Nee, om de simpele reden dat je daarmee de gestegen welvaart compleet buiten beschouwing laat. Het koopkracht begrip is voornamelijk interessant om hedendaagse huishoudens met elkaar te vergelijkenquote:Op dinsdag 17 december 2013 10:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dit is al behandeld met het feit dat modaal 1 verdiener vroeger in koopkracht achteruit is gegaan met modaal 1 verdiener tegenwoordig.
Het is toch gek dat je nu dus 1,5x zoveel werk moet verzetten om dezelfde koopkracht te behouden?
Koopkracht is natuurlijk lastig te vergelijken door de decennia heenquote:Op dinsdag 17 december 2013 10:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
Het is maar net hoe je het vergelijkt.
Ik ben het met je eens dat de juiste vergelijking een gezinsinkomen is hoor. EN dan zie je duidelijk, in het rapport wat ik eerder quote, dat de welvaart is gestegen voor iedereen. Voor sommige meer dan voor anderen. 1 verdieners zijn bv de sjaak en goed de sjaak.
Maar het feit blijft dat een modaal inkomen 1 verdiener in koopkracht is achteruitgegaan met een modaal 1 verdiener in de jaren 70-80.
En dat wordt gecompenseerd dmv van toeslagen, waardoor nivelering is toegenomen.
Vroeger hoefde je een 1 verdiener met modaal inkomen met gezin niet te compenseren en nu gebeurt dat wel.
Waar baseer je dat op?quote:Op dinsdag 17 december 2013 10:36 schreef Ryon het volgende:
Laatste post:
[..]
Daarnaast wordt de werklast ook nog eens eerlijker verdeeld.
Ik doel dan op het http://en.wikipedia.org/wiki/Work%E2%80%93life_balancequote:
De minimumloners hebben toch heel wat meer te besteden.quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:15 schreef cempexo het volgende:
In de bijstand zitten loont...werken niet.
http://daskapital.nl/2013/12/kijk_geld_verdienen_in_de_bijs.html
Dat is geen onderbouwing voor wat ik vraag en meer een leuk speeltje voor de hoogopgeleide middenklasse (met levensloopregelingen en zulks)quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:12 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik doel dan op het http://en.wikipedia.org/wiki/Work%E2%80%93life_balance
Hier is de afgelopen decennia heel veel meer aandacht voor gekomen. Kan natuurlijk nog heel veel meer stappen ingezet worden, maar neemt niet weg dat er ook al een heleboel stappen zijn gezet.
quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:25 schreef Klopkoek het volgende:
Het is sws een mythe om te denken dat we nog steeds een grote verzorgingsstaat kennen:
http://www.oecd.org/eco/public-finance/49417295.pdf
Pagina 7, en dat zijn cijfers van 2007. Inmiddels nog verder gesloopt door rechtse kwaadaardigen.
Heh bah. Vallen we volgens je eigen 'feiten' onder non-progressief.quote:In many high-tax countries, taxes embody little progressivity
(Figure 5, Panel B) – this is particularly the case in Denmark, Iceland and the Netherlands
De campagne is nog lang niet voorbij, we gaan tot het uiterste.quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:25 schreef Klopkoek het volgende:
Het is sws een mythe om te denken dat we nog steeds een grote verzorgingsstaat kennen:
Pagina 7, en dat zijn cijfers van 2007. Inmiddels nog verder gesloopt door rechtse kwaadaardigen.
Hoe bedoel je?quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:41 schreef Reya het volgende:
[..]
De campagne is nog lang niet voorbij, we gaan tot het uiterste.
Nou dat weet ik niet. Inflatie erbij pakken en je weet de koopkrachtstijging of daling over een tijd.quote:Op dinsdag 17 december 2013 10:49 schreef Ryon het volgende:
[..]
Koopkracht is natuurlijk lastig te vergelijken door de decennia heenIk denk om eerlijk te zijn dat een student anno 2013 over aanzienlijk meer koopkracht beschikt dan een gezin in 1975 of 1955.
http://www.cbs.nl/nr/rdon(...)/0/2007k3v4p7art.pdf
Dat klopt, maar nivellering is naar mijn mening wat anders. Werken moet wel lonen trouwens.quote:In 1977 was er minder inkomensongelijkheid dan nu. Ondanks dat het allemaal niet zo heel erg dramatisch is, zijn wij de afgelopen decennia eerder gedenivelleerd dan genivelleerd.
Er wordt dus mer werk verzet.quote:Modaal huishouden is ook een relatief begrip. Omdat het tegenwoordig gebruikelijk en mogelijk is dat vrouwen gekwalificeerd en volwaardig werk verrichten werken vrouwen nu ook. Hierdoor komt er bij alle huishoudens meer geld binnen, hierdoor stijgt het gemiddelde inkomen van een huishouden en hierdoor wordt er ook een nieuwe standaard gezet voor wat 'normaal' is.
Jawel, want er wordt 50% meer gewerkt en de lonen per arbeider zijn gedaald.quote:Men moet dus niet meer werken om hetzelfde te krijgen, men werkt meer om heel veel meer te krijgen. Tegelijkertijd zijn er fiscale en andere regelingen afgeschaft die in het voordeel waren van een kostverdiener huishouden, waardoor tweeverdieners de norm zijn geworden.
Wil je dat echt? Hef je daar een glas op?quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:50 schreef Reya het volgende:
[..]
Mexico is nog steeds niet in zicht, dat kan beter.
Dat ligt dan aan jouw definitie van verzorgingsstaat, die echt niet puur uit mate van nivellering kan bestaan.quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:25 schreef Klopkoek het volgende:
En vervolgens uit die cijfers blijkt dat Nederland een sociale heilstaat is.quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:57 schreef waht het volgende:
[..]
Dat ligt dan aan jouw definitie van verzorgingsstaat, die echt niet puur uit mate van nivellering kan bestaan.
Relatief sociaal, aangezien alles relatief is.quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:06 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
En vervolgens uit die cijfers blijkt dat Nederland een sociale heilstaat is.
Dat is een feit!quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:09 schreef waht het volgende:
[..]
Relatief sociaal, aangezien alles relatief is.
de mate van nivellering houdt ook op een gegeven moment op omdat men dan niet meer gaat presteren en risico ondernemen omdat de netto winst te laag is.quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:57 schreef waht het volgende:
[..]
Dat ligt dan aan jouw definitie van verzorgingsstaat, die echt niet puur uit mate van nivellering kan bestaan.
De cijfers waar ik naar wijs zijn sociale uitgaven als % van BBP.quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:57 schreef waht het volgende:
[..]
uitgaven zeggen niks over kwaliteit.quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De cijfers waar ik naar wijs zijn sociale uitgaven als % van BBP.
En idd, het nivellerend effect is ook nog eens zeer beperkt, zo blijkt.
De grafiek laat een verg. met andere landen zien.quote:Op dinsdag 17 december 2013 13:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
uitgaven zeggen niks over kwaliteit.
Daarnaast stijgt het BBP dus bij gelijke uitgaven aan sociale zekerheid daalt dit percentage wat jij noemt, waardoor het lijkt alsof er minder wordt uitgegeven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |