abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 4 januari 2014 @ 11:01:24 #1
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_135058532

Dit topic is voor alle hardlopers, van hardlopende beginners tot helden van de RoPaRun. Het maakt niet uit of je nou met Evy loopt, je eigen schema volgt of bij een vereniging loopt: Iedereen is hier welkom! Je kan in dit topic praten over hoe het gaat, welke kleding je wil dragen, hoe zwaar/makkelijk het allemaal gaat..Je kan het zo gek niet verzinnen. Stel ook gerust vragen, we zijn hier om elkaar te helpen :).
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er zijn 2 hardlooptopics gaande:
[LIF] Topicreeks: Hardlopen voor beginners (heet inmiddels Hardlopen) :
Alles over hardlopen! Kleding, schema's, lappenmandopvang, motivatie, wedstrijdjes..you name it!
[SPT] Topicreeks: Centraal topic voor amateurhardlopers :
Dit topic is voor de hardlopers die geen beginners meer zijn, al aardig wat wedstrijden lopen, flink op de tijden letten maar toch nog amateurs zijn.

Kijk en post gezellig mee in het topic wat voor jou van toepassing is :)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gebruik je Endomondo om je voortgang bij te houden? Meld je dan aan bij het Fok! Endomondo team en laat zien dat Fok!kers ook buiten komen *O* Stuur even een PM/DM naar Lady Oracle als je je hebt aangemeld :)

SPOILER: Schema's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Diverse links
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Apps voor op telefoons
SPOILER: Wedstrijdtijden voorspellen
SPOILER: Wie loopt er waar en wanneer?
SPOILER: 2014 Challenge
SPOILER: Verlopen Challenges
SPOILER: Formule voor het berekenen van je maximale hartslag
SPOILER: PRs bijhouden
SPOILER: Ten commandments for the runner
SPOILER: Why we run

[ Bericht 0% gewijzigd door YUR op 04-01-2014 18:53:20 ]
F means you're fucked
pi_135058547
Hardlopen dus.

O+.
Ja doei.
pi_135058671
Oh, ik dacht dat ik in het centraal whiskytopic zat. doe mij maar Yamazaki 18

Voor mij geen loopje dit weekend ivm blijkbaar toch echt overbelaste voet. Vandaag of morgen maar naar de sportschool om te fietsen of roeien, want ik moet natuurlijk wel íets doen.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
pi_135058759
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 10:41 schreef Quoi het volgende:
@Levitas: je post gaat boven mijn pet, dus heb geen antwoord voor je. Je analyseert wel erg ver door, maar volgens mij is dat aard vh beest bij jou
Valt nu toch wel mee?? Ik merkte iets simpels op: De eerste 3 weken intervallen van het schema zijn van grotere omvang, en daarna staan er alleen maar kortere intervallen. Was gewoon benieuwd wat daar de reden voor is, en naar meningen van jullie over die grotere intervallen :P

Heeft IMO vrij weinig met analyseren te maken. Ik zag iets en vroeg me af waarom dat zo was. :')
pi_135058854
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 11:15 schreef Levitas het volgende:

[..]

Valt nu toch wel mee?? Ik merkte iets simpels op: De eerste 3 weken intervallen van het schema zijn van grotere omvang, en daarna staan er alleen maar kortere intervallen. Was gewoon benieuwd wat daar de reden voor is, en naar meningen van jullie over die grotere intervallen :P

Heeft IMO vrij weinig met analyseren te maken. Ik zag iets en vroeg me af waarom dat zo was. :')
Met het doel alleen uitlopen vind ik hem ook best pittig.
pi_135059271
Tweede rondje van 2014 zit erop. Ging alweer een stuk beter dan nieuwjaarsdag *O*

http://www.endomondo.com/workouts/282382187/4776103
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 4 januari 2014 @ 11:48:49 #7
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_135059398
Zo... 6x800 gelopen vandaag. Ondanks dat ik me vanmorgen weinig beter voelde dan gisteren, ging het toch best aardig.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 11:48:58 #8
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_135059401
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 11:15 schreef Levitas het volgende:

[..]

IMO wél, maar hey dat maakt niet uit. Advies over intervallen (meer dan: doe ze!) kan ik je toch niet geven. Degene die dat wel kan leest zich er wel doorheen.

En nu: c_/
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 4 januari 2014 @ 11:51:19 #9
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_135059450
Volgens mij moet je intervallen ook niet verder analyseren dan 'doe ze' met als extra graties opmerking: Maak je intervallen langer naarmate je doelafstand langer wordt.

M.a.w. train je voor een 5KM loop dan intervallen van 100 meter met een minuutje rust. Train je voor een marathon loop dan intervallen van 800 meter of langer. En niet meer dan 1 keer per week snelheidswerk.

Thats it. Verder denk ik er maar niet over na en draaf ik gewoon.
pi_135059579
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 10:08 schreef Levitas het volgende:
Ben wel benieuwd wat jullie er zo van vinden? En, wat is eigenlijk de reden ervan dat het de eerste 3 weken de intervallen zo`n omvang hebben, en daarna naar 5 min. en 400 meter gaat?
Omdat ze ervan uitgaan dat in begin je hartslag sneller zal stijgen en dat het belangrijk is dat je je 'threshold' pace kan verschuiven. Dit is de grens waarbij je lichaam onvoldoende snel de zuren die vrijkomen kan afbreken. Let wel dat je niet over die grens gaat, want dan train je je weerstand en heeft dit weinig effect. Hoewel in jouw schema de D3 wel heel lang duren, idd.

Mijn snelheidstrainingen staan altijd in het teken van threshold pace. Persoonlijk vind ik dit qua snelheidswerk interessanter dan x keer 400meter-intervalletjes. Dat lijkt me niet effectief om écht sneller te worden op langere afstanden. Uw lichaam moet wennen aan die threshold pace waardoor die op termijn opgeschoven kan worden. Natuurlijk bestaan er veel theorieën over trainingen en iedereen moet kiezen waar hij/zij zich het beste bij voelt.

Voorlopig zit ik in de 5de week van mijn HM-schema en (op mijn LDL na) is de aankomende periode vaak gericht op snelheidswerk: net zoals de training van vandaag.

SPOILER
  zaterdag 4 januari 2014 @ 12:23:16 #11
413410 Corniel
Alle Dagen Heel Dom
pi_135060185
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 10:08 schreef Levitas het volgende:
Hoe denken jullie over het HM schema van Runnersworld, en dan met name de eerste paar weken waarbij de intervals/ tempolopen op D3 nogal lang zijn? Ik volg nu dit schema als leidraad, alleen heb ik de tempo's verwisseld met mijn eigen tempo's, die in de juiste HR zone passen (zie spoiler, voor de geïnteresseerden)

http://shop.runnersworld.(...)n-doel-uitlopen.html

Je begint in de eerste week al met 3x10 min. op D3, daarna 3x 15 min en gisteren heb ik zelfs 2x 20 min. gedaan. Naast deze trainingen heb je ook nog een loop van zo`n 40 min. op D2 in dezelfde week. Het lijk mij best een pittig schema, als je kijkt naar de omvang en intensiteit. En vaak wordt er geopperd dat intervallen bij voorkeur wat korter moeten zijn.
Ben wel benieuwd wat jullie er zo van vinden? En, wat is eigenlijk de reden ervan dat het de eerste 3 weken de intervallen zo`n omvang hebben, en daarna naar 5 min. en 400 meter gaat?

SPOILER: Mijn HR zones en tempo's
Ik ben nogal sceptisch over die one-fit-all-schema's. Het suggereert dat er een soort optimaal schema is, dat is er niet. Volgens het schema is het doel uitlopen. Ik ken je niet heel goed, maar ik denk dat je meer wilt dan uitlopen.

Verder las ik ooit het nuttige trainingsadvies wat ik mij ter harte heb genomen: train wat je wilt verbeteren. Ik neem dus aan dat je een mooie tijd wilt neerzetten, en dat betekent dat je de HM in D3 wilt lopen. Het lijkt mij dus raadzaam vanaf het begin blokjes moeten doen op het boogde wedstrijd-tempo.

Ik denk overigens dat jouw schema om die reden begint met korte intervalletjes en later overschakelt op langere blokken. Juist om dat wedstrijd-tempo te halen.

Mag ik je vragen hoe je bij je zones komt? Een heel gangbare verdeling is de volgende (op basis van jouw max D3/omslag):
Herstel: 110-137
D1: 137-156
D2: 156-174
D3: 174-183
Int: 183+

Als je deze zones neemt kom je op een heel andere trainingsopbouw uit dan wanneer je de zones neemt die je zelf noemt.

Mijn algemene advies zou zijn (en dat sluit redelijk aan bij jouw schema)

Probeer elke week een tempo-duurtraining te doen (in D2 en/of (laag) D3 ) van tussen de 50 minuten en 1,5 uur, of een wedstrijd van tussen de 5 en 15 km. Daarnaast een training met kortere blokjes, die niet (veel) harder gaan dan je beoogde HM-tempo. Varieer vooral op de manier dat jij het prettig vind.

Als je nog een derde training per week doet: eentje op D1/D2 tempo met tenminste een blok (tussen de 1 en 5 km) op HM-tempo. Maar elke keer moet je je afvragen: voelt dit nu goed voor mij? Als zo'n blokje niet gaat, niet doorpushen alleen omdat het moet van het schema.
Zolang ik geen talent heb, blijf ik trainen...
pi_135060775
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 11:57 schreef minimaLL het volgende:
Omdat ze ervan uitgaan dat in begin je hartslag sneller zal stijgen en dat het belangrijk is dat je je 'threshold' pace kan verschuiven. Dit is de grens waarbij je lichaam onvoldoende snel de zuren die vrijkomen kan afbreken. Let wel dat je niet over die grens gaat, want dan train je je weerstand en heeft dit weinig effect.
Kijk, dat is duidelijk. Het lijkt me dat ik nog niet over die treshold pace ben geweest, dat zul je denk ik wel merken tijdens het lopen neem ik aan?
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 12:23 schreef Corniel het volgende:
Ik ben nogal sceptisch over die one-fit-all-schema's. Het suggereert dat er een soort optimaal schema is, dat is er niet. Volgens het schema is het doel uitlopen. Ik ken je niet heel goed, maar ik denk dat je meer wilt dan uitlopen.
Yup, ik wil ook een mooie eindtijd neerzetten inderdaad, niet alleen uitlopen. Daarom loop ik hem ook op HR, zodat de tempo's bij mijn niveau passen en ik moet zeggen dat het tot nu toe een fijn schema is. Het voelt effectief, en er zit genoeg variatie in, en dat vond ik bij het kiezen van een schema belangrijk, vandaar dat ik dit schema koos ;)
quote:
Mag ik je vragen hoe je bij je zones komt?
Berekend op basis van de hartslagreserve (HRmax - HRrust). De zones zijn percentages van de reserve: 65% - 72%; 72 - 77%; 77 - 84%; 84 - 90%; 90 - 100%. Deze verdeling heb ik eigenlijk van DeeBee, maar nog belangrijker, mijn gevoel tijdens het lopen komt nu ook overeen met de zones die Zoladz beschrijft (Zone is zoals Zoladz het voorschrijft, maar omdat mijn zones op basis van HRreserve is en iets andere percentages staan mijn zones er in D1/2/3 achter):

Zone 5 (Z5) Enkele minuten in dit tempo en je krijgt al zware benen
Zone 4 (D3) Dit ligt in de buurt van je 10km wedstrijdtempo (*)
Zone 3 (D2) Dit tempo moet je zeker minimaal een uur vol kunnen houden (*)
Zone 2 (D1) Praten wordt al wat lastiger, maar je raakt niet buiten adem

Zone 1 (Z1) Met dit tempo kun je onderweg nog gemakkelijk een gesprek voeren

Nogmaals, de tempo's in het schema wat ik gebruik kloppen voor m`n gevoel. Het voelt goed en effectief en trainingen zijn ook weer niet te zwaar..
quote:
Herstel: 110-137
D1: 137-156
D2: 156-174
D3: 174-183
Int: 183+
Dit zou voor mij dus nergens op slaan IMO. Een HR van 147 (gemiddelde van jouw zone 1) is niet haalbaar. Dat is voor mij echt veel te laag. Dan loop ik misschien 7:30 min/km, wat alles behalve prettig is.
En intervals van 183+, dan zit ik weer misschien op 3:30 - 4:00 min/km, wat weer voor mij weer veel te snel is

En ja, dit is misschien wel wat diep analyseren :7

[ Bericht 7% gewijzigd door Levitas op 04-01-2014 12:51:44 ]
  zaterdag 4 januari 2014 @ 13:02:59 #13
413410 Corniel
Alle Dagen Heel Dom
pi_135061186
Voor de duidelijkheid: interval, is interval, is dus geen zone die je moet proberen vol te houden. Alleen geschikt voor sprints en korte afstanden. Veel mensen zullen dit bij een 10 km wedstrijd al niet meer halen.

Ik LOOP zelf zelden in D1, en als ik dat doe in hoog D1. Mijn punt was meer dat er meerdere schalen zijn, de 'mijne' is heel gangbaar in de trainingsleer (zeker bij wielrenners). Die van jou zie ik ook wel eens voorbij komen, maar dan vaak alternatief genummerd.

Ik denk overigens niet dat het dit te diep analyseren is. Zolang je maar beseft dat het slechts een richtsnoer is, geen heilige graal.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 13:04:07 #14
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_135061210
Lopen is toch gewoon je voeten voor elkaar zetten?
F means you're fucked
  zaterdag 4 januari 2014 @ 13:04:38 #15
413410 Corniel
Alle Dagen Heel Dom
pi_135061224
@YUR: Lopen wel, trainen... Ja, dat is een andere tak van sport (ben ik ook niet heel bedreven in)
  zaterdag 4 januari 2014 @ 13:05:04 #16
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_135061240
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:04 schreef Corniel het volgende:
@YUR: Lopen wel, trainen... Ja, dat is een andere tak van sport (ben ik ook niet heel bedreven in)
Tijdens een training zet ik ook mn voeten voor elkaar :Y
F means you're fucked
pi_135061330
Het is wel goed om bezig te zijn met een opbouw, ipv iedere keer als je gaat jezelf het snot voor de ogen en het zuur in de benen te lopen.
Maar ook weer niet je hele loop lang alleen maar naar je HRM kijken/luisteren. Af en toe checken of je nog op beoogde HR loopt en verder gewoon lopen, dat is voor mij de gulden middenweg.
Met een verbeten grimas en een verborgen glimlach.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 13:17:33 #18
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_135061558
Yur, mag ik ook bij de Abdijcross (18 januari 2014) ? Ook de 20,5km *O*
Niks voor jou, Guard? :P
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_135061580
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:17 schreef SEMTEX het volgende:
Yur, mag ik ook bij de Abdijcross (18 januari 2014) ? Ook de 20,5km *O*
Niks voor jou, Guard? :P
*O*
Hem had ik al geïnformeerd via DM ;)
En Jero rijdt ook mee met ons :D
  zaterdag 4 januari 2014 @ 13:19:19 #20
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_135061622
Je staat er bij ^O^
F means you're fucked
  zaterdag 4 januari 2014 @ 13:21:42 #21
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_135061702
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:18 schreef streamnl het volgende:

[..]

*O*
Hem had ik al geïnformeerd via DM ;)
En Jero rijdt ook mee met ons :D
Oh leuk, minimeet :D *O*

Thanks YUR!
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_135061902
Verhaal van het ingegooide voordeurraam van m'n oude huis gaat verder: tussen donderdag en vandaag is ook het onderste raam ingetrapt. Superleuk. Ik verdenk de bovenbuurman, die blijkbaar nu toch echt helemaal geflipt is en de hele ochtend heeft lopen schreeuwen en met messen over de galerij liep. Ik ben gered door mams, want ik durfde niet meer naar buiten. Gelukkig ben ik weg. Nu de rest van m'n spullen nog.
pi_135061957
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:27 schreef hatsaflats het volgende:
Verhaal van het ingegooide voordeurraam van m'n oude huis gaat verder: tussen donderdag en vandaag is ook het onderste raam ingetrapt. Superleuk. Ik verdenk de bovenbuurman, die blijkbaar nu toch echt helemaal geflipt is en de hele ochtend heeft lopen schreeuwen en met messen over de galerij liep. Ik ben gered door mams, want ik durfde niet meer naar buiten. Gelukkig ben ik weg. Nu de rest van m'n spullen nog.
:{
Wat loper er toch klootzakken rond....
pi_135062122
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:30 schreef streamnl het volgende:

[..]

:{
Wat loper er toch klootzakken rond....
Waarschijnlijk is het geeneens een klootzak, maar issie het spoor gewoon heel erg bijster en moettie worden opgenomen, als ik dit zo lees.
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
pi_135062187
Sick hatsaflats!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')