Waarvoor haalt dat mens je ID kaart door de scanner dan? Heb ik nog nooit meegemaakt.quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:31 schreef Nikonlover het volgende:
Tja, tegenwoordig halen ze je IDkaart door zo'n scanner ipv dat het blonde kassameisje met haar blauwe oogjes je geboortedatum checkt. Mag je weigeren dat ze je IDkaart door de scanner halen? Ik wil niet dat mijn IDkaart door zo'n ding gaat.... Straks kunnen ze veel meer dingen uitlezen of kunnen ze registreren dat je alcohol koopt. Dat wil ik niet!!!!!
Klacht: IDkaart scanner in de supermarkt
Is niet verzonnen!quote:
Jamaar hoe moet ik dan drank halen?quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:32 schreef spijkerbroek het volgende:
Ja, je mag weigeren. Consequentie is wel dat je de alcohol niet mee krijgt.
Om mijn leeftijd te checkenquote:Op zaterdag 28 december 2013 22:33 schreef BadSnoopy het volgende:
[..]
Waarvoor haalt dat mens je ID kaart door de scanner dan? Heb ik nog nooit meegemaakt.
Laat ja mama het voor je halen.quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:34 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Jamaar hoe moet ik dan drank halen?
Wachten tot je 18 bent.quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:34 schreef Nikonlover het volgende:
quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:32 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Je hoeft dat ding dan ook niet af te geven. Dat recht heb je gewoon.
ze kunnen het niet zelf lezen??quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:34 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Om mijn leeftijd te checkenAls ze een groen lampje krijgt is het goed en als het een rood lampje is ben ik te jong.
Jamaar op je 16e mag je ook al bier halen dusssquote:
Over een paar dagen nirt meer.quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:35 schreef Nikonlover het volgende:
Jamaar op je 16e mag je ook al bier halen dusss
Vanaf 1-1 niet meer ... Aaaah....quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:35 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Jamaar op je 16e mag je ook al bier halen dusss
Voor zover ik weet staat er nergens in de wet dat iemand 18+ moet zijn om tabak te verkopen.quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:35 schreef Purplesparks2 het volgende:
paar jaar geleden voor een pakje shag had ik m'n id kaart niet mee(toen 23 jaar ofzo) thuis wezen ophalen. terug naar de appie. Gevraagd aan dat meisje of zij id-kaart kon tonen of ze wel oud genoeg was om tabak te verkopen, hoop gedoe. manager erbij, werd ik er uit gestuurd. :p
Held!quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:35 schreef Purplesparks2 het volgende:
paar jaar geleden voor een pakje shag had ik m'n id kaart niet mee(toen 23 jaar ofzo) thuis wezen ophalen. terug naar de appie. Gevraagd aan dat meisje of zij id-kaart kon tonen of ze wel oud genoeg was om tabak te verkopen, hoop gedoe. manager erbij, werd ik er uit gestuurd. :p
Welk idee?quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:37 schreef imikethat het volgende:
Idee van iemand lenen want de foto checken ze dan toch niet meer
16quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:37 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Voor zover ik weet staat er nergens in de wet dat iemand 18+ moet zijn om tabak te verkopen.
saaie bedoening als iedereen maar normaal doet, daarnaast, waarom mag ik dat niet vragen andersom?quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:37 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Voor zover ik weet staat er nergens in de wet dat iemand 18+ moet zijn om tabak te verkopen.
Bron aub.quote:
Nee.quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:38 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Held!
Maar is er echt een wet dat je een bepaalde leeftijd moet hebben om tabak te verkopen?
Vanaf 1 januari 2014 wel: http://www.rijksoverheid.(...)-1-januari-2014.htmlquote:Op zaterdag 28 december 2013 22:38 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Held!
Maar is er echt een wet dat je een bepaalde leeftijd moet hebben om tabak te verkopen?
Als verkoper had ik je aangekeken met een grotequote:Op zaterdag 28 december 2013 22:38 schreef Purplesparks2 het volgende:
saaie bedoening als iedereen maar normaal doet, daarnaast, waarom mag ik dat niet vragen andersom?
quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:35 schreef Purplesparks2 het volgende:
Artikel 8quote:
Je spreekt jezelf tegen...quote:
Dit ging om het verkopen. Opletten aub.quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:40 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Artikel 8
1.Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet tabaksproducten te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt. Onder verstrekken wordt eveneens begrepen het verstrekken van een tabaksproduct aan een persoon van wie is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt, welk tabaksproduct echter kennelijk bestemd is voor een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt.
achteraf ook naar de shell moeten gaan voor het tabak. Maar ze vroeg me ook nog welk kassameisje mij bier had verkocht daarvoor en blijkbaar niet gecontroleerd had. En dat wilde ik niet zeggen, daarom werd ik dwars.quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:39 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Als verkoper had ik je aangekeken met een groteen daarna gezegd: "als je niet wil dat ik tabak verkoop, dan krijg je het ook niet van mij."
Dan ben je echt supertreurigquote:Op zaterdag 28 december 2013 22:35 schreef Purplesparks2 het volgende:
Echtheid controleren lijkt me.quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:41 schreef Zapata het volgende:
nog nooit gezien, en wat is het nut dan? Of kunnen de kassameisjes ook al niet meer hoofdrekenen.
quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:42 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Dan ben je echt supertreurig
Verder volgt gewoon uit art. 3:63 lid 1 BW dat een handelingsonbekwame ongeacht daarvan een volmacht kan uitoefenen dus je stond nog voor lul ook.
mweh, art blaat zoveel of niet. Voor lul staan gebeurde me genoeg.quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:42 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Verder volgt gewoon uit art. 3:63 lid 1 BW dat een handelingsonbekwame ongeacht daarvan een volmacht kan uitoefening dus je stond nog voor lul ook.
Als ze die regel net zo goed handhaven als het niet eerder afsteken van vuurwerk. Dan wens ik alle jongeren veel plezier in 2014.quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:36 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Over een paar dagen nirt meer.
Dat mag niet. Iets met de EU privacyverordening enzo Je mag eigenlijk zelfs niet je ID kaart afgeven hiervoor.quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:34 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Om mijn leeftijd te checkenAls ze een groen lampje krijgt is het goed en als het een rood lampje is ben ik te jong.
In jouw fantasiewereld zal dit vast echt zijn idd.quote:
jawel speciaal met minder lactose en taurinequote:Op zaterdag 28 december 2013 22:59 schreef BadSnoopy het volgende:
[..]
gvd een kat mag geneens koeiemelk drinken mafkees, dat is zeer slrecht voor dat beest.
Oke sry.quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:59 schreef BrandX het volgende:
Ja hoi Life en BadSnoopy, jullie mogen verder via DM enzo
Hier weer gewoon on topic
quote:Op zaterdag 28 december 2013 23:00 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
jawel speciaal met minder lactose en taurine
tot zover deze melding van algemeen belang
quote:
Je geeft je ID ook niet af. Die haal je zelf door die scanner.quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:52 schreef BrandX het volgende:
Dat mag niet. Iets met de EU privacyverordening enzo Je mag eigenlijk zelfs niet je ID kaart afgeven hiervoor.
Edit. het mag alleen als je zelf toestemming geeft, en doe je dat niet dan loop je dus kans dat ze je het niet willen verkopen. Dat recht hebben ze wel.
Ah ok, dat had ik niet begrepenquote:Op zaterdag 28 december 2013 23:06 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Je geeft je ID ook niet af. Die haal je zelf door die scanner.
Had TS ook niet gezegdquote:Op zaterdag 28 december 2013 23:09 schreef BrandX het volgende:
[..]
Ah ok, dat had ik niet begrepen.
Kloptquote:Naja, dan blijft het eigen keuze stuk over: of je haalt hem niet door de scanner en je krijgt de waren niet mee, of je haalt hem er wel door en je mag de waren wel mee nemen wanneer je idd oud genoeg bent.
Of de manager schopt je, zodra je die vraag stelt, de zaak uit wegens overlastquote:Je kan het ze trouwens nog steeds wel heel leuk maken door te eisen waar en hoe je zwart wit kan zien dat ze de gegevens van de scan idd uitsluitend gebruiken voor datgene waar het voor bedoeld is, de leeftijdsbepaling. Het is ten slotte je ID, wie garandeert jou dat ze niet meer gegevens lezen? Ga die kaart spelen en de manager wordt iig aardig gek van je want hij zal niets aan kunnen tonen wsch
Dat zal hij niet mogen doen, je hebt namelijk het recht om dat in te zien voordat je je ID door de scanner haalt. Alles valt of staat wel met je eigen toon van de muziek enzoquote:Op zaterdag 28 december 2013 23:11 schreef spijkerbroek het volgende:
Of de manager schopt je, zodra je die vraag stelt, de zaak uit wegens overlast
Wanneer bedrijven niet gerechtigd zijn én ook nog eens geen doel hebben om je BSN te hebben, mogen ze het niet eens aan je vragenquote:Op zaterdag 28 december 2013 23:12 schreef niels0 het volgende:
Ik vind het wel een hellend vlak dat ze je ID door een scanner halen. Een ID voldoet aan alle visuele echtheidskenmerken dus gewoon geboortedatum lezen moet afdoende zijn.
Op mijn paspoorten staat geen sofinummer. Gingen ze ook een keer moeilijk doen. Het hoeft er gewoon niet op te staan. Bedrijven vinden dat ook vaak vaag als het er niet in staat.
Wist ik niet eens. Als bedrijven mij inhuren willen ze een kopie van m'n paspoort hebben en dan komen ze er later achter dat m'n BSN er niet instaat waarna ze me opbellen deze door te geven.quote:Op zaterdag 28 december 2013 23:16 schreef BrandX het volgende:
[..]
Wanneer bedrijven niet gerechtigd zijn én ook nog eens geen doel hebben om je BSN te hebben, mogen ze het niet eens aan je vragen.
Zo staat bijvoorbeeld op salarisstroken van veel bedrijven je BSN, dat is iets wat nu eigenlijk al maar straks ook nog eens europees iets is wat eigenlijk niet mag, en zeker niet wanneer een bedrijf zijn salarisadministratie (deels) uitbesteed.
ken je die systemen waar er iemand dmv een camera meekijkt?quote:Op zaterdag 28 december 2013 23:12 schreef niels0 het volgende:
Ik vind het wel een hellend vlak dat ze je ID door een scanner halen. Een ID voldoet aan alle visuele echtheidskenmerken dus gewoon geboortedatum lezen moet afdoende zijn.
Op mijn paspoorten staat geen sofinummer. Gingen ze ook een keer moeilijk doen. Het hoeft er gewoon niet op te staan. Bedrijven vinden dat ook vaak vaag als het er niet in staat.
werkgevers moeten (zelfs) een kopie maken van je ID als zijnde een paspoort of ID kaart en in je personeelsdossier bewaren. Wel onder strikte voorwaarden van wie dit mag (in)zien.quote:Op zaterdag 28 december 2013 23:20 schreef niels0 het volgende:
[..]
Wist ik niet eens. Als bedrijven mij inhuren willen ze een kopie van m'n paspoort hebben en dan komen ze er later achter dat m'n BSN er niet instaat waarna ze me opbellen deze door te geven.
Ik durf wel te stellen dat je recht hebt op je product zonder je persoonlijke gegevens te laten 'scannen' door een of ander malafide systeemquote:Op zaterdag 28 december 2013 23:09 schreef BrandX het volgende:
[..]
Ah ok, dat had ik niet begrepen.
Naja, dan blijft het eigen keuze stuk over: of je haalt hem niet door de scanner en je krijgt de waren niet mee, of je haalt hem er wel door en je mag de waren wel mee nemen wanneer je idd oud genoeg bent.
Je kan het ze trouwens nog steeds wel heel leuk maken door te eisen waar en hoe je zwart wit kan zien dat ze de gegevens van de scan idd uitsluitend gebruiken voor datgene waar het voor bedoeld is, de leeftijdsbepaling. Het is ten slotte je ID, wie garandeert jou dat ze niet meer gegevens lezen? Ga die kaart spelen en de manager wordt iig aardig gek van je want hij zal niets aan kunnen tonen wsch
Alleen als je kan aantonen dat je 'oud' genoeg bent.quote:Op zaterdag 28 december 2013 23:25 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Ik durf wel te stellen dat je recht hebt op je product zonder je persoonlijke gegevens te laten 'scannen' door een of ander malafide systeem
Op het moment mogen ze het simpelweg niet eisen, omdat dit niets te maken heeft met verkoopquote:Op zaterdag 28 december 2013 23:26 schreef BrandX het volgende:
[..]
Alleen als je kan aantonen dat je 'oud' genoeg bent.
Of het legaal is dat het bedrijf 'eist' dat je je ID scant ipv dat ze hem goed bekijken, dat is iets wat bijna zeker straks een no-go gaat zijn. Nu is dat alleen nog niet vastgesteld.
Ik werk op schepen en ik moet altijd alles bij me hebben voor als de port-state-authority komt controleren. Paspoort, monsterboekje, veiligheidspaspoort, medische keuringen, diploma's, contract voor de reis. Dit jaar al 3 keer gehad dat ze aan boord kwamen.quote:Op zaterdag 28 december 2013 23:24 schreef BrandX het volgende:
[..]
werkgevers moeten (zelfs) een kopie maken van je ID als zijnde een paspoort of ID kaart en in je personeelsdossier bewaren. Wel onder strikte voorwaarden van wie dit mag (in)zien.
Of dit zo blijft is nog wel even de vraag straks. Grote kans dat straks gaat gelden dat je je te allen tijde moet kunnen identificeren (niet met een rijbewijs) op je werk ipv een kopie van je ID/paspoort.
De wet privacy gaat redelijk ingrijpend veranderen ten gunste van de bescherming van de burger. Maar dat staat nog even in de wacht.
Op luchthavens bij immigration zie ik dat vaak en maken ze ook een foto van je.quote:Op zaterdag 28 december 2013 23:23 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
ken je die systemen waar er iemand dmv een camera meekijkt?
Zelfs de politie mag hem niet pakkenquote:Op zaterdag 28 december 2013 22:32 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Je hoeft dat ding dan ook niet af te geven. Dat recht heb je gewoon.
in zoverre wel, dat het bedrijf geen rookwaar / alcohol mag verkopen aan te jonge mensen, doen ze dit wel zijn ze strafbaar. Vanwaar dat ze je leeftijd willen checken. Wil je daar niet aan meewerken, heb je zelf de keus om het rookwaar/alcohol niet te kopen.quote:Op zaterdag 28 december 2013 23:28 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Op het moment mogen ze het simpelweg niet eisen, omdat dit niets te maken heeft met verkoop
dan veranderd er voor jou niets, behalve dat straks mogelijk wordt verboden dat ze een kopie van je ID mogen bewaren in je algemene personeelsdossier (wat nu nog gangbaar is) of dat het alleen bij loonadministratie mag blijven (ivm belansting enzo) of helemaal niet meer omdat je te allen tijde ID-baar bent en blijft.quote:Op zaterdag 28 december 2013 23:29 schreef niels0 het volgende:
[..]
Ik werk op schepen en ik moet altijd alles bij me hebben voor als de port-state-authority komt controleren. Paspoort, Monsterboeje, veiligheidspaspoort, medische keuringen, diploma's, contract voor de reis. Dit jaar al 3 keer gehad dat ze aan boord kwamen.
Ligt er maar net aan welke APV er geldt.quote:Op zaterdag 28 december 2013 23:29 schreef eend112 het volgende:
[..]
Zelfs de politie mag hem niet pakken
Eigendom van de staat tochquote:Op zaterdag 28 december 2013 23:32 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan welke APV er geldt.
Klopt. Maar hij mag het wel alleen vorderen als hij daar gegronde reden voor heeft. De grap is natuurlijk dat de 'gegronde reden' altijd wel verzonnen kan worden door de politiequote:Op zaterdag 28 december 2013 23:33 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Dat wil helemaal niet zeggen dat de politie het niet in mag zien.
quote:Op zaterdag 28 december 2013 23:35 schreef BrandX het volgende:
[..]
Klopt. Maar hij mag het wel alleen vorderen als hij daar gegronde reden voor heeft. De grap is natuurlijk dat de 'gegronde reden' altijd wel verzonnen kan worden door de politie
Ja klopt, ik heb mij ooit laten vertellen dat de politie alleen mag kijken en hem niet vast mag pakken als je dat niet wilt, weet niet of het waar isquote:Op zaterdag 28 december 2013 23:35 schreef BrandX het volgende:
[..]
Klopt. Maar hij mag het wel alleen vorderen als hij daar gegronde reden voor heeft. De grap is natuurlijk dat de 'gegronde reden' altijd wel verzonnen kan worden door de politie
Dan krijg je 't inderdaad niet mee.quote:Op zaterdag 28 december 2013 23:37 schreef Prins_Pils het volgende:
Wat ik mij wel eens afvraag he.. Ik ben 24. Het gebeurt gelukkig steeds minder omdat de bliepmiepen bij mijn vaste winkels me wel kennen onderhand, maar bij winkels waar ik niet vaak kom moet ik nog steeds met enige regelmaat mijn paspoort laten zien bij het kopen van alcohol of tabak, ik zie er vrij jong uit voor mijn leeftijd.
De regel is echter dat tot 20 jaar om je legitimatie kan worden gevraagd en je die dan moet tonen om je bier of je saffies mee te krijgen. Ik ben ouder.. Kan ik stennis schoppen als ik mijn paspoort niet wil laten zien en het niet mee krijg?
(heb ik ook al eens terloops aan zo'n grietje gevraagd, waarop ze zei dat ik het dan niet meekrijg. Ook heeft een vriend van me het eens niet meegekregen toen we met zijn drieëen waren en ik mijn paspoort niet bij me had toen we het alledrie moesten laten zien.)
je geeft zelf het antwoord al. Nee je hoeft het niet te laten zien, en ja dan behoudt de supermarkt/verkoper zich het recht voor je zijn waar niet te verkopen (omdat hij het risico loopt een strafbaar feit te plegen als hij vermoed dat je te jong bent voor zijn waar).quote:Op zaterdag 28 december 2013 23:37 schreef Prins_Pils het volgende:
Wat ik mij wel eens afvraag he.. Ik ben 24. Het gebeurt gelukkig steeds minder omdat de bliepmiepen bij mijn vaste winkels me wel kennen onderhand, maar bij winkels waar ik niet vaak kom moet ik nog steeds met enige regelmaat mijn paspoort laten zien bij het kopen van alcohol of tabak, ik zie er vrij jong uit voor mijn leeftijd.
De regel is echter dat tot 20 jaar om je legitimatie kan worden gevraagd en je die dan moet tonen om je bier of je saffies mee te krijgen. Ik ben ouder.. Kan ik stennis schoppen als ik mijn paspoort niet wil laten zien en het niet mee krijg?
(heb ik ook al eens terloops aan zo'n grietje gevraagd, waarop ze zei dat ik het dan niet meekrijg. Ook heeft een vriend van me het eens niet meegekregen toen we met zijn drieëen waren en ik mijn paspoort niet bij me had toen we het alledrie moesten laten zien.)
dat is een lastige idd. bij gerede twijfel mag hij hem vorderen om hem op echtheid te controleren. Oftewel: hij kan altijd moeilijk gaan doen omdat hij vindt dat het gerede twijfel is. Grap is wel: voordat je hem af geeft heb je het recht om hem om zijn identificatie te vragen. Geeft hij die niet, hoef jij sowieso niet je ID te geven. De agent is namelijk verplicht om zich uitgebreid te identificeren als jij dat vraagt.quote:Op zaterdag 28 december 2013 23:38 schreef eend112 het volgende:
[..]
Ja klopt, ik heb mij ooit laten vertellen dat de politie alleen mag kijken en hem niet vast mag pakken als je dat niet wilt, weet niet of het waar is
Gewoon kassaria's met die wetboek djoeken. Dat zal ze leren.quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:42 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Verder volgt gewoon uit art. 3:63 lid 1 BW dat een handelingsonbekwame ongeacht daarvan een volmacht kan uitoefenen dus je stond nog voor lul ook.
Haha je kan ze het wel lastig maken zo, maar ik werk liever mee, dan ben je ook snel er weer van afquote:Op zaterdag 28 december 2013 23:45 schreef BrandX het volgende:
[..]
dat is een lastige idd. bij gerede twijfel mag hij hem vorderen om hem op echtheid te controleren. Oftewel: hij kan altijd moeilijk gaan doen omdat hij vindt dat het gerede twijfel is. Grap is wel: voordat je hem af geeft heb je het recht om hem om zijn identificatie te vragen. Geeft hij die niet, hoef jij sowieso niet je ID te geven. De agent is namelijk verplicht om zich uitgebreid te identificeren als jij dat vraagt.
dat is wmb idd het handigstequote:Op zaterdag 28 december 2013 23:47 schreef eend112 het volgende:
[..]
Haha je kan ze het wel lastig maken zo, maar ik werk liever mee, dan ben je ook snel er weer van af
ben dit al paar keer tegen gekomenquote:Op zaterdag 28 december 2013 23:29 schreef niels0 het volgende:
[..]
Ik werk op schepen en ik moet altijd alles bij me hebben voor als de port-state-authority komt controleren. Paspoort, monsterboekje, veiligheidspaspoort, medische keuringen, diploma's, contract voor de reis. Dit jaar al 3 keer gehad dat ze aan boord kwamen.
[..]
Op luchthavens bij immigration zie ik dat vaak en maken ze ook een foto van je.
Ja dat kun jequote:Op zaterdag 28 december 2013 23:37 schreef Prins_Pils het volgende:
De regel is echter dat tot 20 jaar om je legitimatie kan worden gevraagd en je die dan moet tonen om je bier of je saffies mee te krijgen. Ik ben ouder.. Kan ik stennis schoppen als ik mijn paspoort niet wil laten zien en het niet mee krijg? Niet dat ik er de moeite voor wil doen er een zaak van te maken of zo, maar zou ik dan in mijn recht staan?
ja want stelselmatige stigmatisatie van mensen onder de 25 staat minder sierlijkquote:Op zaterdag 28 december 2013 23:48 schreef Prins_Pils het volgende:
Zie het ook maar gewoon als compliment, dat je er goed uitziet voor je leeftijd
Met 3 man tabak kopen geeft meestal aan dat alle 3 gebruik gaan maken van die tabak.quote:Op zaterdag 28 december 2013 23:56 schreef Life2.0 het volgende:
net als met 3 man laten zien, hoef je ook niet te doen, er bestaat geen wet die dat zegt
Om er zeker van te zijn dat niet 1 van de 3 de tabak gebruikt terwijl hij onder de 16 is, doet de supermarkt die check.quote:Artikel 8
1.Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet tabaksproducten te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt. Onder verstrekken wordt eveneens begrepen het verstrekken van een tabaksproduct aan een persoon van wie is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt, welk tabaksproduct echter kennelijk bestemd is voor een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt.
Nee, dat hoeft dus niet. Stel dat ik tabak koop, en mijn twee niet-rokende vrienden ernaast staan omdat ze op me wachten. Maar goed, dat kan de caissiere ook niet ruiken inderdaad.quote:Op zondag 29 december 2013 00:11 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Met 3 man tabak kopen geeft meestal aan dat alle 3 gebruik gaan maken van die tabak.
Klopt helemaal.quote:Op zondag 29 december 2013 00:15 schreef Prins_Pils het volgende:
Nee, dat hoeft dus niet. Stel dat ik tabak koop, en mijn twee niet-rokende vrienden ernaast staan omdat ze op me wachten. Maar goed, dat kan de caissiere ook niet ruiken inderdaad.
Aan de andere kant, als die twee vrienden doorlopen naar de uitgang en dáár op me wachten is er ineens geen probleem..
maar ik werk in een supermarkt met slijterij en wij hebben ook wel meisjes van 16 die sterk drank verkopen daar? mag dat wel eigenlijk? vast wel toch?quote:
super = 15% =16 jaarquote:Op zondag 29 december 2013 00:26 schreef Tripledutch het volgende:
[..]
maar ik werk in een supermarkt met slijterij en wij hebben ook wel meisjes van 16 die sterk drank verkopen daar? mag dat wel eigenlijk? vast wel toch?
In Duitslandquote:Op zaterdag 28 december 2013 22:34 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Klopt niet. Zo lang er gezien is dat die vrienden dus bij jou staan, of bij jou gestaan hebben en ergens anders wachten, moet de winkel hen allemaal om een ID kaart vragen.quote:
Jawel. Dit is alleen om menselijke fouten te voorkomen.quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:35 schreef Evertjan het volgende:
[..]
ze kunnen het niet zelf lezen??
16 jaar of ouder. Dus iemand onder de 16 zal het niet verkopen als een winkelier niet in overtreding is. Achter de kassa mag namelijk vanaf 16 jaar. Alcohol nu nog vanaf 16 maar vanaf 1 januari vanaf 18.quote:Op zaterdag 28 december 2013 22:37 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dus als je als 16-jarige bier zuipt op 31 december 2013 om 23:59 mag het wel. Maar ben je bestel je een biertje op 1 januari 2014 om 0:07 dan mag je geen krijgenquote:
Alles onder het mom van 'als ze m'n kinderpornocollectie maar niet vinden'.quote:Op zondag 29 december 2013 22:13 schreef BabeWatcher het volgende:
Ik ga me toch echt niet legitimeren, dan koop ik mijn wijn wel ergens anders, of ik ga zelf stoken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |