Wat je reeds in deel 1 hebt kunnen lezen:
• Sloopwerk, weghalen van voorzetwandjes, schrootjes, oude balkenplafonds
• Ontwerp maken (met architect)
• Repareren dakconstructie carport
• Aanleg electriciteit in tuin/schuur/garage
• Plaatsen gietijzer tuinhek
• Toegankelijker maken van achtertuin
• Repareren dak: aanbrengen dak isolatie, opnieuw uitlijnen dak, nieuwe dakplaten, dakpannen en overstek
• Vervangen schoorsteen
• Slopen dragende binnenmuren
• Aanbrengen nieuwe fundering
• Voorbereiden installatie en storten nieuwe vloer
• Metselen spouwmuren
• Nieuwe verdiepingsvloer aanbrengen
• Voorzetwandjes en verdere voorbereidingen voor eindafwerking
• Kozijnen stellen en muren metselen
• Aftimmeren schuine plafonds
Dit is dus allemaal al gebeurd. Hieronder nog even als opfrisser de laatste twee grote posts herhaald, inclusief de foto's.
De dakplaten die we gebruikt hebben zijn in principe strak genoeg om direct te worden geschilderd of gestukadoord, maar de gordingen zijn op veel plaatsen opgevuld met stukjes hout zodat de dakplaten er goed op aansluiten. Deze stukjes hout zijn natuurlijk lelijk en willen we graag uit het zicht weghalen, maar helaas gaat dit soms ten koste van de zichtbare dikte van de balken. Het is een afweging geweest waar we lang over hebben nagedacht, maar uiteindelijk toch gekozen voor een strakkere afwerking.
Dit betekent dat we de dakplaten van onderen gaan opdikken met tengels, daar vervolgens stucplaten tegenaan schroeven en dat dan later weer stukadoren en schilderen. Op onderstaande foto is de bovenste rij al voorzien van stucplaten, de rest is alleen nog voorzien van tengels.
![2013-06-12%252018.13.05.jpg]afbeelding]()
De voorzetwandjes voor de spouwmuren zijn voorzien van isolatie, en daar wordt een damp-regulerende folie op gekit. Daarop monteren we weer OSB platen (18mm) en daarop weer stukplaten. Dat wordt vervolgens gestukadoord... Overdreven stevig, maar zo heb ik het graag
![2013-06-13%252014.34.25.jpg]afbeelding]()
Nog even een fotootje van de complete "badkamer", met makelaars-lens
![badkamer%2520panorama.jpg]afbeelding]()
Tijd om de voorbereidingen te treffen voor toilet en dubbele regendouche.
![2013-07-03%252013.14.40.jpg]afbeelding]()
![2013-07-03%252013.14.35.jpg]afbeelding]()
De rest van de stucplaten mogen er tegen. In totaal zitten we al op 4000 snelbouwschroeven, 700 houtschroeven, 200 stucplaten en 2,5 kilometer (!) hout

... en dat is voor de helft van de bovenverdieping
En het resultaat zien we hier...
De kastenkamer:
![kastenkamer%2520panorama%2520small.jpg]afbeelding]()
En de vensterramen van de badkamer hebben we zo gemaakt dat het lijkt alsof de ramen overgaan in de muur. Dit was een stukje meer werk om te maken, maar we willen een zo rustig en 'zen' mogelijk uitziende badkamer straks

![2013-06-30%252013.50.38.jpg]afbeelding]()
We gaan de kleine slaapkamers voorzien van houten plafonds, met een ouderwetse balkenconstructie. De balken blijven dus gewoon in het zicht! De bovenkant van de plafond dient als vloer van de open slaapzolder (vanaf de gang bereikbaar). Deze zal nauwelijks gebruikt worden dus de vloer is ruim berekend op incidenteel gebruik (er komen geen meubels op).
Omdat er misschien anderen zijn die ooit hetzelfde willen doen ga ik er maar een stap-voor-stap instructieboekje van maken. Natuurlijk is dit niet de enige manier (misschien is het wel helemaal niet de juiste manier

, maar voor ons werkte dit

.
Nou we beginnen met het uitslijpen en kappen van de gaten waar de balken in komen te liggen. Om te zorgen dat alle balken precies op gelijke hoogte hangen maken we een dwarslat op de muur waarop de balken tijdelijk op komen te liggen. Zodra de balken in de muur verankerd zijn kan de lat dan weer weg.
![2013-06-03%252018.34.59.jpg]afbeelding]()
We hebben geen dragende spouwmuren (er komen voorzetwandjes) dus de balken zullen steunen in de buitenmuur. Omdat een buitenmuur altijd last kan hebben van vocht moeten we het hout beschermen tegen rot. Dus eerst worden de balken goed ingesmeerd met oranje (loodvrije) menie
![2013-06-29%252014.28.38.jpg]afbeelding]()
Met de vloerplanken erop zullen de balken straks goed stabiel zitten, maar tot die tijd willen we zorgen dat de balken ook al goed verankerd worden in de muren. De gaten hebben we bewust iets te groot gemaakt, en in de balken een paar (verzinkte) schroefjes vast gemaakt die wat uitsteken. Zodra de rest wordt opgevuld met cement zullen de schroefjes zorgen voor veel meer weerstand. Op deze foto zie je trouwens ook dat de balk nu zolang steunt op de dwars lat die in de muur vast zit.
![2013-06-30%252016.38.11.jpg]afbeelding]()
We willen straks in het midden van de kamer een lichtpunt aan het plafond, maar we willen geen kabels zichtbaar in de kamer. Omdat de plafond ook de vloer van de zolder is kunnen we daar ook geen draden wegwerken, dus hebben we een bovenfrees gebruikt om een gleuf te frezen waar een pvc buisje in ligt. Hier kunnen we straks de electrische draden doorheen trekken

. De bochtjes maken we van flexibele pvc. De losse pvc stukjes hebben we eenvoudig aan elkaar gemaakt door ze in een iets dikker buisje te schuiven

.
![2013-06-30%252015.38.44.jpg]afbeelding]()
De balken hangen erin

(hier de helft, in totaal komen er 8 balken over de twee kamertjes). Even een los latje erop gelegd om te zien of ze gelijk lopen met de tussenmuur.
![2013-07-14%252011.06.24.jpg]afbeelding]()
Op de gang (waar je straks de open zolder kunt zien) hebben we de balkjes een stukje laten uitsteken. Dit ziet er een beetje knusser uit en vonden we wel passen in de stijl.
![2013-06-30%252017.27.33.jpg]afbeelding]()
Tenslotte de balken vast zetten in cement en de binnenmuur nog een beetje opsmeren met cement waar nodig. Omdat het te weinig is voor een steen (of zelfs een halve steen) maar enkel wat cement wordt gesmeerd, heb ik als hulpje hier een stukje gipsplaat met een blokje erop geschroefd gebruikt. Dat met een lat even tegen de muur geklemd en hier kun je makkelijk tegenaan smeren vanaf de andere kant, zonder dat de cement er aan de andere kant weer af valt.