Zolang het spoor maar niet opgeknipt word. De naam maakt niets uit. Het opknippen van het spoor is funest. Zelfs de SNCF, en DB laten dat niet toe. Althans op hun kernnet. Stel dat je meerdere vervoerders hebt op een lijn. Waar leg je de schuld bij een vertraging. Prorail, Arriva, Veolia of NS . Stel Veolia komt stil te staan en NS kan daardoor niet vertrekken. Wie is dan schuldig. Advocaten zullen er blij mee zijn. Nog maar te zwijgen over al de verschillende directies en vervoerders die voor hun eigen winkel gaan. Meer overstappen, meer in en uitchecken. Enfin vul maar aan. En er kunnen toch niet meer treinen rijden als het net toelaat. Springers zullen plots niet meer gaan springen. koperdieven zullen toch koper blijven stelen. Tuig zal toch de boel blijven verstieren om maar wat te benoemen.quote:Op maandag 30 december 2013 01:20 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Precies. En daar liggen dan ook alsnog genoeg verbeterpunten in het buitenlandIk ga volgend jaar als alles meezit voor mijn Duitse bevoegdheid, ga het dan wel zien
In NL vind ik het als meester prima rijden met de verhalen die ik uit het buitenland hoor
Maar ook hier zijn er alsnog verbeterpunten genoeg.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar materieel (even als voorbeeld dat Benelux treintje waar laatst wat over te doen was qua reinheid etc).
Ik denk dat NS 'bang' is om nieuw mat aan te schaffen qua wagons, of bepaalde investeringen te doen, omdat de toekomst onzeker is.
Hoe goed NS het ook doet (eerlijk is eerlijk, ondanks verbeterpunten doen ze het niet slecht gezien de drukte op het spoor), weet men daar niet hoe lang ze nog mogen rijden. Langzaam aan gaan ze toch wat lijnen kwijt raken. Het Rood-Witte monster Arriva (oké, stom woordgrapje) pakt alles wat ze pakken kunnen. Winst of verlies, als ze het maar krijgen. Dat realiseren ze zich in Utrecht ook wel.
Dit is natuurlijk niet de hoofdreden, maar ik kan me voorstellen dat men zich daar ook wel achter de oren krabt met betrekking op toekomstperspectieven.
Iemand die hier wat meer diepgang, mening of aanvullingen op heeft? Vind ik wel interessant.
Het is ook logisch dat andere lidstaten daarin meegaan. Arriva/DB en Veolia is een der grootste van de EU. Veolia is een gigant ook op het gebied van afvalverwerking en water. Wat dat betreft zijn die Fransen echt niet gek.quote:Op maandag 30 december 2013 01:34 schreef James1988 het volgende:
Nederland heeft een gele kaart getrokken tegen deze plannen (nog voor ze eens goed te bestuderen!), maar als de rest van de lidstaten van de EU voor stemt zal Nederland alsnog mee moeten doen. Er zijn weinig redenen waarom andere lidstaten tegen zouden stemmen, de voor sommige lidstaten belangrijke punten (zoals de mogelijkheid om een holdingstructuur te houden) zijn ingewilligd.
Opknippen hoeft niet funest te zijn, zolang het op een logische manier gebeurt. Lijngebonden i.p.v. regiogebonden, bijvoorbeeld.quote:Op maandag 30 december 2013 01:35 schreef Cherna het volgende:
[..]
Zolang het spoor maar niet opgeknipt word. De naam maakt niets uit. Het opknippen van het spoor is funest. Zelfs de SNCF, en DB laten dat niet toe. Althans op hun kernnet.
Die situatie heb je heden ten dage al met de vele goederenboeren die door het land karren. Of er nou badslippers of reizigers in een trein zitten, verschil zal het niet maken.quote:Stel dat je meerdere vervoerders hebt op een lijn. Waar leg je de schuld bij een vertraging. Prorail, Arriva, Veolia of NS . Stel Veolia komt stil te staan en NS kan daardoor niet vertrekken. Wie is dan schuldig. Advocaten zullen er blij mee zijn.
Overstappen hangt af van de inrichting van je netwerk en concessies, in- en uitchecken is een fenomeen dat is geschapen door de vervoerders zelf en waarin de overheid, als opdrachtverlener, kan bijsturen.quote:Nog maar te zwijgen over al de verschillende directies en vervoerders die voor hun eigen winkel gaan. Meer overstappen, meer in en uitchecken.
Eens.quote:Enfin vul maar aan. En er kunnen toch niet meer treinen rijden als het net toelaat. Springers zullen plots niet meer gaan springen. koperdieven zullen toch koper blijven stelen. Tuig zal toch de boel blijven verstieren om maar wat te benoemen.
"Het wordt goedkoper" is een argument dat vaak wordt aangehaald, maar inderdaad lang niet altijd blijkt te kloppen. Ik denk wel dat er mogelijkheden zijn om het spoor goedkoper/efficiënter te krijgen, maar daarvoor ontbreken detailgegevens me op dit moment.quote:De kaartjes goedkoper? Ik betwijfel dat in alle ernst.
Wat in die tijd ook meespeelde is dat diezelfde private bedrijven ook in de infrastructuur moesten investeren en dat er al in die tijd concurrentie kwam van automobielen. Ieder weldenkend bedrijf richt z'n bedrijfscultuur zo in dat de klant bereid is om te betalen voor het geleverde product, onder het motto "een ontevreden klant stemt met z'n voeten".quote:En vergeet niet dat het spoor ooit privaat was. Dat werkte niet omdat dan juist het belang van de klant niet voorop staat ,maar winst is dan het doel. Verschraling.
Eens, dat is een rare situatie. Ik snap niet waarom er is gekozen voor twee vervoerders die samen één buslijn exploiteren. Het is wel interessant om te zien wat voor gevolgen dit heeft voor de keuze van reizigers (aannemende dat tarieven e.d. hetzelfde zijn).quote:http://www.arriva.nl/nieu(...)or-twee-vervoerders/
Bizar. Dus twee directies die een lijn voorzien. En wat schiet de klant ermee op? Vertel het mij maar.
Verder veranderd er niets voor U. Dat zegt men. LolHet nut ervan? Hmm
Het VK is heel erg gericht op Londen, wat te zien is in de inrichting van het spoorwegnetwerk. De hoge prijskaartjes hangen samen met de hoge kosten voor infrastructuur (de Britse politici zien het liefste alle infrastructuur zelfbedruipend) en de manier waarop het systeem is ingericht: inkomstenmaximalisatie voor het Department for Transportation.quote:In de UK is het peperduur en daar is het mogelijk(opknippen) door de vele kopstations.
De grootste kostenposten die vervoerders maken zijn infrastructuur, brandstof en personeel. Zolang de overheid de infravergoeding jaarlijks verhoogt kunnen de vervoerders daar niets mee doen. Brandstofkosten hangen samen met de infrastructuur: elektriciteit is veel goedkoper dan diesel.quote:Op maandag 30 december 2013 01:46 schreef GlenSpey het volgende:
Kaartjes worden sowieso niet goedkoper van concessies, dat is al meermaals gebleken in het verleden. De enige die echt beter wordt van opknippen is de EU.
Wie er echt beter wordt van opknippen van het hoofdrailnet valt nog te bezien. Ik denk dat het intercitynetwerk op zich best goed in elkaar steekt, ik verwacht dat er meer winst te halen valt in het herorganiseren van het sprinternetwerk.quote:Op maandag 30 december 2013 01:47 schreef GlenSpey het volgende:
Overigens maakt de vlag me geen donder uit, voor we dat weer krijgen. Maar ik ben vóór het behoud van het HRN en zou het voor mijn werkpakket als machinist ook niet erg vinden als Nederland als geheel als HRN werd gezien
Eens. Het zou mooi zijn als er wat meer kleine partijen zouden opstaan in de spoorwereld, maar helaas is dat vrijwel onmogelijk door de eisen die gesteld worden aan aspirant-spoorbedrijven.quote:Op maandag 30 december 2013 01:53 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het is ook logisch dat andere lidstaten daarin meegaan. Arriva/DB en Veolia is een der grootste van de EU. Veolia is een gigant ook op het gebied van afvalverwerking en water. Wat dat betreft zijn die Fransen echt niet gek.
http://en.wikipedia.org/wiki/Veolia_Transport
En dan maar roepen dat NS een monopolist is. Maar wij laten liever alles door monopolisten vanuit het buitenland regelen als dat we zelf nog iets proberen instant te houden. Maar dat is NL. Zelfs onze energie Essent laten we door Duitsers wegkapen.
Dit. Geen mens houd het 40-45 jaar vol om steeds op hetzelfde stukje te rijden. Het is onveilig en daarbij ben je echt de lul als je net op die lijn moet rijden waar de meeste problemen zijn.quote:Op maandag 30 december 2013 01:47 schreef GlenSpey het volgende:
Overigens maakt de vlag me geen donder uit, voor we dat weer krijgen. Maar ik ben vóór het behoud van het HRN en zou het voor mijn werkpakket als machinist ook niet erg vinden als Nederland als geheel als HRN werd gezien
Wel lastig hoor. Sommige uitzendbureau's staan niet zo goed bekend.quote:Op maandag 30 december 2013 02:12 schreef James1988 het volgende:
Ik denk dat, mocht het ooit zo ver komen, heel veel machinisten via uitzendbureau's zullen werken, om zo hun werkpakket maar enigszins gevarieerd te houden. Of dat de personeelskosten (en dus de prijzen van de kaartjes) ten goede gaat komen is een tweede.
Dat is wat Aptroot niet ziet. Niemand trouwens. Alleen machinisten kunnen dat weten. Zijn motief was al helemaal bizar. Hij stelde als een machinist steeds op hetzelfde stuk zou rijden hij dan elk hobbeltje en steentje zou weten te liggen en precies weet waar elk seintje staat en iedere klant persoonlijk kent. En bij een defect wissel of spoorverzakking direct actie kon ondernemen door contract op te nemen met de werkplaats. Met een telefoontje van de machinist zou het geregeld zijn. Hij denkt werkelijk dat een trein rijden gelijk is aan een bus rijden.quote:Op maandag 30 december 2013 02:09 schreef Monopoly het volgende:
Verwachtingspatroon is ook wel link ja. Ik ga er vanuit dat elk sein rood is. Alles wat niet rood is, is mooi mee genomen.
Sommige mensen die zouden het gewoon moeten zien met eigen ogen hoe en wat er allemaal bij komt kijken vanuit het oogpunt van het rijdend personeel.quote:Op maandag 30 december 2013 02:15 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat is wat Aptroot niet ziet. Niemand trouwens. Alleen machinisten kunnen dat weten. Zijn motief was al helemaal bizar. Hij stelde als een machinist steeds op hetzelfde stuk zou rijden hij dan elk hobbeltje en steentje zou weten te liggen en precies weet waar elk seintje staat en iedre klant persoonlijk kan. En bij een defect wissel of spoorverzakking direct actie kon ondernemen door contract op te nemen met de werkplaats. Met een telefoontje van de machinist zou het geregeld zijn
Lachwekkend.
Maar he, de spoorwegnet is voor iedere vervoerder gelijk.
Dit,quote:Op maandag 30 december 2013 02:12 schreef James1988 het volgende:
Ik denk dat, mocht het ooit zo ver komen, heel veel machinisten via uitzendbureau's zullen werken, om zo hun werkpakket maar enigszins gevarieerd te houden. Of dat de personeelskosten (en dus de prijzen van de kaartjes) ten goede gaat komen is een tweede.
quote:Op maandag 30 december 2013 02:28 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dit,
Of het verloop is zo groot zoals in Duitsland waar veel S-bahn machinisten afknappen dat de vraag groter word dan het aanbod. En daardoor met enorme ziektekosten en nieuwe aanwas opleidingskosten te maken krijgt.
Het ziekteverzuim is enorm in Duitsland onder S-bahn machinisten. Die moeten dus ook zonder HC op pad met alle gevolgen. Daar ben je met 140 aan het rijden en beukt er achter je een idioot op de glazen wand om iets te vragen.
http://www.fr-online.de/p(...)472782,11553552.html
http://www.augsburger-all(...)ucht-id19416376.html
quote:Manche Schichten dauern zehn bis zwölf Stunden, einzelne Wochen haben bis zu 60 Arbeitsstunden. Zwar wird das dann wieder ausgeglichen, damit aufs Jahr gerechnet eine normale Arbeitszeit rauskommt. Aber stressig ist die Arbeit schon. In meinem Fall für 3000 Euro brutto pro Monat.
Nee precies ik hoor zelf ook bij die jongste generatie en ik vind het heerlijk als ik een lijstje met mooie gevarieerde diensten krijg. Als de plannen van sommige 'OV-strijders' in dit topic ooit bewaarheid worden dan mag ik straks precies 1 of 2 stukjes op en neer. Elke dag. Voor de komende 40 jaarquote:Op maandag 30 december 2013 02:05 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dit. Geen mens houd het 40-45 jaar vol om steeds op hetzelfde stukje te rijden. Het is onveilig en daarbij ben je echt de lul als je net op die lijn moet rijden waar de meeste problemen zijn.
Ik laat me verassen.
Het verloop zal dan gigantisch zijn. Dan is het ook niet meer meester maar veredelde buschauffeur. Persoonlijk, maar dat ben ik ga ik daar niet aan beginnen. Dan maar terug naar mijn oud vakgebied.
Maar voor de echte jongelingen een drama. Alleen al de jongste generatie gun je dit niet.
Het hoeft niet stressig te zijn als er variatie is. In NL speelt dat nog niet en blijft het alsnog een mooi vak met goed salaris en perfecte CAO. Maar ik vrees het ergste in de toekomst voor de jonge generatie. Met Post NL ging het niet anders.quote:Op maandag 30 december 2013 02:33 schreef James1988 het volgende:
[..]
[..]
Een leuk salaris, maar niet voor zo'n stressvolle situatie.
Men zegt wel eens dat ouderen niets om jongeren geven. Maar ik hoop van harte dat je lang mag genieten met een zeer gevarieerd werkpakket.quote:Op maandag 30 december 2013 02:37 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Nee precies ik hoor zelf ook bij die jongste generatie en ik vind het heerlijk als ik een lijstje met mooie gevarieerde diensten krijg. Als de plannen van sommige 'OV-strijders' in dit topic ooit bewaarheid worden dan mag ik straks precies 1 of 2 stukjes op en neer. Elke dag. Voor de komende 40 jaardan vind ik het vak toch opeens een heel stuk minder interessant klinken.
Kijk dat horen we graagquote:Op maandag 30 december 2013 02:42 schreef Cherna het volgende:
[..]
Men zegt wel eens dat ouderen niets om jongeren geven. Maar ik hoop van harte dat je lang mag genieten met een zeer gevarieerd werkpakket.
quote:Op maandag 30 december 2013 02:42 schreef Cherna het volgende:
[..]
Men zegt wel eens dat ouderen niets om jongeren geven. Maar ik hoop van harte dat je lang mag genieten met een zeer gevarieerd werkpakket.
+1quote:
Dat gebeurt nu eigenlijk al. De diensten zijn al zo gemaakt dat je toch wel vaak op dezelfde stukken rijd. Maar gelukkig niet dag in dag uit Eindhoven-Weert om maar wat op te noemen.quote:Op maandag 30 december 2013 02:23 schreef James1988 het volgende:
Ik werk in de ICT bij een consultancybedrijf en ben blij dat ik eens in de zoveel maanden bij een andere klant terecht kom zodat ik weer in een andere omgeving terecht kom, op een gegeven moment ga ik me namelijk ergeren aan dingen als gewoontes van collega's en de werkplek die ik heb.
Ik zit inmiddels 8 maanden bij een bepaalde klant en begin het inmiddels al weer een beetje beu te raken (steeds meer van hetzelfde terwijl mijn werk toch erg afwisselend is), ik kan me daarom ook wel voorstellen dat jullie er zo over denken.
Ik ben er daarom ook niet van overtuigd dat "het rondje rond de kerk" een goed idee is, maar ik denk wel dat een wat meer lijngebonden dagelijkse (!) planning van personeel kan zorgen dat verstoringen minder impact hebben. Bijvoorbeeld (simpel voorbeeld, het is vast niet zo eenvoudig te regelen): de ene dag pendelen op Eindhoven - Amsterdam, de volgende dag Eindhoven - Den Haag, de derde dag Eindhoven - Maastricht, weekend, dan Eindhoven - Heerlen.
Mooi om te horenquote:Op maandag 30 december 2013 02:57 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat gebeurt nu eigenlijk al. De diensten zijn al zo gemaakt dat je toch wel vaak op dezelfde stukken rijd.
Een paar jaar terug werd een winterdienstregeling getest waarbij machinisten alleen maar pendelden tussen stations, volgens mij was het greavy die hier toen een verhaaltje plaatste van iemand die tijdens een shift van 8 uur alleen maar Zwolle - Kampen had te doen.quote:Maar gelukkig niet dag in dag uit Eindhoven-Weert om maar wat op te noemen.
Pendelen is ook een helquote:Op maandag 30 december 2013 02:59 schreef James1988 het volgende:
[..]
Mooi om te horen
[..]
Een paar jaar terug werd een winterdienstregeling getest waarbij machinisten alleen maar pendelden tussen stations, volgens mij was het greavy die hier toen een verhaaltje plaatste van iemand die tijdens een shift van 8 uur alleen maar Zwolle - Kampen had te doen.
Zo'n dienst lijkt me echt dodelijk saai.
Het geld natuurlijk ook voor andere vakgebieden. Variatie is voor iedereen plezierig, wat je ook uitvoert. Dat lijkt me voor een kantoorbaan niet anders.quote:Op maandag 30 december 2013 02:55 schreef James1988 het volgende:
[..]
[..]
+1
Ik, als outsider, hoop hetzelfde.
Zeker! Daarom vind ik mijn baan in de consultancy juist zo leuk.quote:Op maandag 30 december 2013 03:03 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het geld natuurlijk ook voor andere vakgebieden. Variatie is voor iedereen plezierig, wat je ook uitvoert. Dat lijkt me voor een kantoorbaan niet anders.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |