Elk jaar houden we op Fok!
de film top 100 en
de album top 100, maar een serie top 100 is nog geen traditie. Terwijl iedereen het de laatste jaren over het gouden tijdperk van tv heeft. Series-topics maken dan ook een groot deel van dit forum uit. Kijk maar naar alle "weet iemand nog een goede serie"-topics die elke dag oprijzen. Zie dit topic ook maar als het ultieme topic om tips op te doen voor nieuwe series.
Er zijn wel eerder serie tops geweest, in
2007, toen won The Simpsons, en in
2008 maar dat maal zonder uitslag. Ook zijn er serie tournooien geweest in
2002,
2006 en
2008, toen wonnen respectievelijk The Simpson, Friends en Twin Peaks.
De laatste keer dat we zoiets hebben gedaan, is dus al weer 5 jaar geleden. Een tijd dat Bryan Cranston nog vooral bekend was als de vader van Malcolm, het internet vol stond met theorieën over wat het Lost eiland nou was, George R. R. Martin alleen beroemd was onder de fantasy-boeken lezers en sommige series nog alom geprezen werden voordat ze daalden in aanzien
* kuch Dexter
* kuch. Er is sindsdien veel veranderd.
Hoogste tijd dus om een Serie top 100 te organiserenDe manier van samenstellen is hetzelfde als bij de film top 100. Dit gebeurt aan de hand van
toplijsten die jullie maken en
in dit topic posten. Je hebt hier de keuze uit een viertal lengtes, namelijk
100, 50, 25 of 10 films, elk met hun eigen puntentelling, zoals hieronder duidelijk zal worden.
Top 1001. 100 ptn
2. 99 ptn
etc.
99. 2 ptn
100. 1 ptn
Top 501. 100 ptn
2. 98 ptn
etc.
49. 4 ptn
50. 2 ptn
Top 251. 100 ptn
2. 96 ptn
etc.
24. 8 ptn
25. 4 ptn
Top 101. 100 ptn
2. 90 ptn
etc.
9. 20 ptn
10. 10 ptn
De enige regel voor het nomineren is dat
alleen fictieve series zijn toegestaan Wie is de Mol? Big Brother e.d., maar ook het Journaal of Studio Sport mogen dus niet. Er zijn tegenwoordig echter ook van die
half scripted series zoals the Hills, die
mogen welVerder is elk soort serie toegestaan. Of dat nou Amerikaans, Nederlands, Deens, Japans of Tsjechisch is, of het nou nu nog steeds loopt of een gouden oude is uit de jaren '60. Anime en tekenfilmseries zijn ook toegestaan. En mini-
series zijn ook series.
Als er toch nog twijfel is, zal ik bij jullie hier te raden gaan. Maar het eindwoord is aan mij uiteindelijk.
De meeste serie titels wijzen zich vanzelf, maar het kan geen kwaad om
het jaartal of het land erbij te vermelden om eventuele verwarringen te voorkomen..
Van sommige series bestaan verschillende delen, zoals bij Star Trek,
meldt dan duidelijk welke serie je bedoelt. Dus niet 'Star Trek', maar 'Star Trek: The Next Generation' of 'Star Trek: The Original Series, etc'. Niet Stargate, maar 'Stargate SG-1' of 'Stargate Atlantis'. Uitzondering hierop is Blackadder, die wel als één serie wordt beoordeeld.
Bij onduidelijkheden zal ik dat in dit topic posten en een pm sturen naar de betreffende persoon.
Het wijzigen van je toplijst kan tot aan de deadline van het inleveren. Wanneer je iets wil
wijzigen meldt dit dan in een aparte post, want ik zal de lijsten waarschijnlijk meteen verwerken en edits zullen me dan niet opvallen.
De
deadline voor het inleveren van lijsten is (voorlopig)
vrijdag 7 feb 2014 23.59u. Ik zou dan dat weekend erna de uitslag posten. Ik zeg voorlopig, omdat afhankelijk van de drukte en vraag ernaar het topic langer open blijft.
Veel succes en plezier allemaal![ Bericht 1% gewijzigd door SaintOfKillers op 14-12-2013 22:44:03 ]