en van hoe de financien geregeld zijnquote:Op zaterdag 4 januari 2014 12:02 schreef Simpel-Zat het volgende:
Hangt af van duur relatie en wel of niet samenwonen
En hoe je het samen financieel graag zou willen, dat is toch per relatie verschillend en je zal er samen uit moeten komen. Als je beiden je eigen auto hebt, daar zelf belasting etc voor betaalt en de andere partner er verder geen gebruik van maakt dan neem ik aan dat schade ook voor eigen rekening is. Heb je samen een auto waar je dus allebei in rijdt en waarvan je de rekeningen samen betaalt, dan lijkt mij schade ook gedeeld te worden. Maar goed, wat voor de een logisch is is dat voor de ander niet: dus er met hem over hebben en zeggen hoe jij er over denkt?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 12:02 schreef Simpel-Zat het volgende:
Hangt af van duur relatie en wel of niet samenwonen
Ja, precies. Waarom zou je anders een relatie hebben, als je het niet doet om elkaar te steunen?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 12:17 schreef Sjechov het volgende:
Mijn vriendin en ik hebben alles gezamenlijk.
Haar schade is mijn schade en vice versa.
Kan me ook slecht voorstellen dat je elkaar niet steunt in deze?
Dan nog kun je lief zijn voor je vriendin en haar helpen met het betalen van de schade.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 12:17 schreef Sjechov het volgende:
Hierbij ga ik uit van een samenwonende situatie.
Anders als je alles voor jezelf (nog) hebt is het je eigen probleem.
Dus je maakt schade aan zijn auto en wil er niet voor opdraaien?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 12:26 schreef HiddenResponse het volgende:
Wij hebben ieder onze eigen auto. Ik een auto van de zaak en hij een eigen auto. Mijn auto is dus allrisk verzekerd en die van hem wa+ gezien de leeftijd. Ik heb dus schade aan zijn auto gereden en dat valt buiten de verzekering.
Schade is 900 euro, maargoed om dat zo even van mijn bankrekening af te halen of te 'lenen' van onze gezamenlijke rekening vind ik een beetje bizar.
Feitelijk zou je dat gewoon gezamenlijk kunnen betalen?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 12:26 schreef HiddenResponse het volgende:
Wij hebben ieder onze eigen auto. Ik een auto van de zaak en hij een eigen auto. Mijn auto is dus allrisk verzekerd en die van hem wa+ gezien de leeftijd. Ik heb dus schade aan zijn auto gereden en dat valt buiten de verzekering.
Schade is 900 euro, maargoed om dat zo even van mijn bankrekening af te halen of te 'lenen' van onze gezamenlijke rekening vind ik een beetje bizar.
Ligt geheel aan de relatie zelf, ben je getrouwd of woon je langdurig samen en is alles inprincipe van jullie samen dan uit het gezamelijk potje.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 12:01 schreef HiddenResponse het volgende:
Vinden jullie dat gescheiden eigendom als auto's in een relatie waar je samenwoont bij schade door een van de partners gezamenlijk vergoed moet worden door bijvoorbeeld de onvoorziene kosten of gezamenlijke uitgaven. Of dat dit door de schade gereden partner vergoed moet worden apart van de gezamenlijke bankrekeningen?
woon je samen? Hoe kwam de schade tot stand? Was hij er uberhaubt bij?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 12:26 schreef HiddenResponse het volgende:
Ik rijd de schade en baal er ook enorm van. De schade en het ongeluk is ontzettend dom. Baal hier echt van en als ik de tijd kon terugdraaien had ik dat gedaan natuurlijk. Dat is alleen niet mogelijk en deed het niet opzettelijk.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 12:31 schreef Dondermeester het volgende:
[..]
Dus je maakt schade aan zijn auto en wil er niet voor opdraaien?
Feitelijk zegt het wel wat over de relatie ansicht.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 12:40 schreef HiddenResponse het volgende:
[..]
Ik rijd de schade en baal er ook enorm van. De schade en het ongeluk is ontzettend dom. Baal hier echt van en als ik de tijd kon terugdraaien had ik dat gedaan natuurlijk. Dat is alleen niet mogelijk en deed het niet opzettelijk.
Daarmee wil ik niets goedpraten overigens. Maar om hier nou alleen voor op te draaien wil ik niet nee.
Wij hebben geen duidelijke afspraken over de auto's. We wonen samen dus voor veel dingen hebben we gezamenlijke potjes en ons financieel ingedekt. Tot nu toe heeft hij altijd alles voor zijn auto betaald en ik gewoon de bijtelling voor die van mij. Dit is zo gegroeid denk ik.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 12:37 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ligt geheel aan de relatie zelf, ben je getrouwd of woon je langdurig samen en is alles inprincipe van jullie samen dan uit het gezamelijk potje.
Hebben jullie echt beide jullie eigen dingen, dus beide een eigen auto dan uit je eigen potje.
Maar ik vind het prettiger in een relatie om een gezamelijk potje te hebben.
Ik lees nu dat je schade aan zijn auto hebt gereden, hoe ziet hij dit het liefste te worden opgelost?
Omdat we samen die financiële potjes vullen met een x percentage van ons salaris en dus samen ergens voor betalen....quote:Op zaterdag 4 januari 2014 12:45 schreef Obstinaatje het volgende:
Hidden Response, ik vind het een bizar standpunt dat als jij schade rijdt, je vindt dat je er niet alleen voor moet opdraaien. Waarom vindt jij dat je vriend hier aan mee moet betalen, hij heeft nergens schuld aan. Hij zal zijn auto zeker niet nog een keer aan jou uitlenen, om het nog maar niet te hebben over de kwaliteit van jullie relatie. Daar ga ik langzamerhand wel aan twijfelen. Ik vind het erg onsportief van je.
Duidelijk mijn schuld. Ik ben gewend om met sensoren te rijden en door de onwennigheid van de auto een object over het hoofd gezien.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 12:58 schreef rhubarbje het volgende:
En hoe is de schade tot stand gekomen? Was het duidelijk jouw schuld? Of ongelukkig toeval?
Lees je wel wat je zelf zegt?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 13:09 schreef Obstinaatje het volgende:
Ik geloof niet dat je me snapt. Dat je samen potje voor maakt, oké.
Maar de situatie is nu zo dat een eigendom van je vriend (een gescheiden eigendom) minder waarde heeft door jouw toedoen. Die gezamenlijke potjes hebben daar niets mee van doen, dat staat daar volkomen los van.
De waardevermindering van het eigendom van je vriend is door jouw veroorzaakt (nota bene: schuld én verantwoordelijkheid!), en zal dus ook door jouw ongedaan moeten worden gemaakt.
Wat gebeurt er als door de schuld en verantwoordelijkheid van je vriend jouw laptop bijvoorbeeld kaduk wordt geholpen?
Als jij op dit standpunt blijft staan zie ik het somber in voor je relatie, zie je dit gevaar zelf niet?
Dit is een redenatie die past bij schade die je rijdt in de auto van een buurman of kennis, niet iemand waarmee je samenwoont. Vind ik.quote:De waardevermindering van het eigendom van je vriend is door jouw veroorzaakt
Nee dus. Als jij schade rijdt met een auto van een ander dan ligt de schade last (vreemd genoeg) bij de eigenaar van de auto...quote:Op zaterdag 4 januari 2014 12:32 schreef Obstinaatje het volgende:
Als jij verantwoordelijk bent voor de schade ben jij ook verantwoordelijk voor het ongedaan maken daarvan. M.a.w. jij zal moeten betalen. Ik begrijp niet goed wat jij zo bizar vindt aan dat bedrag van jou rekening te halen. Als je bij een ander dan je vriend die schade had veroorzaakt had je dat ook moeten betalen. Al dan niet via de verzekeraar.
Kennelijk denkt haar vriend daar (terecht) heel anders over.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 13:16 schreef TC03 het volgende:
Ik kan het standpunt van TS goed begrijpen en vind jouw manier van redeneren veel te zakelijk voor een stel dat samenwoont en hun leven met elkaar deelt.
Waarom? Heeft hij medeschuld aan dat ongeluk?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 12:57 schreef HiddenResponse het volgende:
Ik vind dat we dit samen moeten betalen. Maargoed daar botsen we in.
Het is maar hoe je in het leven staat idd. Ik vind het zelf erg raar om van dit soort dingen een juridisch steekspel te maken. Als je samenwoont deel je zowel de lasten als de lusten, dat is mijn standpunt.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 13:23 schreef Obstinaatje het volgende:
[..]
Kennelijk denkt haar vriend daar (terecht) heel anders over.
hier ben ik het wel mee eens jaquote:Op zaterdag 4 januari 2014 13:09 schreef Obstinaatje het volgende:
Ik geloof niet dat je me snapt. Dat je samen potje voor maakt, oké.
Maar de situatie is nu zo dat een eigendom van je vriend (een gescheiden eigendom) minder waarde heeft door jouw toedoen. Die gezamenlijke potjes hebben daar niets mee van doen, dat staat daar volkomen los van.
De waardevermindering van het eigendom van je vriend is door jouw veroorzaakt (nota bene: schuld én verantwoordelijkheid!), en zal dus ook door jouw ongedaan moeten worden gemaakt.
Wat gebeurt er als door de schuld en verantwoordelijkheid van je vriend jouw laptop bijvoorbeeld kaduk wordt geholpen?
Als jij op dit standpunt blijft staan zie ik het somber in voor je relatie, zie je dit gevaar zelf niet?
Ja, en dat het van tevoren niet geregeld was wil TS nu in haar voordeel gebruiken, want ze heeft er gewoon geen 'zin in' om die 900 euro van haar rekening af te halen. Oftewel, TS is een enorm teringwijf.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 13:28 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
hier ben ik het wel mee eens ja
Het was van te voren niet geregeld en het is duidelijk jouw schuld dus moet jij er (in mijn ogen) voor opdraaien
Inboedelverzekering en dagelijkse boodschappen zijn normale kosten die doorgaans niet erg hoog zijn door toedoen van één van beiden. Het veroorzaken van een ongeval met een auto zonder allrisk verzekering is toch echt het toedoen van de schadeveroorzaker.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 13:16 schreef TC03 het volgende:
Persoonlijk vind ik dat als je samenwoont moet gelden dat een probleem van persoon A ook automatisch een probleem van persoon B is en dat je het probleem 'schade' op dezelfde manier afhandelt als het probleem 'inboedelverzekering' of het probleem 'dagelijkse boodschappen'. Ik kan het standpunt van TS goed begrijpen en vind jouw manier van redeneren veel te zakelijk voor een stel dat samenwoont en hun leven met elkaar deelt.
Roken is een keuze, een ongeluk niet. Is dus wel een verschil.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 13:29 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Inboedelverzekering en dagelijkse boodschappen zijn normale kosten die doorgaans niet erg hoog zijn door toedoen van één van beiden. Het veroorzaken van een ongeval met een auto zonder allrisk verzekering is toch echt het toedoen van de schadeveroorzaker.
Stel dat één van beiden rookt en behoorlijk veel.. Moet de ander daar dan ook aan bijdragen?
De juridische gedachtegang van je eerste opmerking snap ik, en is deels ook terecht. De eigenaar van een auto heeft ook een verantwoordelijk als hij dat ding uitleent. Maar in deze casus lopen een aantal zaken door elkaar, zakelijke en relationele. De morele (en juridische) verantwoordelijkheid ligt hier bij mevrouw, zij vernielt eigendom van haar vriend en weigert hiervoor geheel op te draaien. Als vriendlief deze schade als "gezamenlijk" ziet is er geen probleem. Zo ziet hij het echter (begrijp ik) niet. En dan zal zij toch echt moeten kiezen: de schade geheel zelf betalen, of schade aan de relatie oplopen (als het al niet zover is).quote:Op zaterdag 4 januari 2014 13:21 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee dus. Als jij schade rijdt met een auto van een ander dan ligt de schade last (vreemd genoeg) bij de eigenaar van de auto...
Persoonlijk zou ik idd behoorlijk pissig zijn als mijn vriend met mijn auto schade rijdt en mij voor de kosten op laat draaien. Ik denk dat dat dan idd het einde van de relatie zou betekenen. Nu moet ik daarbij wel vertellen dat hij het financieel ook op kan brengen maar dat is een ander verhaal.
Die is vast al opgelopen. Zoiets spreekt boekdelen over hoe zij erin staat.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 13:32 schreef Obstinaatje het volgende:
En dan zal zij toch echt moeten kiezen: de schade geheel zelf betalen, of schade aan de relatie oplopen (als het al niet zover is).
Dit zou kunnen, maar hier is TS er op uit om de financiële schade voor haar persoonlijk zo klein mogelijk te maken. Haar hele insteek in deze situatie is fout. Dat zou het voor mij een principekwestie maken.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 13:31 schreef Kimpossible het volgende:
Dat gezanik altijd over geld binnen relaties. Stel je toch niet zo aan. Of het nu linksom of rechtsom geld kost, geld kost het toch.
Hier gaat al het geld denkbeeldig op 1 hoop. Zijn geld is mijn geld, mijn geld is zijn geld. Als er iets betaald moet worden kijken we wie er het meeste ruimte heeft die maand (want op de automatische incasso's na wil het nog weleens wisselen wie wat wanneer betaalt), en die betaalt dan. Zonder discussies, zonder gezanik. Bij grote uitgaven overleggen we, want het is óns geld en daar beslissen we sámen over.
Maar goed, aangezien het niet overal zo gaat, ben ik wel voor het standpunt 'jij rijdt schade dus jij betaalt'. Zou je je moeder/vader/kennis ook op laten draaien voor de kosten als je schade rijdt in diens auto?
En hij.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 13:34 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Die is vast al opgelopen. Zoiets spreekt boekdelen over hoe zij erin staat.
Of het een keuze is of niet, dat heeft niets te maken of het je varantwoordelijkheid is. Zelfs bij afwezigheid van enige schuld kan er sprake van zijn dat er wel verantwoordelijkheid is.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 13:31 schreef TC03 het volgende:
[..]
Roken is een keuze, een ongeluk niet. Is dus wel een verschil.
Zo klein mogelijk? Waaruit blijkt dat? Volgens mij gewoon fifty-fifty of naar ratio van inkomen. Dat is niet 'zo klein mogelijk'.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 13:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dit zou kunnen, maar hier is TS er op uit om de financiële schade voor haar persoonlijk zo klein mogelijk te maken. Haar hele insteek in deze situatie is fout. Dat zou het voor mij een principekwestie maken.
Ja dat begrijp ik allemaal best. Maar wie laat dit soort redenaties nou los op je levenspartner?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 13:35 schreef Obstinaatje het volgende:
[..]
Of het een keuze is of niet, dat heeft niets te maken of het je varantwoordelijkheid is. Zelfs bij afwezigheid van enige schuld kan er sprake van zijn dat er wel verantwoordelijkheid is.
Dat is dus ook wat ik zeg in het tweede deel van mijn post.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 13:32 schreef Obstinaatje het volgende:
[..]
De juridische gedachtegang van je eerste opmerking snap ik, en is deels ook terecht. De eigenaar van een auto heeft ook een verantwoordelijk als hij dat ding uitleent. Maar in deze casus lopen een aantal zaken door elkaar, zakelijke en relationele. De morele (en juridische) verantwoordelijkheid ligt hier bij mevrouw, zij vernielt eigendom van haar vriend en weigert hiervoor geheel op te draaien. Als vriendlief deze schade als "gezamenlijk" ziet is er geen probleem. Zo ziet hij het echter (begrijp ik) niet. En dan zal zij toch echt moeten kiezen: de schade geheel zelf betalen, of schade aan de relatie oplopen (als het al niet zover is).
wie vind je dan dat er moet betalen? Jij niet, niet gezamenlijk dus hij alleen? Dat vind ik pas bizar.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 12:26 schreef HiddenResponse het volgende:
Blijkbaar vindt hij het niet normaal om verantwoordelijk te worden gemaakt voor de fouten van anderen en daarvoor op te draaien. Hij heeft groot gelijk.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |