Vandaag hebben we stofdorpels geplaatst in de binnenkozijnen. Gekozen voor gezoete Belgische hardsteen. Eigenlijk hadden we ze al veel eerder moeten bestellen en plaatsen (nu lag er al laminaat in de kamer, tot bijna aan de dorpel), maar telkens vergeten, dus een beetje laat maar nu dus alsnog gelegd

.
Er zijn twee veelgebruikte manieren om ze te plaatsen: tussen het kozijn of onder het kozijn. Als je het 10 mensen vraagt krijg je 5 mensen die zeggen dat absoluut eronder moet en de andere 5 zeggen dat alleen ertussen goed is. Kortom, het maakt niet zo veel uit, en ongetwijfeld gaat iemand onder deze post vol passie uitleggen waarom de door ons gekozen manier slecht is

.
Anyway, we hebben dus gekozen voor ertussen. Zomaar

.
Ook het bevestigen kan op verschillende manieren overigens. Ik heb eerst de dorpel tegen het kozijn gezet en met een beitel een streepje getrokken op het kozijn om de hoogte af te tekenen. Vervolgens met dezelfde beitel een beetje ruimte gekapt zodat de dorpel niet klemt.
![wXRa1t7.jpg]()
Even passen, kijken of de boel waterpas is van zichzelf of dat je iets moet corrigeren. In dit geval was de smeervloer prima waterpas, anders kun je het bijvoorbeeld met lijm oplossen en dan waterpas aanduwen, of als je had gekozen voor onder het kozijn kun je de dorpel met wigjes waterpas zetten en de lijm er onder duwen met een voegijzer (beetje ouderwetse manier, maar goed).
![oSzSJdT.jpg]()
Dan het vastzetten. Ook hier verschillen de meningen. Er is goede montagekit te krijgen, cement werkt prima, en ook tegellijm is een prima optie. Ik had nog een half zakje tegellijm open, dus daar voor gekozen. Vloer goed schoon gemaakt, en de lijm aangebracht met een troffel, en uitgesmeerd met een lijmkam. Goed opletten dat de lijm aan de vloer hecht, als de vloer te stoffig is blijft het niet goed plakken. Grotere lijmkam-tanden betekent meer lijm, dus let op wat je koopt. Daarna is het een kwestie van de dorpel erin schuiven, waterpas erop zetten en goed aanduwen. Paar dagen eraf blijven, dun afkitten en klaar!

Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje:
[sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...