Ik kon even niet zo gauw die getallen vinden van de afgelopen 30 jaar. Jij schrijft het zo uitdrukkelijk op dat jij die uiteraard wel paraat moet hebben. Kan je die even delen? Het gaat dan vooral om de belastingdruk van de inkomenstenbelasting en de venootschapbelasting van de afgelopen 30 jaar.quote:Op maandag 23 december 2013 11:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De belastingdruk als percentage van BNP is nochtans niet op een all-time high (verre van). Natuurlijk is het wel zo dat de daling van de belastingdruk onevenredig is verdeeld; de vennootschapsbelasting is met meer dan 100% gedaald. Tegelijkertijd zijn er nare rechtse krachten die naar een vlaktaks streven en dus pleit de VVD er al jaren voor om de lasten voor de 'armsten' te verhogen (wat ook gebeurt in dit kabinet en het vorige kabinet, en dat is wat de liberalen willen).
Logisch, het idee heerst dat hoe lager de kosten van bedrijven zijn, hoe eerder ze weer mensen aannemen.quote:Nu ik dit zo benoem, ook dit kabinet heeft weer ruimte gevonden om de vennootschapsbelasting verder te verlagen. Een cadeautje voor de grote bedrijven.
Typisch dat daar dan geen ophef over bestaat (eigenlijk ook wel logisch met de sturende rol van de corporate media en hoe het almachtige google percepties kan sturen).
Komt onder andere door de verloren generatie van de jaren 80 crisis. Hoe langer je in een uitkeringpositie zit, hoe moeilijker het is om aan een baan te komen.quote:Als ik de mensen hier moet geloven reden de bijstandstrekkers in de jaren 70 in een Bentley ofzo (overigens waren er in de jaren 70 véél minder bijstandstrekkers, dit steeg pas enorm in de jaren 80 en is nooit echt gedaald).
Ik maak er een zooitje vanquote:
relatieve armoede: jaquote:Op maandag 23 december 2013 12:32 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Zijn we het er al over eens dat er geen armoede is in NL?
En ook geen geld hebben om dat kind dan maar op een goedkopere sport te kunnen doen.quote:Op maandag 23 december 2013 14:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
relatieve armoede: ja
absolute armoede: nee
Maar goed, relatieve armoede is in wassenaar wonen en geen geld hebben om je kind op hockey te doen.
Ik had de definitie voor relatieve armoede die ik hanteer (van Vranken) al eens eerder gequote:quote:Op maandag 23 december 2013 14:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
relatieve armoede: ja
absolute armoede: nee
Maar goed, relatieve armoede is in wassenaar wonen en geen geld hebben om je kind op hockey te doen.
Niet kunnen voldoen aan de standaarden binnen een bepaalde gemeenschap maakt natuurlijk niet direct arm. Maar je kind op een sportclub doen wordt in Nederland niet gezien als een luxe, maar als iets waar kinderen vanuit moeten kunnen gaan.quote:een netwerk van sociale uitsluitingen dat zich uitstrekt over meerdere gebieden van het individuele en collectieve bestaan. Het scheidt de armen van de algemeen aanvaarde leefpatronen van de samenleving. Deze kloof kunnen ze niet op eigen kracht overbruggen.
Als ZZP'rs met zijn vieren in één huis zouden gaan wonen halen ze het welquote:Op maandag 23 december 2013 14:31 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Heel veel ZZP'ers hebben lang niet die 3250 netto per maand die die bijstandsgezinnen hebben en zij huren ook nog eens particulier in tegenstelling tot veel bijstandsgezinnen, maar lieden als Klopkoek willen ZZP'ers wel elk jaar meer belasting laten betalen.
En die 3250 euro netto valt in het 52% tarief, die mensen als Klopkoek ook willen uitzuigen terwijl ze het netto bedrag eigenlijk helemaal niet zo hoog vindt.quote:Op maandag 23 december 2013 14:31 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Heel veel ZZP'ers hebben lang niet die 3250 netto per maand die die bijstandsgezinnen hebben en zij huren ook nog eens particulier in tegenstelling tot veel bijstandsgezinnen, maar lieden als Klopkoek willen ZZP'ers wel elk jaar meer belasting laten betalen.
Dat valt niet in het 52% tarief...quote:Op maandag 23 december 2013 14:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
En die 3250 euro netto valt in het 52% tarief, die mensen als Klopkoek ook willen uitzuigen terwijl ze het netto bedrag eigenlijk helemaal niet zo hoog vindt.![]()
Nee als het aan jou ligt in het 92% tarief. En bijstandsgezinnen naar de 6000 euro netto in de maand, daaronder is je reinste armoede.quote:Op maandag 23 december 2013 14:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat valt niet in het 52% tarief...
Ik heb dat statistiekje al een tijdje terug gepost. Zoek op CBS.quote:Op maandag 23 december 2013 11:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik kon even niet zo gauw die getallen vinden van de afgelopen 30 jaar. Jij schrijft het zo uitdrukkelijk op dat jij die uiteraard wel paraat moet hebben. Kan je die even delen? Het gaat dan vooral om de belastingdruk van de inkomenstenbelasting en de venootschapbelasting van de afgelopen 30 jaar.
En daarom vinden ze ook belastingfraude vaak top. Wat een veelvoud is aan de uitkeringsfraude (7 miljard vs 130 miljoen).quote:Logisch, het idee heerst dat hoe lager de kosten van bedrijven zijn, hoe eerder ze weer mensen aannemen.
Ja, het komt omdat er minder werk is...quote:Komt onder andere door de verloren generatie van de jaren 80 crisis. Hoe langer je in een uitkeringpositie zit, hoe moeilijker het is om aan een baan te komen.
Ik ken veel ZZP'ers in steden als Utrecht en Amsterdam die moeten rondkomen van 1500 euro netto in de maand en dan ook nog een appartement of studio huren die minimaal 700 euro in de maand kost.quote:Op maandag 23 december 2013 14:34 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als ZZP'rs met zijn vieren in één huis zouden gaan wonen halen ze het welEn waarschijnlijk ook wel meer dan die 3250 netto. Hoeven ze ook maar een paar dagen per week te werken.
De toename aan ZZPers en flexcontracten heeft zijn keerzijde ja.quote:Op maandag 23 december 2013 14:54 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Ik ken veel ZZP'ers in steden als Utrecht en Amsterdam die moeten rondkomen van 1500 euro netto in de maand en dan ook nog een appartement of studio huren die minimaal 700 euro in de maand kost.
En dan heeft Klopkoek het erover dat 3250 netto voor bijstandsgezinnen te weinig is, onvoorstelbaar.
4 x 1500 netto is al 6000 flappen. Daar moeten die ZZP'rs met zijn vieren wel makkelijk van rond kunnen komen.quote:Op maandag 23 december 2013 14:54 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Ik ken veel ZZP'ers in steden als Utrecht en Amsterdam die moeten rondkomen van 1500 euro netto in de maand en dan ook nog een appartement of studio huren die minimaal 700 euro in de maand kost.
En dan heeft Klopkoek het erover dat 3250 netto voor bijstandsgezinnen te weinig is, onvoorstelbaar.
Jij denkt dat we als flexcontracten afschaffen en mensen niet meer ZZP'er mogen zijn dat al die mensen in vaste dienst komen? Nee, de meesten komen in de bijstand.quote:Op maandag 23 december 2013 14:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De toename aan ZZPers en flexcontracten heeft zijn keerzijde ja.
Die kennen overigens ook een groot armoederisico.
Heb ik gedaan en niet gevonden.quote:Op maandag 23 december 2013 14:48 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik heb dat statistiekje al een tijdje terug gepost. Zoek op CBS.
Ik zeg niet dat ik het ermee eens bent hoor.quote:[..]
En daarom vinden ze ook belastingfraude vaak top. Wat een veelvoud is aan de uitkeringsfraude (7 miljard vs 130 miljoen).
Ik kan ook wel gaan roepen dat meer geld voor de armen goed is voor hun ontwikkeling.
Is dat zo?quote:[..]
Ja, het komt omdat er minder werk is...
Wat een heerlijk vergelijk toch weer van beiden...quote:Op maandag 23 december 2013 14:57 schreef Ryon het volgende:
[..]
4 x 1500 netto is al 6000 flappen. Daar moeten die ZZP'rs met zijn vieren wel makkelijk van rond kunnen komen.
Zeg ik dat....?quote:Op maandag 23 december 2013 14:57 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Jij denkt dat we als flexcontracten afschaffen en mensen niet meer ZZP'er mogen zijn dat al die mensen in vaste dienst komen? Nee, de meesten komen in de bijstand.
Nee die ZZP'er zegt niet waarom hun wel een uitkering en wij niet. Die ZZP'er zegt: waarom moet ik van de helft van mijn bruto loon inleveren terwijl dat uit wordt gegeven aan bijstandsgezinnen die rondkomen van een enorm veel geld.quote:Op maandag 23 december 2013 15:18 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zeg ik dat....?
http://www.nu.nl/files/da(...)tractenjeugd2012.htm
Ik zeg alleen dat de stijging van flexcontracten en ZZPers in Nederland (in absolute en relatieve aantallen) ook de kans op armoede vergroot. Je zult mij niet horen zeggen dat een ruime meerderheid van deze groep het zo geweldig voor elkaar heeft.
Maar inderdaad, onder die groep leeft wel wat afgunst: 'waarom hunnie wel uitkering en wij niet. waarom wij eerst ons huis en vermogen opeten'.
Precies zoals 'verdeel en heers VVD' het graag ziet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |