Dijenkletser man.quote:Op woensdag 4 december 2013 17:46 schreef RAVW het volgende:
Morgen met z'n alle gaan zingen: Zie de wind waai door de bomen, was het nou zie de Sint waai door de bomen
thuis blijven voor een windje ppfff ach laten ze eerste die storm van februari 1990 eens over treffenquote:Op woensdag 4 december 2013 17:50 schreef WhateverWhatever het volgende:
Als er morgen maar zoveel mogelijk mensen thuisblijven dan is het niet zo druk op de weg, bedankt alvats.
Januariquote:Op woensdag 4 december 2013 17:53 schreef RAVW het volgende:
[..]
thuis blijven voor een windje ppfff ach laten ze eerste die storm van februari 1990 eens over treffendan zien we wel verders
februari ookquote:
Toen was zelfs ik er nog nietquote:Op woensdag 4 december 2013 18:00 schreef RAVW het volgende:
[..]
februari ook![]()
want volgens mij was het die hele maand van 25 Jan tot 28 Feb aan het huishouden maar die van Feb staat me nog het meeste bij ....
van school naar huis was normaal een uurtje tot gewoon 3 uur bezig geweest
ach of anders het begin van1953
ja ik was toen 18quote:Op woensdag 4 december 2013 18:04 schreef yvonne het volgende:
[..]
Toen was zelfs ik er nog niet
Het was idd begin 1990 bar en boos.
Mag hopen dat die dingen niet rijdenquote:
Je hoopt dat er géén treinen rijden? Wat zou daarvoor de rede kunnen zijn?quote:Op woensdag 4 december 2013 18:37 schreef DjinN het volgende:
[..]
Mag hopen dat die dingen niet rijdenMaar daar heb ik zo mijn redenen voor
![]()
Heftige storm was dat, vrij ongebruikelijke route had die ook.quote:Op woensdag 4 december 2013 16:46 schreef Frutsel het volgende:
[..]
In 2010 hadden we storm Xinthia in Europa, één van de zwaarste sinds jaren... toen vielen er vijfenzestig doden waarvan 60 in Frankrijk.
Bij die eerste in 1990 meer dan 100 doden in heel Europa.quote:Op woensdag 4 december 2013 18:00 schreef RAVW het volgende:
[..]
februari ook![]()
25 januari 1990: Orkaan, West Nederland - 17 doden
26 februari 1990: Zware storm met windstoten tot orkaankracht,
Den Helder - 1 dode, meerdere gewonden
http://www.zero-meridean.nl/overzicht_extreem_weer.php
want volgens mij was het die hele maand van 25 Jan tot 28 Feb aan het huishouden maar die van Feb staat me nog het meeste bij ....
van school naar huis was normaal een uurtje tot gewoon 3 uur bezig geweest
ach of anders het begin van 1953
Dagje vrij, denk ik zo?quote:Op woensdag 4 december 2013 19:04 schreef ulq het volgende:
[..]
Je hoopt dat er géén treinen rijden? Wat zou daarvoor de rede kunnen zijn?
quote:'Sinterklaasstorm minder heftig dan oktoberstorm'
De storm die donderdag over Nederland trekt wordt minder heftig dan de storm in oktober. "Ook verwachten we minder schade door vallende bomen", zegt een woordvoerder van weeronline.nl. "Wel is er nu meer stuwing van de zee, waardoor deze storm aan de kust tot meer ellende kan leiden dan de vorige storm."
De eerste storm van het seizoen wordt ook wel een saneringsstorm genoemd. "Alle takken en bomen die niet stevig vast zitten, laten dan los", legt de woordvoerder uit. Hierdoor is er nu niet veel meer over dat nog kan vallen. "Ook zit er nu minder blad aan de bomen en vangen ze dus minder wind." Vallende takken en bomen leidden in oktober tot twee doden.
De vorige storm bereikte een piek van windkracht 12. Donderdag wordt maximaal windkracht 10 verwacht. "Met misschien nog even een uitschieter naar windkracht 11." De woordvoerder tekent daar wel bij aan dat de vorige storm heftiger uitpakte dan verwacht.
De storm wordt het zwaarst bij het Waddengebied en rond de kop van Noord-Holland, met windkracht 10. Langs de rest van de kust komt de kracht uit op 9. Landinwaarts neemt de kracht af tot 7. "Dat is voro het binnenland nog steeds behoorlijk zwaar. Het is niet ondenkbaar dat de windstoten boven de 100 kilometer per uur uitkomen. Aan de kust kan de wind snelheden tot 140 kilometer per uur bereiken."
Dit kan leiden tot extreem hoog water. "De kades in Delfzijl en andere kustplaatsen kunnen hierdoor onderlopen."
Het is de eerste keer sinds 2002 dat meer dan een zware storm over het land trekt. Dat jaar trokken er drie door Nederland. Sinds 1901 gebeurde het dertien keer dat Nederland in een jaar meer dan een zware storm te verduren kreeg. In totaal was sinds dat jaar 59 keer sprake van een zware storm.
Die bomen waaien vanzelf wel weg vanmiddag.quote:Op donderdag 5 december 2013 09:29 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Hier zijn ze nog niet klaar met het opruimen van de afgebroken bomen van de vorige storm.
Dat zou wel mooi meegenomen zijnquote:Op donderdag 5 december 2013 09:50 schreef DaMart het volgende:
[..]
Die bomen waaien vanzelf wel weg vanmiddag.
quote:Ook code oranje in Drenthe en Flevoland
DE BILT -
Het KNMI heeft de waarschuwing voor extreem weer (code oranje) donderdag uitgebreid naar Drenthe en Flevoland. De waarschuwing gold eerder al voor het westen en noorden van het land.
In de kustgebieden komen donderdag zware windstoten van 75 tot 100 kilometer per uur voor. In de middag gebeurt dit ook elders in het land. Het KNMI verwacht in de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland, Friesland, Groningen, Flevoland, Drenthe en op het IJsselmeer zeer zware windstoten van 100 tot 120 km per uur voor, in het waddengebied tot 130 km per uur.
quote:Code rood voor noordwesten Nederland
Zojuist is voor Noord-Holland, Friesland en Groningen code ROOD uitgegeven: een weeralarm dus. De komende uren neemt de wind steeds verder toe. Tijdens passage van het front kunnen de windsnelheden nog wat verder oplopen dan verwacht. Op de Wadden misschien wel tot 150 km/u.
Stilte voor de stormquote:Op donderdag 5 december 2013 11:17 schreef Karina het volgende:
Hier in Amsterdam lijkt het wel of het nu al wat minder wordt.
ik zou vluchtenquote:Op donderdag 5 december 2013 11:19 schreef Karina het volgende:
[..]
Sssst zeg dat nou niet. Misschien worden we hier wel overgeslagen
Stom punt om te stoppen. Als je 1 dorp nou terug wil geven aan de zee is het Amersfoort welquote:Op donderdag 5 december 2013 11:19 schreef Frutsel het volgende:
[..]
ik zou vluchten
Morgenvroeg ligt Amersfoort aan zee
quote:Op donderdag 5 december 2013 11:19 schreef Frutsel het volgende:
[..]
ik zou vluchten
Morgenvroeg ligt Amersfoort aan zee
Alles ten westen van de lijn Groningen, Zwolle, Amersfoort, Dordrecht kunnen we wel missenquote:Op donderdag 5 december 2013 11:20 schreef Godtje het volgende:
[..]
Stom punt om te stoppen. Als je 1 dorp nou terug wil geven aan de zee is het Amersfoort wel
Iedereen weer terug naar een hol bewonen. Puikend planquote:Op donderdag 5 december 2013 11:21 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Alles ten westen van de lijn Groningen, Zwolle, Amersfoort, Dordrecht kunnen we wel missen
Het komt er nog aan, dit is slecht het begin:quote:
quote:Donderdagochtend komen er zware windstoten van 75 tot 100 km/uur voor. Het eerste in het Waddengebied en de noordwestelijke kustgebieden. In de loop van de middag ook elders.
Mmmh ik zie de zee vanuit mijn raam.quote:Op donderdag 5 december 2013 11:52 schreef Montagui het volgende:
Graag reacties uit Noord Holland, Friesland of Groningen.....als daar nog mensen in leven zijn....
quote:Eerste stormdode in Schotland
Het stormachtige weer dat grote delen van Noord-West Europa teistert heeft donderdag in Schotland een leven geëist. Her en der in Schotland is de stroom uitgevallen. Het Schotse verkeersbureau waarschuwt mensen niet de straat op te gaan. In het oosten van Engeland wordt er rekening mee gehouden dat duizenden gebouwen door overstromingen blank komen te staan. In West Lothian, een streek ten westen van Edinburgh, vond een vrachtwagenchauffeur de dood toen zijn vrachtwagen omver werd geblazen, meldt de BBC.
In grote delen van Groot-Brittannië is door het Met Office, het Britse weerbureau, code oranje afgegeven, wat betekent dat mensen rekening moeten houden met zeer zwaar of zelfs gevaarlijk weer. Het land zet zich schrap voor wat de zwaarste weersomstandigheden in dertig jaar tijd kunnen worden. De Britse eilanden kunnen getroffen worden door regen, sneeuw, wind, mist en ijzel, aldus het Met Office.
Schotland en het noordoosten van Engeland worden het zwaarst getroffen. In Schotland zijn al windsnelheden tot 183 kilometer per uur gemeten. De Schotse spoorwegen hebben uit voorzorg de hele dienstregeling geschrapt.
De Engelse oostkust kan te kampen krijgen met een springtij dat al dertig jaar niet meer is voorgekomen en voor zware overstromingen kan zorgen. In sommige gevallen kan de stormvloed een niveau bereiken zoals tijdens de Watersnoodramp in 1953.
De waterkeringen van de rivier de Thames worden later donderdag gesloten om Londen te behoeden voor overstromingen.
Tachtigduizend huishoudens in Schotland zitten zonder stroom, met name in het noordwesten van de Hooglanden, zegt energiemaatschappij Scottish Hydro Electric, omdat elektriciteitsmasten zijn getroffen door omgewaaide bomen. Ook de eilanden aan de westkant van Schotland en de Orkney-eilanden hebben te kampen met stroomuitval.
Andere delen van Noordwest-Europa kunnen ook hun borst nat maken. Niet alleen Nederland, waar in sommige provincies langs de kust code rood is afgegeven, maar ook Duitsland houdt rekening met zwaar weer. Veerboten aan de Duitse noordwestkust liggen in de haven en de Duitse spoorwegen waarschuwen voor vertragingen in het noorden van het land.
De Duitse weerdienst waarschuwt dat het stormfront, dat boven de Atlantische Oceaan aan kracht wint, poollucht kan meenemen. Laaggelegen gebieden moeten daarom rekening houden met sneeuwval.
Poollucht? Gaat het hier naar wodka ruiken?quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |