alicia99 | maandag 2 december 2013 @ 17:00 |
vloerverwarming met warmtewisselaar wordt niet warm Alles geprobeerd zwarte leidingen doorgespoeld pomp draait thermostaatkraan los gekoppeld kan het pennetje goed indrukken,expansievat ontlucht ..De verdeler wordt niet warm wel tot en met de thermosstaatkraan. Maar als ik de rode terug groepen dicht draait wordt de verdeler tot de invoer zwarte slangen wel warm de warmtewisselaar wordt altijd heet.alle kranen zijn open.stand 5 iemand een idee. [ Bericht 0% gewijzigd door alicia99 op 02-12-2013 18:25:41 ] | |
klipper | maandag 2 december 2013 @ 17:15 |
[ Bericht 100% gewijzigd door klipper op 02-12-2013 20:17:30 ] | |
klipper | maandag 2 december 2013 @ 17:19 |
[ Bericht 100% gewijzigd door klipper op 02-12-2013 20:18:10 ] | |
Gieliovd | maandag 2 december 2013 @ 18:01 |
Snap je verhaal niet. Onduidelijk geschreven!! Wordt het nou wel of niet warm na je thermostaatkraan? Zo niet, dan staat je kraan waarschijnlijk vast. | |
Simba | dinsdag 3 december 2013 @ 10:35 |
Het lijkt in je verhaal erop dat je geen doorstroming in de vloerslangen hebt. Kan ook nog door verstopte wisselaar of afgebroken schoepen van de pomp komen. Of de thermostaatkraan laat niks door. | |
gateway | zaterdag 7 december 2013 @ 19:47 |
een expansievat ontluchten?? daar hoort lucht in te zitten, die de balg op spanning houd. Verder, zeker dat er geen lucht in je slangen zit? Al eens geprobeerd alle groepen dicht te draaien, en er Maar 1 open te doen? zodat de pomp het water door 1 groep drukt, en zo eventueel lucht meekomt? en dan dan bij alle groepen doen? en, werdt het eerder wel warm? is er iets verändert? je zegt zwarte slangen..... tyleen? roest in je systeem? want tyleen is niet diffuusdicht......... | |
twixx | zaterdag 7 december 2013 @ 22:53 |
Foto erbij helpt altijd. | |
alicia99 | zondag 8 december 2013 @ 14:47 |
Hallo dit is een foto van mijn 2 groep verdeler met warmte wisselaar. De wisselaar wordt heet tot thermostaatkraan meter op 20 graden als ik de zwarte slangen zowel in en uit voer dicht draai wordt het gedeelte van warmte wisselaar tot zwarte slangen invoer wel warm 35 graden dus geen doorstroming als ik de kranen open zet zwarte slangen zijn goed doorgespoeld in juli en november tot er onderbroken helder water uit kwam expansievat ontlucht. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door alicia99 op 08-12-2013 14:55:12 ] | |
alicia99 | zondag 8 december 2013 @ 14:49 |
[quote]![]() Hallo dit is een foto van mijn 2 groep verdeler met warmte wisselaar. De wisselaar wordt heet tot thermostaatkraan meter op 20 graden als ik de zwarte slangen zowel in en uit voer dicht draai wordt het gedeelte van warmte wisselaar tot zwarte slangen invoer wel warm 35 graden dus geen doorstroming als ik de kranen open zet zwarte slangen zijn goed doorgespoeld in juli en november tot er onderbroken helder water uit kwam expansievat ontlucht. ![]() ![]() | |
klipper | zondag 8 december 2013 @ 15:12 |
Thermostaatknop moet je op 30 tot 35 graden zetten, niet op 20. | |
alicia99 | zondag 8 december 2013 @ 15:58 |
Nog even dit: 1 Zwarte slangen zijn goed doorgespoeld tot en met onderbroken helder water 2 Thermostaatkraan staat op hoogste stand 5 3 expansievat is ontlucht 4 warmtewisselaar wordt heet en retour cv ook 5 manometer 2 bar 6 pomp draait, ook ontlucht 6 als ik retour groepsafsluiter (rode knop) dicht draai wordt alleen het gedeelte warm van warmtewisselaar tot aan aanvoervloerverwarming zwarte slang. | |
klipper | zondag 8 december 2013 @ 17:47 |
Thermostaatknop demonteren en de spindel eronder gangbaar maken, eventueel door eerstd e buitenste spindel los te draaien en vervolgens de binnenste spindel gangbaar maken. Let op hier kan wat lekwater bij vrijkomen. | |
alicia99 | zondag 8 december 2013 @ 18:02 |
Ik heb de thermostaatkraan los gedraait en kan het pinnetje gewoon indruken met een tangetje, en van de linkse knop ook | |
klipper | zondag 8 december 2013 @ 18:13 |
Dat is de buitenste spindel, maar dat hoeft niet voor de binnenste spindel te gelden. | |
alicia99 | zondag 8 december 2013 @ 18:17 |
Ik heb de schroef voorzichtig los gedraaid kom warm water uit links komt er koud water uit. | |
klipper | zondag 8 december 2013 @ 18:24 |
Maar zit de binnenste spindel ook los? In het algemeen als er water uitkomt zit de spindel vast of scheef. | |
TR08 | zondag 8 december 2013 @ 18:29 |
Zitten de aanvoer en de retour van die pomp niet toevallig op dezelfde aansluiting van de warmtewisselaar? Dwz dat boven en onder van dezelfde hoek van het warmtewisselaar blok direct doorgaand met elkaar in verbinding staan. | |
alicia99 | zondag 8 december 2013 @ 18:29 |
[quote]![]() [..] Maar zit de binnenste spindel ook los? In het algemeen als er water uitkomt zit de spindel vast of scheef. [/quote Nee ik heb als jij dat bedoel thermostaat los gedraaid dan krijg je een nippel met een schroef die heb ik wat los gedraaid en toen kwam er water uit direct weer dicht gedraaid. | |
alicia99 | zondag 8 december 2013 @ 18:31 |
[quote]![]() [quote][ afbeelding ] Op zondag 8 december 2013 18:24 schreef klipper het volgende: [..] Maar zit de binnenste spindel ook los? In het algemeen als er water uitkomt zit de spindel vast of scheef. [/quote Nee ik heb als jij dat bedoel thermostaat los gedraaid dan krijg je een nippel met een schroef die heb ik wat los gedraaid en toen kwam er water uit direct weer dicht gedraaid. Misschien toch lucht in de zwarte slangen ? | |
alicia99 | zondag 8 december 2013 @ 19:04 |
[quote]![]() Zitten de aanvoer en de retour van die pomp niet toevallig op dezelfde aansluiting van de warmtewisselaar? Dwz dat boven en onder van dezelfde hoek van het warmtewisselaar blok direct doorgaand met elkaar in verbinding staan. [/quote Als het goed is loopt die rond rechts in en links uit dus rond | |
alicia99 | zondag 8 december 2013 @ 19:19 |
| |
Slakkenspoor | zondag 8 december 2013 @ 22:08 |
Tussen de aanvoer en retour van de vloer zit een messing imbus (als ik het goed zie) die moet je wat dicht zetten. | |
TR08 | zondag 8 december 2013 @ 22:09 |
Je bent niet echt vriendjes met de quote functie he ![]() Tip: Bij het quoten verschijnt de tekst van degene die je gequote hebt. Hieronder moet je schrijven. Bij het typen op een laptop even opletten dat je cursor door de muispad niet per ongeluk naar halverwege je reply verschuift ![]() | |
alicia99 | zondag 8 december 2013 @ 22:21 |
Thanks voor de tip | |
alicia99 | zondag 8 december 2013 @ 22:45 |
Top bedankt ga ik proberen, helemaal dicht of moet deze nog iets open blijven. | |
klipper | zondag 8 december 2013 @ 23:47 |
Sowieso niet helemaal dicht, de pomp moet wel water kunnen blijven rondpompen. Echter als je hier niets mee gedaan hebt, lijkt lucht een groter probleem. Beter kun je langdurig ontluchten via de ontluchter bij het expansievat, maar ook even een koppeling wat losdraaien van de u-bocht in het dunwandige deel wat als hoogste uitsteekt. Wel de druk op peil houden. | |
Simba | maandag 9 december 2013 @ 00:44 |
Staat de linker witte knop (=retour-afsluiter) wel helemaal open? Anders denk ik nu toch ook aan de thermostaatkraan, dat deze om de 1 of andere reden niet helemaal open gaat. Nee, nog sterker: als ik je verhaal goed begrijp, moet het wel 1 van deze 2 kranen zijn welke niet genoeg doorvoer geeft. | |
Gieliovd | maandag 9 december 2013 @ 06:38 |
Tja, zo ver waren we 1 uur na de OP al, maar blijkt niet de oorzaak? | |
Simba | maandag 9 december 2013 @ 11:58 |
Heb ik iets gemist? 1 Na 1 uur gaf je zelf aan het verhaal van TS niet te begrijpen. 2 vreemde conclusie. TS geeft aan de door Klipper bedoelde binnenste spindel niet te hebben bekeken. Waaruit concludeer je dat dat niet de oorzaak zou blijken? Ik denk nl dat de thermostaatkraan inderdaad defect is. | |
alicia99 | dinsdag 10 december 2013 @ 15:44 |
maar als je de thermostaatkraan los haalt moet die toch gewoon door stromen? | |
klipper | dinsdag 10 december 2013 @ 15:55 |
De spindel bestaat uit twee gedeelten, ook al is de buitenste spindel gangbaar, dan hoeft dit niet voor de binnenste spindel te gelden. Een andere mogelijkheid is dat de rubberen klep dusdanig versleten is waardoor er nauwelijks tot geen doorstroming over blijft. | |
alicia99 | dinsdag 10 december 2013 @ 16:04 |
Bedankt voor je snelle antwoord, rubberen klep dat betekent thermostaatkraan koppeling vervangen? | |
Gieliovd | dinsdag 10 december 2013 @ 16:06 |
Even voor de duidelijkheid, je kraan is het metalen deel en je thermostatische kop is dat witte ding. Samen is het een thermostatische kraan. Je kunt ook een hand knop op die kraan draaien, dan is het een handmatige kraan... Verder inderdaad. Kraan stuk, kraan vervangen. | |
klipper | dinsdag 10 december 2013 @ 16:10 |
wil je het echt uitsluiten, dan moet je aftappen en controleren. Om te bepalen of de binnenste spindel gangbaar is, moet je de buitenste spindel demonteren, daar kan wat water bij vrijkomen, gaat het echter hard spuiten dan zit deze vrijwel zeker scheef. Bij loswrikken kanw wederom wat water vrij komen. Mocht de rubberen klep versleten zijn, dan moet je of het binnenwerk of de kraan vervangen. | |
klipper | dinsdag 10 december 2013 @ 16:10 |
Zou ik bij vloerverwarming niet doen. ![]()
| |
alicia99 | dinsdag 10 december 2013 @ 16:14 |
bedankt! zal het van de week even proberen | |
alicia99 | dinsdag 17 december 2013 @ 09:09 |
Hallo allemaal Ik heb de thermostaatkraan rechts vervangen maar nog geen resultaat Thermostaatkraan links gedemonteerd, maar deze was niet versleten. Iemand nog een idee | |
Simba | woensdag 18 december 2013 @ 11:10 |
Heb je de complete kraan vervangen of alleen het metalen deel? Niet versleten? Je hebt wel gecheckt of er, door de kranen een goede doorstroom is? Heb je gecheckt of de warmtewisselaar goed doorstroomt toen je de kranen verving? Je had het over doorspoelen van de zwarte slangen, zat daar troep in? Dat kan mogelijk nu nog in de warmtewisselaar zitten. Misschien het handigst om de warmtewisselaar even helemaal te demonteren zodat je bv in de wasbak beide kanten kan checken op doorstroming of schoonmaken/spoelen. | |
Slakkenspoor | woensdag 18 december 2013 @ 17:30 |
Als je met het een gescheiden systeem werkt, moet de pomp van de vloerverdeler het water als het ware uit de platenwisselaar zuigen, dit is immers een apart systeem, probeer dit te creëren . Ik zou persoonlijk ook de thermostaat van de vloerverdeler voor de aanvoer van platenwisselaar plaatsen omdat anders het rendement van je cv-ketel instort. | |
alicia99 | woensdag 18 december 2013 @ 18:20 |
Bedankt voor de tip! | |
alicia99 | woensdag 18 december 2013 @ 18:21 |
Bedankt voor de tip! | |
alicia99 | donderdag 19 december 2013 @ 17:47 |
Weet iemand waar de zwarte V of pijl aan de rechterkant van de warmtewisselaar voor dient misschien staat deze niet goed ![]() Alvast bedankt voor je reactie (: | |
klipper | donderdag 19 december 2013 @ 17:59 |
Je geeft aan dat je de slangen hebt gespoeld, is dat ook met de wisselaar gebeurd? De platenwisselaar heeft twee systemen, het ene is cv gevoed welke waarschijnlijk ook gewoon warm wordt, het andere is het vloersysteem, het water wat door je slangen loopt, gaat ook door de wisselaar. Als er al veel prut uit de slangen kwam is het niet meer dan logisch dat dit ook in de wisselaar zit. | |
alicia99 | donderdag 19 december 2013 @ 18:45 |
Hoi klipper Ik heb deze warmtewisselaar later er bij gezet pas na ik de slangen heb doorgespoeld, deze warmtewisselaar was leeg toen ik hem erop gezet had,ik heb hem nog daarvoor doorgeblazen. | |
Edwink | donderdag 19 december 2013 @ 19:21 |
Ik begrijp hier uit dat dit nog nooit gewerkt heeft ? Heb je zoals hier al eerder aangeven is de messing imbus tussen de aanvoer en retour al dicht gedraaid? Des te dichter hij staat des te meer water gaat er over de wisselaar | |
klipper | donderdag 19 december 2013 @ 19:23 |
Ah nu komen we verder. Kun je de van de typeplaat een duidelijke foto plaatsen, gaat sneller dan opzoeken. | |
alicia99 | donderdag 19 december 2013 @ 19:29 |
Ja heb ik gedaan maar niet helemaal dicht. | |
klipper | donderdag 19 december 2013 @ 19:39 |
Even het volgende m.b.t. De SWEP platenwisselaar. De pijl rechts geeft de montage richting aan. SWEP platenwisselaars zijn primair bedoeld om verticaal te plaatsen. Jouw unit ligt horizontaal. Dus opnieuw monteren en juist plaatsen De pijl moet omhoog wijzen. Het is verstandig om zeker aan de kant van de slangen een filter te plaatsen zodat de kans op verstoppingen geminimaliseerd wordt. | |
Edwink | donderdag 19 december 2013 @ 19:42 |
Ik weet niet hoever hij door die afsluiter word afgesloten. Maar je kan proberen alle weerstand naar de wisselaar weg te halen dus bijde afsluiters er uithalen en punt stukken gebruiken. De thermostaatkraan kan je In de cv kant van de wisselaar zetten. En het kan ook zijn dat deze verdeler niet geschikt is om er een gescheide verdeler er van te maken | |
alicia99 | vrijdag 20 december 2013 @ 16:27 |
Bedankt! maandag komt er een monteur om de warmtewisselaar te draaien ik hoop dat het probleem dan is opgelost. | |
alicia99 | vrijdag 20 december 2013 @ 16:38 |
Vraagje wat bedoel je met afsluiter! RetourKraan van de zwarte slangen | |
alicia99 | vrijdag 20 december 2013 @ 16:45 |
Nee ik snap het al, dus zonder beide witte kranen en thermostaatkraan aan de kant aanvoer cv sorry. Bedankt voor je reactie | |
gateway | dinsdag 24 december 2013 @ 14:07 |
en? is het opgelost? neem aan dat alles getest is en het nu ook warm wordt? | |
alicia99 | donderdag 26 december 2013 @ 13:28 |
Hallo Gateway, monteur komt morgen of zaterdag om de warmtewisselaar te verticaal te draaien met de V of pijl naar boven wij denken dat dit het probleem is. zodra ik nieuws heb zet ik dit op het forum . Allemaal bedankt voor het mee denken. | |
gateway | zaterdag 28 december 2013 @ 11:06 |
ik ben benieuwd alicia99 ![]() | |
alicia99 | zondag 29 december 2013 @ 16:22 |
![]() zaterdag monteur geweest helaas nog geen suc6 warmtewisselaar met de pijl naar boven gedraaid zie foto warmtewisselaar wordt heet in het geheel, vanaf de warmtewisselaar tot T stuk van de verdeler linker zijde wordt beetje lauw en het gedeelte naar thermostaatkraan ook lauw, de rest blijf koud. 2 witte kranen vervangen door puntstukken en de thermostaatkraan naar cv zijde had geen zin zij de monteur. misschien nog een derde keer zwarte slangen door spoelen? maar ja dit heb ik de afgelopen 5 maanden al 2 keer gedaan. iemand nog een idee | |
klipper | zondag 29 december 2013 @ 16:50 |
Bovenste buis vloerverwarmingsset ( zwarte buis met messing deel ), hier zit een imbus in, deze deels dichtdraaien. | |
alicia99 | zondag 29 december 2013 @ 18:18 |
Heb ik vanmidag gedaan, maar geen resultaat Bedankt voor je suggestie. | |
klipper | zondag 29 december 2013 @ 19:07 |
En als je hem verder dichtdraait? | |
Plankje55 | zondag 29 december 2013 @ 19:40 |
Lijkt er op dat er geen flow is in je vloerverwarmingcircuit, in ieder geval niet langs de warmtewisselaar. Omdat je alles al geprobeerd hebt, misschien nog dit proberen? Beide witte knoppen van de kranen afhalen. Deze kranen zouden dan volledig open moeten staan. Messing schroef (zie Klipper) verder dichtdraaien. En de pomp gewoon met de stekker in het stopcontact. (volgens mij zou je het in- en uitschakelen van de pomp op je manometer moeten kunnen zien) Is er dan nog niets te merken, dan moet je toch de rode kranen gaan verdenken. Staan die wel open? Lijkt me overigens wel handig als je twee flowmeters inbouwt in je installatie. Daarmee sluit je direct een aantal oorzaken uit ![]() (Ik ga er van uit dat de platenwisselaar goed is aangesloten, maar ik kan nergens op het net jouw type vinden) | |
maart78 | zondag 29 december 2013 @ 20:07 |
Ik ben geen loodgieter, maar ik zou de pomp uit z'n huis halen en nakijken of de schoepen wel echt draaien | |
Plankje55 | zondag 29 december 2013 @ 20:17 |
Niet zo'n goed plan, de pomp is een zg natloper. | |
maart78 | zondag 29 december 2013 @ 20:22 |
eventjes geeft toch niet? | |
alicia99 | zondag 29 december 2013 @ 20:22 |
bedankt voor je reactie! Ik heb kranen eraf en de Messing schroef verder dicht gedraaid merk nog niets ook niet aan manometer als ik de stekker in en uit haal. rode kranen staan open en de warmtewisselaar is goed aangesloten,zowel cv in en uit wordt heet en deze warmte wisselaar is niet verstopt. | |
cvboer | zondag 29 december 2013 @ 20:26 |
Op welke stand staat de pomp, 1, 2 of 3? | |
alicia99 | zondag 29 december 2013 @ 20:30 |
Deze staat op stand 3 | |
alicia99 | zondag 29 december 2013 @ 20:31 |
Pomp is vervangen door de monteur.. | |
maart78 | zondag 29 december 2013 @ 20:32 |
oke, daar heb ik overheen gelezen | |
Plankje55 | zondag 29 december 2013 @ 21:00 |
In theorie zou er lucht kunnen zitten in je platenwisselaar, dit is immers het hoogste punt. Maar hoe je dat eruit krijgt? | |
klipper | zondag 29 december 2013 @ 21:05 |
Spoelen, platenwisselaar is nu wel op juiste manier gemonteerd. Vloerverwarming betreft kompakt 24T van Albrand. | |
klipper | zondag 29 december 2013 @ 21:08 |
Staat de pijl op de pomp van de vloerverwarming naar beneden gericht? Staan de voetventielen op de retouraansluitingen (achterste buis vloerverwarmingsset) wel open? Stuwschroef even helemaal dichtdraaien, wat gebeurt er dan? | |
Plankje55 | zondag 29 december 2013 @ 21:09 |
Dan zou ik wel de ontluchtnippel vervangen door een extra vulkraan. | |
klipper | zondag 29 december 2013 @ 21:10 |
Wat de pomp betreft, zie net dat de maximaalbeveiliging op de bovenste buis gemonteerd is, deze moet aan de onderzijde van de pomp gemonteerd worden. Grote kans dat deze de pomp steeds stil zet op dit moment. | |
alicia99 | zondag 29 december 2013 @ 21:17 |
Deze kan ik even veranderen bedankt. | |
klipper | zondag 29 december 2013 @ 21:17 |
![]() ![]() Nr.9 is de plaats t.b.v. de maximaalbeveiliging. 1. Aanvoer CV - thermostatisch ventiel 1/2" voorzien van regelelement 2. Retour CV - thermostatisch ventiel 1/2" voorzien van handkap 3. Circulatiepomp RS25/4 4. Temperatuurmeter 5. Voetventiel - aanvoer vloerverwarming, euroconusaansluiting 6. Blindstop - voor eventuele groepen uitbreiding 7. Thermostatisch ventiel 1/2" haaks - retour vloerverwarming, euroconusaansluiting 8. Dompelvoeler 9. Maximaalbeveiliging 10. Stuwschroef | |
Plankje55 | zondag 29 december 2013 @ 21:19 |
Als je die (om te testen) loshaalt moet de pomp het toch zeker doen? | |
klipper | zondag 29 december 2013 @ 21:22 |
Na enkele minuten wel in ieder geval. | |
alicia99 | zondag 29 december 2013 @ 22:02 |
daar bedoel je de maximaalbeveiliging mee | |
Plankje55 | zondag 29 december 2013 @ 22:07 |
Inderdaad, probeer zoveel mogelijk oorzaken uit te sluiten. | |
klipper | zondag 29 december 2013 @ 22:15 |
Even een ander vraagje, waarom heb je de platenwisselaar gemonteerd? Is dit vanwege de niet zuurstofdiffusie dichte slangen en alle troep in de installatie? Heb even de vloerverwarmingsverdeler doorgenomen en daar staat wel een erg belangrijke aanwijzing welke over het hoofd gezien is, namelijk dat de verdeler geheel hydraulisch neutraal is. Het grootste probleem is dus dat deze niet actief is, zodoende zal het moeilijk zijn om warmte vanuit de platenwisselaar naar de verdeler te krijgen, hoervoor zal de verdeler actief moeten zijn of zal het water geforceerd naar de verdeler gebracht moeten worden. Als het bijna dichtdraaien van de stuwschroef niet tot het gewenste resultaat leidt, blijft eigenlijk als goedkoopste oplossing een derde pomp inbouwen over, deze zal in het secundaire circuit moeten komen. Zodoende bediend de cv pomp van de ketel het primaire circuit, deze wordt ook heet, de vloerverwarmingspomp bediend de neutrale vloerverwarming en de secundaire pomp zorgt ervoor dat het water uit de platenwisselaar ook naar de vloerverwarmingsunit getransporteerd wordt. | |
klipper | zondag 29 december 2013 @ 22:17 |
![]() Tekening heb ik even van het net geplukt, deze is niet geheel correct maar geeft wel aardig aan wat de bedoeling is. Je installateur zal verder weten wat er moet gebeuren. | |
alicia99 | zondag 29 december 2013 @ 22:23 |
De warmtewisselaar is inderdaad om mijn CV te beschermen tegen vuil uit de zwarte slangen. | |
Edwink | zondag 29 december 2013 @ 22:26 |
Deze verdeler is eigenlijk niet geschikt om aangesloten te worden met een plaatwisselaar. De verdeler is neutraal waardoor je geen stroming krijg over de plaatwisselaar. En aangezien je met de messing inbus(stuwschroef) er blijkbaar nog geen/te weinig stroming over krijg is naar mijn idee de enige oplossing om de plaat wisselaar aan te sluiten op de niet gebruikte aansluiting van de vloerverwarming. Dan word er zeker water over de plaatwisselaar gepompt. Het verdient geen schoonheidsprijs maar het werkt zeker. | |
Edwink | zondag 29 december 2013 @ 22:27 |
Zelfde antwoord andere oplossing | |
klipper | zondag 29 december 2013 @ 22:33 |
Hoewel deze oplossing ondanks dat het misschien iets minder kan werken heel wat goedkoper zal zijn. | |
alicia99 | zondag 29 december 2013 @ 22:37 |
Bedankt voor je ruime uitleg! Is dit zelf makelijk te doen met een kleine pomp of moet er een monteur bij? | |
klipper | zondag 29 december 2013 @ 23:10 |
Ik zal je morgen wel even enkele schema's via pm toesturen. | |
alicia99 | zondag 29 december 2013 @ 23:29 |
Bedankt man top | |
alicia99 | zondag 29 december 2013 @ 23:35 |
![]() Is dit misschien de oplossing met wat aanpassingen [ Bericht 13% gewijzigd door alicia99 op 29-12-2013 23:42:01 ] | |
alicia99 | maandag 30 december 2013 @ 00:17 |
![]() Zou dit werken sorry voor de slechte tekening dit is een 3 groepsverdeler maar ik gebruik hem als 2 groeps | |
Edwink | maandag 30 december 2013 @ 10:12 |
Ja dit zou prima moeten werken. Succes met het ombouwen | |
klipper | maandag 30 december 2013 @ 10:40 |
Dit zou inderdaad moeten werken, let wel het kan langer duren voor je vloer warm is dan de derde pomp methode, deze methode is echter veel goedkoper. De stuwschroef eerst terugstellen en na ombouwen zou je hier wel wat mee moeten spelen om een juiste instelling te krijgen, water zal namelijk de makkelijkste weg blijven zoeken en de platenwisselaar zal meer weerstand hebben dan de vloerverwarmingsslangen, zodoende zal je wat weerstand moeten creëren in het overige systeem. Dit gebeurt in eerste instantie door de stuwschroef wat verder in te draaien, mocht dat te weinig opleveren dan kan altijd de voetventielen nog iets geknepen worden. | |
Plankje55 | maandag 30 december 2013 @ 11:41 |
Toch wel leuk dat er nu, na bijna een maand, een oorzaak gevonden is en een mogelijke oplossing. Hulde aan Klipper en Edwink. [ Bericht 1% gewijzigd door Plankje55 op 30-12-2013 13:20:27 ] | |
klipper | maandag 30 december 2013 @ 12:24 |
[ Bericht 100% gewijzigd door klipper op 30-12-2013 12:50:47 ] | |
alicia99 | maandag 30 december 2013 @ 17:28 |
Allemaal bedankt voor het mee denken met name plankje55,klipper en Edwink ik ga het morgen middag proberen met 20 mm flexpijp aan te sluiten Resultaat volgt. | |
cvboer | maandag 30 december 2013 @ 17:54 |
Hulde heren, goed bezig. | |
alicia99 | dinsdag 31 december 2013 @ 16:34 |
Flexslang aangesloten!! zwarte slangen worden langzaam warm alleen blijf de pomp een spoelend geluid maken maar werkt wel,staat pas klein uur aan dus ik denk dat het probleem is opgelost. Probeer nog te ontluchten om het geluid van de pomp te verminderen. Nogmaals iedereen bedankt voor het helpen oplossen van het probleem en de beste wensen voor 2014.... | |
cvboer | dinsdag 31 december 2013 @ 17:54 |
Heb je de schroef voorop de pomp al losgedraaid? Vaak komt daar nog lucht uit. | |
alicia99 | zondag 5 januari 2014 @ 13:54 |
Hallo allemaal, De maximale Temparatuur wordt niet warmer dan 23 graden aan de voet verdeler!! de warmtewisselaar wordt lauw tot koud als ik de aanvoer voet verdeler open draai Bij minimale open stand 23 graden messing inbus stuwschroef heb ik ook open en wat dichtter gedraait zonder veel suc6...... een derde pomp inbouwen zou die dan op de retour cv moeten...? [ Bericht 0% gewijzigd door alicia99 op 05-01-2014 14:23:13 ] | |
klipper | zondag 5 januari 2014 @ 19:24 |
Zoals edwink al aangeeft, probleem primaire zijde moet eerst opgelost worden voordat de secundaire zijde opgelost kan worden. [ Bericht 87% gewijzigd door klipper op 06-01-2014 23:02:19 ] | |
alicia99 | zondag 5 januari 2014 @ 23:48 |
bedankt klipper, Maar moet de pomp dan aan CV kant komen of aan de verdelers kant? En mag het een klein pompje zijn .welke zou geschikt zijn? PS. Ik had de voetventielen ook als iets dicht gedraait maar geen Suc6 Alvast bedankt!!!! [ Bericht 0% gewijzigd door alicia99 op 06-01-2014 00:05:09 ] | |
klipper | maandag 6 januari 2014 @ 00:10 |
Welk type swep verdeler zit erin? Blijkt dus een tapwaterplatenwisselaar te zijn. [ Bericht 86% gewijzigd door klipper op 06-01-2014 23:03:35 ] | |
alicia99 | maandag 6 januari 2014 @ 10:10 |
![]() Swep type B10DWx25/2P-SC-S verdeler vl.verd. 24-3T [ Bericht 17% gewijzigd door alicia99 op 06-01-2014 10:17:26 ] | |
klipper | maandag 6 januari 2014 @ 17:20 |
Platenwisselaar is van het type wat bijvoorbeeld in agpo gebruikt wordt voor warm tap water. Bij dit type is montagerichting niet belangrijk. Misschien beter ontluchten. [ Bericht 49% gewijzigd door klipper op 06-01-2014 23:00:45 ] | |
Edwink | maandag 6 januari 2014 @ 18:36 |
Ik begrijp je verhaal niet helemaal. Je zegt dat de wisselaar lauw tot koud word. Dus alle warmte word van het cv water onttrokken? De retour aan de cv kant is dan dus ook geheel afgekoeld? Want dan werkt de kant van verdeler goed maar moet er meer warmte aan de CV kant in. Klopt het zo als ik het zeg? | |
alicia99 | maandag 6 januari 2014 @ 21:05 |
Als ik de voetventiel van de verdeler meer open draai waarop ik de warmtewisselaar heb aangesloten om meer warm water in mijn verdeler te krijgen dan koelt de warmtewisselaar snel af en de retour CV ook, aanvoer CV blijft wel heet. Als ik hem iets dus minimaal open zet dan stroom er een beetje warm water in mijn verdeler die wordt dan ook niet warmer dan 23 graden. Dat is it, het lijkt er op dat er een pomp moet komen om heet water door de warmtewisselaar aan de CV Zijden te pompen.? | |
Edwink | maandag 6 januari 2014 @ 21:52 |
Okee dit maakt het wat duidelijker. De extra pomp heeft geen zin, dit was als oplossing bedoeld als er tekort warmte word ontrokken van de wisselaar,dit is dus niet het geval er word tekort warmte in gestopt. Ik weet niet hoe de rest van de installatie er uit ziet (ketel en radiatoren) maar probeer de rest van de radiatoren dicht te zetten en kijk wat er dan gebeurt misschien zit er lucht in de leiding wat weerstand geeft. Als dat niet helpt de leidingen spoelen misschien zit er vuil, of iets anders met weerstand in de leidingen naar de verdeler. En als je het ketel type geeft weten we of je misschien nog instellingen kan veranderen bv de pompstand van de ketel | |
klipper | dinsdag 7 januari 2014 @ 06:59 |
Als ik puur kijk naar de gebruikte platenwisselaar en de eigenschappen ervan, gaat dit vrijwel niet werken. De primaire drukval ligt al een factor 6 hoger dan bij de juiste platenwisselaar. Om dit te laten werken zal er dus primair veel meer water over de platenwisselaar moeten lopen, wat dat betreft zou de pomp aan de cv zijde veel meer moeten doen, wat echter weer andere bezwaren heeft. Secundair zou de volume stroom juist weer niet te hoog moeten komen. Wat dat betreft zou ze de pomp nog op max kunnen zetten in de cv ketel indien dit nog niet het geval was, anders blijft er weinig meer over dan de juiste platenwisselaar aan te schaffen cq het systeem weer in oude glorie te herstellen. Het laatste heeft natuurlijk de minste voorkeur. | |
alicia99 | dinsdag 7 januari 2014 @ 09:56 |
Mannen bedankt voor jullie reactie |