abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135059667
Vinden jullie dat gescheiden eigendom als auto's in een relatie waar je samenwoont bij schade door een van de partners gezamenlijk vergoed moet worden door bijvoorbeeld de onvoorziene kosten of gezamenlijke uitgaven. Of dat dit door de schade gereden partner vergoed moet worden apart van de gezamenlijke bankrekeningen?
  zaterdag 4 januari 2014 @ 12:02:12 #2
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_135059680
Eigen schade eerst!
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_135059698
Hangt af van duur relatie en wel of niet samenwonen
pi_135059786
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 12:02 schreef Simpel-Zat het volgende:
en van hoe de financien geregeld zijn

als alles op een grote hoop gaat dan eerder samen
als je precies genoeg geld op een gezamelijke rekening zet om gezamelijke lasten te drage dan eerder apart

en het ligt misschien ook wel aan hoe de schade ontstaan is
was het iets waar de ander niks aan kon doen of was het een hele domme fout?

En zo zijn er vast nog veel factoren
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_135059794
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 12:02 schreef Simpel-Zat het volgende:
En hoe je het samen financieel graag zou willen, dat is toch per relatie verschillend en je zal er samen uit moeten komen. Als je beiden je eigen auto hebt, daar zelf belasting etc voor betaalt en de andere partner er verder geen gebruik van maakt dan neem ik aan dat schade ook voor eigen rekening is. Heb je samen een auto waar je dus allebei in rijdt en waarvan je de rekeningen samen betaalt, dan lijkt mij schade ook gedeeld te worden. Maar goed, wat voor de een logisch is is dat voor de ander niet: dus er met hem over hebben en zeggen hoe jij er over denkt?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_135059802
In eerste instantie zelf betalen. Maar de gezamenlijke rekening is er wel uit nood. Al denk ik niet dat een kras of een deuk in de bumper per direct vergoed moet worden als het geld er niet is. Gelukkig hebben wij een erg goede verzekering voor de auto
pi_135059823
Bij bekeuringen en kleine schades hebben wij de volgende 'regel'. Samen in de auto, samen betalen ongeacht wie rijdt. Rij je alleen dan ook in principe alleen betalen.
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_135060016
Ik denk dat het er op neer komt dat je een compromis moet maken. Er zijn zo veel factoren.

Van te voren afspreken hoe je dat doet. En als je dat niet gedaan hebt, dan moet je een compromis maken op het moment dat er schade is.

In dit soort gevallen is het beter om vooraf afspraken te maken, denk ik. Het is moeilijk om een goed compromis te bereiken wanneer een van de twee helemaal overstuur is.

Zelf zou ik voor een goede gezamelijke verzekering gaan, dat soort dingen zet je relatie toch vaak wat minder onder druk wanneer het een keer mis gaat.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 12:17:31 #9
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_135060054
Mijn vriendin en ik hebben alles gezamenlijk.
Haar schade is mijn schade en vice versa.
Kan me ook slecht voorstellen dat je elkaar niet steunt in deze?

Hierbij ga ik uit van een samenwonende situatie.
Anders als je alles voor jezelf (nog) hebt is het je eigen probleem.
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
pi_135060103
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 12:17 schreef Sjechov het volgende:
Mijn vriendin en ik hebben alles gezamenlijk.
Haar schade is mijn schade en vice versa.
Kan me ook slecht voorstellen dat je elkaar niet steunt in deze?
Ja, precies. Waarom zou je anders een relatie hebben, als je het niet doet om elkaar te steunen?

Allebei heb je sterke en zwakke kanten. Autorijden is nou eenmaal een beetje een zwakke kant van vrouwen (en van sommige mannen ook ;)). Maar een man is weer in staat om de keuken in de fik te laten vliegen wanneer hij een eitje bakt (en sommige vrouwen ook ;)).
pi_135060121
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 12:17 schreef Sjechov het volgende:
Hierbij ga ik uit van een samenwonende situatie.
Anders als je alles voor jezelf (nog) hebt is het je eigen probleem.
Dan nog kun je lief zijn voor je vriendin en haar helpen met het betalen van de schade. ;)
pi_135060128
Toen ik nog samenwoonde was het altijd, mijn geld is jouw geld en andersom ook. Als we ieder een grote aankoop wilden doen dan was er altijd wel overleg. Daarnaast hadden we een gezamelijk spaarrekening waar we zulke uitgaven als door jou genoemd van deden. Nooit een probleem, we hadden dan ook beiden geen gat in onze hand.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 12:25:59 #13
417864 Obstinaatje
Ingnorance is bliss!
pi_135060245
Strikt genomen als er sprake is van gescheiden eigendommen, zijn de lusten en de lasten daarvan ook gescheiden. Dus ieder betaald zijn/haar eigen schade.
De uitwerking van dat beginsel is wel afhankelijk van wat voor relatie het is, hoe jullie onderling zaken normaal regelen, en hoe de verhouding tussen de inkomsten is.
(En wat de uiteindelijk prijs voor de relatie kan zijn, als je je zo rigide opstelt.)
pi_135060261
Wij hebben ieder onze eigen auto. Ik een auto van de zaak en hij een eigen auto. Mijn auto is dus allrisk verzekerd en die van hem wa+ gezien de leeftijd. Ik heb dus schade aan zijn auto gereden en dat valt buiten de verzekering.

Schade is 900 euro, maargoed om dat zo even van mijn bankrekening af te halen of te 'lenen' van onze gezamenlijke rekening vind ik een beetje bizar.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 12:31:37 #15
131148 Dondermeester
Blikskaters en gerommel!
pi_135060378
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 12:26 schreef HiddenResponse het volgende:
Wij hebben ieder onze eigen auto. Ik een auto van de zaak en hij een eigen auto. Mijn auto is dus allrisk verzekerd en die van hem wa+ gezien de leeftijd. Ik heb dus schade aan zijn auto gereden en dat valt buiten de verzekering.

Schade is 900 euro, maargoed om dat zo even van mijn bankrekening af te halen of te 'lenen' van onze gezamenlijke rekening vind ik een beetje bizar.
Dus je maakt schade aan zijn auto en wil er niet voor opdraaien? :7
Wie ik ben?
Wie ben jij eigenlijk????
  zaterdag 4 januari 2014 @ 12:31:58 #16
158518 Sjechov
pi_135060388
quote:

Feitelijk zou je dat gewoon gezamenlijk kunnen betalen?
Als jullie op vakantie gaan betaal je toch ook samen?
  zaterdag 4 januari 2014 @ 12:32:21 #17
417864 Obstinaatje
Ingnorance is bliss!
pi_135060400
Als jij verantwoordelijk bent voor de schade ben jij ook verantwoordelijk voor het ongedaan maken daarvan. M.a.w. jij zal moeten betalen. Ik begrijp niet goed wat jij zo bizar vindt aan dat bedrag van jou rekening te halen. Als je bij een ander dan je vriend die schade had veroorzaakt had je dat ook moeten betalen. Al dan niet via de verzekeraar.
pi_135060475
Ik heb een hekel aan gezeur over geld dus wat mij betreft gezamenlijk. Tenzij je niet samenwoont, dan wordt het een beetje discutabel (eigenlijk vind ik het dan ieders eigen probleem).

Maar stel m'n vriendin had minder geld door een schade zou ik wel weer andere dingen (zoals uitgaan, of uit eten) betalen waardoor je indirect alsnog bijdraagt aan de schade.

Waarom zou je niet samen betalen? Als je samen woont wil je toch de rest van je leven met elkaar verder lijkt me.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 12:37:52 #19
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_135060555
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 12:01 schreef HiddenResponse het volgende:
Vinden jullie dat gescheiden eigendom als auto's in een relatie waar je samenwoont bij schade door een van de partners gezamenlijk vergoed moet worden door bijvoorbeeld de onvoorziene kosten of gezamenlijke uitgaven. Of dat dit door de schade gereden partner vergoed moet worden apart van de gezamenlijke bankrekeningen?
Ligt geheel aan de relatie zelf, ben je getrouwd of woon je langdurig samen en is alles inprincipe van jullie samen dan uit het gezamelijk potje.
Hebben jullie echt beide jullie eigen dingen, dus beide een eigen auto dan uit je eigen potje.

Maar ik vind het prettiger in een relatie om een gezamelijk potje te hebben.

Ik lees nu dat je schade aan zijn auto hebt gereden, hoe ziet hij dit het liefste te worden opgelost?
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_135060606
quote:

woon je samen? Hoe kwam de schade tot stand? Was hij er uberhaubt bij?
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_135060624
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 12:31 schreef Dondermeester het volgende:

[..]

Dus je maakt schade aan zijn auto en wil er niet voor opdraaien? :7
Ik rijd de schade en baal er ook enorm van. De schade en het ongeluk is ontzettend dom. Baal hier echt van en als ik de tijd kon terugdraaien had ik dat gedaan natuurlijk. Dat is alleen niet mogelijk en deed het niet opzettelijk.

Daarmee wil ik niets goedpraten overigens. Maar om hier nou alleen voor op te draaien wil ik niet nee.
pi_135060692
Ik zou het wel fijn vinden (denk ik) dat als de ander de schade rijd dat die persoon op zijn minst in mea culpa modus gaat en niet 'pff samen betalen! En als je het niet met mij eens bent ga ik op fok vreemde vinden die het met mij eens zijn!'
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  zaterdag 4 januari 2014 @ 12:43:19 #23
158518 Sjechov
pi_135060701
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 12:40 schreef HiddenResponse het volgende:

[..]

Ik rijd de schade en baal er ook enorm van. De schade en het ongeluk is ontzettend dom. Baal hier echt van en als ik de tijd kon terugdraaien had ik dat gedaan natuurlijk. Dat is alleen niet mogelijk en deed het niet opzettelijk.

Daarmee wil ik niets goedpraten overigens. Maar om hier nou alleen voor op te draaien wil ik niet nee.
Feitelijk zegt het wel wat over de relatie ansicht.
Wat zegt je vriend hierover dan?
Woon je samen?
  zaterdag 4 januari 2014 @ 12:45:03 #24
417864 Obstinaatje
Ingnorance is bliss!
pi_135060743
Hidden Response, ik vind het een bizar standpunt dat als jij schade rijdt, je vindt dat je er niet alleen voor moet opdraaien. Waarom vindt jij dat je vriend hier aan mee moet betalen, hij heeft nergens schuld aan. Hij zal zijn auto zeker niet nog een keer aan jou uitlenen, om het nog maar niet te hebben over de kwaliteit van jullie relatie. Daar ga ik langzamerhand wel aan twijfelen. Ik vind het erg onsportief van je.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 12:48:44 #25
317910 Executioner
AK-47's for everyone!
pi_135060834
Als je hier van te voren geen afspraken met elkaar over hebt gemaakt vind ik dat de veroorzaker gewoon moet betalen.
- RELIGION - Treat it like your penis, don't show it off in public and don't shove it down your children's throat.
pi_135061059
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 12:37 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ligt geheel aan de relatie zelf, ben je getrouwd of woon je langdurig samen en is alles inprincipe van jullie samen dan uit het gezamelijk potje.
Hebben jullie echt beide jullie eigen dingen, dus beide een eigen auto dan uit je eigen potje.

Maar ik vind het prettiger in een relatie om een gezamelijk potje te hebben.

Ik lees nu dat je schade aan zijn auto hebt gereden, hoe ziet hij dit het liefste te worden opgelost?
Wij hebben geen duidelijke afspraken over de auto's. We wonen samen dus voor veel dingen hebben we gezamenlijke potjes en ons financieel ingedekt. Tot nu toe heeft hij altijd alles voor zijn auto betaald en ik gewoon de bijtelling voor die van mij. Dit is zo gegroeid denk ik.

Normaal zou ik ook nooit zijn auto geleend hebben omdat ik een eigen auto heb. Leen de auto een keer en rijd schade.

Ik vind dat we dit samen moeten betalen. Maargoed daar botsen we in.
pi_135061084
En hoe is de schade tot stand gekomen? Was het duidelijk jouw schuld? Of ongelukkig toeval?
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_135061204
quote:
13s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 12:45 schreef Obstinaatje het volgende:
Hidden Response, ik vind het een bizar standpunt dat als jij schade rijdt, je vindt dat je er niet alleen voor moet opdraaien. Waarom vindt jij dat je vriend hier aan mee moet betalen, hij heeft nergens schuld aan. Hij zal zijn auto zeker niet nog een keer aan jou uitlenen, om het nog maar niet te hebben over de kwaliteit van jullie relatie. Daar ga ik langzamerhand wel aan twijfelen. Ik vind het erg onsportief van je.
Omdat we samen die financiële potjes vullen met een x percentage van ons salaris en dus samen ergens voor betalen....

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 12:58 schreef rhubarbje het volgende:
En hoe is de schade tot stand gekomen? Was het duidelijk jouw schuld? Of ongelukkig toeval?
Duidelijk mijn schuld. Ik ben gewend om met sensoren te rijden en door de onwennigheid van de auto een object over het hoofd gezien.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 13:09:48 #29
417864 Obstinaatje
Ingnorance is bliss!
pi_135061343
Ik geloof niet dat je me snapt. Dat je samen potje voor maakt, oké.
Maar de situatie is nu zo dat een eigendom van je vriend (een gescheiden eigendom) minder waarde heeft door jouw toedoen. Die gezamenlijke potjes hebben daar niets mee van doen, dat staat daar volkomen los van.
De waardevermindering van het eigendom van je vriend is door jouw veroorzaakt (nota bene: schuld én verantwoordelijkheid!), en zal dus ook door jouw ongedaan moeten worden gemaakt.
Wat gebeurt er als door de schuld en verantwoordelijkheid van je vriend jouw laptop bijvoorbeeld kaduk wordt geholpen?

Als jij op dit standpunt blijft staan zie ik het somber in voor je relatie, zie je dit gevaar zelf niet?
pi_135061365
Wij sparen een deel samen, een deel gaat (50/50 ondanks dat O+ Meer verdient) naar de vaste lasten rekening en het overige is voor ons zelf. Gaat alles bij jullie op een hoop?
Als ik zelf zo stom ben om schade te rijden die 100% mijn schuld is zou ik het zelf betalen. Desnoods als ik het met mijn eigen geld niet red, een deel van de gezamenlijke rekening halen, en het de maand, of maanden erna aanzuiveren.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 13:16:54 #31
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_135061535
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:09 schreef Obstinaatje het volgende:
Maar de situatie is nu zo dat een eigendom van je vriend (een gescheiden eigendom) minder waarde heeft door jouw toedoen. Die gezamenlijke potjes hebben daar niets mee van doen, dat staat daar volkomen los van.
De waardevermindering van het eigendom van je vriend is door jouw veroorzaakt (nota bene: schuld én verantwoordelijkheid!), en zal dus ook door jouw ongedaan moeten worden gemaakt.
Wat gebeurt er als door de schuld en verantwoordelijkheid van je vriend jouw laptop bijvoorbeeld kaduk wordt geholpen?

Als jij op dit standpunt blijft staan zie ik het somber in voor je relatie, zie je dit gevaar zelf niet?
Lees je wel wat je zelf zegt?
quote:
De waardevermindering van het eigendom van je vriend is door jouw veroorzaakt
Dit is een redenatie die past bij schade die je rijdt in de auto van een buurman of kennis, niet iemand waarmee je samenwoont. Vind ik.

Persoonlijk vind ik dat als je samenwoont moet gelden dat een probleem van persoon A ook automatisch een probleem van persoon B is en dat je het probleem 'schade' op dezelfde manier afhandelt als het probleem 'inboedelverzekering' of het probleem 'dagelijkse boodschappen'. Ik kan het standpunt van TS goed begrijpen en vind jouw manier van redeneren veel te zakelijk voor een stel dat samenwoont en hun leven met elkaar deelt.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_135061692
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 12:32 schreef Obstinaatje het volgende:
Als jij verantwoordelijk bent voor de schade ben jij ook verantwoordelijk voor het ongedaan maken daarvan. M.a.w. jij zal moeten betalen. Ik begrijp niet goed wat jij zo bizar vindt aan dat bedrag van jou rekening te halen. Als je bij een ander dan je vriend die schade had veroorzaakt had je dat ook moeten betalen. Al dan niet via de verzekeraar.
Nee dus. Als jij schade rijdt met een auto van een ander dan ligt de schade last (vreemd genoeg) bij de eigenaar van de auto...
Persoonlijk zou ik idd behoorlijk pissig zijn als mijn vriend met mijn auto schade rijdt en mij voor de kosten op laat draaien. Ik denk dat dat dan idd het einde van de relatie zou betekenen. Nu moet ik daarbij wel vertellen dat hij het financieel ook op kan brengen maar dat is een ander verhaal.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 13:23:19 #33
417864 Obstinaatje
Ingnorance is bliss!
pi_135061762
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:16 schreef TC03 het volgende:

Ik kan het standpunt van TS goed begrijpen en vind jouw manier van redeneren veel te zakelijk voor een stel dat samenwoont en hun leven met elkaar deelt.
Kennelijk denkt haar vriend daar (terecht) heel anders over.
pi_135061804
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 12:57 schreef HiddenResponse het volgende:
Ik vind dat we dit samen moeten betalen. Maargoed daar botsen we in.
Waarom? Heeft hij medeschuld aan dat ongeluk?
  zaterdag 4 januari 2014 @ 13:28:13 #35
53267 TC03
pi_135061915
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:23 schreef Obstinaatje het volgende:

[..]

Kennelijk denkt haar vriend daar (terecht) heel anders over.
Het is maar hoe je in het leven staat idd. Ik vind het zelf erg raar om van dit soort dingen een juridisch steekspel te maken. Als je samenwoont deel je zowel de lasten als de lusten, dat is mijn standpunt.
pi_135061918
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:09 schreef Obstinaatje het volgende:

hier ben ik het wel mee eens ja

Het was van te voren niet geregeld en het is duidelijk jouw schuld dus moet jij er (in mijn ogen) voor opdraaien
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  Moderator zaterdag 4 januari 2014 @ 13:29:20 #37
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_135061939
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:28 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

hier ben ik het wel mee eens ja

Het was van te voren niet geregeld en het is duidelijk jouw schuld dus moet jij er (in mijn ogen) voor opdraaien
Ja, en dat het van tevoren niet geregeld was wil TS nu in haar voordeel gebruiken, want ze heeft er gewoon geen 'zin in' om die 900 euro van haar rekening af te halen. Oftewel, TS is een enorm teringwijf.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_135061945
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:16 schreef TC03 het volgende:
Persoonlijk vind ik dat als je samenwoont moet gelden dat een probleem van persoon A ook automatisch een probleem van persoon B is en dat je het probleem 'schade' op dezelfde manier afhandelt als het probleem 'inboedelverzekering' of het probleem 'dagelijkse boodschappen'. Ik kan het standpunt van TS goed begrijpen en vind jouw manier van redeneren veel te zakelijk voor een stel dat samenwoont en hun leven met elkaar deelt.
Inboedelverzekering en dagelijkse boodschappen zijn normale kosten die doorgaans niet erg hoog zijn door toedoen van één van beiden. Het veroorzaken van een ongeval met een auto zonder allrisk verzekering is toch echt het toedoen van de schadeveroorzaker.
Stel dat één van beiden rookt en behoorlijk veel.. Moet de ander daar dan ook aan bijdragen?
  zaterdag 4 januari 2014 @ 13:31:09 #39
53267 TC03
pi_135061978
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:29 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Inboedelverzekering en dagelijkse boodschappen zijn normale kosten die doorgaans niet erg hoog zijn door toedoen van één van beiden. Het veroorzaken van een ongeval met een auto zonder allrisk verzekering is toch echt het toedoen van de schadeveroorzaker.
Stel dat één van beiden rookt en behoorlijk veel.. Moet de ander daar dan ook aan bijdragen?
Roken is een keuze, een ongeluk niet. Is dus wel een verschil.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 13:31:53 #40
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_135061990
Dat gezanik altijd over geld binnen relaties. Stel je toch niet zo aan. Of het nu linksom of rechtsom geld kost, geld kost het toch.

Hier gaat al het geld denkbeeldig op 1 hoop. Zijn geld is mijn geld, mijn geld is zijn geld. Als er iets betaald moet worden kijken we wie er het meeste ruimte heeft die maand (want op de automatische incasso's na wil het nog weleens wisselen wie wat wanneer betaalt), en die betaalt dan. Zonder discussies, zonder gezanik. Bij grote uitgaven overleggen we, want het is óns geld en daar beslissen we sámen over.

Maar goed, aangezien het niet overal zo gaat, ben ik wel voor het standpunt 'jij rijdt schade dus jij betaalt'. Zou je je moeder/vader/kennis ook op laten draaien voor de kosten als je schade rijdt in diens auto?
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
  zaterdag 4 januari 2014 @ 13:32:54 #41
417864 Obstinaatje
Ingnorance is bliss!
pi_135062018
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:21 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Nee dus. Als jij schade rijdt met een auto van een ander dan ligt de schade last (vreemd genoeg) bij de eigenaar van de auto...
Persoonlijk zou ik idd behoorlijk pissig zijn als mijn vriend met mijn auto schade rijdt en mij voor de kosten op laat draaien. Ik denk dat dat dan idd het einde van de relatie zou betekenen. Nu moet ik daarbij wel vertellen dat hij het financieel ook op kan brengen maar dat is een ander verhaal.
De juridische gedachtegang van je eerste opmerking snap ik, en is deels ook terecht. De eigenaar van een auto heeft ook een verantwoordelijk als hij dat ding uitleent. Maar in deze casus lopen een aantal zaken door elkaar, zakelijke en relationele. De morele (en juridische) verantwoordelijkheid ligt hier bij mevrouw, zij vernielt eigendom van haar vriend en weigert hiervoor geheel op te draaien. Als vriendlief deze schade als "gezamenlijk" ziet is er geen probleem. Zo ziet hij het echter (begrijp ik) niet. En dan zal zij toch echt moeten kiezen: de schade geheel zelf betalen, of schade aan de relatie oplopen (als het al niet zover is).
pi_135062058
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:32 schreef Obstinaatje het volgende:
En dan zal zij toch echt moeten kiezen: de schade geheel zelf betalen, of schade aan de relatie oplopen (als het al niet zover is).
Die is vast al opgelopen. Zoiets spreekt boekdelen over hoe zij erin staat.
  Moderator zaterdag 4 januari 2014 @ 13:34:28 #43
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_135062064
quote:
13s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:31 schreef Kimpossible het volgende:
Dat gezanik altijd over geld binnen relaties. Stel je toch niet zo aan. Of het nu linksom of rechtsom geld kost, geld kost het toch.

Hier gaat al het geld denkbeeldig op 1 hoop. Zijn geld is mijn geld, mijn geld is zijn geld. Als er iets betaald moet worden kijken we wie er het meeste ruimte heeft die maand (want op de automatische incasso's na wil het nog weleens wisselen wie wat wanneer betaalt), en die betaalt dan. Zonder discussies, zonder gezanik. Bij grote uitgaven overleggen we, want het is óns geld en daar beslissen we sámen over.

Maar goed, aangezien het niet overal zo gaat, ben ik wel voor het standpunt 'jij rijdt schade dus jij betaalt'. Zou je je moeder/vader/kennis ook op laten draaien voor de kosten als je schade rijdt in diens auto?
Dit zou kunnen, maar hier is TS er op uit om de financiële schade voor haar persoonlijk zo klein mogelijk te maken. Haar hele insteek in deze situatie is fout. Dat zou het voor mij een principekwestie maken.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 4 januari 2014 @ 13:34:36 #44
53267 TC03
pi_135062072
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:34 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Die is vast al opgelopen. Zoiets spreekt boekdelen over hoe zij erin staat.
En hij.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 13:35:26 #45
417864 Obstinaatje
Ingnorance is bliss!
pi_135062091
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:31 schreef TC03 het volgende:

[..]

Roken is een keuze, een ongeluk niet. Is dus wel een verschil.
Of het een keuze is of niet, dat heeft niets te maken of het je varantwoordelijkheid is. Zelfs bij afwezigheid van enige schuld kan er sprake van zijn dat er wel verantwoordelijkheid is.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 13:35:37 #46
53267 TC03
pi_135062098
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dit zou kunnen, maar hier is TS er op uit om de financiële schade voor haar persoonlijk zo klein mogelijk te maken. Haar hele insteek in deze situatie is fout. Dat zou het voor mij een principekwestie maken.
Zo klein mogelijk? Waaruit blijkt dat? Volgens mij gewoon fifty-fifty of naar ratio van inkomen. Dat is niet 'zo klein mogelijk'.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 13:37:05 #47
53267 TC03
pi_135062146
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:35 schreef Obstinaatje het volgende:

[..]

Of het een keuze is of niet, dat heeft niets te maken of het je varantwoordelijkheid is. Zelfs bij afwezigheid van enige schuld kan er sprake van zijn dat er wel verantwoordelijkheid is.
Ja dat begrijp ik allemaal best. Maar wie laat dit soort redenaties nou los op je levenspartner? 8)7

Nogmaals, ik vind dat je zowel de lusten als de lasten moet delen. :Y
pi_135062155
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:32 schreef Obstinaatje het volgende:

[..]

De juridische gedachtegang van je eerste opmerking snap ik, en is deels ook terecht. De eigenaar van een auto heeft ook een verantwoordelijk als hij dat ding uitleent. Maar in deze casus lopen een aantal zaken door elkaar, zakelijke en relationele. De morele (en juridische) verantwoordelijkheid ligt hier bij mevrouw, zij vernielt eigendom van haar vriend en weigert hiervoor geheel op te draaien. Als vriendlief deze schade als "gezamenlijk" ziet is er geen probleem. Zo ziet hij het echter (begrijp ik) niet. En dan zal zij toch echt moeten kiezen: de schade geheel zelf betalen, of schade aan de relatie oplopen (als het al niet zover is).
Dat is dus ook wat ik zeg in het tweede deel van mijn post.

Mijn vriend rijdt gewoon een stuk agressiever en nonchalanter dan ik. Het gaat bij hem ook vaak maar nét goed. Hij heeft ook veel meer bekeuringen (al rijdt hij minder dan ik als ik werk heb) en zelfs al een art.5 aan zijn broek gehad.

Hoe zouden de mensen die vinden dat de vriend mee moet betalen als de vriendin schade rijdt aan zijn auto, er over denken wanneer zij voor de derde keer dat jaar schade rijdt met zijn auto?
pi_135062198
quote:

wie vind je dan dat er moet betalen? Jij niet, niet gezamenlijk dus hij alleen? Dat vind ik pas bizar.
pi_135062202
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:34 schreef TC03 het volgende:

[..]

En hij.
Blijkbaar vindt hij het niet normaal om verantwoordelijk te worden gemaakt voor de fouten van anderen en daarvoor op te draaien. Hij heeft groot gelijk.
Jouw hele redenatie dat je een uitzondering maakt voor je partner is nergens op gebaseerd.
pi_135062210
Bij ons is er geen "van/voor haar" en "van/voor hem" (meer) als het om geld en spullen gaat, dus spelen dit soort dingen nooit een rol. Blijkbaar is dat bij jullie heel anders en in dat geval snap ik absoluut niet waarom jij dit opeens als een "gezamenlijk" iets ziet. Jouw schuld, jouw kosten!
Tails tell tales
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')