abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134870119
Ik heb gezocht naar een topic over zindelijkheid, maar alleen maar oude topics gevonden waar ik niet meer in kon reageren, dus vandaar dit nieuwe topic.

Het lukt ons maar niet om onze dochter (sept 2010, dus momenteel 3 jr en 3 mnd) zindelijk te krijgen. We zijn er af en aan al een maand of 8 mee bezig nu. Tussendoor wel weer periodes laten rusten en dan weer opnieuw begonnen, maar het wil maar niet lukken.

Ze kent inmiddels zo'n beetje alle boekjes rondom zindelijkheid van buiten. Ze is slim genoeg en weet echt wel wat er van haar verwacht wordt, maar ze lijkt het niet aan te voelen.
Als we haar ieder uur/anderhalf uur op de wc zetten gaat het prima en dan kan ze gerust een hele dag droog zijn. Maar zodra we dat niet meer doen laat ze alles dus weer lopen en geeft ze totaal niet aan dat ze moet plassen. We hebben een beloningssysteem geprobeerd met stickers, maar dat werkt niet. Als ze in haar onderbroek plast of poept, komt ze wel om een schone onderbroek vragen, maar het lijkt haar niet echt iets te doen.

Met zicht op school over zo'n 8 maanden begin ik toch wel wat nerveus te worden. Ik vind het ook lastig om te bepalen wat nu wijsheid is. Toch continue naar de wc sturen of net zolang ongelukjes laten gebeuren tot ze het doorheeft?

Ik hoor dus graag tips/verhalen/ervaringen van anderen! :)
pi_134870381
Mijn dochter was een drama, wou niet meewerken, niets leek haar te boeien, wijk verpleegster erbij gehad, en met ruim 3,5 jaar leek ze ineens te denken, zo mama lang genoeg gepest en ze was ineens dag en nacht zindelijk.
Heb daarna geen ongelukjes of dergelijke meer gehad, ze ging gewoon zelf naar de wc en kwam alleen om haar broek weer dicht te doen
pi_134871230
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 12:50 schreef Fannetje het volgende:
Ze is slim genoeg en weet echt wel wat er van haar verwacht wordt, maar ze lijkt het niet aan te voelen.
Ik zou het loslaten juist dit lijkt mij de reden om er even mee te wachten.. Het kan best dat ze de aandrang gewoon niet goed voelt of nog niet om kan zetten in naar de wc gaan. Mijn oudste was ook binnen een week dag en nacht zindelijk.

Verder kan ze zelf naar de wc zonder hulp? Heeft ze altijd kleding aan wat ze zelf uit kan doen?
Kan ze er zelf op gaan zitten of heeft ze hulp nodig. Dat maakte hier namelijk een wereld van verschil
pi_134874661
Ze kan zelfstandig naar de wc/op het potje, heeft tegenwoordig altijd wel kleding aan die ze zelf aan/uit kan trekken. Dus dat is het probleem niet.

Het loslaten wil ik eigenlijk niet meer, ik wil nu echt even doorpakken. Maar of ik dat het beste doe door 10x per dag een broekje te wassen of haar ieder uur naar de wc sturen weet ik niet zo goed.
pi_134874911
Hier ook dilemma. zoon is bijna 3,5. Moet ook over 8mnd naar school. En ik word ook nerveus. Hier lijkt ie het ook prima te snappen. Kan het hele riedeltje herhalen van wat de bedoeling is. Maar het feitelijk doen, nope. Grote jongens onderbroeken of andere beloningen interesseren geen moer. Hij roept continu ná hij geplast heeft dat ie moet plassen. Ook als ie een luier om heeft!
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_134875089
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 14:33 schreef Fannetje het volgende:
Maar of ik dat het beste doe door 10x per dag een broekje te wassen of haar ieder uur naar de wc sturen weet ik niet zo goed.
Ik persoonlijk zou gaan voor geen luiers meer en beginnen met sturen en dan steeds meer overstappen naar het zelf laten regelen.
  maandag 30 december 2013 @ 14:59:38 #7
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_134875849
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 14:33 schreef Fannetje het volgende:
Ze kan zelfstandig naar de wc/op het potje, heeft tegenwoordig altijd wel kleding aan die ze zelf aan/uit kan trekken. Dus dat is het probleem niet.

Het loslaten wil ik eigenlijk niet meer, ik wil nu echt even doorpakken. Maar of ik dat het beste doe door 10x per dag een broekje te wassen of haar ieder uur naar de wc sturen weet ik niet zo goed.
Laat je haar ook zelf dan 10 keer per dag dr natte broek uittrekken en weer schoon spul aantrekken? Wellicht is ze daar wel snel zat van en helpt dat?
pi_134875896
Tja jij kan wel willen doorpakken maar je kind heeft er geen zin in en dit is een strijd die jij niet kan winnen, mijn moeder zei dat ook al eens tegen mij, de strijd zindelijk en niet willen eten kun je niet winnen, je kan er alleen maar erg gefrustreerd door raken, wat weer averechts bij het kind werkt.

Ik zou het gewoon beetje luchtig houden.
pi_134883300
Lastig, ik zou het echt gewoon loslaten. Gewoon af en toe vragen of ze wil plassen en sochtends en savonds gewoon wel echt op de wc zetten.

Hier zag de oudste met 3.6 ineens het licht. Daarvoor was hij naakt al een jaar zindelijk maar plaste met onderbroek steevast daarin. Ook poepen trouwens. Tot hij nog toevallig alleen in onderbroek liep en hij ineens riep, mem, ik moet plassen!
Binnen een week was hij helemaal droog.
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  maandag 30 december 2013 @ 17:40:20 #10
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_134883424
Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn zoontje. Hij wilde niet en de dag dat hij naar school moest kwam steeds dichterbij. Ik raakte er zelfs een beetje in paniek van. Uiteindelijk besloten hem gewoon geen luier meer te geven. Ik had een hele stapel onderbroeken gekocht en dan moest het maar zo. Vieze broeken moest hij zelf uittrekken en bij de was doen. Binnen een week was hij dag en nacht zindelijk. Hopelijk gaat het bij jullie uiteindelijk ook zo snel.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_134884594
Hier afgebouwd van elk uur naar de wc tot aan zelf aangeven. Zodra het goed ging steeds een stapje verder en na twee weken was hij zindelijk.
Eerder poep dan plas. En ineens was hij ook 'snachts zindelijk, maar dat was twee maanden later.
  maandag 30 december 2013 @ 18:31:38 #12
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_134885800
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 18:06 schreef As1981 het volgende:
Hier afgebouwd van elk uur naar de wc tot aan zelf aangeven. Zodra het goed ging steeds een stapje verder en na twee weken was hij zindelijk.
Eerder poep dan plas. En ineens was hij ook 'snachts zindelijk, maar dat was twee maanden later.
En uit nieuwsgierigheid en handigheid voor mezelf. Op welke leeftijd begon je daarmee?
Rayen is nu net 1 maand twee, is dat te vroeg? Ik las ergens dat ze pas bij 2.5 controle krijgen over het plassen en poepen.
Rayen 2½ jaar!
pi_134888063
Als je een beetje afgeschermde tuin hebt gewoon lekker van de zonder naakt laten rondlopen. En een potje bij de hand. Zo ging het hier prima :)
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_134888571
De oudste had er aanvankelijk ook totaal geen interesse in. Stickers boeiden haar niet, een 'grote meid zijn' ook niet, leuke onderbroekjes niet en bloot buiten lopen leidde ook niet tot nieuwe inzichten.. Ze was toen rond de 2, 5 dus ik heb het steeds maar weer laten rusten, er was geen haast bij. Uiteindelijk heb ik besloten om het op vakantie weer te proberen, ze was toen 2 jr en 11 mnd. Van tevoren had ik een aantal keer aangekondigd dat ze dan geen luier mee kreeg en op het potje ging. Gewoon als: 'wauw, dan ga je op het potje! Dan heb je helemaal geen luier mee! Dat is gek he? Maar wel heel knap. Mama gaat jou helpen.' En dat elke dag even aanhalen. Eenmaal op vakantie srond het potje dus ook in de kamer en was poep en plas de grap van de dag. Ik heb haar er toen af en toe - soms met de tv als vermaak - op het potje gezet. Als het gelukt was, waren wij natuurlijk door het dolle heen. Toen was het binnen een week gedaan.

Moraal van het verhaal: als het kind er niet aan toe is dan blijft het dweilen... Maar de knop kan ineens omgaan. Als er geen lichamelijk probleem is dan kun je daarbij wel een beetje helpen door een duidelijk plan uit zetten dat je goed communiceert met je kind. Vertellen wat er gaat gebeuren en het positief blijven benaderen. Het zou mooi zijn als ze zelf instemt of meedenkt, bijvoorbeeld over waar het potje moet staan of wat ze krijgt als het is gelukt). Zodat het niet alleen jóuw project is maar dat van jullie samen.

[ Bericht 13% gewijzigd door Cantare op 30-12-2013 19:39:44 ]
pi_134888724
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 12:57 schreef LittleLady het volgende:
Mijn dochter was een drama, wou niet meewerken, niets leek haar te boeien, wijk verpleegster erbij gehad, en met ruim 3,5 jaar leek ze ineens te denken, zo mama lang genoeg gepest en ze was ineens dag en nacht zindelijk.
Heb daarna geen ongelukjes of dergelijke meer gehad, ze ging gewoon zelf naar de wc en kwam alleen om haar broek weer dicht te doen
Hier exact hetzelfde, alleen dan zonder dat we ermee naar de wijkverpleegkundige zijn geweest, en ging het om een zoon.
Ook hij was deze zomer ineens van de een op de andere dag volledig zindelijk.

Ik zou het dus laten rusten. Zorgen maken kan over 8 maanden altijd nog.
pi_134889107
Hier ook niet nog helemaal zindelijk (juli 2010) Fannetje. Ook op en af. Het "dwingen" werkte hier averechts en nu ineens sinds een week of 3 heeft ze het redelijk door. Ze vind het vies in haar broek te plassen en wil daarom een luier, beetje onzeker lijkt het wel. Ze zit dus nu uit zichzelf om de haverklap op de wc. Ik ben hier ook al een tijd bezig, vanaf 2,5 jaar denk ik, toen begon ze zelf interesse te tonen, maar dat kon ook zo ineens over zijn. Ineens zien ze het licht echt wel.
pi_134892190
quote:
2s.gif Op maandag 30 december 2013 14:41 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Ik persoonlijk zou gaan voor geen luiers meer en beginnen met sturen en dan steeds meer overstappen naar het zelf laten regelen.
Zo hebben wij het idd gedaan.
Sinds de zomer heeft ie geen luiers meer aan overdag
Helpen herinneren werkt alleen niet zo goed, want hij vindt naar de wc gaan niet leuk :')
Inclusief driftbui als je m dus op de wc wilde zetten.
Nu kan is het sowieso goed op houden en als ie echt moet gaat het zonder problemen.
Ongelukjes hebben er niet meer gelukkig.
Maar als ik hem had laten gaan was ie nu nog niet zindelijk, terwijl hij het wel aanvoelde.
Poepen wil hij niet op de wc. Maar dat doet ie dus s ochtends voor z'n luier uitgaat. 1 x is het wel op de wc gelukt. Dus gaat de goede kant op
pi_134892441
Bedankt voor jullie verhalen allemaal. Zoals verwacht is het bij iedereen dus anders.
Het is niet zo dat ze met veel tegenzin op het potje/wc gaat hoor, dus voorlopig ga ik haar er maar ieder uur naartoe sturen en kijken hoe het verder gaat.
pi_134892531
Misschien elk uur een wekkertje af laten lopen?
Wanneer ze dat oppakt zou je haar niet hoeven sturen waardoor het al meer eigen initiatief wordt?
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_134892802
Ja, dat is ook wel een goede inderdaad! :)
pi_134893198
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 18:31 schreef TimeJumper het volgende:

[..]

En uit nieuwsgierigheid en handigheid voor mezelf. Op welke leeftijd begon je daarmee?
Rayen is nu net 1 maand twee, is dat te vroeg? Ik las ergens dat ze pas bij 2.5 controle krijgen over het plassen en poepen.
Wij zijn met drie jaar begonnen. Daarvoor was er nul interesse.
pi_134895419
Ik heb mijn beide jongens de eerste tijd in hun blote kont laten lopen. Daarna in een onderbroek en vervolgens een joggingbroek. S is vanaf dat hij 2 jaar en 2 maanden was dag en meteen ook nacht zindelijk. M durfde tot hij 4 jaar was niet op de pot of wc te poepen. Ik heb van alles geprobeerd, bijna ten einde raad.Hij was wel zindelijk want hij deed het nooit in zijn broek. Hij kwam altijd een luier vragen en ging in de wc staan en wilde meteen verschoond worden. Hij zat op school en hij deed het opeens gewoon. Ik heb overigens nooit om het uur of zuks op de toilet gezet.

[ Bericht 14% gewijzigd door vrouwtje-theelepel op 31-12-2013 07:22:27 ]
  dinsdag 31 december 2013 @ 04:49:19 #23
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_134911658
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 15:00 schreef LittleLady het volgende:
Tja jij kan wel willen doorpakken maar je kind heeft er geen zin in en dit is een strijd die jij niet kan winnen, mijn moeder zei dat ook al eens tegen mij, de strijd zindelijk en niet willen eten kun je niet winnen, je kan er alleen maar erg gefrustreerd door raken, wat weer averechts bij het kind werkt.

Ik zou het gewoon beetje luchtig houden.
nou dit dus, ik begrijp niet dat je gewoon door wilt pakken als je kind er nog niet aan toe is. Je hebt ook nog wel ff voor ze naar school gaat.
  dinsdag 31 december 2013 @ 05:02:47 #24
78498 classpc
I don't like change
pi_134911685
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 21:19 schreef vrouwtje-theelepel het volgende:
Ik heb mijn beide jongens de eerste tijd in hun blote kont laten lopen. Daarna in een onderbroek en vervolgens een joggingbroek. S is vanaf dat hij 2 jaar en 2 maanden was dag en meteen ook nacht zindelijk. M durfde tot hij 4 jaar was niet op de pot of wc te poepen. Ik heb van alles geprobeerd, bijna ten einde raad. Hij zat op school en hij deed het opeens gewoon. Ik heb overigens nooit om het uur of zuks op de toilet gezet.
Misschien dat hij doordat hij het anderen op school zag doen, hij het zelf ook niet zo erg meer vond? Of misschien door schaamte maar de rest nadeed?
Het blijft gissen natuurlijk, maar dat bedacht ik me bij het lezen van je post.
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
  dinsdag 31 december 2013 @ 07:24:18 #25
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_134912278
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 20:32 schreef Fannetje het volgende:
Bedankt voor jullie verhalen allemaal. Zoals verwacht is het bij iedereen dus anders.
Het is niet zo dat ze met veel tegenzin op het potje/wc gaat hoor, dus voorlopig ga ik haar er maar ieder uur naartoe sturen en kijken hoe het verder gaat.
Maar je zegt dat eigenlijk het enige probleem is dat het haar niets lijkt te doen. Denk je dat dat hiervan beter wordt? Ik denk het niet. "Klaar zijn" om zindelijk te worden is niet alleen lichamelijk of een kwestie van slim zijn, het is juist dat belang zien. Ik denk dat je de beste kans hebt als het straks mooi weer is en ze kan in haar blootje rondhobbelen.
pi_134912672
Tess was een tijd zindelijk en toen besloot ze dat ze weer een luier aan wilde. Ze wilde echt niet zonder. Tijdje met luier gedaan en ineen s wilde ze wel zonder.

Ze heeft een hele tijd s nachts nog met luier geslapen. Soms nog.. als ze ziek is bijvoorbeeld. We laten haar nu plassen rond 22.00 uur.
De ene ochtend is ze droog, de andere ochtend heeft ze in haar bed geplast.

Amber was overdag zindelijk toen ze 2jr en 3mnd was. Ze had de waterpokken en een liier deed zeer. Zindelijk s nachts duurde heel lang.

Ik zou het nu nog even laten voor wat het is. Komt vanzelf. Vooral niet pushen want dat werkt alleen maar averechts.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  dinsdag 31 december 2013 @ 08:42:58 #27
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_134913049
Hier dacht ik dat het een eeuwigheid zou duren maar ineens viel het kwartje. Denk dat ze bijna 3,5 was. Daarvoor boeide het niet en kakte ze gewoon haar broek vol. En nu heb ik geeneens luiers meer voor haar. Ze heeft sinds ze zindelijk is 1 keer een ongelukje gehad omdat ze te fanatiek aan het spelen was en te laat bij de wc.
Moet zeggen dat ze al veel eerder s nachts zindelijk was dan overdag.
pi_134913608
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 20:32 schreef Fannetje het volgende:
Als je kind er geen interesse voor heeft, gaat dit jou meer helpen naar overspannen dan het kind uit zichzelf naar de pot
pi_134914337
Ik denk dat elk uur op het potje zetten niet helpt om te leren aanvoelen dat ze moet plassen.. Maar ook ik weet het niet. Bij Evie hebben we op een dag de luier uitgedaan, en het potje midden in de woonkamer gezet.....paar keer op de grond geplast, maar na een paar dagen merkte je de bewustwording van het gevoel, en dan dus moeten plassen. Ze was toen bijna drie, en we deden wel stickers plakken....

bij liene doen we het rustig aan, in aug aanpak wordt ze drie, dus daar de blote billen buiten
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_134914628
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 07:24 schreef Gaoxing het volgende:
"Klaar zijn" om zindelijk te worden is niet alleen lichamelijk of een kwestie van slim zijn, het is juist dat belang zien.
Ja, precies. Ze moet ook zindelijk wíllen zijn, om wat voor reden dan ook.
  dinsdag 31 december 2013 @ 10:12:40 #31
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_134914693
In België hanteren ze de aanpak wel van ieder uur op het potje zetten. Maar daar moeten ze ook met 2 of 2.5 jaar hele dagen naar school dus dan moeten ze zindelijk zijn.
Het zou mijn aanpak niet zijn.
Rayen 2½ jaar!
pi_134917583
hier deden we het ook met het zetten van een timer. Eerst om het half uur, daarna om het uur en zo steeds meer tijd ertussen.

We hebben ergens een pauze ingelast omdat we merkten dat ze er echt geen zin in had.
Toen ze uiteindelijk zelf weer op het potje wou zijn we weer gestart en werkte dat met de timer prima. Het is niet zo dat ze de aandrang dan beter voelen ofzo, maar voor het voorkomen van ongelukjes..mijn dochter vondt dit namelijk zelf wel erg vervelend.

Op de kinderopvang hadden ze ook voor de kinderen die aan het oefenen waren vaste plasmomentjes..dus zo gek lijkt het niet.

Maar in jou geval weet ik ook niet wta verstandig is..je hebt alles al geprobeerd, ik zou gewoon doorpakken en desnoods gewoon om t uur naar de wc laten gaan. zeker geen luier meer aandoen, maar samen mooi ondergoed kopen ofzo. Succes in elk geval!
  dinsdag 31 december 2013 @ 17:34:39 #33
411434 Lejenk
Doe maar een banaan
pi_134932458
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 10:12 schreef TimeJumper het volgende:
In België hanteren ze de aanpak wel van ieder uur op het potje zetten. Maar daar moeten ze ook met 2 of 2.5 jaar hele dagen naar school dus dan moeten ze zindelijk zijn.
Het zou mijn aanpak niet zijn.
Niet geheel waar. Wij hebben zoals hierboven al eens beschreven de luier uit gedaan, potje in de woonkamer gezet, en stickers plakken als het goed gaat. Bij 20 stickers op een week gingen we dan naar Planckendael of dergelijke, ze luisterde en at ook slecht, daar kon ze ook stickers mee verdienen.

Mijn tip is dan ook, focus niet alleen op het zindelijk worden als je met het systeem van stickers werkt, pak een paar punten, en geef haar overdreven positieve aandacht als ze een sticker verdiend heeft (Of in het potje geplast heeft natuurlijk). In ons geval raakte de kleine steeds meer gemotiveerd om stickers te verdienen, en was ze op 2 weken zindelijk, 's nachts nog 2 maal een ongelukje gehad. (Niet vergeten het potje op de kamer te zetten)

Ze heeft nog wel een tijdje opzettelijk in haar broek gepoept als ze haar zin niet kreeg, deels ook te danken aan de school, de juf zette haar voor straf in de hoek als ze een "ongelukje" had. Na een gesprek met de school is de situatie verbeterd. Zij werd niet meer in de hoek gezet, en thuis hebben wij iedere avond uitgelegd dat zij dat niet meer met opzet mag doen. Het "grote meid en geen baby" verhaal heeft hier wel een rol in gespeeld.
Ze is inmiddels 3 jaar oud, en nu een kleine 8 maand zindelijk. Het probleem is nu, en ik hoop dat ik dat in dit topic onder mag brengen, ze plast sinds 4 dagen 's nachts weer in bed. Zelf geeft zij aan dat ze gedroomd heeft over de zee.
Als dat iedere nacht gebeurd is natuurlijk niet echt prettig. Iemand nog een tip om dit aan te pakken?
pi_135072633
Hier ook weer verder met de training Lotte was in de zomer zindelijk tot er een broek aanging dan ging het geheid mis. Nu al een paar dagen dat ze zelf aangeeft geen pamper om te willen omdat ze op de wc wil plassen. Vandaag maar 1x een ongelukje toen ik even boven was en toen ik beneden kwam had ze haar natte kleding al uit gedaan. Ik hoop dat we het nu door kunnen zetten!
pi_137758583
Hoi! Vooral wat oudere kindjes in dit topic... Mijn dochter van 19 maanden is zich bewust van poepen. Rent erna gelijk naar het potje om er op te gaan zitten. De timing is er nog niet, logisch. Voor mij hoeft ze ook echt nog niet zindelijk te worden, maar omdat ze zelf al snapt dat er iets mee "moet", lijkt het me geen goed idee om er niks mee te doen. Ik zeg dan ook dat ik het heel knap vind en dat we een schone luier aan gaan doen omdat ze gepoept heeft. Luier met inhoud laat ik dan ook heel even zien en leg uit dat dat poep is en dan roept ze zelf "bah". En dat was het.

Ben eigenlijk wel eens benieuwd naar ervaringen met jongere kindjes.

En hoe het is gegaan met de andere kindjes in het topic :)
pi_137758655
SE mijn oudste dochter was 19 of 20 maanden toen ze zei "mama, poepen!" na een badje, we hebben haar toen op het potje gezet eigenlijk een beetje grappend van maar natuurlijk schat :') en ze poepte keurig op het potje. De week erna was ze overdag volledig zindelijk. Het nachtzindelijk heeft nog een maand of vijf ofzo geduurd, daar had ik geen haast mee. ik deed gewoon een luier om en op een bepaald moment was 's morgens die luier steeds droog.

Als je kind het vanzelf aangeeft kun je er natuurlijk altijd wat mee doen, beter krijg je het niet :)
Voor zover ik begrepen heb is het anatomisch gezien bij meisjes (!) zo dat ze rond de 18 maanden in staat gaan zijn om urine/ontlasting bewust op te houden, dat ze zeg maar controle krijgen over die spieren. Dus zou best kunnen hoor :Y

Mijn jongste is nu 3 jaar en 2 maanden en die heeft een maand gehad dat ze helemaal zindelijk was. Inmiddels heeft mevrouw de eigenwijs toch weer liever een luier aan. Ik vind het prima, komt allemaal wel. Ik maak me er niet druk over, als je kind er nog niet aan toe is kun je het niet afdwingen. Mogelijk dat je er een hoop gedoe mee op de hals haalt ook qua obstipatie en zulks. Ik kijk wel uit, genoeg gedoe op dat vlak :X
:)
pi_137758788
Bij Chris heb ik het ook laten gaan. Het forceren werkt niet zo bij ons. Elke maand vanaf dat hij 2,5 was eens een ochtend zonder luier laten doen. Maar dan had ik om 12 uur de voorraad broeken er wel door. Elk uur laten plassen was niet genoeg, er kwam soms elk kwartier wel iets..
Uiteindelijk met 3,5 had hij maar 1 natte broek in een dag. De 2 dagen erna ook nog 1-2 natte broeken, en daarna nauwelijks nog ongelukjes.
3 maand later was ik eens de nachtluier vergeten om te doen. In de ochtend was hij gewoon droog. En dat is daarna zo gebleven. Ongelukjes hebben we echt zelden gehad overdag&'s nachts.

Hij werd in de zomervakantie 4, dus het plan was, als hij niet zindelijk was, om hem dan een paar zonnige dagjes in de tuin te laten rondscharrelen zonder luier. Maar dat bleek niet nodig.

Chris had ook nog een hekel aan het potje en de wc, daar zijn we vanaf 2 jaar mee bezig gegaan en rond de 3 jaar wel goed. Lekker luchtige aanpak, en het werkte goed bij ons..

SE, Chris gaf het eerder ook wel aan, dan kroop hij even weg achter een stoel. Maar dat was maar soms, en echt te laat om hem nog op het potje te zetten.
Meisjes zijn gemiddeld gezien ook een jaar eerder zindelijk dacht ik..
pi_137766416
Hier een dochter die met 2 jaar en een week of twee à drie zindelijk was. Ze gaf geen signalen, maar had steeds luieruitslag en het was lente dus ik dacht woon lekker zonder luier laten lopen. is sowieso goed voor de billetjes. Ze was ook binnen een week volledig zindelijk. Geen enkel probleem. Ze had 's ochtends altijd een volle luier maar ik vermoedde dat ze die lekker volplaste als ze eenmaal wakker was en niet zozeer 's nachts. Dus potje op haar kamer, luier uit en nog nooit een nachtelijk ongelukje gehad sindsdien. 2 Jaar en 6 mnd was ze toen.

Jongste is een lastiger verhaal. Hij reageerde steeds best panisch als ik over een potje begon. Dus ik dacht rustig aan met deze. Maar toen ik een keer vroeg of hij even op een potje wilde plassen voor een spekkie :P , toen deed hij dat direct. :D. Vanaf toen luier uitgelaten en ook binnen een paar dagen overdag zindelijk. 2 jaar en 3 mnd was hij toen.
Toch voelt het niet helemaal relaxed nog. Hij bleef op het kdv best nog wel een tijdje in zijn broek plassen, maar omdat hij thuis geen ongelukjes had, wilde ik hem eigenlijk geen luier meer aandoen. Ik weet nogsteeds niet of dat de beste beslissing was. Hij is 's nachts nog niet zindelijk. Het gaat soms weken goed, maar dan ook gerust een week elke nacht fout. Als ik moe ben van de gebroken nachten, koop ik een klein pak luiers en als die dan op is proberen we weer zonder. Hij wil zelf eigenlijk echt geen luier aan 's nachts. Te warm en niet fijn. Maar ja, mijn nacht is me ook wat waard ;) . Hij is een jongen, net 4 en we zien wel. Ik maak me nog geen zorgen.
pi_137767627
Vooral niet gaan forceren, zolang het kind zelf aangeeft er nog niet klaar voor te zijn kun je ze 100 keer op de wc zetten en zullen ze 99x alsnog in de broek plassen. Dwingen werkt averechts, probeer het gewoon op vaste momenten( bijv: in de ochtend en 1x in de middag..) Kinderen maken die klik vanzelf, dwingen gaat niet helpen.(uitzonderingen zijn er altijd)
Ik weet niet of er vriendjes van dezelfde leeftijd zijn die al zindelijk zijn, maar dan zou dat nog wel eens kunnen helpen, gebeurt vaak op de opvang ook, want dan zijn ze toch geen baby meer... ( denk eraan dit nooit tegen je kind te zeggen als je m.iets wilt leren, want als het kind de aandrang simpelweg nog niet voelt ondermijn je zijn/haar zelfvertrouwen en zelfbeeld met zo'n opmerking.)
Met nog 8 maanden te gaan is er nog tijd zat :)
S. 2014
J. 2016
pi_137767838
Onze dochter is pas een maand zindelijk (4 jaar, 2 mnd). Ze ging dus met luier aan naar school.
We kregen het al die tijd niet voor elkaar. Ze weigerde pertinent om naar een wc of op een potje te gaan. Ze deed het niet, klaar, wat we ook maar probeerde.

In de eerste dagen van school zijn we haar twee keer moeten komen halen omdat ze moest plassen en ze wel doorhad dat het in de luier doen daar niet "hoorde". Heel vervelend, maar ja.

Ineens zette ze zich eroverheen. Op tijd van een dag was het klaar. Ze ging naar de wc, plaste en was buiten zinnen van blijdschap. Geen luier meer, ook niet 's nachts.
Het potje heeft ze dus overgeslagen (wel hysterisch opgezeten maar nooit iets op gedaan).
  zaterdag 15 maart 2014 @ 19:30:24 #41
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_137775233
Ik heb verder geen reacties gelezen maar loslaten was hier de truc.
Harry had niks anders dan 'ongelukjes'. Alleen op de kookwekker bleef hij redelijk droog, maar uit zichzelf ging hij niet. Op het dieptepunt (2 weken voordat hij mocht gaan oefenen op de basisschool) had ik 8 natte lange broeken, 10 natte onderbroeken, 2 natte hemden, 2 vieze vestjes en paar natte sokken, evenals 4 handdoeken en een natte bank op 1 dag evenals 2x in de broek gepoept (wat hij al héél lang niet meer deed).

Ik had ook al helemaal stress want hij mocht gaan oefenen op de basisschool (ochtend).
Juf zou hem elk uur eventjes naar de wc sturen. Hij kwam dag 1 terug met andere broek aan (had 2 setjes reserve meegeven). En voordat we het schoolplein af waren, had hij zijn broek weer nat.
2e keer oefenen: geen ongelukjes.
Sindsdien is hij droog op een enkel ongelukje na (bijna altijd thuis). Er zit nog 1 reserve-onderbroek in zijn tas. Rest heb ik er uitgehaald.

Overigens is hij voor de nacht niet zindelijk. Hij is ook te 'lui' om 's ochtends op te staan om te gaan plassen dus zijn luier loopt bijna over 's morgens. Ik laat het nu even zo. Overdag droog is mij meer waard.
pi_137776083
Och boeiend. De juf komt 's nachts toch zn luier niet verschonen, hij moet niets.

En die vier-jaar regel is ook alleen maar ingesteld omdat het voor juffen anders niet te doen zou zijn. Betekent nog niet dat het vreselijk abnormaal of niet-natuurlijk is als je kind rond de 3,5 of 4 jaar nog niet zindelijk is.
  zaterdag 15 maart 2014 @ 20:03:24 #43
11682 Moonah
Jolie femme
pi_137776663
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 19:50 schreef mignonne het volgende:
En die vier-jaar regel is ook alleen maar ingesteld omdat het voor juffen anders niet te doen zou zijn. is.
Kleine nuance aangebracht.

Thies was geloof ik met 3 jaar overdag droog, ik weet het niet meer precies. Proces verliep heel makkelijk en natuurlijk. Maar 's nachts lukt het niet. Hij is nu ruim 7. Het schijnt nog niet heel erg abnormaal te zijn, wij maken er ook geen probleem van. Hij zelf trouwens ook niet. Hij slaapt gewoon overal doorheen. Heel vast. Laatst was ons rookalarm kapot ofzo, het ging 's nachts in elk geval 3x af. Hij slaapt gewoon door. Een poos terug hebben we hem 's avonds voor wij gingen slapen naar het toilet laten gaan. En dan ook echt wakker proberen te maken. Nu, dat is niet te doen. Kind is echt niet wakker te krijgen, we waren er wel een kwartier mee bezig. Binnenkort gaan we maar eens naar de huisarts, voor een plaswekker ofzo. Hoewel ik me afvraag of hij daar wél wakker van gaat worden.
Iemand ervaring?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_137776907
Volgens mij lees je het negatiever dan ik het bedoel :D

Geen ervaring met plaswekkers en zulks, het schijnt wel te werken van wat ik begreep. Die officiële van via de huisarts dan.
pi_137777123
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 20:03 schreef Moonah het volgende:

[..]

Kleine nuance aangebracht.

Thies was geloof ik met 3 jaar overdag droog, ik weet het niet meer precies. Proces verliep heel makkelijk en natuurlijk. Maar 's nachts lukt het niet. Hij is nu ruim 7. Het schijnt nog niet heel erg abnormaal te zijn, wij maken er ook geen probleem van. Hij zelf trouwens ook niet. Hij slaapt gewoon overal doorheen. Heel vast. Laatst was ons rookalarm kapot ofzo, het ging 's nachts in elk geval 3x af. Hij slaapt gewoon door. Een poos terug hebben we hem 's avonds voor wij gingen slapen naar het toilet laten gaan. En dan ook echt wakker proberen te maken. Nu, dat is niet te doen. Kind is echt niet wakker te krijgen, we waren er wel een kwartier mee bezig. Binnenkort gaan we maar eens naar de huisarts, voor een plaswekker ofzo. Hoewel ik me afvraag of hij daar wél wakker van gaat worden.
Iemand ervaring?
Volgens mij bedoelde mignonne meer dat het gewoon geen haalbare kaart zou zijn voor de leerkracht,.geen negatieve input lees ik er in.

Wb plaswekker, geen ervaring maar weet je toevallig om hij s'nachts echt al plast of pas bij het ontwaken... Want in t laatste geval kun je hem misschien bij het wakker worden gelijk op de wc zetten.
S. 2014
J. 2016
  zaterdag 15 maart 2014 @ 20:14:34 #46
11682 Moonah
Jolie femme
pi_137777141
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 20:09 schreef mignonne het volgende:
Volgens mij lees je het negatiever dan ik het bedoel :D
Weet niet of het negatief is, weet alleen dat er gewoon geen tijd is in een volle kleuterklas om een luier te verschonen. :)
quote:
Geen ervaring met plaswekkers en zulks, het schijnt wel te werken van wat ik begreep. Die officiële van via de huisarts dan.
Ik begreep ook dat ze werken. Vraag me alleen af hóe, als een kind zelfs van een kei-en keihard brandalarm niet wakker wordt.
pi_137777324
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 20:14 schreef Moonah het volgende:

[..]

Weet niet of het negatief is, weet alleen dat er gewoon geen tijd is in een volle kleuterklas om een luier te verschonen. :)

[..]

Ik begreep ook dat ze werken. Vraag me alleen af hóe, als een kind zelfs van een kei-en keihard brandalarm niet wakker wordt.
Dat snap ik :D

Ik bedoelde te zeggen dat áls die regel er niet was, dan zou dat niet te doen zijn voor een juf.

Volgens mij is zo'n wekker gekoppeld aan een broekje, als t broekje nat wordt gaat de wekker af. Maar als ie echt zo diep slaapt dan zou ik me idd ook afvragen of hij dan wel wakker wordt.
Only one way to find out ;)
  zaterdag 15 maart 2014 @ 20:24:42 #48
11682 Moonah
Jolie femme
pi_137777597
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 20:18 schreef mignonne het volgende:

[..]

Dat snap ik :D

Ik bedoelde te zeggen dat áls die regel er niet was, dan zou dat niet te doen zijn voor een juf.
Ja, ik dacht al dat je dat bedoelde toen je zei dat ik het te negatief oppakte.
Zet me wel aan het denken, ik voel me als leerkracht best wel vaak 'aangevallen' hier merk ik... :@
pi_137777693
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 20:24 schreef Moonah het volgende:

[..]

Zet me wel aan het denken, ik voel me als leerkracht best wel vaak 'aangevallen' hier merk ik... :@
:D
niet nodig joh. :*
pi_137778198
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 20:24 schreef Moonah het volgende:

[..]

Heb ik ook hoor als het over leidsters van de opvang gaat... :)
S. 2014
J. 2016
  zaterdag 15 maart 2014 @ 20:59:51 #51
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_137779154
Mijn oudste was overdag met 3 jaar zindelijk, zonder enige moeite ineens. Ik had wel door dat hij er wel aan toe was maar wilde het over de 5 december perikelen heen tillen. Maar hij had bedacht dat hij 'groot' was en geen luier meer wilde. Op een enkel ongelukje na niets aan de hand.
's Nachts was het een heel ander verhaal, ook een diepe slaper en wákker wakker maken was geen doen. 3x 's nachts naar de wc brengen en nóg stond ik de boel 3x te verschonen op 1 nacht. Dat heb ik maar een paar nachten volgehouden en hem daarna weer een luier gegeven, ik vond/vind slapen erg belangrijk. In mijn en en mijn man's familie zijn de jongens vrij laat met 's nachts zindelijk worden dus ik maakte me er niet druk om.
Tótdat ik voor de jongste bij de chiropracter kwam. Zij vroeg me heel voorzichtog hoe het met oudste zijn zindelijkheid was, nou niet dus. Ze kon me vertellen dat hij dat helemaal niet kón. Zijn bekken was gekanteld en getordeerd, het signaal kwam gewoon niet aan. Na 2 behandelingen was het bekeken. Sindsdien 1 keer een ongelukje gehad.
Een plaswekker oid had hier alleen maar frustraties opgeleverd. Ik ben heel erg blij dat het zo snel opgelost was.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_137780351
Zijn er behalve savonds een keertje te laten plassen nog tips or tricks?

Mijn dochter was met 2jr2mnd zindelijk overdag. Maar nu met ruim 3.5 nog elke ochtend waterbommen. Rond 2.5jr was ze 2 weekjes droog in de ochtend maar net toen we zonder luier wilde gaan proberen was dat dus weer over.

We hebben een tijdje geprobeerd elke avond op t potje te laten plassen. Geen waterbom dan 's morgens maar ook niet droog. Ze plaste braaf elke avond al slapend op het potje ;) soms kon er nog net een zacht 'klaar mama' vanaf ;) .... Maar niet het gewenste effect dus...
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_137780667
Oudste was met 2jr en 3 mnd overdag zindelijk.. beetje noodgedwongen want de waterpokken.. 's Nachts was een ander verhaal.. Die hebben we tot een klein jaar geleden elke avond nog uit bed gehaald om te plassen. Op een gegeven moment was ik daar wel klaar mee en ze heeft geen enkel ongelukje meer gehad.. Ze wordt nu zelf wakker.

De jongste was overdag redelijk snel zindelijk. Toen besloot ze ineens dat ze weer een luier wilde.. Ik denk dat ze nu ruim een jaar echt zindelijk is overdag. Heel af en toe nog wel eens een ongelukje, vooral als ze te hard aan het spelen is... Dan is ze gewoon te laat.
's Nachts is ook een ander verhaal. Ze wil sinds een maand of 2 echt niet meer met luier slapen. We laten haar 's avonds niet veel meer drinken. Laten haar goed plassen voor het slapen gaan en zo rond een uur of 22.00 laten we haar nogmaals plassen. Dit lukt niet altijd of gaat met een hoop bombarie. De ene keer heeft ze wel een ongelukje, de andere keer niet.
Gisteren en eergisteren ging het fout, de dagen ervoor ging het goed.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  zaterdag 15 maart 2014 @ 22:24:12 #54
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_137782514
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 20:59 schreef Saffier het volgende:
Mijn oudste was overdag met 3 jaar zindelijk, zonder enige moeite ineens. Ik had wel door dat hij er wel aan toe was maar wilde het over de 5 december perikelen heen tillen. Maar hij had bedacht dat hij 'groot' was en geen luier meer wilde. Op een enkel ongelukje na niets aan de hand.
's Nachts was het een heel ander verhaal, ook een diepe slaper en wákker wakker maken was geen doen. 3x 's nachts naar de wc brengen en nóg stond ik de boel 3x te verschonen op 1 nacht. Dat heb ik maar een paar nachten volgehouden en hem daarna weer een luier gegeven, ik vond/vind slapen erg belangrijk. In mijn en en mijn man's familie zijn de jongens vrij laat met 's nachts zindelijk worden dus ik maakte me er niet druk om.
Tótdat ik voor de jongste bij de chiropracter kwam. Zij vroeg me heel voorzichtog hoe het met oudste zijn zindelijkheid was, nou niet dus. Ze kon me vertellen dat hij dat helemaal niet kón. Zijn bekken was gekanteld en getordeerd, het signaal kwam gewoon niet aan. Na 2 behandelingen was het bekeken. Sindsdien 1 keer een ongelukje gehad.
Een plaswekker oid had hier alleen maar frustraties opgeleverd. Ik ben heel erg blij dat het zo snel opgelost was.
Dit zet me wel aan het denken...
pi_137790313
Moonah, ook hier een 7-jarige waarbij het 's nachts nog heel vaak fout gaat. We zitten ook te denken aan een plaswekker. Geen idee of die tegenwoordig nog vergoed wordt?
's Avonds nog een keer wakker maken maken om te laten plassen werkt hier niet. Het vervelende is ook dat hij daardoor vaak vroeg wakker is, als het tussen 5 en 6 gebeurd slaapt hij daarna niet meer. Hij was met 2,5 jaar wel zindelijk.
Jongste is ook vanaf 2,5 jaar zindelijk en heeft nooit problemen met de nacht (ok misschien 1/2 keer per jaar).
pi_137791167
He, fijn topic!!
Wij zitten met ons handen in het haar momenteel... Meiske is al ruime tijd overdag zindelijk, maar sinds een tijd 2/3 ongelukjes per dag. Ze lijkt gewoon de tijd niet te nemen even naar de wc te gaan, maar ook nadien zegt ze niks en blijft ze gerust uren in de natte spul lopen... En ik weet niet meer hoe er mee om te gaan. Begrip getoond, boos geworden, stickers plakken als ze het in elk geval al zegt dat het gebeurd is.... Op mijn kop staan nog niet geprobeerd, maar wellicht helpt het. Ik ben het wel zat onderhand, 3x per dag schone kleren en een kind dat naar pis stinkt :( rare is dat het op school wel goed gaat... Bso niet, daar is het standaard mis. Iemand de gouden tip?
pi_137791890
Lijnloos, mijn kleuter wil graag n boekje lezen op de wc .... Dan zit ie rustig :Y)
Vast niet de gouden tip, maar wellicht een idee?
pi_137791998
klinkt alsof het een soort van reactie op school is lijnloos. selene heeft dat vorig jaar ook eventjes gehad (wel ook op school). we hebben toen benadrukt dat ze om schone kleertjes moet komen vragen. dus niks over het plassen zelf, geen oordeel of wat dan ook, alleen "geeft niks, maar wel even schone kleren aantrekken lieverd!" toen was het in een paar weken vanzelf over.

even een kleine waarschuwing: er was even een fase waarin ze dan wel op tijd naar de wc ging, maar eigenlijk toch net te laat. met als resultaat dat ze dan tijdens het op de wc gaan zitten, nou ja. je krijgt het idee :P deze werd gevolgd door wel op tijd naar de wc en wel op tijd op de wc, maar een dusdanig grote heftige plas dat ze zo over de bril heen plaste. zucht.

maar goed; mijnessen vonden zindelijkheid allebei maar een stressvolle toestand. ravi was feitelijk met 3 zindelijk, maar weigerde zonder luier rond te lopen en wilde al helemaal niet in de wc poepen en ging daar zo ver in dattie gerust een week alles ophield :X wat errug zielig was toen hij een keer diarree had :'(

het blijft een gevoelige bij die kleintjes. zo had ravi vrijdag een invaljuf en heeft hij dus niet durven vragen of hij naar de wc mocht bleek. en die juf had niks in de gaten, dus uit school kreeg ik een vies stinkend jochie mee terug. en soms is het gewoon luiheid }:| dat hij trots vertelt dat hij in het speeltuintje tegen de boom heeft geplast :X
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_137792103
Oh Simmu, die luiheid, herkenbaar }:| oudste deed dat ook , ik vond n keer zn " grooooote boodschap" onder de glijbaan in de tuin.... ("Geen zin om helemaal naar binnen te lopen") :X
  zondag 16 maart 2014 @ 10:11:21 #60
37150 livelink
pi_137792316
Bij mijn kind is het geen luiheid, maar hij gaat gewoon veel te veel op in zijn spel. Dan denkt hij echt niet aan de wc. Ja, pas als het te laat is. Daarom gaat het op school wel altijd goed, want daar is de wc denk ik meer een welkome afleiding ;)
pi_137793336
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2014 10:11 schreef livelink het volgende:
Bij mijn kind is het geen luiheid, maar hij gaat gewoon veel te veel op in zijn spel. Dan denkt hij echt niet aan de wc. Ja, pas als het te laat is. Daarom gaat het op school wel altijd goed, want daar is de wc denk ik meer een welkome afleiding ;)
zo voelt het dus ook een beetje bij mij... Echt gewoon te druk bezig of te bang zijn iets te moeten missen en daarom niet gaan.
Dat het op school wel goed gaat snap ik niet zo, maar alleen maar fijn.
We proberen ook zoveel mogelijk te benadrukken dat het niet erg is, maar dat ze in elk geval wel moet melden als het gebeurd is en dan schone kleren aan moet... Maar daar gaat het dus (ook) al mis... Ze weigert het te vertellen en dus pas als we het zien (of ruiken :') ) kunnen we verschonen. Er wordt dan ook vaak ontkent...
  zondag 16 maart 2014 @ 11:12:25 #62
37150 livelink
pi_137793390
quote:
1s.gif Op zondag 16 maart 2014 11:09 schreef Lijnloos het volgende:

[..]

zo voelt het dus ook een beetje bij mij... Echt gewoon te druk bezig of te bang zijn iets te moeten missen en daarom niet gaan.
Dat het op school wel goed gaat snap ik niet zo, maar alleen maar fijn.
We proberen ook zoveel mogelijk te benadrukken dat het niet erg is, maar dat ze in elk geval wel moet melden als het gebeurd is en dan schone kleren aan moet... Maar daar gaat het dus (ook) al mis... Ze weigert het te vertellen en dus pas als we het zien (of ruiken :') ) kunnen we verschonen. Er wordt dan ook vaak ontkent...
Dat herken ik gelukkig niet. Mijn kind verschoont zich zelf en komt het daarna eerlijk vertellen. Ik wil namelijk wel voorbereid zijn op dit soort wasgoed. Dat niet vertellen lijkt me inderdaad heel lastig. Ik heb helaas geen gouden tip voor je. Denk je dat het toch een soort schaamte van haar kant is dat ze het niet vertelt en ontkent?
  zondag 16 maart 2014 @ 11:32:17 #63
229476 Libell
Mama v Aiken,Iben,Junah,Marten
pi_137793793
Moonah, hier gebruiken we sinds een maand een plaswekker bij onze tweede (ook 7 jaar). Hij was 's nachts altijd nat! Hij droeg dan ook nog altijd een luier. Bij de huisarts geweest (voor iets anders, maar even aangekaart) en die raadde toch eens een plaswekker aan. Dat ding maakt gigantisch veel lawaai en staat vlak naast z'n bed. Dus daar wordt ie echt wel wakker van. Iedereen in huis trouwens ;-). De eerste weken ging het bijna elke nacht af. Er was ook geen pijl te trekken op het uur. Soms al om 9 uur 's avonds, maar evengoed om 2 uur of om 5 uur 's nachts. Toen ineens ging dat ding niet meer elke nacht af en sinds een week slaapt ie zonder plaswekker en het gaat goed! Ik durf het hier bijna niet te zeggen, maar nog geen ongelukje gehad. Volgende week breng ik die plaswekker terug.
Hopelijk blijft het zo, maar hier dus enkel positieve ervaring!
Ik begin hem er bijna van te verdenken dat ie 'gewoon' te lui was om te gaan.
pi_137796871
Libell, wat fijn dat het nu zo goed gaat! Konden jullie die plaswekker lenen/ huren?
pi_137799093
Luiheid moet ik bij mijn zoon nooit aan denken 's nachts. Maar ik ben blij te lezen dat het bij meerdere kinderen (jongens) zo is. Ik was al bang dat het misschien kwam omdat ik hem overdag toch net te vroeg zou hebben zindelijk gemaakt (voor zover dat kan natuurlijk).

Hij zegt altijd geheel oprecht dat hij dacht dat hij op de wc zat. Hij vind het zelf echt niet leuk en wil ook geen luier aan. Ik maak er verder geen punt van. Bed verschonen, schone kleren aan en verder slapen. Wel moet hij dus soms een week een luier aan zodat ik bij kan slapen. Tegen zijn zin in, maar wel goed voor mij. En dat accepteert hij dan wel. ;)
  zondag 16 maart 2014 @ 15:11:43 #66
37150 livelink
pi_137800815
Ik heb wel eens aan mijn zoon gevraagd of hij in zijn bed had geplast. En toen antwoordde hij heel boos dat hij niet in bed had geplast, maar dat hij in zijn slaap had geplast. En toen ik zei dat dat hetzelfde was, werd hij nog bozer omdat dat volgens hem iets heel anders was.
Het was toen natuurlijk midden in de nacht, dus ik was niet zo helder. Maar later begreep ik dat het voor hem echt een groot verschil was. In je bed plassen klinkt als een bewust iets, terwijl in je slaap plassen al aangeeft dat je er echt niks aan kunt doen.
pi_137804269
Lijnloos, hier hebben we net een periode gehad met veel broekplassen, volgens mij was het na de zomervakantie. Eerst waren het echt kleddernatte broeken en daarna meer een paar druppels. Dat komt nu nog wel eens voor, maar sporadisch. Ik weet niet wat het is. Ik probeer er niet boos om te worden, maar bij een paar per dag had ik soms ook wel eens zoiets van grmbl kom op zeg, ik blijf niet wassen :{.
Kan je aan haar zien dat ze moet plassen?
Wat ik nu wel doe met haar is in elk geval tussen de middag naar de wc sturen en af en toe vragen. En als we weg moeten zet ik haar ook altijd op de wc. Ik heb niet echt een tip.
Wij hebben op een gegeven moment schone kleren bij de wc gelegd, kon ze zichzelf verkleden. Het gaat nu weer een tijd goed.

Ze zijn trouwens beide (4,5 en 6,5 jaar) niet zindelijk 's nachts.
Het gekke is dat de oudste eigenlijk zo goed als zindelijk was toen ze overdag nog een luier droeg en zo tegen 4 jaar werd ze overdag zindelijk en ging ze weer plassen 's nachts.
Ze is een tijdje zindelijk geweest weer, vorig jaar een paar weken. Maar toen ik weer elke ochtend bedden stond te verschonen hebben we toch maar weer een luierbroekje aangetrokken.
Er zit niet veel in de luier (maar ze drinkt ook niet heel veel overdag), maar dat echt droog worden wil ook nog niet. Kreeg van de week van iemand te horen dat dat toch echt lag aan mijn gezag als ouder. En dat als mijn kind zo slim was, ze dondersgoed wist wat ze moest doen, dus dat ze me gewoon liep te pesten. (van iemand zonder kind).
Tja, ik weet dat ze het niet express doet, ze wil ook zelf best heel graag droog zijn 's nachts. We hebben haar (en ook de jongste) een tijdje wakker gemaakt als we naar bed gingen, maar het plassen wilde vaak niet en ze werden wel koud en onrustig ervan. Maar de jongste kwam vanmorgen vertellen dat ze graag droog wil zijn, dus ik denk dat we het maar weer gaan proberen met wakker maken... misschien is dit wel het moment.
Met de oudste kijken we het nog maar even aan.
Fake it till you make it...
  zondag 16 maart 2014 @ 16:52:33 #68
11682 Moonah
Jolie femme
pi_137804357
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2014 11:32 schreef Libell het volgende:
Dat ding maakt gigantisch veel lawaai en staat vlak naast z'n bed. Dus daar wordt ie echt wel wakker van. Iedereen in huis trouwens ;-).
Ah, mooi! Als mijn zoon er dan zelf niet wakker van wordt dan ik iig wel. ;) Fijn dat het bij jullie heeft gewerkt.
quote:

Tótdat ik voor de jongste bij de chiropracter kwam.
Ik zal eens naar onze osteopaat gaan. Tnx voor de tip.
quote:
1s.gif Op zondag 16 maart 2014 09:55 schreef Cooki het volgende:
Oh Simmu, die luiheid, herkenbaar }:| oudste deed dat ook , ik vond n keer zn " grooooote boodschap" onder de glijbaan in de tuin.... ("Geen zin om helemaal naar binnen te lopen") :X
:D Ik moet daar toch wel om lachen. :D Poepen doet mijn zoon gelukkig altijd gewoon op de WC. Het afvegen was hij dan weer wat laks in. Tegenwoordig mag hij zelf zijn vieze onderbroekjes uitspoelen. Niet zo zeer als straf, maar ik heb gezegd dat ik dat vies vind om te doen. De eerste keer mokte hij en was hij verbaasd dat ik het meende, maar nu komt het steeds minder voor.
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2014 15:11 schreef livelink het volgende:
Ik heb wel eens aan mijn zoon gevraagd of hij in zijn bed had geplast. En toen antwoordde hij heel boos dat hij niet in bed had geplast, maar dat hij in zijn slaap had geplast. En toen ik zei dat dat hetzelfde was, werd hij nog bozer omdat dat volgens hem iets heel anders was.
Het was toen natuurlijk midden in de nacht, dus ik was niet zo helder. Maar later begreep ik dat het voor hem echt een groot verschil was. In je bed plassen klinkt als een bewust iets, terwijl in je slaap plassen al aangeeft dat je er echt niks aan kunt doen.
Ach gosh... :') Ik snap hem wel ja.
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2014 16:49 schreef Nijna het volgende:

Kreeg van de week van iemand te horen dat dat toch echt lag aan mijn gezag als ouder. En dat als mijn kind zo slim was, ze dondersgoed wist wat ze moest doen, dus dat ze me gewoon liep te pesten. (van iemand zonder kind).
Zo dan! Dat klinkt echt als iemand die er verstand van heeft! :D ^O^
  zondag 16 maart 2014 @ 17:00:32 #69
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_137804595
Fijn dat ik iig voor twee van jullie kon bijdragen :)
Ylana
  zondag 16 maart 2014 @ 17:01:06 #70
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_137804617
Nijna wat een achterlijke opmerking :'). Snel naast je neerleggen hoor!
Ylana
  zondag 16 maart 2014 @ 19:42:47 #71
229476 Libell
Mama v Aiken,Iben,Junah,Marten
pi_137811152
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2014 13:27 schreef Meimeltje het volgende:
Libell, wat fijn dat het nu zo goed gaat! Konden jullie die plaswekker lenen/ huren?
Ja, wij huren dat bij de mutualiteit. Ik weet niet hoe dat heet bij jullie (ziekenfonds ofzo??)
pi_137819672
Saffier, ik had hem al naast me neergelegd inderdaad. Ik "ken" haar wel en ze heeft overal een mening over en die ventileert ze ook graag, type: zure ouwe vrijster.
Ik zie haar wekelijks, misschien morgen toch degene die de vrijwilligers beheert eens influisteren dat als ze nog iemand anders heeft voor "mijn" ochtend, ze haar wel mag omruilen :P. Maar dat is offtopic.

Ontopic: ik ga zo een dametje op de wc zetten...

Moonah, hihi dubbele functie van de plaswekker ;)
Fake it till you make it...
  zondag 16 maart 2014 @ 22:36:51 #73
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_137823899
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2014 08:37 schreef Lijnloos het volgende:
He, fijn topic!!
Wij zitten met ons handen in het haar momenteel... Meiske is al ruime tijd overdag zindelijk, maar sinds een tijd 2/3 ongelukjes per dag. Ze lijkt gewoon de tijd niet te nemen even naar de wc te gaan, maar ook nadien zegt ze niks en blijft ze gerust uren in de natte spul lopen... En ik weet niet meer hoe er mee om te gaan. Begrip getoond, boos geworden, stickers plakken als ze het in elk geval al zegt dat het gebeurd is.... Op mijn kop staan nog niet geprobeerd, maar wellicht helpt het. Ik ben het wel zat onderhand, 3x per dag schone kleren en een kind dat naar pis stinkt :( rare is dat het op school wel goed gaat... Bso niet, daar is het standaard mis. Iemand de gouden tip?
Lijnloos, Harry blijft ook in zijn natte kloffie rondhupsen hoor. Gaat ook doodleuk met zeiknatte (haha, leuke woordspeling) broek op de bank zitten ofzo. Of op mijn schoot. Dan voel ik het nat worden, vraag of hij moet plassen waarop hij doodleuk nee zegt... Zucht.

Hoewel het is wisselend. Komt hij opeens half bloot van de wc hupsen want hij had een 'groot ongelukje'. Blijkt er een drupje in de onderbroek te zitten...
  maandag 17 maart 2014 @ 07:42:56 #74
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_137830545
quote:
Vroeg ik me vannacht opeens af: hoe kan hij overdag zindelijk zijn als het signaal niet aan komt volgens de behandelaar?
  maandag 17 maart 2014 @ 07:59:41 #75
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_137830650
quote:
2s.gif Op maandag 17 maart 2014 07:42 schreef Asyniur het volgende:

[..]

Vroeg ik me vannacht opeens af: hoe kan hij overdag zindelijk zijn als het signaal niet aan komt volgens de behandelaar?
Vroeg ik me ook af toen! Maar.... Altijd druppels in zijn broek, altijd net te laat naar de wc, we stuurden hem geregeld. Op school de helft van de tijd net te laat dus weer druppels. De juf stuurde hem standaard 2x per dag en wij dus ook. Zo ging het dus de ene dag beter dan de andere. Op school en thuis kreeg hij ook te zien dat wij/andere kinderen naar de wc gingen en dacht hij er zelf over na. 's Nachts kreeg hij die prikkel van buitenaf natuurlijk niet.
Ylana
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')