abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134958160
Ik wil graag in F&L een discussie openen over het verbieden van allerlei religieuze praktijken.

Wat is de zin en de onzin van het verbieden van religieuze praktijken? Is het in strijd met de vrijheid van godsdienst? Is het ethisch juist?

Om een paar bekende voorbeelden te nemen:

Jongensbesnijdenis, moeten we toestaan dat kinderen onder dwang gemutileerd worden? Moet de leeftijdsgrens niet naar 18?

Ritueel slachten, moeten we dierenwelzijn ondergeschikt achten aan verouderde praktijken?

Inenting, moeten we de ouders van het kind verplichten om het kind in te laten enten tijdens een epidemie (dan heb ik het over inenting bij ziektes met een acuut en ernstig gevaar en waarbij ook besmetting een rol kan spelen)?

Religieuze scholen, moeten we toestaan dat er scholen zijn die op religieuze grondslag lesgeven waardoor kinderen geïndoctrineerd worden (om religieus te denken) en er wellicht geen informatie wordt gegeven over de evolutieleer of andere taboe onderwerpen?

Mijn mening is dat geloof een puur individuele zaak moet zijn waar niemand anders last van mag hebben (ook dieren niet) en wat niet opgedrongen mag worden.

Ik ben dus voor een verbod op besnijdenis onder de 18 jaar, voor een verbod op religieuze scholen, voor verplichte inenting (alleen onder ernstige omstandigheden), en voor een verbod op ritueel slachten.

Wanneer mens of dier last ondervind van andermans geloof moet dat niet toegestaan worden. Dus geen indoctrinatie, geen besnijdenis, en zo verder.

Atheisten, agnosten en gelovigen, wat denken jullie hierover?

[ Bericht 2% gewijzigd door Libertarisch op 01-01-2014 21:28:40 ]
pi_134958472
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2014 19:30 schreef Libertarisch het volgende:
Ik wil graag in F&L een discussie openen over het verbieden van allerlei religieuze praktijken.

Wat is de zin en de onzin van het verbieden van religieuze praktijken? Is het in strijd met de vrijheid van godsdienst? Is het ethisch juist?

Om een paar bekende voorbeelden te nemen:

Jongensbesnijdenis, moeten we toestaan dat kinderen onder dwang gemutileerd worden? Moet de leeftijdsgrens niet naar 18?

Ritueel slachten, moeten we dierenwelzijn ondergeschikt achten aan verouderde praktijken?

Inenting, moeten we de ouders van het kind verplichten om het kind in te laten enten tijdens een epidemie?

Religieuze scholen, moeten we toestaan dat er scholen zijn die op religieuze grondslag lesgeven waardoor kinderen geïndoctrineerd worden (om religieus te denken) en er wellicht geen informatie wordt gegeven over de evolutieleer of andere taboe onderwerpen?

Mijn mening is dat geloof een puur individuele zaak moet zijn waar niemand anders last van mag hebben (ook dieren niet) en wat niet opgedrongen mag worden.

Ik ben dus voor een verbod op besnijdenis onder de 18 jaar, voor een verbod op religieuze scholen, voor verplichte inenting en voor een verbod op ritueel slachten.

Wanneer mens of dier last ondervind van andermans geloof moet dat niet toegestaan worden. Dus geen indoctrinatie, geen besnijdenis, en zo verder.

Atheisten, agnosten en gelovigen, wat denken jullie hierover?
Is het geen indoctrinatie dat er overal geleerd wordt op scholen dat er een ´´big bang´´ was?
Geen geloof is ook een geloof en een religie, iedereen is religieus.

Maar, waarom als libertarier (ervan uitgaand dat dit het geval is gezien de avatar) bemoeien met de wensen van mensen? En dingen willen verbieden? Paradox...
  woensdag 1 januari 2014 @ 19:40:58 #3
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_134958501
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2014 19:30 schreef Libertarisch het volgende:

Ik ben dus voor een verbod op besnijdenis onder de 18 jaar, voor een verbod op religieuze scholen, voor verplichte inenting en voor een verbod op ritueel slachten.
Dat zijn nogal uiteenlopende zaken. Ik begrijp de 'dus' niet helemaal in je betoog...
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_134958544
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2014 19:40 schreef Marks het volgende:

[..]

Is het geen indoctrinatie dat er overal geleerd wordt op scholen dat er een ´´big bang´´ was?
Nee geen geloof is geen geloof.

Geloof is geloof wanneer je een onbewezen (en onbewijsbare) hypothese als juist acht.
In het geval van de big bang gaat het om een bewezen hypothese, een feit dus.
Alleen feiten en opties moeten besproken worden in het onderwijs, onbewijsbare hypotheses moeten niet als waarheid gepresenteerd worden naar mijn idee.
pi_134958569
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2014 19:40 schreef Marks het volgende:

[..]

Maar, waarom als libertarier (ervan uitgaand dat dit het geval is gezien de avatar) bemoeien met de wensen van mensen? En dingen willen verbieden? Paradox...

idd andersom gebeurt t ook, op school leren we de evolutietheorie en moet het geslikt worden als zoete koek (no pun intended :) )
Zie!
pi_134958575
Anders gesteld:

Kan ook worden

Mijn mening is dat atheistisch zijn een puur individuele zaak moet zijn waar niemand anders last van mag hebben (ook dieren niet) en wat niet opgedrongen mag worden.

What's the difference
pi_134958611
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2014 19:42 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Nee geen geloof is geen geloof.

Geloof is geloof wanneer je een onbewezen (en onbewijsbare) hypothese als juist acht.
In het geval van de big bang gaat het om een bewezen hypothese, een feit dus.
Alleen feiten en opties moeten besproken worden in het onderwijs, onbewijsbare hypotheses moeten niet als waarheid gepresenteerd worden naar mijn idee.
Ok, wie de big bang hier als FEIT neerzet is zelf duidelijk slachtoffer van indoctrinatie.
Ik ben denk ik dan snel klaar hier :W
pi_134958647
Wat ben jij een idioot ! Ik ga me dus echt niet laten inenten , ook al is het verplicht. :r
br@m
pi_134958723
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2014 19:44 schreef brambus het volgende:
Wat ben jij een idioot ! Ik ga me dus echt niet laten inenten , ook al is het verplicht. :r
Alle verplichtingen zijn tot 18
pi_134958768
Ik ben 14
br@m
pi_134958788
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2014 19:43 schreef Marks het volgende:
Anders gesteld:

Kan ook worden

Mijn mening is dat atheistisch zijn een puur individuele zaak moet zijn waar niemand anders last van mag hebben (ook dieren niet) en wat niet opgedrongen mag worden.

What's the difference
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2014 19:43 schreef Marks het volgende:
Anders gesteld:

Kan ook worden

What's the difference
Niet-gelovigen martelen geen dieren, verminken geen kinderen, vertellen homos niet dat ze niet mogen trouwen, willen geen verbod op abortus en euthanasie, laten geen kerkklokken klinken op de vroege ochtend, eisen geen zondagsrust.

En zij nemen geen onbewijsbare hypothesen als juist aan.
  Licht Ontvlambaar woensdag 1 januari 2014 @ 19:49:28 #12
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_134958810
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2014 19:47 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Alle verplichtingen zijn tot 18
Verplichten tot inenten... Wat een waardeloos plan.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_134958842
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2014 19:48 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

[..]

Niet-gelovigen martelen geen dieren, verminken geen kinderen, vertellen homos niet dat ze niet mogen trouwen, willen geen verbod op abortus en euthanasie, laten geen kerkklokken klinken op de vroege ochtend, eisen geen zondagsrust.

En zij nemen geen onbewijsbare hypothesen als juist aan.
Het zou humoristisch zijn als het niet serieus was bedoeld :P
pi_134958857
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2014 19:49 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Verplichten tot inenten... Wat een waardeloos plan.
Ik heb het over die situatie waarin een kind DOOD kan gaan omdat ouders vanwege religie niet willen inenten tegen mazelen.

Goed he, dat er laatst weer een kind door is omgekomen?
  woensdag 1 januari 2014 @ 19:51:10 #15
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_134958858
quote:
10s.gif Op woensdag 1 januari 2014 19:43 schreef johnson555 het volgende:

[..]

idd andersom gebeurt t ook, op school leren we de evolutietheorie en moet het geslikt worden als zoete koek (no pun intended :) )
Het lijkt me ook volkomen logisch dat je op school biologie krijgt voorgeschoteld waarbij wordt aangegeven dat de evolutietheorie het fundament is waar biologie is op gestoeld. Daar is, in de wetenschap, ook geen enkele discussie over!
Om Theodosius Dobzhansky te quoten: "Nothing in Biology Makes Sense Except in the Light of Evolution".

Heeft weinig te maken met zoete koek slikken en alles met goed onderwijs. :Y
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_134958875
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2014 19:50 schreef Marks het volgende:

[..]

Het zou humoristisch zijn als het niet serieus was bedoeld :P
Wat een sterk argument!
pi_134958882
quote:
14s.gif Op woensdag 1 januari 2014 19:51 schreef Semisane het volgende:

[..]

Het lijkt me ook volkomen logisch dat je op school biologie krijgt voorgeschoteld waarbij wordt aangegeven dat de evolutietheorie het fundament is waar biologie is op gestoeld. Daar is, in de wetenschap, ook geen enkele discussie over!
Om Theodosius Dobzhansky te quoten: "Nothing in Biology Makes Sense Except in the Light of Evolution".

Wetenschap, dat zijn toch ook de mensen die zeiden dat we nu palmbomen op het strand bij Amersfoort aan Zee zouden hebben? Of...
  Licht Ontvlambaar woensdag 1 januari 2014 @ 19:52:51 #18
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_134958903
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2014 19:51 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ik heb het over die situatie waarin een kind DOOD kan gaan omdat ouders vanwege religie niet willen inenten tegen mazelen.

Goed he, dat er laatst weer een kind door is omgekomen?
over een specifieke situatie dus, waardoor je maar meteen iedereen wil verplichten zich te laten inenten met alles wat de overheid een goed idee vind. Waardeloos plan in mijn ogen dus...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_134958916
quote:
14s.gif Op woensdag 1 januari 2014 19:51 schreef Semisane het volgende:

[..]

Ik heb al moeite om hem te spellen, zijn quotes laat ik dan maar helemaal voor wat het is ;)
pi_134958993
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2014 19:52 schreef Sjeen het volgende:

[..]

over een specifieke situatie dus, waardoor je maar meteen iedereen wil verplichten zich te laten inenten met alles wat de overheid een goed idee vind. Waardeloos plan in mijn ogen dus...
Ik zal mijn punt respecificeren omdat ik dacht dat het duidelijk was.

In die situatie waarin een kind ernstige complicaties kan oplopen door niet ingeënt te worden (met bv. de dood tot gevolg) moet het verplicht zijn om het kind in te enten.

Het is achterlijk om kinderen dood te laten gaan als je ze alleen een prikje hoeft te geven en totaal niet-ethisch.
pi_134959001
Mijn punt zou zijn dat religieuse overwegingen niet zouden moeten meewegen in de discussie of iets toegestaan zou moeten worden of niet. In het geval van besnijdenis of onverdoofd slachten is het voor mij redelijk duidelijk dat niemand met een gezond stel hersens dit goede ideeën zou vinden als daar geen religieuze motieven zouden hebben.

Wat betreft inentingen is het een lastiger geval omdat elk individu het grondrecht zou moeten hebben om over het eigen lichaam te beslissen en ondanks dat de meeste mensen die bezwaren hebben die hebben vanuit religieus oogpunt zijn daar nog wel uitzonderingen op te vinden. Het is denk ik wel zo dat de ernst van de ziekte en het gezondheidsrisico van de rest van de samenleving moet worden meegewogen.

Scholen dienen getoetst te worden op het kennisniveau van de leerlingen. Als er fundamentele dingen worden weggelaten als de evoltuetheorie is dat een kwalijke zaak. Als er gewoon geod onderwijs wordt geboden, maar er ook tijd en ruimte wordt ingeruimd om bijvoorbeeld te bidden dan heb ik daar geen bezwaar tegen,
pi_134959042
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2014 19:55 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ik zal mijn punt respecificeren omdat ik dacht dat het duidelijk was.

In die situatie waarin een kind ernstige complicaties kan oplopen door niet ingeënt te worden (met bv. de dood tot gevolg) moet het verplicht zijn om het kind in te enten.

Het is achterlijk om kinderen dood te laten gaan als je ze alleen een prikje hoeft te geven en totaal niet-ethisch.
Verbied geboortes dan gewoon. Dan weet je zeker dan een kind niets kan overkomen. |:(
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  woensdag 1 januari 2014 @ 19:57:11 #23
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_134959078
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2014 19:52 schreef Marks het volgende:

[..]

Wetenschap, dat zijn toch ook de mensen die zeiden dat we nu palmbomen op het strand bij Amersfoort aan Zee zouden hebben? Of...
Nee en het feit dat jij dat denkt zegt vele malen meer over jou en jouw kennis m.b.t. klimaatverandering (En, zo verwacht ik, biologie), dan het ook maar iets zegt over wetenschappers en/of wetenschap.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_134959088
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2014 19:55 schreef Alfje het volgende:
Mijn punt zou zijn dat religieuse overwegingen niet zouden moeten meewegen in de discussie of iets toegestaan zou moeten worden of niet. In het geval van besnijdenis of onverdoofd slachten is het voor mij redelijk duidelijk dat niemand met een gezond stel hersens dit goede ideeën zou vinden als daar geen religieuze motieven zouden hebben.

Wat betreft inentingen is het een lastiger geval omdat elk individu het grondrecht zou moeten hebben om over het eigen lichaam te beslissen en ondanks dat de meeste mensen die bezwaren hebben die hebben vanuit religieus oogpunt zijn daar nog wel uitzonderingen op te vinden. Het is denk ik wel zo dat de ernst van de ziekte en het gezondheidsrisico van de rest van de samenleving moet worden meegewogen.

Scholen dienen getoetst te worden op het kennisniveau van de leerlingen. Als er fundamentele dingen worden weggelaten als de evoltuetheorie is dat een kwalijke zaak. Als er gewoon geod onderwijs wordt geboden, maar er ook tijd en ruimte wordt ingeruimd om bijvoorbeeld te bidden dan heb ik daar geen bezwaar tegen,
Ik vind dat de evolutieTHEORIE niet als FEIT voorgeschoteld mag worden. Maar dat de wetenschap eerlijk moet zeggen dat ze het niet zeker weten, dat het fucking complex is allemaal en dat het dus zeker niet de waarheid in pacht moet willen hebben.
pi_134959109
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2014 19:52 schreef Marks het volgende:

[..]

Nee, wetenschap is wat ervoor zorgt dat jij uberhaupt op je computertje je onzin kan spuien. Wetenschap is niet onfeilbaar, maar het is een verdomd goed systeem voor het vergaren van kennis dat ook nog eens zelfregulerend is. We zien de resultaten van die wetenschap overal om ons heen in technologische vooruitgang, in levensreddende geneeskunde (en dan heb ik het niet over bidden) en eveneens levensreddende doorbraken in landbouw, schoon drinkwater en vele andere zaken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')