abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 4 februari 2014 @ 16:55:24 #235
415320 PS1Vet
Planetside 1 veteran
pi_136327230
@ Ceased2Be: Ik denk dat we hetzelfde bedoelen/willen zeggen. Ik hou het beknopt zodat de cursusleidster me niet hoeft af te kappen. Dat komt gevoelsmatig ook vervelender over. Ik weet van mezelf dat ik te lang kan door kan praten. Daarom heb ik dat ook als aandachtspunt in mijn eigen gebruikshandleiding gezet.

@ Troel: Vanaf het begin heb ik aangegeven waar ik tegenaanloop, dit zelf op papier gezet. De intakers hebben er niet zoveel mee gedaan, maar ik heb bij de cursusleidster van PE aan de bel getrokken en zij begrijpt het wel en ziet dat ik niet nog weken wil wachten. Zij heeft contact gezocht met een andere afdeling of instituut die meer persoonlijke begeleiding biedt en ik hoop binnen 1-2 weken bij hun op gesprek te kunnen voor de zaken waar ik tegen aan loop.

@ Probability: Geen idee ik ben geen expert hierin; maar iedereen is verschillend. Toevallig zit bij mij op PE wel iemand met zowel ASS als ADD diagnose. Zijn het gewoon niet allemaal vertakkingen van het Autisme Stoornis Spectrum. Ach je kent de disclaimer van dit topic, in geval van twijfel vraag je het een psycholoog.
  † In Memoriam † dinsdag 4 februari 2014 @ 23:34:21 #236
21636 Feestkabouter
pi_136348443
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 16:55 schreef PS1Vet het volgende:

@ Probability: Geen idee ik ben geen expert hierin; maar iedereen is verschillend. Toevallig zit bij mij op PE wel iemand met zowel ASS als ADD diagnose. Zijn het gewoon niet allemaal vertakkingen van het Autisme Stoornis Spectrum. Ach je kent de disclaimer van dit topic, in geval van twijfel vraag je het een psycholoog.
allemaal vertakkingen: ja in mijn beleving wel, het heeft ook niet voor niks een verzamelnaam (het A-spectrum) waaronder het allemaal valt, de problematiek zit allemaal in dezelfde hoek.

vraag het een psycholoog: ja en nee.
ik heb het allebei, maar alleen omdat ik EERST de diagnose ADHD kreeg en DAARNA pas de diagnose Asperger.
bij mensen die de diagnose Asperger krijgen doen ze doorgaans geen onderzoek meer naar ADHD (zo werd mij verteld).
de aandacht voor de ASS-problematiek pakt namelijk ook meteen impliciet de eventuele ADHD-problematiek aan (voor zover die niet hetzelfde is).

kortom: als je geen twijfels hebt over je PDD-Nos of Asperger diagnose, maak je dan niet druk om eventueel AD(H)D, want dat is dan slechts een bijzaak.
en wat betreft herkenning: geen enkele autist of AD(H)D-er is hetzelfde, en zelfs niet-autisten en niet-AD(H)D-ers zullen een hoop herkennen in ons allemaal (en vice versa).

voor mij was het enige belangrijke: bij een hulpverlener terechtkomen bij wie ik eindelijk wel heel duidelijk het gevoel had dat ie echt begreep hoe dingen in mijn belevingswereld werken. vergeet elke andere vergelijking.
  woensdag 5 februari 2014 @ 01:28:55 #237
415320 PS1Vet
Planetside 1 veteran
pi_136351429
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 23:34 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

allemaal vertakkingen: ja in mijn beleving wel, het heeft ook niet voor niks een verzamelnaam (het A-spectrum) waaronder het allemaal valt, de problematiek zit allemaal in dezelfde hoek.

[knip]

voor mij was het enige belangrijke: bij een hulpverlener terechtkomen bij wie ik eindelijk wel heel duidelijk het gevoel had dat ie echt begreep hoe dingen in mijn belevingswereld werken. vergeet elke andere vergelijking.
Weer een boel wijze woorden. Ik geloof dat iemand anders ook al had gezegd: het stempeltje is niet belangrijk. Iemand kan het hebben, maar het niet weten en heel z'n leven zonder grote problemen geleefd hebben. En iemand die wel tegen dingen aanloopt kan daarbij hulp krijgen, maakt niet uit waar het om gaat. (Het is puur de artsen en psychiaters die een diagnose nodig hebben om de juiste behandeling te kunnen bepalen.)

Ben wel benieuwd of de vraagsteller (Jano9) hiermee voldoende antwoord heeft, hij heeft namelijk niet gereageerd. Of zou hij in lurk mode zijn?
pi_136353693
quote:
Ik heb geen autisme, maar wel adhd. Ik herken die trekjes wel maar denk dat het meer te maken heeft met het gevoel de controle te verliezen/geen overzicht meer hebben.
Worry is a misuse of imagination
pi_136354074
quote:
@ Ceased2Be: Ik denk dat we hetzelfde bedoelen/willen zeggen. Ik hou het beknopt zodat de cursusleidster me niet hoeft af te kappen. Dat komt gevoelsmatig ook vervelender over. Ik weet van mezelf dat ik te lang kan door kan praten. Daarom heb ik dat ook als aandachtspunt in mijn eigen gebruikshandleiding gezet.
..
OK :)

Ik heb heel de hulp sowieso afgekapt omdat ik daar niet vrolijker van werd, ben ook halverwege gestopt met die PE cursus. Dus geen idee hoe het hele hulptraject zou zijn verlopen voor de rest.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_136359202
Pfff wat is het lastig om als asperger een baan te zoeken.
pi_136359322
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 12:51 schreef Woussie1987 het volgende:
Pfff wat is het lastig om als asperger een baan te zoeken.
Ga de IT in, daar zit de rest ook geloof ik ;)

Ok flauw, maar wat zoek je en waar loop je tegenaan?
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_136359535
Financieel administratiewerk, heb een wsw verklaring (dus bedrijven kunnen mij goedkoop aannemen). En solliciteer ook regulier. Maar die afwijzingen........
pi_136359750
Hmmm echt in alles wat je noemt geen ervaring (helaas/gelukkig), dus kan hier ook echt helemaal niets over zeggen ben ik bang. :'(
pi_136362407
Ik heb een ontheffing voor mijn sollicitatieplicht tot juli én het kabinet wil bijstandsmoeders met kinderen jonger dan 5 jaar ontzien wbt sollicitatieplicht.

Maar.. ik verveel me dood, dus ik ga vanmiddag m'n sollicitatiebrief naar de Karwei brengen :')

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 05-02-2014 14:18:47 ]
  woensdag 5 februari 2014 @ 19:40:28 #245
402517 Dactylus
I just watch...
pi_136373977
Goed bezig geweest Poes! Hoezo vervelen? Je hebt al je boeken al uit? Je kent elke hoek van facebook? Billy heeft het in zijn eentje gezelliger als wanneer jij met hem speelt? Je hebt elke film in je bezit al een keer gekeken?
... and I hope it's not bothering you.
pi_136375640
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 14:18 schreef Poesopstokje het volgende:
...
Maar.. ik verveel me dood, dus ik ga vanmiddag m'n sollicitatiebrief naar de Karwei brengen :')
Ken dat gevoel, zat al vanaf vorige week woensdag ziek thuis ben vandaag weer gaan werken (ook al voel ik me verre van jofel) omdat ik het thuis ook wel weer gezien had.
pi_136382843
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 19:40 schreef Dactylus het volgende:
Goed bezig geweest Poes! Hoezo vervelen? Je hebt al je boeken al uit? Je kent elke hoek van facebook? Billy heeft het in zijn eentje gezelliger als wanneer jij met hem speelt? Je hebt elke film in je bezit al een keer gekeken?
Ik MOET nog heel veel doen, ben vanmiddag aan de slag gegaan met sausen/verven. Het is gewoon dat ik me al tijden zo lamlendig voel, er komt me niets uit handen, heb totaal geen energie, kan niet uit bed komen..
Ik heb ritme nodig, en dat kan ik mezelf zo moeilijk geven. Ik hoef niet voor het geld te werken, want ik kom voorlopig toch niet boven de bijstandsnorm uit. Ik wil mezelf nuttig maken, wat om handen hebben. Ik ga niet actief solliciteren, maar zoiets als dit (Karwei), wat ik toevallig tegenkom.. Tja niet geschoten is altijd mis ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 20:10 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Ken dat gevoel, zat al vanaf vorige week woensdag ziek thuis ben vandaag weer gaan werken (ook al voel ik me verre van jofel) omdat ik het thuis ook wel weer gezien had.
Ik zit al anderhalf jaar thuis :D Meh..
Ben je ziek? Beterschap :*
pi_136390561
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 22:13 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Ik zit al anderhalf jaar thuis :D Meh..
Ben je ziek? Beterschap :*
Heb ooit een half jaar zonder project thuis 'op de bank' gezeten, daar werd ik echt gillend gek van.

En ziek ja, lijkt op een voedselallergie maar de bloedonderzoeken hebben nog niets uitgewezen. Buikpijn valt vandaag (tot nog toe) mee, maar ben zo ontzettend moe :(
pi_136390562
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 06:10 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Heb ooit een half jaar zonder project thuis 'op de bank' gezeten, daar werd ik echt gillend gek van.

En ziek ja, lijkt op een voedselallergie maar de bloedonderzoeken hebben nog niets uitgewezen. Buikpijn valt vandaag (tot nog toe) mee, maar ben zo ontzettend moe :(
Ik ben zojuist wakker geworden van de pijn. Ik "denk" dat ik een spiertje heb verrekt ofzo :')

In elk geval wens ik jou beterschap :)
pi_136390565
danku danku
straks gesprek met de huisarts, eens kijken wat ze nu willen gaan doen :)
pi_136391976
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 06:12 schreef Ceased2Be het volgende:
danku danku
straks gesprek met de huisarts, eens kijken wat ze nu willen gaan doen :)
Succes en sterkte! :*
pi_136392162
Succes Ceased2Be :*
Fake it till you make it...
pi_136392349
Dank! Hoop dat ik mijn nickname geen eer aan ga doen ;)
  donderdag 6 februari 2014 @ 21:09:58 #254
402517 Dactylus
I just watch...
pi_136416280
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 22:13 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Ik MOET nog heel veel doen, ben vanmiddag aan de slag gegaan met sausen/verven. Het is gewoon dat ik me al tijden zo lamlendig voel, er komt me niets uit handen, heb totaal geen energie, kan niet uit bed komen..
Ik heb ritme nodig, en dat kan ik mezelf zo moeilijk geven. Ik hoef niet voor het geld te werken, want ik kom voorlopig toch niet boven de bijstandsnorm uit. Ik wil mezelf nuttig maken, wat om handen hebben. Ik ga niet actief solliciteren, maar zoiets als dit (Karwei), wat ik toevallig tegenkom.. Tja niet geschoten is altijd mis ;)
ALs je het niet alleen wil doen, ik ben over 2 weken 2 weken vrij…
pi_136418304
Hey, interessant topic! ^O^

ADD (met hyperactieve kenmerken) en Asperger hierzo.
Hele leven al verkeerde diagnoses en therapieėn gehad (klote stagiaires ook altijd! :r ) en nu eindelijk goed terecht gekomen.
Kort geleden een cursus voor ADHD'ers gevolgd waar ik een klein beetje aan heb gehad, en ik volg nu een cursus voor mensen met Asperger, waar ik veel meer aan heb! :Y

Verder:
Letterlijk 12 ambachten, 13 ongelukken. (2 banen bij 1 werkgever verklaren dit, en verder idd echt bij 12 werkgevers gewerkt! _O- )

Burn-out gekregen door overprikkeling bij mijn laatste werkgever. Zeer simpel re-integratiewerk gedaan wat me enorm beviel, maar toch uiteindelijk 100% arbeidsongeschikt verklaard omdat het gewoonweg echt niet meer gaat.
  donderdag 6 februari 2014 @ 21:55:21 #256
402517 Dactylus
I just watch...
pi_136418974
Welkom, ToT!

Waar kwam die overprikkeling uiteindelijk door?
pi_136419604
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 21:55 schreef Dactylus het volgende:
Welkom, ToT!

Waar kwam die overprikkeling uiteindelijk door?
Bedankt! :)

Nou, ik kwam op een VMBO te werken waar ik roosters moest maken (Perioderoosters, dagroosters, surveillanceroosters enz.), de mediatheek moest beheren, Te Laat briefjes moest uitdelen en verwerken, leerlingenadministratie bijhouden, leerlingen moest aanspreken voor nablijven en in de mediatheek moest laten nablijven waar het altijd muisstil moest zijn, assisteren met practirumlessen (en alle voorbereidingen en afwaswerk er omheen), ik zat in de werkgroep Veiligheid en de ARBO groep, was conciėrge, moest een autistische herintreder begeleiden en werd elke dag de hele dag door verrot gescholden door de leerlingen daar, en de docenten en schooldirectie deden daar geen ruk op uit.

Oh ja, ik was ook nog BHV'er en moest ook allerlei cursussen volgen voor roosters maken en BHV-werk enzo.

Ik moest nog apparatuur uitlenen en continu bijhouden wat waar stond, veel dingen repareren en lokalen opschonen (maar dat valt onder conciėrgewerk).
Het maken van dag- en perioderoosters was extreem stressvol omdat mijn werkplek een open kantoor midden in een drukke gang was, en ik veel informatie mondjesmaat en ook veel te laat kreeg, waarbij ik vaak weer van voren af aan moest beginnen.

Oh ja, ook niet onbelangrijk:
- In die zelfde periode verhuisde ik naar een huis waarvan ik had onderschat in wat voor slechte staat het was, in een omgeving waar ik niemand kende.
- In die periode lag mijn vader op sterven en claimde mijn moeder me emotioneel volledig, en ik kon dat echt niet afweren.
- Enorme ruzie met mijn broer
- In die periode kreeg ik een nieuwe vriendin die alles behalve begripvol was.

Volgens mij vergeet ik nog een aantal factoren.

:') Godver! Vorige week met de cursus nog geleerd dat mensen met Asperger te veel in details verzanden! _O-

[ Bericht 5% gewijzigd door ToT op 06-02-2014 22:45:11 ]
pi_136420574
Dit lucht trouwens aardig op, dat ik het zo allemaal uittyp! _O-

[ Bericht 15% gewijzigd door ToT op 06-02-2014 22:46:19 ]
  donderdag 6 februari 2014 @ 23:13:13 #259
415320 PS1Vet
Planetside 1 veteran
pi_136423652
quote:
2s.gif Op donderdag 6 februari 2014 22:04 schreef ToT het volgende:

[..]

:') Godver! Vorige week met de cursus nog geleerd dat mensen met Asperger te veel in details verzanden! _O-

Welkom en join the club. Goed om te horen dat het oplucht.

(Mag ik dat "join the club" trouwens wel zeggen, zo lang zit ik hier ook nog niet. Wacht eigenlijk nog steeds op mijn membership kaart :P )
  † In Memoriam † vrijdag 7 februari 2014 @ 01:11:32 #260
21636 Feestkabouter
pi_136426635
quote:
2s.gif Op donderdag 6 februari 2014 22:19 schreef ToT het volgende:

en dat het gelezen wordt door mensen die het echt begrijpen!!

je moet wel goed onderscheid maken tussen een lange opsomming en teveel in details treden: als er veel dingen speelden is het een lange opsomming, ik zie je nergens in details verzanden. niet te streng tegen jezelf!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')