Dit.quote:Op vrijdag 20 december 2013 22:02 schreef Bombvis het volgende:
Waarom niet algebraïsch doen? Leer je zelf ook nog wat van
Mag ik de opgaven zien die je hebt gekregen? Ik wil ze wel proberen op te lossen. Zonder rekanmachine.quote:Op vrijdag 20 december 2013 21:53 schreef chermenex het volgende:
Weet iemand hoe je kunt differentiëren met de Ti-84+ Texas rekenmachine?
Of hoe je een primitieve van een functie kunt laten berekenen?
Volgens mijn docent is dit mogelijk, maar weet hij zelf niet hoe.
Ik doe het even uit mijn hoofd, maar geven die dingen niet alleen maar benaderingen bij een bepaalde waarde van x, en niet een primitieve of afgeleide functie?quote:Op vrijdag 20 december 2013 22:16 schreef Novermars het volgende:
RandInt is sowieso fout, daarmee krijg je namelijk een willekeurige integer. Kijk maar even in de Ti-84+ handleiding welke argumenten functies nDeriv en fnInt nodig hebben.
De meeste algebraïsche vaardigheden zijn niet zo moeilijk als je het trucje doorhebt. Veel oefenen leidt tot inzicht en vaardigheid.quote:
Niet bij iedereen.quote:Op vrijdag 20 december 2013 22:25 schreef superdrufus het volgende:
Veel oefenen leidt tot inzicht en vaardigheid.
Jup. Beetje hetzelfde dat als ze Y=3X+2 oplossen, ze wel de X kunnen geven maar de berekening niet.quote:Op vrijdag 20 december 2013 22:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik doe het even uit mijn hoofd, maar geven die dingen niet alleen maar benaderingen bij een bepaalde waarde van x, en niet een primitieve of afgeleide functie?
Je rekenmachine kan dit niet, in ieder geval niet uit zichzelf, en dat is maar goed ook, want je moet dit gewoon met pen en papier kunnen. Je zoekt eigenlijk naar een Computer Algebra Systeem (CAS) en er zijn inderdaad rekenmachines die dat aan boord hebben. Maar bij gebrek daaraan kun je ook wel bepaalde websites gebruiken om je handmatige uitwerkingen te controleren, deze bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 20 december 2013 21:53 schreef chermenex het volgende:
Weet iemand hoe je kunt differentiëren met de Ti-84+ Texas rekenmachine?
Of hoe je een primitieve van een functie kunt laten berekenen?
Volgens mijn docent is dit mogelijk, maar weet hij zelf niet hoe.
Jij wil dus valsspelen? Dan hoop ik voor jou dat jij dit niet nodig gaat hebben voor een opleiding die jij in de toekomst wil gaan volgen. Bij de bèta-opleidingen is het gebruik van een grafisch rekenmachientje zeer terecht niet toegestaan, precies om deze reden, om te garanderen dat mensen tot op enig niveau dit (differentiëren, integreren, afleiden) beheersen. Als jij daarvoor steeds het grafisch rekenmachientje gebruikt dan leer je niet alleen om het zelf te doen (waarmee je jezelf en anderen voor de gek houdt) maar je ontwikkelt ook geen inzicht waardoor je straks niet met formules gaat kunnen werken. Dat hoeft niet per se een probleem te zijn maar als je voor bepaalde opleidingen kiest dan gaat de consequentie zijn dat je ofwel een negatief BSA krijgt ofwel een jaar lang flink aan de bak moet om de schade te herstellen.quote:Op vrijdag 20 december 2013 22:14 schreef chermenex het volgende:
@DefinitionX Het is niet voor opgaven, maar voor een toets die ik over 2/3 weken heb waarbij je ook dat soort dingen moet berekenen.
D'uh, dat is omdat jij niet (genoeg) oefent. Denk jij dat het andere mensen wel komt aanwaaien? Oefen en je zal het wel leren.quote:@Bombvis Omdat het mij niet lukt om dat soort dingen algebraïsch op te lossen
Dat is waar maar dan mis je blijkbaar wat 'talent' voor dat vak. Beter een ander vak kiezen dan.quote:
Deze vraag was voor een toets uit het 2e jaar van een bèta opleiding waarbij een grafische rekenmachine was toegestaanquote:Op zaterdag 21 december 2013 23:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij wil dus valsspelen? Dan hoop ik voor jou dat jij dit niet nodig gaat hebben voor een opleiding die jij in de toekomst wil gaan volgen. Bij de bèta-opleidingen is het gebruik van een grafisch rekenmachientje zeer terecht niet toegestaan, precies om deze reden, om te garanderen dat mensen tot op enig niveau dit (differentiëren, integreren, afleiden) beheersen. Als jij daarvoor steeds het grafisch rekenmachientje gebruikt dan leer je niet alleen om het zelf te doen (waarmee je jezelf en anderen voor de gek houdt) maar je ontwikkelt ook geen inzicht waardoor je straks niet met formules gaat kunnen werken. Dat hoeft niet per se een probleem te zijn maar als je voor bepaalde opleidingen kiest dan gaat de consequentie zijn dat je ofwel een negatief BSA krijgt ofwel een jaar lang flink aan de bak moet om de schade te herstellen.
[..]
Nee het is heel logisch, 30 en 10 hebben namelijk samen 4 cijfers, dus maakt mijn hoofd er 3000 vanquote:Op maandag 26 mei 2014 23:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een nulletje extra schrijven heeft niets met rekenen te maken, een nul teveel schrijven is een onnozele slordigheidsfout (no offense, ik heb zelf wel eens een blackout gehad), voor hetzelfde geld druk je op je rekenmachientje op het verkeerde knopje.
Als dat hoofd van jou zich nou eens zou realiseren dat vermenigvuldigen met 10n betekent dat de komma n plaatsen naar rechts opschuift en dat vermenigvuldigen met 10−n betekent dat de komma n plaatsen naar links opschuift, dan doe je het nooit meer fout. Ook niet zonder rekenmachine. Wat zeg ik? Dan doe je het juist zonder rekenmachine nooit meer fout.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 13:06 schreef Schaapje96 het volgende:
[..]
Nee het is heel logisch, 30 en 10 hebben namelijk samen 4 cijfers, dus maakt mijn hoofd er 3000 vanMet een rekenmachine lukt het wel, want dat is even goed (na)kijken en overpennen. Net als dat 5*10^-3 bij mij altijd fout gaat zonder rekenmachine. Ik kan gewoon niet rekenen
Tsja, met een vwo diploma en propedeuse op zak zou dat inderdaad gewoon goed moeten gaan. Maar op een of andere manier gaat het toch steeds foutquote:Op dinsdag 27 mei 2014 14:26 schreef Riparius het volgende:
[..]
Als dat hoofd van jou zich nou eens zou realiseren dat vermenigvuldigen met 10n betekent dat de komma n plaatsen naar rechts opschuift en dat vermenigvuldigen met 10−n betekent dat de komma n plaatsen naar links opschuift, dan doe je het nooit meer fout. Ook niet zonder rekenmachine. Wat zeg ik? Dan doe je het juist zonder rekenmachine nooit meer fout.
Nee ik was zo'n kind dat rekenkaartjes mee naar huis kreeg, omdat ik alleen de tafel van 1 kon. Ik heb meer geoefend dan wie dan ook, maar getallen zijn niet mijn vriendjes. Verder is het niet heel problematisch of iets dergelijks.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik vermoed dat Riparius voor het "op de een of andere manier" exact dezelfde verklaring invult als ik: luiheid. Doordat je steeds dat kastje het werk voor jou hebt laten doen heb je niet geleerd om je hoofd te gebruiken met cijfers en rekenen.
Ik vind het sneu dat geheel onnodig Daan en Sanne niet kunnen rekenen omdat een paar wiskundigen/onderwijskundigen zo nodig hun stempel moesten drukken met een non evidencebased methode waar vele generaties leerlingen voor zijn opgeofferd.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 23:54 schreef Amoeba het volgende:
Ik vind het inmiddels wel een beetje sneu worden dat je in vrijwel ieder topic over de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs doorzeurt.
Je mag toch hopen dat ieder kind dat van de basisschool komt uit het hoofd weet dat het product van 30 en 10 gelijk is aan 300, en niet 3000.quote:Op woensdag 28 mei 2014 00:47 schreef Schaapje96 het volgende:
Haha nee duh, ik ben bij de pakken neer gaan zitten en heb het nooit meer geoefend.Er is meer aandacht dan ooit voor hoofdrekenen tegenwoordig. Hele testen en daarna rekenles voor alle middelbare scholieren die het minder goed kunnen.. Ook diverse toetsen/tentamens zonder rekenmachines. Gelukkig kan ik tienen halen met en achten zonder rekenmachine.
En tegenwoordig lopen kinderen vast omdat je vroeger als je dom was gewoon wat praktisch ging doen en de basisschool even uit zat. Tegenwoordig moet je bij wijze van spreke wiskunde doen als je beveiliger wil worden. Dus blijkt opeens dat dezelfde kinderen dat helemaal niet kunnen.
Ik zou met een biljet van 50 betalen en zeggen dat ze het wisselgeld mag houden.quote:Op woensdag 28 mei 2014 00:56 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je mag toch hopen dat ieder kind dat van de basisschool komt uit het hoofd weet dat het product van 30 en 10 gelijk is aan 300, en niet 3000.
Zeg nu zelf: stel je koopt 10 rolletjes drop en één rolletje drop kost 30 cent. Maar dan zegt de dame aan de kassa tegen jou: dat wordt dan ¤ 30,00. Zou jij dat grif betalen?
Jaja. Dan ben je zeker uit op een date met de kassajuffrouw in kwestiequote:Op woensdag 28 mei 2014 01:03 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ik zou met een biljet van 50 betalen en zeggen dat ze het wisselgeld mag houden.
Zou jij op date willen met zo'n rekenkundig genie? Ik kijk wel uit hoor.quote:Op woensdag 28 mei 2014 01:12 schreef Riparius het volgende:
[..]
Jaja. Dan ben je zeker uit op een date met de kassajuffrouw in kwestie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |