abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 december 2013 @ 11:11:24 #1
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_134482323
Originele OP:

quote:
AMSTERDAM -
Een boek dat pasgetrouwde vrouwen advies geeft, heeft voor heel wat opschudding gezorgd. ”Het is waar, je bent nog geen ervaren kokkin of een perfecte huisvrouw. Dus wat is nou het probleem als je man zegt hoe je het moet doen? Zeg tegen hem dat hij gelijk heeft en dat je het snel zal leren. Als hij ziet hoe lief je bent en hoe nederig je je gedraagt en dat je bereid bent om te veranderen, dan zal hij ook veranderen."

Misschien denk je dat dit uit een boek komt dat in de jaren ’50 is geschreven, maar niets is minder waar. ’Trouw en wees onderdanig’ kwam in 2011 voor het eerst in Italië uit en werd een regelrechte bestseller. Ook Spanje is nu in de ban. Maar niet alleen in positieve zin. De Spaanse vrouwen en politici vinden het een schande dat dit boek zo’n succes is. Om je een idee te geven waarom, hebben we nog wat adviezen uit het boek en van de auteur - een vrouw(!) - op een rijtje gezet:
•Als je alleen maar dingen doet die goed zijn voor jezelf, of die je denkt, dan ben je niet met je man getrouwd, maar met jezelf. In plaats daarvan zou je onderdanig moeten zijn.
•In een interview zegt de auteur: ”Onderdanig zijn is een manier om ruimte te maken, om te accepteren, het is de fundering van het huwelijk, zoals de pilaren voor een kerk."
•Ook zegt ze: ”Wij vrouwen vinden vernedering fijn, omdat het voor een groter goed is."

de 43-jarige Costanza Miriano, gelukkig getrouwd, moeder van vier kinderen en een devoot Katholiek, zegt dat ze haar boek gebaseerd heeft op de gelukkige huwelijken van haar vrienden en van haar zelf.
Bron
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  vrijdag 20 december 2013 @ 11:12:21 #2
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_134482344
Niet voor niets heb ik een reactie geschreven, dus dan wil ik 'm ook plaatsen. Dan maar een deel 2 openen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 11:01 schreef snakelady het volgende:

[..]

Nogmaals, ik heb het niet over carrierevrouwen.
Er zijn ook huisvrouwen bij wijze van die een man zo behandelen.
Volgens mij gaat het over elkaar in elkaars waarde laten. Ik zou absoluut nooit kunnen leven zoals jij doet snakelady, maar dat betekent niet dat ik jouw keuzes en jullie levenswijze veroordeel. Sterker nog, ik gun iedereen een manier van leven die optimaal bij hem/haar past.

Daarom hebben wij het thuis anders georganiseerd en ik begrijp ook werkelijk niet waarom mensen mij daarom denken te moeten wegzetten als feministe, carrierevrouw, slechte moeder etc. en mijn man als "onder de plak" of "watje". We doen beide waar we goed in zijn, zijn gelukkig met elkaar, de kinderen gaat het ook geweldig. Dat is toch waar het om draait in een relatie? Dat je elkaar in elkaars waarde laat en elkaar aanvult?

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 11:06 schreef snakelady het volgende:

[..]

Niet alleen zware dingen tillen natuurlijk.

Het gaat er om dat veel vrouwen geen hulp meer willen accepteren van mannen omdat het mannen zijn, en dat vind ik nogal raar, we hebben namelijk allemaal andere kwaliteiten en er is niks mis mee die kwaliteiten te benutten van elkaar.
Samenwerken dus, daar gaat het om, niet elkaar tegenwerken of geen hulp willen accepteren maar samenwerken zodat je je nodig voelt binnen je relatie.
Exact. Gelukkig is mijn man verzorgend veel beter onderlegd dan ik, dus ik dank god op mijn blote knietjes dat hij de zorgtaken op zich neemt. Ik kook dan weer beter dan hij, dat wel :P
  vrijdag 20 december 2013 @ 11:18:48 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134482544
Ik wilde ook nog reageren op de tweede quote van snakelady, in de post hierboven van Tinkepink.

Ik herken dat namelijk totaal niet, dat vrouwen geen hulp van mannen zouden willen accepteren omdat ze mannen zijn. Dat zou inderdaad erg raar zijn. Wat je vervolgens zegt, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dat beeld dat je met die zin ervoor schetst: nee, totaal geen herkenning.
The love you take is equal to the love you make.
pi_134482652
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 11:12 schreef Tinkepink het volgende:
Niet voor niets heb ik een reactie geschreven, dus dan wil ik 'm ook plaatsen. Dan maar een deel 2 openen.

[..]

Volgens mij gaat het over elkaar in elkaars waarde laten. Ik zou absoluut nooit kunnen leven zoals jij doet snakelady, maar dat betekent niet dat ik jouw keuzes en jullie levenswijze veroordeel. Sterker nog, ik gun iedereen een manier van leven die optimaal bij hem/haar past.

Daarom hebben wij het thuis anders georganiseerd en ik begrijp ook werkelijk niet waarom mensen mij daarom denken te moeten wegzetten als feministe, carrierevrouw, slechte moeder etc. en mijn man als "onder de plak" of "watje". We doen beide waar we goed in zijn, zijn gelukkig met elkaar, de kinderen gaat het ook geweldig. Dat is toch waar het om draait in een relatie? Dat je elkaar in elkaars waarde laat en elkaar aanvult?

[..]

Exact. Gelukkig is mijn man verzorgend veel beter onderlegd dan ik, dus ik dank god op mijn blote knietjes dat hij de zorgtaken op zich neemt. Ik kook dan weer beter dan hij, dat wel :P
Dat is super natuurlijk, elkaars kwaliteiten erkennen en daar gebruik van maken, welke kant dat op gaat maakt niks uit.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_134482733
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2013 11:18 schreef Lienekien het volgende:
Ik wilde ook nog reageren op de tweede quote van snakelady, in de post hierboven van Tinkepink.

Ik herken dat namelijk totaal niet, dat vrouwen geen hulp van mannen zouden willen accepteren omdat ze mannen zijn. Dat zou inderdaad erg raar zijn. Wat je vervolgens zegt, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dat beeld dat je met die zin ervoor schetst: nee, totaal geen herkenning.
Ja doei.
pi_134482858
Ik herken het ook niet hoor, ik heb bij sommige dingen hulp nodig en als ik die dan krijg ben ik
alleen maar blij of dat nu met zware dingen is of dat mijn laptop weer een ''raar'' doet, want
daar heb ik ook geen verstand van en hij weer wel, dus dan roep ik gelijk in paniek dat
mijn laptop ''stuk'' is :')

Maar ik draai mijn hand er ook niet voor om een muur te schilderen, maar een lamp ophangen mag
hij doen, want ik ben als de dood voor electra en al die shit :+

Trouwens ... ik ben ook nog eens zijn privé kapster, dus ik doe zat :{w
pi_134483004
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 11:28 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ik herken het ook niet hoor, ik heb bij sommige dingen hulp nodig en als ik die dan krijg ben ik
alleen maar blij of dat nu met zware dingen is of dat mijn laptop weer een ''raar'' doet, want
daar heb ik ook geen verstand van en hij weer wel, dus dan roep ik gelijk in paniek dat
mijn laptop ''stuk'' is :')

Maar ik draai mijn hand er ook niet voor om een muur te schilderen, maar een lamp ophangen mag
hij doen, want ik ben als de dood voor electra en al die shit :+

Trouwens ... ik ben ook nog eens zijn privé kapster, dus ik doe zat :{w
Ik klink nu best wel als een wijf als ik dat zo lees :')
pi_134483012
quote:
11s.gif Op vrijdag 20 december 2013 11:32 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Ik klink nu best wel als een wijf als ik dat zo lees :')
Wijf :')
Ja doei.
pi_134483013
Op het muurtje schilderen na dan :+
pi_134483019
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 december 2013 11:32 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Wijf :')
:D ja best wel :')
pi_134483184
Over muurtjes verven gesproken. Dat heb ik gisteren niet gedaan. Misschien vandaag maar wel 's doen...

*uitstelgedrag*
Ja doei.
pi_134483226
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 11:38 schreef motorbloempje het volgende:
Over muurtjes verven gesproken. Dat heb ik gisteren niet gedaan. Misschien vandaag maar wel 's doen...

*uitstelgedrag*
Ik heb bijna het hele huis in mijn eentje gedaan :7 dus.....
pi_134483268
Maar hoe die klote DVD speler werkt weet ik nog steeds niet :')
pi_134483371
Ik leg tegelpatronen, hij 'tegelt', ik snij de tegels en doe het voegen, waarna hij weer sponst, maar dat is 'historisch zo gegroeid': we zijn zo begonnen en besloten het maar zo te laten omdat 't werkt. Boren en zagen doen we allebei, zware dingen tillen ook, zo 't uitkomt. Eigenlijk zoals met alles. Maar net hoe 't komt. Daar is niets feministisch, oneerlijks of wat dan ooks aan. 't Komt zoals 't komt! Oh, en ik kook, want dat kan ik beter/vind ik leuker. En we voelen ons beide niet in welke eer dan ook aangetast als de ander iets overneemt of doet: 'Zal ik anders even...' wordt van beide kanten zeer gewaardeerd *) :')
Ja doei.
  vrijdag 20 december 2013 @ 11:44:47 #15
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_134483374
Oh, ik heb dus echt de schurft aan klussen in huis. En mijn man vind koken niet zo tof. Win-win O+
  vrijdag 20 december 2013 @ 11:46:18 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134483429
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 11:44 schreef motorbloempje het volgende:
Ik leg tegelpatronen, hij 'tegelt', ik snij de tegels en doe het voegen, waarna hij weer sponst, maar dat is 'historisch zo gegroeid': we zijn zo begonnen en besloten het maar zo te laten omdat 't werkt. Boren en zagen doen we allebei, zware dingen tillen ook, zo 't uitkomt. Eigenlijk zoals met alles. Maar net hoe 't komt. Daar is niets feministisch, oneerlijks of wat dan ooks aan. 't Komt zoals 't komt! Oh, en ik kook, want dat kan ik beter/vind ik leuker. En we voelen ons beide niet in welke eer dan ook aangetast als de ander iets overneemt of doet: 'Zal ik anders even...' wordt van beide kanten zeer gewaardeerd *) :')
Dit klinkt me als muziek in de oren.
pi_134483434
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 11:44 schreef motorbloempje het volgende:
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 11:44 schreef Tinkepink het volgende:
Oh, ik heb dus echt de schurft aan klussen in huis. En mijn man vind koken niet zo tof. Win-win O+
En zo moet het ook gewoon gaan, geen gezeik, iedereen blij :+
pi_134483543
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 december 2013 11:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dit klinkt me als muziek in de oren.
Het werkt voor ons in elk geval fijn. Vooral na een lading frustratie als iets niet lukt is een 'Zal ik e...' al genoeg, van beide kanten. Dat is dan niet bedoeld als 'laat mij maar, ik kan het wél', ofzo, maar gewoon 'neem er even rust van, haal adem, en ik probeer het even met wat frisse moed/minder frustratie'. Kan me niet voorstellen dat mijn man zich in zijn eer aangetast zou voelen als ik aanbied om even probeer die schroef los/vast te draaien of weetikveelwat... Andersom in elk geval niet..
Ja doei.
pi_134489232
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 10:52 schreef snakelady het volgende:

[..]

Emoties heb je niet voor niks, die hebben we al zolang we bestaan en voor een reden.
Rationele beslissingen zijn niet altijd de beste beslissingen, regelmatig moet je een beslissing maken vanuit je emotie.
Rationele beslissingen, of beslissingen met een vleugje emotie. Ik denk dat de wereld er een stuk beter uit zou zien als we meer obejctief/rationeel zouden zijn ipv al die emoties er in knallen.

Het is onhandig in relaties, op het werk, etc.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_134489302
Is het gewoon niet makkelijker om bijv. op het werk altijd de beste uit te kiezen? En tijdens een relatie de taken doen voor de persoon wie het het beste kan? Ik moet er niet aan denken dat een vrouw mijn financien gaat doen bijv :'). Maar ze kan bijv. wel weer de tuin doen omdat ik dat niet kan. Je groeit toch vanzelf in een proportie waar beide in een relatie hetgene doen waar ze goed in zijn. En waar ze beide slecht in zijn heb je een huishoudster voor.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_134489439
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 14:30 schreef sitting_elfling het volgende:
Is het gewoon niet makkelijker om bijv. op het werk altijd de beste uit te kiezen? En tijdens een relatie de taken doen voor de persoon wie het het beste kan? Ik moet er niet aan denken dat een vrouw mijn financien gaat doen bijv :'). Maar ze kan bijv. wel weer de tuin doen omdat ik dat niet kan. Je groeit toch vanzelf in een proportie waar beide in een relatie hetgene doen waar ze goed in zijn. En waar ze beide slecht in zijn heb je een huishoudster voor.
Je spreekt jezelf hier wel aardig tegen... Je moet in een relatie doen waar je het beste in bent, maar verwijst vervolgens wel naar het idee dat vrouwen niets van geldzaken zouden kunnen weten, maar wel kunnen tuinieren.. Wat nou als je een vrouw treft die net zo goed of wellicht beter is met geld dan jij (omdat je haar bijvoorbeeld via je werk leert kennen of weetikveelwat) en planten al dood gaan als ze er voorbij loopt?
Ja doei.
pi_134489577
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 14:34 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Je spreekt jezelf hier wel aardig tegen... Je moet in een relatie doen waar je het beste in bent, maar verwijst vervolgens wel naar het idee dat vrouwen niets van geldzaken zouden kunnen weten, maar wel kunnen tuinieren.. Wat nou als je een vrouw treft die net zo goed of wellicht beter is met geld dan jij (omdat je haar bijvoorbeeld via je werk leert kennen of weetikveelwat) en planten al dood gaan als ze er voorbij loopt?
Tuin was een voorbeeld waar ik niks van kan, en als de vrouw dat wel leuk zou vinden kon ze dat doen, zo niet, tuinman zoeken.

Qua financien doe ik het zelf omdat ik niet op een dame val die verstand heeft van financiele zaken, dat doe ik al genoeg op het werk, dus zal er niet een dame zijn die dat beter kan om dat ik daar niet op val :P. Voor de rest blijft gelden, degene die het beste is in een bepaald subject, moet dat gewoon doen. Ik heb altijd in mijn vorige en huidige relatie gehad dat dat echt 'automatisch' ging. En als er issues waren, dan huren we daar gewoon iemand voor in.
pi_134489640
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 14:38 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Tuin was een voorbeeld waar ik niks van kan, en als de vrouw dat wel leuk zou vinden kon ze dat doen, zo niet, tuinman zoeken.

Qua financien doe ik het zelf omdat ik niet op een dame val die verstand heeft van financiele zaken, dat doe ik al genoeg op het werk, dus zal er niet een dame zijn die dat beter kan om dat ik daar niet op val :P. Voor de rest blijft gelden, degene die het beste is in een bepaald subject, moet dat gewoon doen. Ik heb altijd in mijn vorige en huidige relatie gehad dat dat echt 'automatisch' ging. En als er issues waren, dan huren we daar gewoon iemand voor in.
Vind je dat niet een beetje raar, dat je denkt niet te vallen op een vrouw die verstand heeft van financiele zaken? Is dat een dealbreaker voor je? Als ze heel leuk, lief, mooi, geweldig, nou ja, alles is wat je maar kan wensen, maar ze heeft verstand van financiele zaken, dan hoef je haar niet?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 20 december 2013 @ 14:57:38 #24
408723 F1978
I want to go with the flow
pi_134490120
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 14:38 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

ahhhh... dus je wilt geen vrouw die goed met financieën is, omdat je bang bent dat een vrouw beter is in financieen dan... en dat je je dan minder man voelt.

Wat maakt het nou uit, wie ergens beter in is, je doet het allemaal voor de liefde voor elkaar toch ?
Subtiel en stabiliteit zorgen voor een goede balans in het leven.
pi_134490506
Doe mij maar een hele rijke dame, word ik wel huisman en heel onderdaning..

:)
pi_134491597
Ik ben een groot fan van traditionele rolverdeling tussen mannen en vrouwen. Wel gelijke rechten hoor, daar niet van, maar geen gelijkheid alstublieft. Niets mooiers dan mannen die nog de deur open houden voor dames en dames die zich nog mooi maken voor mannen. O+ En ja, daar zit iets onderdanigs in. Nou en. Het moet ook een beetje spannend blijven in plaats van die eenheidsworst.
  vrijdag 20 december 2013 @ 15:58:58 #27
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134491840
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 15:51 schreef Taurus het volgende:
Ik ben een groot fan van traditionele rolverdeling tussen mannen en vrouwen. Wel gelijke rechten hoor, daar niet van, maar geen gelijkheid alstublieft. Niets mooiers dan mannen die nog de deur open houden voor dames en dames die zich nog mooi maken voor mannen. O+ En ja, daar zit iets onderdanigs in. Nou en. Het moet ook een beetje spannend blijven in plaats van die eenheidsworst.
En hanteren jullie die klassieke rolverdeling ook nog op andere fronten?
pi_134491972
quote:
Maar ik scheer mijn benen wel hoor :P hij niet trouwens :+
pi_134492158
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2013 15:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En hanteren jullie die klassieke rolverdeling ook nog op andere fronten?
Het is niet zo dat hij niet weet hoe de wasmachine werkt, maar ik heb wel als vanzelf de meer 'zorgende' rol in onze relatie ja. Dat loopt gewoon zo, is geen onderwerp van gesprek of discussie.

Kleine dingen die nu eenmaal ook beter bij het fysiek van een man passen zorgen ook voor een meer leidinggevende rol. Dingen die kracht vereisen, of bijvoorbeeld rekenkunde of techniek. Ik chargeer even moet ik eerlijk zeggen, het is niet zo dat ik geen eigen inkomen heb of niet weet hoe ik de belastingaangifte moet doen natuurlijk. Maar ik vind het wel sexy om juist de verschillen in geslacht te benadrukken. Ik zie daar ook geen minderwaardigheid in, onderdanigheid vind ik iets anders. Heb ik niets op tegen. Kan ook uit liefde of iets seksueels zijn.

Maar ieder z'n ding, sommige mannen prefereren dominante vrouwen. Dat ben ik niet.
  vrijdag 20 december 2013 @ 16:18:06 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134492417
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:10 schreef Taurus het volgende:

[..]

Het is niet zo dat hij niet weet hoe de wasmachine werkt, maar ik heb wel als vanzelf de meer 'zorgende' rol in onze relatie ja. Dat loopt gewoon zo, is geen onderwerp van gesprek of discussie.

Kleine dingen die nu eenmaal ook beter bij het fysiek van een man passen zorgen ook voor een meer leidinggevende rol. Dingen die kracht vereisen, of bijvoorbeeld rekenkunde of techniek. Ik chargeer even moet ik eerlijk zeggen, het is niet zo dat ik geen eigen inkomen heb of niet weet hoe ik de belastingaangifte moet doen natuurlijk. Maar ik vind het wel sexy om juist de verschillen in geslacht te benadrukken. Ik zie daar ook geen minderwaardigheid in, onderdanigheid vind ik iets anders. Heb ik niets op tegen. Kan ook uit liefde of iets seksueels zijn.

Maar ieder z'n ding, sommige mannen prefereren dominante vrouwen. Dat ben ik niet.
Dan had ik toch een andere interpretatie van ' ik ben groot fan van traditionele rolverdeling'.
pi_134492465
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:18 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dan had ik toch een andere interpretatie van ' ik ben groot fan van traditionele rolverdeling'.
Ik denk niet dat er veel mensen te vinden zijn die groot fan zijn van geen stemrecht voor vrouwen of een lager salaris dan de man. Dat bedoelde ik dus uiteraard niet.
  vrijdag 20 december 2013 @ 16:21:31 #32
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_134492510
quote:
Mee eens!
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  vrijdag 20 december 2013 @ 16:22:19 #33
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134492526
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:19 schreef Taurus het volgende:

[..]

Ik denk niet dat er veel mensen te vinden zijn die groot fan zijn van geen stemrecht voor vrouwen of een lager salaris dan de man. Dat bedoelde ik dus uiteraard niet.
Ik ken wel mensen die kiezen voor de man als traditioneel hoofd van het gezin, waarbij van de vrouw echt een dienende rol en gehoorzaamheid wordt verwacht.
  vrijdag 20 december 2013 @ 16:26:39 #34
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_134492666
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:22 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik ken wel mensen die kiezen voor de man als traditioneel hoofd van het gezin, waarbij van de vrouw echt een dienende rol en gehoorzaamheid wordt verwacht.
Maar dat is traditioneel gezien toch ook niet? tenminste niet als ik terug kijk naar bv mijn overgrootouders, mijn grootoma had echt wel wat te vertellen in huis hoor. Sterker nog, ik denk zelfs dat ze wel een beetje de baas was. :P
Geen een vrouw in mijn familie van de oudere generatiesis ooit onderdanig geweestals in de zin van, dat ze geen gelijke rechten hadden.
Maar dat galante van de deur open houden voor de vrouw, vrouw haar eigen optutten enz, dat was toen heel gewoon.

Ik denk dat dat dus de hele tijd de miscommunicatie is, de diverse interpretaties van een 'traditionele rolverdeling'
pi_134492672
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:22 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Wat is een dienende rol precies in deze? Ik zou het persoonlijk niet accepteren als ik niet uit mag of zelf geld uit mag geven terwijl mijn vriend/man dit wel doet. Zoiets?

Dan gaat het dus wel over gelijke rechten. De mogelijkheden moeten mijns inziens gelijk zijn, dat lijkt me het meest gezond. Maar de rol die je speelt kan wel onderdanig zijn, daar vind ik niets mis mee.
  vrijdag 20 december 2013 @ 16:29:43 #36
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134492758
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:26 schreef snakelady het volgende:

[..]

Maar dat is traditioneel gezien toch ook niet? tenminste niet als ik terug kijk naar bv mijn overgrootouders, mijn grootoma had echt wel wat te vertellen in huis hoor. Sterker nog, ik denk zelfs dat ze wel een beetje de baas was. :P
Geen een vrouw in mijn familie van de oudere generatiesis ooit onderdanig geweest.
Maar dat galante van de deur open houden voor de vrouw, vrouw haar eigen optutten enz, dat was toen heel gewoon.

Ik denk dat dat dus de hele tijd de miscommunicatie is, de diverse interpretaties van een 'traditionele rolverdeling'
De discussie begon toch bij het boek dat in de OP werd genoemd. Dat ging wel iets verder dan je leuk optutten voor je vent en hem de deur open laten houden voor je.

In de tijd van mijn ouders en grootouders verloor je als vrouw gewoon je baan als je trouwde, want dan werd je geacht je geheel aan je gezin te wijden.
  vrijdag 20 december 2013 @ 16:32:04 #37
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134492826
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:26 schreef Taurus het volgende:

[..]

Wat is een dienende rol precies in deze? Ik zou het persoonlijk niet accepteren als ik niet uit mag of zelf geld uit mag geven terwijl mijn vriend/man dit wel doet. Zoiets?

Dan gaat het dus wel over gelijke rechten. De mogelijkheden moeten mijns inziens gelijk zijn, dat lijkt me het meest gezond. Maar de rol die je speelt kan wel onderdanig zijn, daar vind ik niets mis mee.
Dat laatste zie ik als een onderdanige rol die je kiest, waarbij je dus niet je eigen zeggenschap opgeeft.

Mijn voorbeeld neemt inderdaad weg van de zeggenschap van de vrouw. Ze mag haar mening hebben, maar ze moet accepteren dat hij degene is die de beslissing neemt.
  vrijdag 20 december 2013 @ 16:34:24 #38
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_134492886
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:29 schreef Lienekien het volgende:

[..]

De discussie begon toch bij het boek dat in de OP werd genoemd. Dat ging wel iets verder dan je leuk optutten voor je vent en hem de deur open laten houden voor je.

In de tijd van mijn ouders en grootouders verloor je als vrouw gewoon je baan als je trouwde, want dan werd je geacht je geheel aan je gezin te wijden.
Mijn moeder niet, die heeft altijd gewerkt voor zolang als ik me kan herinneren en nog steeds, ze is bijna 60.
Mijn oma niet aangezien mijn opa in het leger zat en veel van huis was en in die tijd er nog niet zoveel opvangmogelijkheden waren voor de kinderen. Ze deed wel veel vrijwilligerswerk.
Mijn grootoma heeft 21 kinderen gebaard waarvan er 19 volwassen zijn geworden, die had het dus te druk met alle kinderen om te gaan werken. :P
pi_134492939
Nooit gedacht dat ik het ooit nog eens met Taurus eens zou zijn, maar vandaag is die dag :D
  vrijdag 20 december 2013 @ 16:37:09 #40
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134492968
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:34 schreef snakelady het volgende:

[..]

Mijn moeder niet, die heeft altijd gewerkt voor zolang als ik me kan herinneren en nog steeds, ze is bijna 60.
Mijn oma niet aangezien mijn opa in het leger zat en veel van huis was en in die tijd er nog niet zoveel opvangmogelijkheden waren voor de kinderen. Ze deed wel veel vrijwilligerswerk.
Mijn grootoma heeft 21 kinderen gebaard waarvan er 19 volwassen zijn geworden, die had het dus te druk met alle kinderen om te gaan werken. :P
Daarmee is het toch nog niet onwaar wat ik zeg?
  vrijdag 20 december 2013 @ 16:39:18 #41
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_134493029
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:37 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Daarmee is het toch nog niet onwaar wat ik zeg?
Dat zeg ik ook niet, ik bedoel alleen dat dat waarschijnlijk de reden is dan de verschillende interpretaties over een klassieke rolverdeling.
  vrijdag 20 december 2013 @ 16:40:23 #42
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134493064
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:39 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook niet, ik bedoel alleen dat dat waarschijnlijk de reden is dan de verschillende interpretaties over een klassieke rolverdeling.
Ik heb het toch ook niet over mijn familie, maar over die tijd? Of wist je niet dat het vroeger zo ging?
pi_134493145
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:40 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik heb het toch ook niet over mijn familie, maar over die tijd? Of wist je niet dat het vroeger zo ging?
Je hebt onderzoek gedaan?
Even though we disagree, give a kiss 'cause life could be the death of me.
  vrijdag 20 december 2013 @ 16:43:33 #44
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134493185
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:42 schreef Seikcid het volgende:

[..]

Je hebt onderzoek gedaan?
Nee, geschiedenis gehad op school. En ik lees nog steeds wel eens een boek.
pi_134493275
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:43 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nee, geschiedenis gehad op school. En ik lees nog steeds wel eens een boek.
En die beschrijven de absolute waarheid die ook de persoonlijke ervaringen van anderen te niet doen? Lijkt mij sterk.
  vrijdag 20 december 2013 @ 16:48:09 #46
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134493318
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:46 schreef Seikcid het volgende:

[..]

En die beschrijven de absolute waarheid die ook de persoonlijke ervaringen van anderen te niet doen? Lijkt mij sterk.
Dat vrouwen hun baan verloren als ze trouwden omdat ze trouwden? Dan kun je gewoon opzoeken, als je me niet gelooft.
pi_134493350
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:48 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat vrouwen hun baan verloren als ze trouwden omdat ze trouwden? Dan kun je gewoon opzoeken, als je me niet gelooft.
Tuurlijk, dingen gebeuren.
  vrijdag 20 december 2013 @ 16:51:19 #48
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134493400
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:49 schreef Seikcid het volgende:

[..]

Tuurlijk, dingen gebeuren.
Wettelijk bepaald.
  vrijdag 20 december 2013 @ 16:51:20 #49
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_134493402
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:40 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Blijkbaar ging het in de tijd van jouw ouders dan anders dan in de tijd van mijn ouders, aangezien zoals ik al aan gaf mijn moeder gewoon altijd heeft gewerkt.
Dan kan in de geschiedenisboeken wel staan dat het merendeel zo ging, maar dat neemt niet weg dat mijn moeder dus echt wel werkte,
Of weet je niet wat persoonlijke ervaring is?
pi_134493444
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:51 schreef snakelady het volgende:

Je moet het googelen, schijnt.
  vrijdag 20 december 2013 @ 16:53:07 #51
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_134493461
quote:
9s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:52 schreef Seikcid het volgende:

[..]

Weet jij de link van google toevallig?
  vrijdag 20 december 2013 @ 16:54:00 #52
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134493495
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:51 schreef snakelady het volgende:

[..]

Blijkbaar ging het in de tijd van jouw ouders dan anders dan in de tijd van mijn ouders, aangezien zoals ik al aan gaf mijn moeder gewoon altijd heeft gewerkt.
Dan kan in de geschiedenisboeken wel staan dat het merendeel zo ging, maar dat neemt niet weg dat mijn moeder dus echt wel werkte,
Ik zeg toch mijn ouders en grootouders? Dat overlapt niet noodzakelijk met de generatie van jouw moeder.

Ja, ik weet wat persoonlijke ervaring is. Maar ik dacht niet dat we het alleen daar over hadden. Mijn excuses.
pi_134493528
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:36 schreef Kper_Norci het volgende:
Nooit gedacht dat ik het ooit nog eens met Taurus eens zou zijn, maar vandaag is die dag :D
Vaker doen.
  vrijdag 20 december 2013 @ 16:55:03 #54
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134493533
quote:
9s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:52 schreef Seikcid het volgende:

[..]

Dat het wettelijk was bepaald dat je als gehuwde vrouw je baan verloor.
pi_134493575
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:55 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat het wettelijk was bepaald dat je als gehuwde vrouw je baan verloor.
Dat wist ik niet, nee. Niet dat ik het nu heb opgezocht ofzo. Maar toch.
  vrijdag 20 december 2013 @ 16:56:39 #56
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134493595
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:56 schreef Seikcid het volgende:

[..]

Akkoord.
pi_134493638
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:56 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Akkoord.
Gelukkig.

:P
  vrijdag 20 december 2013 @ 16:58:20 #58
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_134493654
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:56 schreef Seikcid het volgende:

[..]

Is pas halverwege de jaren 70 afgeschaft, dat wist ik dan weer wel.
Maar ik was in de veronderstelling dat Lienekien haar ouders van dezelfde generatie waren als mijn ouders, my bad.
  vrijdag 20 december 2013 @ 17:03:38 #59
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134493835
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:58 schreef snakelady het volgende:

[..]

Is pas halverwege de jaren 70 afgeschaft, dat wist ik dan weer wel.
Maar ik was in de veronderstelling dat Lienekien haar ouders van dezelfde generatie waren als mijn ouders, my bad.
Mijn moeder is zo'n 20 jaar ouder.
pi_134494878
quote:
Eens. :)
  vrijdag 20 december 2013 @ 18:47:11 #61
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_134496731
quote:
Galante mannen _O_
(Un)masking for the greater good.
pi_134500226
quote:
3s.gif Op vrijdag 20 december 2013 18:47 schreef Natalie het volgende:

[..]

Galante mannen _O_
De mijnese legt zijn jas over een plas water als het geregend heeft zodat ik geen natte voetjes krijg.

Grapje :')
pi_134500269
quote:
6s.gif Op vrijdag 20 december 2013 20:21 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

De mijnese legt zijn jas over een plas water als het geregend heeft zodat ik geen natte voetjes krijg.

Grapje :')
*thee door neus*
Ja doei.
pi_134500554
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 20:22 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

*thee door neus*
:') gaat lekker hier :+
pi_134500568
Die van mij is nu zuipen met z'n collega's. Ik ga 'm straks trouw ophalen met de auto!
Ja doei.
pi_134501333
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 20:29 schreef motorbloempje het volgende:
Die van mij is nu zuipen met z'n collega's. Ik ga 'm straks trouw ophalen met de auto!
Mocht je niet mee? :+

Ik heb vanmiddag boodschappen gedaan met de mijnese, was wel gezellig, maar was een beetje veel,
dus dat moet allemaal 3 trappen op gesjouwd worden en dat gaat dan van zo..

Hij: Ja geef mij die tassen maar, doe jij de deur vast open.
Ik: alleen met het tasje met brood, ja, wacht effe,,, verkeerde sleutel, nog een keer proberen,
Hij: Puffend... Schiet nou Ohop!! ik ben geen pakezel.

Trap op...

Hij: Puf, Puf, godverdomme ik zak zowat door mijn hoeven :(
Ik: ja we zijn er bijna oO<

Ik hou deur open, ja, ja, IK hou de deur open :P

Hij laat in de keuken als die tassen op de grond zakken onder zwaar geklaag en gehijg.
pakt een fles Jus d;orange uit één van de boodschappentassen, drinkt bijna zo uit de fles
die halve fles leeg, gaat naar huiskamer met de kreet ÉFFE EEN PEUK ROKEN IK BEN GEBROKEN!

ik: jaaaaaa, daaaaaag, helpt effe uitpakken er zit ook diepvries bij :o
Hij; Ja, ik kom zo, effe bijkomen.
Ik: begin mopperend die tassen uit te pakken, ben bijna klaar komt meneer aanzetten :')
Hij: moet ik nog helpen (met grote smile)
Ik: Ja flikker nou maar op

En toen moest ie lachen, en ik ook :')

Dat is de praktijk :+
pi_134501400
Nee, kerstborrel van z'n werk, en dat is hier allemaal zonder partners, de afzetters :r

En dat klinkt bekend :') al kan ik ook net zo goed de sjouwende zijn. En dan valt er een deur op m'n neus.. omdat het waaide... en hij dacht dat de deur wel open zou blijven staan, ook al waait die deur ALTIJD dicht. :') O+ Ik hou van'm O+
Ja doei.
pi_134501502
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 20:47 schreef motorbloempje het volgende:
Nee, kerstborrel van z'n werk, en dat is hier allemaal zonder partners, de afzetters :r

En dat klinkt bekend :') al kan ik ook net zo goed de sjouwende zijn. En dan valt er een deur op m'n neus.. omdat het waaide... en hij dacht dat de deur wel open zou blijven staan, ook al waait die deur ALTIJD dicht. :') O+ Ik hou van'm O+
:D ik ook O+ ja niet van de jouwese, want die ken ik dan weer niet :+
pi_134501568
Vandaag boodschappen gedaan voor yule. Bel ik dat ik voor de deur sta, kan je even komen helpen, anders moet ik 6 keer lopen... Hij heel snel naar buiten, al bang over wat ik allemaal gekocht had, maar het ging maar over 1 krat waar net niet alles in paste waardoor ik anders 2 keer had moeten lopen.

Man/vrouw rollen, welnee, gewoon liever lui dan moe ;)
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_134501607
quote:
17s.gif Op vrijdag 20 december 2013 20:49 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

:D ik ook O+ ja niet van de jouwese, want die ken ik dan weer niet :+
En dan een

"JA, GAST!!!!!!!! SRSLY!!!!!.... WAT DENK JE NOU???"

En dan een stilte...

En dan een

-Oh jah. Meh. Hou van je? *) -

" :') "
Ja doei.
pi_134501627
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 20:51 schreef motorbloempje het volgende:
En dan een

"JA, GAST!!!!!!!! SRSLY!!!!!.... WAT DENK JE NOU???"

En dan een stilte...

En dan een

-Oh jah. Meh. Hou van je? *) -

" :') "
_O-
pi_134501728
Gadverdamme zit je te stinken?
Hij: Nee helemaal niet! :o
Ik: Wel waar, gadverdamme wat een lucht :(
Hij: O-) oO< *;
pi_134501822
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 december 2013 20:54 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Gadverdamme zit je te stinken?
Hij: Nee helemaal niet! :o
Ik: Wel waar, gadverdamme wat een lucht :(
Hij: O-) oO< *;
Heb je nog geluk, als ik dat aan die van mij vraag krijg ik alleen maar zo'n grote tevreden grijns te zien :')
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_134502030
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 20:56 schreef erodome het volgende:

[..]

Heb je nog geluk, als ik dat aan die van mij vraag krijg ik alleen maar zo'n grote tevreden grijns te zien :')
pi_134502132
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 december 2013 21:00 schreef Kper_Norci het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Meer peter griffin :')

Maar dan iemand die wel hersenen heeft, dat maakt het alleen maar erger. En toch hou ik van hem ;)
pi_134502186
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 20:56 schreef erodome het volgende:

[..]

quote:
10s.gif Op vrijdag 20 december 2013 21:00 schreef Kper_Norci het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
:D
pi_134502350
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 december 2013 20:46 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Ik heb vanmiddag boodschappen gedaan met de mijnese, was wel gezellig, maar was een beetje veel,

Ik: alleen met het tasje met brood, ja, wacht effe,,, verkeerde sleutel, nog een keer proberen,

Trap op...

Hij laat in de keuken als die tassen op de grond zakken onder zwaar geklaag en gehijg.
pakt een fles Jus d;orange uit één van de boodschappentassen, drinkt bijna zo uit de fles
die halve fles leeg, gaat naar huiskamer met de kreet ÉFFE EEN PEUK ROKEN IK BEN GEBROKEN!

Ik: begin mopperend die tassen uit te pakken, ben bijna klaar komt meneer aanzetten :')

Doet me erg denken aan

pi_134502425
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 21:07 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Doet me erg denken aan

[ afbeelding ]
Lijkt er totaal niet op man :')
pi_134502459
Stelletje chagrijnen trouwens daar op die bank :')
pi_134505296
*Raises his hand*

Toffe auteur. Waar kan ik geld storten om haar doel te steunen?

:p

Eh, maar een onderdanige vrouw hoef ik niet hoor; wil liever iemand die echt van me houdt.
pi_134505367
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 21:07 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Doet me erg denken aan

[ afbeelding ]
Yup, en 3 maanden later gaat die vrouw van de afbeelding vreemd. Ofzoiets.
  vrijdag 20 december 2013 @ 23:50:27 #82
372302 Revanches
Soeverein en onafhankelijk
pi_134510140
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 december 2013 20:46 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Trap op...

:D _O-
And I am a weapon of massive consumption
And it's not my fault it's how I'm programmed to function
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')