nou nouquote:Op woensdag 1 januari 2014 17:24 schreef greavy het volgende:
Ik ga dit jaar weer mijn spoorse kilometers proberen bij te houden. Mijn eerste kilometers Antwerpen Berchem - Neerpelt - Mol - Hasselt - Genk - Hasselt - Antwerpen Berchem weer gemaakt.
Wat is een handige manier om in België te berekenen? In de OP staat via de website van NMBS, maar ik vind niks over afstand / tariefeenheden, of doe ik iets fout?quote:
In Nederland is op sommige lijnen ieder half uur ook veel te veel, en als niet de kans geboden wordt om de trein te nemen is het niet zo raar dat die ene trein die wel rijdt lekker vol is...quote:Op woensdag 1 januari 2014 19:39 schreef greavy het volgende:
Ondanks die 1/2u is er toch wel wat reizigersaanbod. Op elk station stonden wel zeker een man of 10, en op Leopoldsburg zelfs een man of 30 toen ik naar Hasselt ging (Mol v. 11:11).
En in België zijn er meer lijnen met 1x/2u hoor, en ook die zijn "goed genoeg" daarvoor, maar in de weekenden kan daar vaker bijvoorbeeld niet uit.
In het Nieuwe Vervoersplan (die als laatst gewijzigd was in 1998) zullen er op diverse lijnen de frequenties stijgen. De 1x/2u-diensten zouden [als ik het goed begreep] helemaal verdwijnen.
quote:Op woensdag 1 januari 2014 21:30 schreef greavy het volgende:
De V250 ging vandaag bij de Nieuwjaarsduik zwemmen
Foto op Nufoto.nl
Laatste wat ik een paar maanden geleden voorbij heb zien komen zijn een treinstel die van binnen en buiten de spoorgeschiedenis weergeeft en misschien een beplakte locomotief, bijvoorbeeld eentje met een grote sticker van een stoomlocomotief erop om te zien hoe veel er veranderd is. Maar gezien de economische situatie moet je vooral iets sobers verwachten.quote:Op woensdag 1 januari 2014 01:33 schreef Bitlord het volgende:
2014: 175 jaar spoorwegen in Nederland.
[ afbeelding ]
Het zal niet zo groots worden als in 1939 en 1989, net zoals dat ik me weinig kan herinneren qua fotomateriaal in 1964. Maar wellicht toch het een en ander aan wensbeelden poneren:
* een aantal stoomritten door het land
* een leuk festival in het spoorwegmuseum
* voltooiing restauratie NS 252
* documentaire op de tv
* de toekomst in Nederland: een nieuwe Eurostar in het land, wellicht nog wat demos als de Omneo enzo in het land
* een bijdrage van particuliere vervoerders (De1+De2/Plan U op hun lijntjes)
* een of ander jubileumticket om een paar dagen het land te verkennen
* versierde VIRM
Jullie nog wat haalbare ideeën?
Er zijn gebieden die zo dunbevolkt zijn dat een treindienst die vaker dan 1x per uur rijdt gewoon niet rendabel te krijgen is. In Nederland valt het wat dat betreft best wel mee: de minimumfrequentie is 1x/uur, maar vrijwel overal rijdt wel 2x/u een trein.quote:Op woensdag 1 januari 2014 21:11 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Een halfuursdienst is nooit veel te veel. Dat het niet uit kan klopt wel maar als je minder dan dat gaat aanbieden dan vertrekken er heel veel reizigers richting auto.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | 7:22 R Badajoz (A 8:41) 8:11 IR Alcazar de San Juan (A 13:08) 8:44 R Badajoz (A 9:58) 13:42 R Villanueva de la Ser (A 13:59) 14:39 R Badajoz (A 15:55) 15:34 R Puertollano (A 18:40) 17:46 R Badajoz (A 19:03) 18:41 R Cabeza del Buey (A 20:05) 20:10 IR Badajoz (A 21:25) 21:14 R Villanueva de la Ser (A 21:31) |
Succes!quote:Op donderdag 2 januari 2014 01:34 schreef GlenSpey het volgende:
Zo, nog een fijn nieuwjaar allemaal!
Hopen dat 2014 een mooi jaar wordt op en rond het spoor. Voor mezelf hoop ik de komende maanden te slagen voor mijn opleiding machinist VB en bij een reizigersvervoerder aan een leuke baan te komen
Gelukkig nieuwjaarquote:Op donderdag 2 januari 2014 02:45 schreef Monopoly het volgende:
Ja goed nieuwjaar allen, ik ben knallend begonnen.
Overmorgen weer dagje rangeren dus morgen nog even goed uitrusten
Maar juist in Engeland zijn sommige trajecten niet gesloten, daar rijdt 1x/week een "spooktrein". De sluitingsprocedure kost meer dan die trein 1x/week heen- en weer laten rijden.quote:Op donderdag 2 januari 2014 02:32 schreef James1988 het volgende:
[..]
Er zijn gebieden die zo dunbevolkt zijn dat een treindienst die vaker dan 1x per uur rijdt gewoon niet rendabel te krijgen is. In Nederland valt het wat dat betreft best wel mee: de minimumfrequentie is 1x/uur, maar vrijwel overal rijdt wel 2x/u een trein.
In bijvoorbeeld Zweden zijn sommige gebieden zo dunbevolkt dat er maar een paar ritten per dag zijn, bijvoorbeeld een paar spitsritten zijn en verder nog wat ritjes om de gaten te vullen. Dat zie je ook terug in andere landen, bijvoorbeeld in Spanje. Dit is de dienstregeling (nouja, dienstregeling 2013) van Valdetorres (inwonertal 1281):
[ code verwijderd ]
Ik denk niet dat zo'n aanbod ooit interessant kan zijn voor zowel de reiziger als de vervoerder, maar zolang een overheid bereid is om de benodigde infrastructuur en tekorten te financieren blijft het rijden. De (vaak weinige) reizigers die er zijn hebben er profijt van en verder, tsja... laat maar rijden.
In Engeland zijn onder het regime van Dr. Beeching heel veel van zulke lijntjes gesloten. Ze brachten vrijwel niks op aan inkomsten maar vroegen wel veel geld van British Rail en de Britse overheid. Het sluiten van de spoorwegen en het laten rijden van vervangende bussen was veel goedkoper.
Ah, dan spreek ik je dan weer. NCBG-dienstje morgenochtend.quote:Op donderdag 2 januari 2014 02:45 schreef Monopoly het volgende:
Ja goed nieuwjaar allen, ik ben knallend begonnen.
Overmorgen weer dagje rangeren dus morgen nog even goed uitrusten
Ah ja, wel eens gezien op Youtubequote:Op donderdag 2 januari 2014 06:48 schreef greavy het volgende:
[..]
Maar juist in Engeland zijn sommige trajecten niet gesloten, daar rijdt 1x/week een "spooktrein". De sluitingsprocedure kost meer dan die trein 1x/week heen- en weer laten rijden.
Bizar. Waarom is dit?quote:Op donderdag 2 januari 2014 10:40 schreef Hr-Flip het volgende:
[..]
Ah ja, wel eens gezien op Youtube
Newhaven Marine 1x per dag stopt er een trein
quote:
quote:Op donderdag 2 januari 2014 06:48 schreef greavy het volgende:
De sluitingsprocedure kost meer dan die trein 1x/week heen- en weer laten rijden.
Ik las het. Maar waarom kost die sluitingsprocedure dan zoveel? Toch kwestie van die trein ergens anders inplannen?quote:
Dat ligt in het VK wat ingewikkelder vermoed ik.quote:Op donderdag 2 januari 2014 11:24 schreef Boomfluisteraar het volgende:
[..]
Ik las het. Maar waarom kost die sluitingsprocedure dan zoveel? Toch kwestie van die trein ergens anders inplannen?
Ik ben er pas rond 15.00 uurquote:Op donderdag 2 januari 2014 09:10 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ah, dan spreek ik je dan weer. NCBG-dienstje morgenochtend.
Dit is dan nog wel positief. Sommige lijntjes zijn inderdaad wel handig om te gebruiken bij verstoringen. Als je dan nog zorgt voor het minimale onderhoud aan dat soort baanvakjes, dan hebben reizigers daar nog wat aan als het een keer mis gaat.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:54 schreef WhiteJoker het volgende:
Daarnaast mogen ze de lijn dan ook gebruiken bij verstoringen, want hij is gewoon open en geconditioneerd. Tenminste, dat zei een mevrouw van Northern Rail PR in een filmpje over Ghost Trains.
Dan ben ik allang weg. Ik begin namelijk om half zes.quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:58 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Ik ben er pas rond 15.00 uurWellicht spreek ik je nog
Goed.. en verbaast je dat? Je kan toch weten dat dit soort lieden alleen hun eigen agenda boven alles prevaleren?quote:Op donderdag 2 januari 2014 09:43 schreef DriekOplopers het volgende:
Mansveld heeft definitief bewezen dat ze maling heeft aan de reiziger. Ze heeft maling aan het LOCOV-advies en negeert bezwaarschrift Algemene Wet Bestuursrecht tegen clandestiene extra tariefstijging van NS:
http://www.voorbeterov.nl/page13.php
Nee, ik ben niet verbaasd. Maar we blijven strijden tegen alle vormen van reizigershaat.quote:Op donderdag 2 januari 2014 16:42 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Goed.. en verbaast je dat? Je kan toch weten dat dit soort lieden alleen hun eigen agenda boven alles prevaleren?
Vind je de redenering in de brief eerlijk? Ik vind het oprecht heel erg raar dat er bijvoorbeeld in staat: "De extra tariefstijging per 1 januari 2014 loopt vooruit op een verhoging van de gebruikskosten van de spoorweginfrastructuur, die echter pas op 1 januari 2015 ingaat. Reizigers die in de loop van 2014 het spoor (bijvoorbeeld wegens de zeer gebrekkige kwaliteit van het reizigersvervoer) de rug toekeren, hebben dan wel meebetaald aan extra kosten die niet voor hen zijn gemaakt." Hoe kan je nou zo logisch redeneren.quote:Op donderdag 2 januari 2014 16:42 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Goed.. en verbaast je dat? Je kan toch weten dat dit soort lieden alleen hun eigen agenda boven alles prevaleren?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |