We noemen het kapitalismequote:Op maandag 23 december 2013 15:38 schreef ek_47 het volgende:
Democratie alleen voor mensen die betalen...houdt dat ook in, hoe meer je betaalt hoe meer rechten? En omdat iemand kansloos is om welke omstandigheden dan ook, sluit jij maar uit van de democratie? en dat noem je dan democratie? jaaaaaaaa ja......
Nee, een stem is een stem. Maar je zult wel moeten bijdragen voor je mag beslissen wat er met de schatkist gebeurdquote:Op maandag 23 december 2013 15:38 schreef ek_47 het volgende:
Democratie alleen voor mensen die betalen...houdt dat ook in, hoe meer je betaalt hoe meer rechten? En omdat iemand kansloos is om welke omstandigheden dan ook, sluit jij maar uit van de democratie? en dat noem je dan democratie? jaaaaaaaa ja......
En mensen die om wat voor reden niet meer kunnen werken? Ook uitsluiten en leven op de gratie van de beter bedeelden?quote:Op maandag 23 december 2013 15:41 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Nee, een stem is een stem. Maar je zult wel moeten bijdragen voor je mag beslissen wat er met de schatkist gebeurd
Ja, tenzij je gestudeerd hebt of eigen vermogen bezitquote:Op maandag 23 december 2013 15:43 schreef kievitsboom het volgende:
[..]
En mensen die om wat voor reden niet meer kunnen werken? Ook uitsluiten en leven van de gratie van de beter bedeelden?
Mensen met alle macht en geld kiezen natuurlijk wat voor hunzelf en hun vriendjes het beste is.quote:Het blijkt namelijk dat er te makkelijk keuzes worden gemaakt met andermans geld, en logisch ook, want wat heb je te verliezen als je zelf niks bijdraagt?
Dit.quote:Op maandag 23 december 2013 15:43 schreef KoosVogels het volgende:
Dat betekent het einde van de PVV en SP.
Ik ben voor.
Dat is ook democratie hoor... het is eigenlijk altijd een gebruik geweest dat enkel economisch zelfstandige mensen hun stem mochten uitgeven, al vanaf de demos-kratis in Athene... tot bv eind 19e eeuw in nederland, toen op initiatief van de Liberalen het nederlands cijns-kiesstelsel, werd aangevuld met een ietwat vaag artikel dat een kiezer 'tekenen van geschiktheid en welstand moest hebben' een 'rubberen' artikel dat steeds verder opgerekt werd tot in nederland vrijwel iedere volwassen man mocht stemmen.quote:Op maandag 23 december 2013 15:38 schreef ek_47 het volgende:
Ik wilde het eigenlijk vermelden...maar idd, eensquote:
dus wat ze vroeger deden was het beste ofzo? Ik snap namelijk niet zo dat jij geschiedenis erbij haalt. Omdat men vroeger dacht dat de aarde plat was, zou het nu ook plat moeten zijn ofzo?quote:Op maandag 23 december 2013 15:51 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Dat is ook democratie hoor... het is eigenlijk altijd een gebruik geweest dat enkel economisch zelfstandige mensen hun stem mochten uitgeven, al vanaf de demos-kratis in Athene... tot bv eind 19e eeuw in nederland, toen op initiatief van de Liberalen het nederlands cijns-kiesstelsel, werd aangevuld met een ietwat vaag artikel dat een kiezer 'tekenen van geschiktheid en welstand moest hebben' een 'rubberen' artikel dat steeds verder opgerekt werd tot in nederland vrijwel iedere volwassen man mocht stemmen.
Overigens vind ik het 'meervoudig' kiesrecht uit Belgie tussen eind 19e eeuw en 1919 wel wat... iedere volwassen burger heeft dan één stem, maar bv iemand die meer belasting betaald, mag daar vanaf een bepaald bedrag een extra stem aan toevoegen en dan twee of drie stemmen afgeven.
Ik kan me bv voorstellen dat men een 'meervoudig' kiesrecht in zou voeren waarbij iedereen die 10.000 euro per jaar aan belasting en sociale premies afgedragen heeft sinds de laatste voorgaande verkiezing, een extra stem mag uitbrengen op basis daarvan.
je had het over een "bepaald bedrag"...als deze door IEDEREEN boven de 18 betaald kan worden, dan ben ik het met je eens....anders is het een leuk bedacht systeem voor rijke mensen. Maar niets democratisch aan.quote:Op maandag 23 december 2013 15:41 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Nee, een stem is een stem. Maar je zult wel moeten bijdragen voor je mag beslissen wat er met de schatkist gebeurd
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.edit: En je gaat er van tevoren al vanuit dat degenen met het meeste geld bij voorbaat al de meest verstandige is. Maar het lijkt me dat mensen als Britt Dekker of Gordon al bewijzen dat dat niet per sé zo hoeft te zijn.
Dat maakt je systeem wel érg gevoelig voor corruptie en invloed van buitenaf in een tijd waarin iedereen mobiel is.quote:Op maandag 23 december 2013 15:51 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Overigens vind ik het 'meervoudig' kiesrecht uit Belgie tussen eind 19e eeuw en 1919 wel wat... iedere volwassen burger heeft dan één stem, maar bv iemand die meer belasting betaald, mag daar vanaf een bepaald bedrag een extra stem aan toevoegen en dan twee of drie stemmen afgeven.
Ook nog eens! Scherpquote:Op maandag 23 december 2013 15:57 schreef karton2 het volgende:
[..]
Dat maakt je systeem wel érg gevoelig voor corruptie en invloed van buitenaf in een tijd waarin iedereen mobiel is.
Eén of andere vage Israëlische miljardair die Wilders een bedrag toeschuift om te verdelen onder zijn kiezers.
Vlak voor de verkiezingen inschrijven als lid van de PVV en je krijgt een bedrag gestort waarmee Henk & Ingrid stemmen kunnen kopen.
Als het echt via de belasting zou gaan dan kan je binnen een mum van tijd uitzoeken wie (waarschijnlijk) op welke partij stemt door naar z'n loonstrook te kijken.
Tot ziens anonimiteit in het stemhokje.
quote:Op maandag 23 december 2013 15:57 schreef karton2 het volgende:
[..]
Dat maakt je systeem wel érg gevoelig voor corruptie en invloed van buitenaf in een tijd waarin iedereen mobiel is.
Eén of andere vage Israëlische miljardair die Wilders een bedrag toeschuift om te verdelen onder zijn kiezers.
Vlak voor de verkiezingen inschrijven als lid van de PVV en je krijgt een bedrag gestort waarmee Henk & Ingrid stemmen kunnen kopen.
Als het echt via de belasting zou gaan dan kan je binnen een mum van tijd uitzoeken wie (waarschijnlijk) op welke partij stemt door naar z'n loonstrook te kijken.
Tot ziens anonimiteit in het stemhokje.
Ah, de armen nog verder marginaliseren.quote:Op maandag 23 december 2013 15:51 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Dat is ook democratie hoor... het is eigenlijk altijd een gebruik geweest dat enkel economisch zelfstandige mensen hun stem mochten uitgeven, al vanaf de demos-kratis in Athene... tot bv eind 19e eeuw in nederland, toen op initiatief van de Liberalen het nederlands cijns-kiesstelsel, werd aangevuld met een ietwat vaag artikel dat een kiezer 'tekenen van geschiktheid en welstand moest hebben' een 'rubberen' artikel dat steeds verder opgerekt werd tot in nederland vrijwel iedere volwassen man mocht stemmen.
Ik kan me bv voorstellen dat men een 'meervoudig' kiesrecht in zou voeren waarbij iedereen die 10.000 euro per jaar aan belasting en sociale premies afgedragen heeft sinds de laatste voorgaande verkiezing, een extra stem mag uitbrengen op basis daarvan.
Het bedrag houdt dan in dat je meer moet opbrengen dan kosten. Dus als jij een uitkering of allerlei subsidies trekt dan mag je inderdaad niet stemmenquote:Op maandag 23 december 2013 15:55 schreef ek_47 het volgende:
[..]
je had het over een "bepaald bedrag"...als deze door IEDEREEN boven de 18 betaald kan worden, dan ben ik het met je eens....anders is het een leuk bedacht systeem voor rijke mensen. Maar niets democratisch aan.
quote:Op maandag 23 december 2013 15:57 schreef Tocadisco het volgende:
Zelfs als we er eens vanuit gaan dat degenen die mogen stemmen dan ook daadwerkelijk zullen stemmen voor de personen die uiteindelijk het beste voor de maatschappij in het geheel voor hebben (en laten we eerlijk zijn: de kans zit er vrij dik in dat ze dat niet doen maar hun stem alleen maar zullen inzetten om hun eigen belangen te dienen, ook al gaat dat ten koste van anderen) kom je het volgende probleem tegen: Wat gaat de reactie zijn van de niet-stemgerechtigde meerderheid op het moment dat ze het verprutsen, wat onvermijdelijk ooit een keer gaat gebeuren?Daar ga ik zeker niet van uit, maar ja als jij een persoon als Gordon bent en je draagt geld bij aan de schatkist dan mag je ook bepalen wat daar mee gebeurdSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.edit: En je gaat er van tevoren al vanuit dat degenen met het meeste geld bij voorbaat al de meest verstandige is. Maar het lijkt me dat mensen als Britt Dekker of Gordon al bewijzen dat dat niet per sé zo hoeft te zijn.-XOXO-
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |