Bronquote:AMSTERDAM -
Een boek dat pasgetrouwde vrouwen advies geeft, heeft voor heel wat opschudding gezorgd. ”Het is waar, je bent nog geen ervaren kokkin of een perfecte huisvrouw. Dus wat is nou het probleem als je man zegt hoe je het moet doen? Zeg tegen hem dat hij gelijk heeft en dat je het snel zal leren. Als hij ziet hoe lief je bent en hoe nederig je je gedraagt en dat je bereid bent om te veranderen, dan zal hij ook veranderen."
Misschien denk je dat dit uit een boek komt dat in de jaren ’50 is geschreven, maar niets is minder waar. ’Trouw en wees onderdanig’ kwam in 2011 voor het eerst in Italië uit en werd een regelrechte bestseller. Ook Spanje is nu in de ban. Maar niet alleen in positieve zin. De Spaanse vrouwen en politici vinden het een schande dat dit boek zo’n succes is. Om je een idee te geven waarom, hebben we nog wat adviezen uit het boek en van de auteur - een vrouw(!) - op een rijtje gezet:
•Als je alleen maar dingen doet die goed zijn voor jezelf, of die je denkt, dan ben je niet met je man getrouwd, maar met jezelf. In plaats daarvan zou je onderdanig moeten zijn.
•In een interview zegt de auteur: ”Onderdanig zijn is een manier om ruimte te maken, om te accepteren, het is de fundering van het huwelijk, zoals de pilaren voor een kerk."
•Ook zegt ze: ”Wij vrouwen vinden vernedering fijn, omdat het voor een groter goed is."
de 43-jarige Costanza Miriano, gelukkig getrouwd, moeder van vier kinderen en een devoot Katholiek, zegt dat ze haar boek gebaseerd heeft op de gelukkige huwelijken van haar vrienden en van haar zelf.
quote:Op dinsdag 17 december 2013 15:18 schreef -Strawberry- het volgende:
Ja daaaag, dan maar geen gelukkig huwelijk.
Je kan het ook omdraaien. Dan blijkt al snel hoe belachelijk het is. Relaties zijn altijd een kwestie van geven en nemen maar zoals zij het stelt moet de vrouw vooral een hoop zelfrespect opofferen. Alsof alleen een vrouw dingen fout doet in een relatie.quote:"Zeg tegen haar dat ze gelijk heeft en dat je het snel zal leren. Als zij ziet hoe lief je bent en hoe nederig je je gedraagt en dat je bereid bent om te veranderen, dan zal zij ook veranderen."
•Als je alleen maar dingen doet die goed zijn voor jezelf, of die je denkt, dan ben je niet met je vrouw getrouwd, maar met jezelf. In plaats daarvan zou je onderdanig moeten zijn.
•In een interview zegt de auteur: ”Onderdanig zijn is een manier om ruimte te maken, om te accepteren, het is de fundering van het huwelijk, zoals de pilaren voor een kerk."
Ik denk dat ze vooral meer de traditionele rolverdeling willen benadrukken. Wederzijdse erkenning naar elkaar als man en vrouw. Dingen zijn soms wat ongelukkig verwoord en er zal ook wel christelijk geneuzel in staan, maar het fundament op zich klopt wel redelijk. Dat vrouwen zo dominant zijn tegenwoordig doet veel af van mannen én vrouwen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 15:22 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Je kan het ook omdraaien. Dan blijkt al snel hoe belachelijk het is. Relaties zijn altijd een kwestie van geven en nemen maar zoals zij het stelt moet de vrouw vooral een hoop zelfrespect opofferen. Alsof alleen een vrouw dingen fout doet in een relatie.
Er zal altijd een van de twee dominanter zijn in een relatie, maar in vind het absurd om als vrouw te streven naar onderdanigheid ipv gelijkwaardigheid. In bed kunnen dat soort dingen heel leuk zijn, maar ik zou het nooit mijn dagelijkse doen laten beinvloeden. Bovendien zijn er mannen die een dominante vrouw juist heel prettig vinden. Ik denk dat het geheim van een goed huwelijk niet is dat een vrouw zich onderdaniger opstelt, maar wel dat beide partijen met elkaar blijven communiceren en de ander niet voor lief nemen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 15:39 schreef Kola het volgende:
[..]
Ik denk dat ze vooral meer de traditionele rolverdeling willen benadrukken. Wederzijdse erkenning naar elkaar als man en vrouw. Dingen zijn soms wat ongelukkig verwoord en er zal ook wel christelijk geneuzel in staan, maar het fundament op zich klopt wel redelijk. Dat vrouwen zo dominant zijn tegenwoordig doet veel af van mannen én vrouwen.
Die rol wisselt af en toe als het goed is, een man is ook niet van beton en als het nodig is moetquote:Op dinsdag 17 december 2013 15:44 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Er zal altijd een van de twee dominanter zijn in een relatie, maar in vind het absurd om als vrouw te streven naar onderdanigheid ipv gelijkwaardigheid. In bed kunnen dat soort dingen heel leuk zijn, maar ik zou het nooit mijn dagelijkse doen laten beinvloeden. Bovendien zijn er mannen die een dominante vrouw juist heel prettig vinden. Ik denk dat het geheim van een goed huwelijk niet is dat een vrouw zich onderdaniger opstelt, maar wel dat beide partijen met elkaar blijven communiceren en de ander niet voor lief nemen.
Maar ik denk dat velen dat verkeerd interpreteren, gelijkwaardig betekent niet dat je gelijk moet zijn. Je kan elkaar toch best gelijkwaardig behandelen en alsnog ieder een bepaalde/verschillende rol hebben?quote:Op dinsdag 17 december 2013 15:44 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Er zal altijd een van de twee dominanter zijn in een relatie, maar in vind het absurd om als vrouw te streven naar onderdanigheid ipv gelijkwaardigheid. In bed kunnen dat soort dingen heel leuk zijn, maar ik zou het nooit mijn dagelijkse doen laten beinvloeden. Bovendien zijn er mannen die een dominante vrouw juist heel prettig vinden. Ik denk dat het geheim van een goed huwelijk niet is dat een vrouw zich onderdaniger opstelt, maar wel dat beide partijen met elkaar blijven communiceren en de ander niet voor lief nemen.
OP riekt naar het pleasen van de man. Andersom hoeft de man niet zoveel te doen. Dat vind ik niet gelijkwaardig.quote:Op dinsdag 17 december 2013 15:54 schreef Kola het volgende:
[..]
Maar ik denk dat velen dat verkeerd interpreteren, gelijkwaardig betekent niet dat je gelijk moet zijn. Je kan elkaar toch best gelijkwaardig behandelen en alsnog ieder een bepaalde/verschillende rol hebben?
Dat staat er niet hoor.quote:Op dinsdag 17 december 2013 15:54 schreef Kola het volgende:
[..]
Maar ik denk dat velen dat verkeerd interpreteren, gelijkwaardig betekent niet dat je gelijk moet zijn. Je kan elkaar toch best gelijkwaardig behandelen en alsnog ieder een bepaalde/verschillende rol hebben?
Dit is inderdaad wel een gek cultureel(?) verschijnsel. De Nederlandse vrouw verschilt op dit punt sterk van andere vrouwen, en niet in positieve zin.quote:Op dinsdag 17 december 2013 15:47 schreef Darkangle het volgende:
Nederlandse vrouwen denken inderdaad te hoog over zichzelf. Dit boek is inderdaad een stap in de goede richting voor hun.
naturlijk gewoon waar, en geldt andersom ook.quote:Als je alleen maar dingen doet die goed zijn voor jezelf, of die je denkt, dan ben je niet met je man getrouwd, maar met jezelf.
Ik denk dat niemand dat hier ook doet, verkeerde forum.quote:Op dinsdag 17 december 2013 15:51 schreef robin007bond het volgende:
Ziet eruit als grote onzin.
Zo te zien ook geïnspireerd uit het geloof. Ze maakt ook allemaal kromme redenaties.
Niet serieus nemen dus.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |