abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134214697

Na Zwarte Piet moet nu ook het uiterlijk van de kerstman er aan geloven. Terwijl de Pieten van de Sint niet meer zwart zouden mogen zijn volgens sommigen, vormt ook het blanke voorkomen van de kerstman een probleem. "Het is hoog tijd voor een make-over", verklaart blogger Aisha Harris op de Amerikaanse website Slate. "Maak er een dier van, wars van alle stereotypen", suggereert ze. "Een pinguïn bijvoorbeeld."

"Tijdens mijn jeugd kende ik twee kerstmannen", steekt Harris van wal. "De eerste had een dikke buik, een lange witte baard en een bleke huid. Hij was alomtegenwoordig en kwam langs op school, in het shoppingcenter en op televisie. Dan was er de kerstman in onze familie. Hij stond op kerstkaartjes en er waren ook beeldjes van. Hij leek een perfecte kopie van de eerste, alleen was zijn huid zo donker als de mijne."

Wit of zwart?
"Het was verwarrend om als kind twee verschillende kerstmannen te zien. Op een dag vroeg ik dan ook aan mijn vader hoe de kerstman er dan eigenlijk uitzag. Was hij zwart zoals wij? Of was het toch een blanke man? Mijn vader antwoordde dat de kerstman elke kleur had. Afhankelijk van het huis dat hij bezocht, veranderde de man op een magische manier in een witte of zwarte versie van zichzelf."

"Beschaamd"
"Maar ik geloofde mijn papa niet. Ik voelde me wat beschaamd dat onze kerstman eigenlijk niet de 'echte' was. Zelfs als kind was ik doordrongen van het beeld van een blanke man die ons tijdens het winterseizoen een bezoekje bracht. En toen ik merkte dat zelfs zwarte families hun huizen versierden met de blanke kerstman, accepteerde ik de dominerende consensusversie van de kindervriend, ondanks de nobele intenties van mijn ouders."

Etnisch verscheiden
Twee decennia later zijn de Verenigde Staten op etnisch vlak veel meer verscheiden geworden maar de kerstman is amper geëvolueerd. In reclamecampagnes, winkelcentra en films is hij nog steeds blank. Zou het niet beter zijn dat het beeld van de man beter tegemoet komt aan ALLE kinderen die hij jaarlijks verblijdt?"

Nieuw kerstsymbool
De Verenigde Staten moeten de blanke, dikke 'Santa' achter zich laten en een nieuw kerstsymbool creëren. Maak er een dier van, een pinguïn. Ja, inderdaad, een pinguïn. De meeste kinderen houden van de kerstman omdat hij hen cadeautjes brengt maar een 'Santa Claus' in de vorm van een oude man kan een kleintje ook afschrikken. Een pinguïn daarentegen is bij iedereen geliefd".

Zuidpool
Alle kerstfolklore kan trouwens bij het oude blijven. Ook een pinguïn leeft in een koude, sneeuwrijke omgeving. Maar in plaats van op de Noordpool moet de 'Santa nieuwe stijl' dan wel verkassen naar de Zuidpool om het alvast wetenschappelijk bij het rechte eind te hebben. Hij kan zonder probleem een valse baard en kostuum aandoen. Aangezien een pinguïn niet kan vliegen, moet hij nog steeds beroep doen op een rendier om hem van hot naar her te brengen".

"Pinguïn Claus"
"Dus laten we de 'Pinguïn Claus' voortaan omarmen zoals we dat reeds met de paashaas doen. Laat deze vogel de harten van alle kinderen verwarmen, los van hun huidskleur."

http://www.hln.be/hln/nl/(...)van-blanke-man.dhtml

Strak plan.
  vrijdag 13 december 2013 @ 03:56:32 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_134214706
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 03:56 schreef hugecooll het volgende:
:')
qft
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_134214707
Ik vind ook dat een witte kerstman discriminatie is tegenover blanken.Hiermee wil je insinueren dat blanken een dikke buik hebben, een pijp roken, en snel grijs worden.
pi_134214709
Gewoon al die kerst bullshit afschaffen. Het gaat tegenwoordig alleen maar om dure cadeautjes krijgen, heeft echt niks met met familie of vieren te maken. Maar goed, aan de andere kant, als je het zo gaat bekijken blijven er vrij weinig "feest"dagen over.
pi_134214711
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 04:06 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Gewoon al die kerst bullshit afschaffen. Het gaat tegenwoordig alleen maar om dure cadeautjes krijgen, heeft echt niks met met familie of vieren te maken. Maar goed, aan de andere kant, als je het zo gaat bekijken blijven er vrij weinig "feest"dagen over.
Zie je wat het resultaat is van ongeloof? We gaan richting maatschappij zonder enige cultuur, volkstradities, of gezelligheid. Want wat de ene gelooft wordt door de ander als verstorend opgevat, dus alle soorten geloof gelijk opdoeken (wat onmogelijk is) of juist helemal geen zijn de enige twee opties.
pi_134214718
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 04:10 schreef De_uitblinker het volgende:

[..]

Zie je wat het resultaat is van ongeloof? We gaan richting maatschappij zonder enige cultuur, volkstradities, of gezelligheid. Want wat de ene gelooft wordt door de ander als verstorend opgevat, dus alle soorten geloof gelijk opdoeken (wat onmogelijk is) of juist helemal geen zijn de enige twee opties.
Leuk maar Kerstmis heeft tegenwoordig niks meer met geloof te maken voor 99% van de mensen. Het draait puur om het krijgen van cadeautjes.
  vrijdag 13 december 2013 @ 04:28:17 #8
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_134214723
quote:

[..]

Heeft niks met ongeloof te maken.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_134214734
holy shit... niet dit gezeik weer :')...
Waz met jou!
  vrijdag 13 december 2013 @ 05:13:34 #10
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_134214761
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 04:39 schreef Just_some_random_dude het volgende:
holy shit... niet dit gezeik weer :')...
We zijn werkelijk beland in de age of social justice warriorism. It's here to stay.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_134214770
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 04:06 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Dat jij blijkbaar een hebberige ongezellige kutfamilie hebt wil niet zeggen dat dat bij iedereen zo is he
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_134214773
8)7 .
I´m back.
  vrijdag 13 december 2013 @ 05:31:47 #13
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_134214775
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 04:21 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Leuk maar Kerstmis heeft tegenwoordig niks meer met geloof te maken voor 99% van de mensen. Het draait puur om het krijgen van cadeautjes.
Ik denk dat je net even te veel het Amerikaanse aandeel van deze discussie projecteert op Nederland.
pi_134214776
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 december 2013 05:31 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik denk dat je net even te veel het Amerikaanse aandeel van deze discussie projecteert op Nederland.
Niets heeft meer met het geloof te maken in Nederland, gelukkig, maar om nou van de kerstman een dier te maken? Waarom???
Gewoon de coca cola kerstman, wat is er mis mee?
I´m back.
  vrijdag 13 december 2013 @ 05:36:19 #15
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_134214779
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 05:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Niets heeft meer met het geloof te maken in Nederland, gelukkig, maar om nou van de kerstman een dier te maken? Waarom???
Ik snap niet zo goed hoe dit een reactie is op mijn post?
pi_134214781
quote:
"Het is hoog tijd voor een make-over", verklaart blogger Aisha Harris op de Amerikaanse website Slate.
:').

En toen dacht HLN.be van: laten we hier eens een artikel van maken?
pi_134214782
Prachtig dit, klagen dat de kerstman blank is :') Laten we de kerstman een zwarte huid, dikke lippen, gouden oorbellen en kroeshaar geven. Dat zal ze leren
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  vrijdag 13 december 2013 @ 05:47:25 #18
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_134214787
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 05:39 schreef Mortaxx het volgende:
Prachtig dit, klagen dat de kerstman blank is :') Laten we de kerstman een zwarte huid, dikke lippen, gouden oorbellen en kroeshaar geven. Dat zal ze leren
Dit had niet zo gehoeven
pi_134214887
Nu rest alleen nog de grote vraag

who the fuck is Aisha Harris
"You can call me Susan if it makes you happy"
  vrijdag 13 december 2013 @ 06:50:12 #20
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_134214906
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 06:43 schreef TLC het volgende:
Aisha Harris
Iemand die heel slim van het "war on christmas" principe gebruik maakt om aandacht te krijgen.
pi_134215006
:') hoop dat die discussie hoog gaat oplaaien daar aan de overkant. Kunnen ze ervaren hoe wij hier denken over een onschuldig kinderfeest wat men wil veranderen
  vrijdag 13 december 2013 @ 07:26:17 #22
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_134215011
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 december 2013 07:24 schreef admiraal_anaal het volgende:
:') hoop dat die discussie hoog gaat oplaaien daar aan de overkant. Kunnen ze ervaren hoe wij hier denken over een onschuldig kinderfeest wat men wil veranderen
Daar zit wel wat in maar een donkere huidskleur heeft in elk geval biologisch gezien niet veel nut in een koud en donker gebied.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 13 december 2013 @ 07:27:21 #23
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_134215017
Ze kan beter eens naar de psycholoog om dat 'trauma' te verwerken in plaats van haar waanbeelden aan de wereld op te willen dringen.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  vrijdag 13 december 2013 @ 07:31:45 #24
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_134215041
Dit kan niet echt zijn :')
  vrijdag 13 december 2013 @ 07:51:34 #25
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_134215146
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 december 2013 07:31 schreef Verbodsbord het volgende:
Dit kan niet echt zijn :')
Wat? Dat er in een land met 300 miljoen mensen iemand te vinden is met toegang tot een computer die een mening heeft die afwijkt van de norm?

T'is niet te gleuven inderdaad!
pi_134215177
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 03:56 schreef hugecooll het volgende:
-XOXO-
pi_134215223
Lekker boeiend. Als het journaille dit soort onzin nou eens achterwege laat.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_134215280

What's next?
De paashaas? Omdat konijnen en cavia's zich dan achtergesteld voelen.
Zebrapaarden overspuiten? Omdat die op tralies lijkende huid stigmatiserend werken?

En dat er hier nog niemand over gevallen is:

Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_134215300
Opnieuw weer vergezochte quatsch.

Is Verene Shepherd al bij de Amerikanen gaan janken om een schadevergoeding in ruil voor het toestaan van de Kerstman?
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_134215375
Stomme blanken mensen hebben alle leuke dingen.

Nou ik vind het niet leuk dat Martin Luther King zwart bij deze is het een luiaard :D :D
Surely you can't be serious
I am serious... and don't call me Shirley
pi_134215415
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 04:21 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Ik denk dat je hier een verkeerd beeld van hebt. Het gaat meer om het samenzijn met familie, dan om de cadeautjes. Goed eten is ook belangrijker dan de cadeautjes. Je viert zelf geen kerst of wel?
pi_134215417
Prima plan: de Paashaas en de Kerstpinguïn; of nog beter Feestpinguïn ;)
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_134215465
Waarom geven we die rellende blog neger aandacht?
  vrijdag 13 december 2013 @ 08:33:31 #34
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_134215493
quote:

[..]

Het niet accepteren van de culturele aspecten van de ene cultuur, zoals bijvoorbeeld het niet accepteren van Zwarte Piet, is feitelijk gewoon intolerantie. Het wordt echter als het toppunt van tolerantie verkocht.
The End Times are wild
  vrijdag 13 december 2013 @ 08:34:26 #35
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_134215504
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 05:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

In Nederland is daar van alles mis mee. Ik hoef die nepperd hier niet te zien.
The End Times are wild
  vrijdag 13 december 2013 @ 08:38:14 #36
8369 speknek
Another day another slay
pi_134215543
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 december 2013 07:24 schreef admiraal_anaal het volgende:
Helaas zijn ze in Amerika door de bank genomen een stuk volwassener en minder racistisch, dus dat zal wel meevallen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_134215598
quote:

[..]

Kerst heeft ook niet veel met geloof te maken. Het is gewoon een oud heidens feest. Waarom denk anders dat de kerstboom zo centraal staat.
ROBODEMONS..................|:(
pi_134215751
Waarom verzint de pa van dat mens een zwarte kerstman? :') Ik verzin toch ook geen witte Nelson Mandela?
pi_134215766
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 08:52 schreef Tja..1986 het volgende:
Waarom verzint de pa van dat mens een zwarte kerstman? :') Ik verzin toch ook geen witte Nelson Mandela?
Dat moet voortaan trouwens een egel zijn. Gewoon, omdat het kan.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_134215862
Wat een spannende tijden leven wij toch in.
“When there is no desire, all things are at peace.”
  vrijdag 13 december 2013 @ 09:03:38 #41
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_134215907
Gelukkig is God nog een blanke man.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_134215922
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 08:52 schreef Tja..1986 het volgende:
Het is sowieso een vreemd verhaal dat de kerstman veranderd van uiterlijk als die weer bij een gezin komt. Hoe ziet die vader het dan voor zich wanneer er in een gezin meerdere huidskleuren voorkomen. Is de kerstman dan gevlekt.
ROBODEMONS..................|:(
  † In Memoriam † vrijdag 13 december 2013 @ 09:14:12 #43
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_134216050
Kunnen we niet terug naar het "natural selection" principe? Zijn we van dit soort zeurgasten en andere verwijfde types die te lui zijn om hun kont op te tillen, maar hele dagen vullen met interessant voelen op internet, zo af.

Teringjantje. Het aantal zinloze zeikwijven groeit de pan uit in ons verwende wereldje...
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
  vrijdag 13 december 2013 @ 09:14:46 #44
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_134216056
Als het maar een blank dier is. Zoals een golden retriever. Penguins zijn overduidelijk negers.
  vrijdag 13 december 2013 @ 09:18:38 #45
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_134216118
En zo krijgen alle "groepen" meer en meer weer gewoon een hekel aan elkaar ipv naar elkaar toe te groeien en binnenkort zitten we weer in de onverdraagbare middeleeuwen.

Droeftoeters :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  Overall beste user 2022 vrijdag 13 december 2013 @ 09:23:38 #46
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_134216193
Witte kerst is trouwens ook racisme. Je hoort nooit iemand over zwarte kerst. Waarom niet? Om de zwarten te knechten. Daarom.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_134216227
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 09:04 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Het is sowieso een vreemd verhaal dat de kerstman veranderd van uiterlijk als die weer bij een gezin komt. Hoe ziet die vader het dan voor zich wanneer er in een gezin meerdere huidskleuren voorkomen. Is de kerstman dan gevlekt.
Ik presenteer u, het nieuwe kerstdier (kerstmuts niet inbegrepen). Kan ieder kleurtje zich mee identificeren.

HO HO HO, merry christmas.
pi_134216234
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 08:30 schreef Zolder het volgende:
Waarom geven we die rellende blog neger aandacht?
Omdat er veel van die stomme Nederlanders achter hem staan.
(mensen die een kut jeugd hebben gehad en een anders niks beters gunnen)
Bats boem lucht dicht
pi_134216269
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 09:25 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

Ik presenteer u, het nieuwe kerstdier (kerstmuts niet inbegrepen). Kan ieder kleurtje zich mee identificeren.
[ afbeelding ]

HO HO HO, merry christmas.
Wat dacht je van deze? ^O^

vrijdag 13 december 2013 @ 09:34:32 #50
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_134216357
Het is tijd voor oorlog, dan kunnen we ophouden met dit geneuzel.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')