abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134600078
Orginele OP:

Meestal kijk ik niet naar RTL Late Night maar aangezien ik vandaag naar TVoH keek bleef ik even plakken. Een van de gasten is Linda de Mol die komt om 'reclame' te maken voor een nieuw goed doel wat zij heeft opgericht. Zij wil een kleine bijdrage leveren aan de bestrijding van armoede in Nederland. Zij gaf aan in de gaten te hebben dat haar kinderen behoorlijk geprivilligeerd opgroeien: riante woning in Het Gooi, hockyclub, opleiding van kinderen financieren, goed netwerk voor een stage etc.
Uit een onderzoekje van de Kinderombudsman is gebleken dat ongeveer 1 op de 9 kinderen in Nederland opgroeien in armoede: ze gaan zonder ontbijt naar school (niet vrijwillig! ;)), ze krijgen niet dagelijks een warme maaltijd, ze vieren thuis geen sinterklaas (geen geld voor), ze worden ziek gemeld voor school op hun verjaardag aangezien de ouder(s) geen traktatie kan/kunnen betalen. In het bijzonder komen arme inwoners van Nederland in de problemen wanneer ze onverwacht een extra rekening krijgen, bijv. voor de eigen bijdrage van de ziektekostenverzekering. Een oudere man gaf aan geen verjaardagscadeaus te kunnen kopen voor zijn kleinkinderen.

Kortom, armoede bestaat in Nederland. Het is niet van dezelfde orde als armoede in een ontwikkelingsland maar het is net zo goed schrijnend, niet alleen omwille van wat ze tekort komen maar ook aangezien kinderen die hier in armoede opgroeien en mensen die hier in armoede leven omringd worden door mensen (die de overgrote meerderheid vormen) die wel van alles hebben en krijgen wat voor hen niet is weggelegd. Het wordt je dus de hele tijd ingewreven, ook al is dat in veel gevallen hopelijk niet de bedoeling. Het valt mij op dat sinds Balkenende I armoedebestrijding een stiefkindje is geworden in de Nederlandse politiek. Soms is dat gebaseerd op inhoudelijke argumenten maar vaak is het louter gebaseerd op rechtse onderbuikgevoelens. Ik stel dat armoedebestrijding weer een speerpunt van beleid zou moeten worden. Politieke partijen, links en rechts, conservatief en progressief, moeten hier weer meer aandacht aan besteden.

En wij zijn nog steeds wel/niet arm.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_134600115
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 11:33 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De belastingdruk als percentage van BNP is nochtans niet op een all-time high (verre van). Natuurlijk is het wel zo dat de daling van de belastingdruk onevenredig is verdeeld; de vennootschapsbelasting is met meer dan 100% gedaald. Tegelijkertijd zijn er nare rechtse krachten die naar een vlaktaks streven en dus pleit de VVD er al jaren voor om de lasten voor de 'armsten' te verhogen (wat ook gebeurt in dit kabinet en het vorige kabinet, en dat is wat de liberalen willen).
Ik kon even niet zo gauw die getallen vinden van de afgelopen 30 jaar. Jij schrijft het zo uitdrukkelijk op dat jij die uiteraard wel paraat moet hebben. Kan je die even delen? Het gaat dan vooral om de belastingdruk van de inkomenstenbelasting en de venootschapbelasting van de afgelopen 30 jaar.
quote:
Nu ik dit zo benoem, ook dit kabinet heeft weer ruimte gevonden om de vennootschapsbelasting verder te verlagen. Een cadeautje voor de grote bedrijven.
Typisch dat daar dan geen ophef over bestaat (eigenlijk ook wel logisch met de sturende rol van de corporate media en hoe het almachtige google percepties kan sturen).
Logisch, het idee heerst dat hoe lager de kosten van bedrijven zijn, hoe eerder ze weer mensen aannemen.
quote:
Als ik de mensen hier moet geloven reden de bijstandstrekkers in de jaren 70 in een Bentley ofzo (overigens waren er in de jaren 70 véél minder bijstandstrekkers, dit steeg pas enorm in de jaren 80 en is nooit echt gedaald).
Komt onder andere door de verloren generatie van de jaren 80 crisis. Hoe langer je in een uitkeringpositie zit, hoe moeilijker het is om aan een baan te komen.

Ik hoop dat je nu wel even de tijd vrijmaakt om op mijn reacties te reageren.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 23 december 2013 @ 11:56:56 #3
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_134600343
Mag dit inmiddels een reeks worden?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_134600706
quote:
5s.gif Op maandag 23 december 2013 11:56 schreef Copycat het volgende:
Mag dit inmiddels een reeks worden?
Ik maak er een zooitje van :'). Maar er is in elk geval iets gekoppeld. Dacht dat dat al lang was gebeurd :@.
  maandag 23 december 2013 @ 12:09:18 #5
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_134600746
Coolio!
Beter laat dan nooit.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_134600974
Het kost wat moeite maar alles lijkt gekoppeld :P
pi_134601578
Zijn we het er al over eens dat er geen armoede is in NL?
pi_134602155
Ik ben het er mee eens dat het propaganda van de corporate media is.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_134605540
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 12:32 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Zijn we het er al over eens dat er geen armoede is in NL?
relatieve armoede: ja
absolute armoede: nee

Maar goed, relatieve armoede is in wassenaar wonen en geen geld hebben om je kind op hockey te doen.
pi_134606240
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Maar goed, relatieve armoede is in wassenaar wonen en geen geld hebben om je kind op hockey te doen.
En ook geen geld hebben om dat kind dan maar op een goedkopere sport te kunnen doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-12-2013 14:31:28 ]
pi_134606263
Heel veel ZZP'ers hebben lang niet die 3250 netto per maand die die bijstandsgezinnen hebben en zij huren ook nog eens particulier in tegenstelling tot veel bijstandsgezinnen, maar lieden als Klopkoek willen ZZP'ers wel elk jaar meer belasting laten betalen.
  maandag 23 december 2013 @ 14:33:00 #12
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134606316
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik had de definitie voor relatieve armoede die ik hanteer (van Vranken) al eens eerder gequote:
quote:
een netwerk van sociale uitsluitingen dat zich uitstrekt over meerdere gebieden van het individuele en collectieve bestaan. Het scheidt de armen van de algemeen aanvaarde leefpatronen van de samenleving. Deze kloof kunnen ze niet op eigen kracht overbruggen.
Niet kunnen voldoen aan de standaarden binnen een bepaalde gemeenschap maakt natuurlijk niet direct arm. Maar je kind op een sportclub doen wordt in Nederland niet gezien als een luxe, maar als iets waar kinderen vanuit moeten kunnen gaan.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 23 december 2013 @ 14:34:00 #13
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134606355
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:31 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Heel veel ZZP'ers hebben lang niet die 3250 netto per maand die die bijstandsgezinnen hebben en zij huren ook nog eens particulier in tegenstelling tot veel bijstandsgezinnen, maar lieden als Klopkoek willen ZZP'ers wel elk jaar meer belasting laten betalen.
Als ZZP'rs met zijn vieren in één huis zouden gaan wonen halen ze het wel ;) En waarschijnlijk ook wel meer dan die 3250 netto. Hoeven ze ook maar een paar dagen per week te werken.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_134606400
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:31 schreef PaulieWalnuts het volgende:
En die 3250 euro netto valt in het 52% tarief, die mensen als Klopkoek ook willen uitzuigen terwijl ze het netto bedrag eigenlijk helemaal niet zo hoog vindt. 8)7 :?
pi_134606833
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

En die 3250 euro netto valt in het 52% tarief, die mensen als Klopkoek ook willen uitzuigen terwijl ze het netto bedrag eigenlijk helemaal niet zo hoog vindt. 8)7 :?
Dat valt niet in het 52% tarief...
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_134606854
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat valt niet in het 52% tarief...
Nee als het aan jou ligt in het 92% tarief. En bijstandsgezinnen naar de 6000 euro netto in de maand, daaronder is je reinste armoede.
pi_134606915
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 11:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik kon even niet zo gauw die getallen vinden van de afgelopen 30 jaar. Jij schrijft het zo uitdrukkelijk op dat jij die uiteraard wel paraat moet hebben. Kan je die even delen? Het gaat dan vooral om de belastingdruk van de inkomenstenbelasting en de venootschapbelasting van de afgelopen 30 jaar.
Ik heb dat statistiekje al een tijdje terug gepost. Zoek op CBS.

quote:
Logisch, het idee heerst dat hoe lager de kosten van bedrijven zijn, hoe eerder ze weer mensen aannemen.
En daarom vinden ze ook belastingfraude vaak top. Wat een veelvoud is aan de uitkeringsfraude (7 miljard vs 130 miljoen).

Ik kan ook wel gaan roepen dat meer geld voor de armen goed is voor hun ontwikkeling.

quote:
Komt onder andere door de verloren generatie van de jaren 80 crisis. Hoe langer je in een uitkeringpositie zit, hoe moeilijker het is om aan een baan te komen.
Ja, het komt omdat er minder werk is...
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_134607158
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:34 schreef Ryon het volgende:

[..]

Als ZZP'rs met zijn vieren in één huis zouden gaan wonen halen ze het wel ;) En waarschijnlijk ook wel meer dan die 3250 netto. Hoeven ze ook maar een paar dagen per week te werken.
Ik ken veel ZZP'ers in steden als Utrecht en Amsterdam die moeten rondkomen van 1500 euro netto in de maand en dan ook nog een appartement of studio huren die minimaal 700 euro in de maand kost.

En dan heeft Klopkoek het erover dat 3250 netto voor bijstandsgezinnen te weinig is, onvoorstelbaar.
pi_134607249
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:54 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Ik ken veel ZZP'ers in steden als Utrecht en Amsterdam die moeten rondkomen van 1500 euro netto in de maand en dan ook nog een appartement of studio huren die minimaal 700 euro in de maand kost.

En dan heeft Klopkoek het erover dat 3250 netto voor bijstandsgezinnen te weinig is, onvoorstelbaar.
De toename aan ZZPers en flexcontracten heeft zijn keerzijde ja.

Die kennen overigens ook een groot armoederisico.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 23 december 2013 @ 14:57:01 #20
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134607268
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:54 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

4 x 1500 netto is al 6000 flappen. Daar moeten die ZZP'rs met zijn vieren wel makkelijk van rond kunnen komen.
--
pi_134607292
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:56 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De toename aan ZZPers en flexcontracten heeft zijn keerzijde ja.

Die kennen overigens ook een groot armoederisico.
Jij denkt dat we als flexcontracten afschaffen en mensen niet meer ZZP'er mogen zijn dat al die mensen in vaste dienst komen? Nee, de meesten komen in de bijstand.
pi_134607616
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:48 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik heb dat statistiekje al een tijdje terug gepost. Zoek op CBS.
Heb ik gedaan en niet gevonden.
quote:
[..]

En daarom vinden ze ook belastingfraude vaak top. Wat een veelvoud is aan de uitkeringsfraude (7 miljard vs 130 miljoen).

Ik kan ook wel gaan roepen dat meer geld voor de armen goed is voor hun ontwikkeling.
Ik zeg niet dat ik het ermee eens bent hoor.

quote:
[..]

Ja, het komt omdat er minder werk is...
Is dat zo?
pi_134607696
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:57 schreef Ryon het volgende:

[..]

4 x 1500 netto is al 6000 flappen. Daar moeten die ZZP'rs met zijn vieren wel makkelijk van rond kunnen komen.
Wat een heerlijk vergelijk toch weer van beiden...
pi_134608026
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:57 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Jij denkt dat we als flexcontracten afschaffen en mensen niet meer ZZP'er mogen zijn dat al die mensen in vaste dienst komen? Nee, de meesten komen in de bijstand.
Zeg ik dat....?

http://www.nu.nl/files/da(...)tractenjeugd2012.htm

Ik zeg alleen dat de stijging van flexcontracten en ZZPers in Nederland (in absolute en relatieve aantallen) ook de kans op armoede vergroot. Je zult mij niet horen zeggen dat een ruime meerderheid van deze groep het zo geweldig voor elkaar heeft.

Maar inderdaad, onder die groep leeft wel wat afgunst: 'waarom hunnie wel uitkering en wij niet. waarom wij eerst ons huis en vermogen opeten'.

Precies zoals 'verdeel en heers VVD' het graag ziet.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_134608742
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 15:18 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Zeg ik dat....?

http://www.nu.nl/files/da(...)tractenjeugd2012.htm

Ik zeg alleen dat de stijging van flexcontracten en ZZPers in Nederland (in absolute en relatieve aantallen) ook de kans op armoede vergroot. Je zult mij niet horen zeggen dat een ruime meerderheid van deze groep het zo geweldig voor elkaar heeft.

Maar inderdaad, onder die groep leeft wel wat afgunst: 'waarom hunnie wel uitkering en wij niet. waarom wij eerst ons huis en vermogen opeten'.

Precies zoals 'verdeel en heers VVD' het graag ziet.
Nee die ZZP'er zegt niet waarom hun wel een uitkering en wij niet. Die ZZP'er zegt: waarom moet ik van de helft van mijn bruto loon inleveren terwijl dat uit wordt gegeven aan bijstandsgezinnen die rondkomen van een enorm veel geld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')