Beide studies zijn technisch, ook als je bouwkunde doet met je krachten berekenen en ook bij civiele techniek moet je ontwerpen maken. Het verschil is dat bij bouwkunde de nadruk ligt op het ontwerpen van (kantoor)gebouwen en woningen en bij civiele techniek de nadruk ligt op constructies, dat kunnen constructies zijn van gebouwen, bruggen, tunnels, waterwerken, etc.quote:Op zondag 22 december 2013 21:29 schreef henk666 het volgende:
Beste mensen,
Zoals de titel doet vermoeden, twijfel ik tussen de studies Bouwkunde en Civiele Techniek aan de TU Delft. Ik ben van kinds af al gefascineerd geweest door gebouwen en kon uren achtereen met LEGO spelen.
De vraag is welke van deze studies het beste aansluit bij mijn fascinatie. Ik heb goede punten voor wiskunde en natuurkunde, dus dat moet geen probleem zijn. Van Bouwkunde heb ik wel slechte verhalen gehoord over de kwaliteit en het feit dat het 'niet technisch is'. In hoeverre klopt dit? Over Civiele Techniek weet ik vrij weinig, alleen dat je naast gebouwen ook bruggen en tunnels ontwerpt, klopt dit?
Ervaringen en advies zijn bijzonder welkom.
quote:Op zondag 22 december 2013 21:47 schreef Plofkipje het volgende:
Bouwkunde is een cursus en geen studie.
Ik zou voor civiel gaan dus.
Het verbaast me niet dat dit soort reacties alleen gepost worden door ignorant people.quote:Op zondag 22 december 2013 21:47 schreef Plofkipje het volgende:
Dat ligt puur aan het feit hoe TS z'n vraag stelt, een beetje verdieping zou zorgen voor specifiekere vragen die beantwoord kunnen worden.quote:Op zondag 22 december 2013 22:05 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Het verbaast me niet dat dit soort reacties alleen gepost worden door ignorant people.
Dit zijn inderdaad de geluiden die ik van kennissen heb gehoord.quote:Op zondag 22 december 2013 21:47 schreef Plofkipje het volgende:
Ontwerpen. Het is niet zo dat je geen technische vakken krijgt, want wil je iets kunnen ontwerpen moet je toch echt iets van technische vakken gehad hebben, maar het is allemaal beperkt.quote:Op zondag 22 december 2013 22:11 schreef henk666 het volgende:
[..]
Dit zijn inderdaad de geluiden die ik van kennissen heb gehoord.
Wat ik mij dus afvraag: als bouwkunde een cursus is, wat is dan de meerwaarde vergeleken met Civiele Techniek?
Ontwerpvaardigheid is toch iets wat je na de studie ontwikkelt d.m.v. werkervaring? In dat geval kan ik dus beter voor Civiele Techniek kiezen, omdat ik dan de arbeidsmarkt betreed met een veel stevigere technische basis?quote:Op zondag 22 december 2013 22:14 schreef Plofkipje het volgende:
[..]
Ontwerpen. Het is niet zo dat je geen technische vakken krijgt, want wil je iets kunnen ontwerpen moet je toch echt iets van technische vakken gehad hebben, maar het is allemaal beperkt.
Qua arbeidsmarkt kan je sowieso beter voor civiel gaan dan voor bouwkunde. Ik ben er nog niet over uit of t gewoon bullshit is wat iedereen roept of echt waar is, maar op de opendag afgelopen jaar scheen dat in het openingspraatje gezegd werd "Je moet geen bouwkunde gaan studeren als je een baan wilt, maar je moet het studeren als je het leuk vindt", want een baan vinden is nog echt een opgave als je bouwkunde gestudeerd bent.quote:Op zondag 22 december 2013 22:21 schreef henk666 het volgende:
[..]
Ontwerpvaardigheid is toch iets wat je na de studie ontwikkelt d.m.v. werkervaring? In dat geval kan ik dus beter voor Civiele Techniek kiezen, omdat ik dan de arbeidsmarkt betreed met een veel stevigere technische basis?
Bedankt. Waar ik een beetje van schrik is dat ik in de Civiele Techniek programma een hoop wiskunde en mechanica zie, maar ik kom geen enkel vak tegen dat concreet over gebouwen gaat. Daardoor vraag ik me af of Civiele Techniek zich überhaupt met gebouwen bezighoudt?quote:Op zondag 22 december 2013 22:02 schreef Shreyas het volgende:
Ik zal een beetje helpen:
Bouwkunde:
http://www.tudelft.nl/stu(...)rogramma/leerlijnen/
Civiele Techniek:
http://www.tudelft.nl/fil(...)-CT-2013-2014-v4.pdf
Ik bedoel inderdaad dat je door werkervaring steeds mooiere gebouwen leert ontwerpen. Maar met Civiel kun je dus helemaal geen gebouwen ontwerpen?quote:Op zondag 22 december 2013 22:27 schreef Plofkipje het volgende:
[..]
Qua arbeidsmarkt kan je sowieso beter voor civiel gaan dan voor bouwkunde. Ik ben er nog niet over uit of t gewoon bullshit is wat iedereen roept of echt waar is, maar op de opendag afgelopen jaar scheen dat in het openingspraatje gezegd werd "Je moet geen bouwkunde gaan studeren als je een baan wilt, maar je moet het studeren als je het leuk vindt", want een baan vinden is nog echt een opgave als je bouwkunde gestudeerd bent.
Ontwerpen bij civiele techniek, ik weet niet zozeer of je dit ontwikkelt d.m.v. werkervaring, maar het ontwerpen bij civiel is sowieso anders. Je construeert dingen, het is echt technisch allemaal. Vorm is daar meer bijzaak, zolang het technisch allemaal het beste is voor de situatie, in tegenstelling tot bij bouwkunde.
Civiele techniek gaat niet specifiek over gebouwen, het gaat over constructies. Als je enkel met gebouwen van doen wilt hebben zou ik bouwkunde aanraden.quote:Op zondag 22 december 2013 22:41 schreef henk666 het volgende:
[..]
Bedankt. Waar ik een beetje van schrik is dat ik in de Civiele Techniek programma een hoop wiskunde en mechanica zie, maar ik kom geen enkel vak tegen dat concreet over gebouwen gaat. Daardoor vraag ik me af of Civiele Techniek zich überhaupt met gebouwen bezighoudt?
De Bouwkunde vakken klinken allemaal een stuk vager en ik krijg niet echt een goed beeld waar de vakken over gaan.
[..]
Ik bedoel inderdaad dat je door werkervaring steeds mooiere gebouwen leert ontwerpen. Maar met Civiel kun je dus helemaal geen gebouwen ontwerpen?
Heeft werkloosheid onder bouwkundigen met de conjunctuur te maken of is het structureel?
Nee klopt, civiel heeft geen vakken over gebouwen (noch over bruggen of wegen), het is echt een technische opleiding. Bouwkunde daarentegen heeft ook erg veel vakken om 'bouwkunde' heen, zoals kunstgeschiedenis. Je kan met civiel zeer zeker gebouwen ontwerpen, niemand die je tegenhoudt je met vorm bezig te houden, maar het is geen hoofdzaak. De hoofdzaak is construeren (dus technische vakken zoals algebra en mechanica).quote:Op zondag 22 december 2013 22:41 schreef henk666 het volgende:
[..]
Bedankt. Waar ik een beetje van schrik is dat ik in de Civiele Techniek programma een hoop wiskunde en mechanica zie, maar ik kom geen enkel vak tegen dat concreet over gebouwen gaat. Daardoor vraag ik me af of Civiele Techniek zich überhaupt met gebouwen bezighoudt?
De Bouwkunde vakken klinken allemaal een stuk vager en ik krijg niet echt een goed beeld waar de vakken over gaan.
[..]
Ik bedoel inderdaad dat je door werkervaring steeds mooiere gebouwen leert ontwerpen. Maar met Civiel kun je dus helemaal geen gebouwen ontwerpen?
Heeft werkloosheid onder bouwkundigen met de conjunctuur te maken of is het structureel?
Neem van mij maar aan dat je de komende 5 jaar sowieso niet kan rekenen op hoogconjunctuur. Pas over 10 a 15 jaar, wanneer de vergrijzing goed heeft toegeslagen waardoor er weer een krappe arbeidsmarkt is, zijn baankansen voor velen gunstig.quote:Op zondag 22 december 2013 22:41 schreef henk666 het volgende:
Heeft werkloosheid onder bouwkundigen met de conjuctuur te maken of is het structureel?
Deze geluiden heb ik inderdaad gehoord over Bouwkunde, maar ik wist niet dat dit voor Civiele Techniek ook het geval is. Het studieprogramma van Civiel ziet er vrij pittig uit, maar dat is dus enkel een rookgordijn?quote:
Nee, het zijn beide volwaardige studies. Het hangt er ook erg van af welke richting je kiest. Als je Real Estate Management als afstudeerrichting kiest, dan heeft dat inderdaad niks me techniek van doen. Als je echter voor bouwfysica of constructief kiest, kun je je borst nat maken.quote:Op maandag 23 december 2013 22:26 schreef henk666 het volgende:
Deze geluiden heb ik inderdaad gehoord over Bouwkunde, maar ik wist niet dat dit voor Civiele Techniek ook het geval is. Het studieprogramma van Civiel ziet er vrij pittig uit, maar dat is dus enkel een rookgordijn?
Je kunt ook nog denken aan werktuigbouwkunde of elektrotechniek, dan kun je je richten op de installaties in gebouwen.quote:Welke technische studie biedt dan wel voldoende uitdaging terwijl het nog wel een beetje met het ontwerpen van gebouwen te maken heeft?
Elektrotechniek terwijl TS geïnteresseerd is in gebouwen is natuurlijk niet de juiste studie. Werktuigbouwkunde is wel een echt mooie studie met uitdaging, maar of het interessant is voor TS, die t telkens over gebouwen heeft, betwijfel ik.quote:Op maandag 23 december 2013 22:46 schreef k_man het volgende:
[..]
Nee, het zijn beide volwaardige studies. Het hangt er ook erg van af welke richting je kiest. Als je Real Estate Management als afstudeerrichting kiest, dan heeft dat inderdaad niks me techniek van doen. Als je echter voor bouwfysica of constructief kiest, kun je je borst nat maken.
[..]
Je kunt ook nog denken aan werktuigbouwkunde of elektrotechniek, dan kun je je richten op de installaties in gebouwen.
Ik zou echter eerst eens gewoon je licht gaan opsteken in Eindhoven en Delft en kijken wat jou aanspreekt, in plaats van je al teveel aan te trekken van de mening van anderen.
Waarom is dat 'natuurlijk niet' de juiste studie? Bij de bouw van een nieuw pand heb je over het algemeen drie belangrijke bedrijven op de bouwplaats; de (bouwkundig) aannemer, de E-installateur en de W-installateur. Als TS 'iets' wil met gebouwen en techniek, maar geen bouwkunde of civiel, dan kom je terecht bij de andere disciplines.quote:Op maandag 23 december 2013 23:19 schreef Plofkipje het volgende:
Elektrotechniek terwijl TS geïnteresseerd is in gebouwen is natuurlijk niet de juiste studie. Werktuigbouwkunde is wel een echt mooie studie met uitdaging, maar of het interessant is voor TS, die t telkens over gebouwen heeft, betwijfel ik.
Pffff. Eén iemand zegt iets en je schrijft meteen een studie af? Wat maakt het jou uit wat iemand anders ervan vindt? Het gaat er toch om wat jij er van vindt? Lees je in, ga naar open dagen en ga vooral niet af op een paar denigrerende opmerkingen van een onbekende op internet. Wie weet werkt degene die het een pretstudie noemt zelf wel bij de plantsoenendienst ofzo.quote:Op maandag 23 december 2013 23:36 schreef henk666 het volgende:
Ik neig het meest naar Civiele Techniek, maar ik twijfel omdat er in dit topic wordt gemeld dat het een pretstudie is.
Omdat elektrotechniek niets met gebouwen te maken heeft? Ja top, tuurlijk komt elektrotechniek kijken bij de bouw van een nieuw pand. Maar het interessegebied van de E-installateur is en de W-installateur lijkt me niet 'het gebouw', zoals dat het interessegebied is van iemand die overweegt bouwkunde te gaan installeren.quote:Op maandag 23 december 2013 23:24 schreef k_man het volgende:
[..]
Waarom is dat 'natuurlijk niet' de juiste studie? Bij de bouw van een nieuw pand heb je over het algemeen drie belangrijke bedrijven op de bouwplaats; de (bouwkundig) aannemer, de E-installateur en de W-installateur. Als TS 'iets' wil met gebouwen en techniek, maar geen bouwkunde of civiel, dan kom je terecht bij de andere disciplines.
Dit dus. En daarnaast, civiel is zeer zeker geen pretstudie.quote:Op maandag 23 december 2013 23:48 schreef k_man het volgende:
[..]
Pffff. Eén iemand zegt iets en je schrijft meteen een studie af? Wat maakt het jou uit wat iemand anders ervan vindt? Het gaat er toch om wat jij er van vindt? Lees je in, ga naar open dagen en ga vooral niet af op een paar denigrerende opmerkingen van een onbekende op internet. Wie weet werkt degene die het een pretstudie noemt zelf wel bij de plantsoenendienst ofzo.
Wat is jouw achtergrond? Ben je wel eens beroepsmatig betrokken geweest bij de bouw van grote utiliteitsgebouwen? Ik krijg namelijk de indruk dat je een beetje vertekend beeld hebt van wat daar zoal bij komt kijken aan installatietechniek. Goed, bij veel gebouwen komt de E grotendeels neer op het aanbrengen van verlichting, data-installatie en wcd's - vrij generiek en dus niet zo heel 'spannend' (pun intended).quote:Op maandag 23 december 2013 23:56 schreef Plofkipje het volgende:
Omdat elektrotechniek niets met gebouwen te maken heeft? Ja top, tuurlijk komt elektrotechniek kijken bij de bouw van een nieuw pand. Maar het interessegebied van de E-installateur is en de W-installateur lijkt me niet 'het gebouw', zoals dat het interessegebied is van iemand die overweegt bouwkunde te gaan installeren.
Dat is net zoiets als zeggen dat TS een kijkje moet nemen bij industrieel ontwerpen, gezien de producten in een gebouw terecht komen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |