Wanneer Irak niet meer bestaat.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 22:08 schreef Baklava95 het volgende:
Wanneer houdt nou het geweld in Irak op.
Gewoon zelf [Centraal] toevoegen aan de titel.quote:En waarom is het Syri-topic geen [Centraal] topic geworden.
De provincie-koorts heeft toegeslagen in Irak nadat Halabja een provincie is geworden.quote:Op dinsdag 31 december 2013 15:36 schreef Charismatisch het volgende:
Irak heeft er een nieuwe provincie bij: Halabja (nr. 19).
De huidige 18 provincies: http://en.wikipedia.org/wiki/Governorates_of_Iraq
Het MO kan weer in de fik vliegen inderdaad.quote:
De provinciale raad van Salah ad-Din wil niet dat Tuz Khormato een provincie wordt.quote:Op woensdag 22 januari 2014 13:47 schreef expans het volgende:
Oh wauw, eindelijk eens 'positief' nieuws betreffende Turkmenen.
Ik bedoelde positief alsin wauw we horen eindelijk eens wat van ze, en ze worden niet straal genegeerd. Betreffende de provincies zelf weet ik niet wat ik moet zeggen om eerlijk te zijn.quote:Op woensdag 22 januari 2014 18:05 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
De provinciale raad van Salah ad-Din wil niet dat Tuz Khormato een provincie wordt.
Twee IED's zijn ontploft in Tuz Khormato: 15 doden en gewonden.
In de 39 topics van deze reeks zijn ze waarschijnlijk nauwelijks voorbij gekomen, maar in de Iraakse media zie ik ze wel dagelijks voorbij komen. Hij is de bekendste Turkmeense minister van Irak:quote:Op woensdag 22 januari 2014 18:50 schreef expans het volgende:
Ik bedoelde positief alsin wauw we horen eindelijk eens wat van ze, en ze worden niet straal genegeerd.
quote:UN says 140,000 fled violence in Iraq's Anbar
UN refugee agency says latest unrest in Fallujah and Ramadi has sparked worst displacement since 2006-2008.
More than 140,000 people have fled their homes in the Iraqi cities of Fallujah and Ramadi since December when anti-government fighters occupied parts of both cities, according to the UN refugee agency.
On Friday, the UN warned that the continued unrest in Anbar province had sparked Iraq's worst displacement since sectarian violence from 2006 to 2008 left tens of thousands dead.
More than 65,000 people have fled their homes in the past week alone, UN refugee agency (UNHCR) spokesman Peter Kessler said in Geneva.
"Many civilians are unable to leave conflict-affected areas where food and fuel are now in short supply," he said.
"People are reportedly without money for food and lack suitable clothing for the rainy conditions. Children are not in school and sanitary conditions, particularly for women, are inadequate," said Kessler.
Thousands of displaced people have fled to Baghdad and other nearby provinces, but some have travelled as far as the northern Kurdish region, according to the UN.
More
In Sinjar bij de Yezidis is de film The Exorcist opgenomen.quote:Op woensdag 22 januari 2014 13:19 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
De provincie-koorts heeft toegeslagen in Irak nadat Halabja een provincie is geworden.
Turkmenen willen twee provincies:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tel_Afar
http://en.wikipedia.org/wiki/Tuz_Khormato
Koerden willen bovenstaande twee provincies en de onderstaande ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Khanaqin
Arabische soennieten willen twee provincies:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Falluja
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlakte_van_Nineve
Als iedereen een provincie krijgt dan willen de Yezidi's ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sinjar
De leiding van de provincie "Nineve" zijn bereid om een nieuwe provincie te stichten uit een deel van hun provincie, maar dan willen ze gelijk de status van Nineve verheffen naar een autonoom gebied net als Koerdistan (drie verenigde provincies).
Het kabinet heeft in ieder geval toegestaan dat Tel Afar, Tuz Khormato, Falluja en de Vlakte van Nineve provincies worden (nu moet het parlement dit nog goedkeuren). Halabja is volgens mij al goedgekeurd door zowel het kabinet als het Iraakse parlement.
Een deel van die film is daar opgenomen ja, kwam het een paar dagen geleden tegen op Wikipedia.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 19:43 schreef Baklava95 het volgende:
In Sinjar bij de Yezidis is de film The Exorcist opgenomen.![]()
Worden ze dan ook allemaal autonoom. Hoe zou Irak er dan uitzien.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 20:11 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Een deel van die film is daar opgenomen ja, kwam het een paar dagen geleden tegen op Wikipedia.
Vlakte van Nineve moet trouwens een Assyrische provincie worden (en niet Arabisch-soennitisch zoals ik eerder zei).
Inmiddels zijn er nog meer verzoeken binnengekomen en het aantal provincies van Irak kan van 18 naar 28 gaan (of zelfs meer) als alle verzoeken worden gehonoreerd (o.a. Kufah, Taji, Sadr City).
Een 'recente' video van gevechten in West-Irak:
Een autonoom gebied stichten is nog moeilijker dan een provincie uitroepen. Er komen hoogstens nog twee autonome gebieden bij: een soennitisch en sjiitisch autonoom gebied.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 20:57 schreef Baklava95 het volgende:
Worden ze dan ook allemaal autonoom. Hoe zou Irak er dan uitzien.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Het is beter als ze het via de legale weg proberen op te lossen:quote:Het wordt ook tijd dat de KRg Mosul, Kerkuk, Thuz Khurmato, Nineve en Diyala annexeert en de onafhankelijkheid uitroept. Al die verschillende Peshmerge-milities moeten zich dan verenigen in een groot en sterk Koerdisch leger.
Free South-Kurdistan.![]()
Ik heb onlangs gelezen dat de de-Arabiseringsprocessen stroef verlopen. Weet jij hier meer over? En hoe groot schat je de kans in dat Kerkuk (of een groot deel) uiteindelijk bij Koerdistan zal voegen?quote:Op zaterdag 25 januari 2014 00:02 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Een autonoom gebied stichten is nog moeilijker dan een provincie uitroepen. Er komen hoogstens nog twee autonome gebieden bij: een soennitisch en sjiitisch autonoom gebied.
[..]
Het is beter als ze het via de legale weg proberen op te lossen:
http://en.wikipedia.org/w(...)ies_of_Northern_Iraq
Volgens mij bestaat er een Iraakse commissie die de Arabische kolonisten die door Saddam zijn gestuurd geld geeft als ze vertrekken naar waar ze vandaan zijn gekomen.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 00:05 schreef Senor__Chang het volgende:
Ik heb onlangs gelezen dat de de-Arabiseringsprocessen stroef verlopen. Weet jij hier meer over?
Binnenkort zijn er verkiezingen in Irak, eerst afwachten hoe de resultaten zullen zijn en wat voor coalitie Irak zal gaan regeren en wie de premier wordt. Dit zijn allemaal zaken die invloed zullen hebben op hoe de Kirkoek-kwestie wordt opgelost.quote:En hoe groot schat je de kans in dat Kerkuk (of een groot deel) uiteindelijk bij Koerdistan zal voegen?
Nee, Bagdad (vierde generatie). Oorspronkelijk Oost-Koerdistan.quote:Kom je trouwens uit Zuid-Koerdistan?
Ok, maar dan vindt er dus geen dwang plaats? Zijn het flinke aantallen die bereid zijn te vertrekken? En hoe zit het met de Koerden die daar oorspronkelijk woonden? Ik heb gelezen dat een groot deel in de Koerdistan Regio wil blijven.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 00:27 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Volgens mij bestaat er een Iraakse commissie die de Arabische kolonisten die door Saddam zijn gestuurd geld geeft als ze vertrekken naar waar ze vandaan zijn gekomen.
Welke van de twee coalities is waarschijnlijk volgens jou? En dat je dat de recente spanningen over de olie-deals negatief zullen uitpakken voor de Koerden? Verder, denk je dat vanwege de situatie in Anbar de Shia's eerder geneigd zijn om toereikingen te doen naar de Sunni's en dat daardoor een coalitie van Sunni-Shia partijen dichterbij is?quote:[..]
Binnenkort zijn er verkiezingen in Irak, eerst afwachten hoe de resultaten zullen zijn en wat voor coalitie Irak zal gaan regeren en wie de premier wordt. Dit zijn allemaal zaken die invloed zullen hebben op hoe de Kirkoek-kwestie wordt opgelost.
Nu zitten er Arabische soennieten, sjiieten en Koerden in de Iraakse regering, maar na de volgende verkiezingen wil men denk ik overstappen op een coalitie bestaande uit twee bevolkingsgroepen. Een sjiitisch-Koerdische coalitie (dit brengt een oplossing van de Kirkoek-kwestie dichterbij) of het kan juist slecht uitpakken waardoor de Koerden niet meer mee mogen regeren maar een oppositierol moeten gaan vervullen.
Ah ok. Rare combo.quote:[..]
Nee, Bagdad (vierde generatie). Oorspronkelijk Oost-Koerdistan.
Voorlopig is er geen sprake van dwang. Ik beschik niet over cijfers, maar ik weet wel dat velen vrijwillig zijn vertrokken omdat die Iraakse commissie had aangegeven dat ze al heel wat "schadevergoedingen" hadden toegekend. Ze kunnen beter vrijwillig met een zak geld vertrekken, i.p.v. in de toekomst met geweld verjaagd te worden zonder geld en hun bezittingen, mocht het flink misgaan in de toekomst.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 00:34 schreef Senor__Chang het volgende:
Ok, maar dan vindt er dus geen dwang plaats? Zijn het flinke aantallen die bereid zijn te vertrekken? En hoe zit het met de Koerden die daar oorspronkelijk woonden? Ik heb gelezen dat een groot deel in de Koerdistan Regio wil blijven.
Een sjiitisch-Koerdische coalitie is waarschijnlijker. De Arabisch-sjiitische alliantie zal sowieso een meerderheid van de stemmen binnen gaan halen, die alliantie gaat dan de rol van "Arabieren" en "sjiieten" vervullen terwijl de Koerden de rol van "Koerden" en "soennieten" gaan vervullen, er zal dus geen behoefte meer zijn aan de Arabische soennieten in de regering (zie hieronder).quote:Welke van de twee coalities is waarschijnlijk volgens jou?
Nee, ze zijn in gesprek met elkaar hierover, meerdere Koerdische delegaties hebben Bagdad bezocht en binnenkort stuurt de centrale regering een delegatie naar Erbil. Deze kwestie wordt binnenkort opgelost.quote:En dat je dat de recente spanningen over de olie-deals negatief zullen uitpakken voor de Koerden?
Nee, premier al-Maliki heeft nu meerdere aanvaringen gehad met verschillende Arabisch-soennitische politici (laatst nog een broer van een Arabisch-soennitische politicus gedood terwijl een paar dagen geleden de rechtszaak van deze politicus is begonnen), en daarnaast stappen de Iraakse ministers van de "Arabisch-soennitische partijen" telkens op en proberen ze al-Maliki's regering te saboteren. Ze zijn geen "echte partners", en dus denk ik dat ze na de volgende verkiezingen oppositie mogen gaan voeren vanaf de oppositiebankjes en niet van binnenuit de regering zoals ze nu doen.quote:Verder, denk je dat vanwege de situatie in Anbar de Shia's eerder geneigd zijn om toereikingen te doen naar de Sunni's en dat daardoor een coalitie van Sunni-Shia partijen dichterbij is?
Mja, lol, Oost-Koerdistan is dichterbij Bagdad dan je denkt, toen mijn voorouders emigreerden bestond Irak niet en was het nog het Ottomaanse Rijk.quote:Ah ok. Rare combo.
Nee, er zijn helaas geen recente cijfers bekend. Maar de druk van verschillende bevolkingsgroepen om in heel Irak een telling te gaan uitvoeren wordt steeds groter.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 01:15 schreef Senor__Chang het volgende:
Trouwens, cijfers over de verdeling van inwoners in Kerkuk zijn vast niet te vinden? Betrouwbaar en recente dan..
En is het al bekend of Gorran zich in de verkiezingen samenvoegt in de Kurdistani List? Ondanks dat ik blij ben met de opkomst van een echte oppositiepartij is het in Irak wel belangrijk om n blok te vormen.
Maar het biedt volgens mij wel voordelen als de Koerden als n blok meedoen in plaats van verdeeld over twee. Mede hierdoor zijn er wat zetels verloren in Kerkuk volgens mij. Beter dat ze dus een lijst vormen bij nationale verkiezingen.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 01:20 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Nee, er zijn helaas geen recente cijfers bekend. Maar de druk van verschillende bevolkingsgroepen om in heel Irak een telling te gaan uitvoeren wordt steeds groter.
Gorran is vooral binnen de KRG een opponent van de heersende klasse, maar in Bagdad delen ze dezelfde standpunten als alle andere Koerdische partijen, maakt niet uit of ze in de Koerdische alliantie zitten of niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |