![Trivia502.jpg]()
Eindelijk de tijd gevonden om uitgebreid naar het cd'tje te kunnen luisteren.

Dus bij deze kom ik ook mijn belofte aan Gehennaklaasje na. Mijn opdracht was:
quote:
Wat ik terugkreeg was een cd'tje, eigenlijk vol punk en daarmee sloeg de Sint wel de spijker op zijn kop.
---
The Feelies - The boy with the perpetual nervousnessThe Feelies is een band die ik wel kende, maar die mij nooit zo gelegen heeft. Ook dit nummer jeukt meer, dan dat het pleziert. Het komt niet helemaal los en dat vind ik jammer, want het heeft zeker wel potentie.
Sonic Youth - StarpowerSonic Youth is zo'n band, die ik altijd een beetje links heb laten liggen. Begin jaren 90 werd er flink gedweept met hun albums, maar ik voelde me er niet zo tot aangetrokken. Op een cassettebandje had ik wel Washing machine, maar ook dat was niet echt mijn ding. Des te leuker om er nu in een andere context tegenaan te lopen. Dit nummer vind ik leuk en grijpt me zeker. Ik weet niet om een heel album mij zou kunnen blijven boeien, maar dit is zeker een ingang om een keer op door te luisteren.
The Fall - L.A.Wederom zo'n band, die ik meer ken qua naam dan van muziek. Ik ken hu cover van The Kinks' Victoria, maar hoor liever het origineel, en heb denk nog ergens uit de uitverkoopbak een middelmatig album van begin jaren 90. Dit nummer: geweldig. Het leuke synthesizertje, de doorstuiterende bas en simpele tekst. Ja, dit is leuk.
The Dukes Of Stratospear - My love explodesVan deze band had ik nog nooit gehoord. Een even vreemd als spannend nummer. Mag ik het hippiepunk noemen? Met dan wat rock 'n roll en clichématige Arabische invloeden. De eerste keer deed dit mijn wenkbrauwen fronsen, maar ik word er steeds vrolijker van. Echt een pareltje voor mij.
X - Los AngelesX kende ik ook en ook vooral van naam, hoewel ik het album waar dit vanaf komt, ook wel eens beluisterd heb. Het is bijna Blondieachtig glad, maar ook poppy en leuk. En wederom een goed liedje over LA.
Squeeze - MisadventureHoewel ik Take me, I'm yours echt een leuk nummer vind, vind ik dit toch een beetje te gezocht en hoogdravend.
Grauzone - EisbärKlassiekertje natuurlijk. Blijft leuk.
The Pixies - CaribouThe Pixies is dan zo'n band die ik wel weer goed ken. Ook Caribou natuurlijk. The Pixies zijn altijd goed.
Dinosaur jr. - Freak sceneBij Dinosaur jr. blijf ik altijd het gevoel houden dat het allemaal over de top is. Te rommelige gitaren, te zweverig en te vals. Maar dan weer die break op 2.20... Tja, ik weet niet. Ik ben bang dat J Mascis en ik nooit echt vriendjes gaan worden.
Fugazi - Waiting roomIk kende wel Minor Threat, maar Fugazi eigenlijk niet echt. Bijzondere muziek. Veel ruimte, bij vlagen bijzonder poppy, maar toch blijft er een randje. Leuk.
Bauhaus - Dark entriesBauhaus was in mijn ogen altijd die electroband, maar hier hoor ik toch echt iets anders. Een soort van doompunk. Een bijzondere productie, met vele lagen, waarin veel te ontdekken is. Wat mij betreft weer een voltreffer.
My Bloody Valentine - You're still in a dreamBegin jaren 90 dweepten een aantal mensen ook met MBV en ik heb of had hier ook een later album van, maar dat was 'het' niet. Wat ik vooral hoor is stapels gitaareffecten en hoewel dat soms echt wel zijn charmes heeft, stoort het mij hier, omdat het het liedje ook zo in de weg kan zitten. Jammer want de koortjes zijn juist zo schattig...
The Misfits - I turned into a MartianJa, The Misfits. Bij mij zeer bekend en bemind. Dit is een van de hoogtepunten van hun oeuvre, dat voor mij overigens wel ophield bij het vertrek van Glen Danzig.
Minor Threat - Minor ThreatJa, deze band ken ik dus wel, in tegenstelling tot Fugazi. Ik heb jaren terug het verzamelalbum met beide albums van de band erop gekocht. Out of step was natuurlijk hun sleutelnummer, maar ook dit nummer mag er zeker zijn.
The Descendents - Suburban homeEen geweldig intro en een geweldig uitro, het middelste gedeelte doet me minder. Ik hou erg van pop, maar dit is me een beetje te zoet.
Dead Kennedys - Holiday in CambodiaDead Kennedys is standaardwerk. Hier herken ik zelfs de singleversie van Holiday in Cambodia. Wat een geweldig nummer is en blijft dit toch. Dit is toch wel even andere punk, dan dat men daarvoor gewend was.
Bad Religion - You areBad Religion ken ik uit de jaren 90 en eigenlijk verschilt dit nummer niet veel van die nummers. Het is hoogstens wat rauwer. Bad Religion was natuurlijk van enorm belang voor bands als Offspring en, misschien wel vooral, Pennywise. Niets af te dingen aan dit nummer.
Adolescents - AmoebeLekker rommelige punk, daar hou ik van. Dit nummer vind ik dan ook heerlijk om te luisteren, zonder er nu direct een hoogtepunt in te herkennen. Gewoon erg lekker en het zit, ondanks (of dankzij) de rommeligheid goed in elkaar.
Suicidal Tendencies - InstitutionalizedJa, natuurlijk ken ik Suicidal Tendencies. Dit nummer is geweldig. De tekst (humor), de muziek (interessant en opzwepend), de zang (zo overtuigend), de boodschap, de attitude... Ja, dit nummer doet het wel voor me.
The Gun Club - Run through the jungleThe Gun Club ken ik ook diverse nummers van. Deze doet me niet zoveel, eigenlijk. Het blijft wel erg vlak allemaal.
The Wipers - Is this real?Dit nummer is absoluut niet slecht, verre van, maar toch pakt het me niet echt. Zou het de productie zijn met wel erg veel bas en erg weinig gitaar, of toch de zang. Ik krijg het gevoel dat er meer uit dit liedje te halen was geweest.
The Melvins - Green honeyThe Melvins ken ik vooral qua naam en de van de Nirvanaconnectie. Tja, log en ook eigenlijk weinig overtuigend. Nee, dit wordt hem ook niet voor mij.
Mudhoney - Touch me, I'm sickDit nummer irriteert mij aan het begin, maar na even doorbijten grijpt deze funky noiserock je toch naar de keel. Overigens weer zo'n band waar begin jaren 90 diverse mensen meedweepten.
Dead Can Dance - Wild in the woodsDe cd eindigt met een heel ander soort nummer. Dead Can Dance laat een soort van pathische Gothicpop horen. Nee, ook dit raakt me niet. De echoënde gitaartje voegen weinig toe aan de doordreunende synthesizers. Ook de zang irriteert mij. Dit is gewoon niet mijn muziek.
---
Gehenna mag ik je hartelijk bedanken voor deze fijne cd. Ik ben kritisch en zal dat altijd blijven, maar ik heb met veel plezier geluisterd naar de cd, ook naar de nummers de mij misschien minder lagen. Het was voor mij een zeer goede ingang naar de jaren 80 underground en heeft mij weer op een paar echt leuke spoortjes gezet.
[ Bericht 0% gewijzigd door belsen op 17-01-2014 23:11:42 ]