Nou!quote:Op vrijdag 19 september 2014 14:40 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Hee, hij is wel een technicus hoor!
Ik zet de pannen zelf nooit speciaal ingevet weg.quote:Het meeste wat me aan die De Buyer pannen tegenstaat is dat ingevet weg moeten zetten elke keer.
Dat vind ik nogal een gedoe.
Maargoed, we zien wel. Als de nieuwe pannen weer stuk zijn schup ik het topic weer omhoog in elk geval
Het werkt, elke dag een zelfs een stukje beter. Echt leuk om het verschil tussen de eerste paar pogingen en nu is, een verschil van dag op nacht. Verder heb ik geen flauw idee hoe het proces precies werkt. Dood ga ik toch wel, ik leef al mijn hele leven onder de rook van Rotterdam en Pernis.quote:Op vrijdag 19 september 2014 00:13 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Waaruit bestaat die "extra laag natuurlijke anti-aanbaklaag"?
Kooksprookjes en dure merken gegeil volgens mij. En als dit koolstof zou zijn dan is dat zwaar ongezond.
En waaruit bestaat het "wel wat onderhoud" als je zo'n laag moet laten "groeien"?
Onderhoud is af en toe oliën, of wanneer je 'laag' aangetast is weer opnieuw inbakken.quote:A new pan (bare metal) is porous[citation needed] and will grab food tightly, and must either be oiled before cooking or seasoned. This base coat is initially created by a process of layering a very thin coat of oil on the pan. Then, the oil is polymerized to the metal's surface with high heat for a duration. The base coat will eventually develop a more refined coating through use, e.g., frying or searing, and darken over time. This entire process is known as "seasoning". The colour of the coating is commonly known as its "patina".
Yep, dat valt mij ook op, en als ze de boel verkutten is de pan schuldquote:Op maandag 22 september 2014 09:17 schreef Lienekien het volgende:
Het is schijnbaar erg moeilijk voor mensen om niet met 'bestek' in een teflonpan te gaan lopen prutsen.
Je kunt hem ook in één keer goed maken, door in hele dunne laagjes olie in te branden, geen druppels maar een laagje met keukenpapier uitsmeren, tussendoor afkoelen en opnieuw. Dan moet je dus tussendoor wel veel wachten, want zo'n dikke pan blijft wel even warm. Voordeel is dat je het spiegelglad krijgt.quote:Op maandag 22 september 2014 09:15 schreef Maleco het volgende:
Zelf heb ik een aantal DeBuyer pannen en ik moet zeggen, ik ben fan.
Ze zijn lekker degelijk (zwaar) en je kunt er mee doen wat je wilt.
Het duurt even voor je die natuurlijk anti-aanbak laag hebt,
maar daarna bakt ook niks meer aan.
-Mes niet opbergen na gebruik = levenslang solitaire opsluitingquote:Op maandag 22 september 2014 09:17 schreef Lienekien het volgende:
Het is schijnbaar erg moeilijk voor mensen om niet met 'bestek' in een teflonpan te gaan lopen prutsen.
Ook zonder bestek krijg je een teflon kapot. Dat spul vernietigd zichzelf.quote:Op maandag 22 september 2014 09:17 schreef Lienekien het volgende:
Zal best dat het geen eeuwig leven heeft, maar met bestek in je teflonpan gaan is gewoon dom.quote:Op maandag 22 september 2014 18:59 schreef Fer het volgende:
[..]
Ook zonder bestek krijg je een teflon kapot. Dat spul vernietigd zichzelf.
Zit nog te twijfelen over een Demeyere koekenpan of keramische. Dat inbranden en vet houden is niet mijn ding.
Zo'n pan met sop wassen of in de vaatwasser is ook wel zo fris.
De vaatwasser helpt ook niet echt bij de levensduur van een teflon pan.quote:Op maandag 22 september 2014 18:59 schreef Fer het volgende:
Zo'n pan met sop wassen of in de vaatwasser is ook wel zo fris.
Ik weet nog niet hoe je een plaatje moet posten...quote:Op maandag 22 september 2014 09:38 schreef Redcoon het volgende:
[..]
Het werkt, elke dag een zelfs een stukje beter. Echt leuk om het verschil tussen de eerste paar pogingen en nu is, een verschil van dag op nacht. Verder heb ik geen flauw idee hoe het proces precies werkt. Dood ga ik toch wel, ik leef al mijn hele leven onder de rook van Rotterdam en Pernis.![]()
Wat info van wiki. Zegt mij verder niks. Mocht je meer willen weten Google dan 'seasoning' oid.
[..]
Onderhoud is af en toe oliën, of wanneer je 'laag' aangetast is weer opnieuw inbakken.
Oh en plaatstaal is spotgoedkoop.
Het is niet zo giftig als teflon.quote:Op woensdag 24 september 2014 07:15 schreef RobinOok het volgende:
En dat zoetzure gerecht heb je gewoon opgegeten?
Dat is of een slecht ingewerkte pan of de eigenaar heeft de seasoning eraf geschrobt. Ik zal vanaaf een foto posten van mijn pan(nen), ziet er een stuk beter uit.quote:Op dinsdag 23 september 2014 19:03 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik weet nog niet hoe je een plaatje moet posten...
Maar als je de link klikt en het plaatje rechtsboven ziet... Dat wil je toch niet echt? Of wel?
http://en.wikipedia.org/wiki/Seasoning_(cookware)
(wellicht kan iemand die foto even in het groot posten als afschrikwekkend voorbeeld...)
En je kan er geen tomaten of anderszins zure dingen in doen want dan lost die onappetijtelijke laag op in je gerecht.![]()
Ik zeg hier driewerf bah! Ik ga voor de keramische anti-aanbaklaag.
[ afbeelding ]
Keramisch, Piet. Keramisch.quote:Op donderdag 25 september 2014 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Vies zijn van gepolymeriseerde plantaardige olie, en telfon prefereren...
Nou is teflon nulkommanul giftig, dus dat lijkt me sterk.quote:Op woensdag 24 september 2014 16:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is niet zo giftig als teflon.
Zou je hier misschien wat meer over kunnen zeggen? Wat ik zie op de foto is n.l. een warsige laag meuk.quote:Op donderdag 25 september 2014 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Vies zijn van gepolymeriseerde plantaardige olie, en telfon prefereren...
Het patina wat zich vormt in een goed ingewerkte plaatstalen of gietijzeren koekenpan is plantaardige olie die polymeren gevormd hebben.quote:Op donderdag 25 september 2014 20:05 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zou je hier misschien wat meer over kunnen zeggen? Wat ik zie op de foto is n.l. een warsige laag meuk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |