abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134579817
Beste mensen,

Zoals de titel doet vermoeden, twijfel ik tussen de studies Bouwkunde en Civiele Techniek aan de TU Delft. Ik ben van kinds af al gefascineerd geweest door gebouwen en kon uren achtereen met LEGO spelen.

De vraag is welke van deze studies het beste aansluit bij mijn fascinatie. Ik heb goede punten voor wiskunde en natuurkunde, dus dat moet geen probleem zijn. Van Bouwkunde heb ik wel slechte verhalen gehoord over de kwaliteit en het feit dat het 'niet technisch is'. In hoeverre klopt dit? Over Civiele Techniek weet ik vrij weinig, alleen dat je naast gebouwen ook bruggen en tunnels ontwerpt, klopt dit?

Ervaringen en advies zijn bijzonder welkom.
pi_134580542
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 21:29 schreef henk666 het volgende:
Beste mensen,

Zoals de titel doet vermoeden, twijfel ik tussen de studies Bouwkunde en Civiele Techniek aan de TU Delft. Ik ben van kinds af al gefascineerd geweest door gebouwen en kon uren achtereen met LEGO spelen.

De vraag is welke van deze studies het beste aansluit bij mijn fascinatie. Ik heb goede punten voor wiskunde en natuurkunde, dus dat moet geen probleem zijn. Van Bouwkunde heb ik wel slechte verhalen gehoord over de kwaliteit en het feit dat het 'niet technisch is'. In hoeverre klopt dit? Over Civiele Techniek weet ik vrij weinig, alleen dat je naast gebouwen ook bruggen en tunnels ontwerpt, klopt dit?

Ervaringen en advies zijn bijzonder welkom.
Beide studies zijn technisch, ook als je bouwkunde doet met je krachten berekenen en ook bij civiele techniek moet je ontwerpen maken. Het verschil is dat bij bouwkunde de nadruk ligt op het ontwerpen van (kantoor)gebouwen en woningen en bij civiele techniek de nadruk ligt op constructies, dat kunnen constructies zijn van gebouwen, bruggen, tunnels, waterwerken, etc.

Het is maar net wat je leuker vindt, maar als je goed bent in wiskunde zou ik zeker voor Civiele Techniek kiezen.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_134580866
Bouwkunde is een cursus en geen studie.
Ik zou voor civiel gaan dus.
pi_134581520
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 21:47 schreef Plofkipje het volgende:
:')
pi_134581651
Ik zou me eerst meer inlezen en vervolgens hier terugkomen wanneer je iets specifiekere vragen hebt. Er is genoeg te vinden op het internet. Google is je vriend.
pi_134581845
pi_134582011
quote:
Het verbaast me niet dat dit soort reacties alleen gepost worden door ignorant people.
#freefrederike
pi_134582129
En om je nog even verder te helpen: bouwkunde is veel projecten, dus deadline weken, dus je moet kunnen functioneren met weinig slaap. Dagen van 8.45-17.00 zijn standaard, in deadlineweken zijn het dagen van 8.-22.00 als je geluk hebt.

Civiele techniek is veel meer technisch, minder projecten zoals bij bouwko, maar echt 20x zoveel zelfstudie voor de technische vakken.

quote:
4s.gif Op zondag 22 december 2013 22:05 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Het verbaast me niet dat dit soort reacties alleen gepost worden door ignorant people.
Dat ligt puur aan het feit hoe TS z'n vraag stelt, een beetje verdieping zou zorgen voor specifiekere vragen die beantwoord kunnen worden.
pi_134582402
quote:
Dit zijn inderdaad de geluiden die ik van kennissen heb gehoord.

Wat ik mij dus afvraag: als bouwkunde een cursus is, wat is dan de meerwaarde vergeleken met Civiele Techniek?
pi_134582586
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 22:11 schreef henk666 het volgende:

[..]

Dit zijn inderdaad de geluiden die ik van kennissen heb gehoord.

Wat ik mij dus afvraag: als bouwkunde een cursus is, wat is dan de meerwaarde vergeleken met Civiele Techniek?
Ontwerpen. Het is niet zo dat je geen technische vakken krijgt, want wil je iets kunnen ontwerpen moet je toch echt iets van technische vakken gehad hebben, maar het is allemaal beperkt.
pi_134583013
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 22:14 schreef Plofkipje het volgende:

[..]

Ontwerpen. Het is niet zo dat je geen technische vakken krijgt, want wil je iets kunnen ontwerpen moet je toch echt iets van technische vakken gehad hebben, maar het is allemaal beperkt.
Ontwerpvaardigheid is toch iets wat je na de studie ontwikkelt d.m.v. werkervaring? In dat geval kan ik dus beter voor Civiele Techniek kiezen, omdat ik dan de arbeidsmarkt betreed met een veel stevigere technische basis?
pi_134583419
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 22:21 schreef henk666 het volgende:

[..]

Ontwerpvaardigheid is toch iets wat je na de studie ontwikkelt d.m.v. werkervaring? In dat geval kan ik dus beter voor Civiele Techniek kiezen, omdat ik dan de arbeidsmarkt betreed met een veel stevigere technische basis?
Qua arbeidsmarkt kan je sowieso beter voor civiel gaan dan voor bouwkunde. Ik ben er nog niet over uit of t gewoon bullshit is wat iedereen roept of echt waar is, maar op de opendag afgelopen jaar scheen dat in het openingspraatje gezegd werd "Je moet geen bouwkunde gaan studeren als je een baan wilt, maar je moet het studeren als je het leuk vindt", want een baan vinden is nog echt een opgave als je bouwkunde gestudeerd bent.

Ontwerpen bij civiele techniek, ik weet niet zozeer of je dit ontwikkelt d.m.v. werkervaring, maar het ontwerpen bij civiel is sowieso anders. Je construeert dingen, het is echt technisch allemaal. Vorm is daar meer bijzaak, zolang het technisch allemaal het beste is voor de situatie, in tegenstelling tot bij bouwkunde.
pi_134584344
quote:
Bedankt. Waar ik een beetje van schrik is dat ik in de Civiele Techniek programma een hoop wiskunde en mechanica zie, maar ik kom geen enkel vak tegen dat concreet over gebouwen gaat. Daardoor vraag ik me af of Civiele Techniek zich überhaupt met gebouwen bezighoudt?

De Bouwkunde vakken klinken allemaal een stuk vager en ik krijg niet echt een goed beeld waar de vakken over gaan.

quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 22:27 schreef Plofkipje het volgende:

[..]

Qua arbeidsmarkt kan je sowieso beter voor civiel gaan dan voor bouwkunde. Ik ben er nog niet over uit of t gewoon bullshit is wat iedereen roept of echt waar is, maar op de opendag afgelopen jaar scheen dat in het openingspraatje gezegd werd "Je moet geen bouwkunde gaan studeren als je een baan wilt, maar je moet het studeren als je het leuk vindt", want een baan vinden is nog echt een opgave als je bouwkunde gestudeerd bent.

Ontwerpen bij civiele techniek, ik weet niet zozeer of je dit ontwikkelt d.m.v. werkervaring, maar het ontwerpen bij civiel is sowieso anders. Je construeert dingen, het is echt technisch allemaal. Vorm is daar meer bijzaak, zolang het technisch allemaal het beste is voor de situatie, in tegenstelling tot bij bouwkunde.
Ik bedoel inderdaad dat je door werkervaring steeds mooiere gebouwen leert ontwerpen. Maar met Civiel kun je dus helemaal geen gebouwen ontwerpen?

Heeft werkloosheid onder bouwkundigen met de conjunctuur te maken of is het structureel?
pi_134584575
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 22:41 schreef henk666 het volgende:

[..]

Bedankt. Waar ik een beetje van schrik is dat ik in de Civiele Techniek programma een hoop wiskunde en mechanica zie, maar ik kom geen enkel vak tegen dat concreet over gebouwen gaat. Daardoor vraag ik me af of Civiele Techniek zich überhaupt met gebouwen bezighoudt?

De Bouwkunde vakken klinken allemaal een stuk vager en ik krijg niet echt een goed beeld waar de vakken over gaan.

[..]

Ik bedoel inderdaad dat je door werkervaring steeds mooiere gebouwen leert ontwerpen. Maar met Civiel kun je dus helemaal geen gebouwen ontwerpen?

Heeft werkloosheid onder bouwkundigen met de conjunctuur te maken of is het structureel?
Civiele techniek gaat niet specifiek over gebouwen, het gaat over constructies. Als je enkel met gebouwen van doen wilt hebben zou ik bouwkunde aanraden.
Er is een overlap tussen beide opleidingen, natuurlijk kun je met civiele techniek ook gebouwen ontwerpen, maar de focus ligt daar niet op.

Ik zou met de TU waar je heen wilt, Delft, Eindhoven of Twente bespreken wat je precies wilt en wat precies bij je past. Na je bachelor bouwkunde of civiele techniek kun je altijd nog switchen. Echter een switch van civiele techniek naar bouwkunde lijkt me makkelijker dan andersom
pi_134584720
quote:

[..]

[..]

Nee klopt, civiel heeft geen vakken over gebouwen (noch over bruggen of wegen), het is echt een technische opleiding. Bouwkunde daarentegen heeft ook erg veel vakken om 'bouwkunde' heen, zoals kunstgeschiedenis. Je kan met civiel zeer zeker gebouwen ontwerpen, niemand die je tegenhoudt je met vorm bezig te houden, maar het is geen hoofdzaak. De hoofdzaak is construeren (dus technische vakken zoals algebra en mechanica).

Ik denk dat het beide is. De conjunctuur is slecht, iets wat je niet merkt bij de baangarantie van andere opleidingen aan de tu.
pi_134591054
Als je nog zoveel vragen hebt, hoe heb je dan bepaald dat je in Delft wilt studeren? Je zou namelijk ook Eindhoven kunnen overwegen. Als je wel Bouwkunde wilt doen, maar het gaat je vooral om de techniek, dan ben je beter af in Eindhoven. In Delft ligt de focus meer op architectuur (vormgeving), in Eindhoven is het meer gericht op techniek.
pi_134592307
quote:
Heeft werkloosheid onder bouwkundigen met de conjuctuur te maken of is het structureel?
Neem van mij maar aan dat je de komende 5 jaar sowieso niet kan rekenen op hoogconjunctuur. Pas over 10 a 15 jaar, wanneer de vergrijzing goed heeft toegeslagen waardoor er weer een krappe arbeidsmarkt is, zijn baankansen voor velen gunstig.
#freefrederike
pi_134603836
Twee pure pretstudies. Niet doen dus.
pi_134611972
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 13:31 schreef Friek_ het volgende:
:')
pi_134613220
Hoe creatief ben je? Is ook een factor, wellicht.
  maandag 23 december 2013 @ 22:01:47 #21
411456 Halveprijs
Twee keer de helft
pi_134626959
Allereerst wat objectieve informatie en keuze hulp:
http://www.studiekeuze123.nl/hulp/
(Hier hebben ze alle beroepen bij bouwkunde verwijderd zie ik nu...)

http://www.studiekeuze123.nl/studies/56952/Civiele_Techniek/
Dit heette vroeger ook gewoon grond- weg- en waterbouw

Als bouwkundige is het momenteel lastig om aan werk te komen. Zeker (Altijd al) als architect in NL. Maar ook als constructeur of bouwfysicus.

Eindhoven is technischer aangelegen dan Delft. Bezoek ze gewoon beide universiteiten. (En beide studies)
pi_134628464
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 13:31 schreef Friek_ het volgende:
Deze geluiden heb ik inderdaad gehoord over Bouwkunde, maar ik wist niet dat dit voor Civiele Techniek ook het geval is. Het studieprogramma van Civiel ziet er vrij pittig uit, maar dat is dus enkel een rookgordijn?

Welke technische studie biedt dan wel voldoende uitdaging terwijl het nog wel een beetje met het ontwerpen van gebouwen te maken heeft?
pi_134629377
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 22:26 schreef henk666 het volgende:
Deze geluiden heb ik inderdaad gehoord over Bouwkunde, maar ik wist niet dat dit voor Civiele Techniek ook het geval is. Het studieprogramma van Civiel ziet er vrij pittig uit, maar dat is dus enkel een rookgordijn?
Nee, het zijn beide volwaardige studies. Het hangt er ook erg van af welke richting je kiest. Als je Real Estate Management als afstudeerrichting kiest, dan heeft dat inderdaad niks me techniek van doen. Als je echter voor bouwfysica of constructief kiest, kun je je borst nat maken.

quote:
Welke technische studie biedt dan wel voldoende uitdaging terwijl het nog wel een beetje met het ontwerpen van gebouwen te maken heeft?
Je kunt ook nog denken aan werktuigbouwkunde of elektrotechniek, dan kun je je richten op de installaties in gebouwen.

Ik zou echter eerst eens gewoon je licht gaan opsteken in Eindhoven en Delft en kijken wat jou aanspreekt, in plaats van je al teveel aan te trekken van de mening van anderen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-12-2013 22:46:14 ]
pi_134630961
quote:
7s.gif Op maandag 23 december 2013 22:46 schreef k_man het volgende:

[..]

Nee, het zijn beide volwaardige studies. Het hangt er ook erg van af welke richting je kiest. Als je Real Estate Management als afstudeerrichting kiest, dan heeft dat inderdaad niks me techniek van doen. Als je echter voor bouwfysica of constructief kiest, kun je je borst nat maken.

[..]

Je kunt ook nog denken aan werktuigbouwkunde of elektrotechniek, dan kun je je richten op de installaties in gebouwen.

Ik zou echter eerst eens gewoon je licht gaan opsteken in Eindhoven en Delft en kijken wat jou aanspreekt, in plaats van je al teveel aan te trekken van de mening van anderen.
Elektrotechniek terwijl TS geïnteresseerd is in gebouwen is natuurlijk niet de juiste studie. Werktuigbouwkunde is wel een echt mooie studie met uitdaging, maar of het interessant is voor TS, die t telkens over gebouwen heeft, betwijfel ik.

Civiel is gewoon een volwaardige studie je niet zo makkelijk gaat halen, geen pretstudie. Reken daar maar op aardig wat frustraties omdat je vakken niet in 1x gaat halen. (Of je moet sociaal incapabel zijn en je alleen met je studie bezig houden)
pi_134631209
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 23:19 schreef Plofkipje het volgende:
Elektrotechniek terwijl TS geïnteresseerd is in gebouwen is natuurlijk niet de juiste studie. Werktuigbouwkunde is wel een echt mooie studie met uitdaging, maar of het interessant is voor TS, die t telkens over gebouwen heeft, betwijfel ik.
Waarom is dat 'natuurlijk niet' de juiste studie? Bij de bouw van een nieuw pand heb je over het algemeen drie belangrijke bedrijven op de bouwplaats; de (bouwkundig) aannemer, de E-installateur en de W-installateur. Als TS 'iets' wil met gebouwen en techniek, maar geen bouwkunde of civiel, dan kom je terecht bij de andere disciplines.
pi_134631713
Ik neig het meest naar Civiele Techniek, maar ik twijfel omdat er in dit topic wordt gemeld dat het een pretstudie is. Wat is het verschil in moeilijkheid tussen Werktuigbouwkunde en Civiele Techniek?

Ik zoek toch wel een beetje uitdaging. ;)
pi_134632247
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 23:36 schreef henk666 het volgende:
Ik neig het meest naar Civiele Techniek, maar ik twijfel omdat er in dit topic wordt gemeld dat het een pretstudie is.
Pffff. Eén iemand zegt iets en je schrijft meteen een studie af? Wat maakt het jou uit wat iemand anders ervan vindt? Het gaat er toch om wat jij er van vindt? Lees je in, ga naar open dagen en ga vooral niet af op een paar denigrerende opmerkingen van een onbekende op internet. Wie weet werkt degene die het een pretstudie noemt zelf wel bij de plantsoenendienst ofzo. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-12-2013 23:49:19 ]
pi_134632618
quote:
7s.gif Op maandag 23 december 2013 23:24 schreef k_man het volgende:

[..]

Waarom is dat 'natuurlijk niet' de juiste studie? Bij de bouw van een nieuw pand heb je over het algemeen drie belangrijke bedrijven op de bouwplaats; de (bouwkundig) aannemer, de E-installateur en de W-installateur. Als TS 'iets' wil met gebouwen en techniek, maar geen bouwkunde of civiel, dan kom je terecht bij de andere disciplines.
Omdat elektrotechniek niets met gebouwen te maken heeft? Ja top, tuurlijk komt elektrotechniek kijken bij de bouw van een nieuw pand. Maar het interessegebied van de E-installateur is en de W-installateur lijkt me niet 'het gebouw', zoals dat het interessegebied is van iemand die overweegt bouwkunde te gaan installeren.

Dat is net zoiets als zeggen dat TS een kijkje moet nemen bij industrieel ontwerpen, gezien de producten in een gebouw terecht komen.

quote:
2s.gif Op maandag 23 december 2013 23:48 schreef k_man het volgende:

[..]

Pffff. Eén iemand zegt iets en je schrijft meteen een studie af? Wat maakt het jou uit wat iemand anders ervan vindt? Het gaat er toch om wat jij er van vindt? Lees je in, ga naar open dagen en ga vooral niet af op een paar denigrerende opmerkingen van een onbekende op internet. Wie weet werkt degene die het een pretstudie noemt zelf wel bij de plantsoenendienst ofzo. :P
Dit dus. En daarnaast, civiel is zeer zeker geen pretstudie.
pi_134634068
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 23:56 schreef Plofkipje het volgende:
Omdat elektrotechniek niets met gebouwen te maken heeft? Ja top, tuurlijk komt elektrotechniek kijken bij de bouw van een nieuw pand. Maar het interessegebied van de E-installateur is en de W-installateur lijkt me niet 'het gebouw', zoals dat het interessegebied is van iemand die overweegt bouwkunde te gaan installeren.

Dat is net zoiets als zeggen dat TS een kijkje moet nemen bij industrieel ontwerpen, gezien de producten in een gebouw terecht komen.
Wat is jouw achtergrond? Ben je wel eens beroepsmatig betrokken geweest bij de bouw van grote utiliteitsgebouwen? Ik krijg namelijk de indruk dat je een beetje vertekend beeld hebt van wat daar zoal bij komt kijken aan installatietechniek. Goed, bij veel gebouwen komt de E grotendeels neer op het aanbrengen van verlichting, data-installatie en wcd's - vrij generiek en dus niet zo heel 'spannend' (pun intended).

De W-installatie is een ander verhaal. Die moet je wel specifiek voor dat gebouw ontwerpen en kan erg complex zijn. Net zoals de constructeur aan het gebouw rekent op zijn vakgebied, zo rekent de W-installateur ook op zijn vakgebied dat gebouw door en maakt er een ontwerp voor. Ik zie de constructeur niet als minder betrokken bij het gebouw dan degene die de W ontwerpt.

De geestelijk vader van het pand is natuurlijk de architect, maar architectuur is nou juist wat TS niet zo aanspreekt, zo lijkt. Volgens mij gaat het hem meer om techniek dan esthetiek.
pi_134636414
Voor beide opleidingen geldt momenteel natuurlijk dat de vraag op de arbeidsmarkt flink is verminderd dankzij de crisis (die treft deze beide sectoren extra hard, tijdens een hoogconjunctuur bloeien deze sectoren des te meer), hopelijk gaat het over 6 jaar weer heel wat beter met de economie maar dan nog ga je toch extra sollicitanten krijgen doordat bouwkundigen die niet aan de bak kwamen het blijven proberen? Iets om rekening mee te houden? Ik zou het in deze tijd niet aandurven tenzij je bereid bent om in Azië of het MO te gaan werken. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')