abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152465321
Ik leef niet zozeer minimalistisch maar het is me wel opgevallen dat bezit vanaf een bepaald niveau niet gelukkiger maakt. Ik heb eigenlijk alles wat ik zou willen. Heb een tijd gehad dat ik veel films, computerspellen en boeken kocht die ik dan gewoon in de kast zette voor als ik niks te doen had, veel ervan heb ik nooit gezien, gespeeld of gelezen, dat sloeg gewoon helemaal nergens op.
Nu besteed ik vooral geld aan leuke dingen doen, buiten de deur eten en reizen, ervaringen opdoen. Ik vraag me nu bij aankopen altijd af of ik het echt wel nodig heb en of ik er gelukkiger van word, vrijwel altijd is het antwoord nee. Overigens zijn de mooiste dingen in het leven niet te koop.
pi_152470052
quote:
14s.gif Op zondag 10 mei 2015 17:44 schreef NotYou het volgende:
Als je spullen koopt gewoon na afrekenen erop springen.
M'n vrouw heeft dat dus echt. Zo ongeveer dan. Ze koopt iets als ze in een bui is dat ze vindt 'dat dat mag', 'verdiend heeft', etc. Dan heeft het door het afronden van de transactie blijkbaar een vinkje in haar hoofd veroorzaakt. De dag erna brengt ze het dan netjes weer terug. :')

waar ik wel weer blij mee ben. stel je voor dat ze dat niet zou doen..
  maandag 11 mei 2015 @ 12:59:55 #78
78918 SeLang
Black swans matter
pi_152487109
Ik leef ook redelijk minimalistisch. Sowieso ben ik elk jaar 4-6 maanden op reis waarbij uit mijn rugzak leef en verblijf in het goedkoopste guesthouse dat ik kan vinden of in een tentje (ca 2 maanden per jaar kampeer ik).

Thuis koop ik weinig dingen en als ik iets koop dan is het altijd met de intentie om er lang mee te doen. Mijn huidige PC (waar ik dit op typ) is bijvoorbeeld uit 2003, mijn rugzak uit 1993, vrijwel alle meubelen uit begin jaren '90 (sommige tweedehands gekocht of meegenomen uit het studentenhuis). Ik gebruik geen mobieltje, heb echter voor noodgevallen ééntje uit 2001 met prepaid SIM waar ik eens per 6 maanden mee bel om de SIM in leven te houden.

Het enige waar ik geld aan uitgeef zijn reizen en dingen die ik nodig heb voor hobby's. Iets wat ik intensief gebruik en veel plezier aan beleef mag dan af en toe wel wat kosten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_152487193
ik leefde heel erg minimalistisch eigenlijk had slechts het absoluut minimale op wat dure fietsen na. Toen ik ging samenwonen kwam de troep het huis binnen :').

Geef nu nog steeds heel erg weinig om spullen met de voornaamste reden dat ik erg zuinig ben als mens.
  maandag 11 mei 2015 @ 13:10:44 #80
78918 SeLang
Black swans matter
pi_152487410
Ik ontdekte al heel vroeg dat je weinig nodig hebt om een mooi leven te hebben. Toen ik begon met werken gingen mijn uitgaven in het eerste jaar iets omhoog vergeleken met mijn studententijd en bleven daarna constant, ongeacht stijgend salaris. Zo ontdekte ik op een natuurlijke manier dat ik kennelijk geen behoefte heb aan meer materieel bezit. Dat opende de deur naar een opwindende mogelijkheid: vrijheid. Op mijn 39-ste nam ik ontslag en ik leefde nog lang en gelukkig :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_152515645
Maar wel in een LCOL area neem ik aan?

Dat hele FIRE / frugality / minimalisme gedoe intrigeert me echt enorm de laatste tijd :@
  woensdag 27 april 2016 @ 21:12:38 #82
446288 AQUILA.
Arbiter elegantiarum
pi_161762582
*Hele harde kick*

Ik ben van plan ook een meer minimalistisch leven te gaan leiden en heb tevens het idee om een klein huis te (laten) bouwen. Heb het een en ander gelezen over de tiny house movement (https://en.wikipedia.org/wiki/Tiny_house_movement) en wil dit nu zelf ook in de praktijk gaan brengen en zo'n huis te laten bouwen: http://www.zelfbouwen.nl/(...)10-huis-Dick-015.jpg. Zo'n mansardedak verschaft toch een stuk meer ruimte dan een standaard dak. Weet iemand wellicht wat hier de mogelijkheden en beperkingen in zijn?

[ Bericht 5% gewijzigd door AQUILA. op 27-04-2016 21:18:04 ]
''Aquila non capit muscas.''
  woensdag 27 april 2016 @ 21:28:31 #83
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_161763152
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 02:09 schreef Onnozelaar het volgende:

[..]

Ik lucht hem uiteraard.
rot jouw behang of tapijt ook?
  woensdag 27 april 2016 @ 21:29:42 #84
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_161763194
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 13:10 schreef SeLang het volgende:
Ik ontdekte al heel vroeg dat je weinig nodig hebt om een mooi leven te hebben. Toen ik begon met werken gingen mijn uitgaven in het eerste jaar iets omhoog vergeleken met mijn studententijd en bleven daarna constant, ongeacht stijgend salaris. Zo ontdekte ik op een natuurlijke manier dat ik kennelijk geen behoefte heb aan meer materieel bezit. Dat opende de deur naar een opwindende mogelijkheid: vrijheid. Op mijn 39-ste nam ik ontslag en ik leefde nog lang en gelukkig :)
maar jij gaat ook regelmatig vissen in thailand, dat houd je jong :+
pi_161773906
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 21:12 schreef AQUILA. het volgende:
*Hele harde kick*

Ik ben van plan ook een meer minimalistisch leven te gaan leiden en heb tevens het idee om een klein huis te (laten) bouwen. Heb het een en ander gelezen over de tiny house movement (https://en.wikipedia.org/wiki/Tiny_house_movement) en wil dit nu zelf ook in de praktijk gaan brengen en zo'n huis te laten bouwen: http://www.zelfbouwen.nl/(...)10-huis-Dick-015.jpg. Zo'n mansardedak verschaft toch een stuk meer ruimte dan een standaard dak. Weet iemand wellicht wat hier de mogelijkheden en beperkingen in zijn?
Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar op https://nl.wikipedia.org/wiki/Mansardedak staat het één en ander toegelicht.

De foto van dat kleine huisje is erg schattig, maar volgens mij vooral als je daar alleen of met z'n tweeën in wilt wonen. Er zorg voor een goede tuin. Een kennis van mij met enkele kinderen woont in een behoorlijk klein dijkhuis. Ze hebben echter wel supermooie tuin met overdekte zitplaatsen/kachel etc, waardoor ze ook veel buiten zitten.
  donderdag 28 april 2016 @ 14:22:51 #86
446288 AQUILA.
Arbiter elegantiarum
pi_161775408
quote:
4s.gif Op donderdag 28 april 2016 13:16 schreef Servicemonster het volgende:

[..]

Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar op https://nl.wikipedia.org/wiki/Mansardedak staat het één en ander toegelicht.

De foto van dat kleine huisje is erg schattig, maar volgens mij vooral als je daar alleen of met z'n tweeën in wilt wonen. Er zorg voor een goede tuin. Een kennis van mij met enkele kinderen woont in een behoorlijk klein dijkhuis. Ze hebben echter wel supermooie tuin met overdekte zitplaatsen/kachel etc, waardoor ze ook veel buiten zitten.
Ik dank u!
''Aquila non capit muscas.''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')