abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 27 december 2013 @ 16:51:57 #1
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_134751102
Bijna 2 jaar geleden hebben we een boerderij gekocht van ca 200 jaar oud. Deze zijn we sindsdien aan het opknappen. In deze blog kun je lezen hoe het ons vergaat, welke fantastische fouten we tot nu toe hebben gemaakt en welke dingen wel goed zijn gegaan.

Even wat foto's om er in te komen (dit is allemaal zoals het was toen we het net hadden gekocht)

De voorkant van de boerderij

Achterkant van de boerderij, je kijkt aan tegen de varkensstallen die aan het woonhuis vast zitten

De oude woonkamer, inrichting en stijl van de vorige bewoners

Hooizolder in de boerderij (achter de grote poort, vanaf de straat gezien)

In deel 1 is al een hoop gebeurd, inclusief wat persoonlijk drama waar we het maar niet meer over zullen hebben :X want recent hebben we besloten toch voorzichtig verder te knutselen. Eigenlijk omdat er zoveel lieve lurkers aan het einde van deel 1 plots kenbaar maakten dat ze de verbouwing aan het volgen waren heb ik besloten toch maar weer verder te gaan bloggen hier.
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
  vrijdag 27 december 2013 @ 16:53:01 #2
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_134751139
Wat je reeds in deel 1 hebt kunnen lezen:

• Sloopwerk, weghalen van voorzetwandjes, schrootjes, oude balkenplafonds
• Ontwerp maken (met architect)
• Repareren dakconstructie carport
• Aanleg electriciteit in tuin/schuur/garage
• Plaatsen gietijzer tuinhek
• Toegankelijker maken van achtertuin
• Repareren dak: aanbrengen dak isolatie, opnieuw uitlijnen dak, nieuwe dakplaten, dakpannen en overstek
• Vervangen schoorsteen
• Slopen dragende binnenmuren
• Aanbrengen nieuwe fundering
• Voorbereiden installatie en storten nieuwe vloer
• Metselen spouwmuren
• Nieuwe verdiepingsvloer aanbrengen
• Voorzetwandjes en verdere voorbereidingen voor eindafwerking
• Kozijnen stellen en muren metselen
• Aftimmeren schuine plafonds

Dit is dus allemaal al gebeurd. Hieronder nog even als opfrisser de laatste twee grote posts herhaald, inclusief de foto's.

De dakplaten die we gebruikt hebben zijn in principe strak genoeg om direct te worden geschilderd of gestukadoord, maar de gordingen zijn op veel plaatsen opgevuld met stukjes hout zodat de dakplaten er goed op aansluiten. Deze stukjes hout zijn natuurlijk lelijk en willen we graag uit het zicht weghalen, maar helaas gaat dit soms ten koste van de zichtbare dikte van de balken. Het is een afweging geweest waar we lang over hebben nagedacht, maar uiteindelijk toch gekozen voor een strakkere afwerking.

Dit betekent dat we de dakplaten van onderen gaan opdikken met tengels, daar vervolgens stucplaten tegenaan schroeven en dat dan later weer stukadoren en schilderen. Op onderstaande foto is de bovenste rij al voorzien van stucplaten, de rest is alleen nog voorzien van tengels.

De voorzetwandjes voor de spouwmuren zijn voorzien van isolatie, en daar wordt een damp-regulerende folie op gekit. Daarop monteren we weer OSB platen (18mm) en daarop weer stukplaten. Dat wordt vervolgens gestukadoord... Overdreven stevig, maar zo heb ik het graag 8-)

Nog even een fotootje van de complete "badkamer", met makelaars-lens ;)

Tijd om de voorbereidingen te treffen voor toilet en dubbele regendouche.

De rest van de stucplaten mogen er tegen. In totaal zitten we al op 4000 snelbouwschroeven, 700 houtschroeven, 200 stucplaten en 2,5 kilometer (!) hout :') ... en dat is voor de helft van de bovenverdieping

En het resultaat zien we hier...

De kastenkamer:

En de vensterramen van de badkamer hebben we zo gemaakt dat het lijkt alsof de ramen overgaan in de muur. Dit was een stukje meer werk om te maken, maar we willen een zo rustig en 'zen' mogelijk uitziende badkamer straks :)

We gaan de kleine slaapkamers voorzien van houten plafonds, met een ouderwetse balkenconstructie. De balken blijven dus gewoon in het zicht! De bovenkant van de plafond dient als vloer van de open slaapzolder (vanaf de gang bereikbaar). Deze zal nauwelijks gebruikt worden dus de vloer is ruim berekend op incidenteel gebruik (er komen geen meubels op).

Omdat er misschien anderen zijn die ooit hetzelfde willen doen ga ik er maar een stap-voor-stap instructieboekje van maken. Natuurlijk is dit niet de enige manier (misschien is het wel helemaal niet de juiste manier ;), maar voor ons werkte dit :+.

Nou we beginnen met het uitslijpen en kappen van de gaten waar de balken in komen te liggen. Om te zorgen dat alle balken precies op gelijke hoogte hangen maken we een dwarslat op de muur waarop de balken tijdelijk op komen te liggen. Zodra de balken in de muur verankerd zijn kan de lat dan weer weg.

We hebben geen dragende spouwmuren (er komen voorzetwandjes) dus de balken zullen steunen in de buitenmuur. Omdat een buitenmuur altijd last kan hebben van vocht moeten we het hout beschermen tegen rot. Dus eerst worden de balken goed ingesmeerd met oranje (loodvrije) menie

Met de vloerplanken erop zullen de balken straks goed stabiel zitten, maar tot die tijd willen we zorgen dat de balken ook al goed verankerd worden in de muren. De gaten hebben we bewust iets te groot gemaakt, en in de balken een paar (verzinkte) schroefjes vast gemaakt die wat uitsteken. Zodra de rest wordt opgevuld met cement zullen de schroefjes zorgen voor veel meer weerstand. Op deze foto zie je trouwens ook dat de balk nu zolang steunt op de dwars lat die in de muur vast zit.

We willen straks in het midden van de kamer een lichtpunt aan het plafond, maar we willen geen kabels zichtbaar in de kamer. Omdat de plafond ook de vloer van de zolder is kunnen we daar ook geen draden wegwerken, dus hebben we een bovenfrees gebruikt om een gleuf te frezen waar een pvc buisje in ligt. Hier kunnen we straks de electrische draden doorheen trekken :). De bochtjes maken we van flexibele pvc. De losse pvc stukjes hebben we eenvoudig aan elkaar gemaakt door ze in een iets dikker buisje te schuiven ;).

De balken hangen erin *O* (hier de helft, in totaal komen er 8 balken over de twee kamertjes). Even een los latje erop gelegd om te zien of ze gelijk lopen met de tussenmuur.

Op de gang (waar je straks de open zolder kunt zien) hebben we de balkjes een stukje laten uitsteken. Dit ziet er een beetje knusser uit en vonden we wel passen in de stijl.

Tenslotte de balken vast zetten in cement en de binnenmuur nog een beetje opsmeren met cement waar nodig. Omdat het te weinig is voor een steen (of zelfs een halve steen) maar enkel wat cement wordt gesmeerd, heb ik als hulpje hier een stukje gipsplaat met een blokje erop geschroefd gebruikt. Dat met een lat even tegen de muur geklemd en hier kun je makkelijk tegenaan smeren vanaf de andere kant, zonder dat de cement er aan de andere kant weer af valt.

Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
  Redactie Frontpage vrijdag 27 december 2013 @ 17:06:52 #3
38148 crew  Innisdemon
pi_134751637
Wauw, prachtig project. Hoop dat alles een beetje betaalbaar blijft.

Succes !
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_134751963
Oeh! *volg* Mooi hoor! :D
Ja doei.
pi_134752073
Jaa!

Fijn dat het goed genoeg gaat voor vooruitgang. Ik volg weer!
Sterkheidsbaas van alles.
pi_134752088
Héé bekende foto's? Keep up the good work :)
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 27 december 2013 @ 17:23:14 #7
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_134752203
Ga ook weer meekijken, leuk!
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
  vrijdag 27 december 2013 @ 17:23:47 #8
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_134752223
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 17:06 schreef Innisdemon het volgende:
Wauw, prachtig project. Hoop dat alles een beetje betaalbaar blijft.

Succes !
Die ambitie hebben we al lang geleden opgegeven :')
  vrijdag 27 december 2013 @ 19:50:23 #9
101809 BObNL
Je bent top!
pi_134758355
Ik lees mee leuk! Ga je er na alles wat was voorgevallen nog wonen of is het afmaken om te verkopen?
Leuter mee!!
pi_134758917
*O* Wat fijn dat je weer verslag doet van jullie verbouwing!
pi_134759307
Welcome back Subtle :* !
pi_134759430
Leuk om hier weer wat te zien!
  vrijdag 27 december 2013 @ 20:17:47 #13
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_134759613
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 19:50 schreef BObNL het volgende:
Ik lees mee leuk! Ga je er na alles wat was voorgevallen nog wonen of is het afmaken om te verkopen?
Wonen
pi_134760217
quote:
11s.gif Op vrijdag 27 december 2013 20:17 schreef MrSubtle het volgende:
Wonen
Congrats!
  vrijdag 27 december 2013 @ 21:04:26 #15
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_134761782
En als het goed is gekoppeld aan de vorige post nu. Dank u Sparkfarmer
  Moderator zaterdag 28 december 2013 @ 10:07:19 #16
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_134777398
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 december 2013 21:04 schreef MrSubtle het volgende:
En als het goed is gekoppeld aan de vorige post nu. Dank u Sparkfarmer
U is goed bezig !
En natuurlijk ga ik dit topic ook weer volgen ! :)
  zaterdag 28 december 2013 @ 11:54:28 #17
199124 Björn25
..............................
pi_134779533
Ik lurk ook weer mee!!
pi_134803327
Vooraf: Ik ben heel tevreden waar ik woon maar als ik zo een boerderij zie in al zijn oudheid als in geschiedenis, dan ben ik een beetje jaloers. Vooral de ruimtelijke omgeving is voor mij *;

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2013 21:52:08 ]
  zondag 29 december 2013 @ 08:34:16 #19
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_134817452
quote:
2s.gif Op zaterdag 28 december 2013 21:51 schreef Iwanius het volgende:
Vooraf: Ik ben heel tevreden waar ik woon maar als ik zo een boerderij zie in al zijn oudheid als in geschiedenis, dan ben ik een beetje jaloers. Vooral de ruimtelijke omgeving is voor mij *;

[ afbeelding ]
pfft nooit jaloers zijn. Ieder huisje heeft toch zijn charme en bovendien zit er een enorme hoeveelheid werk aan zo'n boerderij. De tuin die je hier ziet is nog niet de helft en dat betekent alleen maar heel veel onderhoud, want je gebruikt maar een klein deel echt
pi_134817531
Neem zo'n automatische grasmaaier! Net zoals je automatische stofzuigers hebt. Dat scheelt je weer een kusje in je tuin :D
  zondag 29 december 2013 @ 10:34:38 #21
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_134818544
quote:
6s.gif Op zondag 29 december 2013 08:51 schreef kirsten. het volgende:
Neem zo'n automatische grasmaaier! Net zoals je automatische stofzuigers hebt. Dat scheelt je weer een kusje in je tuin :D
Hebben we al. We hebben haar Maaike genoemd :')
  zondag 29 december 2013 @ 21:00:44 #22
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_134846071
Tijdens zo'n verbouwing zijn er momenten waarop je denkt dat het nooit meer goed komt. Gek genoeg is er vaak maar een heel kleine stap tussen "ramp" en "woning", en die stap heet stukadoor. Inmiddels zijn delen van de benedenverdieping gestukadoord en ziet het er al bijna bewoonbaar uit. Hieronder nog even enkele foto's van toen het nog leek alsof het nooit meer goed zou komen.

Deze foto vertelt eigenlijk een hele geschiedenis van het huis en daarom vind ik het wel een toffe foto. De stenen die je bovenin ziet zijn weer de zeldzame en heel oude "zonnebakker" stenen, deze zijn onderdeel van de brandmuur van de woning en zitten er dus vanaf het prille begin. De twee grote "gaten" in het witte gestukadoorde deel van de muur is waar wij twee heel dikke eiken balken hebben verwijderd en waar de oude hooizolder op rustte (de balken worden elders opnieuw gebruikt!). Waarom een deel zwart geschilderd is weten wij helaas ook niet, dus het verhaal heeft voor ons ook nog steeds onbekende stukken. De Poriso stenen links en rechts zijn door ons aangebracht en vormen onderdeel van de toekomstige hal. De pvc buisjes zijn overigens om de oude huidige keuken (aan de achterkant van de muur te voorzien van stroom).

Een stukje verder naar rechts in dezelfde muur kwamen we een grote eiken balk tegen die laat zien dat hier ooit een grote doorgang is geweest. In de tekeningen van het gemeentearchief uit 1970 is dit al niet meer zichtbaar, dus de vorige bewoners hebben dit al niet meer gezien, want hier zat vroeger een verlaagd plafond. Wij waren erg gecharmeerd van de balk, dus we hebben besloten hem weer volledig in het zicht te laten straks en hem te gebruiken in de constructie voor de deur die er nu onder is gekomen.

Dan weer even naar nieuw! We presenteren de nieuwe voordeur (althans, hier zit de oude staldeur er nog in, maar dit wordt wel straks de nieuwe voordeur van het huis). De toogvenstertjes zaten al in de stal en hebben we aan de buitenkant zo veel mogelijk gelaten zoals ze waren, maar we hebben wel de tochtsleuven vervangen door vensterbankjes en enkel glas en enkele muur vervangen door geisoleerde varianten.

Dit zie je als je binnenkomt en zit dus recht tegenover de voordeur. Rechter deur gaat naar de gasten-wc, de linker doorgang gaat naar de mud-room (garderobe).

Gasten wc in wording :)

Zoals altijd ben ik erg benieuwd naar jullie meningen! :)
  zondag 29 december 2013 @ 21:27:41 #23
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_134848046
Jeetje, ik heb de persoonlijke drama meegelezen. Wat een ellende, werd er helemaal verdrietig van.

Maar het huis is prachtig. Ik ga dit topic zeker weer volgen. :*
O+
pi_134851212
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2013 08:34 schreef MrSubtle het volgende:

pfft nooit jaloers zijn. Ieder huisje heeft toch zijn charme en bovendien zit er een enorme hoeveelheid werk aan zo'n boerderij. De tuin die je hier ziet is nog niet de helft en dat betekent alleen maar heel veel onderhoud, want je gebruikt maar een klein deel echt
Ja wel maar toch. Als het allemaal staat en af is (nou ja,een tuin is nooit af) dan is het toch allemaal van buiten gezien een idyllisch geheel.
pi_134852493
Ik zou een 'mudroom' een klompenhok noemen. Beetje boers voor de fraaie ruimte die jij ervan wil maken, maar dat lijkt mij het Nederlandse woord ervoor :).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')