abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134807716
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 22:36 schreef Raap het volgende:
biertaxi cor bellen
Haha ja. En een scootertje met sos erachteraan.
  Boks-Chick zaterdag 28 december 2013 @ 23:09:16 #52
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_134807733
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 23:06 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Je geeft je ID ook niet af. Die haal je zelf door die scanner.
Ah ok, dat had ik niet begrepen :).
Naja, dan blijft het eigen keuze stuk over: of je haalt hem niet door de scanner en je krijgt de waren niet mee, of je haalt hem er wel door en je mag de waren wel mee nemen wanneer je idd oud genoeg bent.

Je kan het ze trouwens nog steeds wel heel leuk maken door te eisen waar en hoe je zwart wit kan zien dat ze de gegevens van de scan idd uitsluitend gebruiken voor datgene waar het voor bedoeld is, de leeftijdsbepaling. Het is ten slotte je ID, wie garandeert jou dat ze niet meer gegevens lezen? Ga die kaart spelen en de manager wordt iig aardig gek van je want hij zal niets aan kunnen tonen wsch _O-
lolwut
pi_134807838
quote:
19s.gif Op zaterdag 28 december 2013 23:09 schreef BrandX het volgende:

[..]

Had TS ook niet gezegd ;)
quote:
Naja, dan blijft het eigen keuze stuk over: of je haalt hem niet door de scanner en je krijgt de waren niet mee, of je haalt hem er wel door en je mag de waren wel mee nemen wanneer je idd oud genoeg bent.
Klopt :)
quote:
Je kan het ze trouwens nog steeds wel heel leuk maken door te eisen waar en hoe je zwart wit kan zien dat ze de gegevens van de scan idd uitsluitend gebruiken voor datgene waar het voor bedoeld is, de leeftijdsbepaling. Het is ten slotte je ID, wie garandeert jou dat ze niet meer gegevens lezen? Ga die kaart spelen en de manager wordt iig aardig gek van je want hij zal niets aan kunnen tonen wsch _O-
Of de manager schopt je, zodra je die vraag stelt, de zaak uit wegens overlast ;)
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_134807893
Ik vind het wel een hellend vlak dat ze je ID door een scanner halen. Een ID voldoet aan alle visuele echtheidskenmerken dus gewoon geboortedatum lezen moet afdoende zijn.
Op mijn paspoorten staat geen sofinummer. Gingen ze ook een keer moeilijk doen. Het hoeft er gewoon niet op te staan. Bedrijven vinden dat ook vaak vaag als het er niet in staat.
  Boks-Chick zaterdag 28 december 2013 @ 23:14:04 #55
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_134807998
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 23:11 schreef spijkerbroek het volgende:

Of de manager schopt je, zodra je die vraag stelt, de zaak uit wegens overlast ;)
Dat zal hij niet mogen doen, je hebt namelijk het recht om dat in te zien voordat je je ID door de scanner haalt. Alles valt of staat wel met je eigen toon van de muziek enzo :P

Zeker met de europeese verordening die al nagenoeg vaststaat gaan dat soort scans etc nog een eluk staartje krijgen.
lolwut
  Boks-Chick zaterdag 28 december 2013 @ 23:16:15 #56
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_134808123
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 23:12 schreef niels0 het volgende:
Ik vind het wel een hellend vlak dat ze je ID door een scanner halen. Een ID voldoet aan alle visuele echtheidskenmerken dus gewoon geboortedatum lezen moet afdoende zijn.
Op mijn paspoorten staat geen sofinummer. Gingen ze ook een keer moeilijk doen. Het hoeft er gewoon niet op te staan. Bedrijven vinden dat ook vaak vaag als het er niet in staat.
Wanneer bedrijven niet gerechtigd zijn én ook nog eens geen doel hebben om je BSN te hebben, mogen ze het niet eens aan je vragen :).

Zo staat bijvoorbeeld op salarisstroken van veel bedrijven je BSN, dat is iets wat nu eigenlijk al maar straks ook nog eens europees iets is wat eigenlijk niet mag, en zeker niet wanneer een bedrijf zijn salarisadministratie (deels) uitbesteed.
lolwut
pi_134808359
quote:
19s.gif Op zaterdag 28 december 2013 23:16 schreef BrandX het volgende:

[..]

Wanneer bedrijven niet gerechtigd zijn én ook nog eens geen doel hebben om je BSN te hebben, mogen ze het niet eens aan je vragen :).

Zo staat bijvoorbeeld op salarisstroken van veel bedrijven je BSN, dat is iets wat nu eigenlijk al maar straks ook nog eens europees iets is wat eigenlijk niet mag, en zeker niet wanneer een bedrijf zijn salarisadministratie (deels) uitbesteed.
Wist ik niet eens. Als bedrijven mij inhuren willen ze een kopie van m'n paspoort hebben en dan komen ze er later achter dat m'n BSN er niet instaat waarna ze me opbellen deze door te geven.
  zaterdag 28 december 2013 @ 23:23:59 #58
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_134808567
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 23:12 schreef niels0 het volgende:
ken je die systemen waar er iemand dmv een camera meekijkt? :{
  Boks-Chick zaterdag 28 december 2013 @ 23:24:11 #59
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_134808579
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 23:20 schreef niels0 het volgende:

[..]

Wist ik niet eens. Als bedrijven mij inhuren willen ze een kopie van m'n paspoort hebben en dan komen ze er later achter dat m'n BSN er niet instaat waarna ze me opbellen deze door te geven.
werkgevers moeten (zelfs) een kopie maken van je ID als zijnde een paspoort of ID kaart en in je personeelsdossier bewaren. Wel onder strikte voorwaarden van wie dit mag (in)zien.

Of dit zo blijft is nog wel even de vraag straks. Grote kans dat straks gaat gelden dat je je te allen tijde moet kunnen identificeren (niet met een rijbewijs) op je werk ipv een kopie van je ID/paspoort.
De wet privacy gaat redelijk ingrijpend veranderen ten gunste van de bescherming van de burger. Maar dat staat nog even in de wacht.
lolwut
  zaterdag 28 december 2013 @ 23:25:33 #60
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_134808652
quote:
19s.gif Op zaterdag 28 december 2013 23:09 schreef BrandX het volgende:

[..]

Ik durf wel te stellen dat je recht hebt op je product zonder je persoonlijke gegevens te laten 'scannen' door een of ander malafide systeem
  Boks-Chick zaterdag 28 december 2013 @ 23:26:30 #61
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_134808695
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 december 2013 23:25 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Ik durf wel te stellen dat je recht hebt op je product zonder je persoonlijke gegevens te laten 'scannen' door een of ander malafide systeem
Alleen als je kan aantonen dat je 'oud' genoeg bent.
Of het legaal is dat het bedrijf 'eist' dat je je ID scant ipv dat ze hem goed bekijken, dat is iets wat bijna zeker straks een no-go gaat zijn. Nu is dat alleen nog niet vastgesteld.
lolwut
  zaterdag 28 december 2013 @ 23:28:31 #62
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_134808800
quote:
19s.gif Op zaterdag 28 december 2013 23:26 schreef BrandX het volgende:

[..]

Alleen als je kan aantonen dat je 'oud' genoeg bent.
Of het legaal is dat het bedrijf 'eist' dat je je ID scant ipv dat ze hem goed bekijken, dat is iets wat bijna zeker straks een no-go gaat zijn. Nu is dat alleen nog niet vastgesteld.
Op het moment mogen ze het simpelweg niet eisen, omdat dit niets te maken heeft met verkoop
pi_134808834
quote:
19s.gif Op zaterdag 28 december 2013 23:24 schreef BrandX het volgende:

[..]

werkgevers moeten (zelfs) een kopie maken van je ID als zijnde een paspoort of ID kaart en in je personeelsdossier bewaren. Wel onder strikte voorwaarden van wie dit mag (in)zien.

Of dit zo blijft is nog wel even de vraag straks. Grote kans dat straks gaat gelden dat je je te allen tijde moet kunnen identificeren (niet met een rijbewijs) op je werk ipv een kopie van je ID/paspoort.
De wet privacy gaat redelijk ingrijpend veranderen ten gunste van de bescherming van de burger. Maar dat staat nog even in de wacht.
Ik werk op schepen en ik moet altijd alles bij me hebben voor als de port-state-authority komt controleren. Paspoort, monsterboekje, veiligheidspaspoort, medische keuringen, diploma's, contract voor de reis. Dit jaar al 3 keer gehad dat ze aan boord kwamen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 23:23 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

ken je die systemen waar er iemand dmv een camera meekijkt? :{
Op luchthavens bij immigration zie ik dat vaak en maken ze ook een foto van je.
pi_134808855
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2013 22:32 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Je hoeft dat ding dan ook niet af te geven. Dat recht heb je gewoon.
Zelfs de politie mag hem niet pakken
Op woensdag 25 maart 2015 09:49 schreef TARDIS. het volgende: 'eend112', een vrolijke doch nuchtere user die bekend staat om zijn vriendelijkheid, goedwilligheid en af en toe onverwacht scherpe opmerking.
  Boks-Chick zaterdag 28 december 2013 @ 23:30:04 #65
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_134808897
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 23:28 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Op het moment mogen ze het simpelweg niet eisen, omdat dit niets te maken heeft met verkoop
in zoverre wel, dat het bedrijf geen rookwaar / alcohol mag verkopen aan te jonge mensen, doen ze dit wel zijn ze strafbaar. Vanwaar dat ze je leeftijd willen checken. Wil je daar niet aan meewerken, heb je zelf de keus om het rookwaar/alcohol niet te kopen.

Ik zeg het, of dat scannen te handhaven blijft straks is de grote vraag (de tendens nu is van niet).
lolwut
  Boks-Chick zaterdag 28 december 2013 @ 23:31:54 #66
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_134808989
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 23:29 schreef niels0 het volgende:

[..]

Ik werk op schepen en ik moet altijd alles bij me hebben voor als de port-state-authority komt controleren. Paspoort, Monsterboeje, veiligheidspaspoort, medische keuringen, diploma's, contract voor de reis. Dit jaar al 3 keer gehad dat ze aan boord kwamen.

dan veranderd er voor jou niets, behalve dat straks mogelijk wordt verboden dat ze een kopie van je ID mogen bewaren in je algemene personeelsdossier (wat nu nog gangbaar is) of dat het alleen bij loonadministratie mag blijven (ivm belansting enzo) of helemaal niet meer omdat je te allen tijde ID-baar bent en blijft.
lolwut
pi_134809001
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2013 23:29 schreef eend112 het volgende:

[..]

Zelfs de politie mag hem niet pakken
Ligt er maar net aan welke APV er geldt.
pi_134809019
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2013 23:32 schreef RolStaart-Beer het volgende:

[..]

Ligt er maar net aan welke APV er geldt.
Eigendom van de staat toch
Op woensdag 25 maart 2015 09:49 schreef TARDIS. het volgende: 'eend112', een vrolijke doch nuchtere user die bekend staat om zijn vriendelijkheid, goedwilligheid en af en toe onverwacht scherpe opmerking.
pi_134809095
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2013 23:32 schreef eend112 het volgende:

[..]

Eigendom van de staat toch
Dat wil helemaal niet zeggen dat de politie het niet in mag zien.
  Boks-Chick zaterdag 28 december 2013 @ 23:35:58 #70
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_134809171
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2013 23:33 schreef RolStaart-Beer het volgende:

[..]

Dat wil helemaal niet zeggen dat de politie het niet in mag zien.
Klopt. Maar hij mag het wel alleen vorderen als hij daar gegronde reden voor heeft. De grap is natuurlijk dat de 'gegronde reden' altijd wel verzonnen kan worden door de politie :P
lolwut
pi_134809227
quote:
19s.gif Op zaterdag 28 december 2013 23:35 schreef BrandX het volgende:

[..]

Klopt. Maar hij mag het wel alleen vorderen als hij daar gegronde reden voor heeft. De grap is natuurlijk dat de 'gegronde reden' altijd wel verzonnen kan worden door de politie :P
  zaterdag 28 december 2013 @ 23:37:35 #72
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_134809242
Wat ik mij wel eens afvraag he.. Ik ben 24. Het gebeurt gelukkig steeds minder omdat de bliepmiepen bij mijn vaste winkels me wel kennen onderhand, maar bij winkels waar ik niet vaak kom moet ik nog steeds met enige regelmaat mijn paspoort laten zien bij het kopen van alcohol of tabak, ik zie er vrij jong uit voor mijn leeftijd.
De regel is echter dat tot 20 jaar om je legitimatie kan worden gevraagd en je die dan moet tonen om je bier of je saffies mee te krijgen. Ik ben ouder.. Kan ik stennis schoppen als ik mijn paspoort niet wil laten zien en het niet mee krijg? Niet dat ik er de moeite voor wil doen er een zaak van te maken of zo, maar zou ik dan in mijn recht staan?
(heb ik ook al eens terloops aan zo'n grietje gevraagd, waarop ze zei dat ik het dan niet meekrijg. Ook heeft een vriend van me het eens niet meegekregen toen we met zijn drieëen waren en ik mijn paspoort niet bij me had toen we het alledrie moesten laten zien.)
doei
pi_134809273
quote:
19s.gif Op zaterdag 28 december 2013 23:35 schreef BrandX het volgende:

[..]

Ja klopt, ik heb mij ooit laten vertellen dat de politie alleen mag kijken en hem niet vast mag pakken als je dat niet wilt, weet niet of het waar is :9
pi_134809302
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 23:37 schreef Prins_Pils het volgende:
Wat ik mij wel eens afvraag he.. Ik ben 24. Het gebeurt gelukkig steeds minder omdat de bliepmiepen bij mijn vaste winkels me wel kennen onderhand, maar bij winkels waar ik niet vaak kom moet ik nog steeds met enige regelmaat mijn paspoort laten zien bij het kopen van alcohol of tabak, ik zie er vrij jong uit voor mijn leeftijd.
De regel is echter dat tot 20 jaar om je legitimatie kan worden gevraagd en je die dan moet tonen om je bier of je saffies mee te krijgen. Ik ben ouder.. Kan ik stennis schoppen als ik mijn paspoort niet wil laten zien en het niet mee krijg?
(heb ik ook al eens terloops aan zo'n grietje gevraagd, waarop ze zei dat ik het dan niet meekrijg. Ook heeft een vriend van me het eens niet meegekregen toen we met zijn drieëen waren en ik mijn paspoort niet bij me had toen we het alledrie moesten laten zien.)
Dan krijg je 't inderdaad niet mee.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  Boks-Chick zaterdag 28 december 2013 @ 23:39:40 #75
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_134809358
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 23:37 schreef Prins_Pils het volgende:
De regel is echter dat tot 20 jaar om je legitimatie kan worden gevraagd en je die dan moet tonen om je bier of je saffies mee te krijgen. Ik ben ouder.. Kan ik stennis schoppen als ik mijn paspoort niet wil laten zien en het niet mee krijg?
je geeft zelf het antwoord al. Nee je hoeft het niet te laten zien, en ja dan behoudt de supermarkt/verkoper zich het recht voor je zijn waar niet te verkopen (omdat hij het risico loopt een strafbaar feit te plegen als hij vermoed dat je te jong bent voor zijn waar).
lolwut
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')