Of wanneer iemand vraagt of je ff naar zijn sheet wilt kijken omdat iets niet werktquote:Op vrijdag 21 februari 2014 08:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat kan ook, maar dan worden je formules gewoon langer. Wat er in die hulpkolom zou staan kan je inbouwen in je uiteindelijke formule, maar het is gewoon niet zo lekker voor het overzicht als je nog eens wat moet aanpassen. Of: iemand anders dat moet doen.
Weet niet of ik je probleem 100% goed snap, maar voor het optellen van combinaties van valuta zou je misschien het volgende kunnen doen.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 21:59 schreef elkravo het volgende:
Eens kijken of ik dit probleem simpel kan uitleggen:
[ afbeelding ]
Zie hierboven allereerst een tabel met 5 kolommen. Het gaat hier om valuta-combinaties met willekeurige waarden.
val1/ccy1 is gelinkted met val2/ccy2. dus 5 EUR -3 USD is een bij elkaar horende regel.
En zo zijn er dus nog 11 regels, maar het aantal regels kan potentieel groter of kleiner zijn.
Ook kunnen er andere val/ccy combiaties zijn met valuta die niet zijn genoemd.
De bedoeling is dat combinaties die hetzelfde zijn bij elkaar opgeteld worden, MAAR hier het moeilijke: EUR-USD is hetzelfde als USD-EUR en moeten dus bijvoorbeeld bij elkaar opgeteld worden.
Ik heb de uitkomst onder de tabel handmatig uitgerekend, en zoals jullie zien tel ik EUR-USD op bij USD-EUR en kom uit op een totaal EUR + toaal USD voor deze valutacombinatie.
Eigenlijk wil ik uit de tabel alleen maar de gele regels als uitkomst hebben, en dan maakt het voor mij niet uit of de uitkomst -4EUR 1USD is of 1USD -4 EUR, zolang er voor deze combinatie maar 1 totaal is.
Ik zit me suf te piekeren hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.
Niet moeilijker maken dan het is. Gewoon je bereik optellen onder bepaalde voorwaarden.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 21:59 schreef elkravo het volgende:
Eens kijken of ik dit probleem simpel kan uitleggen:
Maandag op mijn werk die sheet wat meer uitpluizenquote:Op vrijdag 21 februari 2014 22:24 schreef snabbi het volgende:
[..]
Niet moeilijker maken dan het is. Gewoon je bereik optellen onder bepaalde voorwaarden.
=SOMMEN.ALS(val_1;ccy_1;A15;ccy_2;B15)+SOMMEN.ALS(val_2;ccy_2;A15;ccy_1;B15)
zie: www.snirc.nl/extra/currency.xlsx
Ik gebruik de namen vooral bij langere formules. Dan raak je het overzicht kwijt. Als je de formule nu leest is het eigenlijk direct logisch.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 22:34 schreef PAAC het volgende:
[..]
Maandag op mijn werk die sheet wat meer uitpluizen(heb thuis Excel 2003, dus sommen.als doet het niet...)
Die groepen zijn misschien wel handig... (wist wel dat je ze kon maken, maar had nog nooit echt het nut ervan gezien)
Ik krijg nu zo nu en dan het antwoord "0" (geen flauw idee of dat klopt).quote:Op vrijdag 21 februari 2014 22:57 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik gebruik de namen vooral bij langere formules. Dan raak je het overzicht kwijt. Als je de formule nu leest is het eigenlijk direct logisch.
Met Excel 2003 kan het ook, alleen dan moet je meer moeite doen. Toen moest je het nog met een Array-formule oplossen. Ik heb het bestandje voor je aangepast. De array formule is iets lastiger uit te leggen. Dit is wat hij doet:
In cel G17 staat de volgende formule {=SOMPRODUCT((val_1)*(ccy_1=A17)*(ccy_2=B17))+SOMPRODUCT((val_2)*(ccy_2=A17)*(ccy_1=B17))}
De {} is belangrijk en krijg je via CTRL SHIFT ENTER.
Ik zal zo even de eerder gemaakte uitleg hiervan aanhalen.. even zoeken.
Ik heb ondertussen wat uitleg toegevoegd. Het invoeren moet dus zonder de {} en door op CTRL ALT ENTER te drukken krijg je die optie. Het bestand in de bovenstaande post heeft ook een volledige uitwerking.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 23:04 schreef PAAC het volgende:
[..]
Ik krijg nu zo nu en dan het antwoord "0" (geen flauw idee of dat klopt).
En rekenen met "{}" in Excel heb ik aardig mee lopen te rommelen ooit.
Vooral met de volgorde van wat je doet...
Maar uiteindelijk was dat gelukt![]()
quote:Op vrijdag 21 februari 2014 23:07 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik heb ondertussen wat uitleg toegevoegd. Het invoeren moet dus zonder de {} en door op CTRL ALT ENTER te drukken krijg je die optie. Het bestand in de bovenstaande post heeft ook een volledige uitwerking.
De CTRL ALT ENTER, oftewel de array formule zorgt ervoor dat Excel met die meerdere regels in 1 cel gaat rekenen. Voor grote sheets wordt dit wel enorm traag. Daarom is SOMMEN.ALS veel fijner.
Nu haal je SHIFT en ALT door elkaarquote:Op vrijdag 21 februari 2014 23:07 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik heb ondertussen wat uitleg toegevoegd. Het invoeren moet dus zonder de {} en door op CTRL ALT ENTER te drukken krijg je die optie. Het bestand in de bovenstaande post heeft ook een volledige uitwerking.
De CTRL ALT ENTER, oftewel de array formule zorgt ervoor dat Excel met die meerdere regels in 1 cel gaat rekenen. Voor grote sheets wordt dit wel enorm traag. Daarom is SOMMEN.ALS veel fijner.
quote:Op vrijdag 21 februari 2014 23:13 schreef PAAC het volgende:
[..]
[..]
Nu haal je SHIFT en ALT door elkaar![]()
Verder snap ik nu wat er gebeurt met de functie![]()
Haha, doet me denken aan de oude dagen in chatroomsquote:Op vrijdag 21 februari 2014 23:15 schreef snabbi het volgende:
[..]![]()
De volgende stap was CTRL ALT DEL
Vink stop if true uit en voeg een nieuwe voorwaardelijke opmaak aan voor oranje. Zorg er wel voor dat oranje boven rood staat.quote:Op maandag 24 februari 2014 13:28 schreef foxbuster het volgende:
Beste allemaal,
Ik ben momenteel bezig op mijn werk een overzicht te maken van spullen welke we daarvan de cerficaten moeten bijhouden en monitoren wanneer deze komen te verlopen. Ik heb op het internet gevonden hoe je een dropdownmenu kunt maken en hoe je een kleur kan geven wanneer iets over de datum heen is. Hoe het momenteel is opgebouwd:
Bovenaan de pagina heb ik een datum =TODAY() staan die dus de datum van vandaag altijd aangeeft. Dan heb ik een lijst met spullen die je kan kiezen uit een dropdown menu en daarbij moet je wel handmatig de datums invullen. Nu wil ik het zo hebben, dat wanneer de datum (die achter de itmens staan vermeld) op de certificaten verlopen zijn dit rood opkleurt. Dit is mij gelukt met voorwaardelijke opmaak, echter nu wil ik ook nog dat deze een maand voor tijd of 3 maanden voor tijd geel opkleurt, zodat je bij elke keer dat je de excelfile opent in één oogopslag kunt zien, wanneer er een hercertificering zit aan te komen.
Voorwaardelijke opmaak
Cel Value <= D$2$ (de today cel) met stop if true aangevinkt
Momenteel als ik dan geen datum in de cel zit kleurt hij dan rood op, terwijl dit blank zou moeten zijn.
Dus nog even voor de duidelijkheid:
- Ik heb een datum bovenaan de pagina staan die de dag vandaag aangeeft.
- Met een dropdownmenu selecteer je het item
- Handmatig dan de datum invoeren van het item
- Wanneer je niks invoert moet de cel waar je de datum van het certificaat van het item invult blank blijven
- Hij moet een maand voor tijd geel worden
- Hij moet, wanneer het certificaat verlopen is rood kleuren (wat momenteel al werkt), dit heb ik getest
Ik heb ook nog een vraag over een email aanmaken / versturen, maar begreep dat dit wel redelijk ingewikkeld is. Dus bij het verlopen van certificaat automatisch een email verzenden / outlook openen met betreffende email. Dit komt later wel
Er wordt vaak op een antwoord gegeven voorwaardelijke opmaak, echter ben hier al uren mee aan het prutsen geweest en kom er niet uit.
Alvast bedankt,
Foxbuster
Ja. (via grote vriend Google)quote:Op dinsdag 25 februari 2014 14:43 schreef Rnie het volgende:
hey allen!
Ik wil in mijn excelbestand met 1 druk op de knop wat tekst in meerdere cellen kunnen laten verdwijnen en weer terug laten komen...is dit mogelijk?
Als je de verwijzingen op dezelfde manier in je sheet hebt staan als hier dan gaat dat idd fout. Het dollar-teken moet vóór de kolom of rij staan die je vast wil zetten. Dus $D$2 ipv D$2$.quote:Op maandag 24 februari 2014 14:45 schreef foxbuster het volgende:
Werkt niet? Geel staat boven rood, stop if true staat niet aangevinkt en wat moet ik dan bij de formule invullen?
Geel -> Cell value smaller then or equal too D$2$+30 (de maand) (stop if true niet aangevinkt)
Rood -> Cell value smaller then or equal too D$2$ (stop if true aangevinkt)
Alles kleurt nu geel
En hoe krijg ik blank wanneer ik geen datum invul?
1 | ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A1;'strings oude wa'!A:A;1;ONWAAR));A1;"") |
irritant is dat he. Gelukkig kun je dat aanpassen in de meeste office pakketten.quote:Op woensdag 26 februari 2014 13:03 schreef MichielPH het volgende:
Moet niet zo moeilijk zijn: ik heb 2 kolommen, A en B. B is langer dan A. Ik wil van kolom B enkel de waarden overhouden die niet in kolom A zichtbaar zijn. Howto?
edit: dit maar gebruikt:
[ code verwijderd ]
En welke klapjosti heeft in godsnaam bedacht om de formules te vertalen? Tenenkrommend.
Voorwaardelijke opmaak > regels wissen > regels uit geselecteerde cellen wissen.quote:Op woensdag 26 februari 2014 13:29 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb een vraag over voorwaardelijke opmaak.
Ik heb voorwaardelijke opmaak gebruikt om een rij gegevens te ontdubbelen. Maar als ik er nu weer wat in kopieer geeft hij weer die kleur aan als het dubbel voorkomt. Hoe verwijder ik dat uit die kolom?
En we hebben de links uit de OP nog om de functies te kunnen vertalenquote:Op woensdag 26 februari 2014 13:16 schreef Deetch het volgende:
[..]
irritant is dat he. Gelukkig kun je dat aanpassen in de meeste office pakketten.
quote:Op woensdag 26 februari 2014 11:55 schreef foxbuster het volgende:
Ik zal mijn bestand even uploaden, toelichting staat in de file zelf. Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-XKRTTWBHZAZ8.xlsx
Zoals ik het nu ingevuld heb:quote:Op woensdag 26 februari 2014 12:29 schreef sylvesterrr het volgende:
Als D2 "vandaag" is, dan moet je voor "geel" vergelijken met D2-30 (<= D2-30).
Voor zowel rood als geel nog even not(isblank(jecel)) opnemen in een AND-formule zodat alleen de rijen met ingevulde datum worden ingekleurd.
1 | =ALS(ISLEEG(H6);ONWAAR;ALS($D$2=H6;WAAR;ONWAAR)) |
1 | =ALS(ISLEEG(H6);ONWAAR;ALS($D$2+30>=H6;WAAR;ONWAAR)) |
Kan ik dat hieraan toevoegen? =+C2*1,12 want dat berekent de verkoopprijs. C2 is dus de inkoopprijs.quote:Op maandag 3 maart 2014 13:50 schreef sylvesterrr het volgende:
De productprijs afronden met ROUND, is dat een optie?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |