Met de gulden zouden onze producten goedkope zijn. De Gulden is al tientallen jaren geleden aan de Mark gekoppeld omdat de Gulden geen reet waard meer was.quote:Op donderdag 19 december 2013 01:34 schreef arjan1112 het volgende:
Vraag het me ook af. Ja met de gulden zouden nederlandse producten duurder zijn is het idee, maar die afzetmarkt italie, spanje portugal word steeds armer werkloosheid 25% enz ( dus het is uiteindelijk hetzelfde )
Dan kan je nog zeggen, de export naar de rest van de wereld zou ook afnemen door de dure gulden.
Tsja
Als je exporteur bent heb je daar nadeel van, als je importeur bent heb je daar voordeel van. Maar wisselkoersen en wisselkoersen hoeven helemaal geen probleem te zijn. Ten eerste kan een multinational bezittingen in meerdere valuta aanhouden waardoor er helemaal niet gewisseld hoeft te worden. En ten tweede kun je wisselkoersrisico afdekken met derivaten als je dat risico niet wil dragen. In dat opzicht was er dus nauwelijks een probleem en dus biedt dus Euro ook geen oplossing.quote:Op donderdag 19 december 2013 01:32 schreef Goldar het volgende:
Omdat je dan te maken krijgt met wisselkoersen van stabiele en minder stabiele munten.
Stel dat de Mark/Gulden enorm in waarde zou stijgen en de Frank niet, dan wordt Nederland duur voor Frankrijk en gaat de concurrentie positie van ons landje achteruit.
Als een Nederlands bedrijf zijn producten (die duurder zijn geproduceerd) wil verkopen binnen de EU betalen ze geen heffingen en krijgen ze er vaak nog wat subsidie op. Chinese producten moeten extra heffingen betalen etc.quote:Op donderdag 19 december 2013 01:35 schreef arjan1112 het volgende:
Dat ontgaat mij even. Hoezo hebben we nu minder last van lage lonen landen? Dat maakt volgens mij niets uit.
Dat zegt niks zolang je niet weet hoe actief DNB heeft moeten handelen op de valutamarkt om die koppeling vast te houden.quote:Op donderdag 19 december 2013 01:39 schreef Goldar het volgende:
Met de gulden zouden onze producten goedkope zijn. De Gulden is al tientallen jaren geleden aan de Mark gekoppeld omdat de Gulden geen reet waard meer was.
Maar dat gaat om douanerechten, dat staat los van de valuta waarin wordt afgerekend.quote:Op donderdag 19 december 2013 01:40 schreef Goldar het volgende:
[..]
Als een Nederlands bedrijf zijn producten (die duurder zijn geproduceerd) wil verkopen binnen de EU betalen ze geen heffingen en krijgen ze er vaak nog wat subsidie op. Chinese producten moeten extra heffingen betalen etc.
Dus jij wilt dat Europa internationaal niet meer gaat meetellen?quote:Op donderdag 19 december 2013 01:40 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Als je exporteur bent heb je daar nadeel van, als je importeur bent heb je daar voordeel van. Maar wisselkoersen en wisselkoersen hoeven helemaal geen probleem te zijn. Ten eerste kan een multinational bezittingen in meerdere valuta aanhouden waardoor er helemaal niet gewisseld hoeft te worden. En ten tweede kun je wisselkoersrisico afdekken met derivaten als je dat risico niet wil dragen. In dat opzicht was er dus nauwelijks een probleem en dus biedt dus Euro ook geen oplossing.
De Euro dient naar mijn idee veel meer een politiek doel en helemaal geen economisch doel. Het politieke doel is verdere Europese integratie. En dat vind ik nu eenmaal een slecht idee. Technisch gezien zit de Euro best goed in elkaar, maar het doel politieke doel wat de Euro dient spreekt mij totaal niet aan.
Onzin, de wisselkoers komt tot stand als gevolg van koop en verkooptransacties tussen twee valuta. Dat heeft niks met de betalingsmoraal te maken.quote:Op donderdag 19 december 2013 01:43 schreef arjan1112 het volgende:
De theorie is dat de gulden in waarde zou stijgen, omdat beleggers / financiers onze betalingsmoraal erg goed vinden
De theorie gaat uit van de gulden als Mark.quote:Op donderdag 19 december 2013 01:43 schreef arjan1112 het volgende:
Nou nee.
De theorie is dat de gulden in waarde zou stijgen, omdat beleggers / financiers onze betalingsmoraal erg goed vinden
En dat door die stijging, nederlandse producten in het buitenland duurder worden.
daar heb je nu geen last van door de euro, maar door diezelfde euro word de industrie in de zuidelijke landen weer kapotgeconcureerd door ons en duitsland en zijn die landen weer in de problemen gekomen , die wij weer mogen redden. Dus in principe ben je er geen zak mee opgeschoten. Behalve dan dat onze producten voor Amerikanen, Afrika enz ook goedkoper zijn.
Jij snapt ook wel dat je dat niet meer los kan zien. Het gaat over de monetaire unie.quote:Op donderdag 19 december 2013 01:43 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Maar dat gaat om douanerechten, dat staat los van de valuta waarin wordt afgerekend.
Wie zijn die mensen? De PVV en zijn aanhang?quote:Op donderdag 19 december 2013 01:45 schreef arjan1112 het volgende:
Veeg me dan maar op.
Dus al die mensen die dat beweren zijn idioten?
Economen spreken elkaar allemaal tegen. Het zijn verwachtingen.quote:Op donderdag 19 december 2013 01:47 schreef arjan1112 het volgende:
economen op tv. rtlz nieuwsuur p&w enzo
Ik heb niks op met ranglijsten.quote:Op donderdag 19 december 2013 01:43 schreef Goldar het volgende:
Dus jij wilt dat Europa internationaal niet meer gaat meetellen?
Aan doorvoer heb je helemaal niks als land. Doorvoer betekent transport en transport vergt veel publieke investeringen in infrastructuur en zorgt voor files, vervuiling en geluidsoverlast. Verder verdien je er geen fluit aan omdat transport maar relatief weinig waarde toevoegt aan producten. Nederland doorvoerland is een mantra dat juist zo snel mogelijk moet verdwijnen, Nederland kan zich veel beter richten op activiteiten die meer waarde toevoegen dan transport.quote:Als een doorvoer landje zijn de wisselkoersen wel degelijk van belang.
Samenwerking is belangrijk ja, maar daar ben ik ook helemaal niet tegen.quote:De Europese landen, vooral de kleinere hebben er veel belang en voordeel van.
Binnen West Europa zijn er nog 3 landen die nog enigzinds mee tellen. Dan heb je het blok Scandinavië dat mee telt door ver gaande samenwerking. En Rusland en zijn vazallen in het oosten.
De Nederlandse economie is zo verweven met die van Duitsland, dat wij eigenlijk geen keus hebben. We moet de Duitsers volgen.
Geen idioten, maar ze weten niet wat wisselkoersen zijn.quote:Op donderdag 19 december 2013 01:45 schreef arjan1112 het volgende:
Veeg me dan maar op.
Dus al die mensen die dat beweren zijn idioten?
Het staat gewoon los van elkaar. Douanerechten kunnen over iedere vorm van invoer berekend worden, in welke valuta de transactie plaatsvindt is totaal niet interessant daarvoor. Wil je geen goedkope zonnepanelen uit China, dan kan middels douanerechten een heffing op geïntroduceerd worden. Of je in Yuan's of Euro's afrekent maakt echt niet uit daarvoor.quote:Op donderdag 19 december 2013 01:46 schreef Goldar het volgende:
[..]
Jij snapt ook wel dat je dat niet meer los kan zien. Het gaat over de monetaire unie.
Noorwegen en Zwitserland kan je niet vergelijken met Nederland. Noorwegen heeft veel in de grond zitten en Zwitserland is een banken paradijs. En beide zijn praktisch lid van de EU.quote:Op donderdag 19 december 2013 01:53 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik heb niks op met ranglijsten.Neem Noorwegen en Zwitserland, die draaien ook enigszins op de achtergrond mee, toch is het goed toeven in die landen. Internationaal meetellen is een wedstrijdje ver plassen voor politici, daar heb ik echt helemaal niks mee.
[..]
Aan doorvoer heb je helemaal niks als land. Doorvoer betekent transport en transport vergt veel publieke investeringen in infrastructuur en zorgt voor files, vervuiling en geluidsoverlast. Verder verdien je er geen fluit aan omdat transport maar relatief weinig waarde toevoegt aan producten. Nederland doorvoerland is een mantra dat juist zo snel mogelijk moet verdwijnen, Nederland kan zich veel beter richten op activiteiten die meer waarde toevoegen dan transport.
[..]
Samenwerking is belangrijk ja, maar daar ben ik ook helemaal niet tegen.
Prima. Scheelt een hoop investeringen in infrastructuur en de Fransen halen een hoop milieuvervuiling en geluidsoverlast binnen. De toegevoegde waarde van transport is gewoon laag, je moet echt geen doorvoerland willen zijn. Daf en Fokkers hadden niet gered moeten worden, maar VDH is een prima voorbeeld van een bedrijf waar je meer aan hebt dan aan een transportbedrijf.quote:Op donderdag 19 december 2013 01:57 schreef arjan1112 het volgende:
ik zweer het dit gaat door, en over een paar jaar is schiphol een bij vliegveldje van parijs.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |