Hey Cue, jammer dat je voor je gevoel niet verder bent gekomen met je therapie. Wat was het voor soort therapie eigenlijk? Er zijn zoveel verschillende soorten therapie en de ene therapeut is ook beter dan de andere. Daarnaast heeft het er ook denk ik mee te maken in hoeverre je ook daadwerkelijk aan de slag met je problemen wilt gaan, met wat je daadwerkelijk uit een therapie kunt halen.quote:Op maandag 16 december 2013 22:42 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Ga helemaal stoppen met behandelen. Ik hoopte er een soort van 'nieuw inzicht ' te krijgen. Maar helaas, dat zat er niet in. Daarbij komt het toch altijd neer op "je moet het zelf doen" en ze kan dan hoogstens als soort van juf optreden waarbij je elke week (ofzo) een gesprekje doet wat goed of fout ging. Maar dat kan ik ook wel met mezelf.
Ik denk wel dat een therapeut in staat kan zijn je daarbij te helpen omdat het een reden heeft waarom jij geen discipline (meer) hebt. Ik noem het eigenlijk liever motivatieloos of zo. Ik denk dat het bij veel dingen zeker wel een kwestie is van doen, doen, doen en nog meer doen zodat je jezelf ook nieuw gedrag kan aanleren wat beter voor je is, maar als daar nog dingen bij jezelf in de weg zitten waardoor je dat niet doet, dan denk ik dat je daar eerst aan zou moeten werken bijvoorbeeld.quote:Op maandag 16 december 2013 22:48 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Omdat ik het niet doe. Geen discipline (meer) heb.
Kan die therapeut me ook niet aan helpen.
Ja dat klopt ook wel, maar ik ben gewoon toch echt bang voor dat wat de medicijnen met me gaan doen. Naja, morgenochtend ga ik naar het noodspreekuur bij de psychiater... ben benieuwd.quote:Op zondag 15 december 2013 16:54 schreef Gray het volgende:
[..]
In dat geval pas je de medicatie aan in overleg met de arts. Besef wel dat zulke dingen tijdelijk zijn, en wat mij betreft ondergeschikt aan een gelukkige geest. Daar heb je een leven lang plezier van.
Klopt helemaal. Nu is de periode dat ik een langere periode (weet niet meer precies hoe lang, zeker wel anderhalf jaar) veel geblowd heb al een hele tijd voorbij (ongeveer 4 jaar geleden). Daarna een jaar zeer weinig. Toen helemaal niet meer. Vorig jaar heb ik nog een paar maanden meer geblowd. Dit jaar bijna niet meer. De laatste keer was toen ik op vakantie was in Amsterdam deze zomer en de geuren uit de coffeeshops niet meer kon weerstaanquote:Mijn ervaring is dat blowen je emoties onderdrukt en emotionele ontwikkeling in de weg staat. Daar zou je het beste vandaan kunnen blijven.
Ik probeer ook nieuwe bezigheden op te pakken. Soms pakt het goed uit en soms niet. Ik denk dat je daar gewoon dingen moet gaan uitproberen. Als je een vaag idee hebt dat je iets zou willen uitproberen, gewoon doen en dan merk je wel of het iets voor je is.quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:23 schreef Mistico het volgende:
Hebben jullie nieuwe bezigheden/hobbies opgepakt tijdens jullie behandeling? Ik probeer dingen te verzinnen om bezig te blijven, en vooral niet te veel thuis te zitten, maar verder dan in het bos wandelen of fitness kom ik niet.
Geen idee hoe de therapiesoort heette.. Gewoon beetje praten en wat kijken naar het verleden.quote:Op dinsdag 17 december 2013 19:11 schreef rainbowwarrior het volgende:
Hey Cue, jammer dat je voor je gevoel niet verder bent gekomen met je therapie. Wat was het voor soort therapie eigenlijk? Er zijn zoveel verschillende soorten therapie en de ene therapeut is ook beter dan de andere. Daarnaast heeft het er ook denk ik mee te maken in hoeverre je ook daadwerkelijk aan de slag met je problemen wilt gaan, met wat je daadwerkelijk uit een therapie kunt halen.
Nouja, je hoort vaak van mensen dat ze zoiets hebben van "wow, zo had ik het nog nooit bekeken." zoiets. Gewoon eens wat nieuws horen, een nieuw inzicht of helemaal mooi als je ineens 'het licht' zou zien.quote:Wat voor soort nieuw inzicht hoopte je te krijgen eigenlijk?
Hoe spoort ze je daarin aan dan? Want meer zeggen dan "je moet het doen" kan ze ook niet echtquote:Ik ken het probleem wel dat ik het ook lastig vind die dingen die ik zou moeten / wil doen, ook daadwerkelijk doe. Dat is denk ik 1 van de grotere problemen van mij. Mijn therapeute is daar best wel streng soms en spoort me aan die dingen toch te doen.
Angst is de slechtste raadgever en als je ernaar luistert zal het je in veel gevallen flink tegen kunne houden. Relativeren is dan het enige wat je kan doen (mijn inziens). Na gaan wat er dan ook echt allemaal zou kunnen gebeuren en of het realistisch is.quote:Bij mij heeft het veel te maken met mijn negatief zelfbeeld, onzekerheid en dat ik bang ben voor veranderingen. Wat gaat er met mij gebeuren als ik die dingen doe? Wat voor consequenties zijn daar aan verbonden? Hoe komt mijn leven er uit te zien? Omdat ik me daar helemaal niets bij kan voorstellen en bang ben dat er niets komt / niets gebeurt, durf ik niet en doe ik dus niets. Maar daardoor gebeurt er dus niets / zeer weinig. Ik snap er zelf soms ook niets van.
Dan zou de reden achter die motievatieloosheid bij de patient onbekend moeten zijn en de therapeut daar achter zien te komen. Dan zie ik idd wel het doel van een therapeut, en der nut.quote:Ik denk wel dat een therapeut in staat kan zijn je daarbij te helpen omdat het een reden heeft waarom jij geen discipline (meer) hebt. Ik noem het eigenlijk liever motivatieloos of zo. Ik denk dat het bij veel dingen zeker wel een kwestie is van doen, doen, doen en nog meer doen zodat je jezelf ook nieuw gedrag kan aanleren wat beter voor je is, maar als daar nog dingen bij jezelf in de weg zitten waardoor je dat niet doet, dan denk ik dat je daar eerst aan zou moeten werken bijvoorbeeld.
Wel goed dat je ondanks dat je niet weet wat je wil, toch dingen kunt vinden om te ondernemenquote:Op dinsdag 17 december 2013 19:31 schreef rainbowwarrior het volgende:
[..]
Ik probeer ook nieuwe bezigheden op te pakken. Soms pakt het goed uit en soms niet. Ik denk dat je daar gewoon dingen moet gaan uitproberen. Als je een vaag idee hebt dat je iets zou willen uitproberen, gewoon doen en dan merk je wel of het iets voor je is.
Zo heb ik nu ontdekt dat ik het super leuk vind elektronische muziek met synthesizers en andere apparaten te maken (wel een dure hobby). Ik ben van plan als mijn voet weer helemaal genezen is, een danscursus te gaan volgen bijvoorbeeld.
Ik vind het in ieder geval ook lastig nieuwe dingen te ondernemen. Ik kan altijd goed aangeven wat ik niet wil, maar wat ik wel wil, weet ik niet.
Het liep toevallig zo. 1 contact daar had ik ruzie mee en de andere was het daarvoor al doodgebloed. Overigens heb ik met beiden nu weer gewoon contactquote:Op dinsdag 17 december 2013 18:32 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Dat scheelt idd wel.
Ook mindere periode doordat je ze niet vaak sprak of was dat een gevolg ervan?
Daarom heb ik ook de meeste (allemaal op 1 na dan) vriendschappen met mannen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 20:36 schreef Elvi het volgende:
Ik denk dat mannenvriendschappen sowieso anders zijn dan vrouwenvriendschappen. Vriendschap met een vrouw gaat veel makkelijker dan met n man. Mannen zijn denk ik meer van het af en toe contact ofzo... Die kan je maanden niet zien of spreken en dan zie je elkaar weer en dan is het weer goed.
Zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.quote:Op dinsdag 17 december 2013 20:36 schreef Elvi het volgende:
Ik denk dat mannenvriendschappen sowieso anders zijn dan vrouwenvriendschappen. Vriendschap met een vrouw gaat veel makkelijker dan met n man. Mannen zijn denk ik meer van het af en toe contact ofzo... Die kan je maanden niet zien of spreken en dan zie je elkaar weer en dan is het weer goed.
Dat laatste herken ik mezelf in. Ik maak ook vaak plannen om iets te ondernemen, maar daar komt dan vervolgens helemaal niets van terecht. Ik hoop echt dat daar ooit verandering in gaat komen, en ik weer motivatie krijg.quote:Op dinsdag 17 december 2013 19:31 schreef rainbowwarrior het volgende:
[..]
Ik vind het in ieder geval ook lastig nieuwe dingen te ondernemen. Ik kan altijd goed aangeven wat ik niet wil, maar wat ik wel wil, weet ik niet.
Ik heb vrijwel alleen maar vriendschappen met vrouwen (zowel jong als oud), omdat ik daar voor mijn gevoel veel beter mee kan praten dan met mannen. Ik dacht in het verleden namelijk dat geen enkele vrouw interesse ik mij zou hebben, dus ik was al blij dat er überhaupt een vrouw met mij wilde praten, tot mijn inmiddels ex vriendin mij opeens zoende.quote:Op dinsdag 17 december 2013 20:38 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Daarom heb ik ook de meeste (allemaal op 1 na dan) vriendschappen met mannen.
Veel meer mijn ding (blijkt)
Toch vraag ik me af waar onzekerheid door veroorzaakt wordt.quote:Op dinsdag 17 december 2013 23:44 schreef Mistico het volgende:
[..]
Ik heb vrijwel alleen maar vriendschappen met vrouwen (zowel jong als oud), omdat ik daar voor mijn gevoel veel beter mee kan praten dan met mannen. Ik dacht in het verleden namelijk dat geen enkele vrouw interesse ik mij zou hebben, dus ik was al blij dat er überhaupt een vrouw met mij wilde praten, tot mijn inmiddels ex vriendin mij opeens zoende.
Mijn verdere relaties in mijn leven tot nu toe zijn eigenlijk ook allemaal niet van mijn kant gekomen. Ik denk dat ik zoveel meer kan bereiken in het leven als ik wat assertiever en zelfverzekerder wordt.
Ik neem aan dat ik dat ik tijdens de behandeling ga uitvinden? Ik heb er helaas ook niet lang van kunnen genieten, maar was wel een hele ervaring.quote:Op woensdag 18 december 2013 00:00 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Toch vraag ik me af waar onzekerheid door veroorzaakt wordt.
Zoals je nu op me overkomt, doet me een beetje denken aan hoe ik was totdat ik door mijn later 1e echte vriendinnetje geschaakt werd
Maar goed, ik was toen nog zo depri als de pest, dus lang heb ik er toen niet van kunnen genieten
Pff, bij mij was het alsof er een tornado door m'n leven ging die na korte tijd weer verder trok, een spoor van verwoesting en verbijstering achterlatendquote:Op woensdag 18 december 2013 00:06 schreef Mistico het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ik dat ik tijdens de behandeling ga uitvinden? Ik heb er helaas ook niet lang van kunnen genieten, maar was wel een hele ervaring.
Ik zei niet dat het een positieve ervaring wasquote:Op woensdag 18 december 2013 00:07 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Pff, bij mij was het alsof er een tornado door m'n leven ging die na korte tijd weer verder trok, een spoor van verwoesting en verbijstering achterlatend
Lexapro heb ik ook ooit genomen. Ik had de meeste bijwerkingen wel (ook die maar 1 op de 1000 keer voorkwamenquote:Op woensdag 18 december 2013 00:01 schreef minthy het volgende:
Ik heb vanochtend ein-de-lijk weer een psychiater gesproken (de eerste die ik eenmaal heb gesproken ging vervroegd met verlof, de tweede heb ik zelfs nooit gezien want ontslag genomen, driemaal is scheepsrecht!). Zij is heel erg pro-medicatie, itt de eerste.
Resultaat; ik zit vanaf vandaag aan de Lexapro voor een proef van 3 weken. Na deze periode een evaluatie.
Enerzijds fijn (het idee dat er weer iets gebeurt), anderzijds kan ik het in de broek doen van de spanning, ik vind het best spannend
Ik snap wat je bedoelt, daar ben ik ook wat bang voorquote:Op woensdag 18 december 2013 00:09 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Lexapro heb ik ook ooit genomen. Ik had de meeste bijwerkingen wel (ook die maar 1 op de 1000 keer voorkwamen). Vervelendste wat ik me nog kan herinneren was naja, je snapt het denk ik wel
O en het hielp in mijn geval ook niet echt -_-
Ik zie alle bevestiging die je hiervan krijgt maar heb dit gevoel juist helemaal niet. Ja mannen kunnen elkaar langere tijd niet zien en dan alsnog goed contact hebben. Maar vrouwen met vrouwen werkt vaak veel minder goed. Veel meer gedoe, ruzies, emotionele gedoe wat voor drama zorgt. Hoeveel vriendinnengroepjes ken je ook die langer dan 10 jaar al bij elkaar zijn bijvoorbeeld? Dus 4 of 5 meiden. Ik heb dat nog nooit gezien. Bij mannen zovaak. En dat af en toe contact herken ik ook nergens.. Beeld krijg je misschien omdat vriendinnen vaker 1 vriendin hebben die ze dan vaak willen zien. Dan moet je ook wel want dan heb je ook niet zoveel meer verder.quote:Op dinsdag 17 december 2013 20:36 schreef Elvi het volgende:
Oh spannend idd Minth! Ik vond het zelf ook eng toen ik begon met ad. Ik hoop voor je dat het iets positiefs gaat doen. Was het verder een goed gesprek met die psychiater? Klinkt bekend, van de een naar de ander...quote:Op woensdag 18 december 2013 00:01 schreef minthy het volgende:
Ik heb vanochtend ein-de-lijk weer een psychiater gesproken (de eerste die ik eenmaal heb gesproken ging vervroegd met verlof, de tweede heb ik zelfs nooit gezien want ontslag genomen, driemaal is scheepsrecht!). Zij is heel erg pro-medicatie, itt de eerste.
Resultaat; ik zit vanaf vandaag aan de Lexapro voor een proef van 3 weken. Na deze periode een evaluatie.
Enerzijds fijn (het idee dat er weer iets gebeurt), anderzijds kan ik het in de broek doen van de spanning, ik vind het best spannend
Zeker spannend, ik durf amper te gaan slapen eigenlijkquote:Op woensdag 18 december 2013 01:27 schreef kuolema het volgende:
[..]
Oh spannend idd Minth! Ik vond het zelf ook eng toen ik begon met ad. Ik hoop voor je dat het iets positiefs gaat doen. Was het verder een goed gesprek met die psychiater? Klinkt bekend, van de een naar de ander...
Bang om te gaan slapen zelfs...niet fijn. Je kunt, als het lastig gaat worden in het begin, best wat extra slaappillen/benzo's gebruiken, toch?quote:Op woensdag 18 december 2013 02:43 schreef minthy het volgende:
[..]
Zeker spannend, ik durf amper te gaan slapen eigenlijk![]()
Vooral bang voor de "levendige dromen" waarvoor ik gewaarschuwd ben, terwijl ik al een hele poos van dat soort fratsen af ben (half wakker zijn en iemand de trap op horen lopen oid. Doodeng...). Voor de zekerheid alsnog een slaappil ingenomen net, dan komt de vermoeidheid vanzelf zo.
Het was een fijn gesprek. Een iets oudere dame die ontzettend van het doorpakken is. Erg fijn vergeleken met m'n psycholoog/therapeut die beide wat zachter zijn (pakken ook door maar dan meer empathisch). Tof wijf
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |