abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134416780
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 15:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Vele onnodige/voortijdige tumoren, hartaanvallen en andere gezondheidsmankementen. Is dat niet belangrijk genoeg voor jou? Ik weet dat de heren en dames libertariërs niet houden van strengere wetgeving om de burger te beschermen maar hoe kan je er nu tegen zijn dat je voeding objectief bezien (volgens alle maatstaven) gezonder is door troep er uit te laten.

Nee, GS, het gaat niet om de leeftijd die je haalt, het gaat er om hoe je die leeftijd haalt. Aan iemand die tot zijn 80ste gezond is en t/m zijn 70ste of wat dan ook blijft werken daar heb je als maatschappij heel wat mee raan dan aan iemand die rond zijn 40ste een ernstig hartinfarct krijgt met als gevolg torenhoge medische kosten en eventueel een groot gederft inkomen. Dat mensen ouder worden is op zichzelf geen probleem, zolang ze maar gezond oud worden. Langer leven => langer werken en bijdragen.
Wanneer je zo gaat beginnen, moet je veel verder gaan dan alleen maar mensen voorschrijven hoe ze moeten eten. Daarnaast zijn er indicaties dat niet alleen voedsel, maar domweg infecties voor bepaalde aandoeningen (voor hartaandoeningen zit Chlamydia in het verdachtenbankje) verantwoordelijk zijn. Verder zou je de werksituatie ook aan moeten pakken (stress!) en nog veel en veel meer.

Als laatste is het helemaal niet zo duidelijk dat "slecht eten" zulke extreme effecten heeft als men doet voorkomen. Natuurlijk is overmatig eten slecht, maar je kunt leven op een extreem dieet zonder noemenswaardige effecten.

Ik ben het wel eens met het streng controleren van de kwaliteit van voedsel, maar dan met als uitgangspunt dat je als consument niet belazerd wordt, of met bedorven waar wordt geconfronteerd. Maar het moet niet te ver gaan; mensen moeten weten wat ze eten en dat kunnen vertrouwen, maar wat ze eten moeten ze zelf uitzoeken.
pi_134436361
Met dergelijke besluitvorming in Europa wordt het er in ieder geval niet beter op, wat betreft onze voedselveiligheid:

NWS / Europa 'nomineert' lobbyist als bestuurslid voedselwaakhond
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_134436510
En wat als de meeste mensen wegens een gebrek aan kennis en een teveel aan ignorance de verkeerde keuzes maken met als gevolg dat de persoon die wel gezond wil eten niet of moeilijk gezondere producten kan kopen?
Ik ben bewust ook op beweging ingegaan. De overheid zou veel meer kunnen - en naar mijn stellige overtuiging dus ook moeten - doen om meer bewegen te stimuleren en te faciliteren. Als iemand echt niet wil dan kan je daar weinig aan doen, prima. Het kan wel laagdrempeliger worden gemaakt.
Ja, helaas kan je niet alle milieufactoren in de hand hebben maar een kansreductie van bijv. 80% (wellicht haalbaar met zowel betere voeding als meer en intensievere beweging) vind ik een prachtige winst. Ongelukkige genetische mutaties - een inherent gevolg van evolutie - en micro-organismes zullen we helaas tot op zekere hoogte moeten accepteren. Laten we wel wezen, de meeste aandoeningen zijn multifactorieel. Zelfs als een of andere bacterie of virus een belangrijke contributerende factor is tot die ziekte dan nog maakt het enorm veel verschil uit als je lichaam goed functioneert doordat je verder kerngezond en superfit bent. Inderdaad, stress is nog een sterk onderschat probleem.
Ik maak me geen illusie dat we in de komende decennia onze gezondheid voor 100% in de hand gaan hebben maar we kunnen veel meer doen dan dat we nu doen qua voeding, beweging, reductie van toxische stoffen (voeding, roken (daarom is die beschermende wetgeving en het handhaven van dit zo ongelofelijk belangrijk), ...) etc
Laten we doen wat we wel kunnen doen en niet fatalistisch dat laten omdat we niet alles in de hand hebben.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_134436522
Dit was een reactie op Drexcia zijn reactie (die ik waardeer).
#NoDAPL
pi_134437682
Vandaag een reportagetje over dit onderwerp in Eenvandaag. Er is blijkbaar een Europese 'waakhond' (een PR-keffertje!) genaamd de EFSA (European Food Safety Authority) die moet waken over onze voedselveiligheid. Probleem: de ESFA is allesbehalve onafhankelijk. Veel medewerkers werken voor allerlei voedselbedrijven, bijv. Nestlé. De slager die zijn eigen vlees keurt dus! De smoes van de ESFA, let op de woordkeuze (spinning!): "Mensen die weten hoe de moderne wetenscap werkt weten dat universiteiten naast publieke financiering ook private ondersteuning nodig hebben. Waarmee we ook ook een andere discussie uitkomen (het belang van onafhankelijk en goed gefinancierde publieke onderzoeksinstituten) die in andere draden hier ongetwijfeld nog lang zal worden voortgezet. Een Nederlandse medewerkste die twee petten opheeft weigert de pers te woord te staan, dat is op zichzelf al verdacht (als je niets te verbergen hebt...). In die reportage wijzen ze er fijntjes op dat "bijna niemand de ingredienten leest", de meeste mensen weten dus niet eens wat ze in hun mond stoppen. Gevolg, het wordt niet op basis van ratio bepaald wat wel en niet veel wordt verkocht in die supermarkten en andere winkels, het wordt bepaald op basis van oppervlakkige motieven zoals de kleur, de smaak, de verslavingsfactor, ...
Voorbeeldje van troep wat veel mensen eten zonder het te weten, een blauw kleurstofje E131 (patentblauw, http://en.wikipedia.org/wiki/Patent_Blue_V) wat veel in snoep en siroop zit. Deze stof wordt als contraststof (lymfebanen) gebruikt door radiologen (daarom nog niet noodzakelijk slecht als voedingsstof). Er wordt vermoed dat het allergische reacties, een lage bloeddruk, oedeem en spiertrillingen kan opleveren. In tal van landen buiten de EU is dit stofje dan ook verboden, in de EU niet. Ander voorbeeld: het bekende aspartaam (lightproducten die zoet zijn). In de USA stellen ze dat het het risico op kanker verhoogt. Je zou toch denken dat dat genoeg reden is om het gebruik hiervan te verbieden. Wederom omdat de meeste mensen zichzelf slecht informeren. Laat trouwens duidelijk zijn dat ik vind dat iedereen zelf de verantwoordelijkheid heeft om zichzelf te informeren, dat ontslaat de autoriteiten niet om de burgers te beschermen.

Let op: niet alle e-nummers zijn slecht (maar beter altijd even opzoeken!) en niet alles wat geen e-nummer heeft is niet slecht (kaliumsorbaat). Zoals altijd gaat het om de dosis (hoeveelheid) en de combinatie van de stoffen die je binnenkrijgt. Enerzijds is een milde dosis vaak niet zo'n probleem, anderzijds krijg je al snel heel erg veel toxische stofjes binnen als je niet oplet. Maar ja, jezelf vergiftigen omdat je een blauw kleurtje wil kan je niet rationeel noemen. ;)
#NoDAPL
pi_134438620
Of we stoppen met mensen minderwaardig vinden. Tot hoever wil je gaan? Kant en klaar dieet afgesteld op persoon samengesteld door lokale gemeente. Afdeling dieet?

Enige gefundeerde oplossing is goede etiketten op verpakkingen. Goede voorlichting op basisscholen.
pi_134441778
Ze gaan nu wel eindelijk eens wat aan die etiketten doen trouwens...

http://www.nu.nl/gezondhe(...)ten-duidelijker.html

'Etiketten op voedsel moeten duidelijker'
18 december 2013

De etiketten op voedingsproducten kunnen en moeten duidelijker worden, vindt de Tweede Kamer. Consumenten moeten snel te weten kunnen komen wat er precies in het eten en drinken zit.

Ook minister Edith Schippers (Volksgezondheid) wil dat etiketten helder zijn. Volgens haar zijn de regels hiervoor in Nederland al streng, maar er zijn nieuwe regels op komst.

''Goede etiketten zijn belangrijk. We willen als consument serieus worden genomen en niet misleid worden'', zei de minister woensdag in de Tweede Kamer. Zelf moet ze ook vaak met een leesbrilletje de etiketten doorgronden, vooral in verband met een allergie. ''Boodschappen doen duurt bij mij soms echt lang.''

De partijen in de Kamer ergeren zich al langer aan de moeilijke en soms onjuiste informatie op de verpakking. Een werkgroep is nog bezig met een actieplan, zei de minister.

Om verspilling van voedsel tegen te gaan, wil ze ook kijken of de houdbaarheidsdatum op verpakkingen kan worden verruimd. Veel producten zijn veel langer eetbaar dan de datum op de verpakking aangeeft, zodat mensen de spullen soms onterecht weggooien.

Jaarlijks wordt er vijfitg kilo per persoon aan voedsel verspild. Schippers gaat inventariseren om welke producten het gaat.
pi_134456044
Ik zie geen enkel nadeel aan strengere regels voor etiketten tenzij je zwaar tilt aan een beetje extra inktverbruik. ;)
Gewoon zo streng mogelijk maken die regels dus. Volledige en volledig juiste informatie eisen, aangeven met welke woorden/namen ze iets moeten aangeven (geen synoniemen toestaan) en met boetes strooien als ze zich niet aan de regels houden.
#NoDAPL
pi_134456077
Oh ja, en de VWA genoeg personeelsleden geven zodat er gecontroleerd kan worden of dat het klopt wat er op het etiket staat! Die VWA is praktisch kapot bezuinigd.
#NoDAPL
pi_134456098
zolang er geen sap in een pak "sap" zit, mogen ze allemaal de tering krijgen
pi_134456156
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 17:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik zie geen enkel nadeel aan strengere regels voor etiketten tenzij je zwaar tilt aan een beetje extra inktverbruik. ;)
Gewoon zo streng mogelijk maken die regels dus. Volledige en volledig juiste informatie eisen, aangeven met welke woorden/namen ze iets moeten aangeven (geen synoniemen toestaan) en met boetes strooien als ze zich niet aan de regels houden.
en kaas moet gewoon kaas zijn
pi_134456186
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 10:18 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ze gaan nu wel eindelijk eens wat aan die etiketten doen trouwens...

http://www.nu.nl/gezondhe(...)ten-duidelijker.html

'Etiketten op voedsel moeten duidelijker'
18 december 2013

De etiketten op voedingsproducten kunnen en moeten duidelijker worden, vindt de Tweede Kamer. Consumenten moeten snel te weten kunnen komen wat er precies in het eten en drinken zit.

Ook minister Edith Schippers (Volksgezondheid) wil dat etiketten helder zijn. Volgens haar zijn de regels hiervoor in Nederland al streng, maar er zijn nieuwe regels op komst.

''Goede etiketten zijn belangrijk. We willen als consument serieus worden genomen en niet misleid worden'', zei de minister woensdag in de Tweede Kamer. Zelf moet ze ook vaak met een leesbrilletje de etiketten doorgronden, vooral in verband met een allergie. ''Boodschappen doen duurt bij mij soms echt lang.''

De partijen in de Kamer ergeren zich al langer aan de moeilijke en soms onjuiste informatie op de verpakking. Een werkgroep is nog bezig met een actieplan, zei de minister.

Om verspilling van voedsel tegen te gaan, wil ze ook kijken of de houdbaarheidsdatum op verpakkingen kan worden verruimd. Veel producten zijn veel langer eetbaar dan de datum op de verpakking aangeeft, zodat mensen de spullen soms onterecht weggooien.

Jaarlijks wordt er vijfitg kilo per persoon aan voedsel verspild. Schippers gaat inventariseren om welke producten het gaat.
verkiezingstijd weer, laat de allergie aanduiding nou het minste probleem zijn :{
pi_134456439
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 17:34 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

verkiezingstijd weer, laat de allergie aanduiding nou het minste probleem zijn :{
Wat verkiezings tijd is dat of bijna weer zover?
Dan begint het weer veel beloven en weinig geven, denk ik.
pi_134456457
Op zich is het voorbeeld van allergie - uit haar eigen leven gegrepen - wel correct maar het is slechts voor een beperkt deel van de mensen van toepassing, het in staat worden gesteld tot het maken van gezonde keuzes is voor iedere burger belangrijk. Of dat de burger daar dan ook gebruik van maakt is aan hem maar hij moet er toe in staat worden gesteld.
#NoDAPL
  † In Memoriam † donderdag 19 december 2013 @ 17:45:40 #40
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_134456535
De enige ziekte die ik in de topic zie is een gebrek aan gebruik van pragrafen van een zeker Bram.
Carpe Libertatem
  donderdag 19 december 2013 @ 17:52:42 #41
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_134456760
Goed plan. Zo wordt voedsel een luxe die alleen de 'rijken' zich kunnen permitteren zodat het armoede probleem zich als vanzelf oplost.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_134457132
Eh, hoe zie jij dat voor je? Waarom zou het voedsel duurder worden als je eerlijker en duidelijker op de etiketten meldt wat er in zit?
#NoDAPL
pi_134457159
Heeft de boze appel al eens overwogen om een fatsoenlijke computermonitor te gebruiken in plaats van een smartphoontje of een tabletje? Dan heeft hij niet zo'n last van die zogenaamd lange teksten zonder paragrafen. Echt waar. :)
Het is natuurlijk je eigen zaak wat je gebruikt om te reaguren maar dan niet klagen bij een ander als het schermpje te klein is. ;)
#NoDAPL
  donderdag 19 december 2013 @ 18:33:07 #44
379943 Paper_Tiger
pi_134458221
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 18:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Eh, hoe zie jij dat voor je? Waarom zou het voedsel duurder worden als je eerlijker en duidelijker op de etiketten meldt wat er in zit?
Ik had het over de tekst in jouw topic. Controleren van voedsel moet de consument zelf doen en niet de overheid. De overheid kan zichzelf nu al niet financieren en ik hoor jou in elk topic pleiten voor nog meer overheid. Mogen we ook nog wat overhouden om dat voedsel te kopen? Als je goed en eerlijk voedsel wil eten dan is dat gewoon te koop.
  donderdag 19 december 2013 @ 18:36:05 #45
379943 Paper_Tiger
pi_134458306
pi_134458639
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 18:33 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik had het over de tekst in jouw topic. Controleren van voedsel moet de consument zelf doen en niet de overheid. De overheid kan zichzelf nu al niet financieren en ik hoor jou in elk topic pleiten voor nog meer overheid. Mogen we ook nog wat overhouden om dat voedsel te kopen? Als je goed en eerlijk voedsel wil eten dan is dat gewoon te koop.
Ja en nee, waarom is er een deel van de bevolking dan naar mijn mening wat ongevoelig is voor penceline?
Dat hoord naar mijn idee de overheid voor te staan, en dan niet minder zout en smaakmakers ervoor in de plaats.
Dan zou ik zeggen laat het zout voor wat het is, want het bederft nu naar mijn mening al snel genoeg.
Laat staan met nog minde zout, toen er nog geen ijskasten waren werd het namelijk gerookt het bederflijke of dat wat net zonder koeling te bewaren was.
  donderdag 19 december 2013 @ 18:45:35 #47
379943 Paper_Tiger
pi_134458695
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 18:44 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ja en nee, waarom is er een deel van de bevolking dan naar mijn mening wat ongevoelig is voor penceline?
Dat hoord naar mijn idee de overheid voor te staan, en dan niet minder zout en smaakmakers ervoor in de plaats.
Dan zou ik zeggen laat het zout voor wat het is, want het bederft nu naar mijn mening al snel genoeg.
Laat staan met nog minde zout, toen er nog geen ijskasten waren werd het namelijk gerookt het bederflijke of dat wat net zonder koeling te bewaren was.
Er staan woorden maar is het tekst?
pi_134458737
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 18:45 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Er staan woorden maar is het tekst?
Als je je een beetje moeite doet is het best te ontcijferen hoor, vind ik.
Ik wil het namelijk ook niet zo duidelijk hebben dat het bij de eerste hit op google eruit komt.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 19-12-2013 18:48:17 ]
  donderdag 19 december 2013 @ 18:52:53 #49
379943 Paper_Tiger
pi_134459026
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 18:46 schreef john2406 het volgende:

[..]

Als je je een beetje moeite doet is het best te ontcijferen hoor, vind ik.
Ik wil het namelijk ook niet zo duidelijk hebben dat het bij de eerste hit op google eruit komt.
Als iemand op zoek is naar de Chinees op de hoek komt het als eerste zoekresultaat.
pi_134459167
Wat mij vooral verontrust is dat etiketten vaak niet blijken te kloppen. Dit kan heel gevaarlijk zijn als je een allergie hebt voor een bepaald ingrediënt. Ik heb een keer van dichtbij meegemaakt dat dat gebeurde, het stond niet op het etiket maar het zat er dus wel in.

V.w.b. de hogere kwaliteitseisen van de autofabrikanten, dit komt o.a. door frequentere steekproeven (van wat er bijv. door de toeleveranciers wordt aangeleverd).
Zoiets zou bij voedselproductie geen overbodige luxe zijn. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')