We zijn het nooit geweest.quote:
Waarom ontwikkelen andere rijke landen op de wereld zich dan niet tot Unies? Waarom zijn dit enkel EU-landen? Als het concept natiestaat zo economisch verslechterend zou zijn, zoals jij stelt, dan moeten de rijke landen buiten Europa zich toch ook tot Unies ontwikkelen? Maar ik zie dat niet; Canada, Australie, Nieuw-Zeeland, Japan, Taiwan, Zuid-Korea, Singapore: allemaal hoog ontwikkelde natiestaten met grote economische groei.quote:Op donderdag 19 december 2013 10:21 schreef Goldar het volgende:
Waar het om gaat is dat een Nederlandse economie niet meer rendabel. Ik durf zelfs te stellen dat de Nederlandse economie amper bestaat. Het idee van een nationale economie is al jaren achterhaald. Zelfs in de gouden eeuw kon je daar nog amper van spreken. De Globalisering is al een feit, als je, je vast houd aan de natie staten loop je gewoon jaren achter.
Nou, er zijn al wel eens dingen in het nieuws geweest over een mogelijke Noord-Amerikaanse Unie met de USA, Canada en Mexico. Zelfs over een gezamenlijke munteenheid. Ben alleen niet zeker in hoeverre dit cowboyverhalen en wild west-fantasiën waren.quote:Op zaterdag 21 december 2013 23:19 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Waarom ontwikkelen andere rijke landen op de wereld zich dan niet tot Unies? Waarom zijn dit enkel EU-landen? Als het concept natiestaat zo economisch verslechterend zou zijn, zoals jij stelt, dan moeten de rijke landen buiten Europa zich toch ook tot Unies ontwikkelen? Maar ik zie dat niet; Canada, Australie, Nieuw-Zeeland, Japan, Taiwan, Zuid-Korea, Singapore: allemaal hoog ontwikkelde natiestaten met grote economische groei.
1. Een mogelijke Noord-Amerikaanse Unie is natuurlijk niet een daadwerkelijke Unie. Er gaan zoveel verhalen en ideeen de wereld rond maar de meeste ervan worden nooit gerealiseerd. Overigens zou het pas gelijk zijn als al die straatarme Noord-Amerikaanse landen (Honduras, El Salvador, etc) ook tot die Noord-Amerikaase Unie zouden behoren.quote:Op zaterdag 21 december 2013 23:34 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Nou, er zijn al wel eens dingen in het nieuws geweest over een mogelijke Noord-Amerikaanse Unie met de USA, Canada en Mexico. Zelfs over een gezamenlijke munteenheid. Ben alleen niet zeker in hoeverre dit cowboyverhalen en wild west-fantasiën waren.
De USA is zelf al een "unie" natuurlijk. Een federale staat wat de EU eigenlijk als een voorbeeld ziet met federal laws en state laws.
Veel van de landen die je verder opsomt zijn eilanden, dat maakt het idee van een "unie" al wat minder natuurlijk. Ik denk gewoon dat de landen in Europa zelfs als je puur naar de geografie kijkt tot elkaar veroordeeld zijn en niet anders kunnen dan samenwerken of anders elkaar kapot maken (wat ze eeuwenlang hebben gedaan, de geschiedenis van Europa is niet bepaald bloedeloos geweest).
Ik heb eerder in de discussie al geschreven dat ik je tweede punt inderdaad zie als het grote verschil tussen de huidige EU en de VS: het taalprobleem. Toch is ook de VS ooit ontstaan door een boeltje Ieren, Italianen, Fransen, Nederlanders, Britten,... die allemaal die richting op gingen. (In Québec houden ze nog steeds vast aan het Frans trouwens).quote:Op zaterdag 21 december 2013 23:37 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
1. Een mogelijke Noord-Amerikaanse Unie is natuurlijk niet een daadwerkelijke Unie. Er gaan zoveel verhalen en ideeen de wereld rond maar de meeste ervan worden nooit gerealiseerd. Overigens zou het pas gelijk zijn als al die straatarme Noord-Amerikaanse landen (Honduras, El Salvador, etc) ook tot die Noord-Amerikaase Unie zouden behoren.
2. De VS is totaal verschillend van de EU: één taal, een min of meer gezamenlijke historie, een land dat slechts 200 jaar oud is, niet meer dan 200 jaar naar "echte" geschiedenis, een land waar vrijwel iedereen immigrant is
3. Samenwerken: prima. Vrijhandel: meer dan prima. Waarom het niet gewoon hierbij houden?
- Waarom per se die Europese superstaat met alle macht in een log bureaucratisch apparaat te Brussel willen realiseren?
Die hele taalverschillen waren eenvoudig te elimineren, want de Engelsen waren in de meerderheid daar. En in Europa heb je nog wat erbij zitten, de verschillen in culturen. Een Duitser is geen Spanjaard en een Zweed geen Italiaan. Toch vinden we het heerlijk om handel te drijven of om vrij naartoe te gaan. Maar echt identificeren met elkaar? Nope. Dat gaat never nooit niet werken. Politieke verschillen worden te groot om daadkrachtig maatregelen te treffen en iedereen kan onmogelijk tevreden zijn in een dergelijke situatie. Wat je dan krijgt zijn nog grotere groepen mensen die zich inhouden met de Extreme flanken. Het is nu al een zooitje. Logisch nadenken is er nu al niet bij bij sommigen.quote:Op zaterdag 21 december 2013 23:45 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Ik heb eerder in de discussie al geschreven dat ik je tweede punt inderdaad zie als het grote verschil tussen de huidige EU en de VS: het taalprobleem. Toch is ook de VS ooit ontstaan door een boeltje Ieren, Italianen, Fransen, Nederlanders, Britten,... die allemaal die richting op gingen. (In Québec houden ze nog steeds vast aan het Frans trouwens).
Was daar nu nou net vorig naar niet een flinke sneer over gemaakt? Kan het alleen even niet zo snel terug vinden. Volgens mij was Frankrijk er niet zo blij mee. Prompt was er een eu-bons die het overnam met het onderstrepen van het verhaal met een opmerking over 'regionale onveiligheid' in het drielandengebied.quote:En ik vind de "macht" die je aan Brussel toeschrijft wel overschat trouwens. Als Brussel zoveel macht had, dan had Nederland nooit zijn unieke softdrugsbeleid kunnen hebben, om maar één voorbeeld te noemen.
Zoals eerder gezegd, USA bestaat amper 200 jaar. Europese geschiedenis minimaal 2500 jaar. USA is totaal iets anders en staan de politici veel dichter bij elkaar. In Europa spelen veel meer verschillende belangen die er voor zorgen dat een politieke samenwerking meer problemen gaat opleveren dan opbrengsten. Taal, cultuur, eigen land, eigen volk, eigen identiteit, historie en de verschillen onderling. Ieder land ziet bepaalde onderwerpen totaal anders.quote:Ook in de USA zijn er individuele staten die zeer verregaande wettelijke uitzonderingen kunnen maken op de federale wetten. Er zijn ook staten in de USA waar het gewoon legaal is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |