abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134458297
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 13:27 schreef MaximusTG het volgende:
2e kerstdag gaan we iig kwarteltjes maken:

[ link | afbeelding ]

Lief is ie he?
Ik ben jaloers, die wil ik ook nog eens maken.
pi_134459217
Dat klinkt heel lekker! Ik houd het dit jaar met Kerst eenvoudig.

Ik serveer nasi, rendang, kipspiesjes in satésaus (vlees). En vegetarisch: bami, ei in ketjap, satésaus, sajoerboontjes, mini-loempia, kroepoek en atjar tjampoer. Zelf gemaakt natuurlijk, behalve de laatste drie..
pi_134462138
1 van de gerechtjes die ik waarschijnlijk ga maken met Kerst is een courgette carpaccio.

Hierbij serveer ik dan fijn gesneden sperzieboontjes en champignonplakjes (beiden even roerbakken), gehakte walnoten en rolletjes rauwe ham. Maar wat kan er voor dressing bij?

Een sausje op basis van citrusvruchten? En wat voor 1 dan?

Een sausje op basis van balsamico misschien dan? En wat moet erbij?

Of is een pesto misschien lekker? Bijvoorbeeld deze? http://www.jamiemagazine.(...)osterde-paprika.html

Iemand een leuk idee? :)
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_134468403

Vanavond de eend geprobeerd, en de puree die ik erbij wilde doen.
Eend goedgekeurd, puree ook. Alleen nog een sausje erbij.

De potato wedges waren vanavond voor de opvulling, die hebben we er volgende week niet bij, aangezien we dan 5 gangen hebben :)
Ja doei.
pi_134469233
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 20:13 schreef essnhills het volgende:
1 van de gerechtjes die ik waarschijnlijk ga maken met Kerst is een courgette carpaccio.

Hierbij serveer ik dan fijn gesneden sperzieboontjes en champignonplakjes (beiden even roerbakken), gehakte walnoten en rolletjes rauwe ham. Maar wat kan er voor dressing bij?

Of is een pesto misschien lekker? Bijvoorbeeld deze? http://www.jamiemagazine.(...)osterde-paprika.html

Citrus en champignons... ik vind het niet lekker bij elkaar klinken. Ik zou voor een goede balsamico gaan, dat past bij alles wat er bij je carpaccio gaat. Je zou ook port kunnen inkoken zodat het een zoetige stroop wordt, dat smaakt er ook bij, denk ik.
pi_134469780
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 20:13 schreef essnhills het volgende:

olijf olie en zout alleen kan ook, smaakt ook lekker ( mits goede virgin olie is).
pi_134469824
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 12:02 schreef Soulagement het volgende:
Heeft iemand een recept voor een mousse van roomkaas/luchtige roomkaas of iets soortgelijks zónder garnalen/rivierkreeftjes/etc.(om een zalmbonbon mee te vullen)?
Niet met roomkaas, maar wel luchtig en lekker.

Mousse van gerookte zalm
1 limoen
200 g zalmsnippers
150 ml slagroom

Rasp de groene schil van de limoen en pers de limoen uit. Pureer in een keukenmachine de zalmsnippers met de slagroom, limoenrasp en limoensap en breng op smaak met zout en peper.
Tip: gebruik niet de hele limoen, dan wordt het net te zuur.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_134471006
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 22:03 schreef RoelerMF het volgende:

[..]

Ik heb maar 4 glaasjes, en die hebben we verzameld sinds we samenwonen. Ik wilde ze altijd weggooien, maar mijn vriendin (verloofde sinds dit weekend O+ ) wilde ze bewaren. En nu komt het goed uit. Schoonmoeders heeft er ook nog een aantal zodat ik er genoeg heb voor kerstavond! :)

Heb inmiddels weer even geëxperimenteerd met de kerststerren voor het tussengerecht. Vorige maand werden die niet mooi. Heb nu de oven op ruim 210 graden gehad en ruim 17 minuten erin en dan komt het eruit zoals ik graag wil, hoewel het nog wel wat meer mag rijzen. Maar misschien moet ik nog even oefenen met het uitsteken van de vormpjes. Ook heb ik geprobeerd om een ragoutbakje te maken in dezelfde vorm als de sterren voor degene die geen salade krijgt. En dat is ook geslaagd :)

[ afbeelding ]

Even een vluchtig fotootje :)
Lief zo'n ster O+

Zou ik daar mini zalm prei quiches mee kunnen maken?
Worry is a misuse of imagination
pi_134471058
Ik zat net 24kitchen te kijken en deze peertjes gaan op het menu; http://www.24kitchen.nl/s(...)toofperen-met-effect Smaken vast wel bij mijn hertenbiefstukjes en ik vind ze prachtig...
  donderdag 19 december 2013 @ 23:24:12 #135
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_134471435
quote:
1s.gif Op donderdag 19 december 2013 23:13 schreef Probability het volgende:

[..]

Lief zo'n ster O+

Zou ik daar mini zalm prei quiches mee kunnen maken?
Ik weet het niet, ik ken het gerecht niet,maar dit is onder de streep gewoon bladerdeeg in een vormpje uitgestoken :)
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 23:15 schreef AnnaNiem het volgende:
Ik zat net 24kitchen te kijken en deze peertjes gaan op het menu; http://www.24kitchen.nl/s(...)toofperen-met-effect Smaken vast wel bij mijn hertenbiefstukjes en ik vind ze prachtig...
Wow, dat ziet er mooi uit! Twijfel of ik dat ook niet als bijgerechtje erbij wil zetten. Al was het alleen vanwege dat mooie effect :D :D
»» Democracy is so overrated »»
pi_134473527
Mijn menu is compleeeet O+
Ja doei.
pi_134473612
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 22:19 schreef motorbloempje het volgende:
[ afbeelding ]

Vanavond de eend geprobeerd, en de puree die ik erbij wilde doen.
Eend goedgekeurd, puree ook. Alleen nog een sausje erbij.

De potato wedges waren vanavond voor de opvulling, die hebben we er volgende week niet bij, aangezien we dan 5 gangen hebben :)
Ik vind het er zo op die foto niet zo aantrekkelijk uitzien, Mo. Het smaakt vast verrukkelijk, allemaal dingetjes die ik lekker zou vinden, maar de kleuren maken me niet hongerig.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_134473643
quote:
Best pie ever :9~ (maar maak hem zelden, mijn familie vindt het veel te zoet)
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_134473730
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 00:10 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik vind het er zo op die foto niet zo aantrekkelijk uitzien, Mo. Het smaakt vast verrukkelijk, allemaal dingetjes die ik lekker zou vinden, maar de kleuren maken me niet hongerig.
Opmaak is dan ook niet zoals 't 'm gaat worden en 't komt op kleinere bordjes in kleinere porties, en er komt nog een plum/red wine sauce bij. Kleuren waren in 't echt wat beter. Maargoed, ik ben dan ook geen pro-fotograaf :)

Hadden vanavond het gewoon als hoofdgerecht in grote gaarkeukenportie omdat we 'toch moesten eten' :')
Ja doei.
  vrijdag 20 december 2013 @ 00:29:55 #141
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_134474340
Morgen boodschappenlijstje maken en zaterdag en maandag alle spullen in huis gaan halen. Was vanmiddag ook nog even bij de boerderij winkel in een dorp verderop. De pastinaken, wortels en knolselderij zag er allemaal prachtig uit. Ik ga voor de gerechten zoveel mogelijk proberen om alles bij dit soort winkels te halen. Uiteindelijk zal alleen het ijs, cranberries, bladerdeeg en een aantal kruiden uit een supermarkt moeten komen denk ik. Groentes uit de boerderij winkel, vlees bij de wildslagerij (sligro), verse eieren bij een boer verderop en meel haal ik bij een molenaar in weer een ander dorp. Ik denk niet dat het heel veel verser en mooier kan, alles uit de streek O+

En ik heb ook mijn planningsbriefje helemaal klaar zodat ik op kerstavond geen stress hoef te hebben en alles op tijd klaar staat :P :D
»» Democracy is so overrated »»
pi_134479800
Ik zoek een amuse met rode biet, maar geen soepje. Iemand ideeën?
pi_134479988
Dit recept lijkt me wel lekker en is vrij gemakkelijk te bereiden. Ik moet alleen een hoeveelheid nemen voor 6 personen (voorgerecht).

Maar hoeveel blokjes bouillon moet ik nou er in doen om 1,5 liter kippenbouillon te maken?

Dit lijkt me ook een leuk recept.
pi_134480414
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 18:35 schreef habitue het volgende:

[..]

Dat is zodat de sappen zich weer over het vlees verspreiden, en je daardoor niet al je sappen verliest wanneer je er meteen in begint te snijden. Wat beftreft rusttijd is 5 min wel het minimale. Grotere stukken vlees vergen een langere rusttijd.
Heston legt het hier goed uit met een demonstratie.

Vanaf 4:31
Wel een leuke benadering, hoewel ik het niet in alles met zijn uitgangspunten eens ben. In mijn ervaring is het vooral vlees dat ooit bevroren is geweest dat leegloopt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_134480523
quote:
11s.gif Op vrijdag 20 december 2013 09:37 schreef Skwish het volgende:
Dit recept lijkt me wel lekker en is vrij gemakkelijk te bereiden. Ik moet alleen een hoeveelheid nemen voor 6 personen (voorgerecht).

Maar hoeveel blokjes bouillon moet ik nou er in doen om 1,5 liter kippenbouillon te maken?

Dit lijkt me ook een leuk recept.
Een blikje hier, een potje daar, een zak pasta saus en bouillonblokjes. Afschuwelijk. :')
pi_134480558
quote:
1s.gif Op donderdag 19 december 2013 22:35 schreef AnnaNiem het volgende:

[..]

Citrus en champignons... ik vind het niet lekker bij elkaar klinken. Ik zou voor een goede balsamico gaan, dat past bij alles wat er bij je carpaccio gaat. Je zou ook port kunnen inkoken zodat het een zoetige stroop wordt, dat smaakt er ook bij, denk ik.
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 22:48 schreef mytec het volgende:

[..]

olijf olie en zout alleen kan ook, smaakt ook lekker ( mits goede virgin olie is).
Thnx! :)
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_134481169
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 23:24 schreef RoelerMF het volgende:

[..]

Ik weet het niet, ik ken het gerecht niet,maar dit is onder de streep gewoon bladerdeeg in een vormpje uitgestoken :)

[..]

Wow, dat ziet er mooi uit! Twijfel of ik dat ook niet als bijgerechtje erbij wil zetten. Al was het alleen vanwege dat mooie effect :D :D
Dat is het favo recept van m'n vriend. Ik hou niet zo van quiche dat vindt hij heel jammer. Dus het lijkt mij leuk om die bakjes te maken als verrassing.

Ik vind het bladerdeeg vaak te zompig

De bakjes zelf kun je denk ik al even van te voren maken?

Recept: http://www.ah.nl/kookschr(...)281267&userid=238347

Ik zie toevallig een vergelijkbaar recept maar dan als pasteitjes: https://www.herta.be/nl/r(...)ei-en-gerookte-zalm/
Worry is a misuse of imagination
  vrijdag 20 december 2013 @ 11:07:00 #148
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_134482194
Bijna al mijn ingredienten zijn binnen! :D Ik ben er zo goed als klaar voor!
pi_134482240
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 09:24 schreef Friia het volgende:
Rode bietjesrisottobonbon ofzo?

*zuigt uit duim*
Ja doei.
pi_134487555
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 09:24 schreef Friia het volgende:
Maak je een amuse van rode biet met geitenkaas of voor mij part een veredelde spongecake.
Ook een idee is rode biet met een bepaalt soort ham al of niet i.c.m.bepaalde vis eitjes?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')