven. Daar komt het allemaal op neer.
En bij mij heeft persoonlijk drugsgebruik geholpen. Ik was vroeger ook erg gesloten, durfde niemand aan te spreken enzo, maar toen ik de eerste keer mdma nam, kwam ik tot de conclusie dat ik die openheid in het echte leven ook wel kon gebruiken. Echt een inzicht zegmaar. Sindsdien kan ik normaal een conversatie aangaan, en vreemde mensen aanspreken.
Mee eens. Dat doorbreken van die negativiteit jegens jezelf, lijkt me een belangrijke voorwaarde om überhaupt enige rol of imago in een groep aan te nemen, welke dat dan ook moge zijn.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 16:07 schreef Canillas het volgende:
Er zit nogal een verschil tussen een van nature stil persoon zijn en stil zijn hebben als aangeleerd gedrag uit angst om gezien te worden. Er bestaat niet zoiets als een onzeker persoon, er bestaan personen die in negatieve, pijnlijke gedachten over zichzelf geloven en rondlopen met een angst daar door anderen opgeraakt te worden; die angst heet onzekerheid. Voorwaarde voor onzekerheid is dat je zelf in negatieve gedachten over jezelf gelooft.
Natuurlijk kan ook jij een los en vrij worden want dat houdt niet veel meer in dat je ophoudt jezelf te beperken met negativiteit, of je vervolgens sociaal wil zijn/doen is dan je eigen keus. Gedachtes waar je in gelooft maak je zelf waar, je creëert de ervaring ervan dus als je in negatieve gedachten over jezelf gelooft creëer je die ervaring.
Je kan je beter afvragen hoe lang je het jezelf nog aan wilt doen negatief over jezelf te zijn en daaronder te lijden ipv jezelf toestemming geven te zijn wie jij bent en daarnaar gaan leven
Ik heb een redelijk grote vriendengroep hoorquote:Op dinsdag 7 januari 2014 10:31 schreef MonkeyBall het volgende:
Zoek een vriend/vriendin op die je een beetje op sleeptouw kan nemen en een porretje af en toe kan geven (niet forceren) beetje bij beetje moet je veranderen niet in één klap en dat moeten je verwachtingen ook niet zijn.
Voor de rest ja ergens schijt aan hebben is makkelijker gezegd dan gedaan echter moet je wel stappen zetten zodat je daar uiteindelijk komt, het is niet zo van heh nieuwe dag tjakka complete nieuwe persoonlijkheid.
Heb je voorbeelden?quote:echter moet je wel stappen zetten zodat je daar uiteindelijk komt
Nu je dit zo zegt hé, helemaal gelijk heb je. Als iemand denkt van wat een rare gozer, dan houdt hij dat in de meeste gevallen voor zich zelf en vergeet het snel, en heeft het dus geen effect op mij, klopt!quote:Op dinsdag 7 januari 2014 10:34 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Alvast veel succes met je veel te kleine ego verder.
TS:
Aangezien je nog op school zit ga ik er even vanuit dat je nog vrij jong bent, je zult merken dat naarmate je ouder wordt je steeds minder zal geven om de mening van een ander.
Sowieso is het raadzaam om eens na te denken over wat voor zin het heeft je druk te maken over wat een ander vindt, wat voor invloed heeft de mening van een ander nou echt daadwerkelijk op jouw leven?
Klinkt gek, ik weet het. Maar luister, als je de OP wat beter had gelezen, want ik ga er vanuit dat je dat niet hebt gedaan, neem ik hem als voorbeeld, niet qua karakter, maar hoe er met hem om wordt gegaan. Hij is een sociopaat, en dus redelijk 'anders' of 'raar', en zelfs hij wordt geaccepteerd als hij is, dus ik denk, als zelfs hij wordt geaccepteerd als hij is, dan een iemand als ik wil worden helemaal.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 13:14 schreef kristalhelder het volgende:
Dus je neemt een sociopaat als voorbeeld?![]()
![]()
Ik heb wel een paar erg goede vrienden, ja, maar die zijn niet wat ik wil wordenquote:Op dinsdag 7 januari 2014 14:42 schreef eXplorer1 het volgende:
heb je een beste vriend? zo ja, is hij wel wat jij wil worden? allebei ja? ga uit met hem aan je zijde, dat scheelt al een hoop.
Je moet het zo zien, als je tijdens het uitgaan blunders begaat, who the fuck cares? als je op school blunders begaat zal dat een tijd je achtervolgen.
Kortom, ga met die beste vriend uit en probeer een beetje de beest uit te hangen, proef een beetje wat voor reactie's de dame's hebben op jouw actie's, zodra je de smaak te pakken hebt probeer die actie's langzaam en zeker naar school "mee te nemen"
Klopt! Wat ook wel leuk is, bedacht ik me net, hoeveel denk ik nou over iemand anders na die ik 'apart' vind? Nou, bijna niet. Als hij een of andere uitspraak maakt ben ik die dat lesuur weer vergeten, en dan denk ik, zo is het dus ook bij anderen!quote:Op dinsdag 7 januari 2014 15:25 schreef probeer het volgende:
[..]
Als er in de 26 jaar dat ik rondloop, íets is wat ik heb geleerd, dan is het wel dat andere mensen bij lange na niet zoveel aan/over jou denken als dat je jezelf inbeeldt.
Dat moet je gewoon los laten, en doen of uitdragen wat jij zelf wil. Je zal dan ook best snel zien dat iemand die zichzelf is / durft te zijn, daardoor ook veel aantrekkelijker (in de brede zin van het woord) wordt voor anderen.
Veel moeilijke woorden in combinatie met deze zin:quote:Op dinsdag 7 januari 2014 15:29 schreef probeer het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Synaptogenese treedt ook bij volwassenen op, en als je niet van het dualisme bent kan je dan niet veel anders dan erkennen dat alles wat vanuit onze hersenen (voor)komt, in staat is te veranderen.
Klinkt positief!quote:alles wat vanuit onze hersenen (voor)komt, in staat is te veranderen.
Ik vind gamen echt erg leuk, en doe het wel soms, soms livestream ik dan ook naar het internet en op YouTube heb ik ook een klein gaming kanaal, dat is wel mijn 'passie'. Ik vind het geweldig dat mensen iets creëren (een game) waarin een hele andere wereld is, met een verhaal, met karakters, etc.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 15:32 schreef probeer het volgende:
[..]
Wat vind jij leuk om te doen? Wat vind jij waardevol? Ga daar iets mee doen. Een passie voor iets, is echt een van de meest handige en aantrekkelijkste eigenschappen om te hebben als het op sociaal contact aan komt. En iedereen heeft het graag over zijn/haar interesses, wat de drempel om contact te starten ook enorm verlaagt.
Drugs is niet mijn ding en zal ik ook nooit gebruikenquote:Op dinsdag 7 januari 2014 15:35 schreef probeer het volgende:
[..]
Same here.
"Hmm, ik vermaak me enorm, en anderen vinden het helemaal niet raar hoe ik me gedraag, in tegenstelling. Dit kan ik normaal ook wel vaker doen, top!"
Klopt, helemaal gelijk in, vooral het feit dat mensen snel vergeten, want als ik me in een buitenstaander verplaats zie ik ook in hoe snel je zulke dingen vergeet.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 15:54 schreef probeer het volgende:
En jezelf veranderen naar een bepaalde persoon waarvan jij denkt dat die bij anderen bevalt, is echt een van de laatste dingen die je moet doen. Dan blijf je bezig, en je wordt er zelf ook niet veel gelukkiger van, hooguit wat meer externe validatie, ten koste van je authenticiteit. Doe waar jij je lekker bij voelt.
En daarnaast .. Al zou je een keertje iets geks doen, en er mensen zijn die denken '.. ok .. wtf doet die gast ?!' dan nog maakt dat helemaal niets uit. 10 seconden later hebben ze hun aandacht alweer bij iets anders of denken iets over zichzelf, net als ieder mens. Het overgrote deel van die mensen zal je waarschijnlijk verder nooit van je leven meer zien, laat staan spreken. En van de, zeg tien/honderdtallen mensen die überhaupt weten dat jij, als individu, bestaat en je met enige regelmaat tegenkomen in het dagelijks leven, is er toch ook maar een handjevol waar je écht mee praat en aan wiens mening je waarde hecht? In mijn leven zijn er misschien 10, 20 mensen waarvan ik het belangrijk vind wat zij van mij vinden en hoe ze mij zien en beleven. En ze kennen mij allemaal goed genoeg om mijn echte ik te zien. De rest? Tsja het is altijd leuk als andere mensen je erkennen en 'mogen', maar als dat niet zo is omdat ik, god verhoede, een keertje raar doe .. tsja, jammer, maar dan is er ook geen man overboord .. genoeg nieuwe mensen om contact mee te maken.
tl;dr: fuck de mening van anderen, wees jezelf.
Dat klinkt ook al als zo iets waarvan ik denk "jezus dat klinkt logisch, hoe kon ik daar niet eerder bij komen"quote:Op dinsdag 7 januari 2014 16:07 schreef Canillas het volgende:
Er zit nogal een verschil tussen een van nature stil persoon zijn en stil zijn hebben als aangeleerd gedrag uit angst om gezien te worden. Er bestaat niet zoiets als een onzeker persoon, er bestaan personen die in negatieve, pijnlijke gedachten over zichzelf geloven en rondlopen met een angst daar door anderen opgeraakt te worden; die angst heet onzekerheid. Voorwaarde voor onzekerheid is dat je zelf in negatieve gedachten over jezelf gelooft.
Natuurlijk kan ook jij een los en vrij worden want dat houdt niet veel meer in dat je ophoudt jezelf te beperken met negativiteit, of je vervolgens sociaal wil zijn/doen is dan je eigen keus. Gedachtes waar je in gelooft maak je zelf waar, je creëert de ervaring ervan dus als je in negatieve gedachten over jezelf gelooft creëer je die ervaring.
Je kan je beter afvragen hoe lang je het jezelf nog aan wilt doen negatief over jezelf te zijn en daaronder te lijden ipv jezelf toestemming geven te zijn wie jij bent en daarnaar gaan leven
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
Precies!quote:Op dinsdag 7 januari 2014 16:36 schreef SherlockHolmes het volgende:
Nu je dit zo zegt hé, helemaal gelijk heb je. Als iemand denkt van wat een rare gozer, dan houdt hij dat in de meeste gevallen voor zich zelf en vergeet het snel, en heeft het dus geen effect op mij, klopt!
Door anders en positiever met jezelf en je leven om te gaan.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 16:36 schreef SherlockHolmes het volgende:
Maar verder heb je naar mijn idee helemaal gelijk! Alleen is het voor mij vrij lastig zo maar negatieve gedachten over mijzelf stop te zetten. Tips?
quote:Op dinsdag 7 januari 2014 16:46 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Precies!
En daarbij, ook al zou je je gedragen en kleden precies zoals ‘’men’’ van je verwacht, dan nog zullen er mensen zijn die over je praten of iets over je denken.
Oftewel, het maakt helemaal niets uit! Het belangrijkste is dat JIJ je gedraagt/kleedt e.d. zoals JIJ wilt, wat anderen er van denken is helemaal niet relevant.
Zelfs als bv. Iemand op school je openlijk belachelijk zou maken om iets, who gives a fuck? In zulke gevallen is ’t het beste om dat belachelijke te bevestigen zeg maar, dan is de lol er snel vanaf.
Stel dat iemand bv. zou zeggen dat je de allerlelijkste trui ooit aan hebt ofzo (noem maar wat), als je dan reageert met ''klopt, ik hou nou eenmaal van spuuglelijke truien'' (ook al is dat niet zo), dan is het helemaal niet grappig meer voor diegene.
Sorry, kun je even in kort, in het Nederlands nu (quote:Op dinsdag 7 januari 2014 17:47 schreef Canillas het volgende:
[..]
Door anders en positiever met jezelf en je leven om te gaan.
Je gedachten zijn een weergave van hoe je nu handelt, daar horen bepaalde gedachten bij en het is handig die duidelijk te hebben. Belangrijk is om te begrijpen dat wanneer je dingen anders gaat doen de geconditioneerde gedachten op komen en als het ware zeggen ''ho! zo deden we dit eerder niet'' want zo werkt conditionering. Dat is het moment om de gedachten er te laten zijn zoals ze zijn (het zijn maar gedachten, die hebben alleen momentum als je ze die zelf geeft door erin te geloven) en jezelf af te vragen wat je nou echt wilt en dat vervolgens te gaan doen. Dan breek je met de beperkende conditionering en komen er andere, betere en meer vrijheid stimulerende overtuigingen voor in de plaats.
Zout eens op met deze opmerkingen. Meer massa aanzetten zegt helemaal niks.quote:Op maandag 6 januari 2014 18:19 schreef Jahr00n het volgende:
Pomp jezelf lekker op in de sportschool zo ga je meer zelfvertrouwen op doen.
Je terugkomende gedachten zijn onderdeel van je psyche conditionering. Als je daar in mee gaat, die impuls herhaaldelijk volgt is het +1 voor de conditionering. Hoe vaker je dat herhaald hoe sterker dus en hoe meer je de richting van de conditionering wordt 'opgestuurd'.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 21:49 schreef SherlockHolmes het volgende:
Sorry, kun je even in kort, in het Nederlands nu (), uitleggen wat je precies bedoelt?
Denk je niet dat het een beetje vergetrokken is als ik ervoor moet gaan dat mensen me gaan haten?quote:Op zaterdag 11 januari 2014 02:39 schreef FullPotato het volgende:
Ik kan je wel een tip geven, eigenlijk een paar tips. Denk op deze manier en je gedrag zal volgen.
Je bent onzeker, en daardoor stil, omdat je te veel waarde hecht aan meningen van anderen over jou. Het klinkt misschien egocentrisch, maar dat is het niet. Je moet meer waarde aan jezelf en dus ook jouw mening hechten. Jouw mening en gedachten moet je als de juiste beschouwen. De keuzes die je maakt hebben daar betrekking op. Het is niet voor niks dat juist egoïsten in de praktijk meeste respect afdwingen. Zo'n iemand wordt vaak 'gehaat', maar dat is eigenlijk jaloezie. Klinkt tegenstrijdig, maar dat is het niet. Diegene die juist niet egoïstisch , maar nederig en bescheiden is, legt zichzelf onnodig en ongevraagd beperkingen op.
Dus ga erop uit, volg je eigen wil, en heb lak aan wat anderen over je denken. Mensen moeten je haten, ze moeten geen medelijden met je hebben.
Dus je bedoeld dat hoe vaker ik toegeef aan de conditionering, dat het steeds, steeds bergafwaarts gaat? Dat ik steeds weer die impuls z'n zin geef?quote:Op zaterdag 11 januari 2014 09:40 schreef Canillas het volgende:
[..]
Je terugkomende gedachten zijn onderdeel van je psyche conditionering. Als je daar in mee gaat, die impuls herhaaldelijk volgt is het +1 voor de conditionering. Hoe vaker je dat herhaald hoe sterker dus en hoe meer je de richting van de conditionering wordt 'opgestuurd'.
Zoals dat je niet durft uit te vragen, je gaat die situatie in en er is een gedachte + gevoel die zegt ''ik durf dit niet'' vervolgens 'geloof' je daarin en doet je het niet; +1 conditionering voor het beeld/de gedachten over jezelf dat je dat niet durft.
Probleem is dat je die impuls (gedachte + gevoel) meer waarde toekent dan wat je echt wil. Je kiest voor de schijnveiligheid van het geloven in gedachten en de illusie van controle die je daarmee hebt (zoals in je voorbeeld de ervaring dat je iets waar je bang voor bent vermeden hebt want die angst is niet reëel of rationeel, die angst bestaat niet eens je gelooft er alleen maar in) en zo blijf je in je hoofd zitten en doe je niet eens echt mee met het leven. In plaats van je aan het leven over te geven leef je de verhaaltjes in je hoofd erover uit. Met een groot gemis als logisch gevolg natuurlijk.
'Zie je nou wel, ik durf weer niet, ik kan dit gewoon niet.'quote:Op zaterdag 11 januari 2014 13:16 schreef SherlockHolmes het volgende:
Dus je bedoeld dat hoe vaker ik toegeef aan de conditionering, dat het steeds, steeds bergafwaarts gaat? Dat ik steeds weer die impuls z'n zin geef?
Of je laat het gevoel wat je normaal met alcohol zou onderdrukken er zijn, stapt uit het misverstand dat die gedachten en gevoelens iets maken met wie je bent en je maakt jezelf vrij van dit soort beperkende illusies.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 13:35 schreef -Strawberry- het volgende:
Alcohol.
Maar ik denk altijd, als het met alcohol lukt... dan moet het ook zonder lukken. Je hoeft er alleen maar een paar hersengebieden voor te onderdrukken.
Precies, je herhaalt een verhaaltje over jezelf in je hoofd, belast je psychisch systeem met het creeren van dat verhaaltje en je word er daardoor geleefd vanuit het misverstand dat je gelooft dat gedachten iets over jou zeggen.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 13:16 schreef SherlockHolmes het volgende:
Dus je bedoeld dat hoe vaker ik toegeef aan de conditionering, dat het steeds, steeds bergafwaarts gaat? Dat ik steeds weer die impuls z'n zin geef?
Gewoon heel veel omgaan/uitgaan met mensen die van natuur heel los zijn.quote:Op maandag 6 januari 2014 18:09 schreef SherlockHolmes het volgende:
Hallo mede FOK! kers.
Daarom wil ik gewoon de stille 'ik' veranderen naar een wat lossere en andere 'ik', die gewoon durft in te gaan tegen bepaalde dingen, en niet zo idioot stil is.
[
Sociaal "onhandig" zijn heeft niets te maken met gek doen of gek zijn. Iedereen heeft zijn dosis "gekheid" en die kan je niet stimuleren of verminderen.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 14:22 schreef Gray het volgende:
. Je kan het wel stimuleren door juist gek doen te oefenen, of dat nou via een verkleedfeestje of toneellessen is. Of in je pyjama naar de supermarkt, dat levert ook verontwaardigde blikken op, naar mijn ervaring.
Mijn visie verschilt van de jouwe. Ik ben wat ik denk. Buiten mijn gedachten ben ik niks.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 14:06 schreef Canillas het volgende:
[..]
Of je laat het gevoel wat je normaal met alcohol zou onderdrukken er zijn, stapt uit het misverstand dat die gedachten en gevoelens iets maken met wie je bent en je maakt jezelf vrij van dit soort beperkende illusies.
Ik weet niet wat jij onder sociaal onhandig verstaat, maar de tips die ik gaf zijn vooral bedoeld om over gevoelens van schaamte heen te komen. Daarmee neem je reacties van anderen niet zo serieus en kan zekerheid gekweekt worden. Toneellessen werken daar met name goed bij, maar 'gek doen' kan altijd en overal. Dus vandaar mijn tips.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 14:27 schreef complicate het volgende:
[..]
Sociaal "onhandig" zijn heeft niets te maken met gek doen of gek zijn. Iedereen heeft zijn dosis "gekheid" en die kan je niet stimuleren of verminderen.
Maar sociaal zijn/worden kan je absoluut wel leren en trainen.
Ah ok, jij hebt/had het over tips om sociaal faalangst te overwinnen. Inderdaad heel goede tips.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 20:38 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik weet niet wat jij onder sociaal onhandig verstaat, maar de tips die ik gaf zijn vooral bedoeld om over gevoelens van schaamte heen te komen. Daarmee neem je reacties van anderen niet zo serieus en kan zekerheid gekweekt worden. Toneellessen werken daar met name goed bij, maar 'gek doen' kan altijd en overal. Dus vandaar mijn tips.
Excuses dat ik niet op de bovenstaanden allemaal kan quote-reageren nu.quote:Op zondag 12 januari 2014 00:58 schreef Fanest het volgende:
TS (die kun je substitueren met 'ik') is volgens mij inderdaad (zoals canillas al zei) operant geconditioneerd om niet los/vrij te zijn en om sociale faalangst te hebben. Dit is eenvoudig te verklaren; hij wordt zogenaamd ''beloond'' als hij zich gesloten/aardig/fatsoenlijk/onopvallend gedraagt en ''afgestraft'' door de mensen om zich heen als hij een sociale fout maakt, dus bij fouten die voorkomen wanneer hij een ''I don't give a fuck'' houding aanneemt.
Het grappige hieraan in mijn ogen is dat de conditionering juist averechts werkt, TS voelt zich ongelukkig en is zich bewust van zijn gebrek aan sociaal zelfvertrouwen. Logisch ook dat hij geen meiden durft aan te spreken en niet opvallend in een groep kan voorkomen, hij is bang voor de publieke afstraffing doordat hij op die manier is geconditioneerd. En hij wordt beloond met veiligheid en zekerheid als hij zich gesloten gedraagt.
Tot dusver mijn theorie.![]()
Op de een of andere manier moet je hier uit zien te ontsnappen wanneer je sociaal zelfverzerkerder wilt worden, ik heb zelf geen idee hoe. Het is inderdaad een erg vervelend probleem maar misschien voel je je beter als je het probleem kunt verklaren (zoals ik en canillas hebben geprobeerd), dat werkt in ieder geval bij mij vrij goed.
Ik ben ook 16 (bijna 17) en heb ongeveer hetzelfde probleem als jij; ik durf me ook niet bloot te stellen aan sociale onzekerheden en stel me het liefst gesloten op in groepen. Ik heb in 2013 enorm veel informatie op het internet gelezen over sociaal zijn, menselijk gedrag in groepen, sociale faalangst, vrouwen aanspreken (ja dat ook ^^) en al het andere rond het onderwerp 'sociale psychologie'. Het heeft me tot dusver bijna niet geholpen om mijn gedrag aan te passen, alleen het is wel erg bevredigend dat ik nu goed kan analyseren waarom ik een bepaald iets voelt, iets niet durft etc. En ook waarom bepaalde andere mensen iets doen (of juist niet).
Lang verhaal, het is ook een uitlaatklep voor mij![]()
Interessant topic trouwens, hoop dat mijn 'kick' er even voor zorgt dat het weer actief wordt.
Give a fuck, dat mag best. Maar maak je niet druk wanneer je geen fuck terugkrijgt. Een negatieve reactie krijgen is niet het einde van de wereld; het is het begin van een nieuwe.quote:Op zondag 12 januari 2014 08:53 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Excuses dat ik niet op de bovenstaanden allemaal kan quote-reageren nu.
Fanest: LOTGENOOT!
Ik wil zo graag die ''I don't give a fuck'' houding, niet normaal. Maar ik snap dat het moeilijk is om te switchen, er naar toe. Maar goed. Ik zal er komen, ooit. Dat weet ik zeker. Liefst zo snel mogelijk, maar ik kom er wel. Gewoon elke keer m'n grenzen van wat ik durf pushen door toch iets geks o.i.d te doen, denk ik.
Koffie kan wat doen, maar eigenlijk doe je het alsnog zelf en geef je nu die koffie de eer. Hou de eer aan jezelf. Neem de verantwoordelijkheid en gebruik koffie oid niet als excuus voor als het fout gaat. Het is niet fout als het fout gaat. Doe je het fout, doe het dan goed fout. Met volle overtuiging, zonder excuses.quote:Niet dat het nu is opgelost. Allemaal tips zijn welkom!
P.S.
Weet iemand of koffie (cafeïne) goed werkt? Dus stel ik wil even wat doen wat ik normaal niet zou durven, dan zou een sterke bak koffie mij helpen?
Ik drink al iets van 4 jaar elke dag 3 of 4 kop zwarte koffie (met cafeïne uiteraard) en wanneer ik een dag (als test) geen koffie drink merk ik dat alleen maar aan mijn concentratievermogen, die zakt dan namelijk. Het is niet zo dat ik zonder koffie meer (of juist minder) durf of dat ik socialer ben.quote:Op zondag 12 januari 2014 08:53 schreef SherlockHolmes het volgende:
P.S.
Weet iemand of koffie (cafeïne) goed werkt? Dus stel ik wil even wat doen wat ik normaal niet zou durven, dan zou een sterke bak koffie mij helpen?
Hoe kom je volgens jou van sociale faalangst af door jezelf te waarderen? Ik heb (tot een zekere hoogte dan) sociale faalangst maar heb geen hekel aan mijzelf, integendeel, ik ben best trots op wat ik heb bereikt qua school en cijfers, algemene kennis en toekomstpespectief.quote:Op zondag 12 januari 2014 09:20 schreef Canillas het volgende:
Ts, wil je werkelijk probleem af? Ga leren van jezelf te houden, jezelf te waarderen, positief in jezelf te investeren en leer jezelf en je eigen mening voorop te stellen ook/juist wanneer er anderen zijn die daar anders over denken.
Sociale angst heeft te maken met een ''wat zullen ze van me vinden?!'' en dat kan alleen eng zijn wanneer je de mening van anderen over jou meer waarde toekent dan jouw mening over jou. Dat je jezelf kleiner maakt dan de mogelijk oordelen van anderen over jou.quote:Op zondag 12 januari 2014 10:49 schreef Fanest het volgende:
Hoe kom je volgens jou van sociale faalangst af door jezelf te waarderen? Ik heb (tot een zekere hoogte dan) sociale faalangst maar heb geen hekel aan mijzelf, integendeel, ik ben best trots op wat ik heb bereikt qua school en cijfers, algemene kennis en toekomstpespectief.
liever debiel en raar dan suffer dan m'n schoonmoeder (bij wijze van, ze is best oké)quote:Op maandag 6 januari 2014 18:15 schreef SherlockHolmes het volgende:
[
[..]
Hoe![]()
kan best, ik was eerder hard verlegen, onzeker durfde bijna niet de deur uit en vond dat iedereen interessant was behalve ik huil huil.quote:Op maandag 6 januari 2014 18:18 schreef krullenbolletje het volgende:
Sociaal faalangst heeft niet veel te maken met waardering van jezelf, maar eerder met maken perfectionistische mentaliteit. Zodra je meer en meer beseft dat jouw acties niet "perfect" hoeven te zijn, ga je minder bang zijn om fouten te maken. Zoals Gray zei, fouten maken is niet erg, want je leert ervan. Zonder fouten maken, geen vooruitgang. Dus ik zou zeggen meer durven en als het tegenvalt dan is het zo. Vallen en opstaan-questie.quote:Op zondag 12 januari 2014 10:49 schreef Fanest het volgende:
[..]
Hoe kom je volgens jou van sociale faalangst af door jezelf te waarderen? Ik heb (tot een zekere hoogte dan) sociale faalangst maar heb geen hekel aan mijzelf, integendeel, ik ben best trots op wat ik heb bereikt qua school en cijfers, algemene kennis en toekomstpespectief.
Als iemand 'perfect' wil zijn uit angst voor negatieve reacties (als ik (in) alles perfect ben/doen ontvlucht ik daaraan) heeft dat alles te maken met waardering van jezelf want negatieve reacties van anderen zijn pas pijnlijk als het aansluit bij je eigen negatieve, pijnlijke opvatting over jezelf en wanneer ben je negatief over jezelf? Als je jezelf niet voldoende waardeert.quote:Op zondag 12 januari 2014 11:52 schreef complicate het volgende:
Sociaal faalangst heeft niet veel te maken met waardering van jezelf, maar eerder met maken perfectionistische mentaliteit.
Dus je zegt nu eigenlijk dat je jezelf voldoende moet waarderen om er voor te zorgen dat negatieve reacties van anderen niet pijnlijk zijn? Zo heb ik er nog niet eerder tegenaan gekeken ^^quote:Op zondag 12 januari 2014 11:57 schreef Canillas het volgende:
[..]
Als iemand 'perfect' wil zijn uit angst voor negatieve reacties (als ik (in) alles perfect ben/doen ontvlucht ik daaraan) heeft dat alles te maken met waardering van jezelf want negatieve reacties van anderen zijn pas pijnlijk als het aansluit bij je eigen negatieve, pijnlijke opvatting over jezelf en wanneer ben je negatief over jezelf? Als je jezelf niet voldoende waardeert.
Perfectionisme is geen op zichzelf staand verschijnsel, het is compensatiegedrag voor een angst.
Daarom zei ik "niet veel ". En inderdaad perfectionisme is ergens compensatiegedrag voor een angst. Maar je mag het niet zien als dé verklaring van sociaal faalangst, want iemand met sociaal faalangst weet heel goed wat hij moet doen in sociale situaties en waardeert zichzelf wel , maar alles perfect willen heeft meer te maken met karakter, leeftijd, tijd, ruimte etc. en dus is het niet per sé weerspiegeling van zelfwaardering. Perfectionische mentaliteit gaat echt verder dan "waardering voor jezelf". Vandaar dat er heel veel trainingen bestaan om sociale faalangst te overwinnen e.d.quote:Op zondag 12 januari 2014 11:57 schreef Canillas het volgende:
[..]
Als iemand 'perfect' wil zijn uit angst voor negatieve reacties (als ik (in) alles perfect ben/doen ontvlucht ik daaraan) heeft dat alles te maken met waardering van jezelf want negatieve reacties van anderen zijn pas pijnlijk als het aansluit bij je eigen negatieve, pijnlijke opvatting over jezelf en wanneer ben je negatief over jezelf? Als je jezelf niet voldoende waardeert.
Perfectionisme is geen op zichzelf staand verschijnsel, het is compensatiegedrag voor een angst.
Reacties van anderen zijn pas pijnlijk als ze aansluiten bij pijnlijke, negatieve gedachten die je over jezelf gelooft, de negatieve dingen die je in je hoofd tegen jezelf zegt en in gelooft. Daar resoneert dat dan mee. Voorwaarde voor onzekerheid is geloven in pijnlijke, negatieve gedachten over jezelf want dan loop je rond met een angst daar door anderen op geraakt te worden; die angst noemen we onzekerheid.quote:Op zondag 12 januari 2014 12:00 schreef Fanest het volgende:
Dus je zegt nu eigenlijk dat je jezelf voldoende moet waarderen om er voor te zorgen dat negatieve reacties van anderen niet pijnlijk zijn? Zo heb ik er nog niet eerder tegenaan gekeken ^^
Perfectionisme is geen verklaring voor sociale angst, het is een compensatie van sociale angst en sociale is angst voor wat anderen van je kunnen vinden omdat je nog niet aan jezelf hebt laten zien dat je jezelf in elke situatie durft te laten zien en voorop durft te stellen, dat stuk vertrouwen mist dan nog; gevolg angst.quote:Op zondag 12 januari 2014 12:03 schreef complicate het volgende:
Daarom zei ik "niet veel ". En inderdaad perfectionisme is ergens compensatiegedrag voor een angst. Maar je mag het niet zien als dé verklaring van sociaal faalangst, want iemand met sociaal faalangst weet heel goed wat hij moet doen in sociale situaties en waardeert zichzelf wel , maar alles perfect willen heeft meer te maken met karakter, leeftijd, tijd, ruimte etc. en dus is het niet per sé weerspiegeling van zelfwaardering. Perfectionische mentaliteit gaat echt verder dan "waardering voor jezelf". Vandaar dat er heel veel trainingen bestaan om sociale faalangst te overwinnen e.d.
Neen, angst heeft niet altijd met gebrek aan vertrouwen te maken. En dat hangt af van welke soort "angst". Je doet alsof angst altijd negatief/pejoratief is, en dat is echt niet altijd het geval.quote:Op zondag 12 januari 2014 12:06 schreef Canillas het volgende:
[..]
. Waar volledig vertrouwen is kan geen angst bestaan want angst is een gebrek aan vertrouwen.
Hoe kun je jezelf dan echt waarderen zodat je geen 'bewijs'meer van anderen nodig hebt dat je goed bent en zodat je geen pijn ervaart bij negatieve reacties van anderen? Ik snap dat er altijd een zekere hoeveelheid angst bij je blijft (iedereen ervaart soms angst) maar hoe kun je jezelf dan meer waarderen?quote:Op zondag 12 januari 2014 12:11 schreef Canillas het volgende:
[..]
Perfectionisme is geen verklaring voor sociale angst, het is een compensatie van sociale angst en sociale is angst voor wat anderen van je kunnen vinden omdat je nog niet aan jezelf hebt laten zien dat je jezelf in elke situatie durft te laten zien en voorop durft te stellen, dat stuk vertrouwen mist dan nog; gevolg angst.
Waarom zou iemand ooit alles perfect willen doen als daar niet een dwangmatige ''ik heb iets te bewijzen'' element in zit? En wat valt er te bewijzen? Dat je iets kan bereiken waardoor anderen zeggen ''zo goed zeg!'' en dat daarmee even je eigen innerlijke negativiteit stil is om zich met de tijd weer de kop op te steken omdat wat anderen van je vinden buiten je is en hoe je jezelf waardeert innerlijk? Als je jezelf echt okay vind wat valt er dan te bewijzen/compenseren?
Angst werkt voor mij vaak wel prestatieverhogend ja, bijvoorbeeld bij belangrijke toetsen/presentaties.quote:Op zondag 12 januari 2014 12:12 schreef complicate het volgende:
[..]
Neen, angst heeft niet altijd met gebrek aan vertrouwen te maken. En dat hangt af van welke soort "angst". Je doet alsof angst altijd negatief/pejoratief is, en dat is echt niet altijd het geval.
Sommige mensen met bepaalde "angsten" vind ik juist een verrijking zolang het hun gezondheid e.d. niet aantast. Ik ken echt veel mensen die onder "angst" beter presteren dan mensen met "relax mentaliteit".
Dus zoals ik al eerder zei, vind ik persoonlijk, het belangrijker om een situatie te aanvaarden voor wat het is , want uiteindelijk heeft veel te maken met leeftijd, tijd, ruimte, kennis, omgeving, ervaring etc. En meer te leren dat fouten maken niet het einde van de wereld is door "het is okay is" mentaliteit e.d. En verder trainingen te volgen.
Ik zei net dat er veel meer factoren spelen dan perfectionisme en dat het niet per sé met zelfwaardering te maken heeft.quote:Op zondag 12 januari 2014 12:11 schreef Canillas het volgende:
[..]
Perfectionisme is geen verklaring voor sociale angst, het is een compensatie van sociale angst en sociale is angst voor wat anderen van je kunnen vinden omdat je nog niet aan jezelf hebt laten zien dat je jezelf in elke situatie durft te laten zien en voorop durft te stellen, dat stuk vertrouwen mist dan nog; gevolg angst.
Paradox: jezelf iets bewijzen is totaal iets anders dan je willen bewijzen tegenover derde. Beste overwinning is overwinning van jezelf. Dus heeft niet altijd te maken met wat je wil bewijzen aan anderen e.d.quote:Op zondag 12 januari 2014 12:11 schreef Canillas het volgende:
[..]
Waarom zou iemand ooit alles perfect willen doen als daar niet een dwangmatige ''ik heb iets te bewijzen'' element in zit? En wat valt er te bewijzen? Dat je iets kan bereiken waardoor anderen zeggen ''zo goed zeg!'' en dat daarmee even je eigen innerlijke negativiteit stil is om zich met de tijd weer de kop op te steken omdat wat anderen van je vinden buiten je is en hoe je jezelf waardeert innerlijk? Als je jezelf echt okay vind wat valt er dan te bewijzen/compenseren?
Dat is dus wat ik bedoel , het is niet altijd slecht om angst te hebben, want inderdaad zoals in jouw geval en bij veel andere mensen die ik ken, werkt het prestatieverhogend. Op voorwaarde dat het jouw gezondheid enz. niet aantast is dat geen probleem. Probeer dus echt ook de positieve kanten van jouw angst te zienquote:Op zondag 12 januari 2014 12:16 schreef Fanest het volgende:
[..]
Angst werkt voor mij vaak wel prestatieverhogend ja, bijvoorbeeld bij belangrijke toetsen/presentaties.
Maarja dat zijn dus wel situaties die niets met 'socialiteit' te maken hebben, wanneer ik in de pauze in een groep sta en ik twijfel of ik iets zal zeggen of niet, zorgt die angst er niet voor dat ik beter 'presteer', integendeel juist, ik zeg het dan niet en blijf op de achtergrond.quote:Op zondag 12 januari 2014 12:19 schreef complicate het volgende:
[..]
Dat is dus wat ik bedoel , het is niet altijd slecht om angst te hebben, want inderdaad zoals in jouw geval en bij veel andere mensen die ik ken, werkt het prestatieverhogend. Op voorwaarde dat het jouw gezondheid enz. niet aantast is dat geen probleem. Probeer dus echt ook de positieve kanten van jouw angst te zien
Richt je op wat er is, wat je hebt, wat je kan, etc benoem dat en wees er dankbaar voor. Dankbaarheid en het leven ontvangen zoals het is, en dat ook jezelf zoals je bent, is een instelling, iets wat je actief doet. Als jij oprecht blij bent dat je er bent puur en alleen omdat je er bent ben je al een heel stuk verder.quote:Op zondag 12 januari 2014 12:14 schreef Fanest het volgende:
Hoe kun je jezelf dan echt waarderen zodat je geen 'bewijs'meer van anderen nodig hebt dat je goed bent en zodat je geen pijn ervaart bij negatieve reacties van anderen? Ik snap dat er altijd een zekere hoeveelheid angst bij je blijft (iedereen ervaart soms angst) maar hoe kun je jezelf dan meer waarderen?
De motivatie iets aan jezelf te bewijzen zal groter zijn als je het doet vanuit het idee jezelf dat je gunnen het te behalen er ervan te genieten. Wat je jezelf gunt hangt samen met hoe je jezelf waardeertquote:Op zondag 12 januari 2014 12:18 schreef complicate het volgende:
Paradox: jezelf iets bewijzen is totaal iets anders dan je willen bewijzen tegenover derde. Beste overwinning is overwinning van jezelf. Dus heeft niet altijd te maken met wat je wil bewijzen aan anderen e.d.
Ja dat snap ik en dat is het sociaal aspect. Maar door juist in te zien dat je wel op andere vlakken kunt presteren is dat al een pluspunt. Dan weet je van jezelf dat je waardevol bent zoals hoe je bent en dat je wel iets kan bereiken. Dat terzijde.quote:Op zondag 12 januari 2014 12:23 schreef Fanest het volgende:
[..]
Maarja dat zijn dus wel situaties die niets met 'socialiteit' te maken hebben, wanneer ik in de pauze in een groep sta en ik twijfel of ik iets zal zeggen of niet, zorgt die angst er niet voor dat ik beter 'presteer', integendeel juist, ik zeg het dan niet en blijf op de achtergrond.
Met andere woorden, het komt er dus op neer dat de enige manier om je angst te overwinnen is door er lijnrecht tegenin te gaan? Dat gaat niet gemakkelijk wordenquote:Op zondag 12 januari 2014 12:28 schreef complicate het volgende:
Ok misschien rare voorbeeld, maar zo gaat het meestal. Zodra je iets wil, moet je het ook proberen te bereiken en de enige mogelijkheid is die angst confronteren door niet naar jouw angst te luisteren, maar te doen wat je diep in jouw hart wil doen. Dus telkens elke dag die drempel proberen te overschrijden.
Klopt en sommigen hebben die motivatie niet of weten niet altijd waar ze te vinden. Daarom het belang van inspiratie, trainingen en lotgenoten e.d.quote:Op zondag 12 januari 2014 12:28 schreef Canillas het volgende:
[..]
De motivatie iets aan jezelf te bewijzen zal groter zijn als je het doet vanuit het idee jezelf dat je gunnen het te behalen er ervan te genieten. Wat je jezelf gunt hangt samen met hoe je jezelf waardeert
Als jij het jezelf gunt om dit te overwinnen is er in ieder geval de motivatie om ermee aan de slag te gaan. Regelmatig stil staan bij waarom je het doet, wat je ermee bereiken en fantaseren over wat het je op zal leveren wanneer dit je luktquote:Op zondag 12 januari 2014 12:32 schreef Fanest het volgende:
Met andere woorden, het komt er dus op neer dat de enige manier om je angst te overwinnen is door er lijnrecht tegenin te gaan? Dat gaat niet gemakkelijk worden
EXACT, en inderdaad dat is moeilijk, maar moeilijk gaat ook hé.quote:Op zondag 12 januari 2014 12:32 schreef Fanest het volgende:
[..]
Met andere woorden, het komt er dus op neer dat de enige manier om je angst te overwinnen is door er lijnrecht tegenin te gaan? Dat gaat niet gemakkelijk worden
Dat ja.quote:Op zondag 12 januari 2014 12:37 schreef Fanest het volgende:
Hoe kun je dit nu ook echt realiseren? Stap voor stap neem ik aan? Gewoon elke dag iets meer buiten je sociale grenzen stappen?
Een metafoor die eerder ook bij me opkwam.quote:Op zondag 12 januari 2014 12:28 schreef complicate het volgende:
Nu, jouw sociaal "beperking" zou je echt kunnen overwinnen door echt meer te oefenen met "vallen en opstaan". Zoals een kind die zo graag wil leren stappen, en toch telkens alleen maar kan kruipen.....het kind blijft proberen tot het kan stappen. En dat is dé overwinning. Ok misschien rare voorbeeld, maar zo gaat het meestal. Zodra je iets wil, moet je het ook proberen te bereiken en de enige mogelijkheid is die angst confronteren door niet naar jouw angst te luisteren, maar te doen wat je diep in jouw hart wil doen. Dus telkens elke dag die drempel proberen te overschrijden.
Hoe zit dat met die cursus? Het klinkt alsof dat ook voor mij best nuttig kan zijn.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 09:16 schreef K44S het volgende:
Ik ga binnenkort met een vriend naar soort datingcursus ( die vriend van mij heeft dat al vele malen meer gedaan ) en ik ben nieuwsgierig.
Is nog gratis ook
Maar ook Ik moet losser worden, je weet maar nooit.
Heb ooit mn ex ontmoet toen ik met een zeer aangeschoten kop aan een strip paal ging hangen ( ik ben 2 meter, dus je moet maar eens bedenken hoe houterig dat er uitgezien heeft )
Yats, je gaat toch niet voor PUA hé ?quote:Op zondag 12 januari 2014 13:20 schreef yats het volgende:
[..]
Hoe zit dat met die cursus? Het klinkt alsof dat ook voor mij best nuttig kan zijn.
Je kent me toch? Een PUA zal ik nooit worden, maar ik ben er momenteel even dusdanig klaar mee dat ik bereid ben om alles e proberen om mijn liefdesleven te veranderen. Al helpt het me maar 5%, dat is altijd beter dan stil blijven staan.quote:Op zondag 12 januari 2014 13:37 schreef complicate het volgende:
[..]
Yats, je gaat toch niet voor PUA hé ?
Neem dan een sociale vaardigheidscursus/training en geen datingcursus
Ah ok ik dacht dat je plots een ommekeer wou doen in jouw "strategie", maar ok, je bent op de goede weg. Gewoon rustig aan , niet te veel forceren. Geduld is een schone zaakquote:Op zondag 12 januari 2014 13:40 schreef yats het volgende:
[..]
Je kent me toch? Een PUA zal ik nooit worden, maar ik ben er momenteel even dusdanig klaar mee dat ik bereid ben om alles e proberen om mijn liefdesleven te veranderen. Al helpt het me maar 5%, dat is altijd beter dan stil blijven staan.
Misschien hebben mensen met sociale angst wel geen positief zelfbeeld. Dan heb je er niets aan dat je je eigen mening meer waarde toekent als de mening van anderen over jou, want beide kunnen negatief zijn. Als je een negatief zelfbeeld hebt zal je juist bang zijn dat anderen ook zo over je denken.quote:Op zondag 12 januari 2014 11:02 schreef Canillas het volgende:
[..]
Sociale angst heeft te maken met een ''wat zullen ze van me vinden?!'' en dat kan alleen eng zijn wanneer je de mening van anderen over jou meer waarde toekent dan jouw mening over jou. Dat je jezelf kleiner maakt dan de mogelijk oordelen van anderen over jou.
Ik quote iemand die zei wel een positief zelfbeeld te hebben maar alsnog met een sociale angst te zitten.quote:Op zondag 12 januari 2014 18:31 schreef -Strawberry- het volgende:
Misschien hebben mensen met sociale angst wel geen positief zelfbeeld. Dan heb je er niets aan dat je je eigen mening meer waarde toekent als de mening van anderen over jou, want beide kunnen negatief zijn. Als je een negatief zelfbeeld hebt zal je juist bang zijn dat anderen ook zo over je denken.
Excuses, had ik niet gezien.quote:Op zondag 12 januari 2014 18:54 schreef Canillas het volgende:
[..]
Ik quote iemand die zei wel een positief zelfbeeld te hebben maar alsnog met een sociale angst te zitten.
Neemt niet weg dat je, algemeen gezien, verder helemaal gelijk hebt
Daar zat ik gisteren bij in de trein.quote:Op zondag 12 januari 2014 20:15 schreef Buffell het volgende:
Als je het maar niet gaat forceren. Dan wordt het ongemakkelijk. Spontaniteit gaat automatisch. Ik heb zelf nooit echt problemen gehad met sociaal zijn, mensen aanspreken of wat dan ook, dus ik kan me ook niet echt in je verplaatsen. Maar ik zie wel eens mensen die van nature ook niet echt los en open zijn, en dat wel heel erg proberen. Wanneer je er teveel op gaat letten, kan het juist averechts werken.
Deze heb ik via een vriend ( die vaker naar dit soort evenementen gaat ) en die is toch wel redelijk succes vol er in.quote:Op zondag 12 januari 2014 13:20 schreef yats het volgende:
[..]
Hoe zit dat met die cursus? Het klinkt alsof dat ook voor mij best nuttig kan zijn.
Ik zelf ben sociaal genoeg, alleen klap ik vaak helemaal dicht en kan ik behoorlijk stotteren als ik een mooie dame wil aanspreken.quote:Op zondag 12 januari 2014 13:37 schreef complicate het volgende:
[..]
Yats, je gaat toch niet voor PUA hé ?
Neem dan een sociale vaardigheidscursus/training en geen datingcursus
Dat probleem heb ik dus ook. Ik ben behoorlijk sociaal en stap ook gewoon op vrouwen af. Ik kan prima mijn vrienden aan een leuke vrouw helpen (zaterdag nog gedaan) maar zelf sla ik een beetje dicht op het moment dat ik eenmaal in gesprek ben met een leuke vrouw. Dan kan ik nog steeds op de 'automatische piloot' een gezellig gesprek voeren, maar vaak 'vergeet' ik dan haar nummer te vragen of een move te maken. En ja, als je daar te lang mee wacht heb je je kans gemist...quote:Op maandag 13 januari 2014 12:46 schreef K44S het volgende:
[..]
Deze heb ik via een vriend ( die vaker naar dit soort evenementen gaat ) en die is toch wel redelijk succes vol er in.
Ik heb namelijk vaak een drankje nodig om een knappe dame aan te spreken, maar hij doet het gewoon op zijn manier. En eerlijk, die jongens is geen knappe vent.
[..]
Ik zelf ben sociaal genoeg, alleen klap ik vaak helemaal dicht en kan ik behoorlijk stotteren als ik een mooie dame wil aanspreken.
Ben je al een stap verder dan wat ik dat ben, ik durf niet eens wat te zeggen terwijl ik van beroep een verkoper ben ( dus het zou dagelijkse kost moeten wezen ).quote:Op maandag 13 januari 2014 19:42 schreef yats het volgende:
[..]
Dat probleem heb ik dus ook. Ik ben behoorlijk sociaal en stap ook gewoon op vrouwen af. Ik kan prima mijn vrienden aan een leuke vrouw helpen (zaterdag nog gedaan) maar zelf sla ik een beetje dicht op het moment dat ik eenmaal in gesprek ben met een leuke vrouw. Dan kan ik nog steeds op de 'automatische piloot' een gezellig gesprek voeren, maar vaak 'vergeet' ik dan haar nummer te vragen of een move te maken. En ja, als je daar te lang mee wacht heb je je kans gemist...
Dat is wel opvallend. Ik heb vrijwel mijn hele studententijd een marketing/verkoopbijbaan gehad en juist dat heeft me heel erg geholpen qua mensen aanspreken. Wat er daarna volgt heb ik echter dan weer niet geleerd.quote:Op maandag 13 januari 2014 19:46 schreef K44S het volgende:
[..]
Ben je al een stap verder dan wat ik dat ben, ik durf niet eens wat te zeggen terwijl ik van beroep een verkoper ben ( dus het zou dagelijkse kost moeten wezen ).
Maar als je in winkel staat dan MOET je.
Ik zit inmiddels al 3 jaar niet meer in die business, maar dat moet geen smoes zijn, heeft denk ik puur te maken dat ik bang ben om fouten te maken ;')quote:Op maandag 13 januari 2014 20:12 schreef yats het volgende:
[..]
Dat is wel opvallend. Ik heb vrijwel mijn hele studententijd een marketing/verkoopbijbaan gehad en juist dat heeft me heel erg geholpen qua mensen aanspreken. Wat er daarna volgt heb ik echter dan weer niet geleerd.
Dat werkt !😃quote:Op maandag 6 januari 2014 19:38 schreef DonnieDarkno het volgende:
[..]
Probeer het lelijk vriendinnetje van het leuke meisje te versieren, als oefenmateriaal.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |