Een probleem is dat vaak pas achteraf blijkt waarom bepaalde kennis handig is en dat dit vaak pas kan blijken op het moment dat je die kennis hebt opgedaan. Dit geldt zowel voor bètawetenschappen (Fourier en Laplace zijn behoorlijk vaag als je ermee start) als voor andere wetenschappen. Het is hartstikke mooi als je wel al direct het gevoel hebt dat het zinvol is wat je leert en als je bij een leerling of student dit kan faciliteren maar moet je daarnaast niet hen leren aanvaarden dat je soms ook gewoon wat moet leren zonder op dat moment het nut in te zien en dat later wel zal blijken waarom het nuttig was?quote:Op woensdag 5 maart 2014 13:42 schreef Claudia_x het volgende:
Ik worstel met het volgende. Studenten begrijpen niet altijd waarom ze iets moeten weten. Sommige materie is erg abstract en niet direct toepasbaar op de alledaagse praktijk. Ik probeer het wel zoveel mogelijk, om de relevantie van het vak dat ik geef duidelijk te maken.
Hoe gaan jullie hiermee om? Iemand nog een briljante tip? Ik zou graag een denkproces bij studenten aan willen zwengelen waardoor ze zelf tot de conclusie komen dat moeilijke en abstracte dingen niet onbruikbaar zijn, niet iets om uit de weg te gaan.
Dat hangt denk ik ook van het niveau af. Voor de gemiddelde student die bij ons rondloopt, werkt dat echt niet. Ze hebben al grote moeite met het accepteren van stof die niet in het tentamen zit ( ), al word ik er steeds beter in om ze ook daar het nut van te laten inzien. Dat heeft veel te maken met dat ik, doordat ik langer meedraai, meer zicht heb op wat er later bij stages en op het werk van ze gevraagd wordt. Ook weet ik inmiddels goed hoe de rest van de opleiding eruitziet, en kan ik wat vaker verwijzen naar hoe ze de kennis die ze bij mij opdoen, ook bij andere vakken kunnen inzetten. Dat helpt. Maar het blijft een beetje vechten tegen de bierkaai. De meeste studenten zien pas bij hun stage in dat al die stomme taalvakken toch echt wel nuttig waren. Maar ja, daarna hebben ze geen taalvakken meer.quote:Op woensdag 5 maart 2014 19:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een probleem is dat vaak pas achteraf blijkt waarom bepaalde kennis handig is en dat dit vaak pas kan blijken op het moment dat je die kennis hebt opgedaan. Dit geldt zowel voor bètawetenschappen (Fourier en Laplace zijn behoorlijk vaag als je ermee start) als voor andere wetenschappen. Het is hartstikke mooi als je wel al direct het gevoel hebt dat het zinvol is wat je leert en als je bij een leerling of student dit kan faciliteren maar moet je daarnaast niet hen leren aanvaarden dat je soms ook gewoon wat moet leren zonder op dat moment het nut in te zien en dat later wel zal blijken waarom het nuttig was?
'Studenten' die enkel zaken die in het tentamen terugkomen belangrijk vinden heb je overal, ook op het WO, maar ze zijn het predicaat student wat mij betreft onwaardig.quote:Op woensdag 5 maart 2014 19:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
MBO of HBO dus? Ach ja, het etiketje maakt natuurlijk weinig uit al is het veelzeggend en vermakelijk dat bepaalde groepen mensen zich daar wel druk om maken.
Uiteraard.quote:Op woensdag 5 maart 2014 20:22 schreef Sloggi het volgende:
[..]
'Studenten' die enkel zaken die in het tentamen terugkomen belangrijk vinden heb je overal, ook op het WO, maar ze zijn het predicaat student wat mij betreft onwaardig.
Lag er bij mij ook erg aan welk vak het was. Soms had je nu eenmaal zo'n vak ertussen wat je moest afronden omdat het moest, als een 5.5 dan voldoende was dan vond ik het wel prima.quote:Op woensdag 5 maart 2014 20:22 schreef Sloggi het volgende:
[..]
'Studenten' die enkel zaken die in het tentamen terugkomen belangrijk vinden heb je overal, ook op het WO, maar ze zijn het predicaat student wat mij betreft onwaardig.
quote:Criminele jongeren kunnen in de toekomst worden verplicht om naar school te gaan. De ministerraad heeft vrijdag ingestemd met een voorstel hiervoor van minister van Onderwijs Jet Bussemaker (PvdA).
De rechter kan de maatregel opleggen. Het kabinet wil zo voorkomen dat jongeren opnieuw in de fout gaan en tegelijkertijd zorgen dat ze meer kans krijgen op werk. De zogeheten 'terbeschikkingstelling van het onderwijs' kan maximaal twee jaar duren. Wie zich er niet aan houdt, kan de cel in draaien.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Blijkbaar is het plan om jongeren die nu naar de gevangenis zouden worden gestuurd dan niet naar de gevangenis te sturen met de strikte voorwaarde dat ze zich aan de onderwijsplicht houden. Doe je het niet, dan alsnog naar de gevangenis voor de vastgestelde periode. Dus een soort van voorwaardelijke gevangenisstraf.
Terzijde, ik vind het merkwaardig dat de bestaande schoolplicht niet consequent wordt uitgevoerd en dat er momenteel veel leerplichtige kinderen zijn die om wat voor reden dan ook geen onderwijs krijgen. De overheid schreef zelf die wet en ze voert haar eigen wet niet uit. Het gaat niet alleen om de bovenstaande groep maar ook om veel kinderen die gewoon thuis wonen en door geen enkele school worden aangenomen. Pijnlijk voor een land wat zichzelf als beschaafd ziet.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
We hoeven iig niet verbaasd te zijn als ouders nog meer geld uitgeven aan bijlesinstituten en CITO-trainingen en de groep 8 leerkracht nog meer onder druk gaan zetten om een hoger advies te geven zodat hun kind bij voorkeur op een gymnasium, maar anders toch vooral niet op het vmbo terechtkomt.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Op zich is er niets mis mee dat die jongeren wordt verplicht om naar school te gaan, al kan je je afvragen hoeveel zin dat heeft, maar zet ze dan in godsnaam op een aparte afdeling. Je moet het die VMBO-leerlingen die daar terecht komen omdat ze daadwerkelijk slecht kunnen leren niet aandoen dat ze met deze groep leerlingen wordt opgezadeld. Deze leerlingen worden nu al veel teveel gedupeerd doordat ook de ongemotiveerde leerlingen die slecht kunnen leren daar terecht komen.
Waarschijnlijk en zeer terecht vanuit het perspectief van die ouder bezien. Het is niet omdat je kinderen scheidt op niveau - en dit m.i. via een discutabele procedure - dat je daarom ook maar de leerweigeraars en delinquenten (in de dop) bij de leerwillige kinderen moet plaatsen. Natuurlijk moet elk kind een goede opleiding krijgen aangeboden maar dat hoeft niet op dezelfde afdeling/school te zijn.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 15:32 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
We hoeven iig niet verbaasd te zijn als ouders nog meer geld uitgeven aan bijlesinstituten en CITO-trainingen en de groep 8 leerkracht nog meer onder druk gaan zetten om een hoger advies te geven zodat hun kind bij voorkeur op een gymnasium, maar anders toch vooral niet op het vmbo terechtkomt.
Heb je al een bevoegdheid? Wat is je vooropleiding? En welke bevoegdheid wil je halen?quote:Op maandag 10 maart 2014 20:40 schreef runaway het volgende:
Na 2 jaar in het bedrijfsleven (veranderkundig consultant - leuk werk maar verschrikkelijk bedrijf) sinds een jaar werkzaam als docent eco/M&O op een middelbare school. Geef 3e en 4e klassen havo/vwo en heb het momenteel erg naar mijn zin. Nooit saai
Ik wil in de toekomst wel graag 1-2 dagen gaan freelancen, wil graag de link met het bedrijfsleven wel houden.
Nu aan het nadenken over de opleiding als zij-instromer, ervaringen?
Vooropleiding: Msc. Internationaal bedrijfskunde. Logische stap is dus docent M&O. Lastige aan het onderwijs vind ik juist deze specialisatie, ik ben meer een 'generalist'...... Ik vind bv rekenen ook leuk en maatschappijleer.......quote:Op maandag 10 maart 2014 23:02 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Heb je al een bevoegdheid? Wat is je vooropleiding? En welke bevoegdheid wil je halen?
Bedenk wel dat economie en m&o twee aparte vakken zijn en je binnenkort voor beiden ook een (aparte) bevoegdheid moet hebben!
Voor economie zul je denk ik een redelijk zwaar deficientieprogramma moeten volgen (in ieder geval voor een eerstegraads-opleiding aan de universiteit), terwijl ik vermoed dat je voor m&o direct toelaatbaar bent. Die eisen zijn wel redelijk streng. Aan de andere kant zijn maar weinig economie docenten die echt economie hebben gestudeerd, dus dat zegt ook wel wat. Dat vind ik op z'n minst frappant.quote:Op maandag 10 maart 2014 23:13 schreef runaway het volgende:
[..]
Vooropleiding: Msc. Internationaal bedrijfskunde. Logische stap is dus docent M&O. Lastige aan het onderwijs vind ik juist deze specialisatie, ik ben meer een 'generalist'...... Ik vind bv rekenen ook leuk en maatschappijleer.......
Zijn de eisen echt zo streng? Ik heb nl. het idee dat er zoveel onder/onbevoegden rondlopen dat het allemaal wel los zal lopen???
Het kan wel zo zijn Day je bij een school weg moet omdat je er al twee hart werkt en niet bevoegd bent (en bijvoorbeeld ook de opleiding niet volgt). Je komt dan vast wel weer aan de slag, maar vaak van school wisselen lijkt me niet ideaal.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 00:22 schreef ShadyLane het volgende:
Volgens cijfers van OCW van een paar jaar geleden werd toen 22,5% van alle VO-lessen onbevoegd gegeven. Ik denk dus ook dat het voorlopig wel los zal lopen, want scholen zetten liever een onbevoegde voor de klas dan de lessen uit te laten vallen omdat ze helemaal niemand hebben. Bij tekortvakken (en daar valt economie zeker onder) kom je als onbevoegde de komende tijd heus nog wel aan de bak.
De regering kan wel stoer doen dat ze er strenger op gaan worden, maar ze kunnen geen massa's bevoegde leraren tevoorschijn toveren, tenzij ze die papiertjes zo ongeveer gaan weggeven.
Dat is exact mij gedachte. Op de school waar ik werk zijn zeer veel onderbevoegde (2e graads in bovenbouw havo/vwo) en enkele onbevoegde/in opleiding. Die gaan ze er echt niet allemaal uitgooienquote:Op dinsdag 11 maart 2014 00:22 schreef ShadyLane het volgende:
Volgens cijfers van OCW van een paar jaar geleden werd toen 22,5% van alle VO-lessen onbevoegd gegeven. Ik denk dus ook dat het voorlopig wel los zal lopen, want scholen zetten liever een onbevoegde voor de klas dan de lessen uit te laten vallen omdat ze helemaal niemand hebben. Bij tekortvakken (en daar valt economie zeker onder) kom je als onbevoegde de komende tijd heus nog wel aan de bak.
De regering kan wel stoer doen dat ze er strenger op gaan worden, maar ze kunnen geen massa's bevoegde leraren tevoorschijn toveren, tenzij ze die papiertjes zo ongeveer gaan weggeven.
quote:Beste student,
De TU/e leidt je op tot specialist in een vakgebied zoals chemie, natuurkunde, wiskunde,
elektrotechniek of bijvoorbeeld bouwkunde. Wij zien in jou De Ingenieur van de Toekomst.
We verwachten dat je kritisch en ambitieus bent en over de grenzen van je eigen faculteit kijkt.
Ons Bachelor College en de Graduate School bieden je volop mogelijkheden voor ontplooiing
en specialisatie.
De universiteit biedt echter nog meer mogelijkheden. Je kunt ook eerstegraads docent wiskunde,
scheikunde, natuurkunde, informatica of NLT/O&O worden. Dit kan via de Educatieve Minor
en de Master Science Education and Communication. Naast expertise in je vakgebied leer je alle vaardigheden
die nodig zijn bij het overbrengen van kennis. Bovendien inspireer je een nieuwe generatie leerlingen en
werk je mee aan onderwijsvernieuwing en de toekomst van het vak.
Een eerstegraads docent geeft les in de bovenbouw van havo en vwo. Zoals je je dat herinnert
van je eigen middelbare school. Misschien kwam je juist op de TU/e terecht door die ene
inspirerende leraar. Wellicht denk je: het lijkt me geweldig om op mijn beurt dit vak en deze
materie over te mogen dragen. Bovendien is er enorme vraag naar academisch geschoolde
eerstegraads leraren. Ik durf wel te stellen dat je een baangarantie hebt met deze achtergrond.
Op woensdag 2 april houden we in gebouw Traverse een voorlichtingsmiddag over de bètavakken
in het voortgezet onderwijs en de opleiding tot docent.
Wil je meer weten, kom dan 2 april tussen 12.45-13.30 uur naar Traverse, 3e verdieping.
Meer informatie krijg je via een filmpje op de link .
Als je belangstelling hebt voor een carrière in het onderwijs beveel ik je de TU/e lerarenopleiding www.tue.nl/esoe van harte aan.
Er zijn meerdere routes die tot een onderwijsbevoegdheid leiden:
Educatieve Minor
Je krijgt een tweedegraads lesbevoegdheid voor een van de bovengenoemde vakken als je alle
onderdelen uit de twee samenhangende keuzepakketten, te kiezen binnen het Bachelor College,
met goed gevolg hebt afgerond en je bachelor diploma hebt behaald.
Master Science Education and Communication
Je krijgt een eerstegraads lesbevoegdheid voor een van de bovengenoemde vakken als je je master afrondt als een single-track,
maar ook via bi-diplomering is dat mogelijk. In de masteropleiding wordt veel maatwerk geboden, bijvoorbeeld als je van een andere richting komt.
Als je de Educatieve Minor al hebt gevolgd, krijg je behoorlijk wat vrijstellingen in de master.
Eindhoven School of Eindhoven hoopt je op woensdag 2 april te mogen ontvangen in Traverse.
Voor meer informatie kun je voor die tijd bellen of mailen naar esoe@tue.nl.
Namens het College van Bestuur van de TU Eindhoven,
met vriendelijke groet,
prof.dr.ir. C.J. van Duijn
rector magnificus
Wat een raar mailtje. In zin 1 word je nog opgeleid tot chemicus, fysicus, etc, om daarna in zin 2 meteen gedegradeerd te worden tot ingenieur.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 18:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Beste student,
De TU/e leidt je op tot specialist in een vakgebied zoals chemie, natuurkunde, wiskunde,
elektrotechniek of bijvoorbeeld bouwkunde. Wij zien in jou De Ingenieur van de Toekomst.
We verwachten dat je kritisch en ambitieus bent en over de grenzen van je eigen faculteit kijkt.
Ons Bachelor College en de Graduate School bieden je volop mogelijkheden voor ontplooiing
en specialisatie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |