Dus als ik het goed begrijp was hij transseksueel en omdat hij daar problemen mee had, heeft hij er iets aan laten doen om de boel synchroon te krijgen. Maar als een ander het dan een stoornis noemt, dan vind je dat een belediging?quote:Op zondag 5 januari 2014 10:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik vind het redelijk beledigend dat mensen transsexualiteit hier omschrijven als een stoornis. Mijn stiefbroer is transsexueel en er is niks gestoords aan hem. Hij is in het verkeerde lijf geboren (als meisje) en heeft daar wat aan gedaan. Zowel ervoor als erna is hij altijd een normaal mens geweest. Zonder stoornis.
Eh, ja. Wat is daarquote:Op zondag 5 januari 2014 17:13 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp was hij transseksueel en omdat hij daar problemen mee had, heeft hij er iets aan laten doen om de boel synchroon te krijgen. Maar als een ander het dan een stoornis noemt, dan vind je dat een belediging?
Nee, Biologie heeft niets met "de norm" te maken.quote:Op zondag 5 januari 2014 17:29 schreef Muisraket het volgende:
Biologisch gezien zou je het een 'stoornis' kunnen noemen omdat het afwijkt van de norm en je geestelijke geslacht en je lichamelijk geslacht niet overeenkomen. Stoornis heeft echter wel een erg negatieve lading, terwijl er met transseksualiteit niets mis is. Daarom kunnen mensen er aanstoot aan nemen, ook al doel je puur op de biologische betekenis van een stoornis. Kortom: noem het gewoon transseksualiteit, klaar.
Genderdysforie heeft wel degelijk een biologische basis.quote:Op zondag 5 januari 2014 17:50 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, Biologie heeft niets met "de norm" te maken.
Er is juist geen enkele aanwijzing dat Transseksualiteit biologisch gezien een afwijking zou zijn. Je kunt hoogstens stellen dat het een afwijking van de norm (lees meerderheid) is.
Ja, maar daarom is het nog geen biologische afwijking.quote:Op zondag 5 januari 2014 17:52 schreef Muisraket het volgende:
[..]
Genderdysforie heeft wel degelijk een biologische basis.
Waar HEB je het over?quote:
Ik ben het niet met je eens. De sekse- en genderontwikkeling verloopt atypisch, bijvoorbeeld door een tekort van een bepaald hormoon (bijvoorbeeld 5 ARD-2) tijdens de ontwikkeling in de baarmoeder. In deze zin zou je wel degelijk kunnen stellen dat het iets met de norm te maken heeft, omdat normaliter er geen tekort is. Net zoals een mutatie in een gen, wat vaak de basis is van bepaalde tekorten, in principe een 'afwijking' genoemd zou kunnen worden. Het is immers niet voor niets een mutatie. Dit betekent echter niet dat het verkeerd of verwerpelijk zou zijn, want dat is het niet.quote:Op zondag 5 januari 2014 17:56 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja, maar daarom is het nog geen biologische afwijking.
In de biologie bestaat er geen afwijkingen. Het is er gewoon.
Het heeft niets met eens of oneens te maken. Het is gewoon een vaststaande wetenschappelijke aannemelijkheid dat er in de biologie geen afwijkingen bestaan.quote:Op zondag 5 januari 2014 17:59 schreef Muisraket het volgende:
[..]
Ik ben het niet met je eens. De sekse- en genderontwikkeling verloopt atypisch, bijvoorbeeld een tekort van een bepaald hormoon (bijvoorbeeld 5 ARD-2) tijdens de ontwikkeling in de baarmoeder. In deze zin zou je wel degelijk kunnen stellen dat het iets met de norm te maken heeft, omdat normaliter er geen tekort is. Net zoals een mutatie in een gen, wat vaak de basis is van bepaalde tekorten, in principe een 'afwijking' genoemd zou kunnen worden. Dit betekent echter niet dat het verkeerd of verwerpelijk zou zijn, want dat is het niet.
Hij heeft het toch laten 'verhelpen'?quote:
Waar heb je nou precies iets tegen?quote:Op zondag 5 januari 2014 18:03 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Hij heeft het toch laten 'verhelpen'?
Maar een ander mag dat dan niet als iets negatiefs benoemen? Denk je dat je broer (of zus) het als positief of neutraal ervaart dat hij/zij in het verkeerde lichaam is geboren?
De afwijking op zichquote:Op zondag 5 januari 2014 18:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waar heb je nou precies iets tegen?
Wat heb je daartegen? Je bent ertegen dat het bestaat?quote:Op zondag 5 januari 2014 18:07 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Dat sommige mensen blijkbaar in het verkeerde lichaam geboren worden.
Ja, ik zeg toch dat het me specifiek daarom gaat. Niet om de persoon op zichquote:Op zondag 5 januari 2014 18:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat heb je daartegen? Je bent ertegen dat het bestaat?
En waar ben je dan specifiek tegen? Vind je het vervelend voor de mensen die dit overkomt?quote:Op zondag 5 januari 2014 18:08 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja, ik zeg toch dat het me specifiek daarom gaat. Niet om de persoon op zich
Ook, ja.quote:Op zondag 5 januari 2014 18:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En waar ben je dan specifiek tegen? Vind je het vervelend voor de mensen die dit overkomt?
Niet alleen voor hen, maar afwijkingen lijken me sowieso niet wenselijk. Ook niet voor de 'normale' populatie.quote:
Maar het bestaat. Waarom zeggen dat je 'tegen' bent? Denk je dat iemand zou zeggen: "Oh, ik ben helemaal voor! Geweldig vind ik dat, mensen die het gevoel hebben dat ze in een verkeerd lichaam zijn geboren!"quote:Op zondag 5 januari 2014 18:13 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Niet alleen voor hen, maar afwijkingen lijken me sowieso niet wenselijk. Ook niet voor de 'normale' populatie.
Nou, mijn punt is dat het in beginsel een afwijking is. Dat is ook waarom 'te veel' mijn eerste reactie was. Dat er tegenwoordig zoveel mensen zijn met allerlei verschillende, en soms zelfverzonnen, afwijkingen, maakt dat een afwijking hebben steeds meer geaccepteerd wordt. Want met iedereen is wel iets mis hihiquote:Op zondag 5 januari 2014 18:15 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar het bestaat. Waarom zeggen dat je 'tegen' bent? Denk je dat iemand zou zeggen: "Oh, ik ben helemaal voor! Geweldig vind ik dat, mensen die het gevoel hebben dat ze in een verkeerd lichaam zijn geboren!"
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |