Ik ben in de jaren '90 kind geweest, maar ik mocht al vrij vroeg gewoon naar buiten. Je leerde om fatsoenlijk te zijn, juist ook omdat je buiten kwam en andere mensen trof. Soms deed je iets verkeerd, maar dat kreeg je te horen en daarna deed je het nooit meer. Buiten spelen is goed voor je ontwikkeling. Je komt ook veel meer mensen tegen, je leert je eigen buurt kennen.quote:Op zondag 29 december 2013 18:32 schreef fietsie het volgende:
[..]
Dat leer je -in- de achtertuin en woonkamer. Waarna je langzaam meer vrijheden krijgt en hoe langer hoe vrijer mag spelen. Zo ging dat echt -altijd- van 1900 tot zeg 2000.
Maar toen ergens werd het normaal dat een kleuter van 4 gewoon na school op straat bleef tot 21:00 inde grote steden
Ik stel ook niet dat er een beperking moet zijn tot de achtertuin, maar dat er een opvoedtraject hoort te zijn waardoor kinderen leren buiten de woning zich niet anders te gedragen dan bij of in de woning.quote:Op zondag 29 december 2013 18:35 schreef Fera het volgende:
[..]
Ik ben in de jaren '90 kind geweest, maar ik mocht al vrij vroeg gewoon naar buiten. Je leerde om fatsoenlijk te zijn, juist ook omdat je buiten kwam en andere mensen trof. Soms deed je iets verkeerd, maar dat kreeg je te horen en daarna deed je het nooit meer. Buiten spelen is goed voor je ontwikkeling. Je komt ook veel meer mensen tegen, je leert je eigen buurt kennen.
Mijn moeder groeide op in de jaren '60/'70, maar die was ook niet beperkt tot haar eigen achtertuin.
Maar dingen afschaffen/verbieden werkt alleen meer betutteling in de hand. Bovendien zijn er al decennia lang klachten geweest over ''de jeugd van tegenwoordig'', dat is gewoon een blijvend iets, een kloof tussen de ouderen en de jongeren. Ik denk niet dat dit ooit zal verdwijnen.quote:Op zondag 29 december 2013 18:33 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Nee dat snap ik maar Nederland is gewoon te betutteld, mensen durven zelf geen verantwoording meer te nemen voor wat ze doen. Lekker de schuld schuiven van opvoeding naar anderen.
Dingen die ik nu wel eens zie had ik echt niet thuis hoeven proberen en dan zijn mijn ouders niet eens heel streng geweest.
Dat is natuurlijk onzin.. Mijn nichtjes zijn ook gewoon normaal opgevoed..quote:Op zondag 29 december 2013 18:32 schreef fietsie het volgende:
[..]
Dat leer je -in- de achtertuin en woonkamer. Waarna je langzaam meer vrijheden krijgt en hoe langer hoe vrijer mag spelen. Zo ging dat echt -altijd- van 1900 tot zeg 2000.
Maar toen ergens werd het normaal dat een kleuter van 4 gewoon na school op straat bleef tot 21:00 inde grote steden
Over welke leeftijd heb je het dan nu? Want mijn ouders joegen mij vaak naar buiten als ik zelf niet ging. Tenzij het regende. Als ik maar voor het avondeten thuis was.quote:Op zondag 29 december 2013 18:37 schreef fietsie het volgende:
[..]
Ik stel ook niet dat er een beperking moet zijn tot de achtertuin, maar dat er een opvoedtraject hoort te zijn waardoor kinderen leren buiten de woning zich niet anders te gedragen dan bij of in de woning.
In veel steden lopen kinderen op straat die menen "eigenaar" te zijn van ruimte, die nooit geconditioneerd zijn op gedrag, die niet in huis -mogen- zijn. Voor hen is "hangen met vrienden" de normaalsituatie, terwijl de normaalsituatie hoort te zijn: "Met <gezinssamenstelling> en kind in de woonkamer". En van daaruit de wereld ontdekken.
Maar de brommer nozems uit de jaren 60, hoe dwars ook op de oudere generatie, bedreigde niet en was zelfs hoffelijk voor opa en oma.quote:Op zondag 29 december 2013 18:38 schreef Fera het volgende:
Ik ben het wel met je eens dat er nu minder respect voor ouderen lijkt te zijn dan vroeger. Maar het is wel algemeen bekend dat in elke generatie de jeugd zich altijd heeft ''verzet'' tegen de oudere generatie.
Met als doel : Buitenspelen. Niet met als doel: Uit huis want je bent hier over / teveel ./ lastig.quote:Op zondag 29 december 2013 18:39 schreef Fera het volgende:
[..]
Over welke leeftijd heb je het dan nu? Want mijn ouders joegen mij vaak naar buiten als ik zelf niet ging. Tenzij het regende. Als ik maar voor het avondeten thuis was.
Ga maar kijken in de stadscentra van grote steden.quote:Op zondag 29 december 2013 18:39 schreef Jofunu-kun het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin.. Mijn nichtjes zijn ook gewoon normaal opgevoed..
Zoals ik al zei, ik merk inderdaad dat er minder respect is. Maar een kloof zal er altijd zijn. Het respect moet ook van twee kanten komen. Ik merk vaak genoeg dat oudere mensen al een oordeel over je hebben zonder je überhaupt te kennen.quote:Op zondag 29 december 2013 18:40 schreef fietsie het volgende:
[..]
Maar de brommer nozems uit de jaren 60, hoe dwars ook op de oudere generatie, bedreigde niet en was zelfs hoffelijk voor opa en oma.
Het is eerder saaiquote:Op zondag 29 december 2013 18:39 schreef LovelyLady het volgende:
Oh het gaat over opvoeden..
daar doe ik niet aan hoor
Daar hoef ik niet te kijken, daar woon ikquote:Op zondag 29 december 2013 18:41 schreef fietsie het volgende:
[..]
Met als doel : Buitenspelen. Niet met als doel: Uit huis want je bent hier over / teveel ./ lastig.
Mag ik tenminste hopen.
[..]
Ga maar kijken in de stadscentra van grote steden.
Begint ook al een stukje verdediging te worden he....quote:Op zondag 29 december 2013 18:41 schreef Fera het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, ik merk inderdaad dat er minder respect is. Maar een kloof zal er altijd zijn. Het respect moet ook van twee kanten komen. Ik merk vaak genoeg dat oudere mensen al een oordeel over je hebben zonder je überhaupt te kennen.
Beiden. Voornamelijk het buiten spelen, want beweging en zonlicht zijn gezond. Maar ook dat ik niet de hele tijd mijn moeder lastig viel als ik me verveelde. Maar als ik een keer met een vriendinnetje binnen wilde knutselen of met My Little Pony's spelen, dan was dat natuurlijk ook prima. Maar m'n ouders wilden me vooral leren hoe leuk het is om buiten te zijn, dat je moet genieten van het mooie weer en dat je niet teveel stil moet zitten.quote:Op zondag 29 december 2013 18:41 schreef fietsie het volgende:
[..]
Met als doel : Buitenspelen. Niet met als doel: Uit huis want je bent hier over / teveel ./ lastig.
Mag ik tenminste hopen.
[..]
Ga maar kijken in de stadscentra van grote steden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-12-2013 18:44:40 ]
Wat precies?quote:Op zondag 29 december 2013 18:42 schreef fietsie het volgende:
[..]
Begint ook al een stukje verdediging te worden he....
quote:Op zondag 29 december 2013 18:44 schreef hugecooll het volgende:
Zo eens lekker een willekeurig persoon langs achteren neerslaan
Respect hoor je te verdienen, niet af te dwingen. Dat wil niet zeggen dat je je respectloos kunt gedragen.quote:Op zondag 29 december 2013 18:44 schreef Fera het volgende:
[..]
Wat precies?
Respect hoort gewoon wederzijds te zijn.
Fatsoen.... respect is iets heel anders...quote:Op zondag 29 december 2013 18:44 schreef Fera het volgende:
[..]
Wat precies?
Respect hoort gewoon wederzijds te zijn.
Bejje niet blank?quote:Op zondag 29 december 2013 18:41 schreef Fera het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, ik merk inderdaad dat er minder respect is. Maar een kloof zal er altijd zijn. Het respect moet ook van twee kanten komen. Ik merk vaak genoeg dat oudere mensen al een oordeel over je hebben zonder je überhaupt te kennen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |