abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134504688
Weet iemand hoe je kunt differentiëren met de Ti-84+ Texas rekenmachine?
Of hoe je een primitieve van een functie kunt laten berekenen?
Volgens mijn docent is dit mogelijk, maar weet hij zelf niet hoe.
pi_134504929
Je kan een numerieke benadering krijgen en er is een hele slome app die kan differentiëren zodat je een formule krijgt.

Voor het eerste (uit mijn hoofd): math -> fnInt of fnDer of iets in die trant.
pi_134505147
Waarom niet algebraïsch doen? Leer je zelf ook nog wat van
Op donderdag 21 mei 2015 19:22 schreef Vasion het volgende:
Vanaf nu ben jij mijn favoriete user.
Op zondag 7 december 2014 22:59 schreef GGMM het volgende:
Vanaf nu ben jij mijn favoriete user.
  vrijdag 20 december 2013 @ 22:03:55 #4
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_134505213
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 22:02 schreef Bombvis het volgende:
Waarom niet algebraïsch doen? Leer je zelf ook nog wat van
Dit.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_134505536
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 21:53 schreef chermenex het volgende:
Weet iemand hoe je kunt differentiëren met de Ti-84+ Texas rekenmachine?
Of hoe je een primitieve van een functie kunt laten berekenen?
Volgens mijn docent is dit mogelijk, maar weet hij zelf niet hoe.
Mag ik de opgaven zien die je hebt gekregen? Ik wil ze wel proberen op te lossen. Zonder rekanmachine.
pi_134505697
@DefinitionX Het is niet voor opgaven, maar voor een toets die ik over 2/3 weken heb waarbij je ook dat soort dingen moet berekenen.

@Bombvis Omdat het mij niet lukt om dat soort dingen algebraïsch op te lossen :)

@Novermars Ik heb nDeriv(, fnInt(, int( en randInt( geprobeerd en dan (2x) ingevuld, maar hij geeft dan een foutmelding of 0.
pi_134505786
RandInt is sowieso fout, daarmee krijg je namelijk een willekeurige integer. Kijk maar even in de Ti-84+ handleiding welke argumenten functies nDeriv en fnInt nodig hebben.
  vrijdag 20 december 2013 @ 22:18:07 #8
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_134505881
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 22:16 schreef Novermars het volgende:
RandInt is sowieso fout, daarmee krijg je namelijk een willekeurige integer. Kijk maar even in de Ti-84+ handleiding welke argumenten functies nDeriv en fnInt nodig hebben.
Ik doe het even uit mijn hoofd, maar geven die dingen niet alleen maar benaderingen bij een bepaalde waarde van x, en niet een primitieve of afgeleide functie?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_134506243
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 22:03 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dit.
De meeste algebraïsche vaardigheden zijn niet zo moeilijk als je het trucje doorhebt. Veel oefenen leidt tot inzicht en vaardigheid.
  vrijdag 20 december 2013 @ 22:26:06 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_134506294
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 december 2013 22:25 schreef superdrufus het volgende:
Veel oefenen leidt tot inzicht en vaardigheid.
Niet bij iedereen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_134507066
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 22:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik doe het even uit mijn hoofd, maar geven die dingen niet alleen maar benaderingen bij een bepaalde waarde van x, en niet een primitieve of afgeleide functie?
Jup. Beetje hetzelfde dat als ze Y=3X+2 oplossen, ze wel de X kunnen geven maar de berekening niet.

Dus als je het niet begrijpt, zoals TS, lijkt het me een slechte oplossing voor het probleem van 'niet begrijpen wat je nou eigenlijk doet'.
pi_134522789
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 21:53 schreef chermenex het volgende:
Weet iemand hoe je kunt differentiëren met de Ti-84+ Texas rekenmachine?
Of hoe je een primitieve van een functie kunt laten berekenen?
Volgens mijn docent is dit mogelijk, maar weet hij zelf niet hoe.
Je rekenmachine kan dit niet, in ieder geval niet uit zichzelf, en dat is maar goed ook, want je moet dit gewoon met pen en papier kunnen. Je zoekt eigenlijk naar een Computer Algebra Systeem (CAS) en er zijn inderdaad rekenmachines die dat aan boord hebben. Maar bij gebrek daaraan kun je ook wel bepaalde websites gebruiken om je handmatige uitwerkingen te controleren, deze bijvoorbeeld.
pi_134525279
Je kan de afgeleide functie wel plotten, maar dan heb je nog geen formule ervoor. Een formule vinden ervoor kan je GR niet. De grafiek van de afgeleide plotten vind overigens wel ik handig om de zelfgevonden afgeleide te controleren. Dit kun je doen door nDeriv bij y1= te gebruiken, met variabele x. Bij y2= zet je dan je zelfgevonden afgeleide en dan kijk je of y1 en y2 hetzelfde eruit zien.
  zaterdag 21 december 2013 @ 15:36:16 #14
120139 freiss
Hertog Jan :9~
pi_134525419
Installeer de app Symbolic (http://www.detachedsolutions.com/symbolic/), werkt erg goed om formules te differentiëren.
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
pi_134534464
Je normale rekenmachine zal niet kunnen differentiëren of integreren. Een rekenmachine geeft alleen een benadering van een functie. Ookal zou je een programma hebben wat zou kunnen differentiëren dan zou dit waarschijnlijk nog mogelijk zijn maar naar mijn weten zal integreren niet lukken met een rekenmachine. Simpelweg omdat dit lastiger is en je rekenmachine er te langzaam voor is.
pi_134541118
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 december 2013 22:14 schreef chermenex het volgende:
@DefinitionX Het is niet voor opgaven, maar voor een toets die ik over 2/3 weken heb waarbij je ook dat soort dingen moet berekenen.
Jij wil dus valsspelen? Dan hoop ik voor jou dat jij dit niet nodig gaat hebben voor een opleiding die jij in de toekomst wil gaan volgen. Bij de bèta-opleidingen is het gebruik van een grafisch rekenmachientje zeer terecht niet toegestaan, precies om deze reden, om te garanderen dat mensen tot op enig niveau dit (differentiëren, integreren, afleiden) beheersen. Als jij daarvoor steeds het grafisch rekenmachientje gebruikt dan leer je niet alleen om het zelf te doen (waarmee je jezelf en anderen voor de gek houdt) maar je ontwikkelt ook geen inzicht waardoor je straks niet met formules gaat kunnen werken. Dat hoeft niet per se een probleem te zijn maar als je voor bepaalde opleidingen kiest dan gaat de consequentie zijn dat je ofwel een negatief BSA krijgt ofwel een jaar lang flink aan de bak moet om de schade te herstellen.

quote:
@Bombvis Omdat het mij niet lukt om dat soort dingen algebraïsch op te lossen :)
D'uh, dat is omdat jij niet (genoeg) oefent. Denk jij dat het andere mensen wel komt aanwaaien? Oefen en je zal het wel leren.

[ Bericht 11% gewijzigd door Bram_van_Loon op 21-12-2013 23:16:34 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_134541164
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 22:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Niet bij iedereen.
Dat is waar maar dan mis je blijkbaar wat 'talent' voor dat vak. Beter een ander vak kiezen dan. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140002777
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 23:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jij wil dus valsspelen? Dan hoop ik voor jou dat jij dit niet nodig gaat hebben voor een opleiding die jij in de toekomst wil gaan volgen. Bij de bèta-opleidingen is het gebruik van een grafisch rekenmachientje zeer terecht niet toegestaan, precies om deze reden, om te garanderen dat mensen tot op enig niveau dit (differentiëren, integreren, afleiden) beheersen. Als jij daarvoor steeds het grafisch rekenmachientje gebruikt dan leer je niet alleen om het zelf te doen (waarmee je jezelf en anderen voor de gek houdt) maar je ontwikkelt ook geen inzicht waardoor je straks niet met formules gaat kunnen werken. Dat hoeft niet per se een probleem te zijn maar als je voor bepaalde opleidingen kiest dan gaat de consequentie zijn dat je ofwel een negatief BSA krijgt ofwel een jaar lang flink aan de bak moet om de schade te herstellen.

[..]
Deze vraag was voor een toets uit het 2e jaar van een bèta opleiding waarbij een grafische rekenmachine was toegestaan :)
Als de docent zelf verteld dat hij dacht dat deze functie op de rekenmachine aanwezig is, staat hij toe dat deze functie ook gebruikt mag worden (als je maar verteld hoe je aan antwoord komt, dus meer voor het controleren dan voor het 'laten bereken')
pi_140014397
Wat ik zelf vaak doe is het geheel plotten en dan naar de waarden kijken die je moet hebben, of iets invullen in je zelf uitgewerkte formule en dat bekijken met je GR. Je krijgt er geen formules mee maar je kunt aan de hand daarvan wel controleren of je algebraïsch uitgewerkte antwoord correct is. Sowieso is het raar dat een docent het toestaat op een bèta opleiding. Is het een 'zachte' bèta opleiding die niet gegeven wordt aan een TU?
pi_140370658
Het is een HBO-opleiding.
  maandag 26 mei 2014 @ 15:24:05 #21
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_140387230
Mag je een GR gebruiken bij je tentamen?!
pi_140391340
Ik wou dat ik een GR (of überhaupt een rekenmachine) mocht bij m'n tentamen. Net van 30*10 3000 gemaakt |:(

(In my defense, het was aan het einde van 2 uur nonstop schrijven)

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 26-05-2014 17:17:09 ]
  maandag 26 mei 2014 @ 23:14:26 #23
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140408698
Een nulletje extra schrijven heeft niets met rekenen te maken, een nul teveel schrijven is een onnozele slordigheidsfout (no offense, ik heb zelf wel eens een blackout gehad), voor hetzelfde geld druk je op je rekenmachientje op het verkeerde knopje.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140423149
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 23:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een nulletje extra schrijven heeft niets met rekenen te maken, een nul teveel schrijven is een onnozele slordigheidsfout (no offense, ik heb zelf wel eens een blackout gehad), voor hetzelfde geld druk je op je rekenmachientje op het verkeerde knopje.
Nee het is heel logisch, 30 en 10 hebben namelijk samen 4 cijfers, dus maakt mijn hoofd er 3000 van :P Met een rekenmachine lukt het wel, want dat is even goed (na)kijken en overpennen. Net als dat 5*10^-3 bij mij altijd fout gaat zonder rekenmachine. Ik kan gewoon niet rekenen :s)
pi_140426351
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 13:06 schreef Schaapje96 het volgende:

[..]

Nee het is heel logisch, 30 en 10 hebben namelijk samen 4 cijfers, dus maakt mijn hoofd er 3000 van :P Met een rekenmachine lukt het wel, want dat is even goed (na)kijken en overpennen. Net als dat 5*10^-3 bij mij altijd fout gaat zonder rekenmachine. Ik kan gewoon niet rekenen :s)
Als dat hoofd van jou zich nou eens zou realiseren dat vermenigvuldigen met 10n betekent dat de komma n plaatsen naar rechts opschuift en dat vermenigvuldigen met 10−n betekent dat de komma n plaatsen naar links opschuift, dan doe je het nooit meer fout. Ook niet zonder rekenmachine. Wat zeg ik? Dan doe je het juist zonder rekenmachine nooit meer fout.
pi_140428330
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 14:26 schreef Riparius het volgende:

[..]

Als dat hoofd van jou zich nou eens zou realiseren dat vermenigvuldigen met 10n betekent dat de komma n plaatsen naar rechts opschuift en dat vermenigvuldigen met 10−n betekent dat de komma n plaatsen naar links opschuift, dan doe je het nooit meer fout. Ook niet zonder rekenmachine. Wat zeg ik? Dan doe je het juist zonder rekenmachine nooit meer fout.
Tsja, met een vwo diploma en propedeuse op zak zou dat inderdaad gewoon goed moeten gaan. Maar op een of andere manier gaat het toch steeds fout :P
  dinsdag 27 mei 2014 @ 22:10:10 #27
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140446996
Ik vermoed dat Riparius voor het "op de een of andere manier" exact dezelfde verklaring invult als ik: luiheid. Doordat je steeds dat kastje het werk voor jou hebt laten doen heb je niet geleerd om je hoofd te gebruiken met cijfers en rekenen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140452209
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 22:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik vermoed dat Riparius voor het "op de een of andere manier" exact dezelfde verklaring invult als ik: luiheid. Doordat je steeds dat kastje het werk voor jou hebt laten doen heb je niet geleerd om je hoofd te gebruiken met cijfers en rekenen.
Nee ik was zo'n kind dat rekenkaartjes mee naar huis kreeg, omdat ik alleen de tafel van 1 kon. Ik heb meer geoefend dan wie dan ook, maar getallen zijn niet mijn vriendjes. Verder is het niet heel problematisch of iets dergelijks.

Alleen ik vind het apart dat hij wel zijn rekenmachine mag gebruiken (GR zelfs) en wij helemaal niks. Alsof je als je uiteindelijk 'wetenschapper' bent, niet even je rekenmachine kan gebruiken voor irritante sommen.
  dinsdag 27 mei 2014 @ 23:47:37 #29
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140452540
Ik wil best geloven dat jij van nature een handicap hebt voor rekenen maar ook mensen die zo'n handicap hebben kunnen zich er goed mee leren redden door goed te oefenen, juist voor die mensen is het belangrijk om goed te oefenen. Waarom is zogenaamd het aantal dyslectici toegenomen en wordt er ineens (sinds jaren 0?) gesproken over dyscalculie? Omdat met het huidige onderwijs de kinderen die zo'n handicap hebben vastlopen ten gevolge van een gebrek aan de juiste oefening. De mensen die talent hebben redden zichzelf wel al worden ook zij benadeeld door slecht onderwijs, het zijn met name de mensen die verstandelijke handicaps (in dit geval zeer specifiek voor o.a. het rekenen, ik stel niet dat zo iemand automatisch zwakbegaafd is of iets dergelijks ;)) hebben die gedupeerd worden door slecht onderwijs.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140452914
Ik vind het inmiddels wel een beetje sneu worden dat je in vrijwel ieder topic over de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs doorzeurt.
pi_140455031
Haha nee duh, ik ben bij de pakken neer gaan zitten en heb het nooit meer geoefend. :') Er is meer aandacht dan ooit voor hoofdrekenen tegenwoordig. Hele testen en daarna rekenles voor alle middelbare scholieren die het minder goed kunnen.. Ook diverse toetsen/tentamens zonder rekenmachines. Gelukkig kan ik tienen halen met en achten zonder rekenmachine.

En tegenwoordig lopen kinderen vast omdat je vroeger als je dom was gewoon wat praktisch ging doen en de basisschool even uit zat. Tegenwoordig moet je bij wijze van spreke wiskunde doen als je beveiliger wil worden. Dus blijkt opeens dat dezelfde kinderen dat helemaal niet kunnen.
pi_140455219
quote:
13s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 23:54 schreef Amoeba het volgende:
Ik vind het inmiddels wel een beetje sneu worden dat je in vrijwel ieder topic over de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs doorzeurt.
Ik vind het sneu dat geheel onnodig Daan en Sanne niet kunnen rekenen omdat een paar wiskundigen/onderwijskundigen zo nodig hun stempel moesten drukken met een non evidencebased methode waar vele generaties leerlingen voor zijn opgeofferd.
http://staff.science.uva.nl/~craats/zwartboek.pdf
Ik vind het sneu dat veel studenten het eerste jaar afhaken omdat ze dankzij het grafische rekenmachientje elementaire rekenvaardigheden - rekenen met letters - niet onder de knie hebben gekregen. Zonde.
Voor jou en mij - begaafder dan gemiddeld - is het geen probleem, voor Daan en Sanne wel. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140455255
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 00:47 schreef Schaapje96 het volgende:
Haha nee duh, ik ben bij de pakken neer gaan zitten en heb het nooit meer geoefend. :') Er is meer aandacht dan ooit voor hoofdrekenen tegenwoordig. Hele testen en daarna rekenles voor alle middelbare scholieren die het minder goed kunnen.. Ook diverse toetsen/tentamens zonder rekenmachines. Gelukkig kan ik tienen halen met en achten zonder rekenmachine.

En tegenwoordig lopen kinderen vast omdat je vroeger als je dom was gewoon wat praktisch ging doen en de basisschool even uit zat. Tegenwoordig moet je bij wijze van spreke wiskunde doen als je beveiliger wil worden. Dus blijkt opeens dat dezelfde kinderen dat helemaal niet kunnen.
Je mag toch hopen dat ieder kind dat van de basisschool komt uit het hoofd weet dat het product van 30 en 10 gelijk is aan 300, en niet 3000.

Zeg nu zelf: stel je koopt 10 rolletjes drop en één rolletje drop kost 30 cent. Maar dan zegt de dame aan de kassa tegen jou: dat wordt dan ¤ 30,00. Zou jij dat grif betalen?
pi_140455457
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 00:56 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je mag toch hopen dat ieder kind dat van de basisschool komt uit het hoofd weet dat het product van 30 en 10 gelijk is aan 300, en niet 3000.

Zeg nu zelf: stel je koopt 10 rolletjes drop en één rolletje drop kost 30 cent. Maar dan zegt de dame aan de kassa tegen jou: dat wordt dan ¤ 30,00. Zou jij dat grif betalen?
Ik zou met een biljet van 50 betalen en zeggen dat ze het wisselgeld mag houden.
pi_140455647
quote:
14s.gif Op woensdag 28 mei 2014 01:03 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Ik zou met een biljet van 50 betalen en zeggen dat ze het wisselgeld mag houden.
Jaja. Dan ben je zeker uit op een date met de kassajuffrouw in kwestie _O- .
pi_140455869
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 01:12 schreef Riparius het volgende:

[..]

Jaja. Dan ben je zeker uit op een date met de kassajuffrouw in kwestie _O- .
Zou jij op date willen met zo'n rekenkundig genie? Ik kijk wel uit hoor.
pi_140479605
Dat is herkenbaar, geld bijgeven zodat gemakkelijker teruggegeven kan worden (x,50 i.p.v. x,40 bijv.) en het kassameisje wat er niets van volgt. :)
Moet je vooral geld bijpassen nadat ze het heeft ingetoetst op de kassa. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')