abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 december 2013 @ 01:35:02 #101
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134861623
quote:
14s.gif Op maandag 30 december 2013 01:20 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Precies. En daar liggen dan ook alsnog genoeg verbeterpunten in het buitenland ;) Ik ga volgend jaar als alles meezit voor mijn Duitse bevoegdheid, ga het dan wel zien :P

In NL vind ik het als meester prima rijden met de verhalen die ik uit het buitenland hoor :)
Maar ook hier zijn er alsnog verbeterpunten genoeg.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar materieel (even als voorbeeld dat Benelux treintje waar laatst wat over te doen was qua reinheid etc).
Ik denk dat NS 'bang' is om nieuw mat aan te schaffen qua wagons, of bepaalde investeringen te doen, omdat de toekomst onzeker is.

Hoe goed NS het ook doet (eerlijk is eerlijk, ondanks verbeterpunten doen ze het niet slecht gezien de drukte op het spoor), weet men daar niet hoe lang ze nog mogen rijden. Langzaam aan gaan ze toch wat lijnen kwijt raken. Het Rood-Witte monster Arriva (oké, stom woordgrapje) pakt alles wat ze pakken kunnen. Winst of verlies, als ze het maar krijgen. Dat realiseren ze zich in Utrecht ook wel.

Dit is natuurlijk niet de hoofdreden, maar ik kan me voorstellen dat men zich daar ook wel achter de oren krabt met betrekking op toekomstperspectieven.
Iemand die hier wat meer diepgang, mening of aanvullingen op heeft? Vind ik wel interessant.
Zolang het spoor maar niet opgeknipt word. De naam maakt niets uit. Het opknippen van het spoor is funest. Zelfs de SNCF, en DB laten dat niet toe. Althans op hun kernnet. Stel dat je meerdere vervoerders hebt op een lijn. Waar leg je de schuld bij een vertraging. Prorail, Arriva, Veolia of NS . Stel Veolia komt stil te staan en NS kan daardoor niet vertrekken. Wie is dan schuldig. Advocaten zullen er blij mee zijn. Nog maar te zwijgen over al de verschillende directies en vervoerders die voor hun eigen winkel gaan. Meer overstappen, meer in en uitchecken. Enfin vul maar aan. En er kunnen toch niet meer treinen rijden als het net toelaat. Springers zullen plots niet meer gaan springen. koperdieven zullen toch koper blijven stelen. Tuig zal toch de boel blijven verstieren om maar wat te benoemen.
De kaartjes goedkoper? Ik betwijfel dat in alle ernst.

En vergeet niet dat het spoor ooit privaat was. Dat werkte niet omdat dan juist het belang van de klant niet voorop staat ,maar winst is dan het doel. Verschraling.

http://www.arriva.nl/nieu(...)or-twee-vervoerders/
Bizar. Dus twee directies die een lijn voorzien. En wat schiet de klant ermee op? Vertel het mij maar.
Verder veranderd er niets voor U. Dat zegt men. Lol :) Het nut ervan? Hmm

In de UK is het peperduur en daar is het mogelijk(opknippen) door de vele kopstations.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134861800
Kaartjes worden sowieso niet goedkoper van concessies, dat is al meermaals gebleken in het verleden. De enige die echt beter wordt van opknippen is de EU.
pi_134861828
Overigens maakt de vlag me geen donder uit, voor we dat weer krijgen. Maar ik ben vóór het behoud van het HRN en zou het voor mijn werkpakket als machinist ook niet erg vinden als Nederland als geheel als HRN werd gezien :+
pi_134861883
Mij maakt het op zich ook niet uit voor welke vervoerder ik rij, als je mening maar gewaardeerd wordt, en je makkelijk bij je teamleiders terecht kan en open en eerlijk kan zijn.

Oké en eigen rooster maken is dan wel echt heilig voor mij O-)
  maandag 30 december 2013 @ 01:53:34 #105
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134861933
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 01:34 schreef James1988 het volgende:
Nederland heeft een gele kaart getrokken tegen deze plannen (nog voor ze eens goed te bestuderen!), maar als de rest van de lidstaten van de EU voor stemt zal Nederland alsnog mee moeten doen. Er zijn weinig redenen waarom andere lidstaten tegen zouden stemmen, de voor sommige lidstaten belangrijke punten (zoals de mogelijkheid om een holdingstructuur te houden) zijn ingewilligd.
Het is ook logisch dat andere lidstaten daarin meegaan. Arriva/DB en Veolia is een der grootste van de EU. Veolia is een gigant ook op het gebied van afvalverwerking en water. Wat dat betreft zijn die Fransen echt niet gek.
http://en.wikipedia.org/wiki/Veolia_Transport

En dan maar roepen dat NS een monopolist is. Maar wij laten liever alles door monopolisten vanuit het buitenland regelen als dat we zelf nog iets proberen instant te houden. Maar dat is NL. Zelfs onze energie Essent laten we door Duitsers wegkapen. Nog maar te zwijgen wat we allemaal verkocht hebben aan de Amerikanen.
  maandag 30 december 2013 @ 01:55:11 #106
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134861961
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 01:35 schreef Cherna het volgende:

[..]

Zolang het spoor maar niet opgeknipt word. De naam maakt niets uit. Het opknippen van het spoor is funest. Zelfs de SNCF, en DB laten dat niet toe. Althans op hun kernnet.
Opknippen hoeft niet funest te zijn, zolang het op een logische manier gebeurt. Lijngebonden i.p.v. regiogebonden, bijvoorbeeld.

quote:
Stel dat je meerdere vervoerders hebt op een lijn. Waar leg je de schuld bij een vertraging. Prorail, Arriva, Veolia of NS . Stel Veolia komt stil te staan en NS kan daardoor niet vertrekken. Wie is dan schuldig. Advocaten zullen er blij mee zijn.
Die situatie heb je heden ten dage al met de vele goederenboeren die door het land karren. Of er nou badslippers of reizigers in een trein zitten, verschil zal het niet maken.

quote:
Nog maar te zwijgen over al de verschillende directies en vervoerders die voor hun eigen winkel gaan. Meer overstappen, meer in en uitchecken.
Overstappen hangt af van de inrichting van je netwerk en concessies, in- en uitchecken is een fenomeen dat is geschapen door de vervoerders zelf en waarin de overheid, als opdrachtverlener, kan bijsturen.

De OV-chipkaart dient ter ondersteuning van de inkomstenverdeling in het openbaar vervoer, het mag niet zo zijn dat de trein zich aanpast aan de OV-chipkaart.

quote:
Enfin vul maar aan. En er kunnen toch niet meer treinen rijden als het net toelaat. Springers zullen plots niet meer gaan springen. koperdieven zullen toch koper blijven stelen. Tuig zal toch de boel blijven verstieren om maar wat te benoemen.
Eens.
quote:
De kaartjes goedkoper? Ik betwijfel dat in alle ernst.
"Het wordt goedkoper" is een argument dat vaak wordt aangehaald, maar inderdaad lang niet altijd blijkt te kloppen. Ik denk wel dat er mogelijkheden zijn om het spoor goedkoper/efficiënter te krijgen, maar daarvoor ontbreken detailgegevens me op dit moment.
quote:
En vergeet niet dat het spoor ooit privaat was. Dat werkte niet omdat dan juist het belang van de klant niet voorop staat ,maar winst is dan het doel. Verschraling.
Wat in die tijd ook meespeelde is dat diezelfde private bedrijven ook in de infrastructuur moesten investeren en dat er al in die tijd concurrentie kwam van automobielen. Ieder weldenkend bedrijf richt z'n bedrijfscultuur zo in dat de klant bereid is om te betalen voor het geleverde product, onder het motto "een ontevreden klant stemt met z'n voeten".

Op het spoor is het moeilijk om over te stappen op een andere trein (je hebt immers maar 1 spoorbaan), daarom wordt er gewerkt met concessies waarin afspraken worden gemaakt over kwaliteitseisen namens de reiziger. Mede hierdoor rijden er nu treinen met comfortabele stoelen en wifi i.p.v. oude Mat '64 tussen Zwolle en Emmen.
quote:
http://www.arriva.nl/nieu(...)or-twee-vervoerders/
Bizar. Dus twee directies die een lijn voorzien. En wat schiet de klant ermee op? Vertel het mij maar.
Verder veranderd er niets voor U. Dat zegt men. Lol :) Het nut ervan? Hmm
Eens, dat is een rare situatie. Ik snap niet waarom er is gekozen voor twee vervoerders die samen één buslijn exploiteren. Het is wel interessant om te zien wat voor gevolgen dit heeft voor de keuze van reizigers (aannemende dat tarieven e.d. hetzelfde zijn).
quote:
In de UK is het peperduur en daar is het mogelijk(opknippen) door de vele kopstations.
Het VK is heel erg gericht op Londen, wat te zien is in de inrichting van het spoorwegnetwerk. De hoge prijskaartjes hangen samen met de hoge kosten voor infrastructuur (de Britse politici zien het liefste alle infrastructuur zelfbedruipend) en de manier waarop het systeem is ingericht: inkomstenmaximalisatie voor het Department for Transportation.

Dit laatste werd duidelijk bij de gunning van de IC West Coast-franchise: FirstGroup had een bod uitgebracht dat op papier een veel hogere uitbetaling aan DfT beloofde, maar pas in de laatste jaren van de periode. Het is in het VK al eens eerder voorgekomen dat een exploitant aangaf niet te kunnen voldoen aan de beloofde uitbetalingen, toen is de franchise stopgezet (National Express East Coast).

Is dat goed voor de reiziger? Nee, ik denk het niet. Het geeft echter wel aan dat de situatie in het VK dermate anders is dat je niet zomaar kunt zeggen "Het resultaat in het VK is x, dus zal dat bij ons ook x zijn". Je kunt beter naar Duitsland kijken als je een goede vergelijking wil maken. :)

quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 01:46 schreef GlenSpey het volgende:
Kaartjes worden sowieso niet goedkoper van concessies, dat is al meermaals gebleken in het verleden. De enige die echt beter wordt van opknippen is de EU.
De grootste kostenposten die vervoerders maken zijn infrastructuur, brandstof en personeel. Zolang de overheid de infravergoeding jaarlijks verhoogt kunnen de vervoerders daar niets mee doen. Brandstofkosten hangen samen met de infrastructuur: elektriciteit is veel goedkoper dan diesel.

Op personeel kan men enigszins besparen, bijvoorbeeld door conducteurs te vervangen door vliegende controleploegen, door personeelsdiensten efficiënter in te plannen (zo weinig mogelijk stilstand), door lunchpauzes te verschuiven naar eigen tijd (gebruikelijk in het bedrijfsleven) en door bijvoorbeeld poortjes te plaatsen op stations.

quote:
14s.gif Op maandag 30 december 2013 01:47 schreef GlenSpey het volgende:
Overigens maakt de vlag me geen donder uit, voor we dat weer krijgen. Maar ik ben vóór het behoud van het HRN en zou het voor mijn werkpakket als machinist ook niet erg vinden als Nederland als geheel als HRN werd gezien :+
Wie er echt beter wordt van opknippen van het hoofdrailnet valt nog te bezien. Ik denk dat het intercitynetwerk op zich best goed in elkaar steekt, ik verwacht dat er meer winst te halen valt in het herorganiseren van het sprinternetwerk.

quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 01:53 schreef Cherna het volgende:

[..]

Het is ook logisch dat andere lidstaten daarin meegaan. Arriva/DB en Veolia is een der grootste van de EU. Veolia is een gigant ook op het gebied van afvalverwerking en water. Wat dat betreft zijn die Fransen echt niet gek.
http://en.wikipedia.org/wiki/Veolia_Transport

En dan maar roepen dat NS een monopolist is. Maar wij laten liever alles door monopolisten vanuit het buitenland regelen als dat we zelf nog iets proberen instant te houden. Maar dat is NL. Zelfs onze energie Essent laten we door Duitsers wegkapen.
Eens. Het zou mooi zijn als er wat meer kleine partijen zouden opstaan in de spoorwereld, maar helaas is dat vrijwel onmogelijk door de eisen die gesteld worden aan aspirant-spoorbedrijven.
  maandag 30 december 2013 @ 02:05:29 #107
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134862098
quote:
14s.gif Op maandag 30 december 2013 01:47 schreef GlenSpey het volgende:
Dit. Geen mens houd het 40-45 jaar vol om steeds op hetzelfde stukje te rijden. Het is onveilig en daarbij ben je echt de lul als je net op die lijn moet rijden waar de meeste problemen zijn.
Ik laat me verassen.
Het verloop zal dan gigantisch zijn. Dan is het ook niet meer meester maar veredelde buschauffeur. Persoonlijk, maar dat ben ik ga ik daar niet aan beginnen. Dan maar terug naar mijn oud vakgebied.
Maar voor de echte jongelingen een drama. Alleen al de jongste generatie gun je dit niet.

[ Bericht 7% gewijzigd door Cherna op 30-12-2013 02:11:31 ]
pi_134862139
Verwachtingspatroon is ook wel link ja. Ik ga er vanuit dat elk sein rood is. Alles wat niet rood is, is mooi mee genomen.
  maandag 30 december 2013 @ 02:12:38 #109
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134862172
Ik denk dat, mocht het ooit zo ver komen, heel veel machinisten via uitzendbureau's zullen werken, om zo hun werkpakket maar enigszins gevarieerd te houden. Of dat de personeelskosten (en dus de prijzen van de kaartjes) ten goede gaat komen is een tweede.
pi_134862196
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 02:12 schreef James1988 het volgende:
Ik denk dat, mocht het ooit zo ver komen, heel veel machinisten via uitzendbureau's zullen werken, om zo hun werkpakket maar enigszins gevarieerd te houden. Of dat de personeelskosten (en dus de prijzen van de kaartjes) ten goede gaat komen is een tweede.
Wel lastig hoor. Sommige uitzendbureau's staan niet zo goed bekend.
Als je eens weet wat er rondloopt op het spoor. Ik schrik er wel eens van, van de verhalen die je hoort over bepaalde concullega's.

Lijkt me als vervoerder wel lastig om te weten wat je binnenhaalt. Sommige werken er al zo lang en hebben een andere atitude (ik ben al jaren meester, ik weet wel wat ik doe) terwijl ze dat dus niet doen,
  maandag 30 december 2013 @ 02:15:44 #111
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134862198
quote:
14s.gif Op maandag 30 december 2013 02:09 schreef Monopoly het volgende:
Verwachtingspatroon is ook wel link ja. Ik ga er vanuit dat elk sein rood is. Alles wat niet rood is, is mooi mee genomen.
Dat is wat Aptroot niet ziet. Niemand trouwens. Alleen machinisten kunnen dat weten. Zijn motief was al helemaal bizar. Hij stelde als een machinist steeds op hetzelfde stuk zou rijden hij dan elk hobbeltje en steentje zou weten te liggen en precies weet waar elk seintje staat en iedere klant persoonlijk kent. En bij een defect wissel of spoorverzakking direct actie kon ondernemen door contract op te nemen met de werkplaats. Met een telefoontje van de machinist zou het geregeld zijn. Hij denkt werkelijk dat een trein rijden gelijk is aan een bus rijden.
Lachwekkend.

Maar he, de spoorwegwet is voor iedere vervoerder gelijk.

[ Bericht 2% gewijzigd door Cherna op 30-12-2013 02:22:58 ]
pi_134862213
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 02:15 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dat is wat Aptroot niet ziet. Niemand trouwens. Alleen machinisten kunnen dat weten. Zijn motief was al helemaal bizar. Hij stelde als een machinist steeds op hetzelfde stuk zou rijden hij dan elk hobbeltje en steentje zou weten te liggen en precies weet waar elk seintje staat en iedre klant persoonlijk kan. En bij een defect wissel of spoorverzakking direct actie kon ondernemen door contract op te nemen met de werkplaats. Met een telefoontje van de machinist zou het geregeld zijn
Lachwekkend.

Maar he, de spoorwegnet is voor iedere vervoerder gelijk.
Sommige mensen die zouden het gewoon moeten zien met eigen ogen hoe en wat er allemaal bij komt kijken vanuit het oogpunt van het rijdend personeel.
  maandag 30 december 2013 @ 02:23:08 #113
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134862263
Ik werk in de ICT bij een consultancybedrijf en ben blij dat ik eens in de zoveel maanden bij een andere klant terecht kom zodat ik weer in een andere omgeving terecht kom, op een gegeven moment ga ik me namelijk ergeren aan dingen als gewoontes van collega's en de werkplek die ik heb.

Ik zit inmiddels 8 maanden bij een bepaalde klant en begin het inmiddels al weer een beetje beu te raken (steeds meer van hetzelfde terwijl mijn werk toch erg afwisselend is), ik kan me daarom ook wel voorstellen dat jullie er zo over denken.

Ik ben er daarom ook niet van overtuigd dat "het rondje rond de kerk" een goed idee is, maar ik denk wel dat een wat meer lijngebonden dagelijkse (!) planning van personeel kan zorgen dat verstoringen minder impact hebben. Bijvoorbeeld (simpel voorbeeld, het is vast niet zo eenvoudig te regelen): de ene dag pendelen op Eindhoven - Amsterdam, de volgende dag Eindhoven - Den Haag, de derde dag Eindhoven - Maastricht, weekend, dan Eindhoven - Heerlen.
  maandag 30 december 2013 @ 02:28:22 #114
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134862324
quote:
Dit,
Of het verloop is zo groot zoals in Duitsland waar veel S-bahn machinisten afknappen dat de vraag groter word dan het aanbod. En daardoor met enorme ziektekosten en nieuwe aanwas opleidingskosten te maken krijgt.
Het ziekteverzuim is enorm in Duitsland onder S-bahn machinisten. Die moeten dus ook zonder HC op pad met alle gevolgen. Daar ben je met 140 aan het rijden en beukt er achter je een idioot op de glazen wand om iets te vragen.
http://www.fr-online.de/p(...)472782,11553552.html
http://www.augsburger-all(...)ucht-id19416376.html

Juist de werkdruk en rondje om de kerk is de doodsteek in Duitsland op de S-bahn. Het is geen bus.
En als jongeren zich al niet meer aanmeldden dan is er iets goed fout.

[ Bericht 3% gewijzigd door Cherna op 30-12-2013 02:34:02 ]
  maandag 30 december 2013 @ 02:33:59 #115
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134862380
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 02:28 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dit,
Of het verloop is zo groot zoals in Duitsland waar veel S-bahn machinisten afknappen dat de vraag groter word dan het aanbod. En daardoor met enorme ziektekosten en nieuwe aanwas opleidingskosten te maken krijgt.
Het ziekteverzuim is enorm in Duitsland onder S-bahn machinisten. Die moeten dus ook zonder HC op pad met alle gevolgen. Daar ben je met 140 aan het rijden en beukt er achter je een idioot op de glazen wand om iets te vragen.
http://www.fr-online.de/p(...)472782,11553552.html
http://www.augsburger-all(...)ucht-id19416376.html

quote:
Manche Schichten dauern zehn bis zwölf Stunden, einzelne Wochen haben bis zu 60 Arbeitsstunden. Zwar wird das dann wieder ausgeglichen, damit aufs Jahr gerechnet eine normale Arbeitszeit rauskommt. Aber stressig ist die Arbeit schon. In meinem Fall für 3000 Euro brutto pro Monat.

-O-

Een leuk salaris, maar niet voor zo'n stressvolle situatie.
pi_134862416
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 02:05 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dit. Geen mens houd het 40-45 jaar vol om steeds op hetzelfde stukje te rijden. Het is onveilig en daarbij ben je echt de lul als je net op die lijn moet rijden waar de meeste problemen zijn.
Ik laat me verassen.
Het verloop zal dan gigantisch zijn. Dan is het ook niet meer meester maar veredelde buschauffeur. Persoonlijk, maar dat ben ik ga ik daar niet aan beginnen. Dan maar terug naar mijn oud vakgebied.
Maar voor de echte jongelingen een drama. Alleen al de jongste generatie gun je dit niet.
Nee precies ik hoor zelf ook bij die jongste generatie en ik vind het heerlijk als ik een lijstje met mooie gevarieerde diensten krijg. Als de plannen van sommige 'OV-strijders' in dit topic ooit bewaarheid worden dan mag ik straks precies 1 of 2 stukjes op en neer. Elke dag. Voor de komende 40 jaar :') dan vind ik het vak toch opeens een heel stuk minder interessant klinken.
  maandag 30 december 2013 @ 02:40:57 #117
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134862455
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 02:33 schreef James1988 het volgende:

[..]

[..]

-O-

Een leuk salaris, maar niet voor zo'n stressvolle situatie.
Het hoeft niet stressig te zijn als er variatie is. In NL speelt dat nog niet en blijft het alsnog een mooi vak met goed salaris en perfecte CAO. Maar ik vrees het ergste in de toekomst voor de jonge generatie. Met Post NL ging het niet anders.
  maandag 30 december 2013 @ 02:42:24 #118
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134862476
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 02:37 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Nee precies ik hoor zelf ook bij die jongste generatie en ik vind het heerlijk als ik een lijstje met mooie gevarieerde diensten krijg. Als de plannen van sommige 'OV-strijders' in dit topic ooit bewaarheid worden dan mag ik straks precies 1 of 2 stukjes op en neer. Elke dag. Voor de komende 40 jaar :') dan vind ik het vak toch opeens een heel stuk minder interessant klinken.
Men zegt wel eens dat ouderen niets om jongeren geven. Maar ik hoop van harte dat je lang mag genieten met een zeer gevarieerd werkpakket.
pi_134862561
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 02:42 schreef Cherna het volgende:

[..]

Men zegt wel eens dat ouderen niets om jongeren geven. Maar ik hoop van harte dat je lang mag genieten met een zeer gevarieerd werkpakket.
Kijk dat horen we graag :)
  maandag 30 december 2013 @ 02:55:26 #120
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134862578
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 02:42 schreef Cherna het volgende:

[..]

quote:
14s.gif Op maandag 30 december 2013 02:53 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Kijk dat horen we graag :)
+1

Ik, als outsider, hoop hetzelfde.
  maandag 30 december 2013 @ 02:57:33 #121
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134862602
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 02:23 schreef James1988 het volgende:
Ik werk in de ICT bij een consultancybedrijf en ben blij dat ik eens in de zoveel maanden bij een andere klant terecht kom zodat ik weer in een andere omgeving terecht kom, op een gegeven moment ga ik me namelijk ergeren aan dingen als gewoontes van collega's en de werkplek die ik heb.

Ik zit inmiddels 8 maanden bij een bepaalde klant en begin het inmiddels al weer een beetje beu te raken (steeds meer van hetzelfde terwijl mijn werk toch erg afwisselend is), ik kan me daarom ook wel voorstellen dat jullie er zo over denken.

Ik ben er daarom ook niet van overtuigd dat "het rondje rond de kerk" een goed idee is, maar ik denk wel dat een wat meer lijngebonden dagelijkse (!) planning van personeel kan zorgen dat verstoringen minder impact hebben. Bijvoorbeeld (simpel voorbeeld, het is vast niet zo eenvoudig te regelen): de ene dag pendelen op Eindhoven - Amsterdam, de volgende dag Eindhoven - Den Haag, de derde dag Eindhoven - Maastricht, weekend, dan Eindhoven - Heerlen.
Dat gebeurt nu eigenlijk al. De diensten zijn al zo gemaakt dat je toch wel vaak op dezelfde stukken rijd. Maar gelukkig niet dag in dag uit Eindhoven-Weert om maar wat op te noemen.
  maandag 30 december 2013 @ 02:59:39 #122
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134862625
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 02:57 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dat gebeurt nu eigenlijk al. De diensten zijn al zo gemaakt dat je toch wel vaak op dezelfde stukken rijd.
Mooi om te horen :)
quote:
Maar gelukkig niet dag in dag uit Eindhoven-Weert om maar wat op te noemen.
Een paar jaar terug werd een winterdienstregeling getest waarbij machinisten alleen maar pendelden tussen stations, volgens mij was het greavy die hier toen een verhaaltje plaatste van iemand die tijdens een shift van 8 uur alleen maar Zwolle - Kampen had te doen.

Zo'n dienst lijkt me echt dodelijk saai.
pi_134862659
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 02:59 schreef James1988 het volgende:

[..]

[..]

Een paar jaar terug werd een winterdienstregeling getest waarbij machinisten alleen maar pendelden tussen stations, volgens mij was het greavy die hier toen een verhaaltje plaatste van iemand die tijdens een shift van 8 uur alleen maar Zwolle - Kampen had te doen.

Pendelen is ook een hel :P
Gebeurd bij mij nog wel eens als er ontregelingen zijn zoals zelfdodingen of sein- en wisselstoringen.
Dan is het niet zo'n ramp, want het is niet anders.

Ik werk in het noorden en op normale diensten heb ik soms wel eens 3 keer Veendam. Niet 3 achter elkaar, maar een slag Leeuwarden of Delfzijl er tussen bijvoorbeeld.
Tsja, 3 keer op een dag is ook niet optimaal, maar zo erg vind ik het bijvoorbeeld ook weer niet. Je weet dat het kan omdat je stamplaats niet al te gek veel heeft zoals je bijv op stamplaats Utrecht weer niet zult hebben. Dan kan je alle kanten op :)
  maandag 30 december 2013 @ 03:03:43 #124
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134862668
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 02:55 schreef James1988 het volgende:

[..]

[..]

+1

Ik, als outsider, hoop hetzelfde.
Het geld natuurlijk ook voor andere vakgebieden. Variatie is voor iedereen plezierig, wat je ook uitvoert. Dat lijkt me voor een kantoorbaan niet anders.
  maandag 30 december 2013 @ 03:05:22 #125
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134862681
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 03:03 schreef Cherna het volgende:

[..]

Het geld natuurlijk ook voor andere vakgebieden. Variatie is voor iedereen plezierig, wat je ook uitvoert. Dat lijkt me voor een kantoorbaan niet anders.
Zeker! Daarom vind ik mijn baan in de consultancy juist zo leuk. :D

En het betaalt leuk O-)
  maandag 30 december 2013 @ 03:12:38 #126
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134862734
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 02:59 schreef James1988 het volgende:

[..]

[..]

Ja dat is het, maar je weet dat dit tijdelijke omstandigheden zijn en dan heeft niemand daar een probleem mee. Daar hebben machinisten totaal geen problemen mee. Sterker nog met dit soort weersomstandigheden(sneeuw etc) zit niet een machinist te springen om van Amsterdam naar Maastricht te rijden. Dan wil iedereen zo dicht als mogelijk bij zijn eigen standplaats rijden.

Maar het is natuurlijk wel handig als je op meerdere stukken kunt rijden. Stel het loopt vast tussen Utrecht en Amsterdam. Ik kan niet verder wegens een stremming. Maar omdat ik weg bekendheid heb naar Rotterdam vanuit Utrecht kunnen zij mij bellen om die trein te rijden omdat de machinist die de trein eigenlijk had moeten rijden vast zit boven Adam wegens de stremming. Zou ik alleen het stuk tussen Eindhoven en Amsterdam kennen kan ik niet meer dan terug gaan of in de kantine gaan zitten te Utrecht.

Maw je hele dienst word omgetoverd door bijsturing. Het kan ook zijn dat ze je twee slagen Rhenen laten maken en dan je eigen trein weer oppakken vanuit Utrecht naar Eindhoven.
Enfin hoe meer weg bekendheid hoe meer bijsturing je daadwerkelijk kan inzetten bij een stremming. Dat geld ook voor het materieel.

[ Bericht 3% gewijzigd door Cherna op 30-12-2013 03:21:11 ]
pi_134862807
De natte droom voor elke dienstindeler is dan ook landelijke wegbekendheid voor elke meester :)
  maandag 30 december 2013 @ 03:23:17 #128
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134862829
Ik post hier maar zelden. Ik hoop dat ik de liefhebbers iets duidelijk heb kunnen maken samen met mijn collega's hoe een machinist werkt en zijn vak beleefd. Althans dat is mijn beleving.
  maandag 30 december 2013 @ 03:25:05 #129
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134862842
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 03:23 schreef Cherna het volgende:
Ik post hier maar zelden. Ik hoop dat ik de liefhebbers iets duidelijk heb kunnen maken samen met mijn collega's hoe een machinist werkt en zijn vak beleefd. Althans dat is mijn beleving.
Jazeker, erg leuk om eens een kijkje te krijgen in jullie 'keuken'.
  maandag 30 december 2013 @ 03:26:21 #130
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134862853
quote:
14s.gif Op maandag 30 december 2013 03:20 schreef Monopoly het volgende:
De natte droom voor elke dienstindeler is dan ook landelijke wegbekendheid voor elke meester :)
Inderdaad. Laatst moest nog een dienstinsdeler een dienst kwijt omdat de machinist die de dienst moest draaien ziek werd. En aangezien niet iedereen Zutphen in het pakket heeft(rooster afhankelijk) kreeg ik die dienst. Helaas mijn RET dienst moest ik afgeven. En dat kon omdat ik in een beschikbaar laat-nacht rooster zit.
pi_134862876
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 03:26 schreef Cherna het volgende:

[..]

Inderdaad. Laatst moest nog een dienstinsdeler een dienst kwijt omdat de machinist die de dienst moest draaien ziek werd. En aangezien niet iedereen Zutphen in het pakket heeft(rooster afhankelijk) kreeg ik die dienst. Helaas mijn RET dienst moest ik afgeven. En dat kon omdat ik in een beschikbaar laat-nacht rooster zit.
Ook liefhebber van RET ? _O_ Same here. Ik heb het liefst dag RET- dag rijdend - dag RET - rijdend etc.

Heerlijk _O_
Ik heb ook bij mijn werkgever aangeboden dat ik als de tijd daar rijp voor is (Ben nog niet zo lang bevoegd) meer wegbekendheid te krijgen. Friesche lijntjes bijvoorbeeld, voor als er zieken/stremmingen zijn.
Ook richting Zutphen voor de werkplaats bijvoorbeeld. Ik wil gewoon zoveel mogelijk kunnen zodat men meer aan mij heeft dan de gemiddelde collega.
En ook vooral omdat het gewoon leuk is. Meer wegbekendheid is meer leuke en afwisselende diensten.
  maandag 30 december 2013 @ 03:48:06 #132
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134862983
quote:
14s.gif Op maandag 30 december 2013 03:28 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ook liefhebber van RET ? _O_ Same here. Ik heb het liefst dag RET- dag rijdend - dag RET - rijdend etc.

Heerlijk _O_
Ik heb ook bij mijn werkgever aangeboden dat ik als de tijd daar rijp voor is (Ben nog niet zo lang bevoegd) meer wegbekendheid te krijgen. Friesche lijntjes bijvoorbeeld, voor als er zieken/stremmingen zijn.
Ook richting Zutphen voor de werkplaats bijvoorbeeld. Ik wil gewoon zoveel mogelijk kunnen zodat men meer aan mij heeft dan de gemiddelde collega.
En ook vooral omdat het gewoon leuk is. Meer wegbekendheid is meer leuke en afwisselende diensten.
Zekers. Dat zijn de krenten in de pap.
Nu is het zo bij ons dat er maar twee diensten naar Zutphen zijn ingelegd. Een in de vroege dienst en een in de late dienst. Die leggen ze allemaal in een rooster. Het vroeg laat rooster. Dan hoeven alleen maar de machinisten in dat rooster daar weg te leren. En de machinisten in de beschikbare roosters, die moeten alles kunnen. En juist daarom zit ik in een beschikbaar rooster met voorkeur laat of nacht. Zo nu en dan moet ik eens die vreselijke vroege diensten draaien. Om 3.30 uur mijn nest uit en dan baal ik wel. Maar gelukkig houd een dienst indeler(DID) daar rekening mee. Of je ruilt. Maar dat word steeds moeilijker. Nee geef mij maar laat van 17.00 uur in de avond tot 2.00 uur in de nacht(ochtend)of van 14.00 uur tot 23.00 uur of harde nachtdiensten(RET)van 23.00 uur tot 7.00 uur in de ochtend. In ieder geval alles na 14.00 uur is prima.

RET is leuk omdat je dan met het materieel bezig bent zoals combineren, af rangeren, gereed maken en in de werkplaats komt etc. Zo blijf je kennis ook op peil mbt tot het materieel. En je loopt vaak de nodige kilometers op een dag als je iets van de schoonmaakperrons moet halen en er is geen taxi(trein) voorradig.
pi_134863000
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 03:48 schreef Cherna het volgende:

[..]

Nu is het zo bij ons dat er maar twee diensten naar Zutphen zijn ingelegd. Een in de vroege dienst en een in de late dienst. Die leggen ze allemaal in een rooster. Het vroeg laat rooster. Dan hoeven alleen maar de machinisten in dat rooster daar weg te leren. En de machinisten in de beschikbare roosters, die moeten alles kunnen. En juist daarom zit ik in een beschikbaar rooster met voorkeur laat of nacht. Zo nu en dan moet ik eens die vreselijke vroege diensten draaien. Om 3.30 uur mijn nest uit en dan baal ik wel. Maar gelukkig houd een dienst indeler(DID) daar rekening mee. Of je ruilt. Maar dat word steeds moeilijker. Nee geef mij maar laat van 17.00 uur in de avond tot 2.00 uur in de nacht(ochtend)of van 14.00 uur tot 23.00 uur of harde nachtdiensten(RET)van 23.00 uur tot 7.00 uur in de ochtend. In ieder geval alles na 14.00 uur is prima.

RET is leuk omdat je dan met het materieel bezig bent zoals combineren, af rangeren, gereed maken en in de werkplaats komt etc. Zo blijf je kennis ook op peil mbt tot het materieel. En je loopt vaak de nodige kilometers op een dag als je iets van de schoonmaakperrons moet halen en er is geen taxi(trein) voorradig.
Dit is zo waar hahaha :D
Ik heb precies hetzelfde :D Ik draai ook alleen maar (late)middag, avond en nachtdiensten.
Toevallig zometeen en morgen 2 vroege diensten, puur omdat ik op 31 december op tijd weg wil uit Groningen :')

Vind het heerlijk om in de avonduren bezig te zijn. Ik kan zelf vrij lastig omschakelen van laat naar vroeg (daarom ben ik nog steeds wakker). Dat wordt een paar bakkies koffie extra.
Ben zelf altijd wel alert genoeg, ook na een nachtje met weinig slaap (heb vanavond 2 en een half uur slaap gehad). Ik ben nog jong en kan dat aan voor een keertje.

Vroege diensten is ook echt niets voor mij, en mijn dienstindeler weet dat, en ik heb mijn rooster voor dit jaar ook op een paar diensten na compleet laat en nacht ingevuld. Heerlijk _O_
  maandag 30 december 2013 @ 04:00:15 #134
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134863033
quote:
14s.gif Op maandag 30 december 2013 03:51 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Dit is zo waar hahaha :D
Ik heb precies hetzelfde :D Ik draai ook alleen maar (late)middag, avond en nachtdiensten.
Toevallig zometeen en morgen 2 vroege diensten, puur omdat ik op 31 december op tijd weg wil uit Groningen :')

Vind het heerlijk om in de avonduren bezig te zijn. Ik kan zelf vrij lastig omschakelen van laat naar vroeg (daarom ben ik nog steeds wakker). Dat wordt een paar bakkies koffie extra.
Ben zelf altijd wel alert genoeg, ook na een nachtje met weinig slaap (heb vanavond 2 en een half uur slaap gehad). Ik ben nog jong en kan dat aan voor een keertje.

Vroege diensten is ook echt niets voor mij, en mijn dienstindeler weet dat, en ik heb mijn rooster voor dit jaar ook op een paar diensten na compleet laat en nacht ingevuld. Heerlijk _O_
Ik snap ook niet dat er ook veel machinisten zijn die graag vroeg draaien. Gelukkig ook maar hoeven wij dat niet te draaien.
Ik heb een collega die iedere dag om 4.30 wilt aanvangen met de dienst. Vreselijk. En het ouwe lullen rooster is ook niets voor mij(ik zou er gebruik van kunnen maken mits plaats in dat rooster). Alle diensten die na 6.00 uur beginnen en voor 24.00 uur eindigen met alles er tussen in. Een tussen dienst van 9.00 uur tot 18.00 uur. Vreselijke tijden.
  maandag 30 december 2013 @ 05:21:35 #135
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_134863110
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 04:00 schreef Cherna het volgende:

[..]

Ik snap ook niet dat er ook veel machinisten zijn die graag vroeg draaien. Gelukkig ook maar hoeven wij dat niet te draaien.
Ik heb een collega die iedere dag om 4.30 wilt aanvangen met de dienst. Vreselijk.
Maar wel om 13:00 klaar, met een beetje mazzel 13:30 thuis. Tukje doen en ergens tussen 15:00 en 17:00 opstaan, eten met de vrouw en kinderen, beetje tv kijken en met z'n allen naar bed.

Zoiets zal het wel zijn, denk ik?
pi_134863867
Niets meer dan lof voor de 'discussie' hierboven. Ik ben overigens fervent voorstander van het automatiseren van het machinistenvak. Geen gezeur met werktijden, wegbekendheid en dat soort zaken.
Goed voor de opvolgtijden en op de lange termijn kostenbesparend.
pi_134866661
quote:
14s.gif Op maandag 30 december 2013 03:28 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Heerlijk _O_
Ik zie dan juist weer liever een rijdende dienst. Niet omdat ik de werkzaamheden tijdens RET niet leuk vindt maar omdat er (in ieder geval op mijn standplaats) niet zoveel te doen is tijdens een RET-dienst. Een dag van 8 uur met slechts 3 a 4 klusjes (~ 15 min. per klus) is bijvoorbeeld geen uitzondering ;)
Hoe zit dat bij jullie, heb jij tijdens een RET wel een vol programma?

quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 03:48 schreef Cherna het volgende:

[..]

Krenten in de pap :Y daarom vind ik het zo jammer dat er ieder jaar steeds meer 'kleine lijntjes' naar andere vervoerders gaan. Juist die kleine lijntjes waar je niet zo gek vaak komt maken een mooie afwisseling. Helaas zal dit enkel minder worden.

quote:
Twee diensten maar naar Zutphen? Dan zit je zeker ergens in het westen??
Ikzelf hoop trouwens in een reserverooster terecht te komen want juist die extra wegbekendheid zie ik wel zitten :)

quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 08:28 schreef b2py het volgende:
Niets meer dan lof voor de 'discussie' hierboven. Ik ben overigens fervent voorstander van het automatiseren van het machinistenvak. Geen gezeur met werktijden, wegbekendheid en dat soort zaken.
Goed voor de opvolgtijden en op de lange termijn kostenbesparend.
Nou leuk, dan hebben wij dus geen werk meer. Zullen we jouw werk ook maar gelijk automatiseren dan? ;)
pi_134866683
Creëert ook weer banen op andere vlakken. En jahoor, dat mag je van mij hoor.
pi_134866825
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 11:00 schreef b2py het volgende:
Creëert ook weer banen op andere vlakken. En jahoor, dat mag je van mij hoor.
Automatiseren mag, maar het liefst pas over een jaar of 40. Dan heb ik er in ieder geval geen last meer van ~O>
pi_134866875
:')
  Redactie Frontpage / Sport maandag 30 december 2013 @ 11:37:10 #141
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_134867793
quote:
Daarnaast zit je ook met de pensioenopbouw van die groep. Door te werken voor uitzendbureaus kan dat in de knel komen, in het nadeel van de werknemer, tenzij daar goede afspraken over zijn gemaakt.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_134868279
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 02:05 schreef Cherna het volgende:

[..]

Ik laat me verassen.
Wat is er mis met het beroep van buschauffeur?

En heb je daar niet het probleem van verwachtingspatronen als je 40-45 jaar op dezelfde lijn zit?
pi_134868634
Heb je een vloer die zo makkelijk schoon te houden is, is het nog zo'n bende. In de PKP IC lag een stoffen tapijt en daar was geen vlekje op te bekennen. NS wat doe je je klanten aan.
  maandag 30 december 2013 @ 12:04:47 #144
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_134868677
Wat betreft de wegbekendheid, worden er dan nooit machinisten ingezet op een traject waar ze (vrijwel) nooit op hebben gereden als er een tekort is of bij stremmingen waardoor de personeelsomloop niet meer klopt?

Natuurlijk is wegbekendheid een pre maar bij stremmingen wil de reiziger zo snel mogelijk weer door en als er dan een machinist over is maar geen wegbekendheid heeft rijdt de trein niet. Ik dacht eigenlijk dat je dan gewoon kan rijden aan de hand van de seinen, want ik geloof dat je in cabine ook kan zien hoe hard je mag. Dat er dan misschien een +5 is omdat de machinist in kwestie de rempunten niet kent is dan geen probleem voor de reiziger denk ik wanneer het bijvoorbeeld flink sneeuwt of heel hard waait.
pi_134868706
Het is bij wet verboden dat een machinist op een traject rijdt waar hij geen wegbekendheid heeft. Zal dus nooit voorkomen tenzij er een piloteer naast zit.
pi_134868726
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 12:02 schreef b2py het volgende:
Heb je een vloer die zo makkelijk schoon te houden is, is het nog zo'n bende. In de PKP IC lag een stoffen tapijt en daar was geen vlekje op te bekennen. NS wat doe je je klanten aan.
Klanten, wat doe je NS aan!

Ik weet nog goed, de eerste treinrit nadat ik in Japan op vakantie was geweest: een absoluut keurige meneer zit schuin tegenover me chips te eten en veegt z'n vieze handen aan de bekleding van de stoel naast zich af. Tegen zulke ongeciviliseerdheid kan de NS natuurlijk niet op. :N
  maandag 30 december 2013 @ 12:10:56 #147
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_134868839
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 12:05 schreef b2py het volgende:
Het is bij wet verboden dat een machinist op een traject rijdt waar hij geen wegbekendheid heeft. Zal dus nooit voorkomen tenzij er een piloteer naast zit.
Ah okee, duidelijk. Dan houdt het op natuurlijk
pi_134868878
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 12:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
Wat betreft de wegbekendheid, worden er dan nooit machinisten ingezet op een traject waar ze (vrijwel) nooit op hebben gereden als er een tekort is of bij stremmingen waardoor de personeelsomloop niet meer klopt?

Natuurlijk is wegbekendheid een pre maar bij stremmingen wil de reiziger zo snel mogelijk weer door en als er dan een machinist over is maar geen wegbekendheid heeft rijdt de trein niet. Ik dacht eigenlijk dat je dan gewoon kan rijden aan de hand van de seinen, want ik geloof dat je in cabine ook kan zien hoe hard je mag. Dat er dan misschien een +5 is omdat de machinist in kwestie de rempunten niet kent is dan geen probleem voor de reiziger denk ik wanneer het bijvoorbeeld flink sneeuwt of heel hard waait.
Mwah, het zijn niet alleen de rempunten die je moet kennen. Het is ook de ligging van de baan, de beveiliging (voor als je bijvoorbeeld moet omdraaien na een calamiteit), de plaatsing van de seinen (bochten, onoverzichtelijke stukken, in- en uitrijseinen), ligging van infra-elementen zoals wissels en bruggen, stroomloze bruggen, doorrijsnelheden, plaatselijke seingeving/bepalingen en andere bijzonderheden ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door GlenSpey op 30-12-2013 12:24:05 ]
pi_134869301
Het gaat zelfs nog verder: want je hebt pas wegbekendheid als je voor dat traject een examen met goed gevolg hebt afgesloten. Dat examen is dan drie jaar geldig mits je als machinist minimaal 1 keer per jaar op dat traject rijdt, doe je dat niet dan heb je pech en mag je er niet meer komen. Krijg je dan toch nog een dienst aangeboden waar dat traject zonder wegbekendheid inzit dan moet je de dienst of in ieder geval dat stuk weigeren ;)
  maandag 30 december 2013 @ 13:04:42 #150
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_134870630
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 12:26 schreef GlenSpey het volgende:
Het gaat zelfs nog verder: want je hebt pas wegbekendheid als je voor dat traject een examen met goed gevolg hebt afgesloten. Dat examen is dan drie jaar geldig mits je als machinist minimaal 1 keer per jaar op dat traject rijdt, doe je dat niet dan heb je pech en mag je er niet meer komen. Krijg je dan toch nog een dienst aangeboden waar dat traject zonder wegbekendheid inzit dan moet je de dienst of in ieder geval dat stuk weigeren ;)
Er is toch destijds een aanrijding gebeurd in Arnhem tussen een goederentrein en een stoptrein, waarbij de machinist van de goederentrein geen wegbekendheid had? Volgens mij kwam toen uit de rechtzaak dat wegbekendheid geen wettelijke vereiste is?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')