abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140675641
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 18:12 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Mensen in een doos stoppen waar ze nooit meer uit kunnen en daarnaar gaan kijken als vermaak.
Zouden de kijkcijfers omhoog schieten als er iets misgaat met de voedselvoorziening en ze elkaar gaan opvreten? Of als ze gek worden van heimwee?
Ik vind die bigbrotherachtige programma's altijd wel wat dubieus, maar dat de eerste kolonie elders een soap moet worden..
Is dat het doel dan? Ik heb het niet zo gevolgd met zoveel woorden.

quote:
Het eerste gevolg lijkt al te zijn dat dat project om commerciele redenen bespoedigd wordt en dat mensen die gek genoeg zijn wordt gestimuleerd om zoiets te gaan doen.
Prima juist dat het een commercieel (niet-NASA)project is. Een andere bron van informatie over onze heelal lijkt me juist goed.

quote:
En wat is de zin van koloniseren in een te vroeg stadium?
Dat gaat er niet komen, zeker niet over 10 jaar. Maar goed, als het zo zou zijn, dan is er niks op tegen toch? "Kolonisatie" lijkt me wat overdreven trouwens; het is meer overleven in een koude, ijle, iets lagere zwaartekrachtwereld.

quote:
Het zou op levenslang zonder luchten neerkomen, zonder voorzieningen op kans op een kwalitef goed bestaan, zonder kans om naar huis te gaan?
Levenslang is een straf. Deze mensen kiezen hier zelf voor. Dat is toch iets anders?
quote:
Ok, dat is een persoonlijke mening en ook een misselijk gevoel dat ik bij dat hele project heb.
Lijkt me juist goed die te spuien, het is tenslotte niet niks.

Ik snap alleen die misselijkheid nog steeds niet. Ik zeg je dat ik mee had willen gaan, mits met partner en mits echt (geen studio-opname wat het gaat worden als het echt 2024 is dat ze daar willen landen). Ben ik "onetisch"? :?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_140676731
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 18:20 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Is dat het doel dan? Ik heb het niet zo gevolgd met zoveel woorden.

Ik meen begrepen te hebben dat dat zo is.
Als ik het fout heb, des te beter.
quote:
Prima juist dat het een commercieel (niet-NASA)project is. Een andere bron van informatie over onze heelal lijkt me juist goed.

Dat volg ik niet? Oh wacht, ivm de maanlandingen die niet echt zouden zijn, volgens jou.. Ik denk zelf dat commercie nog onethischer is.
quote:
Dat gaat er niet komen, zeker niet over 10 jaar. Maar goed, als het zo zou zijn, dan is er niks op tegen toch? "Kolonisatie" lijkt me wat overdreven trouwens; het is meer overleven in een koude, ijle, iets lagere zwaartekrachtwereld.

Ze kunnen niet terug, dus zou ik het kolonisatie noemen. Maar idd. ontginnen kunnen ze de planeet niet, dus wat is het nut?
quote:
Levenslang is een straf. Deze mensen kiezen hier zelf voor. Dat is toch iets anders?

Me dunkt dat je mensen die hele erge domme dingen willen gaan doen, tegen zichzelf in bescherming moet nemen.

quote:
Lijkt me juist goed die te spuien, het is tenslotte niet niks.

Ik snap alleen die misselijkheid nog steeds niet. Ik zeg je dat ik mee had willen gaan, mits met partner en mits echt (geen studio-opname wat het gaat worden als het echt 2024 is dat ze daar willen landen). Ben ik "onetisch"? :?
Ethiek is relatief. Goed en kwaad zijn cultuurgerelateerde zaken. Ik vind het iig. niks, op deze manier atthans.
pi_140677080
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 18:49 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik meen begrepen te hebben dat dat zo is.
Als ik het fout heb, des te beter.
Ik volg het ook niet zo, maar na die "geselecteerde profielen" van "de beste Nederlanders voor deze taak" gezien te hebben, weet ik dat het nep is. Die Nancy Keijzer. :')

quote:
Dat volg ik niet? Oh wacht, ivm de maanlandingen die niet echt zouden zijn, volgens jou..
Niet alleen dat. Het is sowieso slecht dat er een datamonopolie op ruimtevaartgerelateerde zaken rust. Zie de private ruimtevlucht van Melvill. Dat was een goede eye-opener, letterlijk. Sterren, zo overweldigend, en dat boven de dagzijde van de Aarde.

quote:
Ik denk zelf dat commercie nog onethischer is.
Whuut? Commercie is privaat geld, staatsgereguleerde ruimtevaart is publiek geld. Het lijkt me in alle opzichten ethischer dit commercieel en niet overheidsbepaald te regelen.

quote:
Ze kunnen niet terug, dus zou ik het kolonisatie noemen. Maar idd. ontginnen kunnen ze de planeet niet, dus wat is het nut?
Nut lijkt me genoeg, maar als er bij een Nederlands project al geen Nederlandse aardwetenschapper (geoloog, geofysicus, geocheem, klimatoloog) meegaat, zie ik het -letterlijk- somber in.

quote:
Me dunkt dat je mensen die hele erge domme dingen willen gaan doen, tegen zichzelf in bescherming moet nemen.
Brrrr, maakbaarheid. En welke "hele erge domme dingen" dan? Jij noemt mij nu eventjes "heel erg dom"? :?
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_140678166
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 18:57 schreef El_Matador het volgende:

Niet alleen dat. Het is sowieso slecht dat er een datamonopolie op ruimtevaartgerelateerde zaken rust. Zie de private ruimtevlucht van Melvill. Dat was een goede eye-opener, letterlijk. Sterren, zo overweldigend, en dat boven de dagzijde van de Aarde.

Maar dat was niet op de maan..

quote:
Whuut? Commercie is privaat geld, staatsgereguleerde ruimtevaart is publiek geld. Het lijkt me in alle opzichten ethischer dit commercieel en niet overheidsbepaald te regelen.

Waarom? Commercie kent geen moraal en geen langetermiijndenken. Daarom horen bepaalde taken bij de overheid en niet bij de markt.
Je ziet hoe het misgaat in de gezondheidszorg, bv.

quote:
Nut lijkt me genoeg, maar als er bij een Nederlands project al geen Nederlandse aardwetenschapper (geoloog, geofysicus, geocheem, klimatoloog) meegaat, zie ik het -letterlijk- somber in.

Is geologsich onderzoek een mensenleven waard?
quote:
Brrrr, maakbaarheid. En welke "hele erge domme dingen" dan? Jij noemt mij nu eventjes "heel erg dom"? :?
Mensen wijsmaken dat het cool is om naar een onleefbare steenklomp te verhuizen terwijl dat een zekere dood betekent, in werkelijkheid.
Je mag mensen best tegen zichzelf in bescherming nemen, hoor. Net zoals wetgeving nodig is om de zwakkeren tegen de sterkere te beschermen, mogen mensen ook tegen hun eigen domheid worden beschermd. Niet iedereen kan over zichzelf beschikken.
En wat heeft jouw persoon ermee te maken? Ik zie het verband met het onderwerp niet.
pi_140678614
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 19:20 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Maar dat was niet op de maan..
Nee, die is namelijk nog steeds onbereikbaar. Ook voor NASA.

quote:
Waarom? Commercie kent geen moraal
:?
Overheden kennen moraal?

quote:
en geen langetermiijndenken.
Dan doe je toch een "paar" succesvolle eeuwenoude bedrijven tekort zeg...

quote:
Daarom horen bepaalde taken bij de overheid en niet bij de markt.
Dan zijn we het fundamenteel oneens. De markt is juist een veel vrijere, efficientere oplossing.

quote:
Je ziet hoe het misgaat in de gezondheidszorg, bv.
"hoe het misgaat"? Wat gaat er mis?

Priveklinieken zijn heel succesvol en prima geregeld. Wat gaat er mis?

quote:
Is geologsich onderzoek een mensenleven waard?
Elk onderzoek is risicovol, en als je toch voor het eerst voet op Mars zet, doe het dan goed.

quote:
Mensen wijsmaken dat het cool is om naar een onleefbare steenklomp te verhuizen terwijl dat een zekere dood betekent, in werkelijkheid.
Mensen "wijsmaken"? Mensen zijn wijs genoeg om dat zelf "cool" te vinden of niet. Niemand wordt iets opgedrongen.

quote:
Je mag mensen best tegen zichzelf in bescherming nemen, hoor.
Wederom oneens.
quote:
Net zoals wetgeving nodig is om de zwakkeren tegen de sterkere te beschermen, mogen mensen ook tegen hun eigen domheid worden beschermd. Niet iedereen kan over zichzelf beschikken.
Het grootste deel van de mensheid kan dat prima en hoeft niet gekleineerd te worden.

quote:
En wat heeft jouw persoon ermee te maken? Ik zie het verband met het onderwerp niet.
Als ik dit had geweten, had ik me aangemeld.

Nu, waarom ben ik precies "heel erg dom" en moet ik "tegen mezelf beschermd worden"?

pi_140680844
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 19:31 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Nee, die is namelijk nog steeds onbereikbaar. Ook voor NASA.

Dat kun je vooralsnog niet onderbouwen.

quote:
Overheden kennen moraal?

Zeker! Tenzij er sprake is van machtsbederf en (financiele) belangenverstrengeling.
quote:
Dan doe je toch een "paar" succesvolle eeuwenoude bedrijven tekort zeg...

Oh?
quote:
Dan zijn we het fundamenteel oneens. De markt is juist een veel vrijere, efficientere oplossing.

Niet als het op nutsvoorzieningen aankomt. Die horen voor ons en door ons allemaal te zijn. Wetenschap is daar één van. Een wetenschappelijke expeditie is geen big brothershow. Je kunt je afvragen wat het doel is.

quote:
"hoe het misgaat"? Wat gaat er mis?

Priveklinieken zijn heel succesvol en prima geregeld. Wat gaat er mis?

Dat gaat hier veel te ver offtopic.

quote:
Elk onderzoek is risicovol, en als je toch voor het eerst voet op Mars zet, doe het dan goed.

En dat is niet door mensen de dood in te jagen, al helemaal geen briljante wetenschappers.
quote:
Mensen "wijsmaken"? Mensen zijn wijs genoeg om dat zelf "cool" te vinden of niet. Niemand wordt iets opgedrongen.

Dat is idd een ethische discussie.

quote:
Het grootste deel van de mensheid kan dat prima en hoeft niet gekleineerd te worden.

In een samenleving heb je geen onbeperkte vrijheid. Daar is niks 'kleinerends' aan.

quote:
Als ik dit had geweten, had ik me aangemeld.

Nu, waarom ben ik precies "heel erg dom" en moet ik "tegen mezelf beschermd worden"?
Omdat je in een manische bui zoiets zou kunnen doen, en dan zit je daar in een doodskist want je kunt nooit meer naar buiten.
pi_140680927
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:28 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Omdat je in een manische bui zoiets zou kunnen doen, en dan zit je daar in een doodskist want je kunt nooit meer naar buiten.
Zo zie jij het. Een ander ziet het anders. Waarom zou jouw "ik bescherm jou tegen jezelf"-houding mij ervan moeten weerhouden op Mars te landen? Wat is er "ethisch" aan jouw verbod op mijn deelname?

pi_140681052
quote:
18s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:30 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Zo zie jij het. Een ander ziet het anders. Waarom zou jouw "ik bescherm jou tegen jezelf"-houding mij ervan moeten weerhouden op Mars te landen? Wat is er "ethisch" aan jouw verbod op mijn deelname?
Stel je dezelfde vraag bij iemand die gedwongen wordt opgenoemen omdat hij een gevaar voor zichzelf is? Niet iedereen kan de verantwoordelijkheid over zichzelf aan.
Dus moet een ander dat maar doen, of dat ethisch is of niet, daar kun je idd. over discussieren maar daar gaat hier te ver offtopic.
pi_140681665
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:32 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Stel je dezelfde vraag bij iemand die gedwongen wordt opgenoemen omdat hij een gevaar voor zichzelf is? Niet iedereen kan de verantwoordelijkheid over zichzelf aan.
Dus moet een ander dat maar doen, of dat ethisch is of niet, daar kun je idd. over discussieren maar daar gaat hier te ver offtopic.
Je beseft nog steeds niet dat je het tegen mij persoonlijk hebt he? Jij vindt dat jij het recht hebt over mij te oordelen, maar veel erger, dat jij vindt dat ik mijn geologische dromen niet zou mogen waarmaken, is gewoon schandalig.

Je wil een psychisch ziek (potentieel) gevaarlijk iemand vergelijken met iemand die graag op Mars zou rondlopen?? :?

pi_140681874
quote:
11s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:46 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Je beseft nog steeds niet dat je het tegen mij persoonlijk hebt he? Jij vindt dat jij het recht hebt over mij te oordelen, maar veel erger, dat jij vindt dat ik mijn geologische dromen niet zou mogen waarmaken, is gewoon schandalig.

Je wil een psychisch ziek (potentieel) gevaarlijk iemand vergelijken met iemand die graag op Mars zou rondlopen?? :?
Jij maakt er een persoonlijke discussie van. Ik niet.
In feite doet mijn mening over wat jij wel of niet van jezelf zou mogen er helemaal niet toe.
pi_140681974
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:51 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Jij maakt er een persoonlijke discussie van. Ik niet.
In feite doet mijn mening over wat jij wel of niet van jezelf zou mogen er helemaal niet toe.
Nou, nogal, want jij vindt het onethisch.

Ik maak dat er niet van. Jij vindt het ethisch om mij (als een van de vrijwilligers die dit zouden willen) iets te ontzeggen. En je vergelijkt me met een psychiatrisch patient. Dat zijn nogal beschuldigingen.

pi_140682159
quote:
18s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:53 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Nou, nogal, want jij vindt het onethisch.

Ik maak dat er niet van. Jij vindt het ethisch om mij (als een van de vrijwilligers die dit zouden willen) iets te ontzeggen. En je vergelijkt me met een psychiatrisch patient. Dat zijn nogal beschuldigingen.
Ik vind het onethisch om mensen naar een plek te sturen, te exploiteren en ze te zien sterven in erbarmelijke omstandigheden.
Je kunt ze ook gewoon in een container stoppen en ze filmen tot ze doodgaan.
Dat jij in de rol kruipt van iemand die dat graag zou willen, kan ik niet helpen.
Verder doet mijn mening mbt tot jouw persoon er niet toe. Ga vooral naar naar Mars.
pi_140682414
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:57 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik vind het onethisch om mensen naar een plek te sturen,
Gebeurt niet, ze willen zelf.
quote:
te exploiteren
quote:
en ze te zien sterven in erbarmelijke omstandigheden.
Elke progressie in de geschiedenis kost mensenlevens. Wat dan, dan maar gewoon in grotten blijven wonen? Columbus had nooit uit moeten varen? Weet je hoeveel van die lui het loodje legden?

quote:
Je kunt ze ook gewoon in een container stoppen en ze filmen tot ze doodgaan.
Het doel is Mars, de rode planeet, geen container.
quote:
Dat jij in de rol kruipt van iemand die dat graag zou willen, kan ik niet helpen.
Verder doet mijn mening mbt tot jouw persoon er niet toe. Ga vooral naar naar Mars.
Die doet er wel toe. Jij schildert mij eventjes af als een of andere idioot die in een container wil wegkwijnen.

Ik ben een geoloog die graag op Mars veldwerk zou willen doen. Als dat betekent overleven met de zaken die je hebt en de mogelijke grondstoffen die Mars biedt, zou ik dat een fantastische uitdaging vinden.

Waarom "moet ik tegen mezelf beschermd worden"? :?

pi_140682700
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 21:02 schreef El_Matador het volgende:

Elke progressie in de geschiedenis kost mensenlevens. Wat dan, dan maar gewoon in grotten blijven wonen? Columbus had nooit uit moeten varen? Weet je hoeveel van die lui het loodje legden?

Andere tijden.
Bovendien hadden die nog wel de mogelijkheid terug te keren (sterker nog: het doel van hun missie was terugkeren). Het doel van deze missie is niet terugkeren.
En als je dan ziet wat voor motivatie een aantal van die kandidaten geven, kun je wel vragen stellen bij het selectieproces.
pi_140682877
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 21:07 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Andere tijden.
Bovendien hadden die nog wel de mogelijkheid terug te keren (sterker nog: het doel van hun missie was terugkeren). Het doel van deze missie is niet terugkeren.
Andere tijden maakt niet uit. De geschiedenis is niet "af" op een gegeven moment ofzo.

Het was een dodelijke reis, dat ben je met me eens? Volgens de redenatie van E_O moeten we dat soort reizen niet willen en degenen die daar aan meedoen moeten gedwongen worden thuis te blijven.

Zo bereik je geen progressie.

quote:
En als je dan ziet wat voor motivatie een aantal van die kandidaten geven, kun je wel vragen stellen bij het selectieproces.
Oh zeker, die Nancy Keijzer met haar stukje, dat is nep, kom op, zoveel fouten in een kort stukje tekst.

En geen van die drie "excellente kandidaten" heeft een Marsmotivatie of praat over "nooit meer terugkomen".

Een Mars-initiatief uit private middelen betaald juich ik juist wel toe. Mits het serieus is en niet zoals dit.

pi_140683184
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 21:02 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Gebeurt niet, ze willen zelf.

Zonder kans op terugkeer. Moet niet kunnen naar mijn mening.

quote:

Ga me niet vertellen dat je dat niet snapt.

quote:
Elke progressie in de geschiedenis kost mensenlevens. Wat dan, dan maar gewoon in grotten blijven wonen? Colombus had nooit uit moeten varen? Weet je hoeveel van die lui het loodje legden?

Je moet de zaak niet overhaasten vanwege de grillen van een commerciele onderneming. Dus geen mensen ergens heen sturen (of verleiden, of laten gaan, whatever) waar ze geen bestaan kunnen opbouwen, voortdurend geëxploiteerd worden en niet meer weg kunnen.
Dat is geen risico's nemen in het belang van de wetenschap. Dat is mensen bewust opofferen voor een tv programma.

quote:
Het doel is Mars, de rode planeet, geen container.

container op een dode steenklomp.

quote:
Die doet er wel toe. Jij schildert mij eventjes af als een of andere idioot die in een container wil wegkwijnen.

Ik ben een geoloog die graag op Mars veldwerk zou willen doen. Als dat betekent overleven met de zaken die je hebt en de mogelijke grondstoffen die Mars biedt, zou ik dat een fantastische uitdaging vinden.

Waarom "moet ik tegen mezelf beschermd worden"? :?
Jij vroeg om mijn mening, Die heb je. Ik vind dat je in dit stadium geen mensen naar Mars kunt laten gaan.
Dat je daar boos om wordt, moet je zelf weten. Het is niks persoonlijks. Ik zou het ook vrij zinloos vinden om je daar druk over te maken omdat we nog niet eens naar de maan kunnen, volgens jou.
pi_140683208
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 21:11 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Andere tijden maakt niet uit. De geschiedenis is niet "af" op een gegeven moment ofzo.

Het was een dodelijke reis, dat ben je met me eens? Volgens de redenatie van E_O moeten we dat soort reizen niet willen en degenen die daar aan meedoen moeten gedwongen worden thuis te blijven.

Andere tijden maakt wel uit. Want andere tijden, andere zeden. Tegenwoordig wordt er door de maatschappij anders tegen risico's aangekeken. In de eerste wereldoorlog stierven bij een veldslag dagelijks 10.000-en soldaten en werd er niet over opgekeken. Als er nu eentje sterft bij een actie in Afghanistan, dan worden er kamervragen over gesteld en gevraagd of ons niet beter kunnen terugtrekken.

quote:
Oh zeker, die Nancy Keijzer met haar stukje, dat is nep, kom op, zoveel fouten in een kort stukje tekst.

En geen van die drie "excellente kandidaten" heeft een Marsmotivatie of praat over "nooit meer terugkomen".

Een Mars-initiatief uit private middelen betaald juich ik juist wel toe. Mits het serieus is en niet zoals dit.
Maar dat is dus net het punt, dat dit een niet serieuze actie is, maar gedreven lijkt te zijn uit commerciële overwegingen. Nu is dat laatste op zichzelf nog niet verkeerd, maar als die commerciële overwegingen kijkcijfers voor een realityshow zijn, kun je daar wel degelijk vragen bij stellen. Dat is wat E_O doet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2014 21:17:17 ]
pi_140683277
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 21:16 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

Jij vroeg om mijn mening, Die heb je. Ik vind dat je in dit stadium geen mensen naar Mars kunt laten gaan.
Dat je daar boos om wordt, moet je zelf weten. Ik zou het alleen vrij zinloos vinden omdat we nog niet eens naar de maan kunnen, volgens jou.
Da's idd wel ironisch ja.
pi_140683399
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 21:16 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Andere tijden maakt wel uit. Want andere tijden, andere zeden. Tegenwoordig wordt er door de maatschappij anders tegen risico's aangekeken. In de eerste wereldoorlog stierven bij een veldslag dagelijks 10.000-en soldaten en werd er niet over opgekeken. Als er nu eentje sterft bij een actie in Afghanistan, dan worden er kamervragen over gesteld en gevraagd of ons niet beter kunnen terugtrekken.
Dat Nederland een mietjesmaatschappij is die denkt dat oorlog veilig moet zijn, staat los van de risico's die ruimtevaart met zich meebrengt.

Elke exploratie kent risico's. En ja, die moet je afdekken (en dat kan helemaal niet voor 2024), maar niet gebruiken als argument om het dan maar niet te doen.

Daarin is Marsexploratie niet anders dan de Nieuwe Wereld verkennen.

quote:
Maar dat is dus net het punt, dat dit een niet serieuze actie is, maar gedreven lijkt te zijn uit commerciële overwegingen. Nu is dat laatste op zichzelf nog niet verkeerd, maar als die commerciële overwegingen kijkcijfers voor een realityshow zijn, kun je daar wel degelijk vragen bij stellen. Dat is wat E_O doet.
Gedreven door commerciele overwegingen? Lijkt me niets mis mee, snap niet waarom men hier zo op de overheid geilt. Commerciele ruimtevaart is een prachtig en toegankelijk iets. Efficienter en beter. En vrijer.

Als je niet van realityshows houdt, kijk je niet, makkelijk zat toch?

pi_140683464
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 21:11 schreef El_Matador het volgende:

[..]

[..]

Naar mijn idee bereik je meer progressie als je risico's beperkt. Waarom zou je nu wetenschappers opofferen als je ze over 20 jaar wel kunt laten terugkomen, bv.
Met gezond verstand bereik je meer hoor :)
pi_140683477
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 21:16 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Dat je daar boos om wordt, moet je zelf weten. Het is niks persoonlijks. Ik zou het ook vrij zinloos vinden om je daar druk over te maken omdat we nog niet eens naar de maan kunnen, volgens jou.
Jij vindt dus niet dat ik dat risico mag nemen, als ik daarmee mijn eigen leven op het spel zet? Waarom niet, dat snap ik niet?

We kunnen noch naar de Maan noch naar Mars, dus inderdaad is het een theoretische discussie. Maar ik vraag me af hoe jij denkt te kunnen beslissen over mijn leven?

pi_140683568
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 21:22 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Naar mijn idee bereik je meer progressie als je risico's beperkt. Waarom zou je nu wetenschappers opofferen als je ze over 20 jaar wel kunt laten terugkomen, bv.
Met gezond verstand bereik je meer hoor :)
Opofferen is het niet.

Het gaat ook helemaal niet lukken dit. Die bizarre planning en de "uitstekende kandidaten" gaan dit tot een prachtige studio-opname maken, als het allemaal doorgaat. In 2024 staat er geen mens op Mars.

pi_140683660
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 21:20 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat Nederland een mietjesmaatschappij is die denkt dat oorlog veilig moet zijn, staat los van de risico's die ruimtevaart met zich meebrengt.

Elke exploratie kent risico's. En ja, die moet je afdekken (en dat kan helemaal niet voor 2024), maar niet gebruiken als argument om het dan maar niet te doen.

Neemt allemaal nog steeds niet weg dat je de normen van destijds niet zomaar kunt toepassen in de huidige samenleving. En zoals ik al zei: ook Columbus kreeg iig de kans om terug te keren. En als je nu een Mars-expeditie wil uitvoeren, moet je ze iig uitrusten met voldoende tools om een reële kans te krijgen. En het lijkt er wmb op dat ze dat niet doen. Je noemt het zelf ook al een niet-serieuze expiditie.
quote:
Gedreven door commerciele overwegingen? Lijkt me niets mis mee, snap niet waarom men hier zo op de overheid geilt. Commerciele ruimtevaart is een prachtig en toegankelijk iets. Efficienter en beter. En vrijer.

Ik kijk ze ook niet.

En ik zei net dat commerciële motieven niet verkeerd zijn, maar wmb is het wel verkeerd als je mensen op een enkele reis stuurt om een realityshow te maken, terwijl ze geen redelijke kans krijgen op Mars en het erg waarschijnlijk is dat ze binnen redelijk korte tijd komen te overlijden. Oftewel: iets wat in feite een zelfmoordtrip is om maar kijkcijfers te kunnen scoren dat kan wmb niet door de beugel.
pi_140683661
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 21:20 schreef El_Matador het volgende:

[..]

[quote]
Het is geen risico, het is een zekere dood
Nu spreek je jezelf tegen. Het is geen kolonisatie, dus is het daar ook zeker niet mee te vergelijken.
[quote]

Het was goed toeven in dit land toen de overheid nog een flinke vinger in de pap had. Vandaar.
Bij een winstoogmerk telt alleen de winst. Dus laten we de wetenschap en mensenlevens daar buiten houden.
pi_140683752
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 21:26 schreef Wombcat het volgende:

[..]

En ik zei net dat commerciële motieven niet verkeerd zijn, maar wmb is het wel verkeerd als je mensen op een enkele reis stuurt om een realityshow te maken, terwijl ze geen redelijke kans krijgen op Mars en het erg waarschijnlijk is dat ze binnen redelijk korte tijd komen te overlijden. Oftewel: iets wat in feite een zelfmoordtrip is om maar kijkcijfers te kunnen scoren dat kan wmb niet door de beugel.
Ik had het niet beter kunnen verwoorden :)
Hebben ze het ook weleens over geologisch onderzoek bij dat Mars One project eigenlijk?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')